ב"ה
בית הדין הרבני האזורי טבריה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב חיים בזק הרב שלמה שושן הרב איתן זן בר |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 596148/6 | |
תאריך: |
כ"ד בניסן התשפ"א
06/04/2021 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד אוסנת מלכה | |||
נתבע |
פלוני
בא כוח הנתבע עו"ד שרין סולן | |||
הנדון: | קיזוז זכויות ע"פ החוק ודין מעשה ידי האשה במקום תביעת כתובה מוגזמת | |||
נושא הדיון: | קיזוז זכויות ע''''פ החוק ודין מעשה ידי האשה במקום תביעת כתובה מוגזמת |
"מאחר וסך הכתובה הוא 810,000 ש"ח הרי שמדובר בסכום גבוה וקיים חשש של אסמכתא בהתחייבות גבוהה שכזו, ובין הדיינים יש מחלוקת ב'שיקול הדעת' מה הוא הסכום הגבוה אותו אפשר להחריג מן ההתחייבות ולכנותו כפטומי מילי ואסמכתא. במסגרת שיקול הדעת לוקחים בחשבון את מצב המשפחות קודם הנישואין, סכום הכתובות המצוי של בני משפחות הצדדים וכן בחינה של שיקולים נוספים אשר יש בהם כדי לקבוע על רצינות ו'גמירות דעת' של הבעל המתחייב וכן 'סמיכות דעתה' של האישה כזוכה בסך זה. מאחר וכן נהוג בכמה בתי דין שלא לחייב סכומים כאלו אלא כדרך של פשרה אשר יחשב גם כן לכיסוי תביעת האישה לפיצויים מן הבעל, על כן אף אנן נדון כאן לחייב את הבעל ולא בכל סכום הכתובה שכתב לאשתו. מאחר ויש לקחת בחשבון גם את הסכומים שבהם תזכה האישה במסגרת איזון המשאבים, בשלב זה לא ייקבע גובה הסכום שבו יחויב הבעל. לאחר השלמת הליכי איזון המשאבים הנדונים בערכאה אחרת התובעת תמציא עותק מפסק הדין ובית הדין ייקבע את גובה הפיצוי."לאחר סיום ההליך הרכושי בערכאה האזרחית, פנתה התובעת בבקשה למתן פסק דין ביצועי שיקבע את גובה סכום הכתובה שבו יחויב הנתבע. התקיים דיון ובהחלטה שניתנה ביום כ"א באב תש"פ (11.08.2020), הורה בית הדין על מתן השלמות והבהרות בכתב.
אשר לרהיטים, שניהם מודים שרוב התשלומים שולמו עבורם ע"י האישה, וישנה רק הכחשה בין הצדדים בסכום - /מאה שלושים/ ל"י. הבעל טוען שהוא ששלם סכום זה, והאישה טוענת כי היא שלמה. אולם השאלה היא, הרי גם לדבריה חלק מהתשלומים היו משכר עבודתה אחרי הנישואין, ואחרי שבאותה תקופה נתן הבעל לפרנסת הבית, הרי מעשה ידיה שלו - תחת מזונותיה, ואם כן גם לדבריה שולם עבור הרהיטים גם מכספו של הבעל.אמנם, בפסק דין זה פסקו שאין להוציא את הכנסות האישה מידיה ולהעבירן לבעל, אך הנימוק לכך היה מכיוון שהיא מוחזקת בכספים אלו ואין להוציאם מידיה מחמת הספק. בנדון דידן, כשבאים להוציא כספים מיד הבעל לשעבר בשל חיוב הכתובה, המצב הוא הפוך, הבעל הוא המוחזק בכספים והאישה באה להוציאם מידו. מה גם שבשו"ע סימן פ' סעיף א', פסק מרן שהעדפה שעל ידי הדחק שייכת לבעל. משום כך, יש לנכות סכומים אלו מהכתובה.
הלכה זו דמעשה ידיה לבעלה היא בשו"ע שם סימן ע"ט סעיפים א - ג:
"כשנושא אדם אישה מתחייב לה בעשרה דברים, וזוכה בד' דברים [...] אלו הם הד' [...] מעשה ידיה [...]".
ובסימן פ' סעיף א':
"מעשה ידיה לבעלה כיצד: הכל כמנהג המדינה, מקום שדרכן לארוג - אורגת; לרקום - רוקמת; לטוות צמר או פשתים - טווה. ואם לא היה דרך נשי העיר לעשות כל המלאכות האלו אינו כופה אלא לטוות בצמר בלבד".
לשון הלכה זו בשו"ע, הוא לשון הרמב"ם בהלכות אישות פרק כ"א הלכה א', והרמב"ם מסיים ומוסיף ביאור: והטוויה היא המלאכה המיוחדת לנשים [...] משמע מלשון הרמב"ם דהאישה חייבת רק במלאכות מסוג זה, המלאכות המיוחדות לנשים, אבל לא במלאכות מסוג אחר, גם אם יהיה מנהג המדינה שנשים עובדות בהן. וכן כתב הבית מאיר סימן פ' ס"א:
ואם לא היה דרך נשי העיר כו' האלו אין כופין אלא לטוות הצמר. יראה לע"ד לדייק מלשון זה שמדייק האלו היא אם אין דרכן כלל במלאכות אלו אלא באחרות, כגון חרישה וזריעה, או כמו בזמנינו בעסק מו"מ, ומכ"ש ליסע לשווקים, עכ"ז שמנהגם כך מרצונם הטוב, מכל מקום אינו כופה אלא לטוות בצמר, וכדמסיים הר"מ והטויה היא המלאכה וכו'. ואך מדמה לטויה אריגה וריקום, שזה בכלל עושה בצמר, לאפוקי מה שאינו ממלאכות אלו א"י לכופה. – וכן משמע מתשובת הרשב"א שבב"י סימן צ"ה כתב: שהרי האישה אינה חייבת לטרוח לסתור ולבנות לעקור ולנטוע ולא להתעסק ברבית, אלא לעשות בצמר, ואם רוצה הבעל לשנותה למלאכה אחרת אינו רשאי. וסתמא משמע אפילו דרך המדינה זו אף בהנהו [...].
הרי שהבית מאיר מפרש בדברי הרמב"ם והשו"ע דרק במלאכות מסוג עבודת הצמר שהן הן המלאכות המיוחדות לנשים, האישה חייבת, אבל לא במלאכה מסוג אחר, אף אם יהיה מנהג המדינה שנשים עובדות במלאכות שאינן מיוחדות להן.
וההסבר הוא, כי אין האישה שכירת יום של הבעל תמורת המזונות, שנוכל לומר שזמנה שייך לבעל, ולכן היא מחויבת לעבוד בשבילו בזמן שלו בכל מלאכה הנוהגת ומקובלת במקום, אין הדבר כן, אלא רק תקנו והטילו על האישה עשיית מלאכות מסוימות, מלאכות נשים אופייניות, תמורת המזונות שהבעל מחוייב לתת לה.
וכן מבאר את הדבר הרשב"א בתשובה הנ"ל:
"[...] אלא לעשות בצמר, ואם רוצה לשנותה למלאכה אחרת אינו רשאי, שאינה אצלו כעבדים אי נמי כפועלים שאמר להם עשו עמי מלאכה היום."
פשוט הדבר, שמלאכות בבית חרושת אין להגדירן כמלאכות המיוחדות לנשים, ואין להכלילן בסוג המלאכות הנזכרות בדברי הרמב"ם והשו"ע.
יתר על כן, לא יתכן בכלל לומר שמנהג המדינה בארצנו הוא שאישה עובדת בבית חרושת, כי ברור שרק מיעוט הנשים הנשואות עובדות מחוץ לבית, ומה גם נשים שעול עבודת משק ביתן מוטל עליהן.
ולפי זה, עבודת התובעת, בנדון דנן בבית חרושת, היא עבודה שאינה מחויבת בה כלפי בעלה. ומתעורר ספק - הכנסת עבודה זו למי היא, אם לבעל לפי הכלל מעשה ידיה לבעלה, או דכלל זה הוא רק במלאכות שהאישה חייבת בה, אבל במלאכה שאינה חייבת בה - מעשה ידיה לעצמה.
בהגדרת מלאכה שאין האישה חייבת בה, לענין ההכנסה ממלאכה זו, יש להבחין בשני סוגים: א. הכנסה ממלאכה מסוג המלאכות שהאישה מחוייבת בהן, אלא שהיתה הכנסה עודפת על ידי זה שעשתה מעל למדה שהיא מחוייבת, ובהתאמצות מופרזת ביותר. ב. הכנסה ממלאכה שאין האישה מחוייבת בה, אם שהמלאכה היא מהסוג שאין נשים חייבות בהן בכלל, או שאם כי המלאכה היא מהסוג שכל אישה חייבת בה, אבל אישה פלונית אינה חייבת בה מפאת רמת החיים שלה או של הבעל.
מעשה ידי האישה ממלאכה שעבדה מעל המדה שהיא מחוייבת, זהו הנקרא העדפה ע"י הדחק (כתובות נ"ט). והכוונה היא לעודף ממלאכה שעשתה בהתאמצות יוצאת מהרגיל, אבל אם ההתאמצות לא היתה יותר מהרגיל, זהו הנקרא העדפה סתם, והוי לבעל ככל מעשה ידיה.
בהעדפה ע"י הדחק ישנה מחלוקת הפוסקים. וכתב הטור שם:
דחקה ועשתה מלאכה יותר ממה שהאישה חייבת, פסק רב האי שהוא לבעל [...] ור"ח פסק דלא הוי המותר לבעל, אלא במותר שלא ע"י הדחק, אבל בכל שדחקה, בין שעושה בלילה, או שעשתה ב' וג' מלאכות ביחד, הכל לעצמה, וא"א ז"ל הביא דברי שניהם ולא פסק כמי [...].
וכתב הב"ח שם:
[...] ואיכא ספיקא דדינא, והמוציא מחברו עליו הראיה, והוי לעצמה, ולכן כתב רבינו וא"א הרא"ש ז"ל הביא דברי שניהם ולא פסק כמי, דשקולין הן. ולפענ"ד דהכי נקטינן שלא להוציא שום העדפה שעל ידי הדחק מיד האישה, וכן נוהגין במדינות אלו, ויש לו יסוד על פי דעת ר"ח והרא"ש, ודלא כמ"ש בש"ע בסתם כדברי הרמב"ם.
ובחלקת מחוקק שם ס"ק ב':
ועיין בטור הביא דעות בזה מחלוקת ר"ח ורב האי, והרא"ש לא הכריע, ותוכל האישה לומר קים לי כמ"ד לעצמה, וכתב הרב בב"ח [...].
וכן בבית שמואל שם ס"ק ב' הביא דברי הב"ח:
וכתב ב"ח מנהג שלנו שאין מוציאין מידה דמי מלאכה שע"י דחק. משמע שגם הבית שמואל פוסק להלכה כב"ח.
ומכיון שהב"ח ונו"כ השו"ע פוסקין כן, הרי שאין להוציא מהאישה העדפה ע"י הדחק.
אשר לדין ההכנסות ממלאכות שאין האישה חייבת בהן כלל דנו בו ראשונים ואחרונים. עיין משנה למלך הל' אישות פכ"א ה"א, ונתיבות משפט נתיב כ"ג ח"ה - הדנים בדברי הראשונים המובאים בטור אבע"ז סימן צ"ה ועיין בספר פרי האדמה הלכות אישות פרק י"ב הלכה ד'.
בנוגע לנדון שאנו דנים בו נביא רק את דברי מהר"מ מינץ סימן י"ז (באמצע התשובה), וכתב:
ואין לומר דמה שטענה על הצעיף שקנתה מבעלה משכר שעבודה [...] וא"כ אותן מעות כבר היו שלו. הא ליתא, דכל מה שהאישה מרויחה בשכר שעבודה הוא שלה, ואינה צריכה לתת לבעלה אותה העדפה [...] והאי עובדא דידן דמרת ורומט משועבדת לאחרים בעבודה קשה, ויש לה העדפה משעבודה, נראה דנקרא העדפה ע"י הדחק [...].
הרי שלפי המהר"מ מינץ, מלאכת שעבוד שאישה עובדת אצל אחרים יש לזה דין העדפה ע"י הדחק, אף דלא עבדה ב' וג' מלאכות ביחד או בלילה. ומכיון דהוי כהעדפה ע"י הדחק, אין להוציא מידי האישה כמו שנתבאר לעיל.
אולם בשאלה זו, היינו הכנסה ממלאכות שאין האישה חייבת בהן, כבר דנו ראשונים. והדיון הוא אם מעשה ידיה כגון אלו - עדיפים מהעדפה ע"י הדחק, וגם לדברי הפוסקים דהעדפה ע"י הדחק הוי לבעל, מעשי ידיה אלו הן לאישה, וכמו שיתבאר." עד כאן.
"[...] המקור השני לפרנסתה הוא מעשה ידיה. התברר שהאישה לא סיפרה לבית - הדין שהיא עובדת ב"הבימה" כבר מספר שנים בשיווק טלפוני.בנדון שלנו, מאחר וסכום הכתובה דנן הוא גבוה מאוד, אין להוציא מידי הנתבע סכומים שלפי חלק מהפוסקים שייכים לו. אף אם יש דעה שחולקת על כך, סוף סוף, הבא להוציא ממון מחברו ידו על התחתונה ויכול הבעל לומר קים לי כדעה הפוסקת שגם שכר עבודה מחוץ לבית שייך לבעל.
ובענין זה כותב הרב עמיתי שליט"א שהיות והיא אינה חייבת לעבוד מחוץ לביתה הרי הכסף הזה דינו בהעדפה שע"י הדחק והואיל ושררה ביניהם איבה אין הבעל זכאי בכספים אלה. ודברים אינם נראים לענ"ד.
הרי בסי' צ"ה, מביא המחבר את מחלוקת הרשב"ם והר"ח עם הראב"ד והרשב"א האם אלמנה הניזונית מנכסי יתומים זוכה בשבח שהשביחה בעבודת האדמה לדעת הרשב"ם והר"ח גם שבח זה הוא בכלל מעשה ידיה. ומסתבר לומר שכוונתם שהיתומים זוכים הן במעשה ידיה והן במותר מעשה ידיה שהם כנגד מעה כסף. (כאשר בי"ד מחייב מזונות הרי הוא כולל במזונות גם את "המעה כסף"). ומדבריהם עולה שעבודת האדמה גם אם היא עבודה שאינה מתאימה לנשים אינה נחשבת בהעדפה שע"י הדחק אלא כהעדפה בעלמא, כי אם דינה כהעדפה שע"י הדחק הרי אין היתומים זוכים בה.
לא מסתבר שעבודה המתאימה לאישה כשיווק טלפוני ובשעות מקובלות תחשב כהעדפה שע"י הדחק, ובכל מקרה בודאי שיש כאן ספק האם היא נחשבת כע"י הדחק וא"כ כיון שהמחבר לא הכריע במחלוקת שבין הר"ח לראב"ד הרי שכרה מעבודתה שמגיע לבעלה ונשאר בידה יחשב כאילו זן אותה.
ומ"ש עמיתי שגם הרשב"ם מודה שאין לעבודות אלה דין של מעשה ידים ואין זה מגיע לבעלה מדין מעשה ידיה אלא מדין מחילה וכמו שכתב ההפלאה הרי דברים אלה תמוהים מאד ולא ניתנים להאמר.
הרשב"ם כותב בהדיא ב"ב קמג: בד"ה ואם אמרה שזה מדין מעשה ידיה. וז"ל:
"דאי שקלה מזונות לא דתנן אלמנה ניזונית מנכסי יתומים ומעשה ידיה שלהן"
הרי מפורש שהטעם הוא מדין מעשה ידיה.
גם הב"ש בס' צ"ה סק"ח כותב וז"ל : "יש מי שאומר השבח שלהם כמו שאר מעשה ידיה", כך גם מפורש בט"ז וכך גם אומר הבית מאיר וכותב שס"ל שגם העדפה שייכת ליתומים.
ולעניין הלכה פשוט שיש לחוש לדעת הרשב"ם והר"ח וא"א להוציא מיד הבעל. הב"ש נוטה להכריע כדעת הרשב"ם והר"ח ומביא שגם הריב"ש בס' קס"ט פסק כך שאם ניזונית כל השבח של היתומים. ויש לציין שגם הרשב"א עצמו אם כי נוטה לדעת הראב"ד לא הכריע בעניין למעשה וכפי שמביא הב"ש.
גם דעת המהרי"ט שמעשה ידיה שייכים לבעל גם אם אינה מחוייבת בהם. הוא דן בתשובתו המפורסמת בנשים שהן כאניות סוחר והן המפרנסות והבעל אינו זן למי מגיעים מעשה הידים. ופשיטא ליה שאם הבעל זן אותה בודאי שמעשי ידיה שלו אלא שמסתפק שגם אם הפסיק לזון וכל הפרנסה ממנה שמעשי ידיה יהיו שלו.
והנה המל"מ תמה עליו למה פשיטא ליה שאם זן שמעשה ידיה שלו ולמה השמיט את דעת הראב"ד והרשב"א. והוא רוצה לומר שאין נ"מ בכך כי גם אם אין מעשי ידים אלה שייכים לבעל יזכה בהם מדין מציאה (משא"כ באלמנה שאין מציאתה ליורשים), ומוכח מדבריו שכל הספק שלו הוא לעניין להוציא מהאישה כי היא תוכל לומר קים לי כראב"ד והרשב"א, אולם פשוט שגם מהבעל אין להוציא.
וא"כ מהאי טעמא א"א לחייבו במזונות כשהיה לה את מעשה ידיה מעבודתה גם אם לא היתה בעבודה זו.
הרב חיים בזק – אב"ד | הרב שלמה שושן | הרב איתן זן בר |