ב"ה
בית הדין האזורי אשקלון
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב ד. דב לבנון הרב גודיס דניאל הרב שלמה צרור |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 1212058/1 | |
תאריך: |
כ"ד בניסן התשע"ט
29.4.2019 | |||
צד א |
פלונית
| |||
משיב |
| |||
הנדון: | היתר מינקת | |||
נושא הדיון: | היתר מינקת |
תנו רבנן: מינקת שמת בעלה בתוך עשרים וארבעה חודש הרי זו לא תתארס ולא תינשא עד עשרים וארבעה חודש דברי ר' מאיר, ור' יהודה מתיר בשמונה עשר חודש... וכו' רב ושמואל דאמרי תרוויהו צריכה להמתין עשרים וארבעה חודש חוץ מיום שנולד בו וחוץ מיום שנתארסה בו.כעין סוגיא זו, בשינויים אחדים ביבמות (מב, א–ב):
תניא: לא ישא אדם מעוברת חברו ומינקת חברו ואם נשא יוציא ולא יחזיר עולמית..., דילמא איעברה ומעכר חלבה וקטלה ליה, אי הכי דידיה נמי, דידיה ממסמסא ליה בביצים וחלב. דידה נמי ממסמסא ליה בביצים וחלב, לא יהב לה בעל, וליתבעיניה ליורשים, אמר אביי אשה בושה לבא לבי"ד והורגת את בנה.משתי סוגיות אלו עולה שמינקת חברו אסורה להינשא, ובכתובות מבואר שהאיסור הוא עד שימלאו לולד כ"ד חודש.
"רבינו שמשון הזקן אומר דגרושה מותרת לינשא דלא משעבדא להניק, כדתניא לעיל (דף נט ב) נתגרשה אינו כופה משום דלא משעבדא ליה".שיטת ר"ת שאיסור מינקת נוהג בין באלמנה בין בגרושה, וז"ל תוס' שם:
ב.
"ור"ת אומר דאסורה לינשא דתניא בפ' החולץ (יבמות מב. ושם) מעוברת חבירו ומינקת חבירו לא ישא, וקא פסיק ותני לא שנא נתאלמנה, ולא שנא נתגרשה. ועוד דמפרש טעמא התם דסתם מעוברת למניקה קיימא, דמשמע דהיינו טעמא דמניקה היינו טעמא דמעוברת, ולמאי דהוה מפרש מעיקרא טעמא דמעוברת [משום דחסא] שייך בגרושה כמו באלמנה, אף על גב דהדר ביה מההוא טעמא, מגופא דמילתא לא הדר ביה, דמיירי אפילו בגרושה. ועוד דאלמנה נמי לא משעבדא מכי תבעה כתובתה או רוצה לינשא".
"ובא מעשה לפני רבינו שמשון והתירה להנשא אחר שלשת חדשי הבחנה, משום דבנתגרשה כיון דקאי אב, אם מתעברת מהשני, האב ממסמס ליה בביצים וחלב, ולא גזרו אלא דוקא באלמנה, שמת בעלה, שאשה בושה לבוא לב"ד לתבוע את היורשים ונמצא שהולד מת. ור"ת אוסר אפילו בגרושה, לפי שאינה יכולה להיות רגילה עם האב לתובעו אחר גירושין, כדאיתא בכתובות (כח א), ואינה יכולה להפרע ממנו אלא ע"י אחר".שיטת הרשב"א שגם בגרושה גזרו, אולם דוקא אם הולד הכירה לפני הגירושין, שאז כופין אותה להניק מפני סכנת הולד, ולכן גזרו שלא תנשא שמא יעכר חלבא ויסתכן הולד. וז"ל:
ג.
"דבגרושה דוקא שהניקתו קודם שנתגרשה עד שהכירה, אבל קודם זמן זה לא, דהא אי בעיא לא תניקהו כלל, ואפילו בשכר. וכדקתני לעיל (נט ב) נתגרשה אינו כופה להניק, ואם היה מכירה כופה ומעלה לה שכר ומניקתו מפני הסכנה".נראה שהרשב"א סובר באופן עקרוני כר"ש הזקן שרק אם האישה חייבת להניק גזרו על מינקת שלא תינשא כ"ד חודש, אלא שמוסיף גם גרושה שהולד מכירה.
על דבר המורה שהורה להתיר במינקת מזנה להנשא תוך כ"ד חודש, אני בא ואומר שלא מצא ידיו ורגליו ומתוך דברי עצמו הוא מוקשה, כי יסוד דבריו שרצה לסמוך על רבינו שמשון במקום שר"ת חולק עליו ומביא ראיה לדבריו. ונראה מדברי התוס' הרא"ש והר"ן והמרדכי והגה' מימוניות דכר"ת נקטינן.מבואר בדבריו שהמיקל במזנה מסתמך על שיטת ר"ש, וכיוון שב"י סובר שהלכה כר"ת הוא פוסק להחמיר במזנה. וכן משמע מהמרדכי עצמו ממ"ש שאפי' ר"ת יודה וכו'. מפני שלר"ת הגזירה של מינקת אינה בגלל שמשועבדת להניק, אלא מפני שאנו רוצים שמכל מקום תהיה לולד מינקת.
"גזרו חכמים שלא ישא אדם ולא יקדש מעוברת חבירו, ולא מניקת חבירו, עד שיהיה לולד כ"ד חדשים וכו' בין שהיא אלמנה בין שהיא גרושה בין שהיא מזנה".מבואר בשולחן ערוך שגזרת איסור מניקה הינה גם באשה מזנה.
ויש מקילין במזנה (הגהות מרדכי פרק החולץ בשם י"א). ויש להקל במופקרת לזנות, כדי שיהא בעלה משמרה (תשובת ר"י מינץ סימן ה').ועיין בהגה' הגר"א (ס"ק לח) שמתקשה בדברי הרמ"א שלא חלק על המחבר בגרושה, ואם כן פסק כר"ת, ומאידך פסק במזנה שמותרת להינשא.
ומעתה אתחיל לאמור דהכי איתא בפ' השולח: ההיא איתתא דהוה בפומבדית' דהוו קא מעבדי אינשי איסורא אמר אביי אי לאו דאמר רב יודא אמר שמואל כל המשחרר עבדו עובר בעשה הו' כייפינן ליה למריה לכתוב לה גיטא דחירותא. רבינא אמר כי הא מודה רב יודא משום מילתא דאיסורא. וכו' מצוה דרבים שאני ע"כ. אלמא דכופין את הרב לשחרר במילתא דאיסורא לרבינא דהילכתא כוותיה וכו'. והאי איתת' בנדון דידן להא דמיא דכבר נתפתתה, ואיכא למימר כשם שזינתה ונתפתתה לזה כך זינתה ונתפתתא לאחרים, כי אין אפוטרופס לעריות, שהרי אינו בר ירושה מאביו אם לא בהודאה שמודה שהוא בנו, ולא דמיא אשה זו כלל לאלמנות וגרושות דעלמא דלא איתחזק בהו איסורא כמו זאת דכבר איתחקא /איתחזקא/ באיסור לא תהיה קדשה כפשטה דקרא כמו שכתב הסמ"ג. וגם באיסור כרת דנידה דסתמא דמילתא שאינם נזהרות בטבילות בכה"ג, כי עושים עניניהם בסתר כדי שלא יודע עד שכריסיהן בין שיניהן וכו', וכל שכן כי הך דניתוסף עלה פריצי הדור וחסרון מזונתיה ופרנסתיה כדפי' לעיל, והן הן המעבירין האדם על דעתו ועל דעת קונו כדאיתא פרק כיצד מעברין, דיש לחוש שמא תחזיר לסורה ולמנהגה הראשון אחרי שכבר נתזלזלה בארץ אשכנזי ונתפרסם הדבר, לכן דמיתי אותה להך והשולח להתירה לינשא לאיש דמנטר לה, ועל ידו מתוקנים החששות כולם, שלא יצאו האשה וולדה לתרבות רעה וגם על דבר החייתם, כי אחרי שהיא נשואה קרוב הדבר שתמצא שכירות אז להיות מינקת או משרתת, ואיכא למימר דבכה"ג אפילו אביי מודה, דעד כאן לא אסר התם אלא במקום דצריך לעבור איסור דאורייתא, כדמשמע מדבריו אי לאו דאמר רב יודא אמר שמואל המשחרר עבדו עובר בעשה כו'. משמע, אי לא הוי עשה אלא חששא מדרבנן בנדון דידן במינקת חבירו דהויא גזיר' דרבנן מודה אביי דכופין, ולא אמר בחששא בעלמא בגזירה דרבנן כל דתיקון רבנן כעין דאוריי' תיקון, דבכה"ג מחלק בפרק התקבל.ונלע"ד מדיוק דברי מהר"ם מינץ שהקל אפילו בזינתה פעם אחת וכך כתב:
"והאי איתת' בנדון דידן להא דמיא דכבר נתפתתה, ואיכא למימר כשם שזינתה ונתפתתה לזה כך זינתה ונתפתתא לאחרים, כי אין אפוטרופס לעריות".וכן נראה לע"ד שהקל אף לתקנה של האשה עצמה שאם תינשא יהיה לה מזונות ולא תתפתה לזנות, ויש בזה גם תקנת הולד, וז"ל:
"וכל שכן כי הך דניתוסף עלה פריצי הדור וחסרון מזונתיה ופרנסתיה כדפי' לעיל והן הן המעבירין האדם על דעתו ועל דעת קונו כדאיתא פרק כיצד מעברין, דיש לחוש שמא תחזיר לסורה ולמנהגה הראשון אחרי שכבר נתזלזלה בארץ אשכנזי ונתפרסם הדבר, לכן דמיתי אותה להך והשולח להתירה לינשא לאיש דמנטר לה, ועל ידו מתוקנים החששות כולם, שלא יצאו האשה וולדה לתרבות רעה וגם על דבר החייתם, כי אחרי שהיא נשואה קרוב הדבר שתמצא שכירות אז להיות מינקת או משרתת ...".נושא זה של מינקת שזינתה טעון התייחסות מיוחדת בזמן הזה, לפי מצב המתירנות ברחוב המושך לזנות, וכך מצאתי בפוסקי זמננו, ראה שו"ת יביע אומר (ח"ט אה"ע סי' טו אות ג'):
והנה הרמ"א היקל במופקרת, ודנו האחרונים מהי מופקרת לענין זה, ובאוצה"פ (דף פב סע"א) כתבו בשם מהר"י הכהן רפפורט (סי' כט) שבזה"ז שאין השלטונות מענישים על הזנות בהסכמה, אם עברה וזנתה אפילו פעם אחת יש לחוש שתחזור ותפקיר עצמה, ודינה כמופקרת. ע"ש. גם בשו"ת אבן יקרה ח"ג (סי' קכד) כתב שאפילו מופקרת לאיש אחד בקביעות חשיבא מופקרת. ע"ש. וכ"כ בשו"ת משפטי עוזיאל (חאה"ע סי' ל). ע"ש. ולפ"ז גם אשה זו שהיתה חיה חיי אישות בקביעות אם האיש שאסף אותה לביתו, ונתעברה וילדה ממנו, יש לדונה כדין מופקרת, להקל לה להנשא, שאם לא נתיר אותה עכשיו להנשא עם הבחור הזה, יניחנה וילך לו, ותחזור להפקיר עצמה, ותכשיל אחרים באיסור נדה. וכבר כתב הגרע"א דלאו דוקא מופקרת ודאי, אלא גם בדיימא להכי. וכ"כ בשו"ת פתחי שערים (סי' י) (הובא באוצר הפוסקים דפ"ב ע"ג אות ג), ואף שיש חולקים (כמ"ש באוצה"פ שם), ע"פ יסוד הגרע"א נראה שיש להקל.וכן ראה שו"ת אגרות משה (אה"ע ח"א סי' לב):
ויש לצרף לזה גם מה שזינתה עם מי שנתעברה ממנו איזה פעמים שאולי יש להחשיבה כמופקרת שכבר התיר הרמ"א. ואף שהיה זה רק עם אחד וגם שהבטיחה שישאנה, מ"מ כיון שחזינן שיצרה תוקפה לזנות ומתפתית בקל יש לחוש שגם לאחרים תתפתה בהבטחת נישואין ושארי פתויים אם לא יהיה לה בעל שמשמרה וגם משום שיהיה לה בהיתר לא תזנה. וראיתי באוצר הפוסקים (ס"ק פב) שהביא מב"מ ומחקר הלכה שמופקרת לא הויא באם זינתה מאיש אחד וגם דוקא כשהיה ג"פ, אבל השבו"י שהביא בפ"ת (ס"ק יט) ועוד הרבה אחרונים משמע דסברי שאף לאיש אחד אם היה ב' פעמים נחשבת מופקרת. ומסתבר לע"ד כותייהו דכיון שהיא מוחזקת למתפתית לזנות ולהרבה דברים סגי בב' פעמים להחשיבה למוחזקת כרבי, ובפרט הא מפורש שבב' פעמים הוא דא"ר הונא עבר עברה ושנה בה נעשית לו כהיתר, וא"כ מה לה איש זה או אנשים אחרים, ואף אם נימא שלהרבה אנשים הוא איסור חמור להסוברים דקדשה היא מופקרת עיין בראב"ד (פ"א מאישות ה"ד), מ"מ לא ידוע זה להנשים, לכן אף אם הופקרה לאיש אחד ואף מחמת שהבטיח לישאנה יש להחשיבה כמופקרת שמתיר הרמ"א. עכ"פ יש לצרף גם זה להתירה.הרי לנו שאחרונים הנ"ל בני דורנו שראו את המתירנות הפושטת בחברה, וסברו שיש להקל בזמן הזה בכל מזנה, אפילו ב' פעמים עם איש אחד.
"זה שאמרו בגרושה, יש מי שאומר דדוקא שהניקתו קודם שנתגרשה עד שהכירה, אבל קודם הזמן הזה לא, דהא אי בעיא לא תניק ליה כלל, ואפילו בשכר. ויש מי שאומר דאשה שמת בעלה והניחה מעוברת וילדה ולא הניקה את בנה, צריכה להמתין כ"ד חדש, ומשמע מדבריו דהוא הדין לגרושה".
"ומצאתי הלום להגאון ר' רפאל בירדוגו בספר תורות אמת (דף מא ע"ד) שהביא מ"ש מרן בב"י שיש מורים שעשו מעשה כדעת הרשב"א להתיר בגרושה שאינו מכירה, ולא מיחה בידם, וכתב ע"ז, וכן פסקנו הלכה למעשה, והסכימו עמנו להיתר כל בתי הדין במדינתנו. ע"ש. וכ"כ הרה"ג עמרם אבורביע ז"ל בספר נתיבי עם ח"ב (עמוד ד) שכעת פשט המנהג בירושלים להקל בגרושה שלא הניקתו קודם גירושין עד שהכירה, שמותרת להנשא אחר חדשי הבחנה. ע"ש. הילכך בנ"ד שבשעת הגירושין היתה עדיין מעוברת, ורק אח"כ ילדה והניקה אותו עד שהכירה, וכבר נגמל לפני יותר מחודשיים, והוא ניזון כראוי ע"י מזון תינוקות, לדעת הרשב"א וסיעתו יש להקל".ולכן גם במקרה שלנו באשה שילדה בזנות, בשעת הדחק ובצורך גדול אפשר להקל כשיטת ר"ש הזקן והרשב"א להיתרא, ובפרט שלפי מהר"ם מינץ גם ר"ת יודה שמותרת.
יש פתאים שעברו ונענשו על אמרם שבזמה"ז שאין מניקים בניהם שני שנים א"צ להמתין שני שנים, והבל יפצה פיהם, דגם חז"ל ידעו שרוב בנים אין יונקים שתי שנים שלימות אלא שחששו למיעוטא דמיעוטא בסכנת נפשות [ח"ס], ועוד דעיקר הטעם בארנו בסעי' י"א דירדו חכמים לדעת הנשים שמפני תאוותן להנשא לא יחושו לתקנת הולד כמו שהחוש מעיד, ואם אתה אומר שבמשך קטן מותרת להנשא, תעשה כל טצדקי להראות שולדה א"צ לינק רק איזה חדשים, והיא בעצמה מפני תאותה תדמה כן, וכלל גדול אומר לך שרבותינו חז"ל לבד גודל קדושתם וחכמתם בתורת ד' עוד היו יותר גדולים בחכמות טבעיות ובידיעות העולם יותר מכל המתחכמים להשיב על דבריהם הטהורים, והמפקפק על דבריהם מעיד על עצמו שאינו מאמין בתורה שבעל פה אם כי יבוש מלהגיד זה בפה מלא:לעומתם יש מגדולי הפוסקים שהקילו בכך, הפני יהושע בקונטרס אחרון בכתובות, "חכמת שלמה" על השו"ע (לגאון רבי שלמה קלוגר) והם סוברים שאפשר להקל במינקת שפסקה להניק לאחר שמלאו לולד י"ח חודש, מפני שבזמן הזה נשתנו הטבעיים, ונשים אינן מניקות זמן רב כ"כ, הוא נוקט י"ח חודש הואיל ויש דעה כזאת בגמרא. וכן בתשו' מהרשד"ם (ח"ג סי' קעו) שיש להקל לאחר ח"י חודשים כן ראה בתשו' אגרות משה (אה"ע ד' סי' נ') שהקיל בגרושה מטעם זה אף בט"ו חודש:
אך כשתגמלנו בזמן שרגילות המניקות בזמן הזה דהוא בהשלמת י"ב חדש, דאף אם נימא שליכא רובא שיונקות כל י"ב חודש, מ"מ מיעוט גדול ודאי יש, והחמירו בזה גם בשביל מיעוט דהא הלכה כר"מ דעד כ"ד חדש אסרו, אבל אחר י"ב חודש כמעט שליכא במדינותינו, שלכן יש לסמוך אז בפשיטות להתיר בגרושה כשיהיה לתינוק י"ב חדש.וראה עוד שו"ת תבואות שמש (אה"ע סי' ק' אות ג'), וסיים:
ואף שידעתי אני שאין לנו כח ליגע בתקנתא דרבנן ומי יוכל לתקן את אשר כבר עשוהו, מ"מ יש לצרף את זה עם כל הטעמים הנז"ל, עי' כל זה בספר נושא האפוד בחידושיו ותשובותיו סי' י"א שהאריך למעניתו בענין זה והעלה לצרף טעם זה עם טעמים אחרים ע"ש.עי"ש אבני האפוד (ח"ב סי' יג אות ח"י) היכא שגמלתו בזמן שרגילות הנשים לגמול. והכא גמלתו לאחר חודש. וראה שכתב תשו' על זה בחלק התשובות סי' י"א וכתב לצרף סניף זה רק בעברו ט"ו חודש ובהפסיקה להניק בסיבה עצומה והתינוק יונק מאשה אחרת. ע"ע שו"ת שבט הלוי (ח"ו סי' רא) שצירף סברא זו להיתר לאחר ט"ו חודש.
"היכא דאיכא למיחש לקלקול התינוק שיצא לתרבות רעה, פשיטא דלא ניחא לי' בתקנתא דרבנן וגם אין אומרי' לו חטא בתרבות רעה בשביל שיזכה חבריך בני גילך, זהו סברת מהר"י מינץ ופסקה הרמ"א, ואף על גב דאפשר שלא נתכוון לכן, מ"מ לדינא לקיים דברי הריב"ש ודברי מהר"י מינץ נ"ל כנ"ל... וא"כ בדמהר"י מינץ לא הי' מי שישכור מינקת להילד כמבואר שם באריכו' דבריו התיר משום יצאה לתרבות רעה, מכ"ש הכא דאיכא בעל עשיר וירא שמים ורוצה להשליש מעות להספיק מינקתו עד סוף כ"ד חדש רק משום חששא דלמא הדרא בי' והתינוק כבר יצא מידי סכנה לפי רוב הולדות, פשיט' דחששא דקלקול התינוק הוי חששא גדולה וקלקול עצום, שיבוא למקום שרוב באיה לא ישובון ולא ישיגו אורחות חיים, פשיטא דעדיף שתנשא לבעל הזה והבעל עכ"פ יחייב עצמו להשליש סך מה להספיק מלמד לילד הזה עד שיהי' בן י"ג שנים ויעמוד על דעת עצמו כדי שיתגדל על ברכי חכמים והנקה זו עדיפא לי' מחלב ודבש".אמנם הפוסקים נחלקו אם יש מקום להקל כשזה רק טובת האם שהיא לא תצא לתרבות רעה ואין בכך תקנת הצבור, מפני שאין מקום לבטל איסור למי שחוטא, וחז"ל תקנו תקנה זו של "מינקת חברו" לטובת הוולד, ואין להתחשב בטובת האם ולהפסיד לוולד. אולם אומר חת"ס שאם הנישואין של האם הם טובת הוולד שיהיה לאשה בעל שיפרנס אותו, וידאג לו מבחינה רוחנית, ויגדלו לתורה ולמצוות, יכול הבן לומר "אי אפשי בתקנת חכמים", ולכן מתיר לה להינשא.
"ומה שיש לצדד עוד בזה הוא מפני שהאם היא עניה, ולפי מה שעינינו רואות בביטול השידוך תשאר אומללה, והחתן הוא עשיר ומתחייב להחזיק את הבת כבתו ממש ולחזק את הדבר בחוזה בדד"מ. לכאורה י"ל בזה כהא דאמרי' בעלמא כל האומר אי אפשי בתקנת חכמים כגון זה שומעין לו, כב"ק ח' ע"ב, מ"ט אמור רבנן משום תקנתא דידי אנא בהאי תקנתא לא ניחא לי, וכיון שעיקר תקנת איסור מינקת היא מפני תיקון הולד וטובתו שלא יבא לידי סכנה, ומשו"ה גזרו ג"כ בגמלתו שמא תגמלנו ויבא לידי סכנה, אבל כיון שבנ"ד גלוי לנו באומדנא ברורה, שאם הי' ולד זה גדול ובר דעת הי' אומר דלא ניח"ל בהאי תקנתא להשאר מוטל על אם עניה, בשעה שיש איש עשיר שרוצה להיות לו כאב, א"כ צריכין אנחנו לכאורה לעשות לטובתו כדין ב"ד אביהם של יתומים, והוי כי הא דאמרינן בקידושין מ"ב א' שב"ד מעמידין אפוטרופוס ליתומים לחוב ע"מ לזכות".כמו כן כותב הגאון הרב עובדיה יוסף באותה התשובה, וז"ל:
"וע' בשו"ת מהרש"ם ח"א (סי' צט) שכתב בשם שו"ת תפארת צבי (בדיני מינקת סי' ו'), שכל שיש תועלת לטובת הולד עצמו, וליכא סכנה, יש לצרף סברא זו להקל להתירה להנשא בתוך כ"ד חודש. וכבר ידוע מ"ש המג"א (סי' תמז סק"ח) בשם התרומת הדשן, שאין להחמיר באיסור שהוא משום לא פלוג כמו בגוף האיסור עצמו, הילכך יש להקל. וכ"כ להקל הגה"ק משיפטיווקא. ע"כ. וכ"כ עוד המהרש"ם ח"ג (סי' קעו). וע"ע בשו"ת אגודת אזוב מדברי (חאה"ע סי' ד אות ח). ובשו"ת מים חיים רפפורט (חאה"ע סי' יד דף יא ע"א). ובשדי חמד מע' אישות (סי' ג אות כה ואות ל'). ובשו"ת עזרת כהן (סי' כ עמוד מח ב). ולכן נראה שיש להתיר הנצבת בזה להנשא לבחור הנ"ל".ועיין עוד באוצר הפוסקים סימן יג (ס"ק עח אות ב').
"הרי להדיא דמשום תועלת יתומים עקרינן העשה דלעולם בהם תעבודו, ומינה דמשום תועלת היתומים דחינן תקנת חכמים לגבי מינקת, וכגוונ' שכתב מהר"י מינץ לענין מופקר'".ובשו"ת הר צבי (אבן העזר סימן מח):
"הנה בתשו' שם אריה (ח"ב סי' מא) מסיק להתיר מינקת בתוך כ"ד חודש בכה"ג שכבר גמלתו, על פי מה שכתב הפני יהושע בקונטרס אחרון לכתובות (סי' קנ), וכתב דיש לצרף גם ההיתר של השבות יעקב (סי' צה) שמתיר לטובת היתומים.וכתב כן בקצרה גם בסימן מו.
ויש להוסיף דברי תרומת הדשן (ח"ב סי' קסד, הביאו המג"א באו"ח סי' תמז ס"ק ה'), וז"ל: יש לחלק, משום דלא מחמירין בלא פלוג כמו בגוף הגזירה וכו', עכ"ל. ובנידון דידן נמי, כיון דגמלתו ואי אפשר עוד שתניקהו, אינו מעיקר הגזירה אלא משום לא פלוג גמלתו אטו לא גמלתו, וכל שהוא משום לא פלוג אינו חמור כל כך, ויש להתיר כגון שזהו טובת היתום.
וכן ראיתי בתשו' שערי בנימין להגאון ר' אברהם בנימין קלוגר (סי' מג), כותב בשם אביו הגאון ר' שלמה קלוגר (בתשו' האלף לך שלמה סי' נז), דבזמן הזה שאין נוהגין כלל להניק כ"ד חודש, יש להקל בפחות.
וא"כ בנידון דידן שכן נוהגין תמיד שלא להניק יותר מששה חודשים, ואם לא תינשא יש חשש קרוב שלא תהא בידה לכלכל את יתומיה וגם היתום הזה יסבול מזה, לכן שריא היא להתנסבא. אבל כת"ר ישפיע שהבעל יתחייב להחזיקו ולפרנסו לכל הפחות עד שתי שנים, באופן זה יכולה היא להינשא. ומרוב הטרדה אקצר."
"וכ"כ בשו"ת אגודת אזוב מדברי (חאה"ע סי' ד' אות ו) שכל שיש תקנת כל היתומים ובכלל זה היתום הקטן הזה, יש להקל. ע"ש. וכ"כ הגרא"י קוק בשו"ת עזרת כהן (סי' כ' עמוד מט) דבכה"ג שהאם עניה, והמבקש יש לו יכולת לפרנס את כל היתומים והתחייב על כך, יש לומר בזה שמכיון שעיקר תקנת איסור מינקת הוא מפני תיקון הולד וטובתו שלא יבא לידי סכנה, ואפילו גמלתו גזרינן שמא תגמלנו ויבא לידי סכנה. [וכן מבואר בתשובת הר"ן (סי' יב), והובא בב"י (אה"ע סי' יג)]. א"כ בנ"ד יש לנו אומדנא ברורה ואנן סהדי שאילו היה הולד גדול ובר דעת היה אומר דלא ניחא ליה בהאי תקנתא להשאר מוטל על אם עניה, בשעה שיש אדם שיש לו יכולת שרוצה להיות לו לאב, והוי כהא דאמרינן בב"ק (ח' ע"ב) כל האומר אי אפשי בתקנת חכמים כגון זו שומעים לו. דמ"ט אמור רבנן הכי משום תקנתא דידי, אנא בהא תקנתא לא ניחא לי וכו'. והרי הב"ד אביהם של יתומים ועליהם לעשות הכל לטובתו. ע"ש."ואם כן בנדון זה שהמבקשת מצאה בחור רווק דתי ומקפיד במצוות, ומוכן לקבל על עצמו את גידול הילד, והמבקשת עצמה התחזקה גם היא בשמירת המצוות, ואם תינשא לו יהיה זה בוודאי טובת הילד מבחינה כלכלית ורוחנית, ואם ידחה הדבר יש לחוש שתיפרד החבילה. נראה שיש מקום להתיר.
"אפי' נתנה בנה למינקת וכו' אפי' נשבעה המניקת או נדרה ע"ד רבים שלא תחזור בה וכו' ואפי' נשבעה לאדם גדול כמו אלו שהולכים בחצר המלך".למרות זאת, מצאנו בפוסקים שבמקום שהחתן המיועד מתחייב לזון את הוולד עד מלאת לו כ"ד חודש, הרי זה מצטרף בשקול הדעת להקל, כן כותב בשו"ת מהר"ש ענגיל (ח"ג סימן קכב), שצירף את הסניף הזה של התחייבות החתן המיועד לפרנס את הילד עד שיגיע לגיל שנתיים. וכן בתשו' חת"ם סופר סי' ל' (הוב"ד בפת"ש ס"ק ל'), נתן טעם להקל במקרה שהחתן המיועד יפרנס את הולד, ובמקרה שלו היה מדובר ב"בעל עשיר וירא שמיים ורוצה להשליש מעות לספוק מניקתו עד סוף כ"ד חודש, וליכא רק משום חשש דהדרא בה, והתינוק כבר יצא מדי סכנה לפי רוב הולדות... עדיף שתינשא לבעל זה והוא התחייב עצמו להשליש."
ויש לצרף עוד מ"ש בשו"ת ספר יהושע שאם המיועד לשאת אותה מתחייב כדת לפרנס את הולד, יש להקל, כי אדרבה זוהי טובתו של הולד. והסתמך על הגמרא יבמות (מב א), אי הכי דידיה נמי, דידיה ממסמס ליה בביצים וחלב, והכא נמי בשביל ההתחייבות שלו ימסמס ליה בביצים וחלב. ואף על פי שהמהר"ש ענגיל בח"ג (סי' קכב) הביא שיש דוחים ע"פ דברי הגמ' שם, אשה כסיפא לה מילתא מלתבוע את בעלה בבית דין לקיום התחייבותו, מ"מ אחרונים רבים צירפו סברא זו להקל... וידוע מ"ש מהרא"י בפסקיו (ס"ס קסב) דלא מחמירינן באיסור שהוא משום לא פלוג כמו בגוף הגזרה עצמה. והובא ג"כ במג"א (סי' תמז סק"ה). ובשו"ת מהרש"ם ח"א (סי' צט). ועוד.וכיון שבמקרה שלנו הבחור התחייב לזון את הילד עד הגיעו לגיל 6, ובנוסף לכך הפקיד צ'קים דחויים לפרנסתו עד הגיעו לגיל כ"ב חודש – יש לצרף סניף זה לקולא.
"דבי ר"ג לפי שהכל יראים מהם היו ידועים וניכרים ואין לגזור בהם אטו שאר בני אדם, כי החילוק שבינם לשאר בני אדם מפורסם וידוע לכל, אבל לשאר בני אדם אין להתיר ע"י שום ערבון, דלא כ"ע ידעי באותו ערבון ויבוא להתיר בלא ערבון".מכל מקום מצאנו שבשו"ת אגרות משה (אבן העזר חלק ד סימן מט) התחשב בסברה זו להקל בנדון דידיה:
"אני כותב זה תיכף אחר הדבור בטעלעפאן בדבר האלמנה שבעלה מת במלחמה, אשר יש לה כבר י"ג חדשים אחר מיתת בעלה, והילדה שנולדה לה אחר מיתת בעלה כבר גמלתה בזמן שנוהגות הנשים בזמן הזה, ולא מצד מחשבת לינשא, ואין חסר לה להתינוקת כלום מחמת שהמלכות שולחת לה בעדה כסף ככל הצורך לה בעדה מחמת שאביה מת במלחמה, ונזדמן לה עתה אחד מידידי בעלה שרוצה לישאנה ולהשגיח על בניה שזהו טובה גדולה להבנים, ועד שתינשא לו יעברו עוד שנים או שלשה חדשים שכבר יהיו יותר מט"ו חדשים ממיתת בעלה, וא"א לפניו לחכות יותר זמן, וגם הרבה אינשי יש ממשפחתו שאם ירצה לחכות יותר יעכבוהו מלישאנה שלפניה הוא הפסד גדול, שלא מצוי מי שירצה ליקח אלמנה עם ילדים. שלכן פשוט שמותרת לינשא לו ואם אפשר טוב לחכות עד אחר י"ח חדש מלידת בתה אבל כשלא אפשר יש להתירה תיכף אף כשעדיין ליכא ט"ו חדש."אמנם לפי המבואר לא הסתמך על סברה זו לבד, אלא גם על הסברה של טובת הילד ושגם גמלה אותו בזמן שנוהגות הנשים בזמן הזה, וזה לא שייך בנדון דידן.
"ויותר נראה דלענין הנשים חלקו ולא אסרו לאלו שאין צורך ותועלת להתינוק לאסרן ורק לאלו שאסרו סברי שלא פלוג להתירן כשאינן מיניקות כהא דנתנה למינקת וגמלתו. ונמצא שאף לרש"י ור"ן ואף להרי"ף ורמב"ם יש להתירה בתינוק שירש מאביו ואף ביש עוד יורשין כשהאם היא האפוטרופיא ואולי אף כשהמעות הם אצל ב"ד ואפוטרופוס ואף כשהיא תינוקת ויש עוד בן שיש לה עכ"פ מזונות מדין בנן נוקבן כיון שיהיה לה ביצים וחלב למסמס באם תתעבר ויתעכר החלב. ואין להקשות מריש גלותא שהיו עשירים, משום דאפשר שהיו כולם סמוכים על שלחן דריש גלותא ולא היה לכל אחד מהם מה להוריש."אלא שלבסוף כתב:
"אבל אף שמשמע לי כן לדינא, מכיון שלא נמצא זה בדברי רבותינו קשה לסמוך למעשה על זה לבד, אבל לצרפו לסניף להתיר כשיש עוד טעמים מסתבר שודאי יש לצרף זה."
וע' בשו"ת זית רענן ח"א (הל"ב סי' א דף צא ע"ג) שהסתמך ע"ד הגרע"א (סי' צה) הנ"ל, להתיר באופן שתמסור הולד למינקת, ותשבע עד"ר שלא תחזור בה ותמסמס את הולד בביצים וחלב וכו'. וכן הגאון מלובלין בשו"ת תורת חסד (חאה"ע סימן ג אות ד) סמך להקל בזונה מינקת דהויא מילתא דלא שכיחא שתתעבר, מש"ה לא גזרו בה, כשלא התחילה להניק ומסרה אותו למינקת אחרת. ושכ"כ הגאון בעל חו"ד בספר קהלת יעקב להתיר מינקת מזנה שלא התחילה להניק, ליתן את הולד למינקת, ושתשבע המינקת ע"ד רבים שלא תחזור בה וכו'. ע"ש. וכ"כ הגאון ר' יצחק אלחנן בשו"ת עין יצחק (חאה"ע סי' טו) עפ"ד הגאון מליסא בקהלת יעקב הנ"ל. ע"ש. וכן בשו"ת צמח צדק מליבאוויטש (חאה"ע סי' מא) הסתמך על הגאון רעק"א והגאון מליסא להקל במזנה מינקת. ע"ש. ונראה שהתחליף של המאכל לתינוקות מטרנה עדיף מנתינת הולד למינקת אחרת, בפרט כשהמאכל מתאים לתינוק ע"פ הנסיון.ובפסקי דין רבניים (חלק ד עמוד 65):
בהיות לנו בנידוננו כל צירופי יסודי ההיתר הנ"ל יש לצרף גם מה שנזכר בשו"ת נטע שורק (סי' ז'), מוזכר גם באוצה"פ סי' יג (ס"ק עג אות ג') ממה שעיננו רואות שהתינוקות מתגדלים באמצעות מזון ילדים מוכן באמצעות כלי מיוחד וכל סכנה מסולקת עי"ז עי"ש, אף שחלילה וחלילה להתיר איסור חז"ל בזה משום טעם זה לבד כיעו"ש.וראה עוד שו"ת שמע שלמה (ח"א אה"ע סי' ד') שצירף סברא זו להקל כדעת הפני יהושע לאחר ט"ו חודש.
ומ"מ יראה בס"ד דנדוננו עדיף מנדון דהפנ"י דהגם שהתחילה להניקו, דשם מיירי שהתינוק היה עדיין יונק רק שיונק מהמינקת ולא מאמו, דעדיין שייך החשש דשמא תחזור בה המינקת, ועוד דשם מסרתו למינקת בכוונה תחילה כדי שיתירוה לינשא, אבל בנדוננו הילד נגמל ושוב אינו יונק זה זמן רב, ועוד דהילד נגמל מפני שנפסק חלבה בידי שמים בלי שום כוונה לנישואין וכרוב ככל הנשים שבדורנו, דכמעט לא נשמע שאשה תניק את בנה יותר מחדשים אחדים, והדבר ידוע ומפורסם, וכנראה שהוא נובע מחולשת הדור, שגם אלו הרוצות להניק אין להם חלב, ויתירה מזה דגם בזמן שמניקות ע"פ רוב אין בו כדי שבעה, וגם אלו שהן מיעוט ממש המניקות יותר משנה לא על היניקה לבדה מחיית התינוק, כי היניקה היא רק כתוספת או קינוח סעודה וכדת ועיקר מאכלם מפירות וביצים וקציצות בשר ושאר ירקות, ומאחר ומאליו נפסק החלב ומתוך כך גמלתו באופן שלא נעשה הדבר בעורמה וגם אין חשש שהמינקת תחזור וכדו', א"כ זה יותר קל מהנידון דהפנ"י בתרי סבי. ועוד דבימינו מתוך שרוב ככל התינוקות לא יונקים משדי אמם המציאו להם כל מיני דברים טובים ובריאים והדבר בהישג ידו של כל אחד, והואיל וכבר עברו ט"ו חדשים וגם התארסה מתוך שאמרו להם שמותר ויש חשש קלקול וחשש פירוד, ע"כ נראה דיש מקום להתירם.ובשו"ת שמש ומגן (ח"א אה"ע סי' ט'):
ואף שהמקילים עצמם גבי מעוברת חבירו לא הקילו אלא בצימוק דדים וגם י"א דצריך להשביע המינקת שלא תחזור בה מלהניק כל ימי משך ההנקה ע"ש בדבריהם הנ"ל, נראה דבזה"ז דיש כל מיני הלב במרקחות המועיל להנקת הילד יותר מחלב האם, ורוב נשים אפי' היושבות עם בעליהן אינם מניקות כדי לשמור על בריאותן ויופין, והילדים פרים ורבים אין נזק ואין פגע רע, לכן כיון דרז"ל הקילו במזנה כדי להצילה מפח יקוש, ובפרט לגבי מציאות כזו שיש לה זיווג טוב, נ"ל להקל להשיאה בעודה מעוברת בתנאי שיתחייב הבעל החדש לספק לעובר הזה כשיולד כל מיני חלב ומזון הצריכים לפי פקודת הרופא לכל משך ימי היניקה וגם להשביע את האשה שלא תניק את בנה כלל, וכן עשיתי מעשה ונתתי לה רשות על הדרך הנז'".
והנה בנ"ד אין שום תועלת לתינוק הנולד במה שנאסור אותה להנשא, שהרי נפסק חלבה מלפני כמה חודשים, והוא כבר ניזון ממזון תינוקות מטרנה, שרבים משתמשים בו למזון תינוקות, והוא בריא ומתפתח יפה, ונשאר רק לדון משום לא פלוג. וכבר ידוע מ"ש המג"א (סי' תמז סק"ח) בשם התרומת הדשן, שאין להחמיר באיסור שהוא משום לא פלוג כמו בגוף האיסור עצמו, הילכך יש להקל. וכ"כ להקל הגה"ק משיפטיווקא. ע"כ. וכ"כ עוד המהרש"ם ח"ג (סי' קעו). וע"ע בשו"ת מים חיים רפפורט (חאה"ע סי' יד דף יא ע"א). ובשדי חמד מע' אישות (סי' ג אות כה ואות ל).
וע' בשו"ת חסד לאברהם קמא (חאה"ע סי' ט) ד"ה ועוד יש, שכתב שיש מקום לומר שמכיון שהבחור המיועד לישאנה לא קיים מצות פריה ורביה, יש לדחות איסור דרבנן דמינקת חבירו מקמי מצוה דאורייתא של פריה ורביה, שהיא מצוה רבה, (וכמ"ש התוס' שבת ד א). וכמו שהתיר ר"ת לישא אשה תוך שבעה לאבלה משום מצות פריה ורביה. (וכן פסק מרן ביו"ד סי' שצב ס"ג). ואף שבשו"ת נודע ביהודה מה"ת (חאה"ע סי' לה) דחה דברי הרב השואל שרצה לצרף היתר זה, שא"כ נתיר כל השניות וכו', כשלא קיים פו"ר, ואני אומר שיש כמה תשובות בדבר וכו'. ע"ש. וגם בשו"ת אגודת איזוב מדברי (חאה"ע סי' ד דף לו ע"א) צירף לסניף מה שהבחור המיועד לשאת אותה לא קיים עדיין מצות פריה ורביה.והתם מיירי בגרושה ובאופן שגמלה כבר והנישואין טובתה וטובת הולד.
הרב דוד דב לבנון | הרב שלמה צרור | הרב גודיס דניאל |