ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אברהם מייזלס הרב אריה אוריאל הרב אברהם דב זרביב |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 1101429/2 | |
תאריך: |
כ"ה בכסלו התשע"ח
13/12/2017 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד מיכאל גיבור | |||
נתבע |
פלוני
בא כוח הנתבע עו"ד אריאל שריג | |||
הנדון: | שלום בית, גירושין | |||
נושא הדיון: | חיוב גירושין מטעם מרידה הדדית, תלונת שווא וקללות |
א. ב"כ התובע (הבעל) יגיש את סיכומיו לביה"ד בתוך עשרה ימים מיום מתן החלטה זו.הצדדים הגישו סיכומים.
ב. הנתבעת (האישה) תגיש את סיכומיה לביה"ד בתוך 14 יום נוספים.
ג. דפי הסיכום לא יהיו מעבר ל־ שלושה דפי פוליו, גופן הכתב כמקובל.
ת: לא, כי אני לא משתף מה שקורה בבית. היא גם הסכימה להתגרש והייתה איתי פה לחתום על הסכם. היא באה איתי לחתום על גירושין, אמרו לנו לכו תעשו הסכם, היא לא חתמה. היא מנסה למרמר את חיי. בחוץ היא אומרת לי "אני כל כך שמחה שאתה לא איתי".ובשורה 275:
ת: היא הייתה פה איתי, באנו לפתוח תיק. יותר מזה? ואז קיבלנו הצעה לא טובה בכלל מהפקידה למטה, "לכו תעשו הסכם". גם את זה עשיתי, היא לא רצתה לחתום.בדיון הקודם מתאריך ה' בשבט התשע"ז (01/02/2017) נראה שהאישה יודעת שכך הם הדברים אלא שהיא מנסה להסתיר זאת. ראה שם שורה 650:
ש: אמא של [פלוני] הגיעה אלייך עם הסכם גירושין. הביאה לך הסכם גירושין, נכון?האישה זורקת את הבעל מהבית
ת: כן.
ש: למה היא הביאה לך הסכם גירושין?
ת: לא יודעת.
ש: את משקרת בביה"ד. למה אמא שלו באה אלייך עם הסכם גירושין?
ת: אני לא זוכרת. תזכיר לי.
ש: כי את אמרת לה "תביאי לי הסכם גירושין" והיא הביאה לך, נכון?
ת: לא זוכרת, כבוד הרב, בחיי.
ש: הוא קילל אותך?תלונת שווא במשטרה
ת: כן.
ש: הוא בא עם מתנות? תתארי לנו, הוא נכנס בדלת, הביא מתנות לילדים וקילל אותך?
ת: אני אגיד לך איך זה היה. הוא נכנס עם המתנות, אמרתי לו "מה אתה עושה פה?", הוא לא ענה לי. אחרי חודשיים שהוא לא היה והיינו בגישור הוא אמר שהילד לא צריך מזונות כי הוא לא אוכל כלום והודה בפני המגשרת שהוא הלך עם החברה להגיש תלונה. אמרתי לו "למה אתה בא בהפתעה?", בגישור אמרתי לו "קח אותם פעמיים בשבוע וכל סוף שבוע שני", אמר לי לא. אמרתי לו "מה את עושה כאן אחרי, בא בהפתעה, זה לא בריא להם, הם ילדים קטנים". אמרתי לו "אני מבקשת ממך, קח את הרגליים ותלך". הוא לא ענה לי. אמרתי לו עוד פעם...
ביה"ד: ככה את מדברת לאבא? "תרים את הרגליים ותעוף מפה"?
ת: סליחה, אבל אני דואגת לילדים שלי. יש לי ילד על רצף האוטיזם, צריך להכין אותו. אני מטופלת עם הילד.
ש: למה הגשת נגדו תלונה במשטרה?בשורה 480 אומרת האישה שאילו הבעל היה מוכן לחזור, היא הייתה חוזרת איתו עכשיו לבית. הטענה שהילדים מפוחדים ויש צורך להכינם לקראת פגישה עם האב נשכחה:
ת: כי הוא בא וקילל אותי ואיים אליי ונבהלתי. הייתי עם שני ילדים בבית.
ש: הוא הגיע הביתה ליום הולדת של הילדים שלך?
ת: נכון, בהפתעה.
ש: זה לא טוב?
ת: לא, כי יש לי ילד על רצף האוטיזם, צריך להכין את הילד. אחרי חודשיים שהוא לא ראה אותו, זה לא בנוהל הרגיל.
ש: את מוכנה לשתוק כשאני שואל שאלות, עד שאסיים?
ת: אין בעיה.
ש: הוא הגיע הביתה, הביא מתנות לילדים?
ת: כן.
ש: כשהוא בא הביתה והביא מתנות, הוא התכוון לתקוף אותך?
ת: הוא לא התכוון לתקוף אותי.
ש: את נורא רוצה שלום בית?עוד מזכיר בית הדין את הנאמר בדיון מתאריך מיום ה' בשבט התשע"ז (01/02/2017) שורה 455:
ת: כן.
ש: לו יצויר שהצלחת עכשיו בדיון הזה עם הקול הענוג והדיבורים היפים לבעלך לשכנע אותו לחזור אלייך לשלום בית, לו יצויר שהוא עכשיו מודיע לך "אני עכשיו חוזר לשלום בית", את לוקחת אותו מפה הביתה?
ת: כן, אני רוצה אותו.
ש: סיפרת לביה"ד שכשהוא הגיע בהפתעה אמרת לו "קח את הרגליים ולך", איך עכשיו את לוקחת אותו הביתה?
ת: כשהוא בא בהפתעה, אבל פה אם הוא בא לתמיד.
ש: זה לא הפתעה?
ת: הוא לא בא והולך, הוא בא ונשאר. הילדים שלי מחר בבוקר יקומו, יתעוררו איתו.
ש: כשצריך לזרוק את הבעל מהבית ולהגיש תלונה של שקר למשטרה את חסה על הילדים. לשחק משחקים עם ביה"ד את מוכנה שהוא יבוא עכשיו הביתה פתאום?
ש: את רצית שלום בית. את לא יודעת כמה בעלך מרוויח? הוא עוד שכיר.האישה מקללת את הבעל
ת: בסביבות 7,000.
ש: אז תסבירי למה תבעת בביהמ"ש 12,000 שקל מזונות ילדים כשבעלך מרוויח רק 7,000?
ת: זה התיק שהעו"ד שלי מטפל, הוא מבין בזה. אין סמכות לביה"ד לדון במזונות. אני פתחתי שלום בית.
ביה"ד: הוא רוצה להוכיח את הכנות שלך לשלום בית לפי המזונות.
האישה: מה הקשר?
ביה"ד: אנחנו נמצא את הקשר בהחלטה.
ש: תבעת בביהמ"ש 12,000 שקל מאדם שמרוויח 7,000 שקל. לו יצויר שביהמ"ש יפסוק לו 12 אלף שקל, מאיפה הוא יביא לך עוד 5,000?
ת: אין לי תשובה. יש לי את העו"ד שלי.
ש: נכון שפתחת נגדו בהליכי הוצל"פ?
ת: כי הוא לא שילם לי.
ת: נכון?
ת: כן, כי הוא לא שילם לי.
ש: נכון שבמסגרת הליכי הוצל"פ ביקשת לנקוט פקודות מאסר נגדו? נכון או לא נכון?
ת: אני רציתי שהוא ישלם לי.
ש: ואם הוא לא ישלם, הוא יישב בבית הסוהר.
ת: אני לא ביקשתי שיאזקו אותו ידיים רגליים.
ש: את תובעת ממנו 12 אלף, הוא מרוויח רק 7,000. כל חודש על 5,000 יעצרו אותו בהוצל"פ.
ת: לא, אני לא רוצה לראות אותו תחת סורג ובריח.
ש: אז למה תבעת ממנו יותר ממה שהוא יכול לשלם?
ת: הוא הביא ילדים, הוא צריך לשלם להם. זה לא קשור אליי.
הבעל: "אתה ערבי, טפי עליך". המילים האלה זה מה שהיה גם בבית, קללות כל הזמן. אני לא מוכן לחיות עם האישה הזאת. אני רוצה גט. אני רוצה הסדר עם הילדים.מכל האמור, עולה תמונה ברורה שאין כאן כוונה לשלום בית ואין כוונה לחזור לחיים משותפים, אלא שלום בית לצורך מלחמה, לצורך נקמה.
"כתב מורי ה"ר אברהם בן אשמעאל כי נראה לו שאשה שאמרה: 'לא בעינא ליה, ייתן לי גט וכתובה', והוא אומר: 'אנא נמי לא בעינא לך, אבל איני רוצה ליתן גט' – מסתברא דאין דנין אותה במורדת להפסידה כלום מעיקר כתובה ונדוניא, אלא מיהו משהינן לה תריסר ירחי אגיטא דילמא הדרי בהו, לאחר שנה כופין אותו לגרש, והפסידה תוספת וכל מאי דיהיב לה מדיליה, דאדעתא למשקל ולמיפק לא יהיב לה."וכן מובא בפסק דין של בית הדין הגדול (תיק מספר 1758, לא פורסם; במותב הדיינים הגאונים: כב' נשיא בית הדין הגדול הרב שלמה משה עמאר, הרב שלמה דייכובסקי, הרב עזרא בר שלום) שכתבו כך (על אישה שמעכבת את הגירושין לשם השגת מטרות ממוניות):
"מן החומר שבתיק עולה שאכן יש מקום לחיוב בגט. שני הצדדים אינם רוצים זה בזה, כפי שקבע בית הדין האזורי, ועל כך לא הוגש ערעור על ידי המשיבה. אף על פי כן מסרבת המשיבה לקבל גט, כדי להבטיח את ביצוע פסק הדין לחלוקת רכוש שנידון בבית המשפט – אם עמדתה לחלוקת הרכוש לא תתקבל שם וכו'. אנו סבורים שאין להשתמש בגט כמנוף להישגים רכושניים, בנושא שנדון בערכאה אחרת. הצדדים אינם חפצים זה בזה, והדיון נסב כולו על הרכוש בלבד וכו'".ונראה מכל הנ"ל שכאשר אכן כל צד אינו רוצה לחיות עם זולתו ורק מעגנו לחינם או בעילה שאינה מוצדקת, יש מקום להסתמך על דינו הנ"ל של רבנו ירוחם לשם חיוב גט נגד הצד שאינו מוכן לגרש או להתגרש.
"דבדרך כלל אני אומר: כל שנראה לבית דין שהיה זמן הרבה נפרדים ואין להם תקנה, אדרבא צריך השתדלות הרבה להפרידם זה מזה ולתת גט כדי שלא יהיו חוטאים חטאים רבים אחד האיש ואחת האישה. וידעו נאמנה כי כל הבא לעכב מלתת גט בענין זה כדי להנקם זה מזה מחמה קינאה ושינאה ותחרות, כאשר יהיה האופן פעמים שהאיש רוצה לגרש והאשה אינה רוצה וכדי להנקם מהאיש מעכבים הדבר שלא לשם שמים – עתידין ליתן את הדין. ולדעת מרן החבי"ב בית דין מנדין אותו. וכמו כן להפך, כשהאשה רוצה להתגרש והאיש אינו רוצה, וכדי להנקם מהאשה, מעכבים מלתת גט שלא לשם שמים – גם בזה לא בחר ה' ויש עונש מן השמים."ובסוף דבריו פסק:
"והנני נותן קצבה וזמן לדבר הזה, דאם יארע איזה מחלוקת בין איש לאשתו וכבר נלאו לתווך השלום ואין להם תקנה, ימתינו עד זמן ח"י חדשים, ואם בינם לשמים נראה לבית דין שלא יש תקוה לשום שלום ביניהם, יפרידו הזווג ולכופם לתת גט עד שיאמרו רוצה אני בדבר האמור."על פי זה ברור שדבריו של רבי חיים פלאג'י לכופם לתת גט עד שיאמרו רוצה אני, הם במסגרת החובה של בית דין לכפות על המצוות לאפרושי מאיסורא, להציל בני זוג אלו ממצב של חוטאים וחטאים, כלשונו.
ומכאן תצא קריאה בקול אחד, אף לא בהכרח בהקשר תיק זה, לבני זוג המצויים בהליכי גירושין, הנוטים לעיתים להגיש תלונות סרק במשטרה נגד בן הזוג השני. קיימת תחושה מוטעית כי בהגשת תלונת שווא ניתן ״להרוויח נקודות״ בהליך הגירושין. ברם, לא כך הוא המצב בשטח. בית הדין, אשר חלפו לפניו תיקי גירושין רבים (מדי), רואה את התמונה מראייה רחבה, ומבחין כי בהגשת תלונת שווא, דווקא הצד המתלונן הוא זה שנפגע לבסוף. הוא זה שמאבד במו ידיו כל סיכוי לשקם את המערכת הזוגית, ככל שהיה סיכוי לכך, הוא זה שיוצא לבסוף הצד הלא אמין, הוא זה שנפגע הקשר שלו עם המשפחה הרחבה ולעיתים עם ילדיו, בשל חוסר אמינותו, והוא זה שבמקרים רבים מפסיד בהליך המשפטי, כאשר המערכת מבחינה מי זה העומד לפניה. אכן ייתכן שהצד המלין סרק יצליח בשלב ראשון להרחיק את בן זוגו מהבית, מהמגורים או מהילדים, אך זהו רק ״הישג״ מקומי, כאשר בראייה הכללית לטווח רחוק, כמעט תמיד הוא יוצא ממצב זה כשידו על התחתונה. הקפידו לנהל את הליך הגירושין מתוך יושר, וכך תצאו לחיים חדשים מתוך שמירת כבודכם ומעמדכם מול כל הגורמים המעורבים בהליך.ועוד ראה בתיק 1067544/1 בית הדין הרבני תל אביב יפו בפני הרבנים מאיר פרימן, מאיר קאהן יצחק רפפורט. וכן פסק דין שניתן במותב זה בהרכבו הקודם בתיק 900530/1 .
הרב אברהם מייזלס | הרב אריה אוריאל | הרב אברהם דב זרביב |