ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אברהם מייזלס הרב אריה אוריאל הרב אברהם דב זרביב |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 1106224/2 | |
תאריך: |
י"ז בכסלו התשע"ט
25.11.2018 | |||
תובעת |
(נתבעת בתביעה שכנגד): פלונית
בא כוח התובעת עו"ד אילה תל־פז | |||
נתבע |
(תובע בתביעה שכנגד): פלוני
בא כוח הנתבע עו"ד אייל גבע וטו"ר שחר חלה | |||
הנדון: | האשמה בבגידה – האוסרת אישה לבעל המאשים ומחייבת בגט, ושתיקתה – האם כהודאה היא? תביעת שלום בית – כנותה וסיכוייה | |||
נושא הדיון: | האשמה בבגידה – האוסרת אישה לבעל המאשים ומחייבת בגט,; תביעת שלום בית – כנותה וסיכוייה |
לא יכולתי לסבול את ההתנהגות של [פלונית]. היא הייתה אומרת לי: "אתה יכול ללכת אם לא מתאים לך, הדלת פתוחה, לך לבחורות אחרות, תעשה מה שאתה רוצה."לדבריו הוא נישאר בבית ולא עזב מיד בגלל הרצון לשמור על הבית ועל הקשר עם הילדים.
(שורות 125–126 לפרוטוקול מי"ג במרחשוון התשע"ח – 2.11.2017)
[...] אומרת: "כן, לא ידעת שהיה לה רומן עם [אלמוני]?" הרגשתי כמו 'בוקס בבטן' אותו רגע.ובהמשך (שם שורות 130–136):
האישה: אני לא יכולה, זה מוציא אותי מדעתי.
שאלה: אתה שמעת באותו זמן שהיא אמרה לך ש[אלמוני] מגיע הביתה, שמעת או ידעת על השם הזה לפני כן?שנית, אף אם הייתה האישה שותקת, דברי בא כוח הבעל בעניין זה בטעות יסודם. דין שתיקה כהודאה באיסורין אינו כדין הודאה מוחלטת וגמורה של השותק, אלא כ'רגליים לדבר':
הבעל: לא.
האישה: שקרן, אתה ישבת איתו על כוס קפה!
ב"כ האישה: אני יכולה להבין את ההתרגשות.
בית הדין (לאישה): אי אפשר ככה לנהל דיון. אם זה קשה לך לשמוע מה שהוא אומר, את יכולה להמתין בחוץ.
דשתיקה כהודאה דמיא – פירוש כיון דשתיק נראה לו אמת ויודע קצת שיש רגלים לדבר, אבל ליכא למימר הודאה ממש, שיודע ודאי שכן הוא כיון שהוא שותק.וכן כתב הר"ן על הרי"ף (קידושין דף כט ע"א):
[...] דמקשו מדרבא דאמר "הוי דבר שבערוה ואין דבר שבערוה פחות משנים" וקשיא להו דאי שתיקה כהודאה דמיא הרי הודה ושויא אנפשיה חתיכה דאיסורא. ולאו קושיא היא שכבר פירשתי דלאו הודאה גמורה חשבינן לה, אלא גזירת הכתוב היא באיסורין שיהא עד א' נאמן במקום שתיקה ושתחשב שתיקה כהודאה, ואילו בממון ודאי אין אומרין כן. ומשום הכי אמר רבא דדבר שבערוה דילפינן 'דבר – דבר' מממון ליתיה בפחות משנים דלא אמרינן ביה שתיקה כהודאה.ובשולחן ערוך (חושן משפט סימן פא סעיף ז) כתב:
הא דמהני "אתם עדי" – דוקא כשתבעו מנה ואמר ליה "הן" ואחר כך אמר "אתם עדי" ושתק ליה. אבל אם אמר לו "מנה לי בידך", והלה שתק, ואמר התובע לעדים "אתם עדי", ושתק הנתבע – אין שתיקתו כלום, דלא הוי שתיקה כהודאה אלא כשהודה לו תחלה ואמר ליה "הן" וכשאמר התובע "אתם עדי" – שתק, אבל כששתק מתחלה ועד סוף, יכול לומר: "לא חששתי להשיבך".ובש"ך (שם ס"ק יז):
פסק ריא"ז (פסקי בבא מציעא סימן קיט) דשתיקה כהודאה דמיא, וכל היכא דיש לתלות שתיקתו בעבור שחשב בלבו מה לומר – לא אמרינן ששתיקה כהודאה. והכל כפי מה שבית דין יכולים להבין דעתו של שותק כך דנין. עד כאן.מבואר שהכלל דשתיקה כהודאה דמיא אינו כלל קבוע בכל המקרים, אלא בכל מקרה יש לקבוע מה הייתה דעתו של השותק ו"כפי מה שבית דין יכולים להבין דעתו של שותק כך דנין": אם בית הדין משוכנע ששתיקה מעידה על הודאה, יוכל לפסוק כך. אולם בדרך כלל תוכיח שתיקה על הודאה רק כששותק מול שאלה או טענה ישירה שמופנית אליו, וכפי שכתב שו"ת חוט המשולש (חלק ב סימן ז):
וכן כתב בהגהת אשר"י (פרק המפקיד סימן ח) בשם אור זרוע באורך יותר, ועיין שם.
ויש סעד לזה ממאי דאמרינן התם בש"ס פרק המפקיד (דף לז ע"ב): "ומאן דאמר 'הלה שותק' – שתיקה דהכא לאו כהודאה, מצי אמר ליה: 'האי דשתיקי לכל חד וחד, דאמינא – האי הוא.' ועיין שם."
ובנידון דידן אף שהיום חוזר מדבריו ואומר שאינו מאמין – לא מהני, כיון שאינו נותן אמתלא מבוררת כי ניכרים הדברים שלמדוהו לומר כן מחמת הדוחק שיש לו היום.
וקודם כל דבר צריך לקרוא להאשה הנ"ל שתאמר ברבים את ההכחשה שלה ואם לא תכנס באזני השומעים ובאזני הבעל. ובלבו יתאמת שהיא משקרת הוי לגביה כהודית לדברי העד.
ההוא גברא דהוה מהרזיק בביתא הוא ואינתתא, על אתא מריה דביתא, פרטיה נואף להוצא וערק; אמר רבא: איתתא שריא, אם איתא דעבד איסורא, ארכוסי הוה מירכס.ופירש [הפירוש המיוחס ל]רש"י: "הוה מירכס – בביתה, היה מתחבא בבית שלא ירגיש בו הבעל."
[...] ומקצת שכתבו גם בדין שויא אנפשיה חתיכה דאיסורא (כתובות כב ע"א) הוא גם כן מתורת נדר, אבל ראיתי במוהרי"ט (חלק ג סימן א דיבור המתחיל: "ולא תימא") שדחה דבר זה וכתב דאם היה מתורת נדר הווי מהני ביה שאלה עיין שם. ולפי דרכינו גם בדין שוויא אנפשיה חתיכה דאיסורא הוא מדין נאמנות, דכיון דהאמין התורה לכל אדם על עצמו אם כן בין בממון בין באיסור לעולם נאמן על עצמו.לכאורה אם דין שוויא אנפשיה חתיכא דאיסורא הוא כדין נדר אין צורך בבירור עובדתי משום שהאדם יכול לאסור על עצמו כרצונו. אולם אם יסוד הדין הוא נאמנות הרי שבמקום שידוע שאינו צודק אין דין 'שוויא אנפשה חתיכא דאיסורא'.
ולעניות דעתי ליכא בזה שום ספק, דהנה לדעת הסוברים משום נאמנות, דכן הוא העיקר כמו שהוכחנו, ודאי דליכא איסור על אחרים כמו שמפורש ביורה דעה (סימן א סעיף יב). וליכא לחלק כלל בין אם החפץ הוא של עצמו או של אחרים רק באיסורים, דנאמנים בעלים על שלהם, אבל בדבר שבערוה ליכא חילוק כלל, וזה ברור.עולה מדברינו כי אין לחייב את האישה בקבלת גט על סמך דין 'שוויא אנפשיה חתיכא דאיסורא'.
אמנם אף אם נאמר שהוא משום נדר גם כן ליכא איסור על הבעל או על אחרים, מלבד האיסור שאין מאכילין לאדם דבר האסור לו, דלפי מה שכתבתי לעיל ענין איסור נדר שיהיה בזה הוא כמו קנין אודיתא בממון, היינו שמוכח שדבר זה אסור לה או שהמעשה אמת או שרוצה לקבל עליו איסור. והוא דכיון שמדין נאמנות יכופוהו בית דין למונעה מאיסור, ממילא מוכח שרוצה לקבל עליה איסור נדר. ולפי זה ליכא איסור רק כפי שגורם דין נאמנות, וכיון שדין נאמנות אינו פועל כלום על אחרים ליכא גם נדר. ודוחק לאמר דמשום דין דאין מאכילין לאדם שימנעו בית דין גם אחרים ועל ידי זה נעשה גם איסור נדר על אחרים.
ויש אומרים דבזמן הזה שיש חרם רבנו גרשום שלא לגרש אשה בעל כרחה, אינו נאמן לומר שמאמינה או שמאמין לדברי העד (הגהות מיימוני פרק כד ומהרי"ק שורש קי בשם יש אומרים), דחיישינן שמא עיניו נתן באחרת [...] אבל יש חולקים וסבירא להו דאף בזמן הזה, נאמן (שם במהרי"ק, וכן משמע מהרמב"ם פרק כד). ואם היה לו קטט עמה, אינו נאמן לומר שמאמין לדברי העד, דודאי מחמת שנאה אומר כן (שם במהרי"ק).ועיין פתחי תשובה (שם ס"ק יט) שמפלפל לחלק בין בעל שראה ממש בעיניו לבין בעל שלא ראה הוא ואין לו שום עדות אלא "שחושב לפי דעתו באיזו אמתלא שזינתה" יעוין שם. והרי זה ממש כנידון דידן.
כבר היה לנגד עיניו דברי רמ"א (אבן העזר בסימן קעה סעיף ט) ושם נאמרו ב' היתרים: א. דעת הר"ש מיינבול דבזה הזמן דאיכא חרם רבנו גרשום מאור הגולה שלא לגרש בעל כרחה לאו כל כמיניה דהבעל לבטל חרם רבנו גרשום מאור הגולה, כמו דלמשנה אחרונה לא מהימנינן האשה למימר "טמאה אני לך" שמא עיניה נתנה באחר, הוא הדין נמי באיש בזה הזמן. והדברים ארוכים במרדכי (דקידושין סימן תקל) ומייתי ליה בקיצור בהגהות מיימוניות (פרק כד מאישות) והסכים עמהם במהרי"ק (שורש קז) בטעם נכון, דאם כן מה הועיל רבנו גרשום מאור הגולה, דכל בעל בליעל ואיש פריץ יבטל תקנת רבנו גרשום מאור הגולה בהמצאה כזו אלא על כרחך דלא מהימן בזה עיין שם. מבואר מדבריו דיותר ראוי שלא להאמינו באומר שהוא עצמו ראה אותה מזנה ממה שעד אחד אומר כן והוא מאמין לדבריו. דבעד אחד מעיד כן לא שייך כולי האי לומר 'לא שבקת חיי' ו'בטלת תקנת רבנו גרשום מאור הגולה' שהרי מתקיימת התקנה שפיר בכל הנשים שבעולם דליכא עד אחד. וכיון דמייתי רמ"א דעתם במאמין לעד אחד דלא מהני משום דקעבר על תקנת רבנו גרשום מאור הגולה, אם כן כל שכן וקל וחומר בדליכא אפילו עד אחד ואדרבא יש לומר מה דמסיים רמ"א "יש חולקים" והוא ממהרי"ק (שורש קי) ומשמע דדעת רמ"א שאין לסמוך על המקילים יש לומר היינו באיכא עד אחד מיהת, אבל באין כאן אפילו עד אחד אפשר דבכי האי גווני מסכים רמ"א עם המתירים [...]ועיין שם שהאריך מהו גדר קטטה המוזכר בדברי הרמ"א.
והאמנם ראה ראיתי דברי מהרש"ל בים של שלמה (פרק ב דיבמות סימן יח) שהיה לנגד עיניו דברי מהר"ש מיינבול וגם היתרו של רשב"א בתשובה הנ"ל ובכל זאת לא מלאו לבו להקל אפילו באומר שראה אשתו זינתה. וכל הרוצה לדון בענינים אלו על פי דברת רמ"א (אבן העזר סימן קעח) לא ירים ידו בלתי אם הביט אל דברי ים של שלמה הנ"ל ואחר כך יורה וידין לפי מה שעיניו רואות.עשיתי ככל אשר הורה רבן של כל ישראל החתם סופר זצוק"ל ועיינתי שם.
ודבר זו אין לו שורש: וכי סברה לכפות אותו במאי דאסר ליה בעל כרחו – אם הוא יטעון ראיתי אותה שזינתה, או שמעתי מעידים תרי דמהימני, איך להתירה לו בעל כרחו ולהאכילו דבר האסור? בשלמא שהאשה אינה נאמנת לאסור עצמה על בעלה – שהתורה לא אסרה אותה על בעלה היכא שלא ידע שנטמאה אם לא בקינוי וסתירה, ואם כן אפילו אם תמצי לומר האמת שזינתה, התורה התירה לו, והיא משועבדת לו וקרקע עולם לפניו, אבל הוא שיודע בודאי שזינתה ואסורה לו, ולב יודע מרת נפשו, שלא נתן עיניו באחרת, איך נוכל לכפות אותו להיות עמה ולעשות מעשה באיסור?ועיין שם עוד שמביא דעות הפוסקים הסוברים שאם ראה הבעל ממש מעשה זנות של אשתו – בכהאי גוונא לא תיקן רבנו גרשום מאור הגולה שלא לגרש. אולם מכל מקום הסיק בשו"ת חתם סופר (שם) שכל שלא ראה הבעל בעצמו מעשה זנות ממש, גם הים של שלמה מודה שאין לגרשה:
ועוד [...] גם קרוב לדברי כתב מהר"ם בפרק האומר (הגהות מרדכי קידושין סימן תקמז) וזו לשונו [לפנינו בשינויים קלים]:
נשאלתי על אשת איש שאמרה "ברצון נבעלתי," וכתבו התוספות שאם רצה הבעל לקיימה ולומר "איני מאמינה" – הרשות בידו, והראיה משלהי נדרים (צ ע"ב) "האומרת 'טמאה אני לך' – תביא ראיה לדבריה" ואינה נאמנת, אבל מספקא לן אי מצי לאפוקי אותה [שם: לאפוקה [בלא] כתובה] או לא. ונראה לי: לפי משנה ראשונה נאמנת, אף על גב שחזרו לומר "תביא ראייה לדבריה" ואינה נאמנת – לאו בשביל טובתה אמרינן, אלא בשביל טובת הבעל, כדמפרש טעמא, "שלא תהא תולה עצמה באחר ומקלקלת את בעלה". הילכך, אם בפני עדים אמרה כו' [שם ונראה דכך צ"ל: "כן"], יכול הבעל להוציאה בלא כתובה, "דכל האומר 'אי אפשי בתקנת חכמים' כגון זו – שומעין לו". ומיהו אם חזרה ונתנה אמתלאות אמיתיות לדבריה נראה דנאמנת [כו'], והאיש שאמר שראה שאשתו נבעלת לפניו ברצון, והיא כופרת, ואין עדים בדבר – נראה דאין נאמן להפסידה כתובתה –
[המשך תוכן הדברים:] אף ד'שוויה אנפשיה חתיכה דאיסורא' אם לא שחוזר ונותן אמתלא לדבריו" אבל כתובתה לא הפסידה, דהוא מעיז שפיר בפניה, אפילו במילתא דידעה ביה דמשקר.
ובסוף כתב: אפילו ליתן לה הכתובה אינו נאמן להוציאה בעל כרחה (היכא שיודע שלא בא עליה) בטענה זו, דלמא בעבור להפסידה כתובה כו', כי היכא דאמרינן בהאשה שלום (לקמן קיז ע"א) "אמרה: 'מת בעלי, תנו לי כתובה' – אפילו להשיאה אינה נאמנת", כיון דמעיקרא אדעתא דממון [שם: "אתא" וצ"ל: "אתיא"], הוא הדין לגבי בעל, ולא חיישינן לעיגונא שלא יוכל לגרשה בעל כורחה, אלא אסורה לו, ותשב עמו.
עד כאן תוכן דבריו.
ונראה שאותן הדברים צריכה ראות עיני הדיין היטיב, אם דעת הבעל לעקל, כי שמא עיניו נתן באחרת, אלא צריך דרישה וחקירה היטב.
על כן נראה לי דבצירוף כל הדברים האלה יודה מהרש"ל לגדור בעד הפריצים הרוצים להרוס גדר רבנו גרשום מאור הגולה לגרש בעל כרחה או להפסיד כתובתה. ועוד דמהרש"ל גופיה דפליג מסיים בסוף דבריו וזו לשונו: "וגם דוקא שלא בא לטעון אלא לאוסרה עליו אבל אם בא בטענה להפסיד כתובתה לא מהימנינן ליה במידי." עד כאן לשונו. והא עובדא דקמן – חזינן שלא בא לאוסרה מחמת איסור ויראת שמים רק להפריד בין הדבקים בכל טענה שיכול – גם המהרש"ל מודה בלי ספק.העולה מדברינו עד כה כי גם הנימוק השני שהעלה ב"כ הבעל לחיוב גט אינו מתקבל.
לפני כחצי שנה [פלוני] פוטר מעבודתו (משלושה מקומות עבודה) וידיד מהעבודה הציע לו לנסוע לסין (לצורך פרויקט כלשהוא).ב. עוד כתבה התובעת בסעיף 50 לכתב תביעתה:
התובעת התנגדה לנסיעה ולמרות התנגדותה הנתבע נסע לסין והכיר שם בחורה [...] כשהוא מבלה כמו ציפור דרור. התובעת שתקה והדחיקה כפי שעשתה במהלך החיים המשותפים, והכול למען שמירה על שלימות המשפחה.
התובעת ממשיכה לקיים את המסגרת המשפחתית מתוך תקווה כי הנתבע יתרצה וישוב לחיות בחיק משפחתו. ראיה לכך מוצאים בעובדה כי על אף שהנתבע עזב את הבית כבר לפני כחצי שנה, הרי שהתובעת לא החליפה את המנעולים בבית והנתבע נכנס ויוצא כל אימת שבא לו, לוקח דברים ככל חפצו והיא לא פוצה פה.לקרוא ופשוט לא להבין. התובעת מוכיחה את 'רצונה העז' בשלום בית עם הנתבע מהימנעותה מלהחליף את המנעולים בכניסה לדירה המשותפת לשני הצדדים ולא חוסמת את הכניסה מהבעל לדירה – בזה שהתובעת לא נקטה 'צעדי ענישה' כלפי הבעל ולא מנעה ממנו להיכנס לבית שלו היא מוכיחה שחפצה בשלום בית!
התובעת, שהייתה אשת איש נאמנה ומסורה ושתמכה במהלך כל החיים המשותפים בנתבע והבינה כי הנתבע נכנס ל'משבר אמצע החיים', הציעה לנתבע כי ילך לטיפול ולאחר מכן היא תצטרף לטיפול.כאשר מבקשים שלום בית וקיים רצון כנה לשלום בית זה מתבטא בעיקר בבקשה שבית הדין יפנה את שני הצדדים לטיפול זוגי משותף כדי לשקם את הזוגיות ביניהם. אבל במקרה
ככל שהנתבע יתעקש כי ברצונו להתגרש ויתעקש להתנער מחובתו המוסרית כלפי אשתו ומשפחתו, הרי שיחד עם קביעה לגירושין יש להורות על חיוב הנתבע במלוא תשלום הכתובה ולהורות על חיוב הנתבע בפיצוי עקב התנהלותו המתוארת.ובהמשך כתב התביעה עד סיומו האריכה הנתבעת בחובת תשלום הפיצויים שמוטלת על הבעל לשלם לאישה בגין הגירושין.
בית הדין: [...] במסגרת הליך יישוב סכסוך ניסיתם להגיע לשלום בית או שניסיתם לגבש הסכמות לפירוד?ראה גם בפרוטוקול דיון ההוכחות מי"ג במרחשוון תשע"ח (2.11.17): בחקירת ב"כ הבעל את האישה:
האישה: לא, שום הסכמה לפירוד אני רוצה את שלום הבית שלי אני רוצה את הבית שלי חם. הילדים שלי זקוקים לאבא ואימא בבית, לא יודעת מה זה גירושין.
בית הדין: זה גם מה שאמרת שם לעובדות הסוציאליות, לאותן נשים מקצועיות ביישוב סכסוך? שאת רוצה שלום בית?
האישה: לא, אני הייתי במצב שבעלי עזב את הבית, כמו שאתה רואה אותי כרגע, גם הייתי צריכה לראות את עצמי במצב נפשי שאינני, אפילו לא ידעתי מה הוא אמר. הוא דיבר, אני שתקתי. אני קיבלתי את זה מאוד קשה.
בית הדין: מה את באופן אישי עשית כדי להחזיר אותו הביתה? פנית אליו? שלחת לו מיילים, מכתבים טלפונים?
האישה: הוא התקשר אליי, אמרתי לו: "לך לטיפול ותחזור הביתה" [...]
בית הדין: ניסית לדבר איתו?
האישה: לא.
בית הדין: למה?
האישה: כי לא הייתי מסוגלת נפשית.
בית הדין: הדבר הכי אלמנטרי כשרוצים את הבעל חזרה זה לפנות אליו אישית.
האישה: גם עכשיו הוא מדבר ולא מוכן להקשיב לנו.
בית הדין: אז יש לך פרטנר? יש לך קולגה?
האישה: יש לי ילדים בבית שרוצים אותו.
תשובה: קודם כול אמרתי שהוא יילך לנקות את הגוף שלו.ו. עולה מהאמור בפרוטוקולים באופן ברור: האישה לא הציגה בהליך יישוב הסכסוך את
[...]
שאלה: האם שלחת לו הודעות אס־אם־אס?
תשובה: בחיים לא.
[...]
שאלה: התקשרת אליו ואמרת לו "תחזור הביתה, הילדים רוצים אותך" [...]?
תשובה: למה שאני אעשה את זה?
הבעל: לגבי חיי הזוגיות שלנו ש[פלונית] אומרת שהיה טוב, במשך עשרים ושתיים שנות נישואין היא לא נישקה אותי מעולם, לא חיבקה אותי –העובדות שהבעל מספר על יחסי הזוגיות בינו לבין האישה אכן מזעזעות כפי שאמר בית הדין בדיון.
(פונה לאישה:) נכון או לא?
האישה: לא.
הבעל: היא אמרה לי שזה מגעיל אותה. יחסי מין היו אחרי תחנונים רבים, וכשהיינו מקיימים יחסי מין היא שכבה על הבטן, אני הייתי מאחורה, היא אמרה לי: "אתה מגעיל אותי תגמור כבר." הייתי עשרים ושתיים שנה ככה, כשהילדים גדלו הבנתי שאני לא יכול להיות שם והחלטתי שאני עוזב.
בית הדין: לפי התיאור שלך, תיאור מזעזע, איך זה החזיק עשרים ושתיים שנה?
הבעל: אתה צודק.
הבעל: למען הילדים.
"שאלה: [...] מה עשית למען שלום בית?על פנייה ישירות אל הבעל ולבקש ממנו שיחזור מצהירה האישה "מה פתאום שאפנה אליו?" לדבריה, היא חשה מושפלת לפנות אליו, אבל לשבת ולבכות שבוע ימים – כשלדברי האישה היא השפילה עצמה בבכיותיה כדי לגרום לבעל לרחם עליה – לזה כן האישה מסוגלת?
תשובה: הכול. קודם כול גיבשתי את הילדים. [אעיר: יש לדעת שמדובר בשני ילדים שאחת מהם היא בחורה בגירה בת עשרים ושתיים.] חוץ מזה ישבתי כל השבוע ובכיתי כדי לגרום להשפלה של אישה.
שאלה: אבל מה עשית להחזיר את [פלוני] אליך הביתה?
ב"כ האישה: לבכות זה לא להחזיר?
שאלה: כשאת טוענת שרצית שלום בית, עשית משהו קטן למען שלום בית חוץ מלבכות את מר גורלך?העולה מדברי האישה שבכיותיה לא נבעו מעזיבת הבעל אותה או מגעגועיה אליו, אלא פשוט על ה'בית' – אם זה הבן שהאבא היה חסר לו, ואם זה בית המגורים שייתכן שהיא תאלץ להיפרד ממנו, ואכן האישה הגישה בקשה למתן צו למדור ספציפי...
תשובה: אני ניסיתי לשקם קודם את הילדים, והילדים ניסו לשקם אותי.
שאלה: לשקם את הזוגיות?
תשובה: קודם כול היה פגיעה בבית, הבית היה אומלל.
הרב אברהם מייזלס | הרב אריה אוריאל | הרב אברהם דב זרביב |