ב"ה
בית הדין הרבני אזורי אריאל
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב י' יהודה גליק הרב דוד בר שלטון הרב אברהם דב זרביב |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 464583/5 | |
תאריך: |
י'' בכסלו התשפ"א
26/11/2020 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד רונית אלאג'ם זיסמן | |||
נתבע |
פלוני
| |||
הנדון: | חיוב כתובה על סמך הרשעה בבימ"ש | |||
נושא הדיון: | חיוב כתובה על סמך הרשעה בבית משפט |
"על חיוב הנתבע בכתובת התובעת, עיקר ותוספת, כשהסכומים נושאים הצמדה עד לתשלום בפועל, וכן נוכח כל המתואר לעיל ובהתאם להלכת פלונית, על קביעה כי כלל נכסי הצדדים יוענקו ויוותרו בידי התובעת, ובתוך כך להורות כי התובעת זכאית למלוא הזכויות בדירת המגורים, ולמלוא זכויותיה הסוציאליות והפנסיוניות, והכל על חשבון חלקו של הנתבע בכלל הנכסים, לרבות בדירת המגורים ובזכויות הסוציאליות והפנסיוניות של התובעת".הנתבע בדיון ויתר על הגשת סיכומים בכתב מצידו, וגם לא הגיב לסיכומי האשה.
"כי בסכום כתובה זה אין די בכדי לפצות על הנזק שנגרם לה בחיים לצד הנתבע. אין די בכך בכדי להמשיך הלאה, תוך שיקום המשך חייה חיים שהיו רווי אלימות, על שלל סוגיה ודרגותיה, תוך טרגדיה משפחתית קשה שהביאו להתמוטטות התא המשפחתי עד עפר, והכל תוך שנגזלת מהאשה זכותה הבסיסית לחיי זוגיות וקיומו של תא משפחתי בריא".בדיון אמרה ב"כ האשה שבאם הסכום שביה"ד יראה לנכון לפסוק בנושא הכתובה ופיצוי לא יהיה בו די כדי לקבוע כאמור לעיל, יש לפסוק מהטעם שהיא כותבת בסיכומים:
"אשר על כן מתבקש כת"ר ליתן החלטה אשר תקנה בידה של התובעת כלים ראויים לתיקון החיים והתא המשפחתי שהנתבע החריב במו ידיו, שכן להשיב את אשר אבד לא ניתן. אותם כלים ראויים תטען התובעת ניתן יהא ליתן אך בהיעתרות לתביעת התובעת לאיזון משאבים לא שוויוני בחלוקה של 0%-100% לטובת התובעת ולהיעתרות לתביעת כתובתה, עיקר ותוספתה".אין מקום להתחשב בזכויות שצברה האשה מעבודתה, ויש להתחשב בכך שהאשה שילמה לבדה את המשכנתא מאז 2003 עד היום.
ביה"ד: למה עצרו אותו?השיב הבעל:
האשה: לא רוצה לפתוח את הפצע שוב. הילדה שלנו דיווחה, אני ידעתי אחרונה מכל זה וזה נחת עלי כמו טיל ולא ידעתי מה קורה איתי, ואני מאז על כדורים "פריזמה" ועכשיו העלו לי את המינון. זה כדורים לחרדות ודכאון נגד פחדים שאני אשן טוב בלילה.
ביה"ד: היא אומרת שהבת התלוננה?
הבעל: כולם התלוננו, היא, הבת, וחברות של הבת, כולם התלוננו. עשו קנוניה. אפשר להוכיח שגם זה היה שקר. העו"ד שלי לא אמר כלום.
"יש לדיין לדון דיני ממונות על פי הדברים שדעתו נוטה להם שהם אמת, והדבר חזק בלבו שהוא כך אף על פי שאין שם ראיה ברורה. ומשרבו בתי דינים שאינם הגונים ובעלי בינה, הסכימו שלא יהפכו שבועה אלא בראיה ברורה, ולא יפגמו שטר ויפסידו חזקתו על פי עדות אשה או קרוב אף על פי שדעתו סומכת על דבריהם, וכן אין מוציאים מהיתומים אלא בראיה ברורה, לא בדעת הדיין ולא באומדן המת או הטוען ואעפ"כ אם העיד אדם נאמן בדבר מכל הדברים ונטתה דעת הדיין שאמת הוא אומר, ממתין בדין ואינו דוחה עדותו, ונושא ונותן עם בעלי דינים עד שיודו לדברי העד, ודורש וחוקר עד שיתברר הדבר או יעשו פשרה...".למרות התנגדות ב"כ האשה לבירור הטענות (שורה 40-41 לפרוטוקול הדיון) ניסינו לברר את הדברים, אבל מכלל ספק הדברים לא יצאו ואין להוציא ממון מספק וכפי שכתב בשולחן ערוך חושן משפט הלכות דיינים סימן יז סעיף י':
"ואם באו לפניו אחד כשר ואחד רשע, לא יאמר: זה רשע וחזקתו משקר וזה בחזקת שאינו משנה בדבורו אטה הדין על הרשע, אלא לעולם יהיו שני בעלי הדין בעיניו כרשעים, ובחזקת שכל אחד מהם טוען שקר, וידון לפי מה שיראה לו מהדברים; וכשיפטרו מלפניו יהיו בעיניו ככשרים, כשקבלו עליהם את הדין וידון כל אחד לכף זכות".לגבי הטענה החילופית של "חלוקה לא שיוויונית", לא הוצגו בפנינו אסמכתאות או תקדימים להעברת מחצית דירה הרשומה ע"ש שני בני הזוג לאחד מהם בעילת אלימות, בפרט כאשר טוען שהמימון לדירות בא ממנו והוא שילם המשכנתא עד שנת 2003.
האשה: בעקבות מה שהילדה עברה את הגילוי עריות והאלימות שהייתה כלפיי ושנינו על כדורים היום.וגם בשורות 46-47:
האשה: בגלל האלימות שהייתה כלפיי, שהוא פתח לי את המצח שניסיתי להגן על הילד וקיבלתי את המגב בראש, וגם חוץ מהאלימות הפיזית הייתה גם אלימות נפשית, קללות.בנוסף הדגישה בפרוטוקול הדיון בתאריך ל' אדר א' תשע"ט בשורה 55:
האשה: מאז שהסיפור של הילדה יצא לאור התחלתי לפעול לגירושין.הנתבע מכחיש את כל הטענות והאשמות נגדו בדיונים בביה"ד וכן בכל ההליכים בבית המשפט, וטוען שהכל עלילה אחת גדולה שנרקמה בין האם והילדים נגדו.
"ולכן נראה דסבירא להו לתוס', מה צורך לדחוק בטעם ההבדל בין דיני ממונות לדיני נפשות, הלא הטעם פשוט, בדיני ממונות דלא איברי סהדי רק לשקרא, ואם הוא מודה מתחייב עצמו, ואם כן אם כאן שלשה עדים ושנים כשרים ונאמנים, מה בכך דבצירוף שלהם עם השלישי הקרוב בטלה העדות, מכל מקום אנן ידעינן דקושטא קאמרי, ואם נתברר לבית דין דהוא אמת אפילו מעוף הפורח מוציאין ממון, ודורות ראשונים היו מוציאין ממון על פי אומדנא (עי' סי' טו ס"ג), מכל שכן בשנים הללו שהם כשרים."וכעין זה כתב אבי העזרי (פרק כ' מסנהדרין הלכה א').
"סימנים שאינן מובהקים אינם כלום, ואפי' להצטרף לשאר אומדנות המוכיחות אינם כלום (פסקי מהרא"י סימן קפ"א /קס"א/ ורכ"ד).אומנם בבאר היטב אבן העזר סימן יז ס"ק עה חילק בין סוגי הסימנים האם הם סימנים גרועים או ביניהם בינונים:
"מאה סימנים. בתשובת מ"ב סי' ס"ג כתב דוק' סימנים גרועים לא מהני הצירוף אבל סימנים אמצעים מצטרפין דע"י הצירוף נעשה סימן מובהק ביותר וכ"פ ט"ז. אבל בתשובת הרא"ש פסק דאפילו בסימנים אמצעים לא מצטרפי ועיין כנה"ג בהגהת ב"י סעיף שע"א דף מ"ד ע"א."אומנם גם לדברי החולקים שאין מצרפים סימנים בינונים הני מילי בהיתר אשה לשוק במקום שהיא בחזקת איסור וה"ה בהוצאת ממון מהמוחזק.
"המורד על אשתו ואמר: הריני זן ומפרנס, אבל איני בא עליה מפני ששנאתיה, מוסיפין לה על כתובתה משקל ל"ו שעורים של כסף בכל שבוע, וישב ולא ישמש, כל זמן שתרצה היא לישב; ואף על פי שכתובתה הולכת ונוספת, הרי הוא עובר בל"ת, שנא': לא יגרע (שמות כא, י); ואם היא רוצה, כופין אותו מיד להוציא וליתן כתובה."
"ומה שכתב הב"ח לחלק בין אומדנא דמוכח ובין אומדנא דלא מוכח זהו ענין בפני עצמו, דכן מוכח ומבואר בכמה דוכתי לחלק כן, אך מקושייתם בסתירת דברי הרא"ש אהדדי אין הכרח להוכיח כנ"ל. ובאמת לפי מה שכתבתי לעיל דיש מקום לומר דאומדנא דלא מצינו בש"ס כעין זה אין לנו כח להוכיח מדעתנו להוציא ממון, יש לומר דאף בהוכחות מוכיחות גם כן כתב הרא"ש בתשובה דלא מפקינן ממונא מן המזיק כל זמן שלא יבורר בעדים משום דמיירי בהוכחות שאין להם מקור מן הש"ס. ואף שכתבתי לעיל [ענף ה] בשם תשובת הרא"ש [כלל סח סי' כג] דהובא בטור ח"מ סי' ס"ה (סעיף (כ"א) [י"ז]) דאף באומדנות מוכיחות על פי דעתנו גם כן מוציאין ממונא, עם כל זה י"ל דשא"ה דאתחזק חיובא דהא שם מיירי בספק הנולד בפרעון, ע"כ י"ל בזה דאף אומדנות מוכיחות לפי דעתנו לכל הפחות לא גרע מרובא דלא שכיח הפרעון בכהאי גוונא, ואף דאין הולכין בממון אחר הרוב, מכל מקום הא ברוב וחזקת חיוב ביחד מוציאין ממון כמבואר בבעל המאור ריש פ"ב דכתובות [ה, ב מדהרי"ף], ואף הרמב"ן במלחמות שם י"ל דמודה בזה כמו שכתבתי [לעיל סי' מג סעיף יד ענף ב]. אבל הכא בתשובת הרא"ש דהובא בטור סי' שפ"ח דהוי ספק בעיקר החיוב אם הזיקו, בכהאי גוונא שפיר יש מקום לומר דאף באומדנות המוכיחות לפי דעתנו גם כן אין מוציאין ממון כנ"ל, ולכן סתם הרא"ש בזה ולא כתב דמיירי באומדנות דאינן מוכיחות לפי דעתנו. ותשובת הרא"ש [כלל עח סי' ג] דהובא בסי' צ"ט ((סעיף כ' וכ"א) [ז']) בטור הא שם הם אומדנות דנאמר כעין זה בגמרא עיין שם.
"שאלת ממני אודיעך דעתי בראובן שהיה נכנס לספינה לבא מצרים ובשעה שנכנס מצאו לשמעון ואמר לו הוליך המעות הללו עמך להלבישם עם מעותיך, ויש עדים בדבר ששוב לא ירד ראובן מן הספינה וגם שמעון לא עלה לספינה, ונטבע ראובן בים ואין לו פנקס, והמעות שהיו עמו ניצולו, ושמעון תובע מעותיו, והאפטרופוס טוען שמא מתוך הספינה שלח לך מעותיך כיון שאין בידך שטר.שאלת הצמדת כתובה
תשובה. דע שאסור לאפטרופוס לטעון דבר שנראה לו שהוא שקר משו' שנא' "מדבר שקר תרחק", ואנן נמי לא טענינן ליתמי אלא מלתא דשכיחא ואפי' מלתא דלא שכיח כולי האי ואינו ניכר כ"כ שהוא שקר שאם טען האפטרופוס טענתי' טענה אם לא טען האפטרופוס אין לו לדיין לטעון בשביל היתומים, וכן כתב הרא"ש ז"ל בתשוב' סימן פ"ו. עוד כתב שם אבל מידי דלא שכיח לא טענינן להו ליתמי וכ"ש בדבר הניכר לדייני' שהוא שקר אלא מצוה לרדוף צדק צדק ולהוציא הדין לאמתו שלא יהא מרומה כדין של אחר דיתמי דאכלי דלא דידהו ליזלו בתר שבקייהו ע"כ. הילכך בנ"ד נמי אם יראה לדיין שטענת האפטרופוס שקר או נוטה לשקר מצוה עליו להציל עשוק מיד עושקו ולהעמיד הדין על אמתו: ולא מבעיא לדעת הרא"ש ז"ל דפסק כר' אחא בההיא דגמל האוחר בין הגמלי' בידוע שזה הרגו ומפיק ממונא באומדנ' דמוכח, דהכא נמי אומדנא דמוכח הוא כיון שעלה לספינה מיד ושמעון לא עלה ונטבע ראובן בים ולא הספיק לקנות סחורה ולשלוח ויש עדים לשמעון פשיטא דמוציאין מן היתומים, אלא אפי' לדעת הרמב"ם ז"ל שפסק כרבנן דפליגי עליה דר' אחא ולא מפיק ממונא באומדנא, מודה הוא בנ"ד, דבשלמא התם הספק הוא אם נתחייב או לא דילמא גמל אחר הרגו, אבל בנ"ד הדבר ברור על פי עדים שנתחייב ראובן לשמעון והספק הוא אם החזיר לו או לא: הילכך כיון דאיכא כמה אומדנות שלא החזיר מוציאין מן היתומים.
ותו כיון שנתן לו המעות להלבישם במצרים הוי כמי שמת קודם שהגיע זמן הפירעון, ומלתא דלא שכיח דלא טענינן ליתמי, וכיון שלא ראו זה את זה עוד היאך החזיר לו מעותיו:
וכי תימא ע"י שליח מלתא דלא שכיחא היא שישלח לו מעותיו ע"י שלוחו ונמצא מתחייב באחריותן, דמצי למימר אתה נאמן לי בשבועה האיך לא מהימן. וכ"ת ששמעון עשה שליח לקבל מעותיו, מה נפשך אם השליח הלך בספינה אחרת או בתוך אותה הספינה בעצמה, אם הלך בספינה אחרת הרי נטבע ראובן קודם שעלה ביבשה ולא ראה את השליח, ואם השליח היה ג"כ בספינה מה נפשך נטבע גם השליח או לא אם לא נטבע השליח נשאל את פיו אם עשה אותו שליח ואם נתן לו ראובן המעות או לא, ואפי' שהיה השליח בתוך הספינה ונטבע אומרי' לאפטרופוס ודאי לא עשה שליח בלא עדים, דאי איתא קלא אית לה למלתא. ותו דמילת' דלא שכיח הוא שיתן מעותיו לראובן ומיד נמלך ליתן אותם לשליח להוליכם למצרים כיון שגם השליח היה הולך למצרים. ותו שדרך הולכי ימים שתופרין המעות במלבוש הפנימי, ומלתא דלא שכיח שיתן המעות לשליח בתוך הספינה. ותו דאין דרך לתת מעות לשליח הבא בהרשאה אלא בפני ב"ד ומלתא דלא שכיח הוא לעשות ב"ד בספינה:
כללא דמלתא דאם נראה לב"ד שהטענה שטוען האפטרופוס היא שקר כדי להעמיד הממון ביד היתומים מצוה עליהם לכוף אותם ולהוציא הממון מתחת ידם דיתמי דאכלי דלא דידהו ליזלו בתר שבקייהו ויש לדיין לדון על פי ידיעתו הדבר ההוא אעפ"י שאין שם עדי' וראיה. הנלע"ד כתבתי:
אחרי שבררנו שהנתבע חייב כתובה ותוספת יש לנו לדון בשאלת ערך הכתובה הנ"ל שערכה הנקוב 1,000,000 שקלים ישנים וערכה הנומינאלי הוא 1,000 שקלים חדשים בלבד.
"מדבריה של האשה מצטיירת תמונה עכורה של מערכת יחסים קשה ומעוותת ששררה לאורך כל השנים בינה לבין בעלה הנאשם. התייחסותו של הנאשם אליה במשך כל תקופת נישואיהם כך לפי עדותה של האשה, לוותה באלימות בהתעמרות קשה בה בזלזול בה ובהשפלה שבוצעו לעיני ילדיהם ולעיני אחרים. עדותה נמסרה מפיה בהרכנת ראש, ברעידה, וכמעט בגמגום. האשה הצטיירה בפנינו כדמות חלשה ומופנמת, אשר לא העזה לשאת עיניה אל הנאשם שיש מולה, שידרה בטחון עצמי מעורער ופחד רב כפי שמשדר מי שחי באווירת טרור מתמדת (עמ' 35 לפסה"ד המכריע שורות 11-17).בהלכה בהלכות עדות סימן כ"ח סעיף ה' כתוב שאדם אלם וטוען התובע שהעדים מפחדים מבעל דינו לבוא ולהעיד (ויש הוכחה לדבריו) בית דין כופין את בעל דינו שיביא הוא העדים וכן כל כיוצא בדברים אלו דנים בהם לאלם. ועיין בסמ"ע ס"ק כ"ט שדי בכך שבית הדין יודעים שהבעל דין אלם.
...
דבריה של האשה והתבטאותם המגומגמת נשמעו אותנטיים באזני ועוררו בליבי אמון מלא. הביטוי המוחשי ביותר למרורים שאכלה אשה זו מידי בעלה כפי שסיפרה לנו בעדותה, היה שפת גופה הפחד שניבט מעיניה ודבריה המקוטעים והבלתי סדורים.
רושם קשה זה, חוזק מאוד בעדות ילדיה, שלא חסכו מילים בתיאור סיבלה. (עמ' 37 לפסה"ד שורות 8-11. ההדגשות אינן במקור).
הרב י' יהודה גליק – אב"ד | הרב דוד בר שלטון | הרב אברהם דב זרביב |