ב"ה
בית הדין האזורי פתח תקוה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב דוד גרוזמן הרב נחמיה נשר הרב אברהם שמן |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 1266186/1 | |
תאריך: |
ט במרחשון התשפ"א
27/10/2020 | |||
צד א |
פלונית
| |||
משיב |
| |||
הנדון: | היתר עגונה שבעלה היה במטוס שהתרסק | |||
נושא הדיון: | היתר עגונה שבעלה היה במטוס שהתרסק |
בית הדין קיים מספר ישיבות, בדק, חקר עדים מומחים, עיין בממצאים ובמסמכים המצויים בתיק בית הדין. כמו כן בית הדין - אף לאחר שהחליט - פנה לעוד דיינים מגדולי דייני ישראל שאף הם יחוו דעתם וכפי שנהוג מזה מאות בשנים ודעת כולם הייתה כי יש להתיר את האישה לעלמא.עתה הגיע עת הנימוקים.
על כן לאור האמור מחליט בית הדין כי:
1. האישה [ב'] ת.ז. [...] הינה אלמנה.
2. הנ"ל מותרת להינשא לאחר בירור כנהוג אצל רשם הנישואין.
3. יש לתקן בכלל הרשויות את מעמדה מנשואה לאלמנה.
4. בית הדין ייתן במועד מאוחר יותר את הנימוקים והדין ודברים ההלכתי שהובילו אותו להחלטה זו.
האישה: בעלי נהרג לפני 25 שנה בנפילת מטוס, הבאנו אותו לקבורה בארץ אחרי ארבעה ימים, יש לי אישור חברה קדישא, ואישורים שהוא נפטר, ומשרד הפנים לא רוצים להכיר בי כאלמנה כי אין לי את תעודת המשלוח של הגופה, כי לא חשבתי לשמור על זה אז, ואין לי דרך להשיג את זה.בתאריך ח' באב תש"פ (29.7.20) המציאה המבקשת מסמכי קבלת כספי הפיצויים שקיבלה מחברת הביטוח של חברת התעופה.
ביה"ד: מתי נישאתם?
האישה: 1977, מציגה תעודת נישואין. יש לנו שלשה ילדים. הוא נסע לעסקים, והיה על הקו הזה הרבה. היחסים בינינו היו תקינים לגמרי. היה לו עסק של טקסטיל והיה נוסע לשם בקביעות.
ביה"ד: יש לכם משהו מהרשויות שם?
האישה: מציגה אישור נוטריוני. זו הצהרה על בסיס מסמכים. לא היה לי אישור בבלגיה כי הוא לא נהרג בבלגיה.
ביה"ד: איך הוא רשום בבלגיה?
האישה: אני מניחה שהסטטוס שם שונה. יש לי צו ירושה בבלגיה. אני לא יודעת האם משרד הפנים יכבד את האישור.
א. הממשלה הרומנית וחברת התעופה הודיעו רשמית כי י.ג. נהרג.ב. עדויות שהתקבלו בפני ביה"ד
ב. חברת הביטוח של חברת התעופה שילמו פיצוי לאלמנה.
ג. ירושתו חולקה ליורשיו ולא עולה על הדעת שאם הוא בחיים לא היה מגיע למנוע זאת.
ד. עברו כבר 25 שנים מאז ההתרסקות בתוך אירופה, מקום עם אפשרויות תקשורת מתקדמות ומגוונות ולא עולה על הדעת שאם היה בחיים לא היה מודיע זאת או לא היו יודעים על כך.
נתנו לנו להיכנס, היינו שם שני אנשים אני ומייזלר. אחרי הצהרים בשעה 12:00-13:00 התחילו לזהות גופות. הביאו אותו, היה נראה כמו [...], כי ישב בביזנס קלאס, המטוס שנפל, זה היה נראה שהטייס התאבד כי המטוס נפל עם השפיץ למטה, עשה חור של שמונה מטר, וכל הטיסה נפלה עליו, היה נראה כמו [...]. ביום שישי המשפחה אמרו לי שבראש היה לו מכה, ולא היו לו שם שערות, ועוד סימן שאני לא זוכר, וכן אצבעות מאוד רחבות.זיהוי הסימנים
אני הייתי הראש של החברה קדישא והוא הסגן, שאלו אותי על החפצים האישים, דרכון, אני רואה את השעון, את זה לא זיהיתי, אני לא מכיר את הדרכון, קראתי את השם שלו, אחרי זה פתחו את השק על השולחן, אני מחפש סימן, אני מתחיל לגשת, נותנים לי לעשות את העבודה, פותח, ראיתי חורים של העיניים, חיפשתי איפה הראש, ראיתי פדחת, ואת הצלקת שהייתה לו שם. אמרתי לחבר שלי "זה הסימן", ואחרי זה את האצבעות, ראיתי אצבעות שנים או שלושה. השוטר הבלגי אמר לי "אין בעיה לתת לך אותו אבל אני חייב למלא את הטופס שבאמת זיהית", החוקר שאל "אם לא היית יודע שזה הוא היית מזהה אותו?", אמרתי "לא", ואמרתי שקיבלתי את הסימנים, את האצבעות ואת הסימן בראש, שאל אותי מה הוא ימלא בטופס? אמרתי שאני אבדוק עוד משהו, אני פותח עוד חלק אחד ומוצא על הגופה כנף של ציצית, חלק כזה קטן, ראיתי את הזה.זיהויו על פי מיקומו בטיסה
ת. אחיו אמר שהאצבע שלו יותר רחבה משל בן אדם רגיל. האורך יותר קטן והרוחב יותר גדול משל אדם רגיל. היו לו "נימים" של עור והאצבע היתה מאוד רחבה, יותר מאדם נורמאלי, האצבעות לא היו שלימות. מצאתי אותו הפוך, לא היה עם כל היד, חתיכות, תפסתי כאן וכאן, ראיתי שהאצבע יותר רחבה משל כל אדם אחר. העור הזה לא זוכר אם היה על כל האצבעות שראיתי.
בהמשך:
ש. צלקת. זו נקודה או תפר ניתוח?
ת. אני לא יודע. זה היה באורך אצבע אין שערות, באורך של יותר משני חלקים מהאצבע, שם אין שערות, אמרו לי שזה במקום של התפילין.
ש. למה לא היה שם שער?
ת. בתור ילד [...] אולי [...] אמרו לי כאן יש שער וכאן שער וכאן אין שערות. אני לא יודע למה לא היה שם שער. דיברנו אז, אני לא זוכר, אולי ממכה או חתך.
ש. רק ראית שאין שער, לא ראית מכה או תפר או ניתוח.
ת. רק שאין שער. כאן היה שער וכאן היה שער ומאחורה היה שער, ובאורך של שני שליש אצבע ורוחב דק לא היה שער.
ש. היה שעון?
ת. לא ראיתי.
ש. בתור איש חברה קדישא. כמה אצבעות ראיתי שיש בהם את הנימים שנושרים.
ת. אחת או שתים. לא זוכר בדיוק. כשראיתי את זה, אמרתי מיד, כי זה הסימנים שקיבלתי.
ש. זה נדיר מאוד לראות כאלו אצבעות?
ת. אני מכיר עוד אחד בבית הכנסת שלנו, שיש לו אותו דבר. לא ראיתי מאז הרבה אבל ראיתי.
ובהמשך לגבי הציצית:
ש. ברור שהציצית הייתה עליו?
ת. אני פתחתי את ה [...] לכן זה יצא, הייתה רק כנף, כזה חלק. כנף עם הציצית.
ש. איך הוציאו לך דווקא אותו?המסמכים שנמצאו בקרבתו
ת. כל אחד שישב בטיסה קיבל מספר, התחילו להוציא את הגופות מלמעלה, למעלה היו גופות שרופים, למטה היו נראים יותר טוב, הוא היה במצב הכי טוב, ישב אחרי תא הטייס, בביזנס, הוא היה מהראשונים, לא יודע בדיוק איזה מספר, הם כתבו מספר, נגיד חמש, בניירת שלהם, ואמרו לי "תזהה אותו".
ש. אולי זה המספר של הכיסא?
ת. לא, היה מספר בשקית, התחילו מהטייס, יש קיר בין הטייס לביזנס ועוד קיר בין ביזנס לאקונומי, שר הבריאות אמר להם שיביאו אותו לזהות אותו, הוא עזר לי להביא את י.ג. הראשון, גם השגרירות הייתה סגורה, ואני הייתי צריך לפתוח וגם למלא תפקיד של אנשי הבטחון.
ש. כנראה מצאו אותו עדיין במקום שהוא ישב?
ת. כן, במקום שהיה יושב, היה לבד שם, בצד הזה היה לבד.
ש. המטוס נכנס באדמה והתפרק?
ת. נשאר שלם המטוס, הטייסים כנראה התאבדו ורומניה רצתה לחייב את האירבוס בטענה שהמטוס לא בסדר, ראו לפי הטיסה שזו הייתה התאבדות, עשה שפיץ באדמה.
ש. י.ג. היה שרוף?
ת. לא היה שרוף. לא היה שום דבר שרוף אצלו. בצד שהוא ישב בביזנס, זו לא טיסה גדולה, איפה שהוא ישב כנראה ישב לבד, בצד שלו, בצד שני אני לא יודע, בצד שלו ישב לבד.
ש. מבחינתך זה מאה אחוז שי.ג. היה מטוס ולפי הסימנים שנתנו לך הוא במאה אחוז נהרג.
ת. אלף אחוז. את ההלכה אני לא יודע, אבל על המציאות אני לוקח אחריות על אלף אחוז.
ש. המטוס התרומם והתרסק שני דקות לאחר ההמראה, כולם היו חגורים?
ת. לא יודע אם אחרי שתי דקות, יכול להיות גם חמש דקות, הוא היה קשור.
ש. אתה יודע את זה?
נתק בשיחה.
ת. אני יודע שהיה קשור, לא שאני ראיתי, אני זוכר שאז דיברתי עם שר הבריאות, שהסביר לי שהגופה "שאתה מחפש, הוא ישב בביזנס, כנראה לבד בצד שלו, ולא הייתה בעיה לאסוף אותו".
ש. אתה יודע את זה מדברי שר הבריאות, שידעו איפה ישב, והיה קשור.
ת. רצה להסביר שזו הגופה שלו כי היה בין שתי קירות ולבד.
ש. הגופות של האקונומי לא התערבבו עם הגופות של הביזנס .
ת. הוא היה לבד, זה מה שהוא הסביר לי, שהיה בביזנס לבד.
ש. רק בצד שלו.
ת. בצד שלו כנראה היה לבד, על הצד השני לא דיברו, אמר ששם לא התערבב עם אחרים, היה בין שתי קירות, יש מעבר באמצע, הכל נפל עליו.
ש. חגורת הבטיחות ראית?
ת. לא.
ש. אולי נהיה [...] בגלל שנמעך בין שתי קירות?
ת. נפל מגובה, וזו הייתה טיסה גדולה, והכל נפל עליו.
ש. איזה מסמכים היו שם, חוץ מדרכון?לסיכום: סימני הזהות שעלו מדברי ר' יעקב ברגר שיש לדון אם יש לסמוך עליהם בנפרד או בצירוף להתיר את האישה הם:
ת. גם תעודת זהות בלגית.
ש. כרטיס אשראי?
ת. לא הראו לי.
ש. משהו מהחפצים היה בבגדיו או הכול בתא מטען?
ת. לא בדקתי.
ש. החפצים הגיעו בנפרד או בשק?
ת. את השק הביאו, היה שם את הג'יימס בונד שלו, שאלו אותי אם אני מכיר ואמרתי כן.
ש. הראו לך רישום שעלה למטוס?
ת. לא.
ש. לפי מה אתה יודע שהיה במטוס?
ת. המשפחה קיבלה את הרישום, את זה אני לא בדקתי, כשפתחו את הגופה הראו לי את הדרכון ואת תעודת הזהות ושאלו אותי אם זה הוא.
א. כנף ציצית בתוך גופו.ב.2. חוות דעת חוקר אסונות תעופה
ב. פאספורט ותעודת זהות שנמצאו עמו.
ג. סימני זיהוי בגופו שמסרה המשפחה: מצוי מקום על ראשו ללא שער באורך אצבע וברוחב אצבע.
ד. סימן זיהוי נוסף: למנוח היו אצבעות עבות עם נימין הפורשין מהם.
ה. מיקום מציאת הגופה הידוע לשלטונות הינו מקום מושבו כפי שנקבע בעת עלייתו למטוס, בידיעה כי במקום זה – מחלקת עסקים, באותו צד – לא ישבו עוד אנשים אלא רק י.ג.
א. על פי מהירות צלילת המטוס בעת פגיעתו בארץ ועל פי זווית התרסקותו – כולם מתים בוודאות של 100%, לא מדין רוב, ואין אף לא מיעוט שבמיעוט שיכולים להינצל מפגיעה כזו.ג. ניתוח האפשרויות ההלכתיות למתן היתר נישואין
ב. אין משמעות למיקום ישיבת הנוסע במטוס בפגיעה מסוג זה במהירות ובזווית שבתאונה זו.
וכן אם שמע מערכאות של עובדי כוכבים שאמרו הרגנו פלוני אינם נאמנים שהם מחזיקים ידי עצמם בכזב וכן כל כיוצא בדברים אלו.האחרונים התחבטו אם עדויות על מות אנשים המצויים במסמכים רשמיים של הרשויות השונות, המחייבים את הרשויות עצמם, שאין בהם כל התפארות, אם גם הם יכללו בכלל שאין להאמין לאמירת הערכאות אודות מיתת פלוני.
הגה: ויש אומרים דכל ערכאות של עובדי כוכבים אינם נאמנים אפילו אומרים שנהרג בדין שלא על ידם.
ואין למסור כלל בזה אלא הכל פי ראות עיני הדיין ובעלה על העליה לאחר שכבר אחז האש בפנת הגג וכו' עדיף טפי דלא שכיח כלל שיבא אחריו אדם אחר דאש על הארץ עדיין יותר קל להמלט משא"כ על העליה וכ"ש בשאין פתח לצאת אלא בהאי פתחא ולא יצא הוי כנפל לתוך כבשן האש דמעידין עליו.כלומר, חז"ל קבעו את הכללים להתיר עגונה אך יש להפעיל שיקול דעת בכל מקרה ומקרה.
וכתב בעל חבצלת השרון (סימן כ"ח) מה ששמע מפי הגאון בעל דרך המלך שהיה מקובל מפי רבו בעל נודע בשערים אב"ד לובלין שבבוא אליו איזה שאלה הוא שוקל בשכלו על אמיתות העניין לפי שכל האנושי, וכן הוא כותב על שאלות עגונות, אם ברור הדבר על פי שכל האנושי ודעת בני אדם שהעניין אמת, אז הוא מיגע עצמו למצוא צד היתר על פי חוקי התורה הקדושה, וכך כותב בשו"ת בניין צבי שיש בידו קבלה מבעל הדברי חיים זצ"ל דבעגונה העיקר להביט תחילה על אמיתות המעשה ואחר כך לדון ולחפש בהלכה, והובא זה כמה פעמים בשו"ת מהר"ש ענגל.כך שקודם ששקלנו מההיבטים ההלכתיים בחנו את המקרה על פי שכלנו ודעת בני אדם.
בענין עדות ערכאות שעלה בעראפלאן /אוירון/ והעראפלאן נפל בהיםובהמשך הכריע:
כ"ז תשרי תשט"ו.
מע"כ ידידי ח"א הרה"ג מוהר"צ הערשל קויפמאן שליט"א.
הנה בדבר העגונה יפה כתבת שעדות הערכאות מהוואר דעפארטמענט /מהמחלקה של אדגר הובר ראש הפ' בי' אי'/ שהודיעו בהדאקומענט /מסמך/ שעלה בעראפלאן והעראפלאן זה נפל בהים הנודע בשם ענגליש טשענעל, היא עדות שיש לסמוך על זה, משום דערכאות לא חשידי לשקר כדסברי החת"ס ועוד אחרונים. וגם אם הודיעו לה קודם ששאלה וקודם שהגיע הזמן שצריכה לשאול מהם, יש לזה דין מסיח לפי תומו, שהרי לא היו צריכים לכתוב לה כלום, דאם כבר הייתה צריכה לשאול היה זה גם כן נידון כשאלה שעליהם להשיב, כיון שיודעין שתשאל, אבל בלא הייתה צריכה לשאול עדין יש להחשיב זה כמסל"ת בברור.
על כל פנים מתוס' מוכח שאסרי בתרי רובי ושפיר הקשה הפ"ת על המתירין, אבל לדינא הא מתירין האחרונים, ובחידושי תירצתי באופן נכון. וגם מסתבר שבנפילה מעראפלאן שגבוה מאד - ליכא אף מעוט שניצולין, וגם יש לצרף מה שיותר מעשר שנים שלא נשמע כלום ממנו שדעת תרוה"ד בפסקים סימן קל"ט ואחריו החת"ס בסימן נ"ח וסימן ס"ה שבזמננו כל אדם כצורבא מרבנן, שקלא אית ליה, משום שעל ידי הבי דואר והצייטונגען /עתונים/ אפשר להודע אפילו מקצות העולם, וטעם שלא שייך צורבא מרבנן שאמר בגמרא - מפרש התה"ד משום שאין לחלק בגזרות חכמים ליתן הדבר לשיעורין, ולכן בזמננו שכולם כצורבא מרבנן, יש מקום להתיר באבד זכרו. ואם כן כל שלן עתה בימינו שנודעים אף ביום אחד מכל העולם ממש על ידי טעלעגראמעס וטעלעפאנס /מברקים וטלפונים/ וכדומה שהוא לאין מספר יותר במהירות מזמן החת"ס וכל שכן מזמן התרוה"ד, יש מקום להתיר ואולי באופן כזה לא היו מסתפקין כלל והיו מחליטין להתיר, וגם הא יש שיטת הר"א מווארדון שבמרדכי שבעצם דין מים שאין להם סוף מתיר לאחר הרבה שנים שמשערין חכמי הדור ויראי שמים שכבר אין להסתפק שהוא חי, ואף שמסיק שחולקין עליו ואסרי לעולם מכל מקום שיטה של ראשונים היא ויש גם כן לצרפה.הגאון ר' משה פיינשטיין זצ"ל התיר את העגונה בהסתמך על ג' היתרים:
א. יש "תרי רובי" שהבעל אכן נהרג.בתוך הדברים כותב הגאון ר' משה פיינשטיין זצ"ל את הדברים הבאים:
ב. עדות העכו"ם שהבעל מת, זאת על פי הודעות הרשמיות שלהם, עוד קודם שנשאלו על כך, המגדיר את הודעתם כעדות של גוי מסיח לפי תומו, שיש להסתמך על כך.
ג. אבד זכרו של הבעל לאחר כה הרבה זמן שנעלם ולא שמענו ממנו מאומה, ובתקופה מודרנית זו שאמצעי התקשורת כה זמינים – כל האחרונים והראשונים היו מסכימים שיש בכך ראיה שהוא נהרג.
"וגם מסתבר שבנפילה מעראפלאן שגבוה מאד ליכא אף מעוט שניצולין".זאת אומרת, שכל ההיתר של בעל ה"אגרות משה" בנוי על כוח ההיתר של "תרי רובי", שהינו היתר המוטל במחלוקת הראשונים, אולם לדעתו אין צורך להיתר זה, היות וסביר להניח שבמקרה אליו מתייחס ה"אגרות משה" אין אפילו כלל דין של מיעוט אפשרויות של ניצולים, שבהתקיים נתון זה של אפס ניצולים - בוודאי שיש מקום להתיר ללא צורך בדיונים.
א. ההיתר על פי הודעות רשמיות של הרשויות.בשתי סוגיות אלו דעת ה"חתם סופר" להכריע להיתר. טעמו של ה"חתם סופר" בנידון אם יש לסמוך על הודעות הרשויות הרשמיות על מות אדם מובא בשו"ת "חתם סופר" (חלק ג' אבן העזר חלק א' סימן מ"ג) וזה לשונו:
ב. ההיתר על פי "אבד זכרו" בימינו אנו, לאור אמצעי התקשורת המתקדמים הנגישים והזמינים לכל דכפין.
מהמקובץ מבואר דערכי מהימן לעדות אישה בלא מסל"ת דאע"ג דסתם גוי בעינן מסל"ת משום דבמתכוון להעיד חשיד לשקר אפילו במילתא דעבידי לאגלויי, מכל מקום בערכי דלא חשודי לשקר דלא מרעי נפשיה עדיף טפי במתכוונם להעיד ממסיחים לפי תומם, ועדיף נמי כתבם מפיהם דלא חתימי בשיקרא מרעי נפשייהו טפי, מה תאמר נהי דמהימני מכל מקום לאו בני עדות נינהו מן התורה - הא ביאר רמב"ם דלא שייכי הכא דין עדות כלל, ואפילו להפוסקים דחיישי למקבלי שוחד מכל מקום הכא לא חיישי מכמה טעמים, דעד כאן לא חיישינן אלא בשטרי ממונות, דלרמב"ם אפילו לאסהודי שקרא מקבלי שוחד, משום דאי נמי יגלה נבלותם יכולים להשמט מה שאין כן הכא, אם יבא הרוג ברגליו - איה כבודם. ותו התם בין איש לחבירו ישקרו מה שאין כן הכא למאי ניחוש? אי נימא שאיש מלחמה שאנו דנים עליו חי הוא וייקר פדיון נפשו בעיניו ויהיב שוחדא להוציא לחירות וזייפו לכתוב שמו בספרי המתים, לזה לא ניחוש, שהרי פשוט בכל יום שנתפסו בורחים כאלו ויומסרו לידי אנשי הצבא, ואם כן הרי יגלה נבלותם לעיני המלך והשרים ויחייבו ראשם למלך, וליכא למיחש אלא שמא באמת חי ועודנו עומד ומשמש, ולא נכתב כלל בספרי המתים, והשיין הוא שנכתב בשקר על ידי שוחד ממי שרוצה להכשיל האישה, והנה לא מצינו חשש זה אלא בחמשה נשים ששונאים אותה ואמרינן שלהי יבמות דשעת הסכנה כותבים ומעידים ואין חוששים לחמשה נשים משום שאי אפשר בעניין אחר והכי נמי, ועוד לא מצינו שחששו שתשכור הצרה עדי שקר אלא היא בעצמה תשקר אבל לא שתשכור אחרים.וכן בנידון אם יש לסמוך על "אבד זכרו" של הבעל כסניף להיתר, שאף בזאת הכריע הגר"מ פיינשטיין זצ"ל כדעת ה"חתם סופר" להתיר. ואלו דבריו בסימן נ"ח:
ואמנם בכל זאת נ"ל דליכא אלא חששא דרבנן בעלמא דהרי מעיקרא מטעם רוב אתאינן עלה, רצוני לומר דבשהה עד שיעור יציאת הנפש אכתי לא שרי מדאורייתא אלא מטעם רוב שאינם עולים משם, ומשון הכי כי לא שהו עליו באותו השיעור הו"ל ספק שקול והו"ל איסורא דאורייתא, ואם כן כי איכא רובא אחריתי, אף על פי שלא שהה שיעור הנ"ל מכל מקום הו"ל דרבנן, דמה לי הך רובא או הך רובא. והנה נלע"ד דכל זה היה בימיהם דהיה שייך לומר ב' חששות, או שהמים הובילוהו מרחוק לנוד ואי אפשר שיודע הדבר לבני ביתו ומכל שכן בים דגלי אשפילוהו כביבמות קכ"א ע"א או שע"י החבלה נחסר ממנו אבר ובוש לחזור אל ביתו כעובדא דגברא חרוכא דשדי פיסת ידא ביבמות ק"א ע"א וכהפוסקים כרבא שם.העולה מדברי הגר"מ פיינשטיין זצ"ל:
והנה בנ"ד בים לא טבע, דנימא גלי אשפילוהו והובילוהו מעבר לנהר גוזן וכהאי גווני, ורק חשש ששט על ידי שיבולת הנהר אל מקום פלוני אלמוני, וידוע שלעת עתה נשתנו הזמנים בעניין זה ממה שהיה בימיהם, שעתה קביע בי דואר במתא בכל המדינות הידועות, ואפילו מארצות תוגרמה מגיע הכתב אלינו בזמן קצר מאוד, ואלו היה עולה מהמים בכל מקום שהוא היה מודיע לביתו על ידי איגרת או היה מפקיע הקול אפילו על ידי מגיד חדשות שקורין צייטונג /עתון/ והנה ביבמות קכ"א בעי רב אשי למימר דצורבא דאית ליה קלא, שרי אפילו לכתחילה במים שאין להם סוף ואף על גב דלית הלכתא כוותיה, בהא היינו להתיר לכתחילה ועוד אפשר דלא נתפשט הקול בכל מקום, אבל השתא בזמנינו אי אפשר שלא יתפשט הקול על ידי בית דין דקביע, אם כן לכ"ע בדיעבד על כל פנים אם נישאת לא תצא ולכתחלה נמי ליכא אלא איסורא דרבנן.
וכן חשש השני שמא מחמת כיסופא ערק ואזל לעלמא גם זה נשתנו הזמנים דברי לנו אפי' אי נשברו כל איבריו הי' בא או מודיע לבני ביתו ולא הי' בזה שום כיסופא וגדולה מזה כ' רש"י בכתובות כ"ב ע"ב גבי ב' אומרים מת וב' אומרים לא מת ונישאת לא' מעידי' ואומרת ברי לי לא תצא פי' ברי לי שאם הי' קיים הי' בא וע"כ צ"ל שברי לה שאם נמי יהי' מחוסר אברים במקום שהוא מ"מ ברי לה לפי טבעו ומהותו שהי' בא והר"ן נמי דפליג התם וכ' אפירש"י שאינו מחוור שאין זה ברי דכיון שאינה יודעת בבירור אכתי באשם תלוי קאי היינו התם דאיכא עכ"פ ב' שאומרים לא מת ואיך נכחישם ע"פ ברי כזה ועוד דאית לן לאוקמי גברא בחזקת חי דאפי' רוב חולים לחיים אבל הכא שנפל למים לפנינו ונותנים עליו חומרי חיים וחומרי מתים והוה ספק שקול מיהת וכיון שברי לכולנו שבזה"ז אלו הי' קיים הי' בא ולא הי' נמנע מחמת כיסופא לכל הפחות הי' מודיע הדבר בכתב לבני ביתו ונהי דמ"מ יש לתת סבות המונעות מכל הנ"ל וא"א להתיר האישה בכך מ"מ אותן הסבות אינן אלא מיעוט וא"נ נניח דהוה מיעוט המצוי מ"מ רובא לאו הכי הוא ומצורף לזה דהא עכ"פ נודע לנו בברור לפי טבע הענין דבשעת מעשה לא זזו משם זמן רב וחפשו הספני' חפש מחופש להוציא ולא עלה בידם כי דרכם עתה בזמנינו וה"ל כאלו נודע לנו בברור ששהו כדי יציאת הנפש וצירוף כל הסברות הנ"ל מועילות לפע"ד להוציא האישה עכ"פ מחשש איסורא דאורייתא וליכא אלא איסורא דרבנן וגדולה מזו במרדכי דסוף יבמות סימן צ"א תשוב' מהר"א מורדן שרצו הגאוני' להתיר אישה במשאל"ס באומדנות ונסתייעו מסברא ר"א בצורבא מרבנן ונהי דפליגי התם היינו להתיר לכתחלה דרבנן החמירו ע"ש אבל מן התורה שרי בוודאי כנלפע"ד ברור בעזה"י.
א. שבמקום שאין אף מיעוט של ניצולים - יש בוודאי מקום להתיר את האישה.ד.3. מטוס שהתפוצץ – היתר על פי הכלל של 'אי אפשר שיחיה אלא שימות'
ב. כמו כן יש להכריע, כי בימינו אנו שהתקשורת מצויה - יש להסתמך כסניף להיתר על ההיתר של "אבד זכרו".
ג. כמו כן יש להכריע להיתר ולהסתמך על מסמכים רשמיים של העכו"ם ושל המומחים מטעם השלטון, שבחתימתם לרשויות הודיעו על מות הבעל, בכדי להתיר את האישה ואין בכך כל חשש של עדות עכו"ם שלא במסיח לפי תומו.
הנידון שלפנינו הוא תוצאה טרגית של אסון בתאונת מטוס, ואלו הן העובדות הנוגעות לדין בקצרההרכב בית הדין הנ"ל התיר את האישה, ובהמשך נשוב לחלקים מפסק דין זה.
חברת הנסיעות טאי (THAI) הודיעה במכתב רשמי מיום 10.8.92 י"א אב תשנ"ב על תאונה בטיסה מס' TGG113 שיצאה מהעיר בנגקוק שבתיאלנד לקטמנדו שבנפאל. התאונה היתה ביום שישי ראש חדש אב תשנ"ב 31.7.92 בשעת 45: 12 לפי השעון שם. שבעים נוסעים היו במטוס מאומות שונות, וביניהם מר ע. פ. ז"ל וד"ר ר. ש. ז"ל, כל הנוסעים נספו.
הרב נוימן שליט"א הודיענו שמשרד החוץ ביקש ממשטרת ישראל לשלוח מומחים לנסות לזהות, נשלחו שלושה, האחד מומחה לטביעת אצבעות ולא היתה לו עבודה. השניים הם ד"ר יעקב לוינסון ומפקח שמעון מייזלס שהם יראי שמים.
הופיע העד שמעון מייזלס מפקח, קצין זיהוי במשטרת ישראל מוזהר ומעיד:
נסעתי למקום ששם רוכזו חלקי גופות וחפצים. מאופן התרסקות המטוס אין סיכוי שמישהו מנוסעיו יישאר בחיים. בין חלקי הגופות שהגיעו היו חלקים מחיות שונות.
המטוס התרסק בגובה של 3,500 מטר בהר שגובהו מגיע ל – 5,000 מטר. ההר חלק כמו קיר. המטוס התרסק וכל החלקים התפזרו לכל עבר.
התנאים במקום ההתרסקות קשים, שאפילו אם היה מישהו שורד לא היה נשאר בחיים בגלל חוסר חמצן בגובה כזה וגשמים ורוחות סוערות. וברור שאף אחד מנוסעי המטוס לא נשאר בחיים אף בעלי חיים שהיו רחוקים מהמקום נהרגו מהדף ההתרסקות.
נמצאו רק חפצים של ד"ר ש. ופ. לד"ר ש. נמצאו מעיל ולבוש תחתון ומסמכים אישיים, כגון כרטיס אשראי של בנק עם חתימת ד"ר ש., טלכרט של טלפונים. לפ. נמצא נרתיק של מצלמה שבו היה כסף זר וכסף ישראלי המשפחה זיהתה את הנרתיק, טביעות אצבעות לא מצאנו, היה רופא שיניים שזיהה חלק שיניים של מקומיים אבל לא נמצאו חלקים מגופות הנספים הנ"ל.
הוא מציג בפני בית הדין את החלקים הנמצאים, ואשת ד"ר ש. ואם ע. פ. הנוכחים בבית הדין מזהים את החלקים.
כן מציג תמונות ממקום האסון, והכל נמצא בתיקי בית הדין.
הופיע העד השני ד"ר יעקב לוינסון רפ"ק קצין זיהוי חללים משטרת ישראל מוזהר ומעיר:
על פי ניירת חברת התעופה ש. ופ. היו בטיסה ברשימה ההיא של נוסעים שנסעו.
מציג בפני בית הדין את הכרטיסים המקוריים שנשאר בהם ההעתק של נסיעה זו.
אמנם החברה זרקה את העתקי כרטיסי העלייה למטוס לפני הטיסה, אבל הנוהג שם הוא שכאשר מקבלים כרטיסי עליה למטוס, לא די בכך אלא ממשיכים לדלפק משטרת הגבולות ושם מחתימים היתר יציאה עם תאריך ומספר הטיסה.
מגיש לבית הדין צילום היתרי היציאה של שניהם. הנוהג שמצמידים היתר היציאה לכרטיס העלייה וזה נבדק בכניסה למטוס. דברתי, מוסר העד, עם ראש המחלקה של סטטיסטיקה ואמר שלפי מסמכים אלו אין אפשרות שאותם אנשים לא היו בטיסה.
מאשר את החפצים כעד הקודם ומוסיף כרטיס כספומט בחתימתו של ד"ר ש. בדקתי מספר הכספומט וזה שלו. כן מגיש חוזה העבודה של ד"ר ש., מציג את מעילו והגב' ש. מאשרת שכן הוא והיא תפרה בשרוולים.
מראה תמונות מאזור ההתרסקות בגובה כמעט בן אלף רגל מעונן כל השנה ושיפוע חזק של הר. חיילים מאומנים יכולים להגיע ולפעמים בזחילה על ארבע ויש שקיבל התקף לב מחוסר חמצן ומת במקום.
הוא שאל את הצוות שעבד שם אם יש אפשרות שמישהו יצא חי וראש הצוות אמר שלא.
ראינו סימנים של אכילת חיות טרף גם בחפצים וגם בחלקי גופות (של אחרים) חלקי גופות היו קטנים מאד ולא נמצאה גופה שלמה. גם בגלל תנאי השטח וגם משריפה שפרצה מהדלק. יש חלקי בגדים וגופות שרופים. וחלקי כסף ישראלי שרוף.
לקח יום וחצי עד שמצאו אתר ההתרסקות ולא נמצא אדם חי ואף הממשלה הנפאלית הכירה בפטירה
מאחר והתברר שעל פי ההלכה ונעלה מכל ספק ששניהם היו במטוס, עלינו לברר דין מי שהיה במטוס ונפל והתפוצץ המטוס, ולא נמצא לאחר מכן סימנים מהגופה אם יכולים לפסוק שודאי מת ולהתיר את אשתו.כלומר, יש להגדיר היטב כל מקרה ומקרה לגופו, אין להשליך ולדמות מקרה למקרה, תוצאות המקרים נגזרים לעיתים בצורה שונה משמעותית בגלל פרט קטן, כגון שינוי במהירות, בכוח הנפילה, בגובה הנפילה, במקום המושב בו ישב, במזג האוויר, בכמות הדלק שבמטוס ובפרטים רבים, שכל אחד יש ביכולתו להכריע את הדין ההלכתי בכל מקרה ומקרה.
פסק הרמב"ם בפרק י"ג מהלכות גירושין הלכה י"ז:
"ראוהו שנפל לגוב אריות ונמרים וכיוצא בהם אין מעידין עליו, אפשר שלא יאכלוהו, נפל לחפירת נחשים ועקרבים או לתוך כבשן האש או לתוך יורה רותחת מלאה יין או שמן או ששחטו בו שני סימנים או רובן אפילו עמד וברח מעידין עליו שמת, שודאי סופו למות, וכן כל כיוצא בזה מדברים שאי אפשר שיחיה אלא ימות מיד בזמן קרוב הרי אלו מעידין עליו".
והמקור מגמרא יבמות דף קכ"א והטעם באריות שלפעמים אינם רעבים ולא אכלוהו אבל בנחשים על ידי דוחקן שעומד עליהם מזיקים אותו, וכמו שפסק בשולחן ערוך סימן י"ז סעיף כ"ט ול' שהביא הוא גם כן לשון הרמב"ם הנ"ל שהוא הדין בדברים שאי אפשר שיחיה אלא ימות מיד מעידין עליו.
ובגמרא שם על דברי רבי מאיר שאמר מעשה באחד שנפל לבור הגדול ועלה לאחר שלושה ימים, אמרו לו לרבי מאיר אין מזכירין מעשה נסים, ובתוספות שם הקשו אם כן איך זה כשנפל לגוב אריות מעידין עליו? ותירצו שאינו ממש מעשי נסים כיון שלפעמים אינם רעבים.
לפי זה כל שאפשר לתלות בדרך הטבע אף שהדרך הזו רחוקה ועל פי הרוב האדם מת, עם כל זה אם אפשר בדרך הטבע להינצל אף שזה מיעוט וההצלה רחוקה, יש לחוש שהוא חי והלך למקום אחר. אבל אם בדרך הטבע אי אפשר שינצל רק בדרך נס, הלכה היא שאין מזכירין מעשי נסים ומעידין עליו שמת.
ולמדנו מלשון הרמב"ם שפסקו בשלחן ערוך שלאו דווקא האופנים שנאמרו בגמרא שמעידים עליו שמת, אלא הוא הדין בכל דבר שאי אפשר לחיות רק בדרך נס מעידים עליו ואין מזכירין מעשה נסים.
וכמה הגדרות יש בעניינים אלה, יש מקרים של רוב למיתה ויש תרי רובי ונבאר את זה עוד בס"ד לקמן, שיש מיעוט מצוי ויש מיעוט רחוק שאינו מצוי אבל יכול להיות בדרך הטבע, ויש דבר שרק בדרך נס יכול לקרות שבזה לא מתחשבים כפי שנפסק להלכה כתלמוד בבלי ולא כדעת התלמוד הירושלמי שמתחשבים במעשה נסים.
נברר עתה תאונת מטוס ואפשרות ההצלה לנוסעים למה היא דומה, שמכיוון שזה דבר חדש דהיינו הנסיעות במטוס לא ראינו בפוסקים שיכתבו על כך ישירות ועלינו לדמות מילתא למילתא.
הדבר ברור שאף שאנו כוללים בלשוננו תאונות מטוס אין התאונות שוות בחומרתם, ופשוט שהדבר תלוי בצורת התאונה, אם הייתה התאונה באוויר ובגובה או שהייתה על הקרקע. אם המטוס התפוצץ ועלה באש או שרק נשבר, יש תאונות קלות ויש תאונות חמורות, לכן נראה שאין לתת דין משותף לכל המקרים, ואם נרצה ליחס באופן כללי נוכל לומר שברוב תאונות המטוסים רוב האנשים מתים, ואפשר שבעצם תאונה במטוס יש כבר רוב אחר למיתה, אלא שכאמור יש להתייחס לכל צורת תאונה ולדון עליה בנפרד אם יש בה מיעוט שיכול להינצל או שרק מעשה נסים הוא אם ניצל מאן דהוא.
על פי עדותו של ד"ר לוינסון הניצולים מתאונות מטוס הם מועטים מאד, אבל יש כמובן הבדל בין תאונה לתאונה, התאונה כמו במקרה שלפנינו היא מהתאונות הקשות שכן המטוס נתקל בהר ונפלו הנוסעים לארץ מגובה מסוים.בהמשך דבריהם הם התירו את האישה והתייחסו למקרה שלהם כ"תרי רובי" להכשירו וכפי שהגר"מ פיינשטיין זצ"ל התיר על פי ההיתר של "תרי רובי".
על פי עדותו של ד"ר לוינסון מבחינה מדעית כשנופלים ממטוס בגובה מסוים תוך 5 שניות מאבדים את ההכרה ותוך שלוש וחצי דקות עקב הבדלי הגובה והשינויים מתפוצצים כלי הדם במוח ואדם מת עוד בהיותו באויר. הערכה מדעית כזו נעשתה לבקשת אישה שבעלה נספה בתאונה ורצתה לדעת אם סבל לפני מיתתו.
כמובן שכל זה מדובר כאשר נופל האדם מהמטוס עקב התפוצצות המטוס ולא באופן שהמטוס נופל עם נוסעיו לקרקע שבזה כיון שמוגנים בפנים מהמטוס לא מתים מתוך הנפילה.
ברוב המקרים של תאונת מטוס שנתקל בהר לא היו ניצולים לדעתו של ד"ר לוינסון שבדק את הדבר לבקשתנו, אולם היה מקרה בשטרסבורג שהיו שמונה אנשים שניצלו ואין הסבר מדעי איך הם נשארו בחיים. שלפי דרך הטבע מטוס שנתקל ומתפוצץ בהר כל הנוסעים נספים. אולם במקרים שיש גם כמות גדולה של דלק במטוס הדבר גורם לשריפה גדולה וקשה מאד שיישארו ניצולים.
הרבה תלוי גם כן בזמן הגעת כוחות ההצלה למקום, שאם באו מיד להגיש עזרה, אם יש איזה פצוע שניתן לטפל בו כראוי מיד אפשר להצילו.
והנה כשבאים אנו לדון במקרה שלפנינו רואים בעליל איך שכולם נספו מכיוון שהתאונה הייתה קשה תוך התנגשות בהר, הייתה שריפה במטוס, צוותי ההצלה לא יכלו להגיע רק אחר זמן רב מאד עקב הגובה, ואפילו חתיכות של גוף נאכלו על ידי חיות רעות, נמצא שהכול היה בתאונה קשה זו.
אומדנא היא שבמקרה הזה רובם ככולם נספו מעצם הנפילה ברגע שהמטוס נתקל בהר ונפלו הנוסעים מגובה מסוים, שבזה כלי הדם במוח מתפוצצים כאמור והסיכוי להינצל אפשר שהוא רק בדרך נס.
דבריו אלו שנכתבו לפני שנים רבות (כשהיה אז רב ראשי לת"א יפו) אינם עומדים כלל וכלל במבחן מדעי של אפשרויות הצלה, שכבר כתבנו לעיל שתוך שניות מנפילה של מטוס מאבדים את ההכרה ואפשר לחיות לא יותר משלש דקות וחצי עקב התפוצצות ורידי הדם במוח כאשר אפילו עדיין באמצע הנפילה באוויר, ואין אפשרות להצלה, והמיתה לא באה רק מצד החבטה כמו שכתב, שבזה קרוב מאד שימות אבל אפשר שהחבטה לא תמית, שכאמור המיתה ודאית בגלל שינויי הגובה ומעצם הנפילה.אף אנו נלך בעקבותיהם.
ולכן גם לפי האפשרות הראשונה שכתב לדמות למים שאין להם סוף, אין זה דומה כלל ועיקר, כיון ששם יש מיעוט שניצל אבל מנפילה ממטוס אין אפשרות כזו ואפילו אם ייפול על עץ.
ועוד דבנ"ד ידוע כי לא ניתן בעירנו אדוסטאט לשום אדם כי אם לנעלם ובלעדו לא רצה לנסוע וגם אי אפשר לנסוע בלעדי האודסטאט ואיך ניחוש שהפקידו לאחר.תשובה זו הודפסה בסוף ספר אבני מילואים חלק א' ושם הסכים עמו האבני מילואים ד"פאס" הוי כלי דלא משאלי.
דיש מקום לסמוך על הכרת הפאס הידוע אתו וידוע בשמו ושם אביו כל סימני פרצוף פניו דודאי לא מושלי אינשי הא טפי מהנהו דאמרינן בגמרא לא מושלי להו דאיך ישאלנו למי שאינו דומה לו בסימני פרצופו המבוארים בפאס הא ילכד בו.ומכאן לפאספורט שבו יש תמונה שוודאי שאין לחוש לכל שאלה שהיא.
דכל שכן הוא מקמיע שכתב מהרי"ט דלא חיישינן לשאלה ועדיף מיניה דקמיע אינו אלא סגולה וזה חוש וכו' ונוסף ע"ז שהרי אי אפשר להשאילו כי אם למי שיש בו סימנים כסימנים והו"ל כעין שאלה דיחיד ובשאלה דיחיד בדברים דלא מושלי אינשי ודאי יש לסמוך על זה ולכן אם יתברר שלא ניתן שטר כזה לאחר יש כאן עדות להתירה.ובשם אריה (סימן ל"ב) כתב בצורה נחרצת:
דפאספורט הוא עמוד ברזל לסמוך עליו והוא היתר ברור מפי ספרים וסופרים מקמאי דקמן ומגאוני זמניהו והוא עדיף מכלים דלא מושלי מחמת שידוע לכל אשר אי אפשר לאיש מעיר אחרת בלעדו וצריך להראותו בכל מקום בואו ושבתו וכו'.ובכתב סופר סבר, שאף לבית יוסף שחשש להשאלה אף בארנק וטבעת, אך כל זה בכלים שברצונו משאיל וברצונו משאיר אצלו, אך בדברים שחייב להשאיר אצלו ואין לו בזה זכות בחירה בוודאי שאין לחוש שישאיל כלים אלו ואף הב"י יודה בכך.
דגם הב"י מודה בדבר הידוע דלא מושלי בשום פעם ולכן בגוונא דנ"ד שמוכרח להיות עמו הפאס ומכתב תעודה למלאכתו וכן הכרטיס של הספינה ושטר השותפות ושאר הדברים שנמצאו אין להעלות על הדעת כלל שישאילם לאחרים וכו'.כלומר, שבוודאי שאם נמצאו ברשותו כמה מסמכים המחייבים שיהיו אצלו אין חשש לשאלת כל אלו המסמכים גם יחד.
דאם כי הכנסת יחזקאל כתב דאין היתר הציצית נכנס באזניו, דאדרבה ניחא ליה לאינש לעשות מצוה בגופו ואולי היה לו עוד ציצית וד' כנפות, הנה אין דבריו עומדים נגד הני נדונים שהם מהרי"ט וכנה"ג והשבות יעקב והפנים מאירות בח"ב סו"ס ס"ה והשב יעקב בסימן י"א וט"ז בני דוד ומהר"א אלפנדרי במכתב מאליהו והזרע אברהם בסימן ב', ובוודאי הלכתא כוותייהו דרבים נינהו ובתראי.ובשו"ת "חתם סופר" (ח"ב סימן קמ"ד) כתב גם כן דציצית הוי מכלים דלא מושלי אינשי אלא שלא רצו להתיר על זה לחוד משום שחששו לדעת הב"י המחמיר גם בכלים דלא מושלי.
כיון שלא נמצא אלא כנף א' עם ציצית והרי הוא פסול לפנינו אם כן יש לחוש דילמא נפסל על ידי פסיקת החוט והיה אסור לו ללובשו והשאילו לאחר דלדידיה הו"ל טלית שאולה ופטורה מן הציצית, ואפילו אם ידעינן שכשיצא מביתו היו הציציות כשרים ושלמים, לא נימא אוקי אותם אחזקה והשתא נפסלו, דציצית עשויה להיפסק כל שעה משא"כ בנדון המהרי"ט כיון שמצאו כשר לפנינו מהכ"ת לומר שהיו מופסקים בשעת שאלה ולהחזיק ריעותא וכל הדברים כשעת מציאתםובדברי יעקב (סימן ע"ג) השיב על דברי ה"חתם סופר":
דהא אף דטלית שאולה פטורה מציצית מכל מקום דווקא בבגד הנצרך לאדם ללבישה הוא דשייך לחוש שהשאילו כיון שהשואל מותר ללבשו בלי ציצית, אבל בגד של ד' כנפות הנהוג בזמנינו שאיננו מלבוש מצד עצמו הנצרך ללבישה אם כן אם הוא בלי ציצית מה צורך לאחר לשאול אותו ממנו, ובעודו כשר הא לא חיישינן לבו לשאלה ויותר יש לתלות שהוא של הנאבד ונפסל בשהייתו במים.ואף בתשובות מהרי"ש (סימן ט"ו) השיג על ה"חתם סופר":
שאף שנמצאה הציצית חתוכה מכל מקום יכול להיות שנרקבו הציצית או אפשר שהגוי חתכן להכעיס בעת שמצאו, דיש להעמיד המת בחזקת כשרות שלא ילך בד' כנפות בלי ציצית וכו'.ועל פי דרך זו נלך אף אנן, שעל פי עדותו של הרב ברגר כיצד נמצאה הגופה של י.ג. (לדבריו) ברור מעל לכל ספק שכשם שהגופה נמצאה מרוסקת, כך גם בגדיו שעליו נמצאו בהתאמה לגופו, ועל כן אין סיבה שלא לומר שהוא בחזקת כשרות ועליו הייתה ציצית כשרה והכנף החתוך הינו תוצאה של התאונה והנזק שהיא גרמה.
אפילו היה להם סימנים בגופו ואפילו שומא אין מעידין עליו אבל היה להם בגופו סימנים מובהקים ביותר מעידין עליו.היוצא מהנ"ל שרק בסימן מובהק אפשר לזהות ולהתיר אישה ואף בהצטרף סימנים רבים יחדיו אין בכך כל סימן.
הגה: כגון שהיה לו יתר או חסר או שינוי באחד מאיבריו, אבל קטן או ארוך או חיור וסומק לא הוי סימן מובהק, ואפילו ק' סימנים שאינן מובהקים אינם כלום, ואפילו להמצורף לשאר אומדנות המוכיחות אינו כלום וכו' אבל שיניים גדולים אף על פי שגדולים הרבה לא הוי סימן מובהק.
בפסקי מהרא"י סימן קס"א מביא דעה אחת דמצרפין סימני כליו לשאר אומדנות, וכן משמע בתשובת מהרי"ק סימן קפ"ד דכמה סימנים ביחד מצטרפין אף על פי שכל אחד לבדו לא הוי סימן, בצירוף כולם יחד הוי סימן מובהק, דאי אפשר שיזדמנו כל הסמנים יחדיו באיש אחד.ובבית שמואל ס"ק ע"ג וזה לשונו:
בתשובת משאת בנימין בשם תשובות מהרא"מ דוקא סימנים גרועים לא מהני הצירוף אבל סימנים אמצעים מצטרפים, דעל ידי הצירוף נעשה סימן מובהק ביותר ובט"ז הביא דברי המשאת בנימין בפשיטות ובחלקת מחוקק חולק עליו".אף שהחלקת מחוקק הביא את הפוסקים שמצרפים סימנים לסימן מובהק אחד אך בתשובה המופיעה בפירוש החלקת מחוקק בדינו של פנחס מאורלא שלא צירף סימנים בינונים יחד להיתר.
(קו) ואפי' ק' סימנים. עבה"ט בשם משאת בנימין דסימנים אמצעים מצטרפין כו' וכ"כ בתשו' גאוני בתראי סימן מ"ט, אולם בתשו' ב"ח החדשות סימן ס"ה הרב מהר"א בנו של המשאת בנימין השיג על אביו ז"ל בזה דמדברי מהרא"י משמע דמיירי אפי' בס"א דגם כן לא מצטרפי ע"ש. (ע' בזה בתשו' נו"ב תניינא סימן ס"ו ומ"ש עליו בתשו' ח"ס או"ח סימן קפ"ג ובחלק אבן העזר סימן נ"ו וסימן נ"ט). ועיין במה"צ ס"ק צ"ח שהאריך בזה ומסיק שצ"ע להקל בזה וכ' שאין להביא סיוע לדברי המשאת בנימין וסייעתו מדברי הס' מתת ומהר"מ מאיגרא (הובא בבה"ט ס"ק זה) שסוברים דמצרפין סימן אמצעי דכלים עם סימן אמצעי דגוף, שיש לחלק בין צירוף סימנים שבדברים הנפרדים שאי אפשר שיתחברו כ"א על דרך מקרה לשני סימני' בגוף א'. אמנם נראה דכששני הסימנים הם סמוכים זה לזה ממש אפשר דלכ"ע חשיב סימן מובהק וע"כ לא פליגי אלא בסימנים נפרדים ולא בסמוכי', אולם למעשה אין לעשות כלל בענין זה והכל לפי ראות עיני המורה לפי ענין הסימנים, דאם הם סימנים חשובים עד שכל א' בפ"ע קרוב להיות סימן מובהק, בזה ודאי דחבור שניהם גם יחד לא ימצא אפי' באחד מני אלף וחשיב סימן מובהק לכ"ע, וכן בכל כיוצא בזה כשיהיה חבור הסימנים בגדר סימן מובהק שהוא דבר זר ומופלג ואין לדיין בזה אלא מה שעיניו רואות עכ"ד ע"ש. גם בס' בית מאיר האריך בזה והביא בשם הגאון מו"ה עוזר ז"ל שהוכיח בראיות דמצטרפים. והוא ז"ל דחה ראיותיו ואעפ"כ מסיק וזה לשונו: ומ"מ לע"ד נראה אחרי שכבר הוחלט דעת כל הפוסקים שיש ס"מ ביותר שהם ודאי ד"ת והשריש המשאת בנימין הובא בבית שמואל הכלל שלא ימצא א' מאלף א"כ הדבר מסור לחכמי הדור הם ידונו אם לדעתם הב' סימנים שביחד א"א להימצא בא' מאלף אף שא' מהן אפשר בדרך אמצעי להמצא יוכל לעשות מזה ס"מ ביותר וזה היתד שהכל תלוי בו עכ"ל: ועיין בשו"ת קהלת יעקב סימן י"ב שכ' על נדון דידיה וזה לשונו הגם שהחלקת מחוקק בהך דפנחס מאורלא החמיר למעשה בצירוף כמה סימנים מ"מ הלא ידוע שרבים מגדולי האחרונים מקילים בצירוף סימן אמצעי ומהם הרב בעל אבן העוזר ובתשו' פני יהושע וכן דעת המשאת בנימין והט"ז ועוד רבים וגדולים וכדאי הם לסמוך עליהם כ"ש בשעת הדחק בהיתר עגונה.כך שעל פי דברי הפתחי תשובה רבים שסמכו על צירוף סימנים להחשיבם כסימן מובהק ובכל אופן הכל לפי ראות עיני הדיין.
ועוד מסיק שם אם יש שני סימנים בגוף אע"פ שאין מובהקים על ידי צירוף חשיב כסימן מובהק ויותר מזה הביא מהרש"ל סימן א' בגוף וסימן א' בכליו נמי סמכינן עלייהו.י. צירוף סימנים גרועים לסימן אחד בינוני
ועיין בתשובת בגדי כהונה סימן י"א וי"ב שהעלה דאף דהרבה סימנים גרועים אינם מצטרפים היינו לעשותו סימן מובהק, אבל לעשות סימן אמצעי מהני כמו דסימנים אמצעים מצטרפים לעשות ס"מ (לדעת המשאת בנימין וסייעתו הנ"ל) כמו כן סימנים גרועים מצטרפים עכ"פ לעשות סימן אמצעי, והביא דברי עה"ג ותשו' פמ"א שכתבו כן לדינא ע"ש ועיין בס' מקור מים חיים בדיני סימנים אות י"ד, שהביא ראיה ברורה מש"ס ב"מ דף כ"ה דתרי סימנים גרועים לא מהני אף לעשות סימן אמצעי ע"ש. (כעת נדפס ספרו תשובת מהרי"מ וראיתי בסימן י"ז שהוא ז"ל עצמו נוטה להקל דתרי סימנים גרועים מועיל לעשותו סימן אמצעי כדעת הפמ"א ובגדי כהונה הנ"ל. ושם בסימן י"ח מצדד לומר דסימן גרוע מצטרף בהדי ס"א לעשותו סימן מובהק אף דנראה מדברי הבית שמואל דדוקא ב' סימינם אמצעיים מצטרפין לעשותו סימן מובהק ולא סימן גרוע עם סימן אמצעי הבית שמואל בזה לטעמיה אזיל דס"ל דכמה סימנים גרועים לא מצטרפי כלל להיות נחשב לסימן אבל לדעת גדולי התשובות הנ"ל דשני סימנים גרועים מצטרפין לעשותו סימן אמצעי אלמא דסימן גרוע יש בו ג"כ מעלה קצת א"כ ה"ה היכא דיש סימן אמצעי וסימן גרוע מעדיף הסימן גרוע להסימן אמצעי לעשותו מובהק ע"ש).כך שמכריע הפתחי תשובה שיש לצרף כמה סימנים גרועים לסימן אחד בינוני.
אבל קטן או ארוך או חיור וסומק לא הוי סימן מובהק וכו' אבל מעט עקומה לא וכו' אבל שיניים גדולים אע"פ שגדולים הרבה לא הוי סימן מובהק.כלומר כל דבר שבתחום הסבירות ואינו מוזר, אף שיש בו סימן המייחדו, אך אינו מוזר, אינו שונה מוגדר כסימן גרוע ולפי זה סימן אמצעי נמדד בשוני שבו ובמוזרות שבו.
ולענ"ד קשה דלמה לא זכר הר"ן מהו הסימן בראשו שאינו מובהק או לכל הפחות הו"ל לומר שהיה בראשו סימן שאינו מובהק, וכן במה שזכר שם צלקת הו"ל להודיענו למה אינו סימן מובהק? והנראה לענ"ד דלא נחית שם הר"ן להורות דין שאינו סימן מובהק, אלא דהשואל אמר שהגוי אמר שהכירו בטביעת עין וגם היה יודע בו סימן בראש בצלקת, אבל היהודים דלשם לא היו יודעים מאותן סימנים ומכח זה מסיח לפי תומו דהוא מכירו ובאמת אם היינו יודעים שכדבריו כן הוא בסימנים אלו אפשר שהיה סימן מועיל ולפי הנראה לענ"ד בצלקת דאם יש בו סימן בסתם שאין אנו (צ"ל במקום שאנו) יודעים מקומה איה הוא בצמצום הוה סימן, דאע"ג דכבר זכרנו בס"ק י"ז [י"ח] דמקום ומנין לא הוה סימן מובהק היינו במקום שאינו מצומצם לגמרי אלא שיודע את מקומה באבר פלוני, אבל אם יודע את מקומה בצמצום, היינו באותו אבר עצמה הוא מראה בסמוך לראש האבר או בסופו או באמצעיתו הוה סימן, כמו בגט דנקב יש בצד אות פלוני דהוה סימן ובצד תיבה פלונית לא הוה סימן, ה"נ כן הוא אם יודע שפיר לצמצם המקום הוה סימן מובהק, לא מצד הצלקת עצמה דהוה שכיחי בהרבה בני אדם אלא מצד המקום, ואם כן גם אם נאמר דהר"ן בתשובה נתכוון דצלקת לא הוה סימן, היינו שלא הגיד מקום הצלקת בצמצום אלא בזרוע סתם קאמר דוקא ולא זכר איזהו מקומן בראשו ובזרוע עצמו, ובת"ה סימן רל"ט כתב דהיה לאותו יהודי רק עין אחת רואה והשני עוורת וסתום ומאותו עין יצא לו פצע וצלקת עד סמוך לפה וכו', וכתב ע"ז דכיון שהיה כן לאותו איש הנאבד דהיינו סימנים מובהקים טפי מגבשושית, ומשאת בנימין כתב על ת"ה בזה שלא סמך על צלקת לחוד אלא ע"י צירוף עוורת ועין סתומה, ואי אפשר לומר כן, דהא אמר שם דמהני סימנים מובהקים משמע דכל אחד מהם הוי סימן מובהק ואף על גב דעין סתומה נראה דלא הוי סימן מובהק, כי הוא עשוי להשתנות מחמת מיתה וגם שכיח קצת, מכל מקום פצע וצלקת כל אחד מהם הוי סימן מובהק מצד מקומם בצמצום דהיו עד סמוך לפה.כלומר, זה ברור שכל סימן שהינו חריג מאד ואינו בנמצא אצל אנשים בוודאי נחשב לסימן מובהק שיש לסמוך עליו, אלא הט"ז העמיד דברים על דיוקם והוא, שכל סימן יכול להוות סימן מובהק אם מתברר מיקומו המדויק, שבכה"ג אף אם הסימן שלעצמו אינו מובהק, אך הידיעה על מיקומו המדויק מגדילה את ערכו לסימן מובהק.
ועוד כתב במשאת בנימין דבת"ה הוה סימן מובהק מצד מדת ארכו של הצלקת, לזה אומר אני דודאי הוי סימן מובהק כשאומר השיעור של אורך הצלקת, אלא דשם בת"ה לא הוזכר במדת האורך כמה הוא, דהא עד סמוך לפה קאמר ולא עד הפה, אלא ודאי לענין מקום הצלקת קאמר, ואם סימן האורך מועיל ודאי גם סימן המקום של הצלקת בצמצום מהני, גם בתשובת ר"מ פאדווה סימן ל"ו התיר מחמת צלקת, אלא שבמשאת בנימין דחה לומר דלא בשביל צלקת לחוד התיר וכו', ואין זה אלא דחייה בעלמא, ולפי דברינו יש שני פרושים לדברי רמ"א כאן ושניהם אמת, דאם נפרש דה"ה דרושם וכו' לא הוי סימן היינו אם מעיד סתם ולא מזכיר בצמצום מקומו, ואם נפרש דה"ה רושם הוה סימן היינו אם הוא בצמצום מקום.את דברי הט"ז הביא להלכה בית שמואל ס"ק ע"ד וזה לשונו:
בלבוש כ' רושם הוי ס"מ ובמשאת בנימין שם כ' רושם לא הוי ס"מ, ובט"ז כ' שני פירושים אמת והכי קאמר ה"ה רושם לא הוי ס"מ אבל אם מצמצם המקום הוי ס"מ, וכן אם נא' ה"ה רושם לא הוי ס"מ ה"פ אם אינו מצמצם המקום לא הוי ס"מ ועדיף משומא כי רושם וצלקת אינן עשוי' להשתנות ואין מצוי בבן גילו וראוי לסמוך ע"ז עכ"ל, ועיין תשו' חוט השני שם:על פי הדברים הללו לאור עדותו של הרב ברגר, לא נאמר לו מיקום המדויק של המקום שבו לא גדל שער, אמרו לו: שבראש יש בגודל כאצבע צלקת שבה לא גדל שער, לכאורה לאור דברי הט"ז נראה - כי אין זה סימן מובהק, סתם צלקת אינה נדירה וחריגה שאפשר להחשיבה לסימן מובהק והמיקום נראה שדומה לנקב בצד תיבת פלונית ולא בצד אות פלונית, כך שאין זה נחשב לסימן מובהק.
דרק בשומא או שאר סימנים הנולדים עמו הוא דיש חולקים על הרד"ך דלא מהני צמצום מקום, משום דמצויה היא בבן גילו, אבל סימנים המתהווים על ידי חבורות ופצעים לא פליגי דצמצום מקום הוי סימן כמו נקב בצד אות פלונית, ומשם זה כתב שם להתיר על סימן ג' רושמים קטנים באצבע האמצעית של יד ימין מנשיכת ומציצת עלוקה, דזה הוי סימן מובהק.והאגודת אזוב סימן י"ד אות ד' דייק בדברי הנודע ביהודה סו"ס נ"א, שקריחה שעל הראש הוי סימן אמצעי (מובא באוצה"פ סימן י"ז סעיף כ"ד לוח הסימנים ק' אות ק"ט עמוד 314). ובאות ק"י הובא דברי המשברי ים סימן כ' שכתב, דבקרחת קטנה שנתהוותה מחמת מכה יש לומר, דגם הנודע ביהודה מודה דהוי סימן אמצעי.
ש. המטוס התרומם והתרסק שני דקות לאחר ההמראה, כולם היו חגורים?על פי דבריו, מקומו של המנוח באווירון היה במחלקת עסקים, הוא ישב לבדו בצד ימין של מחלקת העסקים, ולפי דברי הרב ברגר נמסר לו כי הוא נמצא קשור בחגורת הבטיחות כנהוג בהמראות. לדבריו, בסמוך לו נמצאו מסמכי הזהות שלו שהיו מונחים בתא שמעל מקום מושבו. עוד לדבריו, אף שאי אפשר היה לזהותו, אך מצב הגופה כפי שנמצאה תאם לדברי האחראים ברומניה את התוצאה המתבקשת מתאונה כזו שהמנוח נלחץ בין ההפרדה של תא הטייס לבין ההפרדה של מחלקת עסקים כשהוא סופג את כל כובד המשקל של כבודת ותכולת המטוס שנפל עליו ומחצו.
ת. לא יודע אם אחרי שתי דקות, יכול להיות גם חמש דקות, הוא היה קשור.
ש. אתה יודע את זה?
נתק בשיחה.
ת. אני יודע שהיה קשור, לא שאני ראיתי, אני זוכר שאז דיברתי עם שר הבריאות, שהסביר לי שהגופה "שאתה מחפש, הוא ישב בביזנס, כנראה לבד בצד שלו, ולא הייתה בעיה לאסוף אותו".
ש. אתה יודע את זה מדברי שר הבריאות, שידעו איפה ישב, והיה קשור.
ת. רצה הסביר שזו הגופה שלו כי היה בין שתי קירות ולבד.
ש. הגופות של האקונומי לא התערבבו עם הגופות של הביזנס .
ת. הוא היה לבד, זה מה שהוא הסביר לי, שהיה בביזנס לבד.
ש. רק בצד שלו.
ת. בצד שלו כנראה היה לבד, על הצד השני לא דיברו, אמר ששם לא התערבב עם אחרים, היה בין שתי קירות, יש מעבר באמצע, הכל נפל עליו.
ש. חגורת הבטיחות ראית?
ת. לא.
ש. אולי נהיה שטוח בגלל שנמעך בין שתי קירות?
ת. נפל מגובה, וזו הייתה טיסה גדולה, והכל נפל עליו.
ההוא גברא דבשילהי הלוליה איתלי נורא בי גנני, אמרה להו דביתהו: חזו גבראי! חזו גבראי! אתו חזו גברא חרוכא דשדי, ופסתא דידא דשדיא; סבר רב חייא בר אבין למימר: היינו עישינו עלינו בית, עישינו עלינו מערה, אמר רבא: מי דמי? התם לא קאמרה חזו גבראי חזו גבראי, ועוד, גברא חרוכא דשדי ופסתא דידא דשדיא. ורב חייא בר אבין? גברא חרוכא דשדיא - אימא, איניש אחרינא אתא לאצולי ואכילתיה נורא, ופסתא דידא דשדיא - נורא איתליא ואתיליד ביה מומא, ומחמת כיסופא אזל וערק לעלמא.כלומר, נמצאה גופה של אדם בתוך בית שנשרף ולידה נמצאה יד, לדעת רבא היות ונמצאה גופה חרוכה וידוע כי האדם שאנו מעוניינים להתיר את אשתו היה שם, בוודאי זהו אותו אדם ויש להתירה, ולדעת רחב"א אין להתיר שמא הגופה של אדם אחר שבא לנסות להציל והיד שייכת אכן לבעל האישה, אך הוא ברח מכיסופא ואין להתירה.
ואם כן בנידון דידן על פי העדויות שלא נפקד איש מאותו בית, לא בני ביתו של בעל האכסניא ולא שום אכסנאי שהיה בביתו, זולת בעל העגונה, וגם מצאו בדרך הליכתו מהחדר למרתף להציל את רכושו גברא חרוכא עצמות ידיים ורגלים ובשר אדם שרוף ובגד פשתן דבוק עליו, אתתא זו שריא אפילו לרחב"א.ועל פי תשובתו כתב הב"ח בפירושו על הטור דאם ראו לאחד שנפל לכבשן האש ואפשר לו לצאת בשום עניין והלך לו העד משם ואחר כך מצאו בכבשן עצמות אדם תולין לומר דאותו שנפל לשם ודאי נשרף.
שמא לא היו רעבים כי גוב אריות רחב הוא, אבל חפירות נחשים צר הוא אבל אין אומרים שמא נעשה לו נס כדניאל וכן בכבשן אש אין אומרים נעשה לו נס כחנניה מישאל ועזריה וע"ש בתוספ', ואפילו אם לא נמצא שם שום אדם אמרינן שיצא והלך לדרכו. ומדברי ב"ח נשמע אם נמצא שם עצמות אמרינן דאכלוהו אותו וכן אם נפל לאש ויכול לצאת משם אם נמצא שם עצמות אמרינן דנשרף, מיהו דבריו אין מוכרחים. וכן בסעיף ל"ב לא משמע כן.כוונת הבית שמואל לדחות את הב"ח מסעיף ל"ב היא ששם לא התירו מי שנפל למים שאין להם סוף אף שהעלו את רגלו, משום שמא רגל של אדם אחר היא, מוכח מכאן מדין זה שאף שידענו כי רק הוא נפל למים אלו ולמקום זה, בכל זאת יש חשש שמא היה כאן אדם אחר ורגלו היא, ומי שטבע עלה ליבשה הרחק במקום אחר.
וצדקו דברי הב"ח דלא מצינו דחוששים רק בנפל למדורה או לכבשן שאינו עמוק, דיכול לברוח, דהוי רק חדא חששא שמא ברח, אבל בנמצאו עצמות דצריכים לחוש שתי חששות דאחד נכנס במקומו והא ברח ונמלט יש לומר דלא חיישינן וכו'.כלומר, במקום שבו אין לחוש שהבעל נעלם תוך כדי שריפה ומאן דהו אחר הספיק להחליפו, אין לחשוש כלל, ובוודאי יש להתיר אף לפי הבית שמואל.
שבמקום שליכא רוב או חזקה כנגד אזלינן בתר קורבא והכי נמי בנ"ד אין כאן רובא דעלמא דלא שכיח שיבא איש אחר להצילו וגם חזקה דאישה דייקא ומנסבא מרעא לחזקת אשת איש.עוד היתר כתב שם:
על פי הרמב"ן ועוד פוסקים בסוגיא דעינבי מצנעי (ב"ב כ"ד ע"א) דבנמצא במקומו ממש הוי 'קרוב ומצוי' ועדיף מרובא.שני היתרים הוסיף הבית אפרים: א. דין קרוב כאשר אין כנגדו כל רוב או מיעוט. ב. נמצא במקומו שעדיף על פני קרוב ועל פני רוב, שאף שהם לא מכריעים היתר עגונה אך נמצא במקומו יכול להתיר.
בנדון איש שנעדר בעת שנשרפה כל העיר ולא נעדר איש זולתו כי אם ב' נשים ומצאו ברחוב העיר איש שרוף והכירו שהיה זכר, ומתחת הגוף נמצא חתיכת בגד שהיה לבוש בעת השריפה, והעיד א' שהוא היה אתו ברחוב ההוא בעת השריפה והעד ברח משם.והסיק להתיר, דכשאין כל הוכחה שהיה שם אחר, אף רחב"א מודה דלא תלינן באיש אחר.
ואם נמצאו בעפר, שמסתמא כדי לסלק הגל והעפר היו חופרים גם כן בקרקע, אם כן איכא למיחש שהעצמות הללו לבד היו שם חפורים בקרקע מזמן רב ועתה שלטה בהם האש בעת השריפה, וכל זה אם ניכרו ששלטה בהם האש, אבל אם לא ניכר בעצמות שליטת האש פשיטא שיש לחוש שהיו שם מזמן רב ואולי בזה גם רבי מודה.ומדבריו אלו העלו כל האחרונים שבמקום שאין לחוש שהיה שם קודם אדם שיש לחוש שמא הנמצא זה הוא ולא הבעל, אין לחשוש, ויש לסמוך על דברי הב"ח שיש להתיר.
א. ניתן לקבוע כי בעלה של המבקשת י.ג. היה על האווירון בעת ההתרסקות זאת מאישור הרשויות ותשלום הפיצויים לאלמנה על כך.
ב. ניתן לקבוע בוודאות שהיה על האווירון משום הימצאות המסמכים: הפאספורט ותעודת הזהות של י.ג. בתוך האווירון, אותם - אין אדם משאיל בעת עלייתו לטיסה.
ג. ניתן לקבוע בוודאות כי י.ג. נהרג בהתרסקות זו לאור כוח הדחף העצום שנגרם בעת התנגשות האווירון בקרקע כוח שהיו יותר מפי מאה מכוח שהורג אדם.
ד. הצטרפות של סימנים רבים בינוניים שיחדיו אפשר ומצטרפים לסימן מובהק אחד לפחות, המוכיחים כי הגופה שהרשויות המציאו לידי הרב ברגר לזהות היא של י.ג.
ה. הציצית שבבגדו הינה סימן מובהק שאכן הגופה הינה של י.ג.
ו. המסמכים שנמצאו בסמיכות למקום ישיבתו של י.ג. במחלקת עסקים.
ז. הסתמכות הגר"מ פיינשטיין על העובדה כי כשעובר זמן רב כל כך יש להסתמך במציאות של היום שהתקשורת כל כך זמינה לכך שבוודאי אם י.ג. היה חי היה יוצר קשר, והיעלמותו מוכיחה שהוא מת.
ח. מציאת גופה במקום שבו היה מוכיחה שזהו הבעל, אם מדין "נמצא במקומו" אם מדין "כאן נמצא כאן היה" אם מדין קרוב שאין כנגדו רוב ומיעוט אם משום שאין לחשוש שהיה אחר במקומו או החליפו אם משום שכשיש סימן אף בבגדו - בוודאי שבכה"ג סמכינן על כך שכאן נמצא כאן היה.
הרב אברהם שמן | הרב דוד גרוזמן | הרב נחמיה נשר |