ב"ה
בית הדין האזורי ירושלים
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יצחק אושינסקי הרב מאיר קאהן הרב יעקב מ' שטיינהויז |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 1278603/3 | |
תאריך: |
י"ג בכסלו התשפ"ב
17/11/2021 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד אברהם יצחק וייס | |||
נתבע |
פלוני
בא כוח הנתבע עו"ד עדי דראל | |||
הנדון: | חיוב גט לבעל שהסתיר מאשתו את דבר מאסרו בכלא לפני הנישואין | |||
נושא הדיון: | חיוב גט לבעל שהסתיר מאשתו את דבר מאסרו בכלא לפני הנישואין |
משכך, ייקבע דיון הוכחות נוסף בתיק, ובסיומו, יישמעו סיכומי שני הצדדים בעל פה טרם פסיקה, וייערכו הצדדים לכך.וזו מהות הדיון האחרון הקבוע בתיק.
הצעת בית הדין שהוצעה מעלה, על כל מרכיבה, אינה רלוונטית עוד, ומעתה האישה רשאית לתבוע כתובתה, וכן ההסדר הממוני ידון בנפרד ומחדש (לפני הגט או לאחריו, על פי החלטת בית הדין) והתיקים למזונות ומשמורת ימשיכו להתנהל בפני בית המשפט.
כאמור מעלה, בדיון ההוכחות לא תישמע מאת הבעל טענה לשלום בית.
ב"כ האישה: אין לי הרבה מה להוסיף, אבל כל מה שהיא אמרה, זה יהיה חלק מהבקשה שלנו לכפיית גט, לא רק לחיוב. מדובר באדם שהתחזה לחרדי, ומתברר שהוא לא סיפר את עברו, שהוא עבריין וותיק, שגם ריצה עונש בכלא. חיי הנישואין הקצרים התבררו כסרט בלהות, אלימות שהיא העידה ויותר מפעם אחת, את השימוש בסמים הוא לא הכחיש, לא על בסיס יומי אבל כן על שימוש שבועי, את הכסף הוא בזבז לא יודעים האם על סמים אבל לא על חיי הנישואין. אין לנו הוכחה על בגידה בחיי הנישואין, אבל האיש התוודה בפניה כמה פעמים, האיש הודה כאן שהסיפור עם אולגה היה, אבל הוא נאמר לצורך צרכים שהוא ראה לנכון. היו היעלמויות מהבית, והתראות עם העולם התחתון פשוטו כמשמעו, עם אנשים עם סמים, עם המצאות אליבי שלא היו ולא נבראו, אין צורך ביותר מכך. וכמובן, לא מדובר על דבר אחד, או על תקופת משבר שאפשר להבין, זה דבר שיטתי עד היום, ולצערה של האישה, אב הילד מרצה כבר קרוב ל-10 חודשים, לטענתו הוא צריך להשתחרר עוד חודש או חודשיים, ולכן אנו מבקשים לאור העגינות הקשה שלה, והאיש מסרב לגרש אותה, לכן אנחנו נבקש להאריך את מעצרו של האיש עד למתן הגט, בהתאם להחלטה הקודמת עם החלופה הכספית שנאמרה שם, ולהורות על חיוב בגט.כן סיכומי ב"כ הנתבע:
סיכומי ב"כ האיש: הדיון וההוכחות חרגו מתביעת הגירושין, האיש לא התחזה לבן ישיבה, הוא אכן למד בישיבה, באיזה שהוא שלב הוא נשר ממנה, הוא מעד ונכנס לכלא, הוא התחתן, ואדם לא מתחתן סתם, הוא כנראה רצה להשתקם ולהמשיך הלאה, האיש רצה שלום בית, התעקש ואף שילם מחיר על זה, והאישה סירבה, הם הכירו באמצעות שידוך, וסביר להניח שהשדכנים בדקו את הרקע ולא מצאו רבב, או משהו משמעותי.עד כאן מתוך סיכומי הצדדים, כרשום בפרוטוקול.
האישה מעירה כי השדכנית זה היה אמא שלו, שהייתה עוזרת בית אצל סבתא שלי, ככה ברור שלא היה רבב בשידוך.
ב"כ האיש: אין הוכחה לסיפור של בגידה, כפי שאמרתי שהדיון התרחק מנושא הגירושין, לא הוכח שום קשר עם עולם התחתון או עם דמויות עברייניות בתל אביב, היום לא צריך להגיע לתל אביב, אפשר למצוא אותם תחת כל עץ רענן, ואפשר גם להזמין בטלפון, אין טעם להושיב אותו עוד בכלא, צריך להביא אותו למצב שיקלוט שהמערכת הזאת התפרקה, וכל צד צריך להמשיך את חייו בדרך חדשה, בתקווה שלא יסתבך פעם נוספת, אני אבקש מבית הדין לתת לו את האפשרות לצאת מהכלא, הוא לא יכול להעלם במדינה הזאת, בסופו של יום הוא יצטרך לתת את הגט, הסנקציה של כפיה, של מאסר זה סנקציה חמורה, וזה לא המקום להטיל עליו, כל הנושא של ניכור הורי שהאיש סבל, למרות שאין קשר לזה, כל פעם שהוא הגיע זה גרם לאיזה אנטי, כשלא אפשרו לו לראות את הילד, הוא לא ראה אותו כמה חודשים, יצטרכו בית המשפט למשפחה ליצור מצב בו הוא יראה את הילד, בנסיבות העניין אני מבקש למצות את הפוטנציאל לסגור את העניין כאן והיום, ואם לא אז לקבוע דיון לאחר הדיון בבית המשפט למשפחה.
בפנינו תביעת גירושין של האישה.כן נזכיר האמור בהחלטת בית הדין מיום כ"ג באייר תשפ"א (5.5.21):
כיום התובעת הופיעה וכן בא כוחה, אך הנתבע לא הופיע אף בחלוף כחצי שעה מעת הדיון שנקבע.
אם התובעת התבקשה להמתין מחוץ לאולם, בשל החוק והתקנות.
ונזכיר האמור בהחלטת בית הדין מיום כ' באייר תשפ"א (2.5.21):
[...]
וזו מהות הדיון הקבוע להיום.
באשר להסדרי שהות, ראו האמור בהחלטות בית הדין מיום י"ד באלול תש"פ (3.9.20) ומיום כ"א באלול תש"פ (10.9.20).
כאמור, כיום התובעת וב"כ הופיעו, אך הנתבע לא הופיע.
התובעת טוענת: המשפחה שלו יודעת על הדיון של היום.
טוען ב"כ התובעת: הבעל נעלם כבר מיום כיפור. הוא לא פוגש אף את הבן מאז פדיון הבן. יש הליכי מזונות בבית משפט, וגם שם הוא לא משתף פעולה. יש שם החלטות. נבקש להביא אותו בצו הבאה לאור העובדה שנעלם למשך 8 חודשים. כן להעביר לטיפול מחלקת עגונות. ניסינו להשיג את כתובתו, ידוע היכן גרים הוריו ואחיו, אך הם לא משתפים פעולה, אחיו סיפר שבליל הסדר הוא היה אצל הוריו. הוא כנראה בתל אביו ליד מקום עבודתו.
בדיקה במערכת המחשוב מעלה כי הזימון לדיון להיום נשלח לבעל בדוא"ל ביום כ"ח בשבט תשפ"א (10.2.21).
ובכן, לאור המתואר, ייקבע דיון נוסף בפני הרכב מלא, אליו יוזמן הבעל בצו הבאה ע"י משטרת ישראל עם שחרור בערבות עצמית (חתימה על ערבות, ללא הפקדת מזומן) בסך 5000 ש"ח, לשם הבטחת הופעתו.
ברם, התיק יופנה אף לידיעת מחלקת עגונות בהנהלת בתי הדין; ובמידה ומשטרת ישראל לא תצליח לאתר את הבעל, מבוקש כי מחלקת עגונות תסייע באיתורו.
בפנינו הודעת הרב אליהו מימון מנהל אגף עגונות מהיום כ"ג באייר תשפ"א (5.5.21), כי הבעל נעצר ע"י המשטרה על עבירה אחרת, וממליץ להורות לשב"ס על הארכת מעצרו עד למחר בבוקר וזימונו לדיון מחר.כן נזכיר האמור בהחלטת בית הדין מיום כ"ד באייר תשפ"א (6.5.21) לאור הדיון שהתקיים בנוכחות שני הצדדים:
ונזכיר האמור בהחלטת בית הדין מיום כ"א באייר תשפ"א (3.5.21):
[...]
ועתה בפנינו הודעת מנהל אגף עגונות כאמור.
משכך, ולאחר הפעלת שיקול הדעת ומשום חשש לעגינות התובעת לאור הנתק הממושך עם הבעל שהוצהר על ידה בדיון שהתקיים, ייקבע דיון למחר יום חמישי כ"ד באייר תשפ"א (6.5.21) בשעה 10.30, ויימשך מעצרו של הבעל עד לדיון שנקבע למחר.
בפתח הדיון בית הדין מברר עם הבעל מדוע הוא לא התייצב לדיון הקודם. ומגיב: המייל שלי סגור ולא פעיל. אם ייקבעו דיונים מעתה, אופיע.כן נזכיר האמור בהחלטת בית הדין מיום ט"ז בסיון תשפ"א (27.5.21):
בדיון הקודם טען ב"כ האישה כי הבעל לא משתף פעולה עם ההליך בבית המשפט. הבעל לא מוכן להשיב לשאלת בית הדין האם הוא משתף פעולה עם ההליך בבית משפט, אף שנשאל על כך כמה פעמים, ושואל את אב"ד "לאן אתה חותר"?
האישה מבקשת להתגרש.
הבעל מגיב: אני לא רוצה להתגרש. הייתה פגישה אחת בגישור וזה התנתק. לא קבעו לנו פגישה שניה. אני רוצה להיערך בצורה מסודרת ולבוא עם טוען רבני או עורך דין. אני לא יודע מה התנאים שהם מעמידים לי לגירושין. התנאי שלהם שאני אהיה בברית עם שני חברים בכך שאתן גט בתוך 3 חודשים וערבות של 200 אלף ש"ח. התקבלנו ברית בבושת פנים. ביזו את החלטת בית הדין.
מצהיר ב"כ הבעל: אין לנו שום תנאים לגט.
הבעל מצהיר: אני רוצה לבוא עם טוען רבני משלי. לא מביע עמדה האם אני רוצה לתת גט או לא.
טוען ב"כ האישה: הם לא יחד מתחילת ההיריון של האישה. הוא נעלם, ב 8 חודשים האחרונים אנו הופכים את העולם כדי לאתר אותו. הוא יודע מההליכים בבית משפט, והתגלו שני דברים: הוא לא סיפר על עברו הפלילי שישב שנה וחצי בכלא, וכן התגלה אתמול גיליון הרשעות מפואר שלו על עברות רכוש מלבד סחר הסמים. הוא התחזה להיות אברך ישיבה. רק מבקשים להתגרש. אם לא היה נעצר, הוא לא היה בא. נבקש לעצור אותו עד לדיון, אחרת לא נראה אותו פה. הוא לא מופיע לדיון בית דין ואף לא לבית המשפט, והמשפחה שלו מחפים עליו. האישה עגונה והוא יכול גם לברוח, הוא מקושר עם עבריינים בתל אביב. היא חוותה אלימות פיזית ממנו ובגד בה באופן סדרתי. אנו לא רוצים. רק לעצור אותו כדי שיתייצב לדיון או לפחות ערבות כספית משמעותית שידע שחייב להופיע לדיון. יש לו עו"ד שאול בן אילן.
הבעל מגיב: ייקח לי חודש להתארגן עם עורך דין. אין לי כרגע עורך דין. לא יודע מי זה שאול בן אילן.
בית הדין הבהיר שצריך ערבות כספית לשם הבטחת התייצבות כחלופת מעצר.
הבעל מגיב: אין לי כסף, אתן כתובת של הוריי ואני אתייצב.
בית הדין הציע כי כחלופת מעצר, הוא יפקיד ערבות כספית של 50 אלף ש"ח.
הבעל טוען שאין לו כסף, ומבקש לדחות את הדיון ליום ראשון.
להודעת קצין השב"ס, הבעל עצור בהחלטת בית המשפט עד להחלטה אחרת של בית המשפט. עצור באבו כביר בתל אביב. מבקש קצין שב"ס שלא יוזמן הבעל לדיון לפני 10.30.
ב"כ האישה מבקש לדעת על מה עצור הבעל. הובהר כי הוא יוכל לבדוק זאת מחוץ לכותלי בית הדין.
קצין שב"ס מבהיר לבית הדין כי לבעל קבוע דיון נוסף בבית המשפט ליום כ"ט בסיון תשפ"א (9.6.21) באשר להארכת מעצרו, ועד אז הוא עצור.
למעשה, אף בבית הדין נקבע דיון כ"ט בסיון תשפ"א (9.6.21).
עד כאן עיקרי טענות הצדדים ההדדיות ועיקרי התנהלות הדיון היום.
ובכן, בית הדין מתרשם כי ללא הבטחת התייצבותו של הבעל לדיונים, הוא לא יופיע לדיון בכוחות עצמו. נזכיר כי בפתח הדיון בית הדין מברר עם הבעל מדוע הוא לא התייצב לדיון הקודם. והגיב הבעל: "המייל שלי סגור ולא פעיל. אם ייקבעו דיונים מעתה, אופיע". ברם, בדיקה במערכת המחשוב מעלה כי הבעל חתם על טופס לקבלת דברי דואר בית הדין בדוא"ל, טופס מיום כ"ד באלול תשפ"א (1.9.21), ושם נרשם כי "אני יודע ומסכים שאהיה מושתק מלטעון כנגד ההגשה והמצאה באמצעותם". וכן נרשם שם "הנני מתחייב בזאת ליידע את מזכירות בית הדין על כל שינוי בכתובת הדוא"ל או כל תקלה פגיעה ושינוי ביכולתי לקבל כתבי בית דין לדוא"ל הרשומים לעיל". כך שלא ניתן לקבל מהבעל כיום כל טענה כי הוא לא קיבל את הדוא"ל ואת זימונו לדיון או שהדוא"ל שלו התקלקל והוא לא דווח לבית הדין על כך כפי שהתחייב.
בנוסף, ולאור טענות ב"כ האישה בדיון הקודם כי הבעל לא משתף פעולה עם ההליך בבית המשפט, הבעל לא היה מוכן להשיב לשאלת בית הדין האם הוא משתף פעולה עם ההליך בבית משפט, אף שנשאל על כך כמה פעמים, ושאל את אב"ד "לאן אתה חותר"?
לאור הנ"ל, בית הדין מתרשם כי ללא הבטחת התייצבותו של הבעל לדיונים, הוא לא יופיע לדיון בכוחות עצמו.
ברם, עתה אין צורך בפועל במעצרו של הבעל לשם הבטחת התייצבותו לדיון הבא או בערבות כספית לשם כך, משום שבכל מקרה הבעל עצור עד לדיון הבא בבית המשפט ליום כ"ט בסיון תשפ"א (9.6.21) לבחינת הארכת מעצרו. ברם, ככל שישוחרר ע"י בית המשפט, בית הדין ישקול להורות על הבטחת התייצבותו כנ"ל, בדרך של מעצר או ערבות כספית שתיקבע ע"י בית הדין.
מבוקש כי השב"ס יעדכנו את אגף עגונות בבית הדין במקרה שיוחלט על שחרור הבעל, זאת כדי לאפשר לבית הדין לממש את אחת הבטוחות הנזכרות להבטחת התייצבות הבעל לדיונים בבית הדין.
ובכן, ייקבע דיון נוסף בתביעת הגירושין לפני המועד בו קבוע דיון בבית המשפט, ובדיון הבא לא תישמע מאת הבעל כל טענה באשר לחוסר ייצוג משפטי.
כיום, מגיב הבעל לתביעת האישה: אני נעזר בסיוע המשפטי וממתין למינוי שלהם. הם אמרו שינסו לזרז את העניין. כן אני רוצה זכויות שלי. אשתי הפרה את החלטת בית הדין באשר לברית ומונעים ממני לראות את הבן בימי ששי, לפני שהייתי עצור. זו זכות בסיסית שלי. האישה תכננה זאת מראש. היא לקחה את כל הכסף המשותף בחשבון והעבירה לחשבון פרטי על שמה והשאירה מינוס בחשבון. לכן היא אומרת שאין לה תנאים. לא אהיה סרבן ואם אצטרך לתת, אתן גט. אני מתכנן להגיע לדיונים באופן סדיר. אם צריך לתת גט, אתן גט. ראיתי את בני רק רבע שעה מאז שהוא נולד. היא לקחה קרוב ל 100 אלף ש"ח ויש מינוס בחשבון.ונזכיר עוד מתוך האמור בהחלטת בית הדין מיום ט"ז בסיון תשפ"א (27.5.21) בפן המעשי:
הבעל מצהיר: אני עצור עד למתן החלטה אחרת. הדיון הבא שלי ביום כ"א בסיון תשפ"א (1.6.21).
בית הדין בירר עם השב"ס מתי אמור להשתחרר הבעל, והתברר כי הדיון הבא ביום כ"א בסיון תשפ"א (1.6.21).
האישה מגיבה: היה רק 70 אלף ש"ח, רוב הכספים היו שלי לפני החתונה, והכסף מהצד שלו היה רק 15 אלף ש"ח, זה היה חשבון משותף והיה בו רק מתנות חתונה. מתנות החתונה היו כ 50 אלף ש"ח, עשינו רשימות מי נתן. היו שם גם חסכונות שלי מלפני החתונה. היה חשבון שלי עם כסף לפני החתונה כ-40 אלף ש"ח, נכנסו לשם מתנות החתונה, והפכנו את החשבון לחשבון משותף. הוצאתי את כל 70 אלף ש"ח שהיו שם, כי היה מינוס בחשבון, הוא השתמש בחשבון, היה מינוס 10 אלף ש"ח. הכספים היו בחיסכון.
מוסיף ב"כ האישה: היה חשבון חיסכון שלה שהיה שם כ 40 אלף ש"ח עד 60, לשם היא צירפה את הבעל לחשבון, ולשם הפקידו את מתנות החתונה, והחלק שלו שקיבל מקרוביו היה כ-17 אלף ש"ח ושאר הכספים מצדה. אם יוחלט שמגיע לו חצי, מה שיוחלט. כן הבעל לא הזרים לחשבון שקל אחד. הוא רק הוציא כספים מהחשבון. מה שיוחלט הוא יקבל, וזה לא קשור לגט.
ומוסיף ב"כ האם: יש לו דיון ביום כ"א בסיון תשפ"א (1.6.21) ויש לו 3 כתבי אישום. יש מעצר עד תום ההליכים. נבקש לקבל את החומר. שכל אחד ילך לדרכו, היו יחד 7 חודשים עד לפירוד. מגיע לו הסדרי שהות, הוא לא בא לבקר את הילד בימי ששי, פעם אחת הוא לא בא. הוא יקבל הסדרי שהות. יש לפנות לתסקיר הרווחה ושייקח מה שיוחלט.
הבעל מגיב: היא לא הכניסה שקל מהרווקות, לא היה שקל בחשבון שלה. אני הצטרפתי לחשבון שלה. מתנות החתונה הם כסף משותף ורצינו לחסוך זאת לדירה, סמכתי עליה בכך. אם היה כסף שלה מלפני החתונה, זה יהיה שלה. מאז החתונה, זה של שנינו. כן אני שלמתי 3 חודשי שכירות ראשונים בסך 9000 ש"ח. עבדתי לפני החתונה ושלמתי זאת. את הארנונה היא לא שילמה, אבא שלי היה חתום ושילם חודשיים ואני שלמתי קרוב ל 5000 ש"ח. באתי לפחות 4 פעמים לראות את הילד מאז שנקבע שאני יכול לראות. אני לא עצור עד תום ההליכים אלא עד להחלטה אחרת. היא תבעה בבית משפט, ואני אקבל תביעות בהוצל"פ, אני רוצה מסמך שאין לה תביעות כלפיי. אני מבקש לבטל את צו המעצר.
טוען ב"כ האם: שישלם מזונות ואין לנו כל תביעה. נחזיר לו את מתנות החתונה.
מצהיר ב"כ האם: אני אעביר את תביעת המשמורת בבית משפט לבית הדין.
מוסיף ב"כ האם: שיגיד איזה כתבי אישום תלויים כנגדו.
הבעל מגיב: לא רוצה להגיד.
מוסיף ב"כ האם: ידוע לנו שישנם 3 כתבי אישום חמורים כנגדו, אשתו לא רוצה לרדוף אותו, זה לא מענין אותה. אם יהיה דיון הוכחות, זה לא יטיב לו בהליך הפלילי. יש דברים שעד היום היא לא דיברה על זה.
עד כאן עיקרי טענות הצדדים ההדדיות.כן נזכיר האמור בהחלטת בית הדין מיום כ"ו בתמוז תשפ"א (6.7.21):
ובכן, עסקינן בזוג צעיר שחיו יחדיו רק 7 חודשים, ולהם בן אחד. הבעל מתנה את מתן הגט בחלוקת הכספים בחשבון המשותף וראיית הבן, אך נראה כי תולה את מתן הגט אף בסיום ההליכים בבית המשפט (שם פתחה האישה תיק להחזקת ילדים והסדרי שהות). כן נראה שמעלה תביעות נוספות, וכן תביעת פיצוי על כך שלא נתנה לו לראות את הבן לטענתו.
האישה מסכימה לחלוקת הכספים על פי החלטת בית הדין וכן לראיית הבן. כן מסכימה להעביר את התיק להחזקת ילדים לבית הדין. כל זאת לא סיפק את הבעל.
לבית הדין נוצר הרושם כי עד שיקבל הבעל את כל תביעותיו, הוא לא יגרש את אשתו.
הבעל עצור עד לדיון הבא בבית המשפט או עד תום ההליכים בשל עבירות רכוש, אך לא מוכן לחשוף בפני בית הדין על אלו עבירות הוא מואשם.
בשום שלב לא טען הבעל שהוא חפץ באשתו, כך שאף אם תעלה טענה כזו ממנו מהיום, היא לא תתקבל.
ברם, למרות האמור, כולל האמירה של בית הדין כי "בשום שלב לא טען הבעל שהוא חפץ באשתו, כך שאף אם תעלה טענה כזו ממנו מהיום, היא לא תתקבל", וכנראה לאור אי הגעה להסכם ולאור העובדה כי הבעל לא קיבל את מלא דרישותיו, הבעל מבקש היום שלום בית; אך לאור האמור מעלה, טענתו לשלום בית לא תישמע, מחמת שבית הדין משוכנע אף היום שהיא טענה שאינה כנה.והתקיים דיון אחרון, המתואר מעלה.
טוען ב"כ הבעל: טענתי לשלום בית רק בהסכמת הצד השני, ואם היא נעולה, נמשיך הלאה.
האישה מגיבה: אני לא רוצה שלום בית.
טוען ב"כ הבעל: כל עוד הוא במאסר, הוא יפגוש מה שהשב"ס מאפשר. יהיה תסקיר להמשך. נקודת המחלוקת 20 אלף ש"ח בערך, הוא אף שילם 14 אלף ש"ח שכירות ו 5000 ש"ח ארנונה ושהיא צריכה להשתתף בחצי. כן שהיא תוותר על כתובתה. יש פסק דין למזונות זמניים, לידיעה.
טוען ב"כ האישה: בית הדין קבע מחצית מכספי החתונה. האישה פרנסה אותו בתקופת הנישואין, הכול יהיה חצי חצי. ויתור כתובה רק בכפוף לגט היום. אף שרימו אותה.
בהסכמת שני הצדדים, בית הדין שוחח בנפרד עם כל אחד מהצדדים בניסיון להגעה להסכמות.
ברם, שיחה עם הבעל ובא כוחו הובילה למסקנה כי הבעל לא חפץ בהסדר כספי, משכך, אין מנוס מלהמשיך בתביעת הגירושין לגופה, והצדדים הושבו בשלב מסוים לאולם הדיונים.
התברר כי הבעל עצור עד למתן החלטה אחרת. הבעל טוען שיש דיון ביום ד' באב תשפ"א (13.7.21) ואז אמורים להחליט באשר להמשך מעצרו של הבעל.
טוען ב"כ האישה: נבקש הארכת מעצר. לאור עברו הפלילי של הבעל לא נוכל להסתפק בערבות, נבקש הפקדה של כסף מזומן, 50 אלף ש"ח זה לא מספיק. נבקש לפחות הפקדת מזומן בסך 150 אלף ש"ח. אנו מוכנים להתגמש בהסכם, לא יהיה שלום בית וזה ברור.
שוב, ובהסכמת הצדדים, בית הדין שוחח בנפרד עם הצדדים בניסיון להגעה להסכם.
בעת השיחה האישית הפרטנית שלא בנוכחות הצד השני, טען הבעל לבית הדין: "האישה הזו תהיה עגונה, צו מעצר לא מאיים עלי". ואף שמשפט זה נאמר במעמד צד אחד וללא נוכחות שני הצדדים ושלא לפרוטוקול ושלא בעת רישום פרוטוקול, לבית הדין היה חשוב לתעד משפט זה, שהרי יש לו השלכות רוחב לכל ניהול התיק.
ושוב הוכנסו הצדדים לדיון, ושוב נוהלה שיחה בנפרד עם שני הצדדים בהסכמתם.
וזו ההצעה שהוצעה לבסוף ע"י בית הדין:
א. הצדדים יתגרשו היום.
ב. האישה מוותרת על כתובתה בכפוף לסידור הגט.
ג. האישה תשלם לבעל סך 40 אלף ש"ח, כאשר מחצית מכך במזומן לפני הגט היום ומחצית מכך בשיק שתתן לבעל היום ע"ס 20 אלף ש"ח לפירעון בעוד חודש ימים.
ד. האישה תעביר את התיקים שפתחה בית המשפט למזונות ילדים ומשמורת, לניהול בית הדין, והסמכות לכך תהא לבית הדין בהסכמת הצדדים.
בתחילה האישה לא מסכימה לאמור בסעיף ד להצעה, ואז, לאחר שהביעה חוסר הסכמתה לסעיף זה, הבעל היה מוכן לקבל את ההצעה. הבעל לא הסכים לקבל את סעיפים א-ג בהצעה, אף שהאישה הסכימה להוריד לו את הסך של 800 ש"ח דמי טיפול שבהם הוא חויב בהחלטת בית המשפט.
לבסוף ב"כ האישה מקבל את הצעת בית הדין, ומציע שהסמכות תהיה לבית הדין בכפוף להסדר מזונות של 1600 ש"ח לחודש וכן מחציות הוצאות רפואיות וחינוך, בלי שתדרוש דמי טיפול. ומוסיף ב"כ האישה: אם יהיה מדור, בית הדין יפסוק. משמורת אצל האם והסדרי שהות ע"פ המלצות פק"ס או אצל הורי הבעל.
אף שבתחילה הסכים הבעל להצעת בית הדין, לאחר זמן, כשבא כוח האישה הציג בפניו את הצעת בית הדין, חזר בו הבעל מההסכמה, וטען שהוא לא מסוגל לתת תשובה היום להצעת בא כוח האישה. הבעל דורש עתה כי הוא רוצה שכל החלטות בית המשפט עד היום יימחקו. מכיוון שהצעת בית הדין מבוססת על סידור גט היום; אזי מבחינת בית הדין, לא הושגה הסכמה של הבעל להצעה הנ"ל.
עד כאן עיקרי טענות הצדדים ועיקרי התנהלות הדיון היום.
ובכן, משלא הושגה הסכמה, נשוב להליך הדיוני המתואר מעלה.
טוען ב"כ האישה: הם לא יחד מתחילת ההיריון של האישה. הוא נעלם, ב 8 חודשים האחרונים אנו הופכים את העולם כדי לאתר אותו. הוא יודע מההליכים בבית משפט, והתגלו שני דברים: הוא לא סיפר על עברו הפלילי שישב שנה וחצי בכלא, וכן התגלה אתמול גיליון הרשעות מפואר שלו על עברות רכוש מלבד סחר הסמים. הוא התחזה להיות אברך ישיבה.הבן של הצדדים בגיל שנה ושלשה חודשים, כך שזהו אורך הפירוד ביניהם.
ברם, למרות האמור, כולל האמירה של בית הדין כי "בשום שלב לא טען הבעל שהוא חפץ באשתו, כך שאף אם תעלה טענה כזו ממנו מהיום, היא לא תתקבל", וכנראה לאור אי הגעה להסכם ולאור העובדה כי הבעל לא קיבל את מלא דרישותיו, הבעל מבקש היום שלום בית; אך לאור האמור מעלה, טענתו לשלום בית לא תישמע, מחמת שבית הדין משוכנע אף היום שהיא טענה שאינה כנה.והדברים מדברים בעד עצמם, אודות כוונותיו של הבעל, שמוכן שלא לגרש את אשתו ולצער אותה ללא קץ, עד שהוא יחליט בעצמו מהו המועד שמתאים מבחינתו לגרשה.
[...]
בעת השיחה האישית הפרטנית שלא בנוכחות הצד השני, טען הבעל לבית הדין: "האישה הזו תהיה עגונה, צו מעצר לא מאיים עלי". ואף שמשפט זה נאמר במעמד צד אחד וללא נוכחות שני הצדדים ושלא לפרוטוקול ושלא בעת רישום פרוטוקול, לבית הדין היה חשוב לתעד משפט זה, שהרי יש לו השלכות רוחב לכל ניהול התיק.
נעלמתי מהבית פעם אחת וחיפשו אותי ע"י משטרה. הייתי בתל אביב. היו עוד לילה או שנים שנעלמתי. המשטרה מצאה אותי בת"א בתחנת רכבת ההגנה.בנוסף, אין ספק שהבעל מאוס בעיני אשתו ע"פ דעת בית הדין, והאמתלא מבוררת, ואף זו עילה לחיוב בגט.
בעת השיחה האישית הפרטנית שלא בנוכחות הצד השני, טען הבעל לבית הדין: "האישה הזו תהיה עגונה, צו מעצר לא מאיים עלי". ואף שמשפט זה נאמר במעמד צד אחד וללא נוכחות שני הצדדים ושלא לפרוטוקול ושלא בעת רישום פרוטוקול, לבית הדין היה חשוב לתעד משפט זה, שהרי יש לו השלכות רוחב לכל ניהול התיק.והדברים מדברים בעד עצמם.
ובכן, עסקינן בזוג צעיר שחיו יחדיו רק 7 חודשים, ולהם בן אחד. הבעל מתנה את מתן הגט בחלוקת הכספים בחשבון המשותף וראיית הבן, אך נראה כי תולה את מתן הגט אף בסיום ההליכים בבית המשפט (שם פתחה האישה תיק להחזקת ילדים והסדרי שהות). כן נראה שמעלה תביעות נוספות, וכן תביעת פיצוי על כך שלא נתנה לו לראות את הבן לטענתו.ובית הדין עומד אחר התרשמות זו, שרק מתחזקת בחלוף הזמן.
האישה מסכימה לחלוקת הכספים על פי החלטת בית הדין וכן לראיית הבן. כן מסכימה להעביר את התיק להחזקת ילדים לבית הדין. כל זאת לא סיפק את הבעל.
לבית הדין נוצר הרושם כי עד שיקבל הבעל את כל תביעותיו, הוא לא יגרש את אשתו.
"וישאל הרב אחר הכתובה ושתחזור לבעל הכתובה או תמחול לו, כדי שלא יבואו אחר כך לידי קטט מחמת הכתובה ושיאמר הבעל על מנת כן לא גירשה" (בשם מהר"י מינ"ץ).דהיינו שישנה חשיבות לסיים את כל ההתחשבנות הכספית, ובעיקר את הכתובה, טרם סידור הגט, כדי שלא יאמר הבעל כי אם היה יודע שעדיין רובץ עליו חיוב, לא היה מגרש. ברם, בנסיבות דנן, האישה מוותרת על כתובתה בכפוף לסידור הגט.
"אף שהראיתי פנים להקל בדין זה, עם כל זה לא מלאני ליבי לחלוק על דין פשוט של סדר הגט, אמנם מכל מקום, מי שלבו רחב ורואה קלקולים בחדול הגט, ורוצה לסמוך על דעתו להקל, לענ"ד ימצא סמיכה קצת בהערות הנ"ל".הרי שלשיטתו מעיקר הדין ניתן להותיר את ענייני הממון לאחר סידור הגט, כאשר מוצא הדיין צורך ונחיצות לכך (כגון משום חשש אפרושי מאיסורא בבני זוג צעירים).
יש לפעול ע"פ המתווה שקבע בית הדין האזורי שיש להתגרש ולאחר מכן תידון תביעת הכתובה וחלוקת הרכוש. זו הדרך הנכונה והיעילה ביותר לסיום חיי הנישואין כאשר הסכסוך קשה שבין הצדדים.וראו אף האמור בפד"ר כרך יא (עמוד 232), מתוך פסק דין בית הדין הגדול (הרכב בראשות הראשון לציון הגר"מ אליהו זצ"ל), שהביאו תחילה את פסק הרמ"א וסדר גט, שתמחל האישה על כתובתה קודם הגט, ולאחר מכן כתבו שם שהמנהג השתנה בזה בזמננו:
כל זה בזמנו, אולם בזמנינו המנהג הוא אחרת, לפני סידור הגט שואלים האם כל העניינים הכספים סודרו, והאישה משאירה את הכתובה בתיק הגירושין בבית הדין, והכל נרשם בפרוטוקול, ואם כן העניין ניתן לבירור.כן ראו האמור בפסק דין בית הדין הגדול בתיק 1226302/1:
לפיכך עדיין הרשות ביד בית הדין לאחר שראה כי המו"מ לגירושין אמור להיות ארוך, להחליט כי יש להקדים את הפירוד ההלכתי ביניהם ולא להשאירם קשורים זה לזה הלכתית ולא מעשית. הגירושין אינם יכולים לשמש חלק מן המו"מ הרכושי, וגם בדיון הוער על כך שגם אם הבעל בחר בגירושין אסור לומר שעליו 'לקנות' אותם. הגירושין ההלכתיים הם דבר העומד בפני עצמו ויש לקיימם במועד הראוי, וההליך הרכושי, הסדרי הראיה וקיום הילדים הם דבר הקונה מקום לעצמו. לא רק בגלל שאי אפשר להשתמש בגירושין כ'קלף' במיקוח על הרכוש, אלא גם מפני שמבחינה הלכתית אין להשאיר צד אחד קשור בחברו הלכתית כאשר אין קשר כלשהו ביניהם. זהו פישרו של ה'עיגון' המוזכר בפסקי הדין, שבו צד אחד מעכב את הגירושין למרות שאין קשר בין בני הזוג ולא ניתן להשיב את הקשר ביניהם.כך שלאור המקורות דלעיל, בית הדין קובע שכל העניינים שעל הפרק, יוכרעו לאחר הגט.
גם מה שפסק הרמ"א שיש לסיים את עניין הכתובה לפני הגירושין, הוא דין מחודש שמטרתו שלא להוציא לעז על הגירושין, כלומר שאם הבעל ייתן גט ואחר כך יפסקו שחייב בכתובה יש לחוש שיאמר הבעל שלא על דעת זה נתן את הגט. אבל מעולם לא נאמר שיש לעכב את הגט עד שיהיה הסכם על נכסי מלוג ונכסי צאן ברזל השייכים לאישה. מה גם שבמקרה זה שישנו הליך רכושי על ממון הרבה והבעל מוכן לעקל מחלקו ברכוש את סכום הכתובה שאין בזה כל חשש. ועיין בזה מה שנכתב ופורסם ביום ט"ז בשבט תש"פ בתיק מס' 1125604/8 מנשיא בית הדין הגדול שאפילו לגבי חיוב כתובה שנשאר ברמ"א שצריך לסיימו לפני הגירושין מכל מקום ניתן פסק דין ארוך ומנומק מדוע ישנם מקרים שאין לעכב את הגירושין עד לדיון על הכתובה. וכן הובא בפסק דין בקונטרס "משכיל לדוד – פסקי דין" מפסק דין בתיק 880581/9 מבית הדין הגדול שאין צד אחד יכול לעכב או להתנות את הגירושין עד לסיום ההליך הרכושי.
עם זאת ועל אף האמור נראה לעניות דעתי להוסיף ולומר בזה לצדד לקולא – אף שלא באופנים הנ"ל – ולהימנע מלהפוך את מתן הגט כ'קלף מיקוח' של מי מהצדדים, וזאת מחמת כמה סיבות:וראו אף קובץ תחומין כרך מ"א (עמוד 240), שם הובאה תגובתו של ראב"ד ירושלים הגר"מ רלב''ג שליט"א, שכתב שהגר"נ פרובר שליט"א, דיין בית הדין הגדול בדימוס, אמר לו פעמים רבות, ששמע מפי הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שבמקום שיש חיוב גט, אין לעכב את סידור הגט עד לדיון בכתובה.
א. חשש עיגון – במספר פסקי דין העליתי בארוכה שמניעת עיגון היא עילה בפני עצמה באופנים מסוימים לחיוב בגט, ואם כן וודאי שאם בית הדין מוצא לנכון שיש במקרה הנדון חשש עיגון מחמת שבני הזוג הפרידו מגוריהם זה מכבר וכן מחמת אורך הזמן של הדיונים וכדו', על בית הדין מוטלת החובה לסדר גט לאלתר ולדחות את הדיון בכתובה או ברכוש לאחר מתן הגט.
ב. 'לאפרושי מאיסורא' – כבר הארכנו בזה טובא שעל בית הדין מוטלת החובה לא רק לפסוק את הדין בין הצדדים אלא להביא את 'דבר ה' – זו הלכה' לציבור. מאחר שבעוונותינו הרבים לעיתים ייתכן מצב של מכשלה לציבור וחשש איסור אשת איש וכדו', על כן מחובתנו למנוע זאת ולסדר גט ללא כל דיחוי ולהותיר את הדיון ברכוש ובכתובה לאחר סידור הגט, בהדגשה רבתי שזכותו של מי מהצדדים לא תפגע עקב זאת.
ג. לעניין עיכוב הגט מחשש לעז וכדומה (להבדיל מהעיכוב מחמת זכות האישה לכתובה): כל האמור בזה לשיטות המחמירות הדורשות לעכב את סידור הגט עד לאחר הדיון בכתובה או ברכוש, הוא דיון בחיוב המונח לפתחו של בית הדין המצווה (לאותן שיטות) להימנע מסידור הגט טרם ידונו בכתובה וברכוש, אך אין זו זכות תביעה או טענה של מי מהצדדים לטעון טענה שכזו לזכותו, ולכן בגוונא שבית הדין החליט מסיבה זו או אחרת כנזכר שיש לסדר את הגט אף בטרם סיום ההליך הרכושי או דיון בחיוב הכתובה, אין למי מהצדדים היכולת לטעון טענות מעין אלו.
על כל זאת נוסיף ונאמר שלאור מסקנתנו (להלן בסעיף ג') כי הבעל דנן חייב לגרש את אשתו לאור הפירוד הממושך שביניהם ולאור המרידה ההדדית הנמשכת, אם כן אין ספק בכך שלכו"ע אין לעכב את סידור הגט עד להכרעה בעניין הכתובה.וכאמור, בנידון דנן, הכתובה כבר לא על הפרק, אך שאר הסוגיות שעל הפרק, ככל וישנן בפנינו, יוכלו להישמע לאחר הגט.
בפתח הדיון בית הדין מברר עם הבעל מדוע הוא לא התייצב לדיון הקודם. ומגיב: המייל שלי סגור ולא פעיל. אם ייקבעו דיונים מעתה, אופיע.ובית הדין עומד אחר האמור בהחלטה שם, כך שאף אם הבעל יסיים את מאסרו טרם מתן הגט, הוא לא ישוחרר ממאסרו טרם מתן החלטת בית הדין להבטחת התייצבותו לדיונים.
[...]
בית הדין הציע כי כחלופת מעצר, הוא יפקיד ערבות כספית של 50 אלף ש"ח.
הבעל טוען שאין לו כסף, ומבקש לדחות את הדיון ליום ראשון.
להודעת קצין השב"ס, הבעל עצור בהחלטת בית המשפט עד להחלטה אחרת של בית המשפט. עצור באבו כביר בתל אביב. מבקש קצין שב"ס שלא יוזמן הבעל לדיון לפני 10.30.
ב"כ האישה מבקש לדעת על מה עצור הבעל. הובהר כי הוא יוכל לבדוק זאת מחוץ לכותלי בית הדין.
קצין שב"ס מבהיר לבית הדין כי לבעל קבוע דיון נוסף בבית המשפט ליום כ"ט בסיון תשפ"א (9.6.21) באשר להארכת מעצרו, ועד אז הוא עצור.
למעשה, אף בבית הדין נקבע דיון כ"ט בסיון תשפ"א (9.6.21).
עד כאן עיקרי טענות הצדדים ההדדיות ועיקרי התנהלות הדיון היום.
ובכן, בית הדין מתרשם כי ללא הבטחת התייצבותו של הבעל לדיונים, הוא לא יופיע לדיון בכוחות עצמו. נזכיר כי בפתח הדיון בית הדין מברר עם הבעל מדוע הוא לא התייצב לדיון הקודם. והגיב הבעל: "המייל שלי סגור ולא פעיל. אם ייקבעו דיונים מעתה, אופיע". ברם, בדיקה במערכת המחשוב מעלה כי הבעל חתם על טופס לקבלת דברי דואר בית הדין בדוא"ל, טופס מיום כ"ד באלול תשפ"א (1.9.21), ושם נרשם כי "אני יודע ומסכים שאהיה מושתק מלטעון כנגד ההגשה והמצאה באמצעותם". וכן נרשם שם "הנני מתחייב בזאת ליידע את מזכירות בית הדין על כל שינוי בכתובת הדוא"ל או כל תקלה פגיעה ושינוי ביכולתי לקבל כתבי בית דין לדוא"ל הרשומים לעיל". כך שלא ניתן לקבל מהבעל כיום כל טענה כי הוא לא קיבל את הדוא"ל ואת זימונו לדיון או שהדוא"ל שלו התקלקל והוא לא דווח לבית הדין על כך כפי שהתחייב.
בנוסף, ולאור טענות ב"כ האישה בדיון הקודם כי הבעל לא משתף פעולה עם ההליך בבית המשפט, הבעל לא היה מוכן להשיב לשאלת בית הדין האם הוא משתף פעולה עם ההליך בבית משפט, אף שנשאל על כך כמה פעמים, ושאל את אב"ד "לאן אתה חותר"?
לאור הנ"ל, בית הדין מתרשם כי ללא הבטחת התייצבותו של הבעל לדיונים, הוא לא יופיע לדיון בכוחות עצמו.
ברם, עתה אין צורך בפועל במעצרו של הבעל לשם הבטחת התייצבותו לדיון הבא או בערבות כספית לשם כך, משום שבכל מקרה הבעל עצור עד לדיון הבא בבית המשפט ליום כ"ט בסיון תשפ"א (9.6.21) לבחינת הארכת מעצרו. ברם, ככל שישוחרר ע"י בית המשפט, בית הדין ישקול להורות על הבטחת התייצבותו כנ"ל, בדרך של מעצר או ערבות כספית שתיקבע ע"י בית הדין.
מבוקש כי השב"ס יעדכנו את אגף עגונות בבית הדין במקרה שיוחלט על שחרור הבעל, זאת כדי לאפשר לבית הדין לממש את אחת הבטוחות הנזכרות להבטחת התייצבות הבעל לדיונים בבית הדין.
א. הבעל חייב לגרש את אשתו, ויש מקום אף לכפותו לכך.ניתן לפרסם לאחר השמטת פרטים מזהים.
ב. ייפתח תיק לסידור הגט בהקדם, והצדדים יוזמנו כמקובל.
ג. במידה והבעל יסרב לגרש במועד הראשון שייקבע, האישה תהיה רשאית לפתוח תיק להטלת צווי הגבלה בהתאם לחוק בתי דין רבניים (קיום פסקי דין של גירושין) התשנ"ה - 1995.
ד. אף אם הבעל יסיים את מאסרו טרם מתן הגט, הוא לא ישוחרר ממאסרו טרם מתן החלטת בית הדין, וזאת לשם הבטחת התייצבותו לדיונים.
ה. שאר הסוגיות, ככל וישנם, וככל והם בסמכות בית הדין, ידונו רק לאחר הגט.
הרב יצחק אושינסקי – אב"ד | הרב מאיר קאהן | הרב יעקב מ' שטיינהויז |