ב"ה
בית הדין האזורי פתח תקוה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אברהם אבידר הרב דוד גרוזמן הרב אברהם שמן |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 1178793/2 ב | |
תאריך: |
י"א במרחשון התשפ"ב
17/10/2021 | |||
תובע |
פלוני
בא כוח התובע עו"ד שאול דחבש | |||
נתבעת |
פלונית
בא כוח הנתבעת עו"ד רן רייכמן | |||
הנדון: | ||||
נושא הדיון: | חיוב בגט לאשה המבקשת שלום בית אך תבעה בבית המשפט מוניטין אישי ונכסי קריירה |
ביה"ד: למה אתה רוצה להתגרש?טענות האישה
הבעל: אנחנו נשואים 20 שנה, הנישואין לא היו טובים, אבל החיים זרמו, שבוע אחרי החתונה דיברנו על גירושין והיא בכתה, כל הזמן זה הולך עם בכי, היא שקועה בעבודה ואני בבית, אני עו"ד, היה בינינו ריחוק.
[...]
הבעל: המשבר היה בסוף 2013 כשעברנו לבית החדש כשנולדה הילדה מ', ושם התחיל המשבר בתחילת 2014, אני יותר חברתי, יותר מעורב, והיא לא. הכרתי חברים למושב, יוצאים יחד לבילויים במושב ק', והיא לא התחברה לכלום.
הבעל: [...] אבל הנתק הגיע לרמה האישית, הציק לה שאני מבלה ויוצא לטיולים, וזה בא על חשבון יחסי האישות, היא יודעת להציק בזה, אין בינינו יחסי אישות כבר כשלש שנים.
ביה"ד: ואתם גרים יחד?
הבעל: כן, אני שוקל לעזוב, כי זה כבר התחיל לפגוע בילדים.
ביה"ד: מי מנע?
הבעל: היא מנעה, לא רק עכשיו, כל הזמן הייתה מניעה, בשיא היה שנה שבה לא קיימנו יחסים, כל פעם היו מניעות,
ביה"ד: ניסית לקחת אותה לייעוץ?
הבעל: אותה מעניין הכסף, היא רצתה שאלך לייעוץ כלכלי. הלכנו לטיפולים אצל אחת בשם ד', ואז היא הפסיקה זה היה ביוני 2015, ואחרי זה היא רצתה ללכת לעוד מטפלת במכון א', ל-10 טיפולים, ושם אני ראיתי שזה לא מתאים כי היא לא עשתה כלום. וזה נכשל. זה היה בערך ב2016. המצב בבית בלתי נסבל, היא מסיתה את הבנות, הבנות בורחות מהבית, הבת שלי מאושפזת בגלל אלכוהול [...].
ביה"ד: אתם עורכים סעודת סוף שבוע משותפת?
הבעל: מידי פעם, אנחנו מסורתיים, היא בורחת להורים שלה.
ביה"ד: מי היה מבשל?
הבעל: אני הייתי מבשל רק אני מטפל בילדים. זה היה מהתחלה. זו הייתה ההסכמה בינינו.
ביה"ד: יש לך מה להוסיף?
הבעל: המצב גורם לי סבל ומפח נפש, אני לא רוצה למרוח, אני לא רוצה אותה. אני רוצה לסגור את העניינים. אני רואה משפחות במושב, היא הרוויחה ממה שהתנהלנו [...].
ביה"ד: תשיבי לו עניינית למה שהוא טוען שהבעיות התחילו מהתחלה.כך שהצדדים נכון להיום פרודים כבר שש שנים - לטענת הבעל, וארבע וחצי שנים - לטענת האישה.
האישה: אני מכחישה מה שהוא אומר, אמנם היו עליות וירידות, לא סתם הבאנו ארבעה ילדים, הכול היה בסדר, לא היו תלונות מצידו, אם היו בעיות מדוע הוא לא רצה ייעוץ זוגי? המשבר התחיל כשעברנו למושב, והוא הכיר כמה גברים שלא עושים כלום, "פרלמנט", שכל הזמן מציקים לו וצוחקים עליו שלא עושה כלום, אני ידעתי רק על בילויים עם הגברים, אחר כך נודע לי באוגוסט 2017 שיש לו קשר עם שכנה מהמושב [...].
ביה"ד: את יודעת את זה בידיעה?
האישה: בידיעה, הוא הכניס אותה הביתה וניסה להפוך אותה לחברה שלי, הוא דאג אפילו בתשעה באב שהיא תיקח אותי לטיול, והזדעזעתי לגלות שהוא מנהל רומן מחוץ לנישואין.
ביה"ד: מה העלה אצלך את החשד?
האישה: הוא התחיל לבלות בלילות, שמה ר'.
ביה"ד: אתה מכיר אישה כזו?
הבעל: כן, אין לי אתה שום קשר אינטימי, הילדים חברים בבית הספר, ישנתי כל לילה בבית, אני לא יודעת על מה היא מדברת, היא גרושה ועזרתי לה כעו"ד בהסכם הגירושין, ומעבר לכך אין קשר אינטימי, יש לנו חברות בלבד.
ביה"ד: אתה יוצא אתה לבילויים?
הבעל: נפגשנו רק לצורך [...] אני בבית כל יום, אני לא יוצא אתה בלילה.
ביה"ד: תמשיכי. מתי נפסקו יחסי האישות.
האישה: מאז אוגוסט 2017, הוא יזם את ההפסקה, הוא טען שזה משהו תורשתי שיש לו בעיה מינית מעל גיל חמישים.
ביה"ד: תתייחסי למה שבעלך אמר שהלכתם לייעוץ בשנת 2016, והייעוץ לא הצליח, אולי זה גרם לו למשבר?
האישה: הוא כבר היה איתה בקשר כבר מאז. הייעוץ הזוגי אני יזמתי בעקבות המידור הכלכלי שנהג כלפי, הוא הפסיק להכניס כסף לחשבון המשותף, הוא טען שיש לו הצעה מלשכת עורכי הדין לחשבון בנק אחר, מה שגרם לי ללכת לטיפול, זה בגלל שיש לו חבר נפש שאת כל הקניות לבית הוא עושה רק איתו. אפילו את המקרר לבית הוא קנה איתו. אמרתי לו – "אני אישתך, מה זה?".
ביה"ד: במצב הנוכחי, שהבעל אומר שזה נגמר, מה עמדתך? את חושבת שאפשר לעשות החייאה לנישואין שכבר מתו?
האישה: הוא לא רוצה בגלל שיש לו מישהי אחרת, אם הוא ינתק איתה את הקשר [...].
ביה"ד: אתה מוכן ללכת לייעוץ נוסף?
הבעל: לא נוגע יותר באישה הזו ולא מתקרב אליה.
ביה"ד: נראה לך שאפשר לעשות שלום עם אדם כזה?
האישה: שינסה. שינתק איתה את הקשר, המשפחה שלנו לא מבינה מה קרה לו.
ביה"ד: את אומרת שכבר שנה וחצי שאין ביניכם כלום.
האישה: יש בינינו הרבה חוץ מקשר מיני, להיפך מאז הוא משקיע יותר בבית.
א. הוכח בבית משפט כי האישה מנכרת את ילדי הצדדים מהבעל – מוכח שאין היא רוצה אותו.ועוד טענות המגובות בראיות ומסמכים.
ב. שלל תביעות רכושיות ומציקות שהאישה יזמה כנגד הבעל – מוכח שהאישה אינו מעוניינת בו.
ג. תכנית רב שלבית להותרת צו עיקול הנכסים על כנו למשך שנים – כחלק מההצקה.
ד. הפירוד ארוך וממושך – סברת ר' חיים פלאג'י זלה"ה.
ה. למעשה שני הצדדים אינם מעוניינים זה בזה.
ו. אין סיכוי לשלום בית.
ז. הטיפולים הזוגיים לא צלחו.
ח. האישה משתמשת בבית הדין כמנוף לחץ להשגת הישגים רכושיים.
ט. פיצול התביעות מלמד על מגמתה האמיתית של האישה.
י. לא הוכח מאומה אודות הקשר עם הנטענת.
יא. מצרף את דו"ח האקטואר ובקשת האישה למוניטין של הבעל דבר המלמד על אי רצונה בו.
א. תביעת הבעל אינה כנה ויש לדחותה.ועוד טענות המגובות בראיות ובמסמכים.
ב. הטיפוליים הזוגיים לא צלחו בשל מעורבותה של אישה ברקע.
ג. אין כל עילה המצדיקה את תביעת הגירושין של הבעל.
ד. אם לדברי הבעל מתחילת הנישואין כבר דברו על גירושין – לא היו ממשיכים את הנישואין הללו 23 שנים.
ה. תביעותיה הרכושיות נועדו לשמירת זכויותיה הכלכליות בלבד.
ו. מביאה אסמכתאות לכך שאין לקבל את תביעת הגירושין של הבעל.
ז. מביאה אסמכתאות שאין להסתמך על דינו של ר' חיים פלאג'י זלה"ה.
ח. מוכיחה כי הבעל שיקר לבית הדין.
ט. מוכיחה כי הבעל ניהל יחסי אישות עם הנטענת עוד קודם לגירושיה.
י. מוכיחה כי לאישה קשר מצוין עם משפחת הבעל.
א. אין סיכוי לשלום בית.נקדיש כמה מילים לבסס קביעות אלו.
ב. האישה אינה חפצה בבעלה.
"בתביעות לשלום בית חובה על בית הדין לבדוק ולבחון האם אין בה משום הערמה ומרמה. הדרך היחידה לעמוד על כנות התביעה האם היא הוגשה בתום לב אם לאו, היא רק בדרך "אומדנא". שהרי בתביעות לשלום בית אין בידי בעלי הדין האמצעים והכלים להוכיח ולבסס את תביעותיהם וטענותיהם, שהרי הטענות שביניהם הם בתחום שבינו לבינה, ולכן הדרך של ה"אומדנא" היא הכלי היחיד להגיע לבירור התביעות. על מנת להגיע לאומדנות מוכיחות חייב בית הדין להכנס לפני ולפנים של חיי בני הזוג והחיים המשותפים, וכיצד התנהלו לפני הגשת התביעות. אין לבית הדין להתייחס אך ורק לעובדות ולהתנהגות הצדדים כפי שהן בעת הדיונים, היות ולתביעה לשלום בית עלולות להיות מגמות פסולות והכותרת "שלום בית" יכולה להיות מסך עשן וכסות עיניים להסתרת הכוונה האמיתית להפיק תועלת ממונית".במקרה דידן כאמור הזוג בפירוד מוחלט וכל אחד חי בדירה אחרת כבר יותר משנה, כשהבעל כבר פצח לו בחיי זוגיות עם אישה אחרת, כך שאין בית הדין רואה סכוי לשלום בית.
"בהיעדר סיכוי לשלום בית, אין לבית הדין ברירה אלא להטיל על שני הצדדים להתגרש, אין כאן אשמה חד צדדית, אלא קביעת עובדה שחיי הנישואין הגיעו לקיצן וכו' [...] זכותו וחובתו של בית הדין להוציא פסק דין לגירושין כאשר כלו כל הקיצין, גם אם לא ניתן להאשים ספציפית צד זה או אחר."ועיין בשו"ת אגרות משה (יור"ד ח"ד סימן ט"ו):
"ובדבר איש ואישה שזה הרבה שנים שליכא שלום בית, וכבר שנה וחצי דרים במקומות מופרדים, וכבר ישבו בית דין חשוב ולא עלה בידם לעשות שלום ביניהם. וראינו גילוי דעת חתום מהבית דין שלא הועיל כל השתדלותם לעשות שלום, וכנראה מזה שהבית דין סובר שאי אפשר לעשות שלום ביניהם, אז מדין התורה באופן כזה מוכרחים להתגרש ואין רשות לשום צד לעגן, לא הבעל את אשתו ולא האישה את הבעל, בשום עיכוב מצד תביעת ממון. אלא צריכים לילך לפני בית דין לסדר התביעות בענייני ממון ולסדר נתינת וקבלת הגט. ואם האישה תסרב לבוא לבית הדין, יהיה הרשות להבית דין ליתן להבעל היתר של מאה רבנים בהשלשת גט והשלשת סך ממון הגון שיראו הבית דין בדעתן כדין התורה".לאחר העיון בכתבי הטענות ולאור הדברים ששמעו בדיונים שלפנינו ברור לבית הדין כי זהו המצב במקרה שלפנינו.
"גיליתי שלפני חצי שנה חייתי עם בעל שחשבתי שאני סומכת עליו ובוטחת בו. גיליתי מציאות חדשה וכואבת. זה כואב לי שזה מול בעל שבטחתי בו וסמכתי עליו. גיליתי שלבחור יש מאהבת. אני לא סומכת עליו ולא בוטחת בו."לא שאנו צריכים ראיה מכך, ברור לנו הדבר כי אישה שלטענתה בעלה בגד בה, הרי מעתה היא אינה סומכת עליו כלל וכלל, אולם טוב הדבר שהדברים הוחצנו ונכתבו כך שהם יכולים לגלות לנו את אשר האישה מרגישה.
"וכתב מהרי"ק ז"ל, וזה לשונו אלא שרבינו יודאי חולק בשיטת רבו ר"י ז"ל וגם כל הני דס"ל מצות יבום קודמת ס"ל דאין כופין לחלוץ, מכל מקום היכא דאמרה מאיס עלי פשיטא דכופין לחלוץ לדעת רש"י וריא"ף והרמב"ם דאית להו דכופין הבעל לגרש בטענת מאיס עלי, דהא פשיטא דלדידהו לאו דוקא בטענת מאיס עלי אלא כל היכא דבעיא גיטא יהבינן לה לאלתר. וכן לדברי האומרים דרבנן סבוראי תיקנו כך כדי שלא תצאנה בנות ישראל לתרבות רעה."היינו שיש לכפות לחלוץ לדעת האומרים שמצוות חליצה קודמת, ואף לרמב"ם הסובר שמצוות יבום קודמת – הרי לשיטתו ניתן לכפות מטעם אחר, שהרי הוא סובר שכל מי שטוענת מאיס עליי ניתן לכפות את הבעל לגרש, וכתב שם הבית יוסף:
"ואף על גב דהאי לא אמרה בפירוש "מאיס עלי" מאחר שטוענת שאין לו במה לפרנסה אין לך מאיס ושנאוי לה יותר ממנו."חזינן במי שטוענת שהיבם אינו יכול לפרנסה, ניתן ללמוד "שאין לך מאיס ושנוי לה יותר ממנו" וכאמור, אף אנו נוכחנו לדעת בין השאר מאופי הטענות הממוניות בבית המשפט כי לא נותר כל רגש חיובי בין האישה לבעל, ואף האישה אינה חפצה בבעלה.
"וכתב מורי הר' אברהם בן אשמעאל כי נראה לי שאישה שאמרה לא בעינא ליה יתן לי גט וכתובה, והוא אומר אנא נמי לא בעינא לך אבל איני רוצה ליתן גט, מסתברא דאין דנין אותה במורדת להפסידה כלום מעיקר כתובה ונדוניא, אלא מיהו משהין לה תריסר ירחי אגיטא דילמא הדרי בהו, לאחר שנה כופין אותו לגרש והפסידה תוספת וכל מה דיהיב לה מדיליה, דאדעתא למשקל ולמיפק לא יהיב לה"ועיין בספר "כנס הדיינים – התשס"ח עמוד 109 מה שכתב בזה הרה"ג נחום פרובר שליט"א, בביאור דברי רבינו ירוחם, והאריך שם לבאר שאפילו שהבעל גרם למצב שהאישה לא חפצה בו כיום, מחייבים את האישה להתגרש.
הרב אברהם שמן | הרב אברהם אבידר |
הרב אברהם שמן | הרב אברהם אבידר | הרב דוד גרוזמן |