ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב דניאל אדרי הרב אלעד עלי הרב בן ציון הכהן רבין |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 555564/6 | |
תאריך: |
כ"ט בשבט התשע"ח
14/02/2018 | |||
תובע |
פלוני
| |||
נתבעת |
פלונית
בא כוח הנתבעת עו"ד רפאל עמר | |||
הנדון: | היתר נישואין - אישה שניה - השלשת גט וכתובה | |||
נושא הדיון: | אישה שניה - השלשת גט וכתובה |
"ש' מאושפזת בבית החולים א' במחלקה לתשושי נפש מטעם משרד הבריאות, מתאריך 6.1.2013 ועד בכלל.ובחוות דעת הפסיכיאטר ד"ר ק' נכתב:
גברת ש' מאובחנת כסובלת ממחלה סכיזואפקטיבי, שבאה לידי ביטוי באי שקט פסיכומוטורי, התנהגות תלותית, פניות בלתי פוסקות אל הצוות, חשדנות וחרדה, הייתה מאושפזת במרכז הרפואי לבריאות הנפש מזרע, פעמים רבות, בגלל רגישות מצבה, אנו לא ממליצים להעמידה במבחן בית הדין הרבני במעמד פיזי מול הדיינים, מצב זה עלול להחמיר במצבה. המשפחה פנתה ובהליכים למינוי אפוטרופוס עקב מכתב פסיכיאטרי לגבי מצבה ומינוי על גופה ורכושה, וזאת בגלל תהליך של דמנציה ומחלת נפש."
"הגב' ש' ת.ז [...] בת 58, ידועה כסובלת מסכיזופרניה כרונית וירידה קוגנטיבית תיפקודית, מוגדרת תשושת נפש נמצאת בבית אבות להשגחה וטיפול ממושכים, סובלת מהפרעות בחשיבה, התנהגות, שיפוט ושיקול דעת, אינה אחראית ולא מבינה משמעות החלטותיה, זקוקה למינוי אפוטרופוס על טיפולה ורכושה."האישה שהתה בבית החולים עד לחודש יולי שנת 2015, ואז הוחלט ע"י בני המשפחה להוציאה משם עקב טיפול ירוד באישה. מאז הוצאתה מבית החולים הסיעודי האישה נמצאת עם מטפלת זרה צמודה בבית במשך 24 שעות הדואגת לכל צרכיה, האיש והילדים ממשיכים ודואגים לכל מחסורה של האישה, לדברי האיש כתוצאה מהטיפול הממושך באישה נהרסו חייו, עוד אמר האיש שזה כבר שנים רבות לאור מצבה של האישה אין ביניהם יחסי אישות ושלאחרונה פגש אישה טובה אשר מוצאת חן בעיניו ודואגת לו מאוד, ומעוניין להקים איתה בית כדמו"י, משכך מבקש היתר נישואין.
"האישה בת 61, נ+3, מתגוררת בנ', אינה עובדת, מוכרת למרפאתנו במעקב מספר שנים, גם אושפזה מספר פעמים בבית החולים מזרע, אישפוז האחרון שנת 2012, מאובחנת כלוקה בהפרעה סכיזואפקטיבית. מאז נמצאת במעקב מרפאתנו (בריאות הנפש נ'). בתקופה של חמש שנים האחרונות ישנם סימנים של ירידה בתפקוד, והתנהגות רגרסיבית עם החמרה נוספת בשנתיים האחרונות. נכון להיום אינה מתפקדת בבית כלל, זקוקה לעזרה בצרכים הבסיסים, נעזרת על ידי מטפלת צמודה למשך 24 שעות, בבית יחסית שקטה אך בולטת הפרעה קוגניטיבית, נוטה לחזור על אותם שאלות שוב ושוב, קושי בולט בזיכרון של טווח הקצר, נוטה לשאול אותן שאלות שוב ושוב, לדברי המשפחה אין התנהגות מסוכנת או תוקפנית. נוטלת טיפול פסיכיאטרי באופן קבוע כולל טיפול קבוע ב-LEPONEX, במעקב במרפאה בתדירות של פעם בחודש.בתאריך ז' באייר התשע"ז (3.5.2017) ניתנה החלטה מבית הדין לעניין מינוי אפוטרופוס לדין אשר ייצג את האישה ייצוג מלא בכל ההליכים בבית-הדין ואכן מונה לאישה מטעם הלשכה לסיוע משפטי אפוטרופוס לדין.
בבדיקה בתאריך 2.1.2017 נכנסה לחדר בליווי המטפלת ובעלה, בהכרה מלאה, אינה מתמצאת בזמן, מסודרת בהופעתה החיצונית, יוצרת קשר עין, דיבור בנפח מוגבל שטף רגיל, בולטת איטיות פסיכומטרי, סף גירוי רגיל. אפקט מושטח, חשיבתה סטיריאוטיפית, חזרתית, שואלת שאלות לא קשורות לסיטואציה. לא נתגלו מחשבות שווא ולא ניצפתה הפרעה בתפישה, ללא עדות לסימנים של דכאון מג'ורי, אינה מגלה כוונות אובדניות. קשב וריכוז ירודים, שיפוט פגום תובנה חסרה.
לסיכום בת 61, לוקה בסכיזופרניה, מוכרת למערכת הפסיכיאטרית שנים רבות כולל אישפוזים, היום מטופלת בלפונקס, בתמונה הקלינית היום בולטים סימנים שלילים של מחלתה ולקוי קוגנטיבי וכל הנראה נמצאת בתהליך של דמנציה מתקדמת, זקוקה לעזרה בצרכים הבסיסים היומיומיים לא התרשמתי ממצב של סיכון מיידי לעצמה או לאחרים. זקוקה להמשך מעקב פסיכיאטרי וטיפול תרופתי קבוע, מעקב רופא משפחה מטפל."
"מהרי"ק הביא בשורש ק"א ענף ג' דברי הרשב"א, וזה לשונו: עד כאן לא תיקן רבינו גרשום אלא שלא לישא אישה על אשתו הנשואה לו, אבל היכא שלא נשאה ורצה לחזור בו מי יכריחנו לכתוב לה כתובה בעל כורחו ולהתחייב לה שאר כסות ועונה אם לא תמצא חן בעיניו דבר פשוט הוא דלא כפינן ליה לכנוס, אלא, כפינן ליה לכנוס או לפטור שלא לעגן בנות ישראל, וכל שכן בנדון זה שיצאה מדעתה שלא נכוף אותו לכנוס אפילו היתה ארוסתו גמורה, ולא עוד, אלא אפילו בנשואה גמורה התיר הרשב"א בתשובה לישא אחרת היכא שיצאה מדעתה. וזה לשון השאלה: האישה אשר נתן ה' עמדי הוללת ואין בה דעת והוריני אם אני רשאי לישא אחרת מחמת חרם רבינו גרשום, תשובה, חרם רבינו גרשום לא נתפשט בגבולינו, והדעת נוטה שלא גזר בכל הנשים ובכל המגרשים, שלא עשה אלא לגדור בפני הפריצים והמעוללין בנשותיהן שלא כראוי, אבל לא על דעת שתתפשט תקנתו באותן שאמרו חכמים שיוצאות שלא בכתובה [...] אבל באלו שאמרו מן הדין או מן החיוב לגרש או לישא אחרת, בזה לא גזר אלא לזמן עד סוף האלף החמישי, ולפיכך מה שנראה באומד הדעת כי לא גזר הצדיק בכל מה שאמרנו ומותר אתה".וכן פסק הרמ"א אבן העזר סימן א' סעיף י'.
"כי אין ההיתר תלוי בשטות שלה, רק כל שיש לנו טעם מבורר שאינו יכול לדור עמה, מתירין לו החרם".ואם כן במקרה דידן וודאי כפי שכתבנו לעיל אין איש יכול לדור עם האישה.
"וראיתי לכמה רבנים בבתי הדין בישראל שאינם נותנים היתר נישואין אפילו למי שאשתו נשתטית או שחלתה חולי שאינה יכולה לשמש את ביתה (כמקרה דידן), עד שיקבלו חוות דעת מרופאים שאין תרופה למכתה, ובאמת שאין הדין כן, שאפילו לאשכנזים שקבלו חרם רבינו גרשום מאור הגולה כל ששהה עמה שנה או יותר בטיפול ברפואות ואשפוז בבית חולים, וטוען שקשה לו לסבול בלי אישה יותר, יכולים להתיר לו לישא אישה אחרת, וכמו שכתב הגאון מליובאוויטש בשו"ת צמח צדק חלק אבן העזר סימן א', שמה שיש רוצים להחמיר בנשתטית, שאפילו ישיג הבעל היתר ממאה רבנים, לא יתירו לו לישא אישה אחרת, עד שיתברר לפני בית דין שלא יועילו לה רפואות תעלה, דבר זה אינו נראה לי כלל. שמאחר שזה כשנה ומחצה שאינה בדעתה אם טוען שאי אפשר לו להמתין יותר יש להתיר לו על ידי מאה רבנים לישא אישה אחרת, אף על פי שאפשר שאשתו הראשונה תתרפא לאחר מכן, וגדולה מזו כתב בשו"ת הריב"ש סימן קכ"ז וכו' עיין שם, והניף ידו שנית שם סימן ב' וזה לשונו: ומה שכתבו הרבנים שאין לבעל לישא אישה אחרת עד שיתברר לפני בית דין מומחים וכשרים שלא יועילו לה רפואות תעלה, ושאי אפשר לבן דעת לדור עמה, אין לדבריהם שורש ועיקר כלל וכלל שהפוסקים כתבו סתם נשתטית ולא הטילו תנאים שהטילו הם, ועוד, שהרי הבית שמואל סוף סימן ע"ט כתב, שאם ראה הבעל שהחולי של אשתו ארוך אפילו בזמן הזה דאיכא חרם רבינו גרשום מאור הגולה יש לומר שיכול לגרשה. ואף על פי שבוודאי אפשר שתתרפא. ובנשתטית בוודאי שאין שום ספק שאם החולי ארוך יוכל לישא אישה אחרת ואפילו אם אפשר שתתרפא אחר כך, מכל מקום אין מחייבים אותו להמתין עוד, אי אפשר להכריחו להמתין יותר, שזוהי חומרא בלי טעם וכו'."ודון מיניה למקרה דידן.
"דתניא רבי יהושע אומר נשא אדם אישה בילדותו יישא אישה בזקנותו היו לו בנים בילדותו יהיו לו בנים בזקנותו שנאמר (קהלת יא-ו) בבקר זרע את זרעך ולערב אל תנח ידך כי אינך יודע אי זה יכשר הזה או זה ואם שניהם כאחד טובים".ולכן בנידון דידן אף שיש לו בנים נשארה עדיין מצות 'לערב אל תנח ידך', וגם אם הוא רק ספק, שמא גם מאחרת לא יזכה לבנים, במקום שנכשל בעבירה לא גזר ומי שיש לו אישה אף שאינה בת בנים ואינו מקיים פריה ורביה מכל מקום ניצול על ידי זה מעבירה ומי שיושב בלא אישה נכשל בהרהורי עבירה בכל יום. וגם אם סיבה זו אינה עומדת בפני עצמה להתיר חרם דרבינו גרשום מכל מקום אפשר לצרפה לאמור לעיל.
שאפילו רבינו גרשום מאור הגולה לא גזר שלא לישא שתי נשים במקום ביטול מצות פריה ורביה, ודלא כמו שכתב הר"י מינץ שלא התירו במקום מצוה אלא כגון מצות ייבום, דליתא, דאדרבה מצות פריה ורביה עדיפא ממצות יבום, שהיא מצוה כללית הנוהגת על כל אדם ושקולה כמצות תלמוד תורה וכו' ועוד שהפליגו בה חז"ל ואמרו ביבמות סג: שכל המונע עצמו מפריה ורביה הרי הוא כשופך דמים וגורם לשכינה שתסתלק מישראל. נמצא שמצות פריה ורביה גדולה עד לשמים ואין ערוך איליה בכל המצוות שבתורה, עיין שם. גם בשו"ת מהרש"ך ח"ב סימן לו' כתב שאפילו לפי תקנת רבינו גרשום מאור הגולה, אם לא קיים פריה ורביה רשאי לישא אישה אחרת עליה, וכמו שכתב בתשובה סימן י"ד וסיים ובתשובה אחרת הארכתי לדחות דברי מהר"י מינץ שהחמיר בזה וקיימתי סברת הרא"ם.וכתב הגאון נודע ביהודה (שו"ת תניינא אבן העזר סימן ז') בענין איש אשר בשנת רעבון הלכה אשתו ובן ובת עמה ממנו מחמת רעבון שלא היה יכול לפרנס, והלכו ונדדו מעיר לעיר לחזור על הפתחים, ושוב לא נודע מהם דבר זה שמונה שנים, ושואל, אם יש להתיר לו חרם רבינו גרשום מאור הגולה, וכתב שיש למצוא דרך היתר ולומר דאפילו לסוברים שרבינו גרשם מאור הגולה גזר אף במקום מצוה, היינו בביטול פריה ורביה ששהה עשר שנים ולא ילדה וגזר רבינו גרשום מאור הגולה שלא יישא אחרת, והוא בשב ואל תעשה לקיים מצות פריה ורביה באחרת, וגם הוא רק ספק, שמא גם מאחרת לא יזכה לבנים, אבל במקום שנכשל בעבירה לא גזר, ומי שיש לו אישה אף שאינה בת בנים ואינו מקיים פריה ורביה מכל מקום ניצול על ידי זה מעבירה, ומי שיושב בלא אישה נכשל בהרהורי עבירה בכל יום, ולאו כולי עלמא הם כרב ספרא דהוה רווק הדר בכרך. וראיתי בכנסת הגדולה סימן א' בהגהות להבית יוסף אות ע"ח שכתב שאם נשבה הבעל יכול לישא שם אישה אחרת בשם הרש"ך ואין תשובת הרש"ך בידי ואולי מיירי שם בלא קיים פריה ורביה. ויש לדבר בזה כי יש לומר אף שיש סברא לדון להיתר מכל מקום נתת דבריך לשעורים, ואם תתעלם אישה מבעלה איזה זמן לאיזה סיבה או שתהיה חולה איזה זמן וכי נתיר לו לישא אחרת על אשתו. ועיין בתשובת צמח צדק סימן ע' שלא רצה להתיר לצורבא מרבנן שנשבית אשתו בשעת הרג רב ואמר עליה שהמירה יעויין שם. ולכן אין לדעתי להתיר בזה וגם איסור איני אומר בעובדא דא כיון שכבר יושב זמן שמונה שנים בלא אישה ואם ימצא מאה רבנים שיתירו לו לא אמחה בידו.
לכבוד מעלת ידיד נפשי הרב הגאון חו"ב כמוהר"ר חנניא גבריאל שליט"א. ראב"ד להעדה הספרדית בירושלם ת"ו. ידידי הרב, בתר דמסגינא בשלמא, הנני נעתר לרצונו החביב עלי לחו"ד בשאלה שעמדה לפניו, באישה ששהתה עם בעלה זה יותר מעשר שנים ולא ילדה, וגם הגיעו למצב שאין לה עוד סיכויים להתעבר, והבעל עוד לא זכה בזרע של קיימא ורצונו לישא אישה אחרת הראויה ללידה. וזאת הלכה העלה, להתיר לבעל לישא אישה אחרת עליה אחרי דאיכא למיקם בספוקייהו, או לגרש אותה ולישא אחרת. ומרוב ענותנותו לא רצה לסמוך על דעתו למעשה, ואותי שאל לחו"ד. ואנכי עברתי על כל דבריו, ומצאתי שהם נכונים בטעמם כיד חכמתו הטובה עליו על הדין ועל האמת, יפה דן ויפה הורה ודבריו אינם צריכים חיזוק, וידי תכון עמו בכל מה שכתב. רק מהיות טוב, נראה לי לחיזוק הדבר יותר דצריכים אנו לסדר בבית דין להבטיח לאישה הראשונה את כתובתה, באופן שאם תגיש עליו דין ודברים, יהיה מוכרח לקיים לפי הפסק דין אשר ישיתו עליו הבד"ץ, באופן זה הנני מצטרף לדברי פסקו כי היכי דלמטיה שיבא מכשורה כאשר העלה כת"ר. ועל זה באתי על החתום בכ"א לחודש תמוז תש"ג, והנני נותן לו את בריתי שלום, נאום, צבי פסח פראנק, רב ואב"ד בירושלם.וכן כתב החתם סופר אבן העזר חלק ב' סימן א' בעניין אישה מרשעת ורעת מעללים ומחללת שבת בפרהסיא ואיסורים חמורים, עד שלבסוף רצחה פרי בטנה ונתפסה למלכות ויושבת בבית האסורים, אם ניתן לגרשה בעל כורחה. וכתב שם, מיעוט הפוסקים המחמירים היינו בשהה ולא ילדה ומשום בטול פריה ורביה בשב ואל תעשה יש לומר העמיד רבינו גרשום מאור הגולה דבריו ויש כח ביד חכמים לעקור בשב ואל תעשה, אבל להעמיד איש רך בשנים בלי אישה כלל וקרוב לוודאי ממש שיחטא בקום ועשה ואפילו חכמי ישראל אמרו מאן הויא ליומא ואם כי האריך במעיל צדקה ליתן טעם שאין כופין לישא אישה בזמן הזה, היינו ההוא אמר מצינא למיקם בנפשיה בלי חטא אף על פי שלדעתי הבל פוצה פיו, מכל מקום אין לנו לכופו, אבל הטוען בהיפוך לא מצינא למיקם בנפשי ובשגם לא קיים עדיין פריה ורביה והרי התירה התורה יפת תואר נגד יצר הרע לא אלים חרם רבינו גרשום מאור הגולה מאורייתא דמשה.
שהגאון בעל פאת השולחן אמר בשם הגר"א, שמצידו היה מוכן אף לבטל תורה ותפלה ולכתת רגליו מעיר לעיר ומדינה למדינה להשפיע לבטל החרם של רבינו גרשום בענין שתי נשים, אילו היה עולה הדבר בידו, כי בזה תתקרב הגאולה. עד כאן. וכן כתב הגאון רבי שמואל מצפת במכתב מיום י"ד טבת תרל"ו לרבי עקיבא יוסף שלזינגר הנ"ל וזה לשונו: "ובעניין אשר שאל מה עמדי בענין חרם רבינו גרשום מאור הגולה. מעיד אני עלי שמים וארץ כי שמעתי כמה פעמים מפי כבוד הגאון החסיד רבי ישראל משקלוב בעל פאת השולחן, אשר שמע מהגאון האמיתי רבינו אליהו מוילנא, כי אם היה עולה הדבר בידו היה מבטל תורה ותפילה ומסבב מעיר לעיר לבטל חרם רבינו גרשום מאור הגולה בענין שתי נשים, כי בזה תהיה התקדמות הגאולה. ומה שכתב בשו"ת בית אבי ח"ב סימן ק"כ שאין אנו בטוחים אם הגר"א אמר כן באמת, לדעתי יש לומר חזי מאן גברא רבה דקא מסהיד עלה דמילתא".בעניין השבועה
וכתב הריב"ש בתשובה סימן צ"א והיכא דאיפשר ליה למיקם בסיפוקייהו ורוצה לישא אחרת הדבר ברור שאינה יכולה לומר תן לי כתובתי או תן לי מטלטלין לאחריות כתובה ונדוניא וכן היכא דלא איפשר למיקם בסיפוקייהו והוא רוצה לגרשה כדי שישא אחרת והיא אינה רוצה להתגרש אינה יכולה לתבוע נדוניא וכתובה ולא מטלטלין לאחריות אלא תקבל גיטה ואחר כך תתבע כתובתה, ואם אינה רוצה אין מונעין אותו מלישא אישה אחרת עליה. וכתב עוד אם שהתה עמו עשר שנים ולא ילדה והוא רוצה לישא אישה אחרת אי לא איפשר למיקם בסיפוקייהו והיא רוצה להתגרש יוציא ויתן כתובה אם יש לו, ואם אין לו תהיה עליו חוב כתובתה עד שיהיה לו.היוצא מדברי הריב"ש שאין לעכב הגירושין אם אין לו לשלם דמי כתובתה אלא תתגרש ותישאר הכתובה חוב עליו.
"כתוב בתשובות הרשב"א [ח"א] סימן אלף רנ"ד שמעתי משם הגאון שאין אדם רשאי לגרש את אשתו אם אין לו לפרוע כתובתה כן מצאתי לרב אלפס בתשובה (סימן י"ד דפוס ליוורנו) והביא ראיה מדתנן (כתובות נא.) לקתה חייב לרפאותה ואם אמר הרי גיטה וכתובתה ותרפא את עצמה רשאי, אבל שלא בכתובתה אינו רשאי, ואם לא קיבל עליו את הדין מנדין אותו עכ"ל וכן כתב הר"ר שמשון בר צמח בתשובה (תשב"ץ חלק ג' סימן רכ"ג)".וכתב מרן הבית יוסף בספרו בדק הבית הובא באבן העזר סימן קי"ט:
"ואינם נראים דברי סמכא, דלא לישתמיט חד מהפוסקים המפורסמים לכתוב כן אפילו ברמז, והראיה שהביא מידחיא בגילא דחיטתאה כמבואר למבין (והתשובה כתבוה) [וכמה תשובות כתובות] בשם הגדולים ואינה שלהם וכדאמרינן בפרק ב' ביבמות (כב.) לאו מר בריה דרבינא חתים עלייהו וכיוצא בזה כתב הרשב"א ז"ל בתשובה אחרת (ח"א סימן אלף קס"ו) ועיין בתשובת הריב"ש (סימן צ"א) שכתבתי בסוף סימן א' (ג:) [עד כאן]: ועיין בתשובת הרא"ש (כלל מ"ב סימן א')".והנה התשובה בשו"ת הרא"ש כלל מ"ב סימן א' וזה לשונו:
"ואינה יכולה לומר אין רצוני לקבל גט עד שיתן לי כתובתי דזו אינה טענה כיון דמן הדין היא חייבת לקבל גט כאשר הוכחתי. נמצא פריעת חוב כתובתה הוי כשאר חוב שהיה מחויב לה, והנמצא אתו ייתן והמותר כאשר תשיג ידו. הרי כתבתי לכם עניות דעתי, ואתם רבותי הורוני דעתכם תורוני ואעשה ושלומכם ישגא לעד. אשר בן ה"ר יחיאל זצ"ל".היוצא מדברי הרא"ש שאין לעכב הגירושין אם אין לו לשלם דמי כתובתה, האישה תתגרש ותשאר הכתובה חוב עליו.
"דבמקום שמגרשה מן הדין צריכה לקבל גט ואף על פי שאין לו לפרוע הכתובה וכן הוא בתשובת הריב"ש (סימן צ"א) וכתבתיו בסימן א' (אות ז')".וכן פסק הרמ"א אבן העזר סימן קי"ט סעיף ו'.
כתב הרב בהגהת שולחן ערוך סימן י' ובמקום שאין הראשונה בת גירושין כגון שנשתטית [...] יש להקל להתיר לו לישא אישה אחרת. עכ"ל. מיהו ראיתי מרבותי שקיבלו גם הם מגדולי עולם שיציעו העניין לפני הגדולים שבאותו הדור ויסכימו בהיתר זה ויחתמו מאה רבנים על אותה ההסכמה וכמו שכתב בספר כל בו (סימן קט"ז) בתקנת רבינו גרשום מאור הגולה, וגם ישליש סך כתובתה ונדונייתה ותוספת שכתב לה ביד בית דין, ואחר כך יישא אחרת.ובאבן העזר סימן קי"ט כתב הב"ח:
גם חכמי ורנקבורט כתבו תשובה ארוכה על זה ונמנו להתיר, והסכימו עמהם כל חכמי אשכנז ורוסיא והיינו דוקא לייחד לה כתובה וליתן גט ליד אחד להיות שליח להולכה שיהיה בידו הגט והכתובה עד שתשתפה. ומכל מקום כל הזמן שלא נשתפית חייב לייחד לה בית בפני עצמה ושישמרוה ממנהג הפקר וליתן לה מזונותיה, וחייב בתנאי כתובה כדברי הרמ"ה ז"ל.ובחלקת מחוקק אבן העזר סימן קי"ט ס"ק ה' כתב:
"ואפילו אין לו לשלם לה הכתובה. אין דין זה מוסכם, דהא הרשב"א סימן אלף רנ"ד כתב שאין אדם רשאי לגרש אשתו אם אין לו לפרוע כתובתה. ומה שכתב הרא"ש בתשובה כלל מ"ב כיון דמן הדין היא חייבת לקבל גט נמצא פריעת חוב כתובתה הוי כשאר חוב וכו' באשר תשיג ידו, אפשר לומר דלא כתב כן הרא"ש אלא במקום שחייבת לקבל גט שבא בטענת מום גדול וכיוצא, אבל במוציא לרצונו אפשר דמודה להרשב"א, ומיהו מדברי הריב"ש סימן צ"א משמע קצת שתקבל גיטה ואחר כך תתבע כתובתה ואינה יכולה לעכב הגט עד שתהיה הכתובה מוכנת כי קודם הגט אין לה דין ודברים על הכתובה ועיין מה שכתבתי מזה לעיל סימן א' סעיף ה'".וכתב הבית שמואל סימן קי"ט ס"ק ו':
"ואפילו אין לו לשלם. בתשובת רשב"א סימן אלף רנ"ד כתב אין אדם רשאי לגרש את אשתו אם אין לו לשלם כתובתה והביא ראיה מדתנא לקתה חייב לרפאותה ואם אמר הרי גיטך וכתובתך וכו' טעמא דמסלק הכתובה אבל אם אינו מסלק הכתובה אינו יכול לגרש. ובחלקת מחוקק כתב מתשובה זו מבואר לא כפסק רמ"א וי"ל הרב רמ"א איירי כשיכול לגרש על פי הדין היינו דשונא אותה וזיווג שני איירי אז יכול לגרש אותה אפילו אין לו כתובה אף הרשב"א מודה בזה אלא שם איירי היכא דאין ראוי לגרש כמו בלקתה דאין ראוי לגרש, כמו שכתוב בסימן ע"ט, בזה קאמר אם אין לו הכתובה אין רשאי לגרש, וכן בזיווג שני אם אין שונא אותה אז אין ראוי לגרש, ואם אין לו הכתובה אין רשאי לגרש, ובתשובת הרא"ש מבואר כמו שכתב הרב רמ"א דהא כתב אפילו אחר תקנות רבינו גרשום יכול לגרש כשהיא בעלת נכפה כי בזה לא תיקן רבינו גרשום אפילו אין לו לסלק הכתובה שמע מינה היכא דרשאי לגרש, אינה יכולה לעכב בשביל פירעון הכתובה וכן פסק הריב"ש".היוצא מדברי הבית שמואל, שכל שיכול לגרש על פי הדין, יכול לגרשה אפילו אין לו דמי כתובתה, ושאף הרשב"א מודה בזה.
"ועיין ב"ח אבן העזר סימן א' דבנשתטית ישליש סך הכתובה ונדוניה ותוספת כתובה, ובתפארת צבי סימן מ"ו כתב הטעם של השלשת כתובה על פי דברי הרשב"א (סימן אלף רנ"ד) שכתב בשם הרי"ף דאינו יכול לגרש אישה אם לא ייתן לה כתובה, מדתנן כתובות דף נא 'לקתה חייב לרפאותה, ואם אמר הרי גיטך וכתובתיך ורפאי עצמך רשאי', משמע דבלא כתובה אינו יכול, וכמו שאינו יכול להפקיע עצמו מרפואתה בלא כתובה, כך אינו יכול להפקיע עצמו מכל תנאי כתובה בלא נתינת הכתובה, עיין שם, משמע דתוספת כתובה בכלל כתובה הוא לעניין זה".ועיין להראשון לציון הגאון רבי בן ציון חי עוזיאל זצ"ל (משפטי עוזיאל חלק אבן העזר סימן ז') שכתב:
"אולם גם זאת חובה עלינו לדאוג לתקנתה של אישה זו, שמא תשוב באחד הימים ותרצה לקבל גיטה וכו', לזאת נטיל על בעלה זה שישליש גט פיטורין כדת משה וישראל, בידי בית דין, ויתחייב בהצהרה כתובה וחתומה מידו שהוא מקבל עליו סמכות בית דין של הרבנות בארץ ישראל ומתחייב לשלם לאשתו הנ"ל כל מה שיחיבוהו בית הדין לזכותה ושיכתוב לה גט פיטורין כדת משה וישראל בכל זמן שיחייבו אותו בית דין של ישראל בכך".ועיין למרן הראשל"צ הגאון הרב עובדיה יוסף זצוקלה"ה בשו"ת יביע אומר חלק י' אבן העזר סימן א', שהביא את כל האמור לעיל והעלה שהעיקר לדינא שאין השלשת דמי הכתובה מעכבת, ואחר שנתחייב הבעל בקניין גמור ושלם לבוא ולעמוד בדין כל זמן שיידרש לכך, עשינו לו התרה על שבועתו, והתרנו לו לישא אישה כדת משה וישראל.
הרב דניאל אדרי – אב"ד | הרב בן ציון הכהן רבין | הרב אלעד עלי |