ב"ה
בית הדין האזורי פתח תקוה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב דוד גרוזמן |
דיין |
תיק מספר: | 1294442/5 | |
תאריך: |
ז בתמוז התשפ"א
17.06.2021 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד הילה יחזקאל | |||
נתבע |
פלוני
בא כוח הנתבע עו"ד איריס צור | |||
הנדון: | תוקף פשרה שעשה המורשה | |||
נושא הדיון: | תוקף פשרה שעשה המורשה |
"הבא בהרשאה שמחל לנתבע או שמכר לו או מחל לו על השבועה או שעשה עמו פשרה, לא עשה כלום, שזה יאמר - לתקוני שדרתיך ולא לעוותי, לפיכך אם התנה עמו בין לתקון בין לעוות, אפילו אם מחל על הכל, מחול. וכל שכן אם פירש בה - מחילתך כמחילתי."לאמור, שיש לעיין בנאמר בכתב ייפוי הכוח הנהוג היום ולבחון מהי הסמכות שהעניקה התובעת לבאת כוחה.
באחד שהעמיד מורשה לגבות חובו בשטר מן לוה שלו, וכתב לו הרשאה על אופן המועיל כפי נוסח הסופרים וז"ל:"זכרון עדות וכו' איך שבא לפנינו רבי פלוני ואמר לנא הוו עלי עדים וכו' והנני מודה בפניכם וכו' איך שנתתי לרבי פלוני ארבע אמות קרקע וכו' ומניתי אותו להיות מורשה ואנטלר בחריקאי שיהיה לו כח ורשות לתבוע ולגבות החוב שחייב לי רבי פלוני, ומעתה תהא ידו כידי ופיו כפי ועשייתו כעשייתי, וכל מה שיעשה בעניין החוב הנ"ל יהא עשוי כאלו עשיתי בעצמי, וכך אמר רבי פלוני לרבי פלוני, זיל דון וזכי ואפיק לנפשך, וכל מה דמתעני לך מן דינא - עלי יהא הדר, הן לזכות הן לחובה, ולא אוכל לומר לתקוני שדרתיך ולא לעוותי, גם יהא לו כח ורשות לעשות פשרה עם רבי פלוני ולהרחיב זמן וליתן פטורים, והכל קבלתי עלי בחוב גמור שמחוייב אני לאשר ולקיים ושטר הרשאה זו לא יפסל וכו' וקנינא מן רבי פלוני וכו' במנא דכשר למקניא ביה וכו'" עכ"ל הרשאה.כלומר, בייפוי כוח לא הורשה המורשה למחול, אולם מעיון בלשונות הייפוי כוח יש מקום לסבור כי הרשות למחילה כלולה בו.
והמורשה הזה מחל ללוה על כל החוב וקרע השטר, ובא המלוה ותבע למורשה שלו על שקלקל את חובו וקרע שטרו שישלם לו חובו מדינא דגרמי, כי לא הרשה לו אלא לגבות או לדון או לפשר אבל לא למחול, והמורשה השיב שעל פי יפוי כח וזכות הכתוב בהרשאה היה לו רשות אפילו למחול, אף על פי שלא היה כתוב בו בפירוש שיהא יכול למחול, מכל מקום נמצאו כמה לשונות בהרשאה המורים על שיכול למחול, והמלוה טוען שבכל הלשונות של יפוי כח וזכות שבהרשאה לא היתה כוונתו שיהא מוחל, שהרי לא עשהו מורשה אלא כדי להוציא.
תשובה: לכאורה משמע שהדין עם המורשה לפי נוסח שיש בהרשאה שלפנינו שיש לו רשות אפילו למחול, מהא דכתב הרמב"ם בפרק שלישי דהלכות גירושין והסמ"ג בעשיין פרק ב' דף קסז עמוד א' והטור ח"מ סימן קכג וז"ל:"הבא בהרשאה שמחל לנתבע או שמכר לו או מחל לו על השבועה או שעשה פשרה, לא עשה ולא כלום, שזה יאמר לו לתקוני שדרתיך ולא לעוותי, לפיכך אם התנה עמו בין לתקון בין לעוות אפילו מחל לו על הכל מחול" עכ"ל, והרב ב"י פסק כך שם בשו"ע.סבור הצמח צדק כי יש להבחין בין מטרות מינוי המורשה.
הרי מבואר מדבריהם שאם הרשוהו בין לתקון בין לעוות, יכול המורשה אפילו למחול לו על הכל, ואם כן הוא הדין נמי אי כתוב בהרשאה הן לזכות הן לחובה, כמו בנדון דידן, מהני שיכול אפילו למחול, דמאי שנא "הן לזכות הן לחובה" מלשון "בין לתקון בין לעוות"? וכשם דלשון בין לתקון בין לעוות מהני, הכי נמי לשון הן לזכות הן לחובה מהני.
"מיהו אם אמת כדברי שמעון שראובן מחל לגויה כל החוב אף על פי שאמר לו שמעון כשם שתעשה בשלך תעשה בשלי, חייב ראובן, לפרוע דהא תנן בפרק החובל דף צב וצג ומייתי לה סוף פרק כיצד הרגל דף כז קרע כסותי שבר כדי, חייב, היכי דלא אמר "על מנת לפטור", כל שכן היכי דהשליטו על החוב לטובתו להציל מידם ולא למחול להם, דזהו כמו אתיא לידו בתורת שמירה, דאפילו אמר בתר הכי קרע כסותי – חייב, כל שכן שלא אמר מעולם למחול שהוא חייב, ויש לו לפרוע לפי אומדנא כמה היה שוה חלקו של שמעון למכור במעות מוכנים, אבל לא יפרע לו כל דמי החוב וכו' עכ"ל הרשב"א בתשובה.ביאר את דברי השו"ע: "שאם כתב בין לתקון בין לעוות אפילו אם מחל על הכל מחול", שיש לכתוב נוסח זה בחדא מחתא יחד עם תהא ידו כידי וכו' שיש להוסיף "ועשייתו כעשייתי בין לתיקון בין לעיוות", אולם אם לא כתב נוסח זה בחדא מחתא עם הגדרת המינוי - לא תועיל מחילתו המלאה.
הרי כתב הרשב"א אף על פי שאמר לו כשם שתעשה בשלך עשה בשלי, והוא עשה כן גם בשלו, אפילו הכי חייב לשלם, משום דבלשון זה לא היתה כוונתו על מחילה אלא לגבות ולהוציא, הכי נמי בנדון דידן לא היתה כוונתו על מחילה אלא לגבות ולהוציא."
והא דהוצרך למכתב ליה כלל "הן לזכות הן לחובה", היינו משום דאי לא היה כותב לו כך, מצי למימר אחר כך לתקוני שדרתיך ולא לעוותי, ואם כן ידחנו הלוה ולא ירצה ליתן לו כלום, משום דיאמר לו כיון דאינך אלא שליח ומצי אמר ליה לתקוני שדרתיך ולא לעוותי, אין לי ליתן לך כלום, אי נמי המורשה עצמו לא יתרצה להיות מורשה אי מצי אמר ליה לתקוני שדרתיך וכו', לכך צריך למיכתב ליה שהרשוהו הן לזכות הן לחובה, דלא מצי אמר ליה לתקוני שדרתיך. אבל מכל מקום לא היתה כוונתו שיהא הוא המורשה מדעתיה דנפשיה מצי למיעבד ליה מה דהוא חובה לדידיה, אלא כוונתו היתה מה שיפסקו הדיינים עליו הן לזכות הן לחובה, אבל לא מה שיעשה הוא מעצמו לחובתו, ומכל שכן מחילה.שני טעמים מנה הצמח צדק כדי לתת תוקף למעשיו של המורשה:
א. בכדי שהצד שכנגד יסכים להתדיין עמו ולא לדחותו בטענת "לאו בעל דברים דידי את" ואין לך סמכות לבוא עמי בדברים.עוד חידד הצמח צדק שם, שגם כשכתוב "בין לדין בין לפשר", יש להבהיר אם פשר הכוונה פשרה שעושים הצדדים עצמם ועל דעת עצמם, או פשרה שמציע בית הדין. לדעתו, סתם "פשר" - הכוונה פשרה שמציע בית הדין, ולא פשרה שעל דעת השליח בלבד. וכך כתב שם:
ב. בכדי שהמורשה יהיה מובטח ויסכים לפעול בשם מרשו.
"הרי מבואר בהדיא מפסק ר"י שאפילו כשכתוב בהדיא "בין לזכות בין לחובתו", אין כוונתו אלא על מה שהדיינים יפסקו לחובתו, אבל לא שיעשה המורשה מעצמו חובתו, לכך אין במשמעות לשון זה שיהא המורשה יכול למחול. ויראה נמי, אפילו היכי דהרשוהו "בין לדין בין לפשר", נמי דינא הכי, דלא היתה כוונתו שיהא הוא יכול לפשר מעצמו, אלא כוונתו היתה על פשרה מפי הדיינים, אם לא שאמר בפירוש שיפשר "מעצמו", אבל כל זמן שלא ביאר בפירוש דבריו כך, אפשר דיכול לבטל הפשרה ההיא, משום דמצי למימר דלא היתה כוונתו אלא על פשרה מפי הדיינים, מפני שאז תהיה הפשרה קרובה לדין על פי זכיותיו, אבל שיתפשר המורשה עצמו מדעתיה דנפשיה לא הרשוהו, אם לא שפירש בהדיא."כלומר, קיים הבדל בין להסכים לפשרה שמציע בית הדין, לבין פשרה שמגיעה מטעם המורשה, כביכול בשם מרשו.
והכי כתב הרא"ש בתשובה כלל סב סימן ג' וזה לשונו:כלומר, כדי שתהיה למורשה סמכות להציע פשרה מעצמו, לא די בלשון סתמית של פשרה או מתן היתר למחול, באופן שניתן לבאר שסמכות זו נתנה רק להסכים להצעת בית הדין המפשר, ואף לא די בלשון יתרה, ככל שייתור הלשון נאמר בהתייחסות לדין ופשרה, ואפשר לפרש אותו כמתן היתר וסמכות להסכים להצעת בית הדין - אלא ההרשאה חייבת לכלול מתן היתר מפורש לבא הכוח לפשר או למחול אף מחמת עצמו.
ועל הרשאתו שכתוב בה "ומחילתו כמחילתי", שאלת אי הוי מחילתו מחילה, כיון שבהדיא נתן לו רשות למחול, אף על פי שכתב בהרשאה זיל דון וזכי ואפיק לנפשך, ואפילו הכי קיימא לן דשליח שווייה ואינו יכול לעכב לעצמו הממון, התם היינו טעמא לפי שצריך לכתוב לשון זה, דאם לא כן הוא אמר ליה לאו בעל דברים דידי את, ולא בשביל שיהא הממון שלו, אבל מחילה למה לכתוב לו? בלא זה היה יכול לגבות הממון, הילכך נראה דהוי מחילתו מחילה.
הרי מבואר מדברי הרא"ש כל לשון יפוי כח וזכות דצריך למכתב לא דיינינן ליה אלא להאי מלתא דצריך ליה, אבל לא לכל משמעות דיליה, לכך לא מהני האי לשון "ולא אוכל לומר לתקוני שדרתיך ולא לעוותי" שיהא יכול לעוות ממש דהיינו למחול, כיון דצריך למכתב האי לשון כדי שלא ידחנו הלוה, לא דיינינן ליה אלא למאי דצריך.
והא דכתבו הרמב"ם והסמ"ג והטור בפשיטות דמועיל הלשון "בין לתקון בין לעוות" אפילו לשיכול למחול כל החוב, והרב ב"י הביאו בשו"ע לפסק הלכה, אית לן לאוקמי דלא כתבו כן אלא דוקא היכי שכתוב לשון זה "בין לתקון בין לעוות" בבבא קמייתא, קודם בבא ד"זיל דון וזכי" וכו' והיינו באותו בבא שכתוב ומעתה תהא ידו כידי וכו' ועשייתו כעשייתי, שם הוסיף וכתב לו כך ועשייתו כעשייתי בין לתקון בין לעוות, התם הוא דמהני לשון זה שיכול אפילו למחול על כל החוב, כיון דלא היה צריך לכותבה אי לא היה מכוון על שיכול לעשות חובתו ממש, אלא ודאי דאפילו על מחילה קאמר דומיא להא שכתב הרא"ש על שכתב לו ומחילתו כמחילתי שהוסיף הטור, וסמיך ליה ללשנא של הרמב"ם וכתב וז"ל וכל שכן אם פירש בה מחילתך כמחילתי דמשמע מפשט לשונו דמיירי נמי שבאותו בבא דכתב ליה ידו כידי וכו' כתב נמי מחילתך כמחילתי, ולא היה צריך לכותבו אי לא היה למכוון מחילה ממש, לכך דיינינן ללשון זה כמשמעתו, אפילו על מחילה ממש, וכן נמי אי הוי כתוב באותו בבא ועשייתו כעשייתי בין לתקון בין לעוות, דיינינן ליה כמשמעותו, שיכול אפילו לעוות לו ממש, כיון דלא היה צריך לכותבו, אבל אי לא כתב לו לשון זה "בין לתקון בין לעוות" או לשון כיוצא בזה "הן לזכות הן לחובה" בבבא קמייתא, אלא אחר כך בבבא דכתב ליה "וכל מה דמתעני לך מן דינא" וכו' שם כתב ליה האי לישנא "בין לתקון בין לעוות" או כיוצא בזה, כגון לשון "הן לזכות הן לחובה", לא מהני לשיכול למחול.