ב"ה
בית הדין האזורי ירושלים
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב ח.י. רבינוביץ הרב דוד בירדוגו הרב יצחק זר |
דיין דיין אב בית דין |
תיק מספר: | 1082831/5 | |
תאריך: |
כ"ה בניסן התש"פ
19/04/2020 | |||
תובע |
פלוני
בא כוח התובע עו"ד מורן גוהר | |||
נתבעת |
פלונית
בא כוח הנתבעת עו"ד רונן כרמי | |||
הנדון: | דחיית תביעה לביטול הסכם גירושין | |||
נושא הדיון: | דחיית תביעה לביטול הסכם גירושין |
"עם ובכפוף לביצוע הוראות הסכם זה וסידור הגט בין הצדדים, מצהירים בזה הצדדים, כי אין, ולא יהיו להם, זה כלפי זה כל תביעות ו/או מענות מכל מין וסוג שהוא הקשורים ו/או הנובעים מקשר הנישואין שביניהם, מלבד אלו המפורטים בהסכם זה."האיש טוען כי ההסכם אינו סביר לאור האמור בהנ"ל מפני שהחובות הרשומים על שמו הם רבים, וההסכם נחתם בגלל מצוקה אישית באמצעות לחץ של האשה שלא לקרותו סרבן גט. הוא מציין כי הרב אביגדור דאר שניסח את ההסכם היה הרב שליווה את ניסוח ההסכם, והרב אביגדור דאר כתב "כי מטרת ההסכם הייתה חלוקה שווה לאחר תשלומי החובות", ובפועל זה לא נחתם כפי שהוא ביקש.
"שאלה: הודאה בחתם ידו, והשטר בגופן (=כתב) של כותים, מהו? כיון דלא ידיע למקרי, לא מהני; או דילמא, דלא אתמר אלא בעדים, דליתנהו בתורת עדות כיון דלא ידעי למקרי. אבל בהודאת בעל דין, הא אודי כל מה דכתיב עליה?"כלומר, האם מכיוון שלטענת החותם נכתב השטר בשפה שאינו מבין חתימתו אינה מעידה על גמירות דעתו לקבל את כל תנאי ההסכם, כשם שחתימת עדים על שטר הכתוב בשפה שאין הם מבינים אותה פסול, או שמא כאשר החותם הוא בעל הדין יש לראות את חתימתו כמעין "הודאת בעל דין" והסכמה לכל תנאי השטר?
"כל שחתם ידו יוצא עליו, גובין ממנו מבני חרי. דאפילו לכשתמצא לומר: דכשאינו יודע לקרות, לא מתחייב, מכל מקום, מסתמא אני אומר: כל שהוא חותם, ודאי קרא ואחר כך חתם. ומאן לימא לן שאינו יודע? ואף על פי שאין רובן של ישראל יודעים לקרות בשטרי ארמאי. כיון דאפשר דידע, חזקה כיון דחתם, ידע וקרא! [...]כלומר, גם כשברור שהחותם לא ידע על מה הוא חותם, וכגון שהמלווה מודה שלא ידע על מה חתם, או שיש עדים שלא קרא את השטר לפני שחתם עליו – חתימתו תקפה, משום שסמך בדעתו על הסופר, וגמר בדעתו להתחייב בכל הכתוב בשטר (כדין המפקיד אצל שליש), ואף על פי שלא לווה הוא מתחייב (שהרי מצינו שאדם יכול להתחייב בשטר אף על פי שלא לווה).
ועוד אני אומר לפי עיקר השאלה: שאפילו כשהמלוה מודה לו שאינו יודע לקרות, א"נ שיש עדים שחתם עד שלא קראו, מכל מקום מתחייב הוא עתה בכל מה שכתוב בו. כיון שלא חשש לקרותו, וסמך על הסופר. שכל הסומך על נאמנות של אחרים, הלא הוא גומר בדעתו להתחייב בכל מה שיאמר מי שהאמין על עצמו. והיינו טעמא דשליש [...] אף על פי שאינו יודע מה שכתבו עליו. ולא חשש לקרותו, וחתם בחותם ידו. שהוא גומר בדעתו להתחייב בכל מה שכתוב בו. והרי הוא חייב בכל אותו חיוב, אף על פי שלא לוה, מדר' יוחנן. דאמר חייב אני לך מנה, חייב (כתובות קא, ב). כלומר: אף על פי שלא היה חייב לו. וקי"ל כר' יוחנן."
"נשאל ביהודי עם הארץ שבא לגרש את אשתו ואמרו לו בית דין שיפרע לה כתובתה. ואמר שלא הבין כשקרא החזן הכתובה והמתנות ולא הבין התנאי. ואמר כי שאלו את פי הרב רבי מאיר ז"ל, והשיב דשומעין לו.כלומר, דעת רמ"ה היא ששומעים לבעל, וטענת אי ההבנה היא טענה קבילה, בעוד שלדעת הרשב"א, להלכה, לא שומעים לו. מכל מקום, למעשה מצטרף גם הרשב"א לפסק דינו של הרמ"ה מכוח סמכותו של הראשון: "אבל מה אעשה שכבר הורה זקן יושב בישיבה, חכם עם איש שיבה".
והוא אומר דאין שומעין לו דחזקה שהעידו עדים בעל פה ועל פיו חתמו בו. ואם אין אתה אומר כן לא הנחת חיוב לעמי הארץ ולא על הנשים דכולן יטענו כן. ואין אלו אלא דברי תמה. אבל מה אעשה שכבר הורה זקן יושב בישיבה חכם עם איש שיבה."
"ולא דמי להא דתשובת הרמב"ן והרשב"א שהביאום הרב בית יוסף סימן מה והרמ"א סימן סא, דהתם ידוע שסמך עצמו על הסופר וחתם בלא קריאה, כמבואר בתשובת הרמב"ן שם, והוציא דין זה מדין שליש, דכל שסומך עצמו על אמונתו של אחרים, גומר בדעתו להתחייב בכל מה שיאמר אותו אדם אחר, ע"ש. וזה שייך דוקא כשהוא סומך על איש אחר שאינו בעל דין ואז יש לו דין שליש, משא"כ לגבי הבעל דין בעצמו, אף שמאמינו, אינו גומר בדעתו להתחייב בכל מה שיאמר, דכיון שהדבר נוגע לעצמו, ודאי יש לחוש שישקר ויאמר דברים שלא עלה על דעתו להרויח לעצמו, משא"כ באדם אחר שאינו בעל דין, הוא הנקרא שליש, דאין אדם חוטא ולא לו, הוא סומך עצמו שלא ישקר עליו ולא יפסיד אותו במה שאין לו ריוח, לכן אמדינן דעתיה שסומך עליו להתחייב בכל מה שיאמר, ואם אירע הדבר אח"כ שיאמר השליש דבר שלא נתחייב המשליש בפירוש, איכא אומדנא שקיבל על עצמו להתחייב בו, אבל אצל הבעל דין אמרינן דודאי לא קיבל על עצמו להתחייב בכל מה שיאמר."לדבריו, החותם בלא לקרוא מאמין למנסח השטר וסומך עליו. הדבר נלמד מדין שליש, שבו בעלי הדין סומכים על הכרעתו של השליש. סברה זו קיימת רק כאשר השליש הוא צד שלישי, אך לא כאשר המנסח הוא אחד מבעלי הדין.
"ואף על פי שעשאן הבעל לה בכתובתה סימן לשאר קרקעות שהכניסה לו לא הפסידה בכך דעשאה סימן לאחר לפי שיש הודאה בכך אבל זו שעשאה הבעל סימן אין בכך כלום. ועוד שטענה יפה היא במה שאמרה שלא הבינה בכך ולא שמעה ואנן סהדי שאין כלה מרגשת במה שכתב בכתובתה. ובכיוצא בדברים אלו סומכת היא בכך על אחרים."הכנסת הגדולה (חו"מ סי' קמז, הגב"י אות ח) בא ליישב את דברי הרשב"א עם דבריו בתשובות שהובאו לעיל. הוא דוחה שם את תירוצו של מהר"י הלוי, שניסה להבחין בין עמי הארץ ונשים לבין אנשים אחרים, ומבחין בין התשובות באופנים אחרים: ההבחנה הראשונה היא בין טענה העוסקת במצרי השדה, המתקבלת הואיל ומדובר בפרטים נוספים שאינם מעיקר הכתובה, לטענה הנוגעת לפרטים שהם מעיקרו של הסכם. ההבחנה השנייה מתמקדת בהבדל שבין כלה לבין אחרים, וזה לשונו:
"ויראה לי, שאני נידון דסימן תרכ"ט, שהוא עיקר החיוב והתנאים, ומסתמא העדים לא חתמו על השטר אם לא עפ"י המתחייב, אבל בתשובה זו (א'קנו), אין הפרש בעיקר החיוב והתנאים, אלא במצרים, ובהא איכא למימר שלא הרגישה בכך בכיוצא לדברים אלו, וכמו שמראים דברי הרשב"א [...] עוד אפשר, דלא כתב הרשב"א ז"ל דטענה יפה, אלא דוקא בכלה, דאנן סהדי דאינה מרגשת במה שכתוב בכתובתה, אבל עמי הארץ, ובשאר הנשים שאינן כלות – אינם נאמנים."בשו"ת גינת ורדים אה"ע ח"ד סי' יד) הביא והכריע כדברי הכנה"ג בתירוץ השני, ובפד"ר ח"ט עמ' 152 ואילך דנו להלכה כדבר הכנה"ג בתירוץ הראשון.
"לדעתי [...] והגעתי למבוי סתום [...] ולראות שהכל שוקע כשאני יודע שאני יכול להחזיק [...] וכשנגמר אז אין פנסיה וחסכונות ובצד שאמור להיות שותף לאחריות על 5 נשארו רק 6 [...] אז שם יש פנסיה וחסכונות וגם בית שבניתי. יש לכם את כל האישורים ממני למכור ולממש לטובת השש."נראה מדברים הללו כי הבעל מודה שהייתה הסכמה ביניהם כי הפנסיה והחסכונות יהיו של האישה, וניתן להכניס זאת בסעיף 25 להסכם הגירושין שבו נכתב:
"עם ובכפוף לביצוע הוראות הסכם זה [...] אין, ולא יהיו להם, זה כלפי זה כל תביעות/או מענות מכל מין וסוג שהוא הקשורים ו/או הנובעים מקשר הנישואין שביניהם מלבד אלו המפורטים בהסכם זה."ולהלכה נראה כי גם בלי הודאת הבעל יש להכריע כי מסעיף 25 הנ"ל הובן בבירור שהזכויות הפנסיוניות והסוציאליות של כל אחד יישארו בבעלותו, ולא יהיה לשום צד תביעות כלפי משנהו.
הרב יצחק זר – אב"ד | הרב דוד בירדוגו | הרב יצחק רבינוביץ |