ב"ה
בית הדין האזורי תל-אביב - יפו
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב ישראל שחור הרב דניאל כ"ץ הרב נפתלי הייזלר |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 984853/14 | |
תאריך: |
כ"ג בשבט התש"פ
18/02/2020 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד טל קולסקי | |||
נתבע |
פלוני
| |||
הנדון: | דעות הפוסקים בשיעור כתובה אשכנזית והכרעה למעשה | |||
נושא הדיון: | דעות הפוסקים בשיעור כתובה אשכנזית והכרעה למעשה |
בהחלטת בית הדין מיום ג' בכסלו התשע"ט (11/11/2018) נקבע: הצדדים מסכימים כי דיון בעניין הכתובה יהיה לאחר סידור הגט.דיון והכרעה
מועד לדיון הוכחות בעניין הכתובה נקבע לתאריך כט' אדר א' תשע"ט (06/03/2019 בשעה 10:00.
האשה תובעת כתובתה. בכתובה רשום סך מאתים זוזים ומאתים זקוקים.
הבעל לשעבר טוען שהיות והיה הסכם מיום י"ד שבט תשע"ו (24/1/16) ולפיו האשה מוותרת על כתובתה עם מתן הגט הרי שההסכם בתוקפו אף שהגט לא סודר.
זאת ועוד, לדבריו הוא נתן לאשה מחשבון הבנק כ-38,000 ₪.
האשה טוענת שמאז ההסכם נולדה עוד ילדה והצדדים חזרו לחיות יחד לכמה חודשים, ועל כן הויתור על הכתובה לא בתוקף מאחר והיה כפוף למתן גט שלא בוצע. באשר לכספים שנתן לה הם היו לצורכי הילדים, ולא מכח הסכם הגירושין ולא בסמוך לחתימה על ההסכם.
הבעל לשעבר מודה שהיתה חזרה מסויימת לחיים משותפים אם כי לדבריו הוא שכר דירה ולא חזר לחיות עם האשה חיים מלאים של בעל ואשה לכל דבר.
על אשר שאלת: כמה הוא מאה ליטרא שכותבין בכתובה?תמצית דבריו: גם בתקופתו של המהר"ם מרוטנבורג, באמצע תקופת הראשונים, לא ידעו בבירור מה פירוש "ליטרא" והיו בעניין זה עמדות שונות בין החכמים שהתלבטו האם מדובר במטבע מסוים או במשקל כסף. חלק מהחכמים עברו בעקבות כך לכתוב סוג מטבע הנקרא "זקוק", המהר"ם קובע שיש ללכת אחר המנהג המקומי ואם אין מנהג ברור כזה יש ללכת לפי שווי המטבע הגדול בעיר, כאשר אם הזוג עבר מעיר לעיר יש ללכת אחר המטבע הזול ביותר בין שתי הערים, בהם נכתבה הכתובה או נגבית הכתובה.
אודיע לך שבוירצבור"ק נותנין לגבות מאתים זקוקים מהילכות מדינה, ומלתא בלא טעמא, שמפרשין ליטרא היא משקל ליטרא דהיינו שני זקוקים. ולא נהירא דאם כן היה לו לכתוב "מתקל מאה ליטרא דכסף", וכן ראיתי פעם אחת שצוה מו' קרובי הר"ר יהודא כהן זצ"ל לכתוב "מתקל" לאחת מקרובותיו. אבל השתא דכתבי סתמא "מאה ליטרא" מטבע קאמר, ומטבע הגדול שבעיר משמע.
ורבינו שמחה זצ"ל הנהיג "מאה זקוקים", כי רוצה היה לפרש מאה ליטרא של מעות כבידים שקורין ליבריינ"ש שליטרא מהם הוא "זקוק".
אמנם שמעתי שבווירימש אין נוהגין ליתן רק מאה ליטרא הליי"ש, וזה נראה לי יותר מן הכל ד"נותן לו מטבע שבעיר". ואם יש מנהג בעירכם הכל הולך אחר המנהג, ואי ליכא מנהגא ליחזו מהיכא אתו, כדאיתא בפרק השוכר את הפועלים [ב"מ פג, ב] ליחזי מהכא קא אתו בנקוטאי.
[ו]נראה לי יותר דמאה ליטרא ממטבע הגדול שבעיר קאמר. ואם נשאה במקום אחר דאיכא מנהגא ושוב בא לדור בעירכם, נותן לה כמנהג העיר שנשאה.
ואי התם נמי ליכא מנהגא, נותן לה מטבע של אותה העיר אם הוא יותר גרוע ממטבע זאת העיר, ואי אפכא נותן לה ממטבע זאת העיר, כדתנן בפרק בתרא דכתובות [קי, ב] נשא אשה בארץ ישראל וגירשה בקפוטקייא נותן לה ממעות קפוטקייא ואי איפכא נמי נותן לה ממעות קפוטקייא, דהלכתא כרבן שמעון בן גמליאל דאמר כתובה דאורייתא...
במדינת רינו"ס עד לקובלינ"ץ ובכל מדינת ורנקן שוואב"ן פיי"ארן, לבד רעגנשפור"ק, בכל אותם מקומות נוהגים לכתוב לבתולה מאה זקוקים כסף וכותבים בכתובה מאה ליטרין דכסף דהיינו מאה זקוקים ולאלמנה כותבין חמשין ליטרין כסף דהיינו חמשים זקוקים ומשום הכי הוי כמו מעשה בית דין כיון דכולם שוות...כלומר המהר"י וויל מציע את חילוקי המנהגים באזורי אשכנז ולפיהם יש מקומות שמאה ליטרין הם מאה זקוקים ויש מקומות שמאה ליטרים הם במשקל ברזל ושווים מאתים זקוקים.
ברעגנשפור"ק כותבין לבתולה מאה ליטרין במשקל הברזל דהיינו מאתים זקוקים כסף ולאלמנה חמשים ליטרין בכל אותם המקומות הוי בתנאי בית דין כיון דכולם שוות.
ופירעון הכתובה: כיון שיש לכם מנהג שפיר"א, א"כ אין להגבות לה אלא ו' מאות מטבע רינוס, וכן הוא מנהג בכל מדינת רינוס. והטעם: משום דכתב בכתובה "מאה ליטרין דכסף", והליטרא דכסף הוא זקוק כסף, והזקוק כסף היה שוה מתחילה ו' זהובים ולא יותר, עד עתה תוך ב' שנים שנפחתו מטבע הזהובים ואינם טובים כמו מטבע הראשונים, שוה הזקוק כסף יותר מו' זהובים. ומכל מקום לא ראיתי ולא שמעתי להגבות לאשה יותר מו' מאות ליטרין, אבל אונגרי"ש פשיטא דאין להגבות לה, דא"כ היינו מגבים לה יותר ממאה זקוקים כסף. ומטבע פלורי"ן הוא מטבע היידילבערג, ורשום על אותה מטבע חבצלת אחת, והוא מטבע הישנות, והן טובים מהמטבע החדשה. ובשביל כך קורין פלורי"ן, בשביל שרשום עליו חבצלת, שכן בלשון לעז קורין לפרח: פלו"ר, ובלשון אשכנז בלומ"א.דהיינו שוב המהר"י וויל חוזר ומשווה בין הליטרין לזקוקים, ומביא את המנהג של ליטרא שווה זקוק, ומתרגם את שווים של הזקוקים למטבעות זהובים של זמנו.
וכן [ה]מנהג בכל אילו [ה]מדינות כתובות בתולה ו' מאות, כי פירוש של מאה ליטרין (צד) מאה זקוקים כסף שהוא שוה ו' מאות זהו'. וביש מדינות כותבין מאה ליטרין דכסף למשקל הברזל אז הוא כפל כי ליטרא ברזל ב' זקו' כסף, והכל תלוי במנהג, ונהרא נהרא ופשטיה... האי סדר כתוב' ומנהג הנישואין דלעיל סדרתי בהיותי באשכנז בק"ק בבנבערק, ואחר שבאתי למדינ' פולין לק"ק פוזנא ראיתי יש שינויים ואריכת דברים בכתוב' מה שלא נהגו במדינתינו... זקוקי' דכתיבא בכתוב' מרגלא בפיהם ואומרי' דאינו פי' משקל [זקוק שהוא] חצי ליטר' והוא י"ו לוט הנקרא מרק בלשון אשכנז, רק פי' [של זקוק] מניין מעות והוא מ"ח גדולים שקו' [ב]אילו מדינות מרק, והוא שני זהובים רינוס, נמצא כתובות בתולה ארבע מאות זהובים רינוס... ותמיהני א"כ למה כותבים כסף צרוף כיון דזקוק פי' מניין מטבע ולא שמעתי טעם מספיק ע"ז.שווי הזקוקים
ועוד הציעה לפני האשה הנ"ל על דבר כתובתה שנכתבה פה ק"ק לובלין וכתוב בה "שני מאות זקוקים" בכל נוסח כתובות מדינות פולי"ן וגם ליט"א. והנה במדינת ליט"א בכללם ק"ק פינס"ק מנהגם לגבות לכל כתובות בתולה שני מאות שאק ליטווי"ש שהן ה' מאות זהובים פולנים כי הן קורין לשא"ק ליטווי"ש- "זקוק" כמו שקורין במדינות פולי"ן לשא"ק פולני"ש "זקוק". ועתה בשביל שכתובתה נכתבת בק"ק לובלין אין רוצין לגבות לה כי אם שני מאות שא"ק פולנים שהן ד' מאות זהובים פולנים:מהר"ם מלובלין מעיד על חילוק המנהגים בין ליטא לבין פולין, שכותבים בשניהם לשון מאתים זקוקים אך מתכוונים לסוגי מטבעות שונים, שהפער ביניהם הוא עשרים וחמישה אחוזים. לפי שווי הזהובים הפולנים הכתובה מוערכת בארבע מאות או בחמש מאות זהובים כאלו.
תשובה אהובי שלפי הנראה הדין עמהם... אין נותן לה אלא זקוקים דמעות פולי"ן הואיל והשיעבוד היה במדינת פולי"ן ונכתב בכתובה שנעשה בק"ק לובלי"ן וכיוצא בזה כתב שם המרדכי... מ"מ בנדון דידן יש לחלק קצת שמאחר שכשנשאה בק"ק לובלי"ן לא נשאה לדור עמה שם אלא לקחת אותה תכף ולהוליכה לעירו וכן עשה תכף אחר החתונה הוליכה לעירו מסתמא על דעת מנהג עירו נשאה...
ומה שנוהגין במדינות אלו לגבות לבתולה שנישאת ארבע מאות זהובים ובמדינות ליטא חמש מאות זהובים אף שהנדוניא היא רבה או מועטת... וידוע שבלשונינו זקוק רצונו לומר מה שקורין בלשון אשכנז "מרק" דהיינו מ"ח גדולים פולניש, נמצא עולה שני מאות זקוקים דהיינו מארק ג' מאות ועשרים זהובים (פולניש ורייניש). ומאתן זוזין דעיקר כתובה הנ"ל עולה שמונים זהובים... נמצא כשתכלול הכל ביחד יהיה סך מה שנשתעבד החתן בכתובה הוא ד' מאות זהובים.הב"ח (אבן העזר סימן סו) מציע גם הוא מנהגים שונים בעניין הזקוק כאשר אצלו נוספת אפשרות שלישית:
ומה שנוהגים במדינת ליטא לגבות חמש מאות נלע"ד... וא"כ במדינות ליטא מטבע היוצאת שם היא כבידה וטובה מבמדינת פולין ונמצא זקוק שהוא מ"ח גדולים פולניש אצלם הוא מ"ח גדולים ליטווש ועולה ב' מאות זקוקים לד' מאות זהובים פולניש ומאתן זוזין שהם שמונים זהובים פולניש במדינתן הוא שמונים זהובים ליטווש אשר כל זהוב וזהוב הוא שלשים גדולים ליטוויש נמצא עולה שמונים מהן מאה זהובים ס"ה חמש מאות זהובים.
ובקראקא וברוב מקומות במלכות זה גובין לבתולה ד' מאות זהובים פולניש כי פירוש זקוק שני זהובים פולניש ובקצת מקומות אין הזקוק כי אם מח"ג (=מ"ח גדולים) פולניש ואינה גובה אלא ג' מאות זהובים פולניש ועשרים זהובים, ובמדינות ליט"א פי' זקוק הוא שני זהובים פולניש טו"ג פו' ומאתים זקוקים הן ת"ק זהובים פו'.כלומר קיים מנהג נוסף ולפיו שווי מאה זקוקים הוא שלוש מאות ועשרים זהובים פולנים. בנוסף הב"ח טוען שהסכום של הזקוקים כולל עיקר ותוספת כתובה יחדיו.
ואנו אין לנו אלא המנהג דהיינו בכל המלכות פולין בתולה כתובתה ת' זהובים פולניש ובליט"א ת"ק זהובים פולניש. ובמעהרי"ן ת' זהובים רייני"ש.לסיום חלק זה נציין לדברי בעל ה"נחלת שבעה" (שטרות סימן יב סעיף קטן מז וסעיף קטן מט), תלמיד הט"ז, שציינו אליו רבות בפסקי הדין, למעשה הנחלת שבעה חוזר על המנהגים שהוזכרו לעיל בדברי הבית חדש והחלקת מחוקק ומרחיב בדחיית דברי ה"דרישה" בעניין גביית הכתובה בנפרד מתוספת הכתובה:
ומה שכותבין כתובה גדולה כל כך אף על פי שמאתים שתקנו לה חכמים אינה עכשיו רק שמונים זהובים פולניש, דהיינו חמשים ושלשה לוט ושליש כסף נקי, מכל מקום נהגו לכתוב כתובה של ארבע מאות כבית דין של כהנים בפרק קמא דכתובות (דף י"ב ע"א), ואיתמר עלה אמר רב יהודא אמר שמואל לא בית דין של כהנים בלבד אמרו, אלא אפילו משפחה המיוחסת בישראל אם רצו לעשות כדרך שהכהנים עושים עושים, הביאו הבית יוסף (סימן ס"ו סעיף י'). ועל כן אנו מחזיקים עצמינו כמיוחסים טפי ולכן נהגו גם כן בארבע מאות זוז, אך חילוק יש בזוזים כל אחד כפי המטבע שבמדינתו... ועיין בב"ח בא"ע (סימן ס"ו ס"ק ז') ובדרישה (סימן ס"ו ס"ק י"ד), דמנהג גליל פוזנא כותבין מאתים זקוקים כסף צרוף וחושבין כל זקוק למנין מעות, שכל זקוק הוא ארבעים ושמונה גראשין פולניש. ובמדינות פולין קטן, כל זקוק לזהוב רייניש שהם שני זהובים פולניש. ובמדינות ליטא, נחשב כל זקוק לשאק ליטוויש הוא אחד זהוב פרענקיש, שהם שני זהובים וחצי פולניש.הרי שבעל הנחלת שבעה מוסיף טעם לקביעת השיעור על מאתים זקוקים שהוא בכדי להחשיב את מעלת המשפחות כמשפחות הכהונה ומציין, כקודמיו, לחילוקי המנהגים אותם הזכרנו לפני כן.
צריך לידע שאין משתנה שיעור הפרוטות וכל המטבעות מימות משה... ושיעורה כנ"ל כ"ד מעין. ושקלו הגאונים הפרוטה ומצאו ששוקל חצי שעורה כמ"ש הרי"ף ורמב"ם ושאר פוסקים, נמצא מעה ט"ז שעורות, ודינר צ"ו, וסלע שפ"ד. ושקלו האחרונים ומצאו במשקל קיסר ה' לוט ושליש... וכתבו הגאונים שכל זה כסף צרוף מזוקק.הרי שהגר"א מסכם בסקירתו את הנתונים בדבר שינויי המטבע, וממילא את השפעתם על שווי הכסף הצרוף שעל בסיסו נקבע שיעור הכתובה הבסיסי.
והנה בימות הראשונים היה מטבע שלהם כסף צרוף וגדול, והיה בשביל זה כסף בזול מאד עד שהיה זקוק שהוא ט"ז לוט שנקרא בלשונינו מאר"ק בשני זהובים ולכל היותר בשני זהובים וחצי. שלכן כתובה שלנו שתקנו האחרונים מאתים זקוקים הם ת' זהובים, ובמקום אחר ת"ק זהובים. ואחר כך התחילו לזייף המטבעות ולתת נחשת בתוכו ונתייקר הכסף עד שבימי מהרי"ל היה זקוק חמשה זהובים כמש"ש בסי' פ'.
ואחריו בימי מהר"י וייל היה זקוק בששה זהובים כמ"ש בתשובותיו בסי' י"ד. וכן הוא חשבון של הרב שזקוק ששה זהובים. נמצא ה' לוט ושליש שהוא שליש זקוק ב' זהובים. וכ"כ בנחלת שבעה.
אבל עכשיו שנתקלקלו המטבעות ונזדייפו מאד מאד לא שערום אבותינו, וכתבו ט"ז ונחלת שבעה שכל זה הוא משקל קיסר, שי"א לוט ורביע של קיסר הוא זקוק שלנו, נמצא שכל לוט שלהם הוא א' וחצי לוט פחות חלק י"ב עד שה' לוט ושליש הוא ז' לוט וחצי וחלק י"ב. וכל זה אם הלוט שלנו שוה לאותו שהיה בימי ט"ז. ואפשר שגם זה נתמעט. והכלל תדע שלוט של קיסר שוקל ש"ס שעורות.
ומכל מקום הכתובה לא נשתנה אף על פי שכותבים זקוקים מכל מקום כל כהאי גוונא אדעתא דמנהגא כמ"ש הרי"ף (ברפ"ז דיבמות) ונשארו אמנהג הראשון שלא נשתעבדו רק ת' או ת"ק זהובים. וכ"כ מהר"י וייל שם למנהגם...
אבל כאשר בימי רבותינו הראשונים היה מטבע שלהם מכסף צרוף שהיה כסף בזול מאד עד שהיה זקוק שהוא ט"ז לוט בשני זהובים ולא היה נחשב לכלום למעט הגירושין ולכן תיקנו לכתוב מאתים זקוקים כסף צרוף שהוא ארבע מאות זהובים, וסך זה הוא מדהנהיגו ליתן כתובת כהנים ומשפחות מיוחסות לכל הנשים כדאיתא בנחלת שבעה סימן י"ב אות מ"ז בסופו, והיו מקומות שזקוק היה שני זהובים וחצי והוו המאתים זקוקים ת"ק זהובים וקבלו גם אותן המקומות לכתוב מאתים זקוקים אף שהיו עוד מאה זהובים וכן גבו אז לכתובה מאתים זקוקים כדאיתא בהגר"א שם (אה"ע סי' ס"ו ס"ק כ"ב ויו"ד סי' ש"ה ס"ק ד').הרי שהאגרות משה סבר שמעיקר הדין לפי המנהג היה צריך להמשיך את הגביה לפי המנהגים הקדמונים שגבו זקוקים בערכם בזהובים ללא קשר לשווים האמתי של הזקוקים. אולם כשהסכום יוצא נמוך מאד, שכן בתרגום למטבעות רוסים שווים של הזהובים הוא שבעים וחמישה רובלים ובתרגום לדולרים מדובר בארבעים ואחד דולרים, עדיף לפרש את ה"זקוקים" לפי כסף צרוף במשקלם המקורי של הזקוקים הקדמונים שהוא לדעתו מאה פונט כסף. בעניין שווים של מאה פונט נכתוב המשך.
אבל כתב הגר"א דאף שאחר זמן רב שהכסף נתייקר ביוקר וערבו הרבה נחשת לא גבו ג"כ לבתולה אלא ת' זהובים ות"ק זהובים אף שכותבין מאתים זקוקים כסף צרוף שהוא הרבה יותר דמאחר שהוא על כל פנים סך גדול שלא תהא קלה להוציאה לא חששו אלשון מאתים זקוקים כסף צרוף, דכהאי גוונא אדעתא דמנהגא אזלינן.
וזהו מה שבמקומותינו בימי הקיסרים ברוסלאנד קודם המלחמה העולמית הראשונה שהתחילה בשנת תרע"ד היו גובין לבתולה חמשה ושבעים רובל שהיו ת"ק גילדאן שזה היה תרגום של זהובים וגילדון אחד היה ט"ו קאפעקעס שהיו מאה ברובל, משום שהיה סך גדול לענין הוצאת כל אדם לצרכיו שהוא למאכל ולכסות ולדירה, ואף שבזמן קיסר האחרון לא היה נחשב זה סך גדול כבזמן קיסרים שלפניו מ"מ היה נחשב זה סך חשוב שהיה שייך להתחשב בזה להמנע מגירושין לסתם אינשי שאינם עשירים.
אבל עתה זה הרבה שנים במדינתינו בארה"ב אף כשהיו עוד מטבעות כסף לא היה נחשב ע"ה רובל שהיו ערך מ"א דאלאר לכלום למנוע מגירושין אפילו לעני שבעניים ואף לא שתי מאות דאלארן, וכ"ש בכ"ה שנים האחרונות ובפרט בשנים האחרונות שליכא כלל ענין מטבעות של כסף כלל אלא רק שטרות המלוכה ומטבעות הקטנים שאין בהם כסף כלל ואפילו איש אחד לא יוכל לזון מסך כזה אלא רק זמן מועט שלכן אף אחד עני שבעניים לא ימנע מלגרש בשביל סך דמ"א דאלאר ואף לא בשביל שתי מאות דאלארן, ולכן יש לנו להחשיב הכתובה במאתים זקוקים כסף צרוף ממש שזה הא תיקנו הקדמונים כשהיה כסף בזול אף שבזמן שתיקנו שהיה החשבון ע"ה רובל היה זה יותר חשוב מע"ה רובל שהיה בזמן הקיסר האחרון ומ"מ העמידו הכתובה על סך מאתים זקוקים ולכן יש גם לנו לגבות סך זה דעי"ז מסתבר שנשארה התקנה דכשסך כתובה אינו חשוב למנוע מגירושין יתנו כתובה מאתים זקוקין ואיכא טעם על מה שהשאירו לכתוב הזקוקים אף שלא גבו זה כדי לידע איך לעשות כשיהיה עוד זמנים שלא סגי כתובה דאורייתא למנוע מגירושין, והוא מאה פונט כסף צרוף, וסך זה יגבו גם כשנתאלמנה. ולאלמנה יגבו מאה זקוקים כסף צרוף שהוא חמשים פונט כסף צרוף, ולהוסיף לפי האומדנא מה שהיו שוים יותר כשהיו מטבעות שהרי חיוב כתובה הוא במטבעות ולא בנסכא. אבל מחמת שהוא מלתא חדתא יש להתפשר ערך קרוב לזה, כן נלע"ד.
הנה מאתיים זוז דאורייתא הם ק"ג כסף טהור, וערכם היום כארבעים אלף ל"י, וכן המאה זקוקים... ולכאורה בהתאם למ"ש הגר"א ביו"ד סי' ש"ה, ערך כל זקוק הוא מנה שהוא כחצי ק"ג כסף טהור, וא"כ מאה זקוקים הללו הם כחמשים ק"ג כסף טהור אשר שוויים כשני מיליון ל"י, ועוד מאה זקוקים שהוסיף לה, עוד כשני מיליון ל"י, הרי ארבעה מיליון ל"י.לדעתם של דיינים אלו מאתים זקוקים שווים לפי חשבון הנחלת שבעה כשנים וחצי ק"ג כסף. היות ולדעתם מדובר בשיעור שהוא פי שנים וחצי מעיקר הכתובה. ויש ללכת אחר השיעור התחתון. ויש להוסיף אליהם את הק"ג כסף של כתובה דאורייתא. למעשה לפי דיינים אלו אומץ חשבון דומה לדברי הרא"ח נאה אשר מתרגם את המנהג הנמוך ביותר לפי המטבעות של זמנו, מנהג שהוזכר לעיל דברי הנחלת שבעה, למשקל כסף צרוף של מטבעות אלו.
אמנם מחלוקת גדולה היא בין הפוסקים הראשונים ואחרונים בערך הזקוק, הרי החזון איש, אה"ע סי' ס"ו אות כ"א, הגיע למסקנא כי מאתיים זקוקים הם למעלה מחמשים ושבעה וחצי ק"ג כסף טהור אשר ערכם כיום כשני מיליון ושלש מאות אלף ל"י, בנחלת שבעה סי' י"ב אות מ"ט, בשם הב"ח כי המאתיים זוז כסף צרוף הם שמנים זקוקים, לפי זה המאתיים זקוקים הם פי שנים ומחצה בכתובה דאורייתא שהם כמאה אלף ל"י, והואיל וכלל הוא אצלינו שיד בעל השטר על התחתונה, לפיכך אנו נותנים לבעל ליהנות ממחלוקת הראשונים וישלם לפי הערך הזול בקירוב, כלומר, שהם כמאה אלף ל"י. יוצא איפוא כי בשלשת הסכומים הראשונים, היינו מאתיים זוז דאורייתא ומאתיים זקוקים כסף צרוף. יש כמאה וארבעים אלף ל"י, סכומים הללו צמודים לערך הכסף הטהור, ועוד שלשים אלף ל"י שאינם צמודים.
...ועל כן ביום הגירושין צריך לחשב כמה שוה כסף טהור שעל פיו מחשבים את הזוזים והזקוקים. ועיין בתוס' בכורות שם בענין שיטת ר"ת, ועיין בהגאון מוילנא בסי' ס"ו חישוב הזקוקין בתיאום עם חישוב השקל לפדיון הבן. וכן בפירושו של הגאון ביו"ד סי' ש"ה, ועיין בחזון איש אבה"ע סי' ס"ו אות כ"א באורך בשיטת חישוב הזקוקין עם השינויים שחלו מזמן לזמן. ולפי דברי התוס' שם, היתה תקופה שחישבו אותו מברזל ולעיתים חישבו מזהב, ועיין בנחלת שבעה סי' י"ז ובסי' ב' ובספר שעורי תורה לגרא"ח נאה עמ' קל"א, בסיכום לפי חישוב שקל של תורה הוא כעשרים גרם כסף טהור, ולפי חישוב שכל מאתיים זוז הם שלשים ושבעה וחצי דרהם כסף צרוף (ש"ע סי' ס"ו, סעי' ו') וזה זוזי דרבנן ואם זה מחושב לכסף צורי יוצא פי שמונה משלשים ושבעה וחצי דרהם, והוא בערך כקילו כסף טהור. וחישוב זה מאתיים זקוקים לפי הגאון ולפי סיכום החזון איש שם, יוצא כחמשים ושבע ק"ג ושש מאות גרם כסף טהור.הרי שלדעת הגר"מ אליהו יש ללכת אחר שיעור החזון איש והיות וכיום לא קיימים המטבעות הנקראות זהובים חוזר הדבר לזקוקים משקל בכסף.
ולפי האמור יוצא שהבעל חייב לשלם לאשה ביום מתן הגט סך השוה לחמשים ושמנה קילו וחמש מאות גרם כסף טהור, ועוד סך של שלשים אלף ל"י. ועיין להגר"א ביו"ד סי' ש"ה שאם כותבים זקוק, הכוונה לזקוקים הראשונים שכל זקוק הוא ט"ז קיסר (י"א לוט קיסר הם זקוק אחד פולין באותה התקופה). ועיין לט"ז וכתב החזון איש במקום שאין זהוב נמשך מהשתלשלות הזהב הקדום וכתבו זקוק הכוונה זקוק של ט"ז לוט כסף צרוף וכדברי הרמ"א בסי' ש"ה. ולפי זה עתה חזר הדין לקדמותו לעשות חישוב הזקוק כדינו מעיקרא. ועיין חתם סופר סי' רפ"ט. ולפי השער כיום שווי כל קילו כסף טהור הוא כארבעים אלף ל"י, אם ישלח לה את המעות כיום יוכל להשלישם בביה"ד, או שיעשו חשבון ביום מתן הגט.
עה. בעניין גביית מאתיים זקוקין יש לילך בתר דעת רוב האחרונים שסברו שעיקר כתובה הוא עשרים זהובים ולפיכך 200 זקוקין הוא פי 20 מסכום זה. ושווי 400 זהובים ריינוס הוא 14 ק"ג כסף. וסכום זה יש לגבות בכתובה שנכתב בה 200 זקוקין.בתיק 585334/13 בית הדין בחיפה בהרכב: הגר"מ בלייכר, הגר"י אושינסקי והגרי"ד רוזנטל שליט"א נפסק לפי המינימום פחות מ-10,000 ש"ח.
שאלת לבאר לך כמה עולים הזוזים של עיקר כתובה לפי דעת הר"ם ז"ל.ועיין בהערות מכון ירושלים שם הערה 6, שציינו לדברי הכפתור ופרח פרק טז' ששיעורו של ארגינ"ץ הוא כ-1.5 גרם. נמצא ששיעור הכתובה הוא כ-110 גרם.
תשובה: כבר ידעת שהר"ם ז"ל כתב (פ"י מה"א), שהדינרין ההם הם דינרי מדינה, שהם שמינית שבדינרי צורי. ונמצאו, מאתים דינרין של בתולה הם כ"ה דינרין של כסף צורי, ומשקל כל דינר צ"ו שעורות. וכן באר בהל' ערובין, כי שש מעה כסף דינר, והמעה שש עשרה שעורות. ובארו האחרונים ז"ל, כי הדינר הוא שלש ארגינ"ץ, והארגינ"ץ הוא חלק א' משש עשרה באוקיא של כסף. כי כן חלק האוקיא של כסף בקלוניא ובמיורקה, לי"ו ארגינ"ץ. וכ"כ הרמב"ן ז"ל בפירוש התורה (בפ' כי תשא), כי הסלע, שהוא ארבעה דינרין, הוא שלשה רבעי אוקיא, למשקל הארץ ההיא, והם י"ב ארגינ"ץ לארבעה דינרין. וכ"כ גם בה' בכורות בארוכה, בענין חמש סלעין. נמצא, כל דינר ג' ארגינ"ץ. ובכן, כ"ה דינרי צורי של כתובת בתולה עולים ע"ה ארגינ"ץ, שהם ארבע אוקיא וחצי אוקיא וג' ארגינ"ץ של כסף צרוף, למשקל ברצלונה ומיורקה.
כבר כתבתי לך בארוכה בתשובות הראשונות, איך הסכימו כל האחרונים ז"ל, וגם הרמב"ם ז"ל, דכתובת אשה דרבנן, בין דבתולה בין דבעולה. ושהסכמת כולם, שהמאתיים של בתולה, והמנה של בעולה, הם כסף מדינה, שהוא שמינית שבכסף צורי; ולזה, מאתים של בתולה אינם רק כ"ה דינר צורי, ושל בעולה י"ב וחצי. ושערו האחרונים ז"ל, שהדינר ג' ארגינ"ץ, והארגינ"ץ הוא חלק אחד מששה עשר באוקיא של כסף; וכ"כ הרמב"ן ז"ל בפירושי התורה (בפרשת כי תשא), וכן בהלכות בכורות בארוכה בענין ה' סלעים של פדיון הבן.מדבריו הנ"ל יש תשובה לטענת האישה (מס' 1) שיש ליתן פרשנות גבוהה מטעם כדי שלא תהא קלה בעיניו וכו', דמבואר בריב"ש שבאמת גם בדורו הסכום הכתובה לא היה גבוה, והשיעור הוא לעני שבישראל.
והוקשה לך, איך תקנו חז"ל דבר מועט כזה לכתובת אשה, והם אמרו: כדי שלא תהא קלה בעיניו להוציאה; והלא אפי' עני שבישראל, כשיהיה לו קטטה עם אשתו, תהא קלה בעיניו להוציאה בדבר מועט כזה!
תשובתך: אתה שערת באנשי מיורקה, שעשיריה היו להם בתים מלאים כל טוב, אוצרות כסף וסחורה ומטמוני מסתרים, מרגליות ורוב פנינים, ומערות מלאות דינרי זהב. ואשר אין לו כל אלה, אף אם יהיו לו חפצים ותכשיטים ואלפי זהב, ואומנות נקייה להרויח בה פרנסתו והותר, נקרא עני. אבל תשער בתושבי הארץ הזאת, שאינם מספיקים ללחם צר ומים במשורה, ועל הארץ ישנים, או על שטיח עור, ובכסות יום מתכסים בלילה, ומלבושיהם טלאי על גב טלאי, ורובם הולכים יחפים. ובימי חז"ל כך היו, כמו ששערו במזונות האשה למשרה אשתו על ידי שליש (כתובות ס"ד:). וגם מגדולי חכמים היו בעלי אומנות; כמו שאמרו על רבי יהושע שהיה פחמי. והלל, שהיה מזרע דוד, היה משתכר בזוז אחד להביא מן היער חבילת עצים. ורב כהנא היה מוכר סלים לנשי' מחמת עניו, כדאיתא בפ"ק דקדושין (מ). ובדורו של רבי יהודה בר אלעאי היו חמשה מתכסים בטלית אחת ועוסקים בתורה. ואנשי כנסת הגדולה, המתקנים התקנות בישראל, כשעלו מן הגולה כבר היו עניים עד מאד; כמו שמוזכר בספר עזרא, שבימי נחמיה היו נושים איש באיש, וכובשים בניהם ובנותיהם לעבדים, מהם לוו כסף למדת המלך ומהם לקחת דגן ברעב. וגם מנורת בית המקדש, אשר עשה משה רבינו ע"ה ככר זהב טהור, יש מן החכמים ז"ל אומרים, שמלכי בית חשמונאי עשאוה מעץ; ויש מן החכמים אומרי', ששפודין של ברזל היו וחפום בבעץ; העשירו, עשאו' של כסף, חזרו והעשירו, עשאום של זהב; כמוזכר במסכת ר"ה ובמנחות (כח:). וגם ההבדלה במוצאי שבת, קבעוה בתפלה, עד שהעשירו קבעוה על הכוס;
כדאיתא בפ' אין עומדין (לג). ושנינו במסכת פאה (פ"ח): מי שיש לו נ' זוז והוא נושא ונותן בהן, הרי זה לא יטול לקט שכחה ופאה ומעשר עני, לפי שאינו בגדר עני; וחמשים זוז הם חצי כתובת אלמנה. ותמה על עצמך: איך אשה מתקדשת בפרוטה, שיש בדינר קצ"ב פרוטות, והוא דבר מועט עד מאד? וגם ב"ד נזקקין לתביעת פרוטה, לפי שלא נתנה לימחל מן הסתם. וחכמים ז"ל תקנו כתובה לאשה לכלן בשוה, שלא לבייש את מי שאין לו, ושערו בעני, ואמרו, שאם רצה להוסיף אפילו מאה מנה, יוסיף; והעני, אם ירצה לגרש את אשתו, את כל אשר לו צריך ליתן. ועוד, שהרי אמרו חז"ל גם כן, שהגרושה אין שמין מה שעליה, אלא נוטלתן מלבד כתובתה; וכתב הרשב"א ז"ל בתשובה, דבין בגדי חול ובין של שבת, שלא כדברי הרמב"ם ז"ל, שכתב: דוקא בגדי חול.
לא אמרינן יד בעל השטר על התחתונה, אלא בכל כי הני גווני דלעיל, שאין השטר בטל לגמרי. אבל בדבר שהשטר בטל בו, לא. כגון שכתוב בשטר: פלוני נתחייב לפלוני מנה לפרעו בפסח, צריך לפרעו בפסח הבא ראשון, ואינו יכול לומר: לא אפרענו אלא לפסח שאחר כמה שנים. וכן כל כיוצא בזה. הגה: ויש אומרים היינו דוקא בדבר דליכא למיתלי בטעות, אבל בדבר שאפשר שטעה בו הנותן, כגון דאמר לשון דלא מהני במתנה, ודאי נתבטל השטר (תשובת הרשב"א) (מהרי"ק שורש צ"ד).וכמו כן איתא בשו"ע (חו"מ סימן מב סעיף י):
הרבה מהמפרשים כתבו שעכשיו שנהגו לכתוב: דלא כאסמכתא ודלא כטופסי דשטרי, אמרינן בכל לשון מסופק, יד בעל השטר על העליונה. הגה: וכל לשון שהוא כולל יותר ליפוי כח בעל השטר וסתמא משמע כך לפי דעת השומעים דנין אותו כך אפילו ליפוי בעל השטר (ב"י מחו' ה' בשם תשו' הרשב"א).ובשו"ע (חו"מ מב סעיף יד) נכתב:
המוציא שטר חוב על חבירו בסך מאה דינרים או סלעים, (ולא מתפרש איזה מטבע) (טור), אם היה כתוב: בבבל, מגבהו ממעות בבל. ואם היה כתוב: בארץ ישראל, מגבהו ממעות ארץ ישראל. לא היה כתוב בשטר שם מקום, והוציאו בבבל, מגבהו ממעות בבל. הוציאו בארץ ישראל, מגבהו ממעות ארץ ישראל. בא לגבות ממעות המקום שיצא בו השטר, וטען הלוה שהמעות שאני חייב לו מכסף שהוא פחות מזה המטבע, ישבע המלוה ויטול. הגה: מיהו אם הביא הלוה ראיה שהיו דרין תחלה במקום שהמטבע פחות מזו, נותן לו פחות (ר"ן סוף כתובות). ואם היה כתוב בו: מאה כסף, ולא פירש אם סלעים אם פונדיונים, מה שירצה לוה מגבהו.וכן בסעיף טו:
היה כתוב בו חשבון סתם, הולכים אחר המנהג שרגילים לעשות בו באותו מקום סכום חשבונם; כההוא שטרא דכתיב ביה: שית מאה וזוזי, דאיכא לספוקי בשית מאה איסתרא וזוזא, או בשית מאה זוזי וזוזא, דאמרינן שיתן לו שית מאה איסתרי, שהוא פחות. אבל אין לספק בשית מאה פרוטות, לפי שאין עושים סכום חשבון מפרוטות. לשון שרגילים לכתוב בשטרות, אף על פי שאינו מתיקון חכמים, אלא לשון שנהגו ההדיוטות לכתוב במקום ההוא, הולכים אחריו; ואפילו לא נכתב, דנין אתו כאילו נכתב.חזינן דלא לעולם אמרינן דידו על התחתונה ואדרבה לפעמים ידו על העליונה, וביותר מכן כל הנידון אם יד בעל השטר על התחתונה או על העליונה הוא רק כשלא נכתב הסכום בבירור בשטר וכל צד טוען לסכום אחר בכהאי גוונא אמרינן הנ"ל. אבל כשכתוב בשטר נוסח ברור אלא שאין בדעתנו מהו שווי הסכום המדובר בכהאי גוונא לא שייך קביעה האמורה לעיל, וכל מה שיתאפשר לטעון הוא רק המוציא מחברו עליו הראייה.
הרב ישראל שחור | הרב דניאל כ"ץ | הרב נפתלי הייזלר |