ב"ה
בית הדין האזורי תל-אביב - יפו
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יצחק הדאיה הרב צבי בן יעקב הרב משה בצרי |
דיין אב בית דין דיין |
תיק מספר: | 1180543/3 | |
תאריך: |
א בתמוז התשע"ט
04/07/2019 | |||
תובע |
פלוני
בא כוח התובע עו"ד שמואל גרוס | |||
נתבעת |
פלונית
בא כוח הנתבעת עו"ד עמנואל שרעבי | |||
הנדון: | דחיית תביעת גירושין ופירוק שיתוף | |||
נושא הדיון: | דחיית תביעת גירושין ופירוק שיתוף |
"אנו נשואים מעל 30 שנה, לא הסתדרנו מהתחלה, אני לא יושן בבית, עזבתי אותו אחרי 11 שנה, וכששואלים אותי מדוע עד עכשיו לא התגרשתי זה בגלל הילדים שחיכיתי שהם יתחתנו ויסתדרו. חיי האישות שלנו לא היו תקינים. זה לא היה מהלך נישואין של אדם רגיל. חיי אישות לא היו תקינים, היו כאילו קפאו שד. זה לא נעים לדבר על זה. מתוך 100% של חיי אישות, 5% היו. ממש ככה. חיתנו ארבעה ילדים, יש עוד שלשה ילדים גדולים לחתן, ואין שום ברירה אחרת, אי אפשר לחיות בצורה כזו, אפילו שלא הייתי חי בבית [...] לא הסתדרנו בכלל ואי אפשר לחיות ביחד. לא יכול להסתכל עליה ולא להסתכל אליה בעיניים. לפני כעשר שנים היא הייתה בטיפול פסיכיאטרי והיא נטלה כדורים. לא יכולתי להמשיך."בהמשך טענה האישה (שורה 22 ולהלן מפרוטוקול הדיון):
"שיגיד במה זה התבטא טיפול פסיכיאטרי. הוא החליט שהוא עוזב את הבית, הוא היה מכור לשתייה חריפה, הוא נהנה לעשות את זה מחוץ לבית. אם באמת היינו מסוכסכים, הוא לא היה מגיע לשבתות, הייתי מכבסת לו, מבשלת לו, תשאל אותו מי גידל את הילדים ומי היה כל הזמן בבית. אני דיברתי אתו כל הזמן, הבלגתי, ורק לפני שנה הוא חגג לי יומולדת מפוארת עם המשפחה שלו ושלי, במסעדה בגבעת שמואל. אם באמת היה בינינו סכסוך, אז איך היה ככה? הוא פשוט מכור לטיפה המרה, עשינו קניות וניהלנו חיים, אך אי אפשר לנהל אתו שיחה, הוא השאיר אותי לדאוג לילדים, אנו חיתנו את הילדים, אני כיבסתי לו, גיהצתי לו, אנו עושים קניות יחד, הוא לא עזב וזהו. הוא ניצל את התמימות שלי, ואני גם הייתי אתו. גם כשהוא היה שתוי, אני הייתי במקווה, ואני הלכתי לעשות את מה שצריך לעשות."בהמשך נקבע מועד לתאריך י"ד באייר תשע"ט (19.5.19) לחקירה נגדית. בתחילה נחקר הבעל על ידי בא כוח האישה. בין השאר הייתה התייחסות של הבעל לעניין רצון האישה שינהל את המשרד מהבית, העובדה כי האישה מכבסת עבורו, וכי אף פעם לא החסירה האישה טבילה, ראה שורה 46 ולהלן מפרוטוקול הדיון:
"בא כוח האישה: תאשר לי שהאישה אפשרה לך לנהל את המשרד מתוך הבית כדי לצמצם עלויות, נכון?הבעל נחקר בנושא ההלוואות שנטל בדרך של משכנתא על הדירה, כאשר בא כוח האישה טוען כי מדובר בהלוואות עסקיות, בעוד הבעל טוען שההלוואות ניטלו לצורך נישואי הילדים. הבעל נשאל בעניין חגיגת יום ההולדת שעשה לאישה בשלהי חורף תשע"ח (שורה 99 ולהלן לפרוטוקול):
הבעל: היא לא צריכה לאפשר לי. אני יכול לעשות את זה לבד. היא אמרה לי בוא תסגור קיר ותעשה, אני לא רציתי.
בא כוח האישה: היא הציעה לך את זה או לא?
הבעל: כן. בגלל שהיא יודעת שאני לא יכול לבוא הביתה.
בא כוח האישה: את הכביסה שלך היא הייתה מכבסת?
הבעל: עד לפני שנה, פעם בשבוע הייתי שולח עם הילד חולצה ומכנסים, כן. הייתי מגיע הביתה כי היא ביקשה בשביל החתנים בערב שבת ובשבת בבוקר. 11 שנים לא ישנתי בבית רצוף.
בא כוח האישה: האישה טענה שהיו מקרים שקיימת את מצוות העונה אחרי 5 ימים מהיום שהיא טבלה. נכון?
הבעל: לא. גם מה שהיינו יחד זה כאילו עושים לי טובה. זה דברים ברורים.
בא כוח האישה: אבל היא החסירה פעם אחת טבילה?
הבעל: אמרתי לך. עם זה לא הייתה בעיה."
"בא כוח האישה: חגגת לאשתך יומולדת במסעדה בגבעת שמואל?בחקירה של בא כוח הבעל את האישה, השיבה האישה בעניין רצונה שהבעל יעבוד מהבית, בנסיבות עזיבתו את הבית, ובעניין יחסי האשות שבין הצדדים (שורה 127 ולהלן לפרוטוקול):
הבעל: זה היה לפני שנה ושלושה חודשים. הילדים שילמו הכול.
בא כוח האישה: שם נשאת דברי ברכה לאישה?
הבעל: כן. אחרי 10 שנים שאני לא בבית אמרתי נעשה איזה משהו.
בא כוח האישה: אני שומע שביומולדת לא רק הילדים נכחו אלא אחים משני הצדדים.
הבעל: כן. הזמנתי משפחה משני הצדדים."
"בא כוח הבעל: עורך הדין שלך שאל את בעלך האם זה נכון שאת הצעת לו משרד בבית, מה הצעת לו חוץ מזה? באת אליו בעוד הצעות?בעניין התרופות השיבה האישה כי נטלה תרופות בתקופה מסוימת, אך לפני החתונה לא נטלה תרופות, וכי התרופות שנטלה היו רק בתקופת הנישואין.
האישה: ברור. הוא לא אמר ביום אחד אני עוזב את הבית. הוא סובב אותי. היום יש לי נסיעות, בלילה אני לא יהיה בבית, ואני מטבעי אין לי כוח למלחמות, ואני בתמימות לא היה לי מה להגיד, וכל פעם ניסיתי להביא אותו הביתה והוא אמר לי כל הזמן אני אדם מיוחד ה' שומר עלי. ניסיתי כל הזמן למנוע את מה שהוא גורם עכשיו ניסיתי לשמור על שלום הבית.
בא כוח הבעל: אז מתי הבנת סופית שהוא עזב?
האישה: לא היה סופי. כל הזמן היה בי תקווה שהבן אדם התפכח ונחזור להיות יחד. גם כשהוא היה בבית הוא לא היה בבית, אבל אני זרמתי עם מה שיש.
בא כוח הבעל: היו יחסי אישות בעשר שנים אחרונות?
האישה: זה לא היה כך. אולי 8 או 9 שנים.
בא כוח הבעל: הוא הגיע הביתה לאכול?
האישה: היה לו כולסטרול ואני כל הזמן פינקתי אותו.
בא כוח הבעל: אז יש יחסי אישות בכל הזמן הזה?
האישה: היה. ראיתי שזה לא מעניין אותו, הוא אפילו לא ניסה לקרב אותי. בפעמים הראשונות אולי היו. שש שנים אין יחסי אישות.
בא כוח הבעל: ואחרי שהפסיקו יחסי האישות הבנת שזה נגמר?
האישה: תמיד אמרתי לו בוא הביתה, והוא לא נתן תשובות, הלכתי אליו למשרד.
בא כוח הבעל: הצעת לו ייעוץ זוגי?
האישה: בטח."
מוציאין מנוה הרעה לנוה היפה, אבל לא מנוה היפה לנוה הרעה. רבן שמעון בן גמליאל אומר, אף לא מנוה רעה לנוה יפה, מפני שהנוה היפה בודק.וכך פסק הרמב"ם (אישות יג, יח):
"וכשמוציאה ממדינה למדינה או מכפר לכפר באותה הארץ, אינו מוציאה מנוה היפה לנוה הרע ולא מרע ליפה, מפני שהיא צריכה להטפל ולבדוק עצמה יפה בנוה היפה, כדי שלא תהיה בו קלה וכעורה. וכן לא יוציאה ממקום שרובו ישראל למקום שרובו גוים, ובכל מקום מוציאין ממקום שרובו גוים למקום שרובו ישראל".וכן פסק בשולחן ערוך אבן העזר עה, ב. (ומה שכתב בבית שמואל סימן ע"ה ס"ק י"א בשם מהרש"ל שבעיר אחת אין קפידא מנוה לנוה, עיין באוצר הפוסקים שרבים חלקו על המהרש"ל).
"נראים הדברים דכיון שנתנו לבעל נידוניא על מנת להשקיעה בדירה שירכוש הזוג, והבעל אמנם עשה חוזה - עוד לפני הנישואין - על הדירה שברח' ג', הרי שבשעת הנישואין היה פשוט וברור לצדדים שיגורו באותה דירה, ואם כן הרי זה כאילו נישאו על דעת כן שיגורו בדירה שברח' ג', ועכשיו שרוצה שיגורו בדירה שברח' ד' (שאין חולק שהיא גרועה בהרבה מהדירה שברח' ג' והדמים מודיעים: שהדירה ברח' ג' עלתה /ששים אלף/ ל"י, ובד' /שמונת אלפים/ ל"י), הרי זה דומה למי שרוצה להוציא את אשתו מנוה היפה לנוה הרע שאינו יכול להוציאה, כמפורש במשנה שבסוף מס' כתובות. ועיין פסה"ד כרך ח' מעמ' 202 ואילך שהרבה פוסקים סוברים דדין זה שאין מוציאין מנוה היפה לנוה הרע נאמר גם על דירה, שאינו יכול להוציאה לדירה גרועה מזו שגרו בה, והוא הדין בנידוננו אינו יכול להוציאה מהדירה היפה שברחוב ג' אל הדירה הרעה שברחוב ד'."מבואר שם דככל שגרו בדירה מסוימת, ועל דעת כן נישאו, הרי שאין הבעל יכול להוציא את אשתו מדירה טובה לדירה גרועה יותר. ובנדון דידן הגם שלא בתחילת נישואיהם גרו בדירה זו, בכל אופן יש לראות את זכות האישה במדור היפה, ובאין עילה להפסיד זכויותיה, שהרי בנדון פסה"ד הנ"ל עדיין לא גרו, אלא נתנו להשקיע, אבל לפוסקים שאין להוציא מנוה יפה לנוה רעה, אף אם בתחילה גרו בנוה פחות יפה, וכבר שנים רבות גרים בנוה יפה, הרי שזכות האישה לדור בנוה היפה הנוכחית, ואינו יכול להוציאה לנוה הרעה.
הרב צבי בן יעקב – אב"ד | הרב יצחק הדאיה | הרב משה בצרי |