ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב שלמה שפירא הרב צבי בן יעקב הרב דניאל אדרי |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 1168430/4 | |
תאריך: |
י"ז באב התש"ף
7.8.2020 | |||
מערער |
פלוני
בא כוח המערער עו"ד יהונתן קניר | |||
משיבה |
פלונית
בא כוח המשיבה עו"ד קטי ברדה | |||
הנדון: | סדרי הדין וחקירות הצדדים בבית הדין לעומת אלה שבבית המשפט – ההבדל המעשי ושורשו המהותי | |||
נושא הדיון: | סדרי הדין וחקירות הצדדים בבית הדין לעומת אלה שבבית המשפט ההבדל המעשי ושורשו המהותי |
בית דין שחוק המדינה לא קבע לו סדרי דין ולא התווה דרך לקביעתם – מוסמך מכוח הסמכות הטבעית שהוא נושא בחובו לקבוע בעצמו את סדרי הדין שיהיו נוהגים בו.בית המשפט העליון חזר על דבריו בבג"ץ 3914/92 (לאה לב נ' בית הדין הרבני האזורי תל אביב יפו, פ"ד מח(2) 491). ועיין שם בדבריו של המשנה לנשיא (דאז) השופט א' ברק:
בנדון – במידה שחוק המדינה לא הצר את צעדיו – בית דין הוא אדון לעצמו. אבל תנאי הוא שהסדרים שהוא קובע לא יהיה בהם דבר הנוגד את עיקרי הצדק הטבעי, שקיומם כסדרם וכהלכתם הם חובה על כל גוף הדן ומחליט בענינים משפטיים או מעין־משפטיים (בג"ץ 28/38, (6) ; בג"ץ 32/50, פד"י, כרך ד', ע' 501, (3) בע' 503; בג"ץ 125/50 – 127/50, פד"י, כרך ה, עמ' 113, (4), בע' 126–127; בג"ץ 10/59, (5)).
כאשר קיימת מערכת בתי דין עם היררכיה של ערכאות והמחוקק אינו אומר את דברו בענין סדרי דין, הרי זה בדרך כלל ענין פנימי שלהם מי יקבע אותם וכיצד ייקבעו.
9. הסמכות הטבועה של ערכאת שיפוט לקבוע סדרי דין היא בעלת חשיבות רבה. "בלעדיה לא תתכן עבודת שפיטה תקינה" (השופט ח' כהן בבד"מ 1/60 וינטר נ' בארי [7], בעמ' 1474).בית הדין הרבני הוא ערכאת שיפוט ממלכתית הפועלת על פי חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין), תשי"ג – 1953, וממנו היא שואבת את כוחה ואת סמכויותיה החוקיות. חוק המדינה לא קבע סדרי דין מפורטים לבתי הדין, ומשכך מוסמך בית הדין מכוח הסמכות הטבועה לקבוע לעצמו את סדר הדין ואת ההנחיות שיהיו נוהגים בו ובלבד שההסדרים שייקבע יקיימו את עיקרי הצדק הטבעי. כאמור מקורה של הסמכה זו היא בסמכות הטבועה של כל ערכאת שיפוט לקבוע לעצמה הנחיות וסדרי דין.
הסמכויות הטבועות "הן הכרחיות כדי לאפשר לבית המשפט לעשות את מלאכתו כראוי..." (השופט לנדוי בע"פ 230/56, 4/57 שורר ואח' נ' היועץ המשפטי [פורסם בנבו] [8], בעמ' 753)
סמכויות עזרסעיף זה מעניק אפוא סמכויות משניות המשלימות את הסמכות הראשית של הרשות כפי שנקבעה בחוק. לפי לשונו של החוק הוא חל על הסמכה של כל רשות לרבות בית הדין הרבני. ועיין בזה מה שנכתב בפסק הדין בע"א 6185/00 (עו"ד חנא נ' מדינת ישראל, פ"ד נו(1) 366).
17. (א) הסמכה לעשות דבר או לדון בענין פלוני או להכריע בו – משמעה גם הסמכה לקבוע נוהל עבודה וסדרי דיונים ככל שאלה לא נקבעו בחיקוק.
(ב) הסמכה לעשות דבר או לכפות עשייתו – משמעה גם מתן סמכויות עזר הדרושות לכך במידה המתקבלת על הדעת.
מנין לדיין שיודע בדין שהוא מרומה, שלא יאמר "הואיל והעדים מעידין – אחתכנו, ויהא קולר תלוי בצואר עדים"? תלמוד לומר "מדבר שקר תרחק".סוגיית הגמרא בשבועות אוסרת על הדיין לחתוך את הדין, ב'דין מרומה', על פי מה שהועד בפניו, ואין הדיין יכול לומר "אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות" – או נכון יותר: מה שהראו לו – ולפסוק הדין על פי מה 'שהתברר לו', ואם יצא הדין מעוות – הדבר תלוי בעדים ואין לדיין חטא בדבר, אלא אדרבה: אם הדין מרומה לא יפסוק. לפיכך נבהיר מהי חובת בית הדין בכדי להגיע למטרה זו.
נט. הדיון מתנהל לפי סדר זה:טענות הצדדים וחקירת ובחינת אמיתותן תחילה, ועדויות וראיות כחיזוק לטענות. כאמור התקנות מחלקות בין בעלי הדין, תובע ונתבע, לעדים.
(א) טענות התובע והנתבע וחקירתם;
(ב) עדויות והוכחות.
כשהוא מעיד על עצמו לא שייך ביה תורת עדות כלל, ומשום הכי אמרינן "אדם קרוב אצל עצמו", ופלגינן דבורא, ולגבי עצמו לא מהימן ולגבי אחר מהימן [...] וכדאמרינן במסכת מכות (דף ו) "אלא מעתה הרוג יציל, רוצח יציל?" כלומר שהם עדים, והם פסולים, ויצטרפו עם העדים הכשרים ויהיו "עדות שבטלה מקצתה בטלה כולה". ומתרץ: "אמר קרא 'יקום דבר' במקיימי הדבר הכתוב מדבר". והיינו דאמרינן "אדם קרוב אצל עצמו – אמרינן", כלומר דמלתא פשיטא היא דלגבי עצמו לא שייך עדות.ודברי הראב"ד הובאו גם בהלכות הרא"ש (סוף פרק קמא דמכות) שהסכים עימו.
וכן כתב הרב בעל העיטור ז"ל גבי הא דאמרינן בפרק זה בורר (סנהדרין לא, ב) בענין "מלוה אמר: נדון כאן", שאם אמר שיכתבו טענותיהם וישלחו לבית דין שידונו עליהם, דמצי מעכב עליה חבריה "שלא תהא סנהדרין שומעת מפי התורגמן", והוא הדין "מפי כתבם" דומיא דאמרינן בעדות [...]ועיין עוד בדבריו בשבועות (ל, א). ועיין ברמב"ם (הלכות סנהדרין פרק כא הלכה ח) ובדברי הר"ן בפירושו לרי"ף (ריש פרק ד משבועות), וקצת משמע מדבריו שהוא דין דאורייתא, וכתבנו בזה במקום אחר. אך אף "רבותינו" שהביא הריטב"א, דסבירא ליה דדווקא בעדים בעינן "מפיהם – ולא מפי כתבם", מודים שעל כל פנים בעינן שבעלי הדין יטענו את טענותיהם בעל פה בפני בית הדין.
אבל דעת רבותינו ז"ל דכיון שלא שנינו זה אלא בעדים, שאין לנו אלא מה שאמר הספר, ובעדים הוא שהקפיד הכתוב שתהא "על פיהם" – "ולא מפי התורגמן", "ולא מפי כתבם", ולא בבעלי דינין [...]
ומיהו ודאי מה שכתב הרב בעל העיטור ז"ל – הדין אמת, משום דבעינן "ועמדו שני האנשים אשר להם הריב" – "אלו בעלי דינין" "לפני ה'" – "אלו דיינים", כדאיתא בפרק שבועת העדות (שבועות ל, א).
כדין משיבה זאת הכת האומרת שאין לקבל שום טענות בכתב, לפי שאין להטריח את הנתבע לקחת טופס מטענות התובע ולהשיב עליהן מתוך הכתב ולעשות הוצאות חנם.ומשמע ששתי הטענות נכונות ואף כשלא ייגרמו הוצאות כספיות בשל כך, אין ראוי לדון על פי כתבי טענות, אלא בעינן הופעת שני הצדדים דעל ידי שמיעת דברי התובע והנתבע תתברר האמת. וכך נפסק להלכה בשולחן ערוך (חושן משפט סימן יג סעיף ג), ועיין בסמ"ע (שם ס"ק יב). ועיין עוד בדברי הראשונים בשבועות (ל, א) שכשטוענים זה בפני זה איכא חזקה "אין אדם מעיז בפני בעל חובו", וביארנו גדרי הדברים במקום אחר.
וגם שיש לדיינים לשמוע טענות הכתוב מפיהם – שמא מתוך דבריהם ילמדו ויבינו מי מהם טוען באמת, ולא שיבאו בטענות מסודרות מפי אחר כאשר בודא מלבו ליפות טענות של שקר בתקון הלשון – אלא ישמעו הדיינים טענות התובע וטענות הנתבע מפיהם.
התובע את חבירו בבית דין "מנה לי בידך" – בית דין אומרים לו: "ברר דבריך ממה חייב לך, הלוית אותו או הפקדת בידו או הזיק ממונך?" שאפשר שהוא חושב שחייב לו ואינו חייב לו. וכן הנתבע, אם משיב "אין לך בידי כלום", או "איני חייב לך כלום" – צריך לברר דבריו, דשמא טועה וסובר שאינו חייב לו, והוא חייב לו. ואפילו היה חכם גדול, אומרים לו: "אין לך הפסד שתשיב על טענתו ותודיענו כיצד אין אתה חייב לו."ועיין בסימן ע (סעיף ב) – חובת הנתבע לברר טענת פירעון. ועיין בסמ"ע (סימן עה ס"ק א) שכתב שני טעמים לחובה זו:
הגה: ואם אינו רוצה לברר דבריו, אם נראה לדיין שיש רמאות בדבר, יפסיד. ואם לאו, אלא שנראה לדיין שאינו יכול לברר, וכיוצא בזה, אין מחייבים אותו משום שאינו מברר דבריו, דאין אומרים לו: ברר דבריך, אלא משום כדי להוציא הדין לאמיתו, משום דנפישי רמאים
בעל דין בעצמו צריך לברר, שמא טועה וסובר שחייב לו [...] וכן חיישינן שהנתבע חייב לו באמת, אלא [...] סבר שבזה נפטר מחובו [...] כן מבואר ברמב"ם פרק ו דטוען [הלכה א] והמגיד משנה שם [...] ועיין בפרישה [דרישה] שם הוכחתי דהטור סבירא ליה דמוכח מדברי הרמב"ם דלאו משום טעות לחוד צריך לברר, אלא גם משום חשד שאנו חושדין אותו שתבע לו מה שאין לו בידו [...]ומדבריו חזינן ששני טעמים נאמרו בדבר: חדא, כדי לברר העובדות ואף במי שאינו רמאי ואינו מתכווין לרמות, דחיישינן שמא אחד מהם טועה; וטעם נוסף הוא מפני חשש רמאות, שתובע מה שלא מגיע לו – והוא הדין (בסימן ע) גבי הנתבע, שרוצה לפטור עצמו ממה שאינו פטור. ובדברי הרמ"א איתא שאם נראה שאינו מברר הדברים מחמת רמאות – יפסיד, ואם נראה שאינו מחמת רמאות – לא יפסיד, דטעם הדבר דבעינן בירור עד כמה שאפשר הוא כדי להוציא הדין לאמיתו. ודין זה הוא במקום שיש ספק שמא יש רמאי.
אף על גב דקיימא לן דאין אדם צריך לברר לא פרעון, מתי פרע ובמה פרע, ולא הלואה, היאך הלוה – הכל לפי הענין להוציא דין אמת לאמתו.ועיין בטור (ריש סימן עה) ובבית יוסף ובמפרשי השולחן ערוך שהדברים האמורים שם הם מפני שרמאים מצויים או במקום שיש לבית הדין חשש שמא מרמה, שחובה על בית הדין שלא יפעל ללא מיצוי הבירור. ודין זה נכון בכל טענות ומענות הבאים בפני בית הדין מדי יום ביומו, שאין הכרח שאחד מן הצדדים מרמה, ואפילו הכי צריכים בית הדין למיחש ולברר הדברים היטב.
דע לך בני שיחיה כי נכון הדבר לברר מהיכן נתחייב לו, משום דנפישי רמאי – אולי מתוך דבריו תתברר רמאותו וימצא שקרן בדבריו. וכך אני נוהג לפסוק.
ס. (1) גם אם יש לצדדים מורשים, חייבים בעלי הדין לטעון בעצמם בתחילה ולברר את דבריהם, ומורשיהם יוכלו להסביר ולנמק את טענותיהם אחרי כן.מקורן של תקנות והנהגות אלו הוא בדברי הראשונים שנפסקו בשולחן ערוך ובנושאי כליו, וכבר ביארנו במקום אחר מה מקורה של כל תקנה ואם מהותה הלכתית, ומשכך בית הדין מנוע מלנהוג באופן אחר, או פרוצדורלית, שבה רשאי ולעיתים חייב בית הדין לנהוג לפי ראות עיניו כדי להגיע למטרתו העיקרית להוציא האמת לאור ולדון דין אמת לאמיתו.
(2) בית הדין יכול, לפי ראות עיניו, להרשות, בטענות מסוימות או במשפט מסוים, שהמורשה יטען לפני מרשהו או אפילו במקומו. אם בית הדין מוצא, כי לשם חיקור הדין רצוי שבעל הדין עצמו לא יהיה נוכח בזמן שמורשהו מרצה את דבריו – רשאי הוא לצוות על כך.
סא. בעל הדין חייב לענות תשובות מלאות, אמיתיות וכנות ובלי השתמטות, על כל השאלות שבית הדין יעמיד לו או שהצד שכנגד יעמיד לו ברשות בית הדין; וכן עליו להגיש את כל המסמכים והניירות אשר יידרשו על ידי בית הדין או, ברשות בית הדין, על ידי הצד שכנגד.
סב. בזמן שבעל הדין מברר את דבריו או עונה לשאלות או נדרש לענות, אין מורשהו רשאי לעזור לו על ידי הזכרת דברים באיזו דרך שהיא, חוץ אם קיבל רשות על כך מבית הדין.
סג. (1) אחרי ששני בעל הדין הרצו את דבריהם, יורשה הנתבע או מורשהו לחקור ולדרוש את התובע ואחר כך יורשה התובע או מורשהו לחקור ולדרוש את הנתבע; לאחר מכן לא תהיה חקירה נוספת אלא לפני רשות בית הדין.לשון זו מורה שתחילה ירצו הצדדים את דבריהם, לאחר הרצאת הדברים על ידי שני הצדדים, רשאים המורשים להסביר ולנמק את דברי שולחיהם (כאמור בתקנה ס), והכול הוא בכלל הרצאת דבריהם. וכן הוא המנהג הפשוט בבתי הדין, שהתובע טוען תביעתו בעצמו ולאחריו עונה הנתבע לתביעה, כדי שבית הדין יוכל לעמוד על אמיתת הדברים מפיהם, וכפי שכתב הריב"ש בתשובתו ועיין בסמ"ע (סימנים קכג וקכד). רק לאחר מכן רשאים המורשים לנמק ולהסביר דברי הצדדים, בתחילה בא כוח התובע ולאחריו בא כוח הנתבע. בשלב זה נשמעות הטענות בלבד ולא ניתן לצד השני לשאול שאלות ולחקור.
חקירות ודרישות אלה של בעלי הדין זה את זה צריכות להיות מכוונות לעזור לבית הדין לברר את האמת. בסמכותו של בית הדין להורות על סדר שונה, בהחלטה שתירשם.
בית הדין רשאי לפסול כל שאלה ואף להפסיק את חקירתו של בעל הדין אם נראה לבית הדין כי השאלה או המשך החקירה מיותרים או שהם עלולים להפריע לבירור האמת.והנה אף שהתקנות קובעות את הסדר הקבוע והרצוי בכל משפט, בכללו קובעות את זמן החקירות של צד אחד את משנהו, הדברים אמורים דווקא לגבי חקירת בעלי הדין איש את רעהו. לעומת זאת הדיין, שהוא שחייב להכריע והוא שמופקד על בירור האמת, אינו מוגבל ותחום בזמן, ויכול – וכאמור חייב – לשאול את שאלותיו בכל שלב משלבי המשפט וכאמור בתקנה ס"ד:
בכל שלב של הדיון רשאי בית הדין לקבל מבעלי הדין טענות והסברים נוספים וכמו כן להעמיד לבעלי הדין שאלות נוספות.לאור האמור אין שחר לטענת המערער שלפיה תקנה ס"ג(1) אינה מתירה לבית דין קמא להורות על חקירה ראשית אחר חקירה נגדית. כפי שביארנו, מטרת החקירה – גילוי האמת תקנה זו באה לומר באופן כללי את סדר התנהלותה ואיך תתבצע בסתמא, אך התקנה קובעת על דרך הכלל שלבית הדין יש שיקול דעת רחב להחליט על שינוי סדר ושינוי כללים, ככל שיהיה בזה צורך להגיע לחקר האמת. משכך אין כל סיבה להוציא את הנדון דידן מן הכלל, ובפרט שחקירה על ידי באי כוח בעל דין את בעל דינו לא הוזכרה בתקנה ונכללת בסמכותו הרחבה של בית הדין לאפשר חקירה לצורך מיצוי האמת.
ואומר ר"י דשמע מרבנו תם שנוהגין עכשיו ששולחין העדים עדותן בכתב ידם לבית דין, ולא קרינן ביה "מפיהם – ולא מפי כתבם" כיון שהם זוכרין עדותן, והא דתניא במי שאחזו (גיטין דף עא, א) "ואם לא יגיד – פרט לאלם שאין יכול לדבר", ופריך "ואמאי, והרי יכול לדבר מתוך הכתב?" – "שאני עדות, דרחמנא אמר 'מפיהם' ולא מפי כתבם" – שאני אלם שאין ראוי להגיד, כדאמרינן (מנחות דף קג, ב) "כל שאין ראוי לבילה" כו', אבל אחר – מועיל כתב ידו כשזוכר העדות.ועיין בראשונים שדנו איך מועיל שטר. והרמב"ם סבר ששטר הוא מדרבנן, דעדות בכתב אינה כשרה מדאורייתא, ואין כאן מקום להאריך. ובחושן משפט (סימן כח סעיף יא) פסק השולחן ערוך כדברי רש"י, והרמ"א הביא דברי רבנו תם, וזו לשון השולחן ערוך והרמ"א:
העדים ששלחו עדותן בכתב לבית דין – אינו עדות, דכתיב "על פי שנים עדים" (דברים יז, ו) – מפיהם, ולא מפי כתבם. הגה: וכן נוהגין ודלא כיש מכשירין אם העדים ראויין להעיד ואינם אלמים (טור בשם רבנו תם).ומדברי הראשונים משמע שזו גזרת הכתוב. ועיין בריטב"א (מכות ו, ב) שפשוט לו שאם העדים מתייצבים לפני בית הדין ומביאים כתבם ואומרים "זו עדותנו" – מועיל, וכתב שהוא הדין בבעלי דין. ונראה דאזיל לטעמיה שזו גזרת הכתוב.
[...] דבלאו הכי קשה: כיון דקיימא לן (בבא קמא קיב, א) "אין מקבלין עדות אלא בפני בעל דין" מה יועיל כתבו ששלח לבית דין, לו יהיה דהוי הגדה – ה א שלא בפני בעל דין הוא? ודוחק לומר: הואיל וקוראין הכתב בפני בעל דין הוי כמעיד לפניו, דזה דוחק, ואינו דומה ראיית פנים דאינו מעיז לכתיבה שלא בפניו דמעיז ומעיז, דאם לא כן: למה בשעדים רדופים לילך למדינת הים מקבלין שלא בפני בעל דין – יכתבו העדים עדותן וילכו, ואחר כך יקראו הבית דין באזני בעל דין כתיבתם ויהיה כמעידין בפניהם? אלא ברור דרבנו תם מיירי באופן דאין צריך לקבל עדות בפני בעל דין.ולפיכך, לדעת התומים, בסתמא בעינן שהעדים יעידו בפיהם בפני בעל דין שמעידים נגדו, ולו מן הטעם שכך אין העד מעיז לשקר. ועיין בנתיבות שחלק עליו וסבירא ליה דעדות בפני בעל דין היא מגזרת הכתוב.
לכן לענין עדות – דבעינן שהבית דין יקבלו דברי העדים ויעיינו בדבריהם, האמת אתם, ויבחנו דבריהם – אם כן הסברא נותנת שעל ידי דיבור פיהם יבחנו דבריהם ומחשבתם יותר מאשר יכתבו, על כן "מפיהם" ממעט מפי כתבם.ועיין עוד בשו"ת חתם סופר (חלק ד – אבן העזר ב סימן ה) שכתב:
כי בתורה כתיב "על פי שני עדים יקום דבר" [...] ויהיה דוקא על פיהם ולא על פי כתבם. והוא מצוה שכליית כי אינו דומה שומע מפה לאזן ונחקר בבית דין ומכרחו' [אולי צ"ל: ומכירים] ברמיזות ובקריצות, שלא יעידו לשקר, מה שאין כן בכתבם.ומבואר מדברי החתם סופר בשתי תשובותיו דסבירא ליה בעדים כעין סברת הריב"ש לגבי בעלי הדין, דהא דבעינן עדותם בעל פה בפני בית הדין – משום דבזה תתברר האמת.
אלא בעדות היינו טעמא דלא מהני בכתב, דבידוע שבקל לאדם לכתוב שקרים וכותב כזב, מלהוציא שקר בפיו. ואם מוציאו מגמגם בלשונו וניכר שקרותו והוא דבר ידוע ומנוסה, ולכן מיעטה התורה שצריך עדות דווקא בפה ויאמנו שנים בעדותן בפה מלא, אבל לא בכתב כנ"ל.ועיין עוד בדברי תלמיד החתם סופר בשו"ת מהר"ם שיק (חושן משפט סימן ו):
דהנה יש לומר טעם שפסול עדות בכתב – אם אמנם אנן כאצבע בקירא לסברא, ואיך נשיג טעמי בוראינו? מכל מקום בדרך אפשר נאמר: הנה הא דגזרה התורה דעל פי שנים יקום דבר – אפשר לבוא כמה פעמים לידי תקלה, אולי ישקרו, וכמו שכתב הרמב"ם בסוף פרק ז מהלכות יסודי התורה, רק דהדבר מוכרח לישוב העולם לסמוך על חזקתם. ומשום הכי החמירה התורה על העדים, למעט חשש התקלה, לעונשם בהזמה, ולכך צריך שיהיה בהם דין הזמה כדי שיפחדו להעיד שקר. ומטעם זה נראה דפסול עדות בכתב, דהנה הרגשת הנפש הפנימית פועלת על הגוף כמאמר הכתוב "הכרת פניהם ענתה בם" ונאמר בנחמיה א' "מדוע פניך רעים אין זה כי אם רע לב". והנה הרגשת והמיית הגוף פועלת על הדיבור כי האדם שנבהל או נתפחד – אסתתם לישניה ואינו יכול לדבר כראוי. וגם כן נודע שאדם שלא מת לבו בקרבו לגמרי – אם יעשה מעשה רשע כזה להעיד לפני שופטי א-לקים עדות שקר ירגיש בנפשו, ולב יודע מרת נפשו, ויפחד. ועל ידי זה נסתתם מילולו קצת עד שלפעמים אפשר להבחין ולהרגיש על פי דיבורו האם אמת בפיו אם לא. ולזאת נקל לאדם לכתוב שקר מלדבר שקר בפיו. ולכך, למעט התקלה, צוותה התורה לפסול עדות בכתב. ומשפטי ה' אמת. וכל זה בעדות בכתב – בין אם יכתוב בפני בית דין וכל שכן אם יכתוב עדותו חוץ לבית דין וישלח לבית דין.ועיין עוד בזה בשו"ת אגרות משה (אבן העזר חלק א סימן מז) שדן במהות הפסול של "מפי כתבם".
פו. (1) עדים מעידים בעל פה, כל אחד שלא בפני הבא אחריו, בפני בית הדין ובפני בעלי הדין ובאי כוחם; אולם בית הדין רשאי להחליט לשמוע עדות שלא בפני בעל דין ובא כוחו, אם ראה סיבה מספקת לכך לפי הדין [...]תקנה פ"ו קובעת את דרך המלך בשמיעת עדות מפי העדים ולא מפי כתבם. ותקנה פ"ז מדברת על שמיעה "מפי כתבם" בתנאים מסוימים וכדעת רבנו תם, וכתב הסמ"ע שלתלמיד חכם, שאין כבודו לבוא לבית הדין, נהגו להתיר למסור את עדותו בכתב. ועיין בתומים ובנתיבות שדנו באיזה אופן ינהג היתר זה, אך בפועל לא ראיתי שהתירו בית דין שליחת עדות בכתב.
פז. אם לפי הדיון אפשר לקבל עדות מסוימת בכתב, יחליט בית הדין על דבר קבלת העדות בכתב ועל דרך קבלתה.
(1) העד מגיד את עדותו ובית הדין חוקרו. אחר כך רשאי לחוקרו הצד שהזמינו ואחריו הצד שכנגד.חזינן שעיקר חקירת העד מוטלת על בית הדין, והם חוקרים תחילה. ורק אחר כך חוקר הצד המזמין ולאחריו הצד השני. עם זאת למרות שזהו הסדר הרגיל, רשאי בית הדין לחזור ולחקור בעצמו, אחרי חקירת מביא העד ולפני החקירה הנגדית וכן במהלך החקירות. כמו כן אף אחרי ששני הצדדים חקרו את העדים יכול בית הדין לתת רשות לחקירה נוספת בין של מזמין העד ובין של הצד השני. חקירה זו שהיא חקירה חוזרת אינה מוגבלת בשאלות שיוצגו, ולא נאמר שמכיוון שצד אחד כבר חקר מיצה הוא את זכותו ואינו יכול לחזור ולהוסיף חקירות אף שאינן נובעות מחקירותיו הקודמות. וטעמא דמילתא משום שהמטרה היא להוציא דין אמת לאמיתו, משכך אף שהפרוצדורה חשובה ויש לילך אחריה, אך גילוי האמת חשוב מכול, ולכן תינתן אפשרות חוזרת לחקירות עד שימוצה הדין.
(2) ראה בית הדין צורך בכך, רשאי הוא לחקור את העדים לפני החקירה הנגדית.
(3) בית הדין רשאי להוסיף בכל עת שאלות נוספות וכן להרשות לבעלי הדין או לאחד מהם לעשות כך.
"איכה אשא לבדי טרחכם" – מלמד שהיו טרחנים: היה אחד מהם רואה שני נוצח בדין, אומר "יש לי עדים להביא", "יש לי ראיות להביא", "למחר אני דן", "מוסיף אני עליכם דיינים". לכך נאמר "טרחכם" מלמד שהיו טרחנים.הרי שאף על פי שהדין עומד לפני סיום זכותו של בעל דין להוסיף עדים וראיות. וזוהי גם חובת בית הדין לשאול את הצדדים אם יש להם עדים וראיות נוספים, ואין הדין מסתיים עד שישאלום אם יש להם עדים וראיות נוספים ויאמרו שאין להם, ומקורו מסנהדרין (לא, א). ועיין תקנות עב– עו לתקנות הדיון. מטעם זה רשאי כל אחד מהצדדים לחזור ולחקור את העד פעם נוספת, אם לדעתו על ידי השאלות הנוספות תהיה עדות או ראיה לתביעתו או לסתירת התביעה.
בעל הדין הקורא עד יחקור אותו תחילה חקירה ראשית; לאחר מכן רשאים בעלי הדין האחרים לחקור אותו חקירה שכנגד, ובעל הדין הקורא את העד רשאי לחזור ולחקור אותו חקירה חוזרת בענינים הנובעים מהחקירה שכנגד.פרוצדורה זו תוחמת ומגבילה בצורה קשיחה את אופן החקירות, מה ניתן לשאול ומתי, ומגבילה את יכולתם של הצדדים לחזור ולחקור את מה שלא שאלו בתחילה. דבר זה סותר למה שנקבע בתקנה פ"ט לתקנות הדיון שהבאנו לעיל:
בכל שלב משלבי הדיון רשאי בית המשפט להציג לעד כל שאלה שתיראה לו, ורשאי הוא בכל עת לשוב ולקרוא עד שכבר נחקר.אך לשונה הוא "רשאי", רשאי ולא חייב. הדבר נובע משיטת המשפט האדברסרית הנוהגת בערכאה האזרחית. בניגוד לשיטה המכונה אינקוויזיטורית הקרובה יותר לדין התורה, המטילה חובה על בית הדין להיות פעיל בחתירה לגילוי האמת.
143. [...]הנוהל הנוהג כיום בפועל, על אף שיש אפשרות עקרונית להשמעת טיעונים בעל פה, הוא שכתב התביעה יוגש על פי החלטת בית המשפט בתצהיר הנקרא 'עדות ראשית', המהווה עדותו – תביעתו של התובע. אחרי הגשת כתב התביעה והגשת התצהירים, בתחילת הדיון, אין התובע מעלה את תביעתו בעל פה בפני בית המשפט, אלא נחקר על תצהיר העדות הראשית בחקירה ראשית על ידי בא כוחו, לאחר מכן נחקר הוא על ידי בא כוח הנתבע בחקירה נגדית ויכול להיחקר שוב על ידי בא כוחו בחקירה חוזרת, שאינה מאפשרת שאלות אלא בעניינים שעלו בחקירה הנגדית.
(5) להורות לבעל דין כי עד שיובא על ידו יקדים ויגיש תצהיר על עדותו או שעובדה שבמחלוקת תוכח על ידי תצהיר, בין אם הוגשו כבר תצהירים אחרים בענין זה ובין אם לאו וכן רשאי הוא להורות, כי בעלי הדין יגישו תצהירים במועד אחד, על אף האמור בתקנה 158; לא הגיש בעל הדין תצהיר כאמור, יחולו הוראות תקנה 168(ב);
168. (א) בית המשפט או הרשם רשאי, בכל עת, להורות לבעל דין כי עד שיובא על ידו יקדים ויגיש תצהיר על עדותו [...]
(ב) לא הגיש בעל הדין תצהיר של עד כפי שנדרש על פי תקנה זו או על פי תקנה 143, לא יורשה להביא את העד או להוכיח את העובדה, אלא אם כן שוכנע בית המשפט, על פי בקשת בעל הדין הנתמכת בתצהירו, כי התצהיר לא הוגש מסיבות מוצדקות.
169. [...]
(ב) תצהירו של עד שהוגש לבית המשפט יבוא במקום חקירה ראשית, אולם רשאי בית המשפט, בנסיבות מיוחדות, להחליט שהעד יעיד בחקירה ראשית גם בעל פה בנושאים שיקבע בית המשפט.
בית המשפט יחליט אם העדויות הראשיות יישמעו בעל פה או בכתב; בהחלטתו לגבי אופן שמיעת העדויות ישקול בית המשפט, בין השאר, את היקף הראיות בכתב ובעל פה, את מורכבותה של התביעה וטיב הסכסוך בין הצדדים תוך מתן עדיפות לשמיעת עדויות בעל פה, אם יש בכך כדי לסייע לגילוי האמת ולניהול יעיל של הדיון.משמעות הדברים היא שהדבר נתון יהיה לשיקול דעתו של בית המשפט אם העדויות הראשיות (טענות התובע והנתבע) יוצגו על ידי כתבי טענות או על ידי שמיעת הצדדים, תוך המלצה להעדיף את שמיעתם בעל פה – דבר המקרב את ההתנהלות להתנהלות על פי דין תורה, אך גם דבר זה הוא עדיין בגדר 'המלצה' הקוראת לשנות את הנהוג בפועל. מבחינה זו נראה שעתה תקנות סדר הדין האזרחי חזרות ומתקרבות יותר אל תקנות סדר הדין על פי ההלכה במשפט העברי.
כל זמן שמביא ראיה סותר את הדין. אמרו לו "כל ראיות שיש לך – הבא מכאן עד שלשים יום": מצא בתוך שלשים יום – סותר, לאחר שלשים יום – אינו סותר. אמר רבן שמעון בן גמליאל: מה יעשה זה שלא מצא בתוך שלשים ומצא לאחר שלשים?הרי שאף שלכתחילה קוצבים לו 'זמן בית דין' של שלושים יום להביא עדים וראיות – וגם בזה לפעמים מרחיבים לו את הזמן (ועיין בבא קמא קיב, ב) וכבר הארכנו בזה בפסק דין אחר – אך אם לא הביאו עדים וראיות עדיין חובה לשאול את הצדדים אם יש להם עוד עדים וראיות. וכשיאמרו שאין להם או אינם יכולים להביא עתה – אין מחמיצין את הדין אלא פוסקים אותו. עם זאת הלכה כרבן שמעון בן גמליאל (בדין הראשון שבמשנה), שגם אחר פסק דין סותרים את הדין. אם יביא עדים וראיות חדשות. וכן פסק בשלחן ערוך (חושן משפט סימן כ סעיף א):
אמרו לו "הבא עדים", ואמר "אין לי עדים"; אמרו "הבא ראיה" ואמר "אין לי ראיה", ולאחר זמן הביא ראיה ומצא עדים – הרי זה אינו כלום. אמר רבן שמעון בן גמליאל: מה יעשה זה שלא היה יודע שיש לו עדים ומצא עדים, לא היה יודע שיש לו ראיה ומצא ראיה?
מי שנתחייב בבית דין והביא עדים או ראיה לזכותו – סותר הדין וחוזר, אף על פי שכבר נגמר; ואפילו אם פרע כבר – כל זמן שהוא מביא ראיה, סותר [...]ולכן נקבע בתקנה קכ"ט לתקנות הדיון:
בעל דין זכאי בכל זמן לבקש דיון מחדש מבית הדין שדן בעיינו על סמך טענות עובדתיות או ראיות חדשות שלא היו ידועות לו בדיון הקודם.ומעתה אם לאחר גמר הדין חובה על בית הדין לחזור ולשמוע עדויות וראיות חדשות, ואם הם נראות לו חובתו לסתור את הדין. הדברים קל וחומר לפני גמר הדין שכל היכא שאחד מהצדדים רוצה להביא עדות, ראיה או חקירה נוספת שלדעתו תבהיר האמת. ודאי שרשאי בית הדין ואף חובה עליו לאשר לו זאת. ויאות נהג בית הדין כשהרשה לבאת כוח המשיבה, התובעת בבית דין קמא, לחקור אותה שנית, כדי שתוצג לו התמונה המלאה.
בכל עניין של דיני ראיות וסדרי דין, שאין עליו הוראה אחרת לפי חוק זה, ינהג בית המשפט בדרך הנראית לו הטובה ביותר לעשיית משפט צדק.וכאמרתו של השופט ברנזון בע"א 189/66 (ששון נ' קדמה, פ"ד כו(3) 477, 479 (1966)): "הפרוצידורה אינה 'מיטת סדום' שבה מקצצים את רגליו או מתיזים את ראשו של בעל דין כדי להכניסו לתוכה כנכה או כבר־מינן."
הרב שלמה שפירא | הרב צבי בן יעקב | הרב דניאל אדרי |