ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אליהו הישריק הרב מיכאל עמוס הרב אברהם שינדלר |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 1228906/1 | |
תאריך: |
כ"ח בטבת התש"ף
25.1.2020 | |||
תובע |
פלוני
בא כוח התובע עו"ד שלמה אסרף | |||
נתבעת |
פלונית
בא כוח הנתבעת עו"ד יניב ערבה | |||
הנדון: | חובת בעל במדור ואי־חיוב האישה בגירושין למרות פירוד ממושך משנעשה זה ביוזמת הבעל ותוך בגידתו | |||
נושא הדיון: | חובת בעל במדור ואי־חיוב האישה בגירושין למרות פירוד ממושך משנעשה זה ביוזמת הבעל ותוך בגידתו |
בית הדין השתכנע שהאיש בגד באישה בעודו נשוי. הודאתו של הבעל בדיון האחרון על מגוריו עם [ג'] במשך שמונה חודשים לפני הדיון וכן הודאתו שנסע עם [ג'] בסמוך לגירושיה מבעלה הראשון לטיול ולן עימה בחדר אחד בבית מלון אינה עולה בקנה אחד עם טענתו שלא היה קשר אינטימי עימה, והיא רק 'סיפקה לו חום ואהבה'.עד כאן ציטוט מההחלטה נשואת הערעור.
טענותיו של הבעל על יחס רע של האישה אליו, טרור וכו' לא הוכחו כלל ונראה שהן סיפור כיסוי לבקשתו לגרש את אשתו. יתרה מזאת, גם לו יצויר שנאמין לו שאשתו הייתה רעה כלפיו, ביבמות ס"ג ע"ב מבואר ש'אשה רעה' יש לה כתובה, ולכן אין זו עילה לגירושין, אולם כאמור בית הדין לא מקבל את טענות הבעל כנגד האישה.
מאידך גיסא לא הוכיח הבעל שהאישה אינה רוצה שלום בית באמת. לפיכךתביעת הגירושין של האיש נדחית, ותיקי הגירושין ושלום הבית ייסגרו [...]
לאור זאת האישה זכאית למזונות אישה. האישה עובדת ומשתכרת שכר מינימום, אך היא הורגלה לרמת חיים גבוהה, בעלה משתכר משכורת גבוהה מאוד, ומכיוון שקיימא לן ש'עולה עימו ואינה יורדת' לפיכך עליו לספק את צרכיה כפי רמת החיים שהורגלה בה.
לפיכך, לאחר העיון,בית הדין פוסק לאישה מזונות בסך של 4,000 ש"ח, סך זה כולל גם את הוצאות המדור (חשמל, מים וכדו').אם האישה תחדל לעבוד – תוכל לפנות לבית הדין ולתבוע הגדלת מזונות.תחולת חיוב הבעל במזונות אשתו הוא החל מיום הגשת תביעת המזונות היינו מהתאריך י"ט בתמוז תשע"ח (2.7.2018).
בנוסףלהוצאות אחזקתמדור (חשמל, מים וכדו'), בנסיבות האמורות, האיש חייב במדור האישה, לפיכך מוציא בית הדיןצו מדור ייחודי לטובת האישה על הבית המשותף לצדדים ב[...] – אין למכור או לשעבד בית זה לצד ג' עד מתן החלטה אחרת.
אבל מהרשד"ם ובעי חיי מדברים כאשר הבעל – אין לו גבורת אנשים, שלדעת הפוסקים כופין אותו על כך להוציאה, ובעי חיי מחמיר בזה יותר ממהרשד"ם ומזהיר שם מאוד שלא לכוף את הבעל אלא כאשר ברור שלפי ההלכה יש לכוף אותו לגט, שאם לא כן היה גט מעושה שלא כדין דפסול מדאורייתא, עיין שם.הרי לדעתם אפילו אין לצרף דין זה כסניף נוסף!
ואיך אפשר ללמוד מכך שבסתם מריבה וקטטה בין הבעל לאשתו הנמשכת יותר מח"י חדשים, כשרואים בית דין שאין תקוה לשלום ביניהם, כופין אותם לגט ללא סיבה אחרת שבגינה כופין על פי דין אותו או אפילו אותה לגט? אתמהא.
ברור איפוא שאין להסיק מתשובה זו של הגר"ח פאלאג'י שבסוף ספר חיים ושלום (חלק ב סימן קיב) שום מסקנה הלכתית חדשה בדבר כפיה לגט, בין כאשר מדובר על כפיית האשה לדידן שקבלנו את החרם דרבנו גרשום, ובודאי שאין לדון על פיו כאשר מדובר על כפיית הבעל לתת גט רק על סמך המחלוקת שיש בין בני הזוג ו[משום ש]נראה לבית דין שלא יש תקוה לשום שלום ביניהם, שאז לפי דברי הגר"ח פאלאג'י יפרידו הזווג ולכופן לתת גט. זה תמוה מאד ואין לפסוק כך אפילו לכוף את האשה לגט, כל שאין נימוקים אחרים מצד ההלכה שכופין אותו לגרש או אותה לצאת, כפי שמבואר בשולחן ערוך ובפוסקים. ואין לדיין אלא מה שעיניו רואות. ולכן לא נצרף שיטה זו לנימוקי פסק דיננו.
גם אין להסתמך בנידון דידן על הגר"ח פלאג'ישקבע זמן של ח"י חדשים לכל זוג שחיים בנפרד, שכל שלא השלימו במשך ח"י חדש כופין על גט, כי כבר בררנו באריכות בפסק דין אחר את דבריו של הגר"ח פלאג'י, והוכחנו כי דבריו בנושא זה תמוהים עד מאד ואין לקבל אותם כמות שהם, ולא לעשות מעשה על פיו, בלי בסיס הלכתי מספיק שעל פיו יש לכוף על גט.
ונראה ברור שמה שכתב 'לכפות' הכוונה בדברים בלבד, שבית דין ישפיע עליהם כל כך, עד שבדבריו כאילו יכפה עליהם להגיע להסדר ולהתגרש, ולא שנתכוון להכריח בדרכי הכפייה, שבתחילה כתב שראוי לבית דין להשפיע על כיוון של שלום, אבל אם הדברים מאריכים ואין סיכוי לשלום – יש לבית דין לעשות את כל המאמצים ולהכריחם בדברים עד שיסכימו וירצו להתגרש.אך מעבר לכך, גם אם היינו מקבלים עקרונית את חידושו של רבי חיים פאלאג'י ברור שאין לכך שייכות כלל למקרה שלפנינו. ברור מעל כל ספק שאין כוונת חידוש זה לאפשר למי מהצדדים לעשות דין לעצמו ולקבוע חד־צדדית את הפירוד ועל בסיס פירוד זה לבוא ולדרוש לחייב כגט את הצד שלא היה לו כל יד בפירוד. וכי יעלה על הדעת למשל שבעל יעזוב את הבית מבלי שכלל נדרש לכך על ידי אשתו, יחיה לעצמו עם אישה אחרת, ייצור את הפירוד בפועל על ידי התנהלות חד־צדדית שלו, ואחר כל זאת יבוא ויטען על 'פירוד ממושך' כעילה לחיוב האישה לקבל גט?
לפי זה לא עלה על דעת הגאון רבי חיים פלאג'י ז"ל לכופם ממש לקבל ולתת גט בעל כורחם, רק לרצות אותם עד שיאמרו "רוצה אני" ויגרשו אחר כך מרצון טוב. ואם כן אין ראיה מכאן לתת היתר נישואין לבעל שעזב את אשתו אף שאין סיכוי לשלום.
[...] הרי שכל היתרו של מהרשד"ם הוא לא מפני שעברו כמה שנים שהם בנפרד אלא מפני שהיא מורדת, ואם כן שלוש השנים – או מספר שנים של פירוד – מוציא קול שהיא מורדת או מפני שכזה לא שכיח ולכן התיר. אבל אם הם נפרדים זמן רב והסיבה לא ידועה לבית הדין או שחושש מפני שעיניו נתן באחרת, בכגון זה הרי שלא מצאנו שריבוי השנים והגדלת הריחוק יתן גושפנקא שהאשה היא כן מורדת, ועל סמך זה נתיר לבעל לישא אשה על אשתו, דאם לא תאמר הכי כל בעל שירצה לעזוב את אשתו ילך ויתרחק ממנה כמה שנים ואז יבא ויטען שעתה הוא מרוחק ממנה ויתירו לו לישא אשה או יכריחוה לקבל גט, והיכן תקנת רבני אשכנז בחרם או חכמי ספרד בשבועה?דברים ברורים וחדים באשר להתייחסות בתי הדין לדברי רבי חיים פאלאג'י וחידושו כתב בית הדין הגדול בהרכב הרבנים: אליעזר יהודה וולדינברג, יצחק קוליץ ואליעזר שפירא (ערעור תשמ"ד/314, פורסם בפד"ר חלק יג עמ' 360 ואילך). וכה נאמר שם (בעמוד 362):
ומה שכתב חיים ושלום (חלק ב, קיב) שם איירי שבית הדין משוכנע שהאשה היא מורדת ואינה רוצה שלום, ורק פיה ממלל שלום ובקרבה היא רוצה גט, וכל סרובה הוא רק להנקם ממנו, אז אנו אומרים שיש לדונה כדין שאין מקום עוד לחיי הזוג, ולא כתב ולא עלה על לבו שאם הבעל יעזוב את אשתו והלך ודבק באחרת ונאמר שבהיות וכן, אז נכריח את האשה לקבל גט. ושם לא איירי שנתן עיניו באחרת, או שהבעל מורד ממש, אלא כמו שכתבנו לעיל שהיא מורדת בבעל והזמן שנפרדו מוכיח ומחזק שהיא המורדת [...]
וכאן בנדון דידן הרי בית הדין כותב שהאשה מוכנה לשלום או יותר נכון, הסכמתה לשלום זה – לא תכסיס בלבד. וכאמור אין לכאורה לדונה כמורדת כי ממה היא מורדת? מתשמיש אין היא מסרבת אלא היא טוענת וחוזרת ואומרת שהוא הוא המסרב, ואם ממלאכה למאן דאמר – גם כן היא לא מסרבת אדרבא היא אומרת שיחזור הביתה והיא תנהג בו כמנהג בנות ישראל הכשרות.
הוה אומר כי בית הדין האזורי – בהרכבו הקודם ובהרכבו זה – מכיון שלא מצא כל עילה לגט פיטורין, לא נתן חשיבות לעובדה שזה עידן ועידנים שהשלום לא שורר בין בני הזוג ולא מצא את זה לנימוק מספיק לחייב את האשה בקבלת גט פיטורין. ובצדק, דאם לא כן לא הנחת בת לאברהם אבינו יושבת תחת בעלה, וכל איש שירצה מאיזה סיבה שהיא להיפטר מאשתו או יתן עיניו באחרת – יעגנה כמה שנים ויבקש לחייבה בקבלת גט פיטורין, היות ואין סיכויים לחיי שלום. ובמקרה שלפנינו נוסיף שהיא אשת נעוריו וילדה לו בן ושתי בנות (ולפלא על בית הדין שלא כתבו כל נימוק שהוא בהחלטותיהם).אלו דברים חדים וברורים כי אין להסתמך על שיטת רבי חיים פאלאג'י לחייב בגט רק על בסיס פירוד ממושך. גם בפסק דין זה מצאנו כי הציעו כמה הצעות לפרשנות אחרת בדברי רבי חיים פאלאג'י ובלבד שלא יהיו הדברים כפשוטם משום שכפשוטם אין לקבלם. כזו הייתה מאז וכזו היא גם כיום דעתם של בתי הדין הרבניים על השימוש האופרטיבי בחידושו של רבי חיים פאלאג'י ובפרשנותו.
וככה מצינו בשו"ת דברי מלכיאל (חלק ג סימן קמה) שדן במקרה שאחד מאס באשתו אחרי היותו עמה כחמשה חדשים, באומרו שהיא אשת מדנים ומקללת אותו ואת יולדיו ומבזה אותו, וכבר עברו ארבע־עשרה שנה ואי אפשר לעשות קירוב ביניהם, והיא אינה חפיצה להתגרש ממנו בשום אופן, והעלה כי אין לבעל טעם מבורר ואין בדבריו כלום ולא משנה מה שכבר עברו ארבע־עשרה שנה ולא באו לידי קירוב. יעוין שם.
אמנם מצינו להגר"ח פלאג'י ז"ל בספרו שו"ת חיים ושלום (חלק ב סימן קיב) שכותב אודות מחלוקת ממושכת בין זוג כדברים האלה:
והנני נותן קצבה וזמן לדבר הזה, דאם יארע איזה מחלוקת בין איש לאשתו וכבר נלאו לתווך השלום ואין להם תקנה ימתינו עד זמן ח"י חדשים ואם בינם לשמים נראה לבית דין שלא יש תקנה לשום שלום ביניהם יפרידו הזוג ולכופם ליתן גט עד שיאמרו רוצה אני כדבר האמור ותמצא כמו שכתבתי בספר החסידים.
עד כאן לשונו.
ולפי זה היה מקום לכאורה גם בנידוננו, שכבר עברו שנים כה רבות שאין שלום בין בני הזוג לחייב את האשה לקבל גיטה, וכפי שכבר השמיעו בפנינו בכמה וכמה מקרים טוענים רבניים שידעו התשובה הזאת של הגר"ח פלאג'י ז"ל.
אבל אין להסתמך על תשובה זו, וערבך ערבא צריך, ואחרי בקשת המחילה, הגר"ח פלאג'י ז"ל – יחידאה הוא בזה, ודבריו תמוהים כי אפילו במקרים של טענות חמורות שיש בהן ממש נפסק להלכה שמגלגלים את הזוג שנים על שנים ולא כופין לא אותה ולא אותו לגרש (ועיין ברמב"ם בפרק טו מהלכות אישות הלכה טו ואבן העזר סימן עז סעיף ד וסימן קנד סעיף ז ברמ"א ועוד), ומכל שכן כשאין כל עילה בדבר, והמפורסמות אינן צריכות לראיה – עד כמה שרבותינו ז"ל בכל הדורות חרדו שלא להגיע לידי החלטת כפיה לגט פיטורין.
ומכיון שלא מצינו כזאת בהלכה – לכוף לתת או לקבל גט פיטורין בגלל חילוקי דעות וקטטות ומריבות ממושכות בין איש לאשתו, כאשר אין בסיס בהלכה לחייב עבור מריבות כאלה בג"פ, ורק בגלל "שלא יש תקוה לשום שלום ביניהם" – מסתבר לומר כי גם הגר"ח פלאג'י ז"ל לא כיוון בדבריו לכפיה כמשמעו, אלא התכוון לומר שיסובבו את פני הדברים עד שיסכימו לכך וזאת כוונתו במה שכתב "עד שיאמרו רוצה אני" היינו עד ששניהם יסכימו להפרד זה מזו בגט פיטורין. (וממה שכתב כן גם בנוגע לבעל נראה לעניות דעתי בזאת [צ"ל: דזאת] הכוונה גם בנוגע לאשה, דאחרת הרי בנוגע לבעל ישנו חשש לגט מעושה).
גם ניתן לומר שהמכוון בדברי הגר"ח פלאג'י הוא רק היכא שבגלל המריבות שביניהם שני בני הזוג אינם מסכימים להזקק זה לזה לחיות חיי אישות וכדכותב בלשון "ואם בינם לשמים", וגם הראיה [ש]מביא מספר החסידים שמדובר שם היכא שלא יכול להזדקק עם אשתו וכו' כמוזכר גם בבאר היטב (אבן העזר סימן קיט ס"ק ג). וככה המדובר גם בשו"ת מהרשד"ם (בחלק אבן העזר סימן קג) שמסתייע בו "החיים והשלום" בתחילת דבריו שם. אבל היכא שצד אחד מוכן לחיות עם משנהו, ורק השני אין רצונו בכך, בכל כהאי גוונא יודה גם הגר"ח פלאג'י ז"ל שאין כל מקום לחיוב וכפיה לגט פיטורין כל עוד שאין כל עילה ממשית לזאת. ובנידוננו המערער אין רצונו בשלום אך האשה דורשת עד היום שלום בית כנה, וביקשה מאתנו מאד שנעשה את הכל למען שלום בית.
על כל פנים איך שלא יהיה אין להסתמך על הדברים כפשוטם האמורים בדברי הגר"ח פלאג'י ז"ל ועבור כך לפסוק הלכה למעשה לחייב צד מן הצדדים להיפרד בגט פיטורין בגלל קטטות ומריבות כאשר אין כל בסיס בהלכה לכך.
וכל זמן שהאשה מצידה מוכנה לחיות אתו חיי אישות ורק הוא אין רצונו בכך, אין להתייחס גם [ל]מה שעל ידי כך הוא שרוי בעבירה, וכיוצא בזה (יעוין שם בחיים ושלום), וכדמצינו להגאון בעל דברי מלכיאל שם בתשובה קודמת (בסימן קמד) שהשיב שאין לתת חשיבות מה שהאיש הוא עול ימים והחל לצאת לתרבות רעה, דחוץ מזה שאם נבוא לדון בסברות כאלה נבוא לעשות ח"ו כל איסורי התורה כהפקר וכו', ועוד זאת, דאף במקום שהותר להקל באיזה איסור בשביל להציל חבירו, שלא יצא לתרבות רעה, לא הותר רק בדבר שבין אדם למקום, אבל בדבר שבין אדם לחבירו לא הותר וכו'. ובנדון דידן כיון שתיקן רבנו גרשום מאור הגולה לטובת האשה איך אפשר לנו לוותר על זכותה בשביל שיצא הוא לתרבות רעה וכו'.
ובסיום הוא כותב:
היוצא לנו מזה שחלילה – חולין הוא – להתיר לגרש בעל כרחה או לישא אשה על אשתו בשביל שאומר שיצא לתרבות רעה או אף אם רואין שיוצא לתרבות רעה [וכו']
אבל להתיר לעשות איסור בשביל שלא יצא לתרבות רעה, ומכל שכן באיסור שנוגע בין אדם לחבירו – ודאי שאין שום מקום לזה [כו']. ובפרט שעיקר תקנה רבנו גרשום מאור הגולה נעשית בשביל זה שלא יהיו בנות ישראל הפקר [כו'], ומכל שכן בעתים הללו אשר כל מי שרוצה לעבור על חרם דרבנו גרשום נוסע לאמעריקא כדי לעגן אשתו ולכופה על [ידי] זה לקבל גט, וחלילה לנו לסייע ידי עוברי עבירה ולהתיר לו ועלינו להעמיד הדת על תלה.
עד כאן לשונו.
דברים אלו של הגאון בעל דברי מלכיאל ז"ל המה קלורין לעינים. על זה ועל כיוצא בזה נאמר "תן לחכם ויחכם עוד".
טענותיו של הבעל על יחס רע של האישה אליו, טרור וכו' לא הוכחו כלל ונראה שהן סיפור כיסוי לבקשתו לגרש את אשתו. יתרה מזאת, גם לו יצויר שנאמין לו שאשתו הייתה רעה כלפיו, ביבמות ס"ג ע"ב מבואר שאישה רעה יש לה כתובה, ולכן אין זו עילה לגירושין, אולם כאמור בית הדין לא מקבל את טענות הבעל כנגד האישה.לא זו אף זו בית הדין נימק היטב את פסיקתו כלפי כל מצב שהיה יכול להיות. ועל כגון דא לבוא ולומר שבית הדין "לא התייחס"?
הרב אליהו הישריק | הרב מיכאל עמוס | הרב אברהם שינדלר |