ב"ה
בית הדין האזורי ירושלים
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב שלמה תם הרב דוד שני הרב מנחם האגר |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 1164455/3 | |
תאריך: |
י"ג באדר א'' התשע"ט
18.2.2019 | |||
תובעת |
(נתבעת בתביעה שכנגד): פלונית
| |||
נתבע |
(תובע בתביעה שכנגד): פלוני
| |||
הנדון: | השבת טבעת קידושין, הטלת נזקי הפרת חוזה על הגורם לה והחב בהם על פי החוזה | |||
נושא הדיון: | השבת טבעת קידושין, הטלת נזקי הפרת חוזה על הגורם לה והחב בהם על פי החוזה |
מי שהיא תובעת לבעלה לגרשה ויצאו הגירושין ממנה, אין לה מן הדין לגבות זולתו מה שהיא טוענת ויתברר מסכום נדונייתא, ולא נחוש למה שימצא כתוב ממנו בכתובתה. ובעניין כזה אמרו חז"ל (כתובות נד) "כי כתב לה אדעתא למיקם קמיה אדעתא למשקל ולמיפק לא כתב לה" [...]מכיוון שהגירושין יצאו ממנה הרי הבעל פטור מתשלום הכתובה.
המקדש את האשה – בין שחזרה היא בה ובין שחזר הוא, בין שמת הוא בין שמתה היא או שגרשה – אין הקדושין חוזרין לעולם. אפילו קדשה באלף דינר – הרי הם מתנה גמורה שאין לה חזרה. ואם היו קדושי טעות – חוזרים המעות, וכן אם היתה ממאנת, וכן אם היו קדושין על תנאי ולא נתקים התנאי, וכן אם היו קדושי ספק.מדברי הרמ"א מבואר שגירושין שלאחר הנישואין – על האישה להחזיר את טבעת הקידושין לבעל, והטעם שבארוסה הקידושין אינם חוזרים הוא שמא יאמרו שקידושיה קידושי טעות היו ויסברו לומר שקידושין תופסים באחותה. מה שאין כן בנשואה.
הגה: וכל זה לא מיירי אלא מן הארוסין, אבל מן הנשואין – הקדושין חוזרין (מהרי"ל סימן סא).
[...] אבל שדעת הרב יהיה שכל אלמנה וגרושה תחזיר הקידושין – זה דבר שאין לו שחר [ו]בלי טעם.מבואר מדברי החלקת מחוקק שדין הטבעת קידושין כדין מתנות שנתן הבעל לאישה שאינן חוזרות (כמבואר בסימן צט) והן שלה. בנוסף לכך התחדש בתשובת מהר"ם מינץ (סימן צו) – הובאה בבית שמואל (שם ס"ק א) – ששווה פרוטה שבטבעת הוא כסף הקידושין והנותר הוא בגדר מתנה שהבעל נתן לאישה ובמתנות הדין הוא שאינן חוזרות לבעל. [אלא שהוא סבר שמתנה זו היא רק 'להתנאות' וחוזרת, ומכל מקום:] גם הבית שמואל (שם) חלק על הרמ"א וכתב וזו לשונו:
ואני תמה על הרב מהר"מ מלובלין שפסק בתשובה (סימן יט) דכוונת הרב מהרי"ל: אף במת הוא אזי טבעת הקידושין חוזר ונישום בכתובה, והעיד שכן מנהג קצת קהילות. והוא דבר תמוה בעיני, דלמה יהיה הטבעת קדושין גרוע מכל המתנות שנותן הבעל להאשה שאין שמין כמבואר לקמן (סימן צט), ולא פסק הריב"ש שהמתנות שנותן החתן לכלה שלא קנתה אותו אלא משום דכוונת רוב החתנים הוא לא למתנה ממש רק להתנאות בהם, וכמו שהאריך הריב"ש שם אבל הטבעת קידושין – שהוא קונה אותה בטבעת זה – איך יעלה על הדעת שלא יהיה שלה לגמרי, ועדיף הטבעת קדושין מן המתנות שנותנין אחרים להכלה שמבואר גם כן (בסימן צט) דהם שלה.
על כן נראה אפילו בנתגרשה, מכל שכן נתאלמנה, שהקידושין שלה, דמתנה גמורה הם. והרב מהרי"ל לא כתב רק היכא דמתה היא תוך שנה או שנתים שלא יחלוקו הסבלונות והקידושין. והרב מהרמ"א קיצר דבריו במקום שיש לטעות, ואפשר שסמך מאחר שכתב לפני זה "אין הקידושין חוזרין לעולם" וכו' "מתנה גמורה שאין להם חזרה" – אם כן ליכא למטעי דלאחר הנשואין חוזרין במת או גירשה, דאם כן אין זה "מתנה גמורה" וכמו שכתב הר"ן. ועיין בתשובת מהר"י וייל (סימן י) בדין המורדת – כתב בהדיא שאין צריכה להחזיר טבעת קידושין, מפני "שלא יאמרו" וכו'.
מיהו בתשובת מהר"י וייל (סימן צ) ובתשובת שארית יוסף (סימן מג) פסקו אפילו אחר הנישואין הקדושין לא הדרי, דחיישינן שמא יאמרו וכו' ואפילו במורדת לא הדרי. ובמרדכי פרק האומר סבירא ליה נמי דהקידושין לא הדרי, ולא מטעם הנ"ל – שמא יאמרו, אלא הטעם הוא דלא אפסקא הלכתא אם הקידושין לטבועין נתנו – משום הכי אין צריכה להחזיר. נמצא דין זה אם הקדושין הדרי ספיקא דדינא [...]כלומר: מסוגיית הגמרא מבואר דיש ספק שמא 'קידושין לטיבועין ניתנו' ונתן לה הבעל את הטבעת על מנת שתהיה שלה ולא תחזירנה אליו לעולם, ולפי טעם זה אין חילוק בין ארוסה לנשואה אלא אף בנשואה אין להוציא ממנה את הטבעת.
הורו רבותי שאם היה מנהג המדינה שיעשה כל אדם סעודה ויאכיל לריעיו או יחלק מעות לשמשין ולחזנין וכיוצא בהן, ועשה כדרך שעושין כל העם, וחזרה בה – משלמת הכל, שהרי גרמה לו לאבד ממון וכל הגורם לאבד ממון חבירו משלם, והוא שיהיו לו עדים כמה הוציא שאין זה נשבע ונוטל.כלומר, אם אדם הוציא הוצאות על פי חברו ואחר כך חזר בו – צריך לשלם לו את הוצאותיו, שהרי גרם לו הפסד. דברי הרמב"ם הללו נפסקו בשולחן ערוך (אבן העזר סימן נ סעיף ג) והרמ"א לא השיג על דבריו.
והמגיד משנה תירץ שאינה דומה לזרעים, ששם הוציא הוצאות כדי להרויח אבל כאן לא היה כוונתו כדי להרויח אלא כדי להתנהג כמנהג העיר, וכיון שהוא נסמך עליו והיא חזרה בה – דין הוא שמשלם, וצריך עיון. עכ"ל.ונראה לפרש את דברי הט"ז על פי דברי הרא"ש (בבא בתרא פרק ב סימן יז) שחילק בין היכא שהנזק בא לאחר זמן – כמו בזרעוני גינה שהנזק אירע רק לאחר שזרען ועברה תקופה ולא צימחו – דזה הוי גרמא ופטור, להיכא שהנזק בא מייד – כמו במשדך אישה ועשה סעודה וחזרה בה – דזה הוי גרמי והאישה חייבת.
ואין בחילוק זה כדאי לחלק, דמה חילוק יש בין כדי להרויח או בלא להרויח. ונראה לעניות דעתי לחלק דבזריעה אין שם הרגש בשעת התחלת המעשה, דהיינו כשהוא מוכר אפשר שהמוכר עצמו לא ידע שזרע ההוא רע הוא, ואחר כך כשלא צמח אז אין המוכר עביד מידי, דהיינו בשעה שהזיק מורגש. אבל בכאן בשעת ההיזק מורגש – דהיינו במה שגרם לו הוצאות הוא הגורם ההיזק, דאז בחזרתו נעשה היזק, דמתחילה שהיה סבר שלא יחזור בו היה ניחא ליה באותן הוצאות ולא היה נקרא היזק, אלא בשעה שחוזר אז מתחיל ההיזק – ואותה השעה הוא חוזר ועקימת שפתיו במה שחוזר הוויא ליה מעשה והוא כמו בידים.
הרב שלמה תם | הרב דוד שני | הרב מנחם האגר |