ב"ה
בית הדין האזורי פתח תקוה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יגאל לרר הרב אריאל ינאי הרב בן ציון הכהן רבין |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 220814/10 | |
תאריך: |
כ באדר ב'' התשע"ט
27.3.2019 | |||
תובע |
פלוני
| |||
נתבעת |
פלונית
| |||
הנדון: | מעגן שהפך עורו ותובע גירושין בעוד אשתו העגונה דורשת עתה לדון ברכוש תחילה | |||
נושא הדיון: | מעגן שהפך עורו ותובע גירושין בעוד אשתו העגונה דורשת עתה לדון ברכוש תחילה |
האישה טוענת שאני מתעלל בה נפשית וגופנית – ההפך הוא הנכון: היא זו שלא מכבסת לי, לא מכינה לי אוכל, מתנזרת ממני, בזמן שאני משלם את כל הוצאות הבית. מעולם לא עבדה, לא חסכתי כלום מהבית ובטח לא מהילדים שלי שהם מאור עיניי, אפשר לשאול אותם.הבעל טען:
היא טוענת שאני שותה משקאות חריפים – שקר; סמים – שקר, גם סיגריות רגילות אני לא מעשן.
היא טוענת שאני מכה אותה – שקר; היא טוענת שאיימתי לרצוח אותה – שקר, היא זו שאיימה לרצוח אותי [...]
אם תשאלו למה היא עושה כל זה, אגיד לכם בפשטות: היא חושדת שלפני שמונה שנים בערך היה לי רומן עם בת דודתה – מעולם לא שאלה אותי אם זה נכון, כמובן אין בזה שום אמת [...] ריבונו של עולם, האם זה מצדיק להרוס חיי משפחה, ובמיוחד להרוס את חייהם של ילדיי? מה הם אשמים? איפה הצדק? כך חוטפים ילדים מהבית שלהם, בלי שאבא ייתן להם נשיקה? בלי לדעת מה יהא גורלם? אני מבקש מכם להחזיר את ילדיי הביתה לאבא שלהם, לבית ספר שלהם, לחברים שלהם – הילדים הם שמחת חיי ובלעדיהם חיי הם כלום.בחודש דצמבר 1999 שוב פתחה האישה תיק תביעת גירושין בבית הדין.
במשך שבע שנים מסרב בעלי בנפרד לתת לי גט וכל פעם בטענה אחרת, כל הנושאים הפיננסיים והרכוש הנמצא בחזקתו, כאשר מסרב לתת לי את חלקי, נדון כרגע בבית המשפט בארצות הברית. אבקשכם להפריד בין הנושאים ולדון אתו במתן גט לאלתר או לחילופין להכיר בי כעגונה מפני שכל מעשיו הם לצורך סחבת וכדי למנוע ממני את זכותי להתגרש ממנו.בתאריך ל' בתשרי תשס"ו (2.11.2005) התקיים דיון בבית הדין במעמד האישה אשר הצהירה בפני בית הדין כי בכפוף למתן הגט היא מוחלת על כל מזונות העבר שנפסקו עבורה ואשר לדבריה מעולם לא גבתה וכן מוחלת על כל דמי מזונות הילדים שלא נגבו על ידה ומוכנה לסגור ולבטל את התיק בהוצאה לפועל לגביית המזונות בכפוף למתן הגט.
בסיכום: האישה מוכנה לבטל את כל תביעותיה מהעבר וביטול גביית חיובי מזונות מן העבר וכל שיישאר הוא פירוק שיתוף בארצות הברית ומוכנה לקבל גט גם קודם לסיום ההליכים בפירוק השיתוף, האישה מאשרת בחתימתה את כל האמור לעיל.בהחלטתו מתאריך ל' בתשרי תשס"ו (2.11.2005) הורה בית הדין למזכירות לשלוח את פרוטוקול הדיון הנ"ל לבית הדין בארצות הברית כדי שבית הדין יזמין את הבעל אליו ויודיעו לו על הסכמת האישה הנ"ל.
ברצוני לבקשכם לפנות לבית הדין בארצות הברית כי אם הלה לא יגיב תוך שלושים יום, אני חוזרת בי מוויתורי על חובו שהוא חייב לי בסך 350,000 ש"ח מזונות שהם מזונותיי ומזונות בתי. פעלתי לפנים משורת הדין והסכמתי לוותר עליהם ואינני מוכנה לחכות יותר. אם הבעל לא ישיב תוך שלושים יום – ייתן את הגט מתי שירצה אבל על החוב לא אוותר [...] יש גבול לכל סחבת, וסחבת זו נמשכת כבר שמונה שנים כשהוא שם ללעג אתכם ואותי.בתאריך י"ד בטבת תשס"ח (23.12.2007) כתבה האישה לבית הדין:
למרות בקשותיי החוזרות ונשנות, ולמרות פניותיכם החוזרות ונשנות לבית הדין צדק דניו יורק, לא קיבלתם שום תגובה והעניין נמשך ונמשך כבר עשר שנים. עד מתי?בתאריך י"ג בשבט תשס"ח (20.1.2008) התקבלה שוב בקשת האישה וזו לשונה:
אני פונה אליכם בזאת בבקשה לחייב את [פלוני] בגט. הנ"ל לא הגיב עד עצם היום הזה על פניותיכם החוזרות ונשנות למרות כל מה שהוצע לו (מחיקת חובותיו במזונות). הוא חוזר ומצהיר לפני כל מי שמדבר אתו כי לעולם לא ייתן גט. ככה זה כבר שתים־עשרה שנה (עשר שנים פה בארץ ועוד שנתיים בארצות הברית). אני מבקשת לחייב אותו בגט וכן אישור מבית הדין להכיר בי כעגונה.בתאריך ט"ו בשבט תשס"ח (22.1.2008) ניתנה החלטת בית הדין וזו לשונה:
האישה ביקשה בקשה לחייב את הבעל בגט.בתאריך ט"ו בשבט תשס"ח (22.1.2008) נשלחה גם פנייה נוספת מבית הדין פתח תקווה לבית הדין בניו יורק וזו לשונה:
הדיונים נמשכים כמה שנים ובית הדין התכתב עם הרה"ג הערבסט שליט"א וכל ההשתדלויות לא הועילו.
בית הדין הזמין האישה לשמוע מה בפיה ואמרה שבתחילה הבעל טען שהוא מעכב את הגט בגלל ביקורים והסדרי ראיה עם הילדים. אחרי שהענין הסתדר, הבעל העלה עוד אמתלאות ותרוצים אחרים לעיכוב הגט.
בנוגע לענין הממון, האישה מוכנה לוותר על חוב מזונות שהצטבר עד היום ועדיין לא נגבה שהוא בסך כ־350,000 ש"ח. אולם לגבי חלוקת הרכוש היא עומדת על דעתה שרוצה לקבל חלקה.
בית הדין פונה לבעל להגיב על בקשת האישה לחיוב הגט, ולהביע את דעתו על הצעת האישה.
אם הבעל לא מסכים: בית הדין מבקש לברר אם הבעל מוכן להתדיין ברכוש באיזה מקום שהוא מבקש או מוכן לבוררות.
אם הבעל יהיה מוכן לדון על הרכוש אפילו בדרך של בוררות, זה יהיה מקובל על בית הדין ובתנאי שהגט יבוצע אחרי חתימת שני הצדדים על כתב בוררות.
על הבעל להשיב תשובתו לבית הדין תוך שלשים יום.
במידה ולא תתקבל תשובה, בית הדין יחליט על בקשת האישה לחייב את הבעל בגט וכן לנקוט נגדו בכל האמצעים העומדים בידי בית הדין כדי לאלץ אותו לתת גט לאשתו.
לכבוד הרה"ג הרב שלמה הערבסט שליט"א,בתאריך כ"א באלול תשס"ח (21.9.2008) כתבה האישה לבית הדין:
אב"ד עין משה,
למרות כל ההשתדלות שעשינו עד עתה, כדי שהבעל [פלוני] יתן גט לאשתו, עדיין העניין לא סודר.
האישה הופיעה בפנינו וביקשה שבית הדין יחייב את הבעל לתת גט, וכן לנקוט נגדו כל האמצעים שבידי בית הדין כדי לאלץ אותו לתת גט.
האישה נתנה הסכמתה לגבי הממון כמפורט בהחלטה המצורפת.
בית הדין נתן את דעתו בקשר לכל העניין במכתב המצורף ומופנה לבעל.
בית הדין פונה לכבוד תורתו להזמין את הבעל ולהסביר לו מה שנאמר במכתב ולהשפיע עליו לתת גט לאשתו, וכבודו ישלח לנו את תגובתו.
בברכת התורה
הרב משה אוחנונה
אב"ד
הנידון: מכתבכם מיום 22.1.2008.בתאריך ל' בכסלו תשע"א (7.12.2010) ביקשה האישה שוב להכיר בה כעגונה ובית הדין נתן בתאריך ז' בטבת תשע"א (14.12.2010) את החלטתו וזו לשונה:
אבקשכם בכל לשון של בקשה, ומכיוון שחלפו כמעט עשרה חודשים והבעל אינו משיב לבקשותיכם למתן גט, לפעול בנושא ולחייב אותו למתן גט.
נושא הרכוש נידון בבית משפט אזרחי בארצות הברית עד עצם ימים אלו, ואינו שייך לגט הרבני שהוא מסרב לתת לי. הגיעו מים עד נפש!
אנא החלטתכם במהירות האפשרית, עשר שנים חלפו!
מעיון בתיק עולה כי המועד האחרון שבו פנה בית הדין לבית הדין עין משה בארצות הברית לצורך השגת גט מהבעל היה ט"ו בשבט תשס"ח (22.1.2008). על האישה לידע את בית הדין בהתפתחויות שחלו מאז תאריך זה ואם רצונה שבית הדין ימשיך לטפל בעינינה להשגת הגט. לאחר שתודיע לבית הדין, ימשיך בית הדין לטפל בעניין.בתאריך כ"א בכסלו תשע"ד (24.11.2013) נסגר התיק מחוסר פעילות.
לאחר התייעצות עם המחלקה המשפטית שעל יד בתי הדין, מחליט בית הדין בבקשת האישה להכיר בה כ"עגונה", כדלהלן:בית הדין ציין כי הגדרתה של האישה כ"עגונה" והכרה בה כעגונה לצורך קבלת זכויות כלכליות הן נידון עצמאי אשר אמות המידה לגביו הן קריטריונים הקבועים להגדרת מצב של "עיגון" או של "סרבנות גט", ואינם קשורים ישירות לנידון תביעת הגירושין.
1. למרות הנסיבות הקשות שבתיק זה, נראה שלא ניתן להיענות לבקשה, ולו מן הסיבה כי המבקשת אינה עונה על הקריטריונים הקבועים להגדרת מצב של "עגונה" או של "סרבנות גט".
2. בתיק המונח לפנינו מעולם לא ניתן פסק דין לגירושין וודאי שלא נקבע מועד לסידור גט. כל שנעשה הוא ניסיונות והשתדלויות להביא את הצדדים להסכמה.
3. מעיון בתיק עולה כי האישה מצידה לא פעלה להשגת הגט למעט הגשת בקשה אחת מיום ל' בכסלו תשע"א (7.12.2010) "להכיר בה כעגונה" [...] מאז ועד היום לא הוגשה בקשה כלשהי בעניין זה למעט הבקשה הנוכחית – שגם בה חזרה וביקשה [רק] שבית הדין יכיר בה כעגונה.
4. אשר על כן, לא ניתן להיעתר לבקשת האישה.
בית הדין: את מוכנה לקבל גט?הבעל ענה כנגד האישה (כמתואר שם):
האישה: קודם שישלם לי את מה שהוא חייב לי בגין מזונות הילדים, יש הליכים בבית המשפט בארצות הברית, צו הסגרה, יש חיוב מזונות בביטוח הלאומי.
בית הדין: כל ההליכים מתנהלים. למה לא לסדר את הגט?
האישה: קיבלתי חלק מהכספים שמגיעים לי, חלק מהמשפטים מתנהלים בארצות הברית, בנושא מזונות הילדים ומזונות האישה. אין לו רכוש בארץ. כל הרכוש שלו בארצות הברית. יש לי עורך דין מטעם הסיוע המשפטי הבין־לאומי, כבר שש–שבע שנים מתנהלים שם הדיונים. הוא ברח מארצות הברית, הוא לא יכול להכנס לשם [...]
האישה: ההחלטה אמרה שלא מוכנים להכיר בי כעגונה כי הוא הפסיק להגיב משנת 2008. אני הרמתי ידיים, אתם רואים שהוא לא מגיב בכל השנים, יש לי כאן את התשובות שלו מארצות הברית, שהוא לא מוכן לתת גט.
בית הדין: היום הוא מוכן לתת לך גט.
האישה: ואני רוצה את הכסף שלי.
בית הדין: הרי הדברים האלו נידונים בבית המשפט, מה הבעיה אם יסודר גט?
האישה: אם אני אקבל גט, הוא יכול לקבל גירושין אזרחיים, והוא יכול לעבור לאירופה ולהתחתן עם הכושית שלו, זה על חשבון הילדים שלי, [הוא] רוצה לתת לה את הרכוש.
בית הדין: אם בית המשפט יחייב אותו, הוא ישלם. ממילא בית המשפט דן בנושא.
האישה: הוא לא שם. הוא לא יכול להיכנס לארצות הברית כי שללו לו את הדרכון ואת הרישיון כי [הוא] לא משלם את המזונות שהוא חייב, ולא את הרכוש.
בית הדין: אם יש פסק דין למה לא עושים כינוס נכסים שם?
הבעל: נכס אחד נמכר, ועוד נכס בהליכים.
בית הדין: היום יש לך אפשרות לקבל גט.
האישה: היום זה לא מעניין אותי.
בית הדין: היום יש לך אשפרות לקבל גט, נניח שלא תקבלי עכשיו את הגט והוא שוב יעלם "עם הכושית שלו" כדברייך...
האישה: שייעלם, עשרים שנה הוא נעלם, אני רוצה את הכסף שהוא חייב לי [...] פתאום הוא רוצה גט, יכול להיות שמאחורי זה עומד משהו.
בית הדין: זה צד אחד, הצד הנוסף שלא ראית אגורה, אבל היום יש לך אפשרות לקבל את הגט לפחות. בעניין הכספים שמענו מה שאמרת, שהגט אולי יסייע בידו להבריח נכסים, וזה בטוח לפי טענתך. אבל יכול להיות שבעוד עשרים שנה גם לא תקבלי את הכספים, וגם כלאת את עצמך שלא תקבלי את הגט. כאילו הצד הזה של החיים האישיים מזמן זרקת הצידה וזה לא בטוח שזה נכון.
האישה: הוא ישלם [...]
הבעל: מה שהיא אמרה זה שקר פתולוגי, היא לקחה את הרכוש, היא חטפה את הילדים, היו דיונים בארץ. הילדה הייתה בגיל שלוש והבנים היו בגיל עשר עד שלוש־עשרה לקחו אותה לבית המשפט בישראל, היא עבדה על הילדים כשלקחה אותם.דיון
אני לא חייב לה אגורה שחוקה אחת, אין לי שום רכוש – לא שם ולא פה – אין לי רכוש, אין לי אגורה, היא יודעת את זה. היא 'משחקת אותה'.
הילדים חזרו אליי, מאז ועד היום, הבנים בארצות הברית, נולדו וגדלו בארצות הברית, הם כל עולמי. הם לא מדברים איתה אחרי כל מה שהיא עשתה, חטפה את הילדים, הסיתה את הילדה, אני מפלצת בעיני הילדה, יום־יום מכניסה לה לראש "אבא שלך כך וכך", לפני ארבע שנים הבת הגיעה לארצות הברית, הבנים דיברו איתה, היא לא הוציאה מילה, הם רצו להסביר מי זה באמת אבא, בעיניה אני מפלצת אדם, צורך סמים, אלכוהוליסט.
את הבית לקחו לי, ביקשתי שישאירו את המרתף עבור הילדים – לאיפה הם ילכו? כל מה שהיא אומרת זה שקר, הכול נידון בארץ לא בארצות הברית. אני יכול להביא את מספר הטלפון של עורכת הדין שמייצגת אותי.
בית הדין: תגיש את המסמכים שזה נידון בארץ.
הבעל: אבל זו לא הנקודה, נניח שאני חייב לה מיליון דולר, מה הקשר בין הגט לרכוש. אין לי אגורה אחת.
בית הדין: היא אומרת שאם תעבור לאירופה, היא לא תראה כסף. יש לך קשר עם מישהי?
הבעל: יש לי קשר, כמו שהיא אמרה, עם כושית, היא לא יהודייה [...]
אני אמרתי שאני רוצה גט, אם לא תיתנו לי גט, אני אלך.
בית הדין: את צריכה לדעת את זה.
האישה: אני חיכיתי עשרים שנה, ואני מוכנה לעוד עשרים שנה.
[...]
הבעל: אם אני לא מקבל גט, אני הולך, אתם תעשו מה שאתם רוצים.
בית הדין: את 'משחקת באש'.
האישה: אני אוהבת לשחק באש. יש לו עיכוב יציאה מהביטוח הלאומי, ביררתי במשטרה אם יש לו עיכוב יציאה מן הארץ. הוא מוגבל בחשבונות הבנק.
בית הדין: את צריכה לדעת שהוא יכול להיעלם.
האישה: קודם שיראה לי את התביעות בארץ [...]
נתחיל עם הכסף ואחרי זה נראה מה עם הגט.
בית הדין: ואם ייעלם?
האישה: אי אפשר להסתמך על "ואם", "ואם" [...]
שישלם מה שחייב לי. הוא חייב לי קרוב למיליון ש"ח, יש לו.
בית הדין: איפה יש לו?
האישה: אם בית המשפט בארצות הברית קבע שיכול לשלם, יש לו מאיפה לשלם.
בית הדין: ואת מוכנה לוותר על חירות שלך עבור מיליון ש"ח.
הבעל: שים כאן ספר תורה, ואני אשבע שאין לי שום רכוש, שום כלום.
בית הדין: אנחנו נקבע מועד לדיון.
הבעל: לא בטוח שאני אגיע.
בית הדין: אתה פתחת את התיק – זכותך. אם לא תבוא, אנחנו נסגור את התיק. אנחנו ערכאה משפטית, אם יש תביעה, אנחנו צריכים לפעול על פי החוק ועל פי ההלכה ולדון בתביעה, מאחר שלא הסתדרנו היום – שמענו כאן טענות סותרות, היא אומרת שיש לך כסף אתה אומר שאין לך, היא אומרת שהמשפטים בארצות הברית ואתה אומר שהדיונים כאן, אנחנו צריכים לברר את כל הדברים האלו [...]
וכתב מורי ה"ר אברהם בן אשמעאל כי נראה לו שאשה שאמרה "לא בעינא ליה, יתן לי גט וכתובה", והוא אומר "אנא נמי לא בעינא לך, אבל איני רוצה ליתן גט" – מסתברא דאין דנין אותה במורדת להפסידה כלום מעיקר כתובה ונדוניא, אלא מיהו משהינן לה תריסר ירחי אגיטא דילמא הדרי בהו. לאחר שנה – כופין אותו לגרש והפסידה תוספת וכל מה דיהיב לה מדיליה, דאדעתא למישקל ולמיפק לא יהיב לה.ויעוין במאמרו של הג"ר נחום פרובר שליט"א (פורסם בקובץ "כנס הדיינים תשס"ח", עמוד 114) שלגבי החיוב בגט (להבדיל מחיוב הכתובה) אין זה משנה במי האשמה: מחמת עצם העובדה שכעת שני הצדדים אינם רוצים זה בזה הרי הם מעוגנים ויש לחייב בגט.
כפי שכתבנו לענין חיוב גט לפי דינא דרבנו ירוחם, אין הבדל מי הראשון שהתחיל לטעון שרצונו להתגרש, וכמו כן אין הבדל בסיבת מי המצב שכיום אין צד רוצה את משנהו, והעיקר תלוי אם כיום יש עיגון או לא, דהיינו: אם המצב שבפנינו הוא שהבעל לא מעוניין באישה כלל אף אם האישה תרצה לחזור אליו, או לחילופין כיום המצב הוא שאין האישה מעוניינת בבעל אף אם הבעל ירצה לחזור אליה – זהו מצב שכיום שני הצדדים מעוגנים, ולכן יש לחייב בגט כל צד המעכב את הגירושין ללא קשר מי גרם למצב הקיים היות שאין זכות לכל צד לעגן את משנהו.בנדון התיק המונח בפני בית הדין, הבעל חי כיום עם גויה, אך לא התברר ממתי חי עימה ואם זוהי סיבה נוספת לרצונה של האישה בגירושין, או שמא האישה מאסה בבעל מסיבות אחרות בלבד, כמפורט בכתב התביעה שהגישה האישה בתיק הגירושין הראשון שפתחה בבית הדין.
טענת רועה זונות משמשת עילה לתביעה לגט רק במקרה שאלמלא היה הבעל רועה זונות היתה האשה רוצה לחיות אתו. אולם כשהאשה מורדת בו ואינה רוצה לחיות אתו בגלל סיבה אחרת ואחרי זה נהיה הבעל רועה זונות – אף שיש עבירה בידו – אין זו עילה לתביעה לגט.אולם לפי האמור (בדבר חיוב הגט מדינו של רבנו ירוחם), גם אם אכן היה מוכח אם הבגידה עם הגויה כיום היא סיבה לרצון האישה בגירושין הייתה לכך השלכה רק לעניין הכתובה ולא לחיוב בגט.
הגה: ואפילו אין לו לשלם לה הכתובה ונדונייתה – אינה יכולה לעכב משום זה הגירושין, אלא תתגרש ותתבע אותו מה שחייב לה (תשובת הרא"ש וריב"ש).היינו שתשלום הכתובה אינו סיבה לעכב את הגט.
ואפילו אין לו לשלם לה הכתובה – אין דין זה מוסכם דהא הרשב"א (סימן אלף רנד) כתב שאין אדם רשאי לגרש אשתו אם אין לו לפרוע כתובתה. ומה שכתב הרא"ש בתשובה (כלל מב) "כיון דמן הדין היא חייבת לקבל גט נמצא פריעת חוב כתובתה הוי כשאר חוב" וכו' "באשר תשיג ידו" – אפשר לומר דלא כתב כן הרא"ש אלא במקום שחייבת לקבל גט שבא בטענת מום גדול וכיוצא, אבל במוציא לרצונו אפשר דמודה להרשב"א. ומיהו מדברי הריב"ש (סימן צא) משמע קצת שתקבל גיטה ואחר כך תתבע כתובתה ואינה יכולה לעכב הגט עד שתהיה הכתובה מוכנת כי קודם הגט אין לה דין ודברים על הכתובה. ועיין מה שכתבתי מזה לעיל סימן א' סעיף ה'.וכן כתב הבית שמואל (שם ס"ק ו) וזו לשונו:
ואפילו אין לו לשלם – בתשובת רשב"א (סימן אלף רנד) כתב: "אין אדם רשאי לגרש את אשתו אם אין לו לשלם כתובתה." והביא ראיה מדתנא "לקתה – חייב לרפאותה, ואם אמר 'הרי גיטך וכתובתך'" וכו' – טעמא דמסלק הכתובה, אבל אם אינו מסלק הכתובה אינו יכול לגרש. ובחלקת מחוקק כתב: מתשובה זו מבואר לא כפסק רמ"א, ויש לומר הרב רמ"א איירי כשיכול לגרש על פי הדין, היינו דשונא אותה וזיווג שני איירי, אז יכול לגרש אותה אפילו אין לו כתובה – אף הרשב"א מודה בזה. אלא שם איירי היכא דאין ראוי לגרש כמו ב'לקתה' דאין ראוי לגרש כמו שכתוב בסימן ע"ט – בזה קאמר אם אין לו הכתובה אין רשאי לגרש, וכן בזיווג שני אם אין שונא אותה – אז אין ראוי לגרש, ואם אין לו הכתובה אין רשאי לגרש. ובתשובת הרא"ש מבואר כמו שכתב הרב רמ"א, דהא כתב: אפילו אחר תקנות רבנו גרשום יכול לגרש כשהיא בעלת נכפה כי בזה לא תיקן רבנו גרשום אפילו אין לו לסלק הכתובה – שמע מינה היכא דרשאי לגרש אינה יכולה לעכב בשביל פרעון הכתובה וכן פסק הריב"ש.בהתאם לאמור הצדדים חייבים להתגרש, ומשכך אין האישה יכולה לעכב את מתן הגט עד לגביית חוב הבעל לאישה (מזונות) כפי שאינה יכולה לעכב את הגט עד לפריעת כתובתה.
הרב יגאל לרר – אב"ד | הרב אריאל ינאי | הרב בן ציון הכהן רבין |