ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אליהו הישריק הרב מיכאל עמוס הרב אברהם שינדלר |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 1133499/1 | |
תאריך: |
כ בסיוון התשע"ח
3.6.2018 | |||
מערער |
פלוני
בא כוח המערער עו"ד הילה פרנקל, טו"ר יעקב קלמן וטו"ר משה ליבוביץ | |||
משיבה |
פלונית
בא כוח המשיבה עו"ד שמואל גרוס | |||
הנדון: | ''קניין דברים'' בהסכם שאושר, שתיקה על הפרתו כמחילה וחיוב המפר מדין ''נהנה'' | |||
נושא הדיון: | ''קניין דברים'' בהסכם שאושר, שתיקה על הפרתו כמחילה וחיוב המפר מדין ''נהנה'' |
לאור האמור פוסק בית הדין כדלהלן:רקע כללי ומשפטי כפי העולה מהחלטת בית הדין האזורי
א. לדעת הרוב: תביעת הבעל (לשעבר) להשבת כספים שהתחייבה האישה בהסכם הממון ולא הופקדו על ידה – נדחית.
לדעת המיעוט: על האישה להשיב את כל הסכומים שלא הופקדו על ידה.
הלכה כדעת הרוב ולכן האישה פטורה מלהשיב את הכספים.
ב. הבעל (לשעבר) חייב בתשלום הכתובה.
לאחר שתמציא האישה את שטר הכתובה יקבע בית הדין באיזה אופן יבוצע התשלום.
ג. בעניין דמי שימוש ראויים: לדעת הרוב האישה פטורה מתשלום ולדעת המיעוט אין הדברים נחשבים כלל כתביעה.
3. הצדדים ימשיכו לנהל חשבונות בנק נפרדים בהם יופקדו הכנסותיהם כפי שנהגו עד עתה, ולאף צד מהצדדים לא תהיה טענה תביעה או דרישה לגבי הכנסותיו של הצד האחר מכל סוג שהוא.יש להבהיר כי סעיפים אלו בהסכם הממון מסדירים התנהלות משק הבית והחיים המשותפים, לכן ולצורך זה הוסכם שייפתח חשבון בנק משותף שבו יופקד כסף על ידי הצדדים כפי שייקבע ביניהם. מתוך החומר שבתיק עולה שאין חולק שההסכמה הראשונה ולמעשה היחידה שהייתה ביניהם היא שהבעל יפקיד מדי חודש 5,500 ש"ח והאישה תפקיד 5,000 ש"ח. שני הצדדים הודו כי זו הייתה הסכמתם; אין חולק שהאישה היא שניהלה את החשבון המשותף; אין חולק שהבעל הפקיד את הסכום שהוסכם ושהאישה הפקידה בשנתיים הראשונות ואחר כך הפסיקה להפקיד את הסכום שנקבע. כמו כן הודו שני הצדדים שבמשך השנים הבעל לא עקב אחר החשבון ולא ידע שהאישה לא הפקידה את הסכום שנקבע. הבעל הודה שאף לכשנודע לו שהאישה לא הפקידה את הסכום שנקבע המשיך להפקיד, וזאת כדי שלא תהיה לאשה טענה כי הוא אינו ממלא את חלקו בהסכם. עוד הוסיף בכתב התביעה לגירושין שלו היו חששותיו לגבי קשריה עם גברים אחרים מתבדים מסתבר שלא היה עומד על החזרת סכום זה.
4. בנוסף ינהלו הצדדים חשבון משותף למטרות המנויות בסעיף 10 להלן, ויפקידו כספים בחשבון שווה בשווה כפי שיקבעו מעת לעת [...]
10. הצדדים ינהלו יחדיו משק בית משותף וישתתפו בהוצאות הבית והחיים המשותפים בסכומים שיקבעו בהסכמה הדדית מדי פעם.
1. קביעה שהאישה פטורה מלהשיב כספים אשר הייתה אמורה להפקיד לחשבון המשותף ולא הפקידה.תוקף ההסכם שחייב את הצדדים להפקיד כספים בחשבון המשותף
2. חיוב הבעל בתשלום כתובה ותוספת כתובה של האישה.
3. דחיית תביעת הבעל לחיוב האישה בדמי שימוש.
המחייב עצמו בדבר שאינו קצוב, כגון שנתחייב לזון את חבירו או לכסותו חמש שנים, (או שלא נתן קצבה לשנים) (בית יוסף בשם הרשב"א), אף על פי שקנו מידו, לא נשתעבד, להרמב"ם. וחלקו עליו כל הבאים אחריו לומר שהוא משתעבד, והכי נקטינן (ועיין להלן סוף סימן רז).ועיין בפתחי תשובה (שם ס"ק ג) שכתב בזו הלשון:
ועיין בתשובת בית שמואל אחרון (סימן ו) שכתב דהעיקר כהש"ך דלא מצי המוחזק לומר 'קים לי כהרמב"ם' בדין זה. ואף דבספר גט פשוט (בכללים בסוף הספר [כלל ב]) כתב דיכול לומר 'קים לי' בזה, מכל מקום מאחר שלא הביא דברי הש"ך ולא ראה דבריו בזה, להש"ך אנו שומעין. ובתשובת בית אפרים (חלק חושן משפט סימן עה) כתב דכל בתי דינים שהיו בישראל פוסקים לחייב המתחייב בדבר שאינו קצוב לענין בני חורין. עיין שם.אך מכל מקום הייתה דעת המיעוט שיש לדחות את תביעת הבעל מאחר שאין בשטר לשון התחייבות וכל הקניין הווי 'קניין דברים' כי כל לשונות השטר הן בבחינת קניין דברים שלא חל, שהרי לפנינו בלשון השטר התחייבות עתידית וזו אינה חלה אלא במקום שיש מקום לומר שמרגע הראשון שעבד המתחייב את גופו לאותה התחייבות. מה שאין כן אם מבטיח לעשות מעשה בעתיד, הרי זו הבטחה בעלמא ואינו חייב. בנידון דידן, דקדוק בלשון שבה נקטו הצדדים בהסכם ביניהם מעלה כי אין כל התחייבות בהווה ואף לא נתינה עתידית. הצדדים התחייבו לנהל יחדיו חשבון עו"ש. לשון זו היא כהבטחה לעשות פעולה או לא לעשותה והרי היא קניין דברים שלא חל. והוא הדין לגבי לשון "יפקידו" ולשון "יקבעו" ו"יסכמו" שבהן השתמשו הצדדים בסעיפים 4 ו־10, שכל אלה הבטחות עתידיות והוו קניין דברים דלא מהני.
ונראה שבנידון דידן חלה השותפות בזה שפתחו חשבון בנק משותף וכל אחד מיחידי הצדדים התחייב להפקיד הסכום שנקבע. הצדדים הפקידו את סכומי הכסף שנקבעו והשתמשו בהם לצורכי הבית, החל בשנת 2008 (וייתכן שאף לפני כן), וממילא חלה השותפות ביניהם. והרי זה כשניים שהטילו מעותיהם לכיס והתחילו לישא בעסק השיתוף – לקנות ולמכור, שאינם שונים שניים שהטילו לכיס, משותפים שהפקידו כסף לחשבון משותף. ועיין במה שכתב נתיבות המשפט (סימן קעו ס"ק א) אם בהתחילו לשאת ולתת יכולים לחזור אם לא נעשה קניין, אך על כל פנים כל עוד לא חזרו בהם ודאי חלה השותפות וההתחייבות שהתחייבו השותפים זה לזה. ועיין מה שכתב בזה בשו"ת נאות דשא (סימן מו), ואין כאן מקום להאריך.טעם שני אשר בגללו יש לקיים את ההסכם: משום שזה מנהג המדינה שמאשרים הסכמים בבית המשפט ובית המשפט מקיים את ההסכמים האלו על כל הכתוב בהם. אב בית הדין הביא ראיה לכך מדברי מתשובת חתם סופר (חושן משפט סימן צו), וזו לשונה:
אמנם כל זה בשותפים שהשתתפו זה עם זה, אך מה שהוא ממנהג הסוחרים אין לשנות אפילו הוא שלא כדין בתורה ומנהגם תורה היא וכמו דאמרינן (בבבא קמא קטז ע"ב) 'ואל ישנו ממנהג החמרין והספנים' [שם: 'ולא ישנו ממנהג החמרין [...] ולא ישנו ממנהג הספנים'] ועיין בטור ושולחן ערוך (חושן משפט סוף סימן רעב) והתם מיירי לענין גביית ממון ביניהם והוא הדין לכל מילי כמבואר מלשון מרדכי ובמהרי"ק – עיין שם. ואם כן מודה רמב"ם שאין צריך קניין, ואדרבא – לרמב"ם – הא עדיף, מפני שהוא רבים ויפה כח רבים, כמו שכתבתי לעיל בשם תשובת רשב"א.אחר העיון נראה בסברת הרוב (בנקודה זו), ובפרט שיש עוד לחזק סברת אב בית הדין קמא כי חתימת בני הזוג על ההסכם לא גריעא מקניין 'סיטומתא', שהרי על כל השטרות היום חותמים שני הצדדים – וחתימתם מחייבת הן בשטרי מכר הן בשטרי התחייבויות, ואין מי שמערער על זה – ופשוט הדבר בעיני כול כי זה מחייב מכוח חתימת הצדדים. וכהאי גוונא הווי קניין סיטומתא דמהני אף שאין בו לשון התחייבות ולא לשון קניין כמו דמהני קניין סיטומתא לשאר דברים דלא מהני בהם קניין.
כי לרוב הסכם ממון בין בני זוג הוא הצהרת כוונות והעמדת גבולות בלבד. כל עוד מתנהלת המערכת הזוגית על מי מנוחות, דרך הבריות למחול זה לזו וכלל לא לממש את ההסכם (אין הכוונה לנכסי דלא ניידי אלא להתנהלות יום־יומית שגרתית שבין בני זוג). גם במקרה שלפנינו הודה הבעל כי לא בדק כלל את המתרחש בחשבון העו"ש במשך תקופה ארוכה בת כמה שנים. כלומר למעשה שב הבעל והעניק אמון לאישה לעשות כרצונה. אמנם הוא הניח כי היא מפקידה כספים אך כל עוד לא תבע לממש את סעיף 4 בהסכם כלשונו – "כפי שיקבעו מעת לעת" – יש לומר כי גם בעיניו לא נוצר חוב. רק עם התמוטטות מערכת היחסים בין בני הזוג, וכדרכה של מלחמה, התעורר הבעל לתבוע רטרואקטיבית את הכספים שלא הופקדו. מסקנה זו מתחזקת גם מדברי הגרוש עצמו בסיכומיו: שם כתב הגרוש כי אם היו מתפוגגים חששותיו בקשר לקשריה של הגרושה עם גברים אחרים, היה מתפשר עמה בעניין כספים אלו.היוצא מדברי כבוד דיין זה של בית הדין קמא כי הבעל אכן מעולם לא אמר כי הוא מוחל, אלא שכך הסיק הדיין מעצם התנהגותו של הבעל: הבעל שתק ולא בדק את החשבון – אם האישה מכניסה כספים – ואף אחר שנתברר לו כי האישה הפסיקה להכניס כספים על פי ההסכם המשיך להפקיד, ולשאלת בית הדין מדוע ענה "כי אני את חלקי בהסכם אקיים, כדי שהיא לא תטען שאני לא מפקיד, היה ביננו הסכם ממון והיינו נשואים". נוסף על כך: בתביעת הגירושין, אחר שידע הכול כתב כי אם היו מתפוגגים חששותיו בקשר לקשריה של הגרושה עם גברים, היה מתפשר עימה בעניין כספים אלה. כל זה מראה כי הבעל בשתיקתו מחל על הכספים שהאישה לא הכניסה.
כמו כן כל שאר המקורות ההלכתיים שהביא הגר"ש שפירא [– האב"ד] להוכיח מהם ששתיקה לא הוויא מחילה – אינני רואה צורך לנתח כל אחד מהמקרים המובאים במקורות שם, היות שלכל המקרים הללו יש יסוד משותף, שכאשר אפשר לתת פרשנות סבירה לסיבת השתיקה, כי אז אין אומרים שהשתיקה היא הוכחה למחילה מפני שאפשר לנמק מדוע פלוני לא מחל, וממילא אין השתיקה מחילה. אך אין ממקורות אלו הוכחה ששתיקה לבדה לא יכולה להוות מחילה.
מקור ויסוד לזה הוא הרא"ש במסכת גיטין (פרק ה סימן ח) – מה שהביא בשם הריצב"א, וכן בשולחן ערוך יורה דעה (סימן קכז סעיף א) גבי דין עד אחד המעיד שנתנסך יינו של פלוני והבעלים שותקים, וכן כתב יסוד זה הש"ך (חושן משפט סימן פא סעיף קטן יז), וכן בנחל יצחק (סימן פא סעיף קטן יז).
לעומת זאת במקרה הנידון בפנינו, לא רק שאי אפשר להסביר את העלמת העין הבולטת של הבעל כלפי אשתו בכל הקשור לעניינים הכלכליים, אלא עוד יש כאן הצהרת כוונות מצד הבעל כלפי האישה (כפי שנצטט לקמן באריכות) המסבירה מדוע הבליג הבעל במשך שנים.
והנה שני הצדדים הודו שהאישה היא שניהלה את החשבון ושהבעל לא היה מודע לקורה בו. ולפי זה אין בעובדה שלא בדק את הקורה בחשבון וסמך על אשתו משום מחילה, ולפיכך חובתה להחזיר את מה שלא שילמה לשותפות לקופת השותפות.
גם אם יתברר שאף לפני פרוץ הסכסוך היה ידוע לבעל שהאישה לא מכניסה את כל הסכום שהתחייבה – אין בידיעה זו כשלעצמה משום מחילה, דבעינן מחילה בפירוש. כל עוד לא מחל, אף שיודע ששותפו לא קיים את התנאי, אין בשתיקתו משום מחילה. וראיה לדבר – מה דאיתא (בכתובות עג, א) לגבי מקדש על תנאי וכנסה סתם, שדעת רב שצריכה ממנו גט, ואומרת הגמרא שם: "לא תימא כיוון שכנסה סתם אחולי אחיל לתנאיה, אלא טעמיה דרב משום דאין אדם עושה בעילתו בעילת זנות." ושמע מינה ששתיקה אינה מחילה.
עבר ועשה שלא מדעת חבירו וכו':ומאחר שהדבר שנוי במחלוקת – אי הוויא שתיקא מחילה – כל אחד מהצדדים יכול לומר קים לי כסוברים כמזכים אותי, ומי שמוחזק – אין להוציא ממנו. ולפי זה יכולה האישה, המוחזקת בכספים, לומר קים כדעת הסוברים ששתיקה הוויא מחילה ולכן לא יוכל הבעל להוציא ממנה.
"לאו דוקא [כמו שנראה] שאמר 'הן', "אלא כיון שידע ושתק ולא מיחה קרינן שהסכים" למעשיו – כן כתב מהרשד"ם (סימן שסח ועיין בסימן ריט ובסוף סימן כח וסימנים קמח וקעט), וכן כתב מהר"י יפה – הובאו דבריו בתשובת מהראנ"ח (חלק א סימן סד).
אך מהריב"ל (חלק א סוף כלל ה) חולק בזה וסבירא ליה דלא אמרינן שתיקה כהודאה דמיא, וכן נראה מדברי מהר"י אדרבי (סימן קלד) ועיין מהרימ"ט (חושן משפט סוף סימן קיב). ודו"ק.
וכתב מהרימ"ט (סימן קיב, דף קכ ע"ד) וזו לשונו: "ותו דאחר מעשה אפילו אמר דברים שמורים שהוא מתרצה לאו מידי הוא" כו'. והנה רבינו כתב "עבר ועשה שלא מדעת חבירו ואחר כך הודיעו ['עשיתי כך וכך'] והסכים למעשיו – פטור", וזה שלא כדברי הרב, ומאי דאייתי מעובדא דמרי בר איסק – קשה לזווגם לענין זה כקריעת ים סוף, כמבואר, וצריך עיון.
ועיין בש"ך לקמן (סימן רמא סעיף ב – ס"ק ד) שכתב דהוא ספיקא דדינא. ועיין בתשובת ברית אברהם (חלק חושן משפט סימן א אות ג) שכתב דאם לא מחל גוף החוב רק שהרחיב לו זמני הפרעון – כולי עלמא מודים דמהני מחילה בלא קנין, דבכהאי גוונא אין ראיה מדלא החזיר השטר, עיין שם. ועיין מ"ש (בסימן רמא) שם. ועיין בספר שער משפט לקמן (סימן קכ ס"ק א).האם יש לחייב את האישה לשלם על הנאתה מכספי הבעל ונוכח הפרתה את ההסכם?
ועיין עוד בש"ך שתמה על הב"ח שכתב דהר"ר ישעיה שהביא הטור (דמבואר בדבריו דבתפיס שטרא לא מהני מחילה) סבירא ליה דהלכה כבית שמאי דשטר העומד לגבות כגבוי דמי, שדבריו תמוהין, דהא לא קיימא לן כבית שמאי כו'. ועיין בתשובת נודע ביהודה (תניינא חושן משפט סימן לב) שמישב דברי הב"ח בזה. (ועיין בתשובת שער אפרים סימן קלג ובספר קצות החשן ס"ק א ובספר דברי משפט אות ג, וגם בספר ברכי יוסף אות טו – עיין שם בדבריהם.)
ועיין שם [בנודע ביהודה] עוד שכתב אודות האשה שמחלה לבעלה כתובתה קודם הגט ועכשיו היא חוזרת בה ושטר כתובה בידה:
הנה מי יכול להוציא ממון מהבעל במקום שהרמ"א בסימן רמ"א פסק להלכה שאפילו תפס שטר – [אפילו הכי] מחילה אין צריכה קנין, ואפילו לדעת הר"ר ישעיה שהביא הטור בסימן י"ב שמחלק [לפנינו: לחלק] בין תפיס שטר, מכל מקום לפי מה שמפרש הב"ח טעמו שסובר כבית שמאי דשטר העומד לגבות כגבוי דמי –
אם כן יש לומר דדוקא "כשיש ללוה נכסים בשעת המחילה, אבל" אם "אין ללוה" אז, רק "שעל כל פנים גופו משועבד לשלם כשיהיה לו" לשלם, "ודאי שיכול למחול שעבוד הגוף אף דנקט שטרא", "ושוב אפילו נתעשר הלוה אחר כך כבר הוא מחול".
[...] במשנה (בבא קמא צב, א): "'קרע את כסותי, שבר את כדי' – חייב, 'על מנת לפטור' – פטור." כלומר: אף שהרשה אדם לחברו בלשון זה "קרע כסותי" וחברו עשה כן, חייב הוא לשלם ואין אומרים שבכך שהרשהו לעשות כן גם התכוון לפוטרו מתשלום.
על בסיס משנה זו הוציא תרומת הדשן (סימן שיז) דין חדש והובאו הדברים להלכה בהגהת הרמ"א בשולחן ערוך (חושן משפט סימן רמו סעיף יז): "האומר לחבירו אכול עמי צריך לשלם לו ולא אמרינן מתנה קא יהיב ליה."
דין זה קשה בשתיים:
קושי על סמך דברי הגמרא (בבבא קמא צג, א) שהקשתה על דברי המשנה מהברייתא והעמידה את דברי המשנה באוקימתא מסוימת, וזו לשון הגמרא שם: "ורמינהי: '"לשמור" – ולא לאבד, "לשמור" ולא לקרוע' [...] אלא אמר רבה: הא דאתא לידיה בתורת שמירה, הא דאתא לידיה בתורת קריעה."
פירושם המעשי של דברי רבה בחילוקו הוא כי בכל דברי המשנה שאדם האומר לחברו "קרע כסותי" – אף על פי כן חייב הוא לשלם ונפטר רק אם אמר לו בפירוש "על מנת לפטור" – מדובר באדם שהכסות נמצאת בידו בתורת שמירה שקיבל על עצמו ובעצם הוא היה שומר של הבעלים על כסות זו. בכהאי גוונא אם אמרו לו הבעלים "קרע כסותי" עדיין נשאר חייב מכוח דיני השמירה שקיבל על עצמו. אבל באדם הנותן לחברו כסות ואומר לו "קרע כסותי" הרי הוא פטור אפילו לא אמר לו בפירוש "על מנת לפטור".
לפי זה אין לדין זה של תרומת הדשן שהובא ברמ"א כל מקור. ואדרבה רק באדם שיה שומר אנו אומרים שחייב אבל מי שלא היה שומר מבואר שפטור. זוהי השגת הש"ך (בסימן רמו ס"ק ט):
ועיין בתרומת הדשן בשם מהרי"ח. ומייתי שם ראיה מ"קרע כסותי" שלא אמר לו "על מנת לפטור". עיין שם. וצריך עיון דהתם גופא אי לא אייתי לידי בתורת שמירה פטור אף על גב דלא אמר לו "על מנת לפטור", וכדאיתא בש"ס ופוסקים לקמן, עיין שם וצריך עיון.
כלומר הש"ך מסתייג מפסק זה של הרמ"א ומשאירו ב"צריך עיון".
נוסיף כי לדעת המשנה למלך (בפרק טז מהלכות מלוה ולוה הלכה א) דבר זה – אי מדובר דווקא במי שקיבל עליו שמירה או בכל אדם – שנוי במחלוקת ראשונים שגם היא לא הוכרעה. (וראה בקצות החושן סימן רמו ס"ק א שחולק בזה על הש"ך ולדעתו כל שנהנה חייב לשלם. אך חילוקו זה אינו מועיל לתרץ את פסק הרמ"א ההפוך בסימן שסג המובא להלן הפוטר במפורש את מי שנהנה מתשלום.)
אך אין זו ההשגה היחידה של הש"ך על דברי הרמ"א. קודם להשגה הנ"ל הביא הש"ך סתירה לדברי רמ"א אלו מדברי הרמ"א עצמו במקום אחר – הרמ"א (חושן משפט סימן שסג סעיף י) המתייחס למקרה כשלפנינו ממש – וזו לשון הרמ"א שם: "האומר לחברו דור בחצרי אין צריך ליתן לו שכר."
מקור פסק זה של הרמ"א הוא מדברי הבית יוסף בשם התשב"ץ, וזו לשון הבית יוסף שם:
כתב הר"ש בר צמח (סימן קעד) ראובן הדר בחצר שמעון, שלא השכירו לו בפירוש אלא אמר לו "דור בחצרי" סתם, כשהיה פורש שמעון לים – ודאי פטור. ואפילו פירש לים ולא אמר לו "דור בחצרי", אלא מעצמו נכנס ודר בו – פטור, כל שכן כשהוא בעצמו אמר לו "דור בחצרי".
ובהתייחס לדברי הרמ"א הנ"ל כתב הש"ך (סימן רמו ס"ק ט): "'אכול עמי' וכו' – עיין לקמן סימן שסג סעיף י בהג"ה ב וצריך עיון."
הווה אומר: הש"ך לא מצא כל יישוב לסתירת שני פסקי רמ"א אלו. ולפיכך הסתייג הש"ך מפסק הרמ"א בסימן רמו מכוח פסק הרמ"א עצמו בסימן שסג, ששם פטר מתשלום כל אימת שבעל הדבר הרשה לשני לגור או לעשות מעשה מסוים.
השארה של הש"ך את פסק הרמ"א המחייב ב"צריך עיון" מכוח שתי השגות – פירושה המעשי הוא שלדעת הש"ך אין אפשרות להוציא ממון מהמוחזק. ולפיכך: אדם שהרשה לחברו לגור בביתו לא יהא זכאי לתבוע ממנו שכר דירה בעבור השימוש. ומה עוד שבנושא זה ממש דברי הרמ"א בסימן שסג ברורים לחלוטין שאין בעל הדירה יכול לתבוע שכר דירה מהמשתמש לאחר שנכנס לגור ברשות בעל הדירה.
בשאלה זו כבר קדמו הב"ח (בסימן שסג), וזו לשונו:
כתב בית יוסף על שם הרשב"ץ בתשובה דבאומר לחברו "דור בחצרי" סתם – "דור בחצרי בחנם" קאמר, מדלא פירש "דור בחצרי בשכר".
ונראה דלא מבעיא בגברא דלא עביד למיגר אפילו בחצר דקיימא לאגרא, אלא אפילו גברא דעביד למיגר וחצר דקיימא לאגרא נמי פטור, והיינו טעמא דהא מה שצריך להעלות לו שכר בעלמא אינו אלא משום דאומר לו "אם לא היית דר בו היו באים אחרים לשכרו, ועכשיו שראו אותך דר בו לא באו לשכרו", כדכתבו התוספות (כ א ד"ה זה נהנה). וטענה זו אין לה מקום אלא אם כן כשנכנס בה שלא מדעת בעל החצר, דהשתא חסריה הדר בו, שהרי לא היה יכול להשכירו לאחר מחמתיה וחסריה ואכל חסרונו. אבל אם אמר לו "דור בחצרי" איהו הוא דחסריה אנפשיה.
מיהו מהרא"י בתרומת הדשן (סימן שיז) כתב דהיכא דזה נהנה וזה חסר – אפילו מדעת נמי אינו מוחל על חסרונו, ושכן פסק מהרי"ח על שם רבינו אפרים על מי שאמר לחברו "אכול עמי", ואכל עמו – חייב לשלם לו דמי מזונו וכו' וכן כתב בית יוסף ביורה דעה (סימן קסו) [...]"
ונראה לי דבפלוגתא דרבואתא המוציא מחברו עליו הראיה. ואם הדר בו מוחזק מצי למימר "קים לי כרשב"ץ ד'דור בחצרי חנם' קאמר" ופטור מלתת שכירות, ואם בעל הבית מוחזק מצי למימר "קים לי כמהרי"ח ומהרא"י" וכך העלתי בתשובה (סימן לט) על הלכה למעשה.
ובבאר הגולה (סימן שסג שם) הביא דברי הב"ח אלו להלכה.
אכן ראה בביאור הגר"א (שם ס"ק לא) שכתב:
עיין באר הגולה בשם ב"ח. ודבריו צריכים עיון דהא כאן מיירי דלא עבידא לאגרא [...] ר"ל בלא קיימא לאגרא דאפילו לא אמר "דור" פטור, כל שכן באמר לו "דור".
[...] אך בנוסף יש בש"ך (בסימן שסג ס"ק יג) תוספת של אוקימתא בדברי המהרי"ח והתרומת הדשן, דהיינו שגם דעת המהרי"ח המחייב בתשלום אינה אלא באופנים מסוימים, וכלשון הש"ך:
היינו דוקא בחצר דקיימא לאגרא וגברא דעביד למיגר, מה שאין כן בגברא דלא עביד למיגר – גם הב"ח מודה דפטור מאחר דזה חסרו מדעתו.
[...] דברים אלו אינם עולים בקנה אחד עם דברי הש"ך הנ"ל שכתב שדברי הרמ"א סותרים זה לזה ולא יישב באופן הזה. יתרה מכך, הש"ך כתב להדיא שדברי הרמ"א (בסימן שסג) שפוטר נאמרו "בחצר דקיימא לאגרא וגברא דעביד למיגר" היינו במפורש שלא כדברי הנתיבות, ומשום כך הוצרך הש"ך להשאיר את ההלכה ב"צריך עיון". גם מכל גדולי הפוסקים האחרים שכתבו שדברי הרמ"א סותרים בזה ואימצו את פסיקת הש"ך, מוכח דלא כנתיבות.
גם הקצות החושן (סימן שסג ס"ק ט) הביא סיכום להלכה כדלהלן:
והאחרונים לא הכריעו בזה והניחו הדבר בספק וכמו שכתבו הב"ח וש"ך. ועיין שם בש"ך שכתב דהיינו דוקא בחצר דקיימא לאגרא וגברא דעביד למיגר, אבל חצר דקיימא לאגרא וגברא דלא עביד למיגר לא מאחר שחסרו מדעתו.
ובשו"ת שואל ומשיב (מהדורא תניינא חלק ד סימן קפו) כתב:
ולעניין דינא נראה לפי עניות דעתי דמכל מקום ספיקא דדינא הוא אם באמר דור בחצרי אם הכוונה בחנם או בשכר שכבר כתבתי שנחלקו בזה הקדמונים.
החתם סופר בשו"ת (חלק ה חושן משפט סימן קיט) הביא את דברי הרמ"א (בסימן שסג סעיף י) "האומר לחברו 'דור בחצרי' – אין צריך ליתן לו שכר", ועל פסק זה כתב החתם סופר:
מכל מקום כיון שרמ"א הכריע כן מי יבוא אחרי הכרעת הרמ"א להוציא ממון, ועוד לא יהא אלא פלוגתת תשב"ץ ותרומת הדשן, והכריע הב"ח וש"ך המוציא מחברו עליו הראיה, ובש"ך משמע שנראים לו יותר דברי תשב"ץ, דאתרומת הדשן קשה: הא "שבור כדי" נמי לא חייב אלא כשבא לידו בתורת שמירה, עיין שם. ויש לדחוק: שאני הכא שנהנה גם כן בהזיקו של זה גרע טפי, מכל מקום נראה שאין להוציא ממון כלל.
פסק תרומת הדשן והרמ"א (בסימן רמו) של "האומר לחברו אכול עמי" ובהשאלה גם המקרה של האומר לחברו "דור בחצרי" נאמר במקרה שבו ראובן מציע לחברו שמעון הצעה – "אכול עמי" או "דור בחצרי".
ההצעה היא הצעה העומדת בפני עצמה והיא כל הסיפור שהתרחש בעניין זה. שם סובר תרומת הדשן ובעקבותיו הרמ"א כי ההצעה אינה כוללת את הפטור מתשלום עבורה. היא בסך הכול הצעה 'טכנית', שראובן אומר לשמעון "בפועל אתה יכול לקבל אצלי אוכל או מקום לגור" [...]
אך שונה הדבר בתכלית כאשר קיימים שני צדדים העורכים ביניהם הסכם כספי המכיל את החובות והזכויות של כל אחד מהצדדים. בהסכם זה נכתב כל סכום שצד א' מחויב וכל סכום המוטל על צד ב' [...]
אמר רבא: הניח להם אביהם פרה שאולה – משתמשין בה כל ימי שאלתה, מתה – אין חייבין באונסיה, כסבורים של אביהם היא וטבחוה ואכלוה – משלמין דמי בשר בזול.ופירש רש"י (דיבור המתחיל "בזול"):
כל זוזא חשבינא בארבע דנקי. וכן כל היכא דתני "בזול" בפרק מי שמת (בבא בתרא דף קמו, ב) והיינו שני שלישי דמים. וכולהו דמי לא נשלמו, דאי הוו ידעי דבעו שלומי לא הוו אכלי בשרא. והעור יחזירנו כמות שהוא.אך אין לומר כן מאחר שכאן האישה ידעה שצריכה לשלם וכמה צריכה לשלם, וזאת רמת החיים שנקבעה בהסכם, ולכן נראה שהאישה לא יכולה לומר הייתי מסתפקת בפחות.
ואם יש בידו שטר או משכון כשמוחל יש מחלוקת הפוסקים וממילא יכול הנתבע לומר קים לי. ואם אומר שהיה במחשבתו למחול, רק עכשיו תובעו מחמת איזה נקמה – יכול לתובעו דאין מחילה זו ממש [...]למדים אנו מדברי הנתיבות שלמרות האפשרות שיש לנתבע לטעון הלכתית – "קים לי" בדין מחילה בדנקיט שטרא, ועל כן לא ניתן להוציא מהנתבע, מכל מקום מחשבת מחילה אינה מחילה גם אם מודה התובע שהיה בדעתו למחול, ועכשיו אין הוא מוחל מחמת סיבה כלשהי. כך ממש בנידון דידן שהבעל טען תחילה שלאחר שגילה שאשתו הפסיקה להפקיד את הכספים שהתחייבה להפקיד בחשבון המשותף, חשב תחילה למחול אולם לאחר שגילה, לדבריו, שאשתו בוגדת אינו מוחל לה – אין זו מחילה.
הרב אליהו הישריק | הרב מיכאל עמוס | הרב אברהם שינדלר |