ב"ה
בית הדין האזורי תל-אביב - יפו
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יצחק הדאיה הרב צבי בן יעקב הרב משה בצרי |
דיין אב בית דין דיין |
תיק מספר: | 1200870/1 | |
תאריך: |
כ"ב בשבט התש"פ
17/02/2020 | |||
תובע |
פלוני
בא כוח התובע עו"ד אביעד אליהו | |||
משיב |
פלונית
בא כוח המשיב עו"ד טליה קופלמן פרדו | |||
הנדון: | חיוב בגט לאחר מעשה כיעור | |||
נושא הדיון: | חיוב בגט לאחר מעשה כיעור |
"הנטען על אשת איש והוציאוה מתחת ידו אף על פי שכנס יוציא".ואיתא ביבמות כד,ב – כה,א:
[...] דתניא רוכל יוצא ואישה חוגרת בסינר, אמר רבי הואיל ומכוער הדבר - תצא. רוק למעלה מן הכילה, אמר רבי הואיל ומכוער הדבר - תצא. מנעלים הפוכים תחת המטה, אמר רבי הואיל ומכוער הדבר - תצא [...] והלכתא כוותיה דרב והלכתא כוותיה דרבי, קשיא הלכתא אהלכתא? לא קשיא, הא - בקלא דפסיק, הא - בקלא דלא פסיק, קלא דלא פסיק וליכא עדים - כרבי, קלא דפסיק ואיכא עדים - כרב.ונחלקו הראשונים אם דברי הגמרא ביחס לכיעור נאמרו לעניין החיוב לצאת מהנטען או גם לחייב את הבעל להוציאה.
"[...] והני מילי מבועל שהוא הנטען, אבל מבעל עצמו - לא מפקינן לה אלא בעדי טומאה, בין יש לה בנים בין אין לה בנים, כדגרסינן בקדושין בפרק האומר לחבירו, איבעיא להו זינתה אשתו בעד אחד מהו? אמר רבא הוה דבר שבערוה, ואין דבר שבערוה פחות משני עדים".וכך מבואר מדברי התוס' יבמות כד,ב ד"ה אמר רבי, דתצא מן הרוכל, דכל הסוגיא איירי בנטען, דלבעל אינה נאסרת אלא בקינוי וסתירה או בראו העדים כדרך המנאפים. וכך פסק הרמב"ם בהלכות אישות כד,טו, וזה לשונו:
"כיצד היא יוצאה משום שם רע? כגון שהיו שם עדים שעשת דבר מכוער ביותר שהדברים מראין שהיתה שם עבירה, אף על פי שאין שם עדות ברורה בזנות, כיצד? כגון שהיתה בחצר לבדה וראו רוכל יוצא ונכנסו מיד בשעת יציאתו ומצאו אותה עומדת מעל המטה והיא לובשת המכנסים או חוגרת אזורה, או שמצאו רוק לח למעלה מן הכילה, או שהיו שניהם יוצאים ממקום אפל, או מעלין זה את זה מן הבור וכיוצא בו, או שראו אותו מנשק על פי חלוקה, או שראו אותן מנשקין זה את זה, או מגפפין זה את זה, או שנכנסו זה אחר זה והגיפו דלתות וכיוצא בדברים אלו, אם רצה בעלה להוציאה, תצא ואין לה כתובה, ואין זו צריכה התראה."והדוגמאות שהביא הרמב"ם למעשי כיעור, מקורם מהגמרא יבמות הנ"ל ומהירושלמי כתובות פרק המדיר הלכה ו. ומכל מקום מבואר שפירש הרמב"ם שבמעשה כיעור אין לחייב את הבעל לגרשה אלא הוא בגדר 'מוציאה משום שם רע', שרשאי הוא לגרשה ללא כתובה וללא התראה. ושם בהלכה ט"ז כתב להדיא דגם 'עוברת על דת' וגם 'דבר כיעור', אין כופין את הבעל שיוציא אלא ברצונו הדבר תלוי, רק שיש מצוה להוציאה, ומשמע אפילו בעל כרחה. וכן הוא בהלכות סוטה ב,יג-טו, וזה לשונו:
"אבל אם לא קדם קינוי ובאו עליה עדים שנסתרה עם זה ובאו ומצאו דבר מכוער, כגון שנכנסו אחריו ומצאוה חוגרת חגורה, או מצאו רוק למעלה מן הכילה וכיוצא בזה, אם הוציאה בעלה בדבר מכוער זה, הרי זו לא תנשא לנטען אלא אסורה עליו, ואם עבר ונשאה והיו לה בנים ממנו לא תצא, ואם לא היו לה בנים תצא. במה דברים אמורים, שנבוכה העיר עליה ועל זה הנטען יום ומחצה או יתר ואמרו פלוני זנה עם פלונית ולא פסק הקול, והוא שלא היו לה או לו אויבים שמעבירין הקול, אבל אם לא היתה שם רנה לדבר זה בעיר, או שפסק הקול שלא מחמת יראה, אם נשאת לנטען - לא תצא, אף על פי שאין לה בנים, אפילו בא עד אחד שזינת עמו לא תצא. מי שהוציאה בעלה בעידי דבר מכוער ונשאת לאחר וגירשה, הרי זו אסורה להנשא לנטען שיצאת מתחת בעלה בגללו, ואם נשאת לא תצא אף על פי שאין לה בנים."והרא"ש בסוגיא (יבמות ב,ח) הביא את פרוש רש"י בסוגיא דמכוער הדבר תצא מהבעל, וקושיית ר"ת, דאין האישה נאסרת על בעלה אלא בקינוי וסתירה וכו', ופירש דתצא מרוכל, וכן פרש רבינו חננאל וכן בהלכות גדולות:
"ומפר"ת תצא מן הרוכל אם גירשה הבעל ונשאה הרוכל, הואיל ומכוער הדבר תצא, דלדידיה הויא קלא דקמי נישואין, ולקלא דקמי נישואין חיישינן, אבל מבעל לא מפקינן אלא בעדים, וכן מוכח סתמא דהש"ס דקאמר כל 'הוציאוה' – בבית דין, ובית דין - בעדים הוא דמפקי, אלמא דדבר פשוט הוא דלא מפקינן מבעל אלא בעדים, ומנטען מפקינן בקול כשאין לה בנים מן הראשון."וחזר ר"ת לפרש כשאילתות, ודוקא בדבר כיעור בעדים, דכיון שראו רוכל יוצא וכו' וכל הני דלקמן, מוכחא מילתא דיש כאן טומאה, ורגלים לדבר כאלו ראוה שנבעלה ואסרינן לה לבעלה כפתח פתוח, דזה לשון הרא"ש בהמשך:
ובשאלתות דרב אחאי בפרשת (פנחס) אי איכא דבר מכוער וקלא דלא פסיק, מפקינן לה בין מבעל בין מבועל, דתניא רוכל היוצא וכו'. ור"ת חזר לפרש כפירוש השאלתות בהאי דקאמר רב ובעדים, היינו דאיכא עדים בדבר מכוער, משום דקשיא ליה הא דקאמר כי אתא אחר ואפסקי' לקלא מאי הוי, ואי בדאיכא עדי טומאה לא הוה קרי ליה קלא. ופלוגתא דרבי ורבנן דרוכל בדבר מכוער בלא עדים אלא בקול. ומיהו בבעל שראה דבר מכוער לא משוינן ליה אנפשיה חתיכה דאיסורא בהכי אלא בדבר מכוער בעדים דאיכא לעז טפי שיתפרסם ויצא הקול."וכתב לישב את כל הראיות שהביא לדעת ר"ת (הראשונה), שאין האישה נאסרת אלא בעדי טומאה וכו'. ועיי"ש שנחלקו בפירוש דברי השאלתות, מה נחלק הרא"ש על פירוש הר"מ, עיין בחלקת מחוקק יא,ה ובית שמואל ס"ק ד. ונחלקו המחבר והרמ"א בשולחן ערוך אבן העזר יא,א. דעת המחבר לפסוק כרי"ף, הרמב"ם ור"ת (קודם חזרה) וכמובא בתוס', דאין האישה נאסרת על בעלה אלא בעדי טומאה, וכל הנידון בסוגיא הוא לאסרה על הנטען. ודעת הרמ"א לפסוק דבקול ממש עם עדי כיעור, מוציאים גם מבעלה אם אין לו בנים ממנה (מחייבים את הבעל להוציאה), אבל באחד מהם אין מוציאים מהבעל, אל אם כן הוציאה בעלה וכנסה הנחשד, דמוציאים גם באחד מהם אם אין לו בנים ממנה.
"ומה שכתב הרמב"ם וכיוצא בדברים אלו היינו דוגמתן ממש, שיהיו הדברים מכוערים כמו אלו, אבל מה שאינו כל כך מכוער אינה מפסדת. וגם אם יש ספק אם הוא דבר מכוער או לא אינה מפסדת, דכתובתה בחזקתה היא."הרי דבעינן שיהיו הדברים מכוערים ברמה שהוזכרה בגמרא בבלי וירושלמי, הגם אם אינם ממש כאותם דברים. השאלה אם התכתבות של דברי זימה וניאוף כבנדו"ד, הם ברמת כיעור של הדברים שהובאו בגמרא.
"אך עיקר החשש מחמת המכתב שנמצא אצל יאקל ממנה, והמכתב נמצא בו כמה דברים מכוערים, מכל מקום הואיל ולא נכתב בו בפירוש שזנתה, לא נחשב יותר מן כיעור. וזה אם יתברר שהוא כתב ידה, אך מה שהכתב דומה אל הקוויטעל שמודית שהוא שלה, איננו ראיה מכמה טעמים, הא' כיון שהקוויטעל היה אצלו יש לומר שמא זיופי זייף, ואם תמצי לומר שאי אפשר לזייף אות אות לבד רק חתימה לחתימה כמו שכתב הרא"ש פ"ב דכתובות [סימן טז], אם כן אי אפשר להכיר נמי, ואם תמצי לומר שאפשר להכיר בדמויי אות לאות כמו כן אפשר לזייף [...] ועוד דקיום על ידי דמויי נראה לי דלא יועיל לאסור על בעלה, שהרי כתב המרדכי פרק ב דכתובות [סימן קמ] שאינו אלא תקנת חכמים בקיום שטרות משום פסידא דלקוחות, ומה שאינו כשר בדיני ממונות רק משום תקנת חכמים, לא יועיל לאסור אישה על בעלה, כמו לעניין דרישה וחקירה, דצריך דרישה וחקירה לאסור אישה על בעלה [...] ולא יועיל רק אם יכירו [אפשר אפילו אחד יכיר כמו שיבואר לקמן] בטביעת עין שהוא כתב ידה, אך אין מחוייבים לחקור על זה, שאם יחקרו ויתקיים על כורחך לא יהיה רק כיעור, והא אין מוציאין רק בעידי כיעור [בצירוף קלא דלא פסיק] אבל לא אם הבעל עצמו ראה הכיעור, והטעם מבואר בהרא"ש משום דעל ידי עדים יתפרסם הדבר ויצא הקול, וכיון דטעם עדי כיעור משום הקול, ואם כן כשלא יתקיים אף אם הדבר אמת, כל זמן שלא יתקיים לא יצא הקול ומותרת היא [...] אך אם הבעל ירצה לברר הדבר לצאת ידי שמים, אם יבואו עדים ויקיימו מכתבה שמכירים בטביעות עין שהוא כתב ידה, נראה ודאי דחשוב כיעור, ואם ירצה יכול לגרשה בעל כרחה, ולדעת הרמב"ם [הלכות אישות כד,טו] אפילו בלא כתובה, ואפילו רק אחד יכיר שהוא כתב ידה אפשר שיצטרף עם עדות הנחשד שזינה עמה משום פלגינן דיבוריה, ועדות מיוחדת מהני לאסור אישה על בעלה."מבואר על כל פנים שבעצם הכתיבה אפשר שיהיה משום דבר כיעור, ככל שדרגת חומרת הכתיבה, לראות עיני הדיינים, תחשב כדבר מכוער, אפילו לא כתבה להדיא שזינתה. רק השאלה לגבי קיום הכתב. ונראה שבנדו"ד אף שהאישה מכחישה, כבר כתבנו לעיל שבית הדין אינו מתרשם שיש אמת בהכחשת האישה, ועד כמה שנראה לבית הדין, אכן הדברים נכתבו על ידה. ופועל יוצא שמדובר בדברים שהם ברף העליון של מעשה כיעור.
"עתה נבוא לעיין אם המכתבים שכתבה שמבקשת מאד שלא יגיד האמת, וכן כותבת שהיא לא תגיד האמת בשום אופן, אם זה נחשב להודאה. ולכאורה נראה דזה תלוי אי אמרינן מכלל לאו אתה שומע הן [...] ואם כן הוי כאן איסורא דאית ביה ממונא, דלדעת הרמב"ם דפוסק הלכה כר"מ, לא אמרינן בזה מכלל לאו אתה שומע הן, אם כן לא מקרי כאן הודאה. דכל עניין חשיבות הודאתה הוא מחמת דהודאת בעל דין כמאה עדים דמי, וכאן אין כאן הודאה בפירוש רק שנשמע מכלל לאו, וזה לא נחשב הודאה לר"מ במה שיש בו ממון. [...] אבל מ"מ קשה לענ"ד לומר שזה מיקרי הודאה על כל הדברים, דאולי היה כוונתה רק על דברים מכוערים שהיה בינם קודם שנשאת לאיש, שזה היה גם כן בכלל הסיפור, ועל זה בקשה שלא יגיד האמת, ואיך נוכל להחליט מדברים דשוויא נפשה חתיכה דאיסורא או על כל פנים עוברת על דת משה"ונראה מהדברים דשייך הודאה בכתב, אך לא מוכח מהדברים דהכתיבה עצמה יכולה להיחשב כדבר כיעור, אלא רק אם יש כאן הודאת בעל דין על כיעור וזנות, דשוויא אנפשא חתיכא דאיסורא. גם מהאבני נזר לא מוכח שהמכתב עצמו יחשב דבר כיעור אלא הודאה על כיעור, למשל אם כתבה במכתב שזינתה או שעשתה דבר כיעור.
יש להסתפק אם מיירי גם כן שנסתרה ושהתה כדי טומאה והעדים באו ומצאו עושים דבר כיעור זה, דיש לחוש דשמא קודם שבאו העדים נטמאת, אבל אם לא היה כאן סתירה כלל, או שתכף אחר הסתירה באו עדים ומצאו מנשקין זה את זה והעדים יודעים ברי שלא היה עכשיו טומאה, אם יש לחוש דהואיל והיה כיעור זה, מסתמא יש לחוש שמא בפעם אחר נטמאה, או דילמא לא חיישינן רק במקום סתירה היכא דיש לחוש שעתה נטמאה."ובחלקת מחוקק ציין לתשובת רא"מ סימן כה. ושם נשאל, וזה לשונו:
"על אודות האיש שגרש את אשתו מפני שראה גוי אחד ממשרתי ביתו שנכנס בתוך ביתו כשהיה הוא שוכב על מטתו בצהרים, וכשראה את הגוי שנכנס בביתו עשה עצמו כישן לראות מה יעשה, ויפן כה וכה וירא כי אין איש מאנשי הבית שם אתה בבית, ויקרב אליה ויחבקה וינשקה בכל אות נפשו, והאיש משתאה לה מחריש לדעת היבואו לידי זמה אם לא, וירא כי לא בא אליה ואינו יודע אם היה סבת המניעה מפני שהרגישו בו אם לא. ועל המעשה המגונה הזה שראה באשתו כאחת הנבלות, נכנסה טינא בלבו וגרשה. יורנו מלכנו אם מותר להשיאו עצה להחזיר גרושתו כיון שלא ראה שנטמאה, או אם יהיה אסור להשיאו עצה כזו כיון שהיא פרוצה אצלו, ואף על פי שלא ראה בה דבר טומאה כי אם נישוק וגיפוף נאמר עליו הרחק מן הכיעור ומן הדומה לו, כי בודאי מעשה הפריצות הזה מוכיח שהיה רגיל אצלה מקודם ולבו גס בה, ובודאי נסתרה והיא נטמאה."והוא נדון של כיעור, כשאין חשש במקרה הכיעור שבא לידי זנות, והחשש שמא פעם אחרת נטמאה. ודן הרא"מ שם שלא להשיאו עצה להחזירה מצד הכיעור, ומוכח מדבריו דהכיעור עצמו אף במקום שעצם המעשה בוודאי לא היה בו זנות עכשיו, יש לחוש שמא בפעם אחרת נטמאה. ולא כתב הרא"מ דכיון דודאי לא נטמאה אין כאן כיעור, וכל דבריו סובבים ודנים על דין זה של כיעור.
"ובראיית הבעל לחוד אפילו בקלא דלא פסיק, או בשני עידי כיעור, וקלא דפסיק, אין מוציאין לא מבעל, ולא מנטען, ואם רצה להוציא יש לה כתובה, ובמקום דאיכא חרם ר"ג, אינו יכול לגרשה בעל כרחה".והיינו דדעת היש"ש כדעת הראשונים האוסרים אפילו לבעל בעדי כיעור ובקלא דלא פסיק, ובאחד מהם אין מוציאים מבעל ומנטען. ובאחד מהם, עדי כיעור או קלא דלא פסיק, בזה ס"ל ליש"ש שאינו יכול לגרשה בעל כורחה. אבל עדיין צריך עיון לשיטתו, אם לשיטת הרי"ף והרמב"ם, שאין מוציאים מבעל בעדי כיעור עם קלא דלא פסיק, אפשר שיוכל לגרשה בעל כורחה.
"אבל ודאי אם הבעל עצמו אינו רוצה לדור עמה, אין כופין אותו לדור עמה, ובזה אפילו הרמב"ם ס"ל תצא בלא כתובה אם רוצה לגרש. ואפילו באותן מדינות שנוהגים חרם דר"ג שלא לגרש בעל כרחה".גם בתשובת צמח צדק (לובביץ חלק אבן העזר סימן ד) דן לעניין לגרש אישה בעל כורחה בעדי כיעור, והביא את דברי הבית שמואל שיכול לגרשה בעל כורחה, וזו גם כן הלכה מפורשת ברמ"א שולחן ערוך אבן העזר סימן קטו סעיף ד, ודברי הרש"ל באמת קשים להולמן. דהא בששמע מן האישה שזינתה, אף על פי שאין עדים בדבר מכוער כלל, דיכול לגרשה בעל כורחה גם בזה הזמן אחר הטלת שבועה, ובאופן שעדים מעידים בדבר מכוער החמיר לא לגרשה בעל כורחה. ובמהרי"ק משמע להדיא (בשורש קז) איפכא, עיין שם. וכן דעת מהרא"ל צונץ בתשובה סימן יא דיכול לגרשה בעל כרחה, וגם לעניין הכתובה נראה דעתו דהפסידה, ואינה מקבלת אלא הנדוניא ותוספת שליש. וכן נמצא בתשובת מהר"י הלוי סימן מ שהתיר לגרשה בעל כורחה.
"וכן הכותב נכסיו לבניו בין זכרים בין נקבות, בין בריא בין שכיב מרע, וכתב לאשתו עמהן קרקע כל שהוא, הואיל ועשה אותה שותף בין הבנים ולא מחתה, אבדה כתובתה ואינה טורפת מנכסים אלו כלום, אבל מנכסיו שיבואו לו אחר אלו נוטלת מהן כתובתה. כתב לה עמהן מטלטלין בלבד או ששייר לעצמו קרקע כל שהוא, כתובתה קיימת, ותקנת הגאונים היא שאפילו שייר מטלטלים כל שהוא, שהרי היא אומרת ממה ששייר אני גובה, ומתוך שתרד למה ששייר, תרד לשאר נכסים ותטרוף".וכן פסק בשולחן ערוך אבן העזר קו,א, דאבדה כתובתה ותוספת כתובה. גם הרא"ש (ב"ב ח,לד) פסק שאין מוציאים מהיתומים. וברב המגיד שם (זכיה ומתנה ו,ט) כתב, דהאישה היא המוציאה, דשטר העומד לגבות לאו כגבוי דמי לדעת בית הלל: "וכן כתב ר"ש ז"ל, וזה לשונו, ובבריא אוקימנא בתיקו, וכיון דמספקא לן, המוציא מחבירו, דהיינו אישה, עליה להביא ראיה, דבכל דין אמרינן מאן דתפיס תפיס". הרי שמצד היות הבעל מוחזק והאישה מוציאה, עליה להביא ראיה שאין בשתיקתה משום מחילה. ומוכח דלשיטתם, היותה מוחזקת בכתובה, אינה יכולה להוציא בספיקא דדינא, דאין כאן חזקת חיוב וספק בפטור, מה שאין כן לרי"ף ודעימיה, כתובה בחזקתה ויש חזקת חיוב, ומוציאה עם הכתובה בספיקא דדינא.
"וכיון דליכא ראיה דמחלה, מוקמינן לה לכתובתה אחזקה, ואי קנה נכסי בתר הכי, גביא מינייהו".דהר"י מיגאש מפרש דכל האיבעיא הינה על נכסים שיבואו אח"כ, דנכסים שכבר כתב לבניו ס"ל דמחלה שעבודה, דכך פירש האיבעיא בגמרא:
"אבל בבריא מציא אמרה כי אחילת שעבודא מהני נכסי דכתבינהו לבניה, אבל אחולי לגמרי לא אחילנא, דאמינא השתא קני וגבינא מינייהו, הילכך אי קני בתר הכי גביא מינייהו, דהא לא אחילתא לכתובתה לגמרי, או דילמא כיון דהשתא מיהא לית ליה מידי וקא שתקא, ודאי אחילתא, ואפילו קנה נכסים בתר הכי לא גביא מידי".ולפי זה אפשר דאף הרמב"ם מפרש כן ולא כמגיד, דכל האיבעיא היתה לעניין מה שיקנה אחר כך, ובזה הרמב"ם ס"ל דכתובה בחזקתה, דלעניין מה שכתב לבניו, ס"ל לרמב"ם כר"י מיגאש שלא היתה זו האיבעיא בגמרא, דאף בבריא מחלה מה שכתב לבניו.
"וכיון דהכתובה בידה, רק הבעל אומר דמספיקא דילמא מחלה, משום זה לא מפסיד לה כתובה, ואינו פוטר עצמו מחיובו הודאי, כיון שהיא אומרת שלא מחלה. ודוקא במתו בעליהן עד שלא שתו (סוטה כד,א), דספק שמא זינתה והוי כספק פרעון, ובזה לא גביא כתובה, וגם שם הקשו בתוספות (כה,ב ד"ה בית הלל) הא הוי איני יודע אם פרעתיך, ותירצו כיון שהתורה עשאה ספק אינה יכולה לטעון ברי, וכאן לא שייך לא זה ולא זה, דהוי ספיקא אם מחלה אישה בכה"ג, ותו לא משגיחין על דעתה, דאפילו אם לא מחלה בשתיקתה, דברים שבלב אינן דברים, וכמש"כ המהרי"ט בשניות סימן כ, ולא שייך כאן ברי, דהוי כמו ספיקא דדינא".ולפי זה אף הרמב"ם ס"ל דלעניין נכסים שנתן לבניו ודאי מחלה, וכל הספק הוא רק לנכסים שיקנה אחר כך, ובזה הכתובה בחזקתה, ויש חזקת חיוב אף בכתובה, והספק הוא בפטור, ומוציאה בשטר כתובתה אף בספיקא דדינא, אף לשיטת הרמב"ם ודעימיה.
"או דלמא השתא מיהא הא לית ליה, ולא מסקא אדעתה דלמא הדר קני, וכיון דלא מסקא אדעתה היה לה למחות, אלא ודאי מדאישתיקא אודויי אודיא ליה ונתרצית וגמרה ומחלה להו שעבודה. ומיהו אם יבואו לו נכסים היום ולמחר תגבה מהן כדלקמן, שהרי חוב כתובתה לא מחלה אלא שעבוד כל הני נכסים שנתן לבניו מחלה, ואהני מחילה דידה דלא תטרוף עוד מהן, כן נראה בעיני".והיד רמ"ה בסוגיא (אות קנ), פירש הסוגיא לעניין אם מחלה על שעבודה מהנכסים שכתב לבניו (כפירוש הרשב"ם, ולא כר"י מיגאש), ולא לעניין שעבוד על נכסים שיקנה לאחר מכן, ולהלכה פסק דלא אבדה שעבודה ולא מחלה, דכיון דהוי ספק, העמד שטר הכתובה על חזקתו וזה לשונו:
"ועלתה בתיקו. וכל תיקו דממונא, חומרא לתובע וקולא לנתבע, הילכך לא הויא מחילה, מאי טעמא, אוקי שטר כתובה אחזקתיה, דכל ספיקא דממונא כדמעיקרא מוקמינן לה. ואיכא מ"ד חומרא לתובע וקולא לנתבע, ולית לה".ואף שהביא גם דעת החולקים שאין לה כתובה מנכסים שכתב הבריא לבניו, אולם נראה דעתו של הרמ"ה דשטר הכתובה בחזקת חיוב, ואין ספק מחילה מפקיע חזקת החיוב של הכתובה, וגובה כתובתה.
ואפשר עוד, דאפילו לא תפסה, מכל מקום כיוון שהכתובה שחייב לה הוא ודאי והפסד הכתובה הוא ספק, אין ספק מוציא מידי ודאי, וזה מקצוע גדול הוא וצריך לפנים.וכן נראה דעת הבית שמואל קנד,ב לעניין מחלוקת הפוסקים במומים גדולים אם יכולה לטעון "כסבורה הייתי שאני יכולה לקבל, ועתה איני יכולה" שדעת הרמ"א שאין כופים אותו להוציא, וכתב הבית שמואל דמכל מקום אם אין רצונה לדור עמו בשם טענה זו, אין דינה כמורדת, ויכולה לטעון קים לי כמו הפוסקים הסוברים שהאישה יכולה לטעון כן. ועיין בית מאיר (קנד,א לפני ד"ה הגהה) שהקשה עליו, דהא דינה לפחות מכתובתה, והבעל הוא המוחזק בכתובה? ועל כורחך יש לומר דס"ל לבית שמואל כדעת הנתיבות המשפט הנ"ל, דיש חזקת חיוב בכתובה, והואיל והחיוב ודאי והספק הוא בפטור - חייב הבעל לפרוע לה כתובתה.
"וגם לדעת הבית מאיר יתכן לומר שרק בספיקא דדינא אין להוציא מהבעל הכתובה שהוא המוחזק, כיון שהוא טוען טענת ודאי קים לי כדעת הפוסקים שדינה כמורדת והפסידה כתובה, אבל בספק בקביעת העובדא אם היא מורדת או לא, בזה גם הבית מאיר מודה שמספק היא לא הפסידה כתובתה, שהרי אין בפנינו טענת ודאי שהיא מורדת, והרי זה כאומר הלויתני ואיני יודע שפרעתיך שחייב לשלם, ועיין בשו"ת המהרי"ט ח"א סימן קיט, עיי"ש".ובנדו"ד הוא מחלוקת הפוסקים לעניין הפסד הכתובה, ויכול הבעל המוחזק לטעון טענת קים לי, ושלא לפרוע לאישה כתובתה.
זינתה לא הפסידה בלאותיה קיימין. תני תנא קמיה דרב נחמן, זינתה הפסידה בלאותיה קיימין. אמר ליה, אם היא זינתה - כליה מי זנאי? תני לא הפסידה בלאותיה קיימין! אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן, זו דברי רבי מנחם סתימתאה, אבל חכמים אומרים זינתה לא הפסידה בלאותיה קיימין.וכך פסק הרמב"ם בהלכות אישות פרק כד הלכה י:
"מי שזינת תחת בעלה, אין לה כתובה לא עיקר ולא תוספת, ואין מוציאין מן הבעל דבר ממה שאבד או נגנב מנכסי צאן ברזל שלה, ואין צריך לומר נכסי מלוג. ולא המזנה בלבד, אלא אף העוברת על דת משה או על דת יהודית או היוצאה משום שם רע, אין לה כתובה לא עיקר ולא תוספת ולא תנאי מתנאי כתובה, וכל אחת מהן נוטלת הנמצא מנדונייתה ויוצאה, ואין הבעל חייב לשלם כלום לא מה שפחת ולא מה שאבד".וכן פסק בשולחן ערוך אבן העזר סימן קטו סעיף ה.
"לא תפגענה טענות הנתבעת מכל מין וסוג הנידונות בבית המשפט לענייני משפחה, עקב הגירושין".דבר זה מוסכם ומקובל הן על הבעל והן על האישה.
"לאחר שינתן צו בבית המשפט לענייני משפחה כנגד התובע ואביו שלא יכנסו לבית בו מתגוררת הנתבעת וילדיה בה', עד לפסק דין חלוט בעניין הדירה הנ"ל בבית המשפט לענייני משפחה, יקבע מועד לסדור גט".יאמר, ככל שהאישה חייבת לקבל את גיטה, אינה יכולה להתנות את התנאי הנ"ל, לו מתנגד אבי הבעל. בפועל הדבר נתון לשקול דעת בית המשפט לענייני משפחה. איני מבין מדוע יש לתלות את הגירושין, בכניסת הבעל ואביו לדירה. ממה נפשך, אם רצונם להיכנס לבית ואין מניעה בכך, יכולים לעשות זאת גם כשהצדדים נשואים. הגירושין אינם אלו שימנעו מהבעל ואביו להיכנס לדירה, כך שכל רצונה של האישה, הגם שבית הדין נעתר לכך במסגרת של הסכמה, לנסות ו"לשפר עמדות רכושיות". משכך בית הדין סבור שאין להתנות את הגירושין בתנאי זה, ולאור חיוב האישה בגירושין, ועניין זה נתון לשקול דעת הערכאה הדנה בעניין הדירה הנ"ל.
הרב צבי בן יעקב – אב"ד | הרב יצחק הדאיה | הרב משה בצרי |