ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יעקב זמיר הרב יצחק יוסף הרב מיכאל עמוס |
דיין הרב הראשי לישראל דיין |
תיק מספר: | 1271889/1 | |
תאריך: |
ג באלול התש"ף
23.8.2020 | |||
מערערת |
פלונית
בא כוח המערערת עו"ד שלמה אלבוים | |||
משיב |
פלוני
בא כוח המשיב עו"ד משה ליפל | |||
הנדון: | הסדרי שהות ואכיפתם לאחר שהאם עברה עם הילדים לעיר אחרת ומסכלת את הסדרי השהות | |||
נושא הדיון: | הסדרי שהות ואכיפתם לאחר שהאם עברה עם הילדים לעיר אחרת ומסכלת את הסדרי השהות |
[...] לאחר שמיעת טענותיהם, הסכים המשיב להצעת בית הדין כי האם תמשיך לדור בנתניה עם הילדים בכפוף לקביעה כי היא תביא את הילדים למרכז הקשר בני ברק למפגשי הסדרי השהות עם האב [...]ביום ט"ו במנחם אב התש"ף (5.8.20) הונחה לפנינו תגובת האם כי אין באפשרותה להסיע את הילדים לעיר בני ברק להסדרי השהות עם האב, כמו כן צירפה האם אישור רפואי מהמרכז הרפואי שיבא שממנו עולה כי היא חולה בדלקת פרקים, ולטענתה לאחרונה מצבה אף החמיר. לאחר מכן צירפה, על פי החלטת בית הדין, אישור רפואי המיועד לבתי משפט ולבתי דין.
המערערת ובא כוחה השיבו כי ייתנו את תשובתם לבית הדין בהקדם. בית הדין מורה למערערת ולבא כוחה להשיב להצעת בית הדין בתוך שבעה ימים ממתן החלטה זו.
המשיב: זה קשה ללכת לשם להיפגש עם הילדים בחוץ בשמש, אני לא אוהב את הנסיעות, אבא שלי לוקח אותי לשם, גם אימא שלי לקחה אותי בפעם האחרונה [...] זה יותר מדי.בנוסף לפני בית הדין חוות דעת פקידי הסעד לסדרי דין משירותי הרווחה בעיריית בני ברק מיום י"ד במנחם אב התש"ף (4.8.20) שממנה עולה כי לא הוכחו טענות האם נגד האב כי קיים חשש סכנה בקיום הסדרי השהות של האב עם ילדיו ללא נוכחותו של אדם נוסף. יתרה מזו: צוין בתסקיר כי בקיום המפגשים של הילדים עם האב הרגישו הילדים בטוחים בנוכחותו של האב וכי האב משתף פעולה עם העובדים הסוציאליים באופן מלא (ובמאמר המוסגר: עולה מן הדוח כי מעולם לא הוגשה תלונה במשטרה בגין אלימותו, הנטענת, של האב).
א. הילדים יהיו במשמורתה של האם עד גיל שמונה־עשרה, ומזונות הילדים יעמדו על סך 1,500 ש"ח.5. מחוות דעת של פקידי הסעד לסדרי דין בעיריית בני ברק בהן עולה תמונה כי האם חרדה לגורלם של הילדים – לטענתה בשל אלימות הבעל כלפיה וכלפי הילדים, מאידך גיסא סברו פקידי הסעד עצמם כי יש מקום להגדיל את הסדרי השהות עם האב ונתנו המלצה להסדרי שהות. זו אושרה וקיבלה תוקף בהחלטת הרב צבי בן יעקב מיום ב' באייר התש"ף (26.4.20) כלהלן:
ב. הסדרי השהות של האב עם הילדים יהיו על ידי מרכז הקשר של עיריית בני ברק. ככל שלא תתאפשר ראיית הילדים במרכז הקשר ייפגש האב עם הילדים במשפחה ניטרלית בגישורו של הרב רוזן. כמו כן האב רשאי לארח את ילדיו במשפחה ניטרלית אם יחפוץ בכל ערב שבת בגישורו של הרב רוזן. (סעיף 8 להסכם)
ג. כל הנושאים בהסדרי השהות ומזונות הילדים יידונו בבית הדין האזורי תל אביב.
ד. מקום מגורי הילדים ומוסדות החינוך יקבע על ידי הבוררים שנקבעו בסעיף 25 להסכם [דהיינו הרב רוזן והרב נדל]. (סעיף 13 להסכם)
ה. ככל שלא יהיה תוקף לבוררות בנושאים מסוימים הסמכות תהיה לבית הדין האזורי תל אביב. (סעיף 26 להסכם)
זמני השהות של האב עם הילדים:6. בהמשך להתנגדות האם לחוות הדעת ולהחלטות בית הדין, הבהיר בית הדין ביום ד' באייר התש"ף (28.4.20) כי על האם להקפיד על הסדרי השהות, שהם מינוריים. בהמשך הסמיך בית הדין את פקידי הסעד למשך שנתיים לפיקוח על ההסדרים ולהרחבתם.
א. באמצע השבוע, אחת לשבוע בימי ראשון במרכז קשר למשך שעה וחצי, כאשר חצי שעה מתוכן ירד האב עם סטודנט לגינה סמוכה.
ב. אחת לשבועיים, בסופי שבוע, אצל משפחה מארחת למשך שעה.
ג. בית הדין מפנה את ההורים לטיפול פרטני או קבוצתי במרכז לטיפול באלימות במשפחה.
בית הדין פונה לשרותיי הרווחה בבני ברק לדווח לבית הדין על כל הפרה של הוראות שירותי הרווחה בעניין זמני השהות של הילדים עם האב.11. בתאריך י"ז באייר התש"ף (11.5.20) הגישה האם בקשה להעביר את הסדרי השהות למרכז הקשר בנתניה וכתבה כי שירותי הרווחה בבני ברק אינם מתנגדים לכך.
ייאמר: ככל שיתברר שהאם הפרה את הוראות שירותי הרווחה והחלטות בית הדין בעניין זמני השהות או מנעה בצורה כזו או אחרת את המפגשים, בית הדין יחייב את האם בהוצאות משמעותיות לדוגמה.
א. ניתן בזאת צו ולפיו האב יראה את שני ילדיו בכל יום שלישי, מהשעה 17:00 ועד השעה 18.30, ללא נוכחות זרים. זמני השהות יהיו במרחק של עד 500 מטר מבית האם. האב ייקח את הילדים מבית האם ברח' [...] נתניה, ויחזירם לבית האם.בהחלטתו מיום י"ט בסיוון התש"ף (11.6.20) מציין הרב בן יעקב כי ראה את מכתבו של הרב רוזן, ובכל זאת הוא מצווה את האם לחזור לעיר מגוריה.
ב. ניתן בזאת צו המורה לאם לעבור חזרה לעיר בני ברק. אי־מעבר חזרה לעיר בני ברק לאלתר מהווה בכל יום הפרה של צו בית דין.
ג. ניתן בזאת צו למחלקת החינוך ולגני הילדים שלא לרשום את הילדים למוסדות חינוך או גני ילדים בעיר נתניה ובכל עיר מחוץ לעיר בני ברק. האמור כולל גם גנים פרטיים או מוסדות שאינם תחת משרד החינוך.
ד. בית הדין מבטל את חיוב המזונות החל מחודש מאי 2020 ועד להחלטה אחרת של בית הדין.
ה. בית הדין מחייב את המשיבה לשלם לידי המבקש בכל חודש סכום של 2000 ש"ח הוצאות בגין נסיעתו לעיר נתניה (לראות את הילדים).
ו. האמור לעיל בעניין המזונות והחיוב בהוצאות, יבוטל עם מעבר האם לבני ברק.
לסיכום:טענות האב, המשיב
א. מבוקש כי בית הדין הגדול יורה על עיכוב ביצוע השבת המערערת לבני ברק.
ב. מבוקש כי בית הדין הגדול יורה על עיכוב ביצוע הסדרי שהות של המשיב ללא פיקוח.
ג. מבוקש כי בית הדין הגדול יורה על אפשרות רישום הילדים במוסדות בנתניה.
ד. מבוקש כי בית הדין הגדול יורה על פטור מתשלומי נסיעות על סך 2,000 ש"ח למשיב. ההוצאות של האב בנסיעתו לנתניה אינן עולות מעל 100 ש"ח לחודש.
ה. מבוקש כי בית הדין הגדול יורה על קיום חיוב מזונות.
א. האב דוחה בתוקף את טענות האם על אלימותו כלפיה וכלפי הילדים. הסכמתו בהסכם הגירושין להיפגש עם הילדים רק במרכז הקשר נעשתה תחת לחצה של האם, ובתקווה שבעזרת ה' בהמשך יינתן לו לראות את הילדים ולקיים עמם הסדרי שהות ללא גורם חיצוני. כמו כן טוען האב כי כל חוות הדעת שהביאה האם נגדו נכתבו בידי יועצת שלא נפגשה עמו מעולם וששמעה רק את האם.דיון והכרעה
ב. יתרה מזו טוען האב כי לא נתן כל הסכמה לרב רוזן ולרב נדל, הבוררים, שהאם תעבור עם הילדים לעיר נתניה. להפך: האב הודיע להם כי מעבר זה צריך להיות בכפוף לחוות הדעת של פקידי הסעד לסדרי דין.
ג. לטענת האב גם אישורו של הרב רוזן נעשה בהבנה כי מעבר של האם הוא זמני לאור המצב (נגיף הקורונה).
ד. האב רוצה אך ורק להמשיך את הסדרי השהות ולחזק את הקשר עם ילדיו בעיר בני ברק כפי שהיה בתחילה ולהחיל את הסדרי השהות עם הילדים בביתו ללא נוכחות איש זר.
[...] שהדבר תלוי במחלוקתם של מהריב"ל ומהרשד"ם, שלפי דברי מהריב"ל (ספר א כלל יא סימן נו) שהבת אצל אמה לעולם, ואפילו אם תלך האם לעיר אחרת הבת תהיה עמה – לפי זה גם בנדון דידן שאין הבת רוצה להתראות עמו חייב במזונותיה; אבל לפי דברי מהרשד"ם (חלק אבן העזר סימן קכג) שחולק על זה וסובר שאינה יכולה לקחת אותה לעיר אחרת, כדי שתהיה השקפת האב עליה לטובה ולהנהיגה בדרך ישרה וכו' – עיין שם דבריו – לפי זה בנדון דידן יכול האב למנוע מזונותיה, וכמו שהאריך הרחיב בטוב טעם ודעת עמיתנו הגרא"י ולדינברג בפסק דינו בנדון דידן. והנה אף על פי שבשו"ת דרכי נועם (חלק אבן העזר סימן לח) כתב שבדבר זה שנחלקו בו גדולי עולם – מי יכניס ראשו להכריע בין שני ההרים הגבוהים האלה, פן ירוצו את גולגלתו – הלא הם שני שרי צבאות ישראל המהריב"ל והמהרשד"ם, עיין שם, אולם דעת הרדב"ז (בחלק א סימן שס) כדברי המהרשד"ם. וכן העלה בשו"ת פרח מטה אהרן (חלק א סימן קי), וכן הסכימו האחרונים, ומהם בשו"ת שופריה דיעקב (סימן ס) ובשו"ת לב מבין (חלק אבן העזר סימן קלח) ועוד.עד כאן מדברי מרן אאמו"ר זצ"ל בפסקי דין רבניים הנ"ל.
ברם עדיין יש לדון בזה לפי מה שכתב הכנסת הגדולה (סימן פב הגהות הטור אות לב) בשם שו"ת מהר"ם די בוטון (סימן כד) שאפילו מהרשד"ם מודה שאם כבר הוליכה האם את בתה עמה לעיר אחרת שאין מחזירים אותה לעירה, עיין שם. וכן כתב הגר"מ מריליו בשו"ת דבר משה (חלק אבן העזר סימן לה), עיין שם. ולפי זה אף כאן, שהבת מסרבת להיפגש עם אביה מרוב שנאתה אותו – את הנעשה אין להשיב, והאב חייב על כל פנים במזונותיה. אולם ראיתי להגאון רבי רפאל משה אלבאז בשו"ת הלכה למשה (חלק אבן העזר סימן כג) שאחר שהביא מחלוקת המהריב"ל והמהרשד"ם והסכים לדברי המהרשד"ם, ושכן פסקו גדולי הרבנים בארצות המערב, שהם הגאון רבי וידאל הצרפתי והגאון רבי מימון אפלאלו והגאון רבי מנחם סירירו, וכתב "ובודאי שאחרי הוראתם נלך" ושוב העיר מדברי המהר"ם די בוטון הנ"ל, שאם כבר הוליכה אותה האם לעיר אחרת אין מחזירין אותה לעירה לנוע. אך גם לזאת מצא פסק דין מהגאון רבי שאול ישועה אבוטבול ז"ל בעל שו"ת אבני שיש שהעלה אפילו אם כבר הוציאתה אמה לעיר אחרת בעמוד והחזר קאי, והסכימו עמו רבני פס, הגאונים רבי אליהו הצרפתי ורבי שמואל אבן צור, וכתב: הא קמן דסברי מרנן אשר בעקבותיהם אנו הולכים ושותים בצמא את דבריהם שאינה יכולה להוליכה לעיר אחרת כסברת מהרשד"ם, ואף אם כבר הוציאתה עמה, יש להחזירה לעירה, ודלא כמהר"ם די בוטון. עיין שם. וכן הוא בשו"ת דבר שמואל (עמאר, חלק אבן העזר סימן לד), עיין שם.
וראיתי להגאון רבי שלום משאש זצ"ל (סבו של הרב הראשי לירושלים הגר"ש משאש שליט"א) בשו"ת דברי שלום (חלק אבן העזר סימן ב) שהביא דברי רבני פס, הגאונים רבי אבנר ישראל הצרפתי ורבי רפאל אבן צור ורבי שלמה אבן דנאן ורבי יצחק אבן דנאן ז"ל, שכולם הסכימו שאפילו אם הוציאתה אמה לעיר אחרת מחזירין אותה. וכתב על זה שהגאונים האלה לא ראו דברי המהר"ם די בוטון והכנסת הגדולה, ממה שלא הזכירום, שאיך יעלה על הדעת שיחלקו על מי שקדמם שנים רבות בלי שום ראיה וטעם? וזהו מפני שעדיין לא היו ספרי הדפוס נפוצים בימיהם, ובהגלות נגלות דברי המהר"ם וכנסת הגדולה – אנו לא נזוז מדבריהם כי רבים וגדולים הם, וכן בדין שכדאי הוא המהריב"ל לסמוך עליו על כל פנים בדיעבד. והן לו יהא שכוונתם לחלוק על מהר"ם וכנסת הגדולה, אנן יד עניי אנן ואין בידינו להכרי הלכך שב ואל תעשה עדיף. וכל היכא דקיימא הבת תיקום, עיין שם.
ולפי עניות דעתי במחילת כבוד תורתו דבריו תמוהים, שאם אין בידינו להכריע איך נוציא דמי מזונות מן האב כשהבת בעיר אחרת, והא מצי לטעון 'קים לי' כדברי הפוסקים שאומרים שהדין עמו. והווי ליה כההיא דפסק הרמב"ם (פרק כא מהלכות אישות הלכה יז) לגבי הבן שהוא למעלה מבן שש, שיכול האב לומר "אם הוא אצלי אתן לו מזונות, ואם הוא אצל אמו לא אתן לו מזונות", וכן פסק מרן בשולחן ערוך אבן העזר (סימן פב). ובאמת שדברי גאוני פס טעמם ונימוקם עמם, שמכיון שמבואר בדברי המהרשד"ם שיש צורך גמור שתהיה הבת קרובה אצל אביה בעיר אחת, כדי להדריכה ולהנהיגה בדרך ישרה, אף אם עשתה האם דין לעצמה והוציאתה מעירה ושער מקומה בודאי שהיא צריכה להחזירה לעירה, ודלא כמהר"ם די בוטון.
ועל כל פנים מה שכתב הדברי שלום, שמכיון שאין בידינו להכריע שב ואל תעשה עדיף והיכא דקיימא הבת תיקום, הם דברים תמוהים, שאם לא יצא הדבר מידי ספק – אין להוציא דמי מזונות מן המוחזק שהוא האב, אם לא שנאמר שהגר"ש משאש סבירא ליה כמו שכתב בשו"ת שופריה דיעקב (סימן ס בד"ה ועוד נראה) שאפילו לדעת מהריב"ל שרשאית האם להוציאה לעיר אחרת – מודה הוא שאין לכוף את האב לשלוח מזונות הבת לעיר אחרת שנמצאת בה יחד עם אמה וכו', עיין שם, וצריך עיון.
שוב ראיתי בשו"ת דברי יוסף (ברדוגו, חלק אבן העזר סימן פו) שכתב: ומה שאמרו החכמים יצ"ו שאם קדמה האם והוליכתה לעיר אחרת לכולי עלמא אין מוציאים הבת מידה להחזירה לעירה – דבריהם תמוהים, שאפילו אם תמצי לומר שאין להוציא הבת מידה מכל מקום גם המזונות אין להוציא מיד האב שהוא המוחזק. הילכך אם תעכב האם מלהחזירה פשיטא שאין על האב שום חיוב לשלם דמי מזונות, שהרי יכול לומר 'קים לי' כהמהרשד"ם וסיעתו וכו', ולכן הדבר פשוט שהאב פטור ועטור מדמי מזונות של הבת כל זמן שהיא במקום אחר. עד כאן תורף דבריו. וראה עוד בשו"ת ישכיל עבדי (חלק ב חלק אבן העזר סימן ט).
ועיין בית שמואל (ס"ק ט–י) ובשו"ת מטה אהרן (בן חסין, חלק אבן העזר סימן נא). ובתשובות המיוחסות לרמב"ן (סימן לח) כתב גם כן שלעולם צריך לדקדק בדברים אלו לפי מה שיראה בעיני בית הדין בתקנת הקטינים. וכן כתב הרדב"ז (חלק א סימן שס). גם הגאון רבי שמואל די מדינה בשו"ת מהרשד"ם (חלק אבן העזר סימן קכג) פוסק שכללו של דבר שמה שאמרו חכמים שהבן עד שש והבת לעולם אצל האם – בזכות הבת והבן דיברו ולא בזכות האם, וכל שיראה שהוא חוב לבן או לבת – הרשות בידי בית הדין להעביר זכות ההחזקה בידי האב. וכן כתב בשו"ת דרכי נועם (חלק אבן העזר סימן כו) שמה שאמרו חז"ל הבן עד שש והבת לעולם אצל האם – לא דיברו אלא על הסתם, אבל אם ראו בית דין שאין זה לטובת הבן או הבת מחזירים אחר תקנתם כפי ראות עיני הדיינים, ושכן הסכימו כל הפוסקים, שהכל תלוי כפי ראות עיני בית דין מה שהוא תקנת הקטין. וראה עוד בספר ברכות מים (שם דף קט ע"א והלאה), ובשו"ת מטה לחם (סימן י).מסקנה – הכרעת הדין
הראשון לציון הרב יצחק יוסף | הרב יעקב זמיר | הרב מיכאל עמוס |