ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב דוד גרוזמן |
דיין |
תיק מספר: | 970262/6 | |
תאריך: |
ט"ז באלול התשע"ח
27/08/2018 | |||
מבקש |
פלוני
בא כוח המבקש עו"ד דוד רוזן | |||
משיבה |
פלונית
בא כוח המשיבה עו"ד סיגל אלון | |||
הנדון: | סידור גט גם כשהצדדים נוהגים בשיטת "הדלת המסתובבת" | |||
נושא הדיון: | סידור גט גם כשהצדדים נוהגים בשיטת הדלת המסתובבת |
משנה. אמר רבי זכריה בן הקצב, המעון הזה! לא זזה ידה מתוך ידי משעה שנכנסו עובדי כוכבים לירושלים ועד שיצאו, אמרו לו, אין אדם מעיד על עצמו.ג' שיטות נאמרו בהבנת הסוגיה:
גמרא. תנא, ואף על פי כן ייחד לה בית בחצרו, וכשהיא יוצאה - יוצאה בראש בניה, וכשהיא נכנסת - נכנסת בסוף בניה. בעי אביי, מהו לעשות בגרושה כן? התם הוא דבשבויה הקילו, אבל הכא לא, או דלמא לא שנא? תא שמע, דתניא, המגרש את אשתו - לא תנשא בשכונתו, ואם היה כהן - לא תדור עמו במבוי, אם היה כפר קטן, זה היה מעשה, ואמרו - כפר קטן נידון כשכונה, מי נדחה מפני מי? תא שמע, דתניא - היא נדחית מפניו, ואין הוא נדחה מפניה, ואם היתה חצר שלה - הוא נדחה מפניה, איבעיא להו, היתה חצר של שניהם, מהו? תא שמע "היא נדחית מפניו", במאי עסקינן? אילימא בחצר שלו – פשיטא? ואלא בחצר שלה? והתניא "אם היתה חצר שלה - הוא נדחה מפניה"? אלא לאו - כי האי גוונא! דלמא דאגיר מיגר. מאי הוי עלה? תא שמע הנה ה' מטלטלך טלטלת גבר, ואמר רב טלטולי דגברא קשין מדאיתתא.
כהן שגירש את אשתו מהו לדור עמו בחצר.ובדיבור המתחיל "לא תדור עמו במבוי" כתב וזה לשונו:
שמא יבא עליה וכהן אסור בגרושה אבל ישראל כל זמן שלא ניסת תדור בשכונתו.ובדיבור המתחיל "בנכסי אביה" כתב וזה לשונו:
שהיו בידה נכסי מלוג ובכהן שגירש את אשתו קא מיירי.מבואר לשיטת רש"י שכל הסוגיה והאיסור לא לדור באותה חצר או באותו מבוי נאמר דווקא בכהן שגירש את אשתו.
פירש רש"י ז"ל כהן שגירש את אשתו מהו לעשות כן דהא והא פסול כהונה היא או דילמא בשבויה הקלו דאפשר שלא נבעלה כלל ואינה נאסרת לו, ובהא הוא דאיבעיא לן, אבל בישראל שגרש את אשתו כל זמן שלא נשאת לאחר הרי לא נאסרה עליו ואין כאן אלא משום יחוד של פנויה בעלמא ופשיטא דשרי, וכדקתני בסמוך לא תנשא בשכונתו, דאילו מקמי נשואין יכולה לדור עמו בחצר כפנויה דעלמא, וכולא סוגיין דלקמן אינה אלא או בכהן שגרש את אשתו אף על פי שלא נשאת או בישראל שגרש את אשתו ונשאת, הא לאו הכי אין לה להיות נדחית מפניו ואין לה לעשות שליח לדון עמו, וכן פירש רש"י ז"ל לקמן דבכהן שגרש את אשתו מיירי ופשוט הוא זה אלא שראיתי מי שטועה בדבר.אמנם יש מהאחרונים שביארו את שיטת רש"י, שבחצרו גם הוא יודה שאסור להם לגור ביחד, כך סבר בחידושי אנשי שם על הר"ן שנוטה לומר שדברי הר"ן הם לדעת רש"י. וכך כתב שם הר"ן:
מי נדחה מפני מי תא שמע דתניא היא נדחית מפניו ואין הוא נדחה מפניה, ואם היה חצר שלה הוא נדחה מפניה. כך הוא בגמרא, ומסקינן דבחצר של שניהם נמי היא נדחית מפניו, ותמהני חצר מאי עבידתה דהא בשנשאת אפילו בשכונה אחת אין רשאין לדור ובאשת כהן אף על פי שלא נשאת במבוי מיהא מיתסר והכא משמע דלא מתסר אלא בחצר? לפיכך נראה לי דברייתא באשת ישראל תכף שנתגרשה מיירי, דקודם שנתגרשה דרין מסתמא בחצר אחת, וקתני דלאחר שנתגרשה צריך [האחד] להיות נדחה אף על פי שלא נשאת עדיין, ושפיר מייתי מינה ראייה לשנשאת - לענין שכונה, ולאשת כהן - לענין מבוי, דחד טעמא הוא, ומכאן יש ללמוד שאפילו אשת ישראל שנתגרשה ולא נשאת אסורה לדור עמו בחצר, אלא אם כן היו נזהרין שיהו אחרים עמהן דומיא דאשתו של רבי זכריה בן הקצב.וכתב בחידושי אנשי שם על דברי הר"ן, שאפילו אשת ישראל שנתגרשה ולא נשאת אסורה לדור עמו בחצר וזה לשונו:
וכן פירש רש"י וזה לשונו: אבל ישראל כל זמן שלא נישאת תדור בשכונתו. ע"כ. משמע אבל לא בחצרו.כלומר, לדעת הר"ן וחידושי אנשי שם ברש"י, שאמנם הסוגיה לא עוסקת בגרושת ישראל אך כל זה דווקא לעניין שכונה או מבוי אך לא לעניין לדור בחצר אחת.
וכן מי שגירש את אשתו מן הנישואין לא תדור עמו בחצר שמא יבואו לידי זנות.ג. שיטה שלישית היא שיטת הטור, שאכן הסוגיה עוסקת בכהן שגירש את אשתו, והטעם שאסורים לדור באותה שכונה, הואיל ואסורים זה על זה באיסור לאו, אך מזה יש ללמוד שאיסור זה שלא ידורו באותה שכונה, שייך אף בישראל, באופן שגירש את אשתו ונישאת לאחר והתגרשה או התאלמנה, שהרי אף הם אסורים זה לזה באיסור לאו.
דכיון דפנויה היא קיל ליה, אבל אם נישאת אין צריך להרחיק אלא כדי שכונה דהיינו ג' בתים כדאמרינן בסוף פרק קמא דעבודה זרה (דף כא.) דכיון דנישאת חמירא ליה אפילו לכהן.הר"ן שם חולק על התוס' שהרי הגמרא אומרת שכפר קטן נידון כשכונה ואיך יתכן שכפר קטן ממבוי וזה לשונו:
לא תדור עמו במבוי. שמא יבא עליה הכהן וכהן אסור בגרושה, ומשמע דשכונה גדולה ממבוי, דהא מסיימין דכפר קטן נדון כשכונה ואי שכונה קטנה ממבוי, אמאי? וכי יש כפר שלא יהא גדול כמבוי? אלא ודאי שכונה משכה טפי.וצריך ביאור מהי סברת תוס'.
דכיון דפנויה היא קיל ליה.ואילו כשהאיסור חמור כגון שנישאת הקלו התוס' וזה לשונם:
דכיון דנישאת חמירא ליה אפילו לכהן.ואילו הר"ן חולק עליהם וכותב וזה לשונו:
ומשום הכי כל שנשאת דחמיר איסורה מרחקינן לה אפילו מכל השכונה [וכ"ש ממבוי] וכשלא נשאת כגון לגבי כהן לא מרחיקין לה אלא ממבוי [ושרי בכפר קטן ושכונה].ואם כן צריך להבין מה מחלוקתם.
ומכאן יש ללמוד שאפילו אשת ישראל שנתגרשה ולא נשאת אסורה לדור עמו בחצר אלא אם כן היו נזהרין שיהו אחרים עמהן דומיא דאשתו של רבי זכריה בן הקצב.לדעת הר"ן אם היו אחרים עמהן אין איסור יחוד.
מי שגירש אשתו מן הנישואין, לא תדור עמו בחצר, שמא יבואו לידי זנות. ואם היה כהן, לא תדור עמו במבוי. וכפר קטן נידון כמבוי.ואילו הרמ"א פסק את דעת הטור וזה לשונו:
ואם נשאת לאחר, אפילו בישראל, לא תדור עמו במבוי.החלקת מחוקק פסק את דברי הר"ן שעל ידי מי שדר עמהם ומזהירם על הייחוד מותר לדור וכתב על דברי השולחן ערוך שפסק כדברי הרמב"ם שהסוגיה מדברת בישראל שגירש אישה שלא ידור עמה בחצר וזה לשונו בס"ק י"ז:
ומכל מקום אם נזהרין שיהיו אחרים עמהם בחצר, וכמו שעשה רבי זכריה בן הקצב, וכמו שנתבאר לעיל סי' ז' סעיף ט', נראה דשרי, וכך כתב הר"ן דאין איסור בגרושה יותר מבשבויה.אולם הבית שמואל בסימן קי"ט ס"ק י"ד חלק על החלקת מחוקק וסובר שאם אחר דר עמהם זה מועיל רק לשיטת הרמ"א אך לא לשיטת השו"ע וזה לשונו:
לא תדור עמו בחצר. בש"ס איתא בשבויה התירוה חכמינו ז"ל לדור עמו בחצר אחת ובלבד שאל יתייחדו, ומבעיא בגרושה מהו? ופרש"י דבעיא היא באשת כהן שגירש אותה והיינו לפי גרסתו בברייתא לא תינשא בשכונתו מדאסורה לדור בשכונתו על כורחך לא איירי בגרושה לישראל והיא פנויה, וישראל שגירש את אשתו ולא נשאת אינו מפורש בש"ס אם אסורה לדור עמו בחצר, והר"ן ס"ל גם כן כשיטת רש"י משום הכי ס"ל אף על גב דמסברא אמרינן דאסור מכל מקום אם נזהרים שלא להתייחד מותר, אבל הרמב"ם ס"ל הבעיא קאי על אשת ישראל שגירש ולא נשאת אם מותר לדור עמה בחצר כעובדא רבי זכריה והיינו שנזהרים שלא להתייחד, ואפשר דאסור כי לפי גירסתו בברייתא איתא לא תדור בחצר והמחבר הביא כאן לשון הרמב"ם, שמע מינה אפילו נזהרים שלא להתייחד אסור ולא כחלקת מחוקק שהביא דברי הר"ן על דברי המחבר בפשיטות ולא דמי, כי לכל אחד יש שיטה אחרת בזה.הרי שלדעת הבית שמואל ההיתר שאם אחד דר עמהם מועיל להצילם מאיסור שלא ידורו בחצר אחד זה דווקא לדעת הר"ן שהאיסור הוא כעין יחוד וכמו שביחוד יש היתר של שומר כך גם באיסור של לא ידורו בחצר אחת יש היתר על ידי שיהיה מי ששומר שלא יתייחדו.
והנה לפי שיטת ההלכה ומשמעות פירוש רש"י תרתי בעינן לאיסורא, שיהא להם קירוב אישות או נישואין או אפילו אירוסין, ובלבד דחזינן דלבו גס בה, אבל בגס בה לחוד אין לאסור, דהגע בעצמך אדם המגדל בתוך ביתו איזה קרובה או יתומה שהיא מפתו תאכל ומכוסו תשתה ותהא רגילה עמו והשיאה לאיש תהא אסורה לדור אצלו בביתו או בשכונתו. אלא ודאי לא חשו לזה אלא כשהיה להן קירוב אישות או על ידי נישואין או על ידי אירוסין שהיה בדעתן להינשא אז אם גייסי בהדדי יש לחוש דהואיל והן מכירין זה את זה וגייסי בהדדי ואינן בושין זה בפני זה ומכירין זה את זה ברמיזות וקריצות חשו חכמים שלא יבאו חס ושלום לידי עבירה לאחר שתינשא לאיש אחר או באשת כהן אפילו עד שלא תינשא, שהרי היא אסורה עליו ולקי עליה בשביל איסור גרושה, לכך אסרו שידורו בשכונה אחת או במבוי אחת.מבואר בדבריו, שכדי שהאיסור של מגורים בקרבת גרושתו יחול, צריכים שני תנאים להתקיים א. שהיו נשואים ובמצב קירבה גדול. ב. שמכירים זה את זה ברמיזות.
וטעמא לפי שאין בני אדם מצוין שם ורגיל יותר לבא אצלה ודווקא כפר קטן אבל כפר בינוני לא.ומשום כך התוספות גם סברו, שככל שהאיסור קל יותר ההרחקה צריכה להיות גדולה יותר, וזאת משום שאין איסור חפצא על דירתם יחד בשכונה בחצר או במבוי, אלא האיסור הוא לא להיות בקרבה מתמדת, ועל כן ככל שהזהירות תהיה חלשה יותר כך ההרחקה צריכה להיות גדולה יותר.
בדבר השאלה באשה שנתגרשה מבעלה והמגרש נשאר בדירתו המושכרת לו באותו חצר שהמתגרשת מחזקת שם גן ילדים והיא באה שמה בכל יום לכמה שעות להיות שם לחינוך הילדים אי אריך למעבד הכי.המקרה שאותו התיר הגאון ר' צבי פסח פראנק קשה אף יותר ממקרה דנן, משום שהגן שאליו האישה הייתה מגיעה כל בוקר הוא בחצר דירת הגרוש שלה, כך שכלפיו מתקיים שדר עמה באותו חצר כשהיא כל בקר שם, מה שאין כן במקרה דנן לאף אחד אין הגדרת "דר באותו מקום", שהרי אין מדור לזה במקביל לזה באותו זמן ובאותו מקום, ועל כן לכאורה היה נראה להתיר זאת.
הנה בכתובות [כ"ז ע"ב] גבי שבויה לכהן דאסורה עליו, התירו אותם לדור בחצר אם הילדים הם אצלה. בעי אביי מהו לעשות בגרושה כן וכו'. ופירש רש"י [ד"ה בגרושה] דמיבעיא ליה כהן שגירש את אשתו מהו לדור עמו בחצר. מזה מבואר דשיטת רש"י דבגרושת ישראל לא הוה מיבעיא, ומותרין לדור בחצר. וכן הסמ"ג [מצות ל"ת קכ"ו] מביא בשם רש"י דכל זה מדבר בכהן, ואין לנו ראיה בישראל שיאסר לדור עמה בחצר אחת. וכן כתב הר"ן [י"ב ע"א ברי"ף ד"ה מי] בשם הירושלמי [דמשמע] דבישראל שגירש והיא פנויה, שרי לדור בחצר אחת.
אלא שהרמב"ם [פכ"א מהלכות איסורי ביאה הלכה כ"ז], וכן סתם בשו"ע [סימן קי"ט סעיף ז'], דגם בישראל המגרש אסור לדור עמה בחצר, ומשמע דאסור אף על פי שהיא פנויה. ושיטת הבית שמואל [ס"ק י"ד] אליבא דהרמב"ם והשו"ע, דאפילו נזהרים שלא להתיחד דומיא דזכריה בן הקצב, גם כן אסור, אפילו בגרושת ישראל והיא פנויה. ודוחה דברי החלקת מחוקק [ס"ק י"ז] דפוסק דבנזהרים שלא להתיחד שרי. ועיין במשנה למלך בהלכות איסורי ביאה שם.
אבל ראיתי להריטב"א בחידושיו לכתובות [שם ד"ה מהו], דבישראל שגירש את אשתו דיכולה לדור עמו בחצר כפנויה בעלמא. ומדקאמר כפנויה בעלמא, משמע דאף שאינם נזהרים מלהתיחד שרי לדור בחצר. ולפי זה בנדון דידן תליא במחלוקת. אבל הישועות יעקב [אבן העזר סימן קי"ט פירוש הארוך אות ט'] כתב וז"ל, נכונים דברי החלקת מחוקק שפסק דעל ידי שמירה מותר, וטעמא דמילתא כיון דלמד משבויה, ובשבויה גופא מותר על ידי שמירה וכו'. ודלא כבית שמואל שהשיג עליו בזה, והדברים ברורים, עכ"ל.
וכיון שהיא נמצאת תמיד עם הילדים, הרי בשבויה התירו בגמרא בכהאי גוונא, והישועות יעקב אומר לדבר פשוט דבגרושה פנויה דינה שוה לשבויה, אם כן שרי הבעל לדור בחצר שהיא מחזקת שם גן ילדים. וקצת יש לחשוש שמא יקרה לפעמים שהיא תהיה שמה בלי הילדים איזו שעה קטנה, ובלי ילדים הא יש להחמיר לכמה רבוותא. אך עם כל זה יש לומר כפי מה שכתב בתרומת הדשן [שו"ת סימן רמ"ג] דבכל זה לא אסרו אלא בדירה קבועה, אבל לילך לחצרה לפרקים על שעה אחת ביום אין קפידא בדבר, עכ"ל. אם כן בנדון דידן נמי זה לא יזדמן שתהיה יחידה בלי הילדים אלא לשעה חדא, ולזה אין חשש.
ובקצור הדבר, אם האשה לא דרה שם בקביעות אלא שהיא תמיד עם הילדים, אין איסור לחזור ולצאת יחד עם איזה ילדים שלא ביחידות, באופן זה אין לאסור.
ידידו דוש"ת באה"ר צבי פסח פראנק
תנא, ואף על פי כן ייחד לה בית בחצרו, וכשהיא יוצאה - יוצאה בראש בניה, וכשהיא נכנסת - נכנסת בסוף בניה.וכך לא היה מצב שבו הם היו יחד ללא ילדיהם, ואם כן גם במקרה דנן בוודאי שיש צד להקל, שהרי ההסדר ביניהם הוא שהיא נמצאת בדירה רק משום ילדיהם ולא לבד, כך שאף מדין זה יש להקל להתיר ולהסדיר להם את הגט על אף ההסדר שביניהם.
א. נחלקו הראשונים בהסבר הסוגיה אם האיסור לדור באותו חצר הוא גם איסור לישראל שגירש את אשתו או רק בכהן.ניתן ביום ט"ז באלול התשע"ח (27/08/2018).
ב. נחלקו הראשונים בדעת רש"י אם האיסור הוא גם לישראל המגרש את אשתו.
ג. נחלקו הראשונים אם שכונה גדולה ממבוי או קטנה ממנו.
ד. נחלקו הראשונים אם לדעות שישראל אסור לדור עם גרושתו מועיל שומר שגר איתם להציל מהאיסור.
ה. יש לתלות את מחלוקת הראשונים בגדר של האיסור לגור באותה חצר אם האיסור הוא כאיסור יחוד או איסור של להיות קרובים זה לזה באופן שיכול להביא לידי זימה.
ו. הגאון ר' צבי פסח פרנק זצ"ל התיר לסדר גט לזוג, באופן שהגן בו האישה עובדת יום יום, נמצא בחצר מגוריו של הבעל כך שהם עלולים להיפגש פעמים רבות משום שאין בזה חשש של האיסור לדור בחצרו על אף שיתכנו מצבים שישהו באותה חצר בלא הילדים.
ז. זוג שההסדר ביניהם הוא על דרך ה"דלת המסתובבת" יש לסדר גט להם בדיעבד.
ח. אפשר לפרסם לאחר השמטת הפרטים המזהים.