ב"ה
בית הדין האזורי ירושלים
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב דוד דב לבנון |
דיין |
תיק מספר: | 00 | |
תאריך: |
| |||
תובע |
| |||
משיב |
| |||
הנדון: | חיוב וכפיית גט בבעל מנוכר לאשתו ועיון בשיטת רבנו חננאל בכפיית גט | |||
נושא הדיון: | חיוב וכפיית גט בבעל מנוכר לאשתו ועיון בשיטת רבנו חננאל בכפיית גט |
"על כן מאחר שבית הדין נוכח בלא ספק שהאשה מאסה בבעלה ומהתרשמות בית הדין בדיונים, קיים יסוד לדבריה שהתנהלות הבעל בבית, אותה היא מגדירה "רובוטית" בלא יחס אנושי ורגש, אינה מאפשרת המשך החיים המשותפים."אולם לאחר מכן ביה"ד שב ועיין בתיק זה והגיע למסקנה שבפנינו עילות כבדות משקל לחייב את הבעל לתת גט לאשתו.
על כן בית הדין קובע שמן הראוי ומן הנחוץ שהצדדים יתגרשו ללא דיחוי."
"לסיכום: מאחר שביה"ד כבר פסק שהבעל חייב בגט, וכתב נימוקים על כך, ובנסיבות המתוארות עולה שבמציאות הנוכחיות אין סיכוי לשלום בית, וגם הבעל לא עשה דבר למען שלום בית כפי הוראת ביה"ד, כבר אין לו זכות לבקש שלום בית, וביה"ד כבר התרה בו שבהעדר פעולה מצדו יכפה עליו זאת בדרך ברירה באמצעות צו מעצר. לאור כל זאת, ביה"ד קובע מועד לדיון לסידור הגט, שיתקיים ביום י"ז אדר תשפ"א (1.3.21) בשעה 10:45."בדיון שהתקיים ביום י"ז באדר המשיך האיש בסירובו למתן גט ומאידך גיסא בסירובו ללכת לטיפול, ואז החליט ביה"ד על פקודת מאסר שתתחיל מיום א' בניסן תשפ"א.
"האומר: אי אפשי אלא אני בבגדי והיא בבגדה, יוציא ויתן כתובה; וכ"ש אם אינו נזקק לה כלל. וכן היא אומרת: אי אפשי אלא אני בבגדי והוא בבגדו, תצא בלא כתובה (נ"י בשם הריטב"א)."השו"ע משווה את האומר "אי אפשי אלא אני בבגדי והיא בבגדה" למורד שאינו נזקק לה כלל.
"האומר אי אפשי אלא אני בבגדי וכו' יוציא ויתן כתובה. פירוש ואף על פי שעושה כן לצניעות וה"ה כשהיא אומרת כן מורדת מתשמיש חשיבא שאין דרך חיבה וכל שכן בשאינו נזקק לה כלל שיוציא ויתן כתובה וכדכתיבנא בשילהי נדרים. הריטב"א ז"ל."שני חידושים למדנו מדבריו: א. גם אם עושה זאת לצניעות או מסיבה אחרת ולא משנאה יוציא וייתן כתובה. ב. דינו כמורד וכן היא דינה כמורדת, שעל זה נפסק בשו"ע סימן ע"ז ס"א שכופין אותו מיד להוציא ולתת גט. (עיי"ש ב"ש ס"ק ה: "כ"כ הטור משמע דאין נותנים לו ז' ימים אף על גב במדיר ממתינין ז' ימים כמ"ש בסי' ע"ד משום מדיר אי' טפי פת בסלו ממורד וכ"כ בפרישה, וכאן לכ"ע כופין אותו לגרש אותה כמ"ש בתו' והרא"ש" וכן כתב המהרש"א).
"האומר אי אפשי וכו'. וכ"ש אם אינו נזקק וכו' מפשט לשון זה משמע דאם אינו נזקק כלל ואומר אי אפשי אלא בבגדים דין אחד להם ודין מורד אית ליה וכן היא דין מורד' אית לה לכל דבר דהא ילפי' לה משארה זה קירוב בשר שלא ינהיג בה מנהג פרסיים וכאלו לא קיים עונה כלל... ופשוט בעיני כל שלא מתנהג עמה ע"פ הדין למעט מן העונות או בשאר דברים מורד מקרי וכן היא שאינה עושה לו רצונו מורדת מקרי מה לי כולה מה לי פלגא".כלומר "אני בבגדי וכו'" מלמד שכל "שאר דברים" המקובלים בהקשר לקיום עונה בהתנהגות של חיבה וריצוי, וכל זה בכלל עונה, ואם אינו מתנהג עמה כדרך כל הארץ נקרא מורד, "מה לי כולה מה לי פלגא".
"ותימה למה פסק דבהיא אומרת כן מורדת מתשמיש חשיבה ומשמע דפוחתין מכתובתה ודינה כשאר מורדת מתשמיש, ובהוא אומר כן פסק דיוציא ויתן כתובה ואין לו דין מורד להוסיף לה על כתובתה, והאמת כך הוא שאין דין מורד ומורדת אלא בעושה כך מחמת שנאה וכעס, כדכתב במרדכי פרק אף על פי הבאתיו למעלה בסימן זה אבל באינו עושה כך אלא לצניעות או מחמת עצלות שלא להפשיט את הבגדים ולחזור ולהלבישן וכיוצא בזה אין זה מורד או מורדת. ולבי אומר לי שלא קאמר הריטב"א כשהיא אומרת כן מורדת מתשמיש חשיבה לענין שיהיו דנין בה בדינא דמורדת דהא ודאי ליתא, אלא דלפי שהאשה מחוייבת לשמוע לקול אישה וכל מה שרוצה לעשות באשתו עושה כדברי חכמים בספ"ב דנדרים (כ ב) וכדלעיל בסימן כ"ה (עמ' קלו) וכעובדא דההיא דאתאי לקמיה דרבי דאמרה ליה ערכתי לו שלחן והפכו אמר לה בתי התורה התירתך לו ולפיכך אף בזו דאומרת אני בבגדי ואתה בבגדך מורדת חשיבה לפי שמחויבת לעשות בענייני תשמיש כל מה שהבעל רוצה כדכתיב (בראשית ג טז) (ואליך תשוקתו) [ואל אישך תשוקתך] והוא ימשל בך ולענין קריאת השם בלבד אמר שיש לקרותה מורדת ולא שידונו בה דין התלמוד במורדת כלל ופשוט הוא."נראה לענ"ד ברור שהב"ח מסכים שהאומר "אי אפשי אלא אני בבגדי והיא בבגדה", דינו כמורד לעניין הכפייה על הגט, אולם לא דנים בו דין התלמוד במורד שקונסים אותו, משום שעושה כן לא מחמת שנאה אלא לצניעות יתר והוא כמו אנוס בדבר. ועל זה חולק הח"מ שנותנים לו כל דיני מורד שבתלמוד.
"ומ"ש רבינו אם היא רוצה כופין אותו מיד להוציא וליתן כתובה. גם זה על פי דברי הרא"ש שפסק כרב דס"פ המדיר וחולקים בזה מקצת גאונים ופוסקים כשמואל דאין כופין אותו להוציא וכמו שיתבאר לקמן סימן קנ"ד בס"ד מיהו במורד מתשמיש אם היא רוצה יוציא מיד ויתן כתובה דאין סברא לומר שיוסיפו לה כתובתה והיא תתעגן כל ימיה כך כתבו התוספות (סג א ד"ה והאמר) והרא"ש (סי' לב) ולא מצינו בשום מחבר שחולק ע"ז גם ראיה ברורה מפרק נערה שנתפתתה (מח א) דאמר רב הונא אי איפשי אלא אני בבגדי והיא בבגדה יוציא ויתן כתובה וכל שכן מונע מתשמיש וכמ"ש הרא"ש וכ"כ הריטב"א (סג א ד"ה בשלמא) עיין בסוף סימן הקודם".הרי לנו שכופין לגרש במקרה זה שאומר אי אפשי אלא אני בבגדי וכו' כמו במורד מתשמיש.
"האומר א"א אלא בבגדי כו'. ב"ח מדייק מל' הריטב"א שכתב יוציא ויתן כתובה משמע דהוא אינו מורד כשאומר א"א אלא בבגדי וכן היא ג"כ אינה מורדת ויש לדחות וי"ל הריטב"א לישנ' דש"ס נקיט ובש"ס מצינו באומר איני זן ואיני מפרנס יוציא ויתן כתובה אף על גב דהוא מורד כמ"ש בש"ס דף ס"ג אליב' דר"י וכן כתב בח"מ, אלא מיהו י"ל דין זה תלי' בפלוגת' דאית' בש"ס אם שארה דכתיב באוריית' פירושו קירוב בשר או אם פירושו מזונות ולרמב"ם ושאר פוסקים דסביר' להו דפירושו מזונות יש לומר משום קירוב בשר לאו מורד היא והריטב"א אפשר דס"ל דפירושו הוא קירוב בשר."ב"ש תלה את המחלוקת אם נקרא מורד בשאלה אם שארה שכתוב בתורה פירושו קירוב בשר או אם פירושו מזונות, שאם שארה אינו קירוב בשר אין לו דין מורד. נראה שכוונתו שאין לו דין מורד מתשמיש לעניין כפייה על הגט.
"וא"ת גם כן למ"ד מתשמיש מי ניחא והא רב הונא גופיה הוא דקאמר בפ' נערה שנתפתתה האומר אי אפשי אלא אני בבגדי והיא בבגדה יוציא ויתן כתובה וכ"ש מורד לגמרי, ויש מי שתרץ דהשתא הוה ס"ד אומר אני בבגדי והיא בבגדה גריע ממורד לגמרי משום דהתם לית ליה צערא ולדידה בלחוד הוא דאיכא צערא, לפיכך יוציא לאלתר אבל מורד דאית ליה נמי צערא וטפי מינה לא יוציא לאלתר אלא מוסיף והולך עד שיחזור ויתרצה לה".כלומר במורד מתשמיש יש תקוה שיחזור בו כיון שגם הוא מצטער, ולכן לא כופין לגרש מיד, אבל באומר אני בבגדי שאינו מצטער יש חשש שיעגן אותה עולמית אם לא יכפוהו לגרש, ולכן כופין לגרש מיד.
"כתב הרמב"ם איש ואשתו שבאו לפני ב"ד הוא אומר מורדת מתשמיש והיא אומרת כדרך כל הארץ אני עמו או היא אומרת שמורד הוא והוא אומר כדרך כל הארץ אני עמה מחרימין תחילה על מי שמורד ואינו מודה בב"ד ואם לא הודו אומרים להם להתייחד לפני עדים נתייחדו ועדיין הם טוענים מבקשין מן הנטען ועושין פשרה כפי כח הדיין אבל לבעול לפני עדים א"א שאסור לבעול לפני כל בריה".הב"ח שם קונטרס אחרון דן בדברי הרמב"ם, ומפרש מהו "כדרך כל הארץ", וז"ל:
"ואיכא להקשות דלקמן סימן קנ"ד ס"ו (עמ' שט) כתב רבינו שאם טוענת שאין לו גבורת אנשים וכו' כופין אותו להוציא דנאמנת היא משום דחזקה אין אשה מעיזה בדבר שהבעל יודע אם הוא אמת אם לאו? ונ"ל דהכא מיירי בדבר שאין הבעל יודע כגון שטוענת שהוא מורד מתשמיש שאינו בא עליה אלא כמי שבא על השנואה ואינו משמש ברצון, או הוא טוען עליה שאינה מתרצית אלא בכפייה בא עליה לפי ששונאתו, שגם זו נקראת מורדת. ולכן פסק הרמב"ם דעושין פשרה ואין כופין ואפילו אינה שואלת כתובה כלל ודלא כמו שפירש מהרו"ך לקמן בסימן קנ"ד (דרישה אות טז) [עד כאן]".נמצא, שגם אם הבעל בא עליה, אולם אינו בא עליה ברצון שאינה מרגישה חיבה, אלא שבא עליה כמי שבא על שנואה או שאינו מרצה אותה נחשב למורד. וכך מפרש הב"ח "כדרך כל הארץ" שמרצה אותה כפי שראוי לקיום עונתה. ולפי זה מיושב מה יוכלו העדים שעמם להעיד אם אסור לבעול בפניהם, אלא שהם רואים את ההתנהגות הכללית בבית אם יש ביניהם קשר של חיבה ושיחה נעימה, שאז סביר שגם בזמן קיום עונתה הוא מתנהג כלפיה בחום ובאהבה.
"אבל י"ל באופן שמותר מדינא לשמש עמה סמוך לוסתה, כגון ביוצא לדרך, ומ"מ מחמירין רק במיני קורבה לא תוכל למרוד בו, דאם יבוא לידי תשמיש ג"כ לא יעשו איסור שהרי התירו חכמים בכך. אבל י"ל שתוכל לומר כיון שהוא מן המחמירים שלא לשמש אינה רוצה לגרות יצרה ולכוף בע"כ ע"ד שמשלו חכמינו ז"ל ואפי' יחוד לאש בנעורת כו' וכל מה שכתבנו הוא ג"כ בהיפוך לענין מרד דידי' שאינו מחזיר לפוקדה במיני קרבות היכי דאין יוכל לשמש עמה רק ביוצא לדרך שמדינא מותר ואם רוצה להחמיר על עצמו בתשמיש עכ"פ צריך לקרב אצלה ולקיים שעבודו בשאר מיני קורבת וג"כ באופן שהיא תתרצה לו כשיגבר יצרו עליו וירצה לשמש כנ"ל לפום רהיטא וצריך עיון וחיפוש אחר כל הדברים האלו לפע"ד יש בו הרבה נפקותי' לדינא ומאפס הפנאי א"א לי כעת לירד ביותר לעומקן של הדברים ומעלתו נ"י ברוחב בינתו ואינו טרוד רק במלאכת שמים כרצונו ישים עין עיונו על זה ידידו אוה"נ, הק' אברהם שמואל בנימין סופר".מכל הדיון הזה יש ללמוד שיש חיוב על הבעל לרצות את אשתו בעת הצורך אפילו אם לא יבוא עליה, ואם לא עושה כן יחשב כמורד, אלא אם כן הוא חושש להיכשל באיסור, עאכו"כ שיש על הבעל לרצות את אשתו בזמן קיום עונתה, שעיקר קיום עונתה הוא להביא אותה לסיפוק ושמחה, וכשלא עושה כן אינו מקיים המצווה, ויש לדון אותו כמורד.
"ומסיק עוד העדות ביעקב דכיון דמהימנא יש לדון לכופו לגט ואין לומר שעד שאתה כופו לגט כופיהו לחזור, כדאמרינן גבי איני זן ואיני מפרנס עד שאתה כופה לגט כופיהו לפרנס, דזה נאמר רק לענין מזונות שיש בידינו לירד לנכסיו ולזון אותה ע"י אחרים וכיוצא. אבל לענין מעשים מכוערים באשה אשר עת עשייתם אותם הדברים אלה לה הוא בעת הזווג שעניה זו מסורה בידו ואין בידינו לעשות תקנה לדבר, לשים לו שומר על פתח כל היום וכל הלילה וכו' ובהא אפילו שמואל מודה דכופין אותו להוציא ויתן כתובה. ע"ש שהוכיח כן מהאומר אי אפשי אלא אני בבגדי והיא בבגדה דיוציא ויתן כתובה. ופסקו כן כל הפוסקים, ואם איתא, נימא עד שאתה כופו לגט כפיהו שלא יעשה עוד זה, הוא בבגדו וכו' אלא ינהג כדרך כל הארץ, וע"כ דזה רק לענין מזונות שאפשר לנו לתקן ויש בידינו לעשות תקנה וכו'."נמצא שבדבר התנהגותי אי אפשר לחנך אדם בכפיה ואם אינו משנה התנהגותו כופין אותו לגרש.
"האומר: איני זן ואיני מפרנס, כופין אותו לזון. ואם אין ב"ד יכולים לכופו לזון, כגון שאין לו במה לפרנס ואינו רוצה להשתכר להרויח ולזון, אם תרצה היא, כופין אותו להוציא מיד וליתן כתובה. וכן הדין למי שאינו רוצה לשמש."לכאורה הרי השו"ע פסק כשמואל שכופין לזון ולא לגרש, ולמה כאן אין כופין אותו להשכיר את עצמו? וצריך לומר שזה בלתי אפשרי לכפות אדם להשכיר עצמו כשאינו רוצה בכך, כמו שזה בלתי אפשרי לכפות אותו לשמש ולכן כופין לגרש.
"אינו דומה מי שיש לו פת בסלו כו' - ולעיל דגמר מדיר מנדה משום דמדיר הוי טפי פת בסלו ממורד שמא ימצא פתח לנדרו תדע דבמורד מוסיפין אבל לא במדיר."וכנ"ל ניתן לחלק גם ביחס לכפיה על הגט, שבמדיר אין כופין לפי ר"ח מהטעם הזה שיש תקוה שימצא פתח לנדרו, משא"כ במורד שיכול לחזור בו ממרידתו ואינו חוזר ולכן כופין לגרש.
"אינו דומה מי שיש לו פת בסלו למי שאין לו פת בסלו. איכא למידק דהאי לישנא נמי אמרינן [דף סב ב] גבי מדיר אלמא כשהאשה מורדת לאו פת בסלו איקרי וא"כ היה לו להוסיף על כתובתה כשם שמוסיפין במורד ותו קשיא היכי גמרי ב"ה מדיר מנדה והא אינו דומה מי שיש לו פת בסלו למי שאין לו פת בסלו ונ"ל דהיינו טעמא דבמורד מוסיפין ובמדיר אין מוסיפין לפי שהמורד כל שעה ושעה עומד במרדו וכדי שיחזור ממרדו מוסיפין עליו כל שבת ושבת אבל מדיר מכיון שהדירה ואינו מוצא פתח לנדרו מה בידו לעשות ולפיכך אין מוסיפין על כתובתה כלום אלא יוציא ויתן כתובה לסוף שבוע אחד וכיון שהיא יודעת שלסוף שבוע אחד תפטר ממנו פת בסלה מיקרי ומש"ה גמרי לה ב"ה מנדה אבל כשהאיש או האשה מורדין מתשמיש כיון שאין למרדן קצבה לאו פת בסלו מקרי ומש"ה פוחתין או מוסיפין אפילו כשהיא נדה."היינו, המורד עומד כל שעה במרדו ויש טעם לכפותו שיחזור בו ע"י שקונסים אותו כמורד, אבל המדיר מבקש לחזור בו ואינו מוצא פתח לנדרו ואין מקום לקונסו.
"הדין הוא דינא דמורדת דנהיגי בה רבנן דמתיבתא כמה שנין עד השתא ואפשר לפי שראו הקלקול בבנות ישראל וכי משהו להו תריסר ירחי שתא תולות עצמן בעובדי כוכבים ויוצאות לתרבות רעה בטלו שהייה ונתנו רשות לבעל לגרשה מיד בלא שהייה אבל לא שיכפוהו לגרשה דאף במונע ממנה תשמיש או מזונות אין כופין אותו להוציא כדאיתא בירושלמי אין מעשין אלא לפסולות כ"ש כשהיא מונעת לעצמה שלא תקנו להרבות ממזרין בישראל מוטב שבנות ישראל הרעות יתגרשו ולא שיוסיפו רעה על רעתן."אולם אי אפשר לפרש זאת כך כפשוטו כי הרא"ש (כתובות פרק ה סימן לב) פוסק כרב שגם במורד ממזונות כופין לגרש, ואם כן ק"ו במורד מתשמיש שכופין לגרש!
"שמואל אמר אין מעשין אלא לפסולין. שמואל אמר אין מעשין אלא אלמנה לכהן גדול גרושה וחלוצה לכהן הדיוט. והתנינן שניות לא בגין דא אמר שמואל. והתנינן המדיר את אשתו מליהנות לו עד שלשים יום יעמיד פרנס יותר מיכן יוציא ויתן כתובה. שמענו שהוא מוציא. שמענו שכופין. רב ירמיה בשם רב ישראל שעיסו במעשה עכו"ם פסול. ובאומר איני זן ומפרנס. תני רבי חייה ועכו"ם שעיסו במעשה ישראל כשר. אפילו אמר איני זן ומפרנס. אמר רבי יוסי מתניתא אמרה כן והעכו"ם אומרים לו וחובטין אותו ואומרים לו עשה מה שישראל אומר לך. רבי חייה בר אשי בשם איסי האומר איני זן ומפרנס כופין אותו להוציא. רבי ירמיה בעא קומי רבי אבהו וכופין. אמר ליה ואדיין אית ליי אם מפני ריח רע כופין לא כל שכן מפני חיי נפש. אתא רבי חזקיה רבי יעקב בר אחא רבי יסא בשם רבי יוחנן האומר איני זן ואיני מפרנס אומרים לו או זן או פרנס או פטור."ולכאורה דברי הירושלמי טעונים הסבר, איך אפשר לומר "אין מעשין אלא לפסולין"? הלא משנה ערוכה לפנינו שבמומים גדולים כריח הפה וכו' כופין לגרש? ועוד שבירושלמי שם באותו עמוד כתבו "האומר איני זן ומפרנס כופין אותו להוציא"?
"תשובה אין לבעל להכות ולענות אשתו. דלחיים ניתנה ולא לצער... (ומסיים) אלא גוערים אותו ומייסרין ומודיעין שאם יכה שלא כדין שיהא חייב להוציא וליתן כתובה. שאפילו על שאר דברים שאין לה כ"כ צער כגון שמדירה שלא תלך לבית אביה או לבית האבל או לבית המשתה או אפילו שלא תשאל נפה וכברה מחברותיה או שלא תשאיל להם הוא מוציא ונותן כתובה. כ"ש במכה ופוצע ומצערה בגופה."למדנו מדבריו שגם בלי נדר אם מצער את אשתו בדברים שחמורים מדברים המנויים בפרק המדיר הדין כן, ואם לא חזר בו כופין לגרש. וכך פסק הרמ"א בסימן קנ"ד שמכה את אשתו כופין לגרש, אלא שמתרים בו תחילה. ואם עובר על ההתראה וממשיך להכותה כופין לגרש.
"והאמר רב האומר איני זן ואיני מפרנס יוציא ויתן כתובה - משמואל דפליג עליה דרב בסוף המדיר (לקמן דף עז.) דקאמר עד שכופין אותו להוציא יכפוהו לזון לא מצי למפרך דלדידיה אתי שפיר דאע"פ שכופין אותו על כרחו לזונה מכל מקום מוסיפין כיון דאינו רוצה לזונה אלא על ידי כפיה דאין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת אבל לרב שכופין אותו לגרשה מיד מה שייך תוספת."ואם כן גם לשמואל האיש הזה שזן רק בכפיה הוא בבחינת נחש ואין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת, וא"כ מדוע לפי שמואל האשה צריכה לסבול אותו כך לאורך ימים?
כתב הטור האומר איני זן ואיני מפרנס או שאינו רוצה לשמש כופין אותו ויוצא מיד ויתן כתובה אם תרצה היא עכ"ל אבל הרי"ף והרמב"ם פי"ב מאישות פסקו שכופין אותו לזון דעד שכופין אותו לגרש טוב יותר לכופו ליתן לה מזונות וכן פסקו בש"ע סעיף ג' אבל הרא"ש והטור ס"ל דאשה בושה לבא לב"ד בכל פעם לתבוע מזונותיה ואין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת וכן פסק בה"ג ושני הדעות הם בגמ' [ס"פ המדיר] והרא"ש ז"ל הביא מירושלמי [גיטין פ"ט ה"ט] שפוסק כן והכי איתא התם אם מפני ריח רע כופין מפני חיי נפש לא כ"ש עכ"ל ונלע"ד דהרי"ף והרמב"ם ז"ל לא חשו לזה כיון דבש"ס דילן איתא בלשון תמוה על האומר שכופין לגרש ע"ש ועוד נראה דגם הירושלמי סובר כן דאחר זה איתא שם בירושלמי ר' יסא בשם ר' יוחנן האומר איני זן ואיני מפרנס אומרים לו או זן ופרנס או פטור עכ"ל הרי שגם אח"כ מתרין בו שיזון ולא שכופין אותו מיד לגרש ואין לומר דזהו רק לאחר אמירתו כשלא עשה עדיין מעשה שלא לזונה דזהו מילתא דפשיטא דאמירה בעלמא לאו כלום הוא ועביד אינש דגזים ולא עביד אמנם האמת נ"ל דכל הדעות לא פליגי לדינא דבוודאי דבר תמוה הוא לומר שמיד בפעם הראשון כשלא נתן לה מזונות תיכף ומיד יכפוהו לגרש והדבר פשוט שרואין ומייסרין אותו ומדברים לו דברי כבושין ואם עומד במרדו כופין אותו לגרש וכוונת הרי"ף והרמב"ם לא שלעולם יכפוהו לזון אלא בראשית המרדו מנסין איזה פעמים לכפותו לזון ואם אינו מועיל כופין לגרש וגם כוונת הרא"ש פשיטא דלא בפעם הראשון כופין לגרש וגם בש"ס לא פליגי ורק שתמה על הלשון שאומר האומר איני זן ואיני מפרנס יוציא ויתן כתובה דמשמע מיד דלא כן הוא אלא מתחלה נכפוהו לזון וכשלא יועיל נכפוהו להוציא וזהו כוונת הירושלמי ג"כ [כנלע"ד]".ערוך השולחן חידש חידוש גדול שבאמת רב ושמואל אינם חולקים זה על זה אלא כל אחד מהם מדגיש דבר אחר, שמואל מדגיש את העובדה שצריך להתרות ולכפות אותו לזון ורב מדגיש שמצב כזה בלתי אפשרי וכופין לגרש.