ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אברהם מאיר שלוש הרב אפרים בוגרד הרב בן ציון טופיק |
ראב"ד דיין דיין |
תיק מספר: | 1178140/6 | |
תאריך: |
ו במרחשון התשפ"ב
12/10/2021 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד אלי אלון | |||
נתבע |
פלוני
בא כוח הנתבע עו"ד רון נחשון | |||
הנדון: | הפסד כתובה במי שהגישה נגד בעלה תלונות שווא במשטרה | |||
נושא הדיון: | הפסד כתובה במי שהגישה נגד בעלה תלונות שווא במשטרה |
[א']: נראה לך שזה קל לי כל התקופה הזו. אין לנו בכלל יחסים. אני ויתרתי על נסיעות להוריי. אני היחיד שדואג לבית. אנחנו עושים רק מה שאת רוצה. אני צריך להתחשב בכל דבר אפילו אם הוא לא הגיוני. איפה את בשבילי בכל התקופה הזו?בהודעה הזאת מודה הנתבעת כי בעלה תומך בה, אלא שלטענתה הוא עושה זאת רק אחרי ריב וויכוח, אולם אינה זוכרת על ויכוח כל שהוא, ואם הדברים היו 'כזעקתה' לבטח הייתה מטיבה לזכור אי אלו דוגמאות.
[ש']: זה דיכאון אחרי לידה! ואם אין תמיכה מהאדם שצריך הכי הכי לתמוך, המצב לא ישתפר.
[א']: זה כל כך פוגע שאת אומרת שאני לא תומך בך שאין לך מושג. זה פשוט אגואיסטיות.
[ש']: אוקיי, אתה תומך רק אחרי שאתה רב ומתווכח.
[א']: על מה אני מתווכח?!
[ש']: על הכל! הכל הכל.
[א']: תני דוגמא.
[ש']: לא עולה לי עכשיו.
"האישה תיטען כי מסכת חייה עם הבעל הינה רצופה אכזבות ו"גבה טורא ביניהם" אין כל סיכוי לשלום בית של אמת.
8. כל ניסיונות האישה לשלום בית של אמת עלו על שרטון וגמלה ההחלטה מצד האישה להביא את נישואיה האומללים לאישה, לסיום."
"ואשה שגזמה לבעלה, שרצונה להשכיר עליו כותים להורגו, אם יעשה לה דבר, מקרי עוברת על דת".מקור דברי הרמ"א הוא (כפי שמצוין ברמ"א שם), מהגהות מיימוניות בפרק כד מהלכות אישות אות ד', וז"ל:
"ועוד, אחרי שהביאה ריק אחד רוצח על בעלה לגזמו אם יעשה לה דבר, וגיזם לו להרגו, לא גרע ממקללת יולדיו בפניו לאבא שאול, והלכתא כוותיה, כל שכן הכא דמגזמה לו להרגו".וכבר העירו האחרונים שדברי הגהות מיימוניות ודברי הרמ"א אינם שווים, כי נדון הגהות מיימוניות במקרה שהאשה הביאה ריק אחד רוצח, וגיזם, היינו שהאישה איימה שתשכור עכו"ם להורגו אך עדיין לא שכרה אותו, וסובר הרמ"א שאין לחלק ולהבדיל בדבר, וגם אם עדיין לא הביאה את העכו"ם לא גרע ממקללת, כלשון הגהות מיימוניות. דהיינו, שהמאיימת על בעלה בהריגה נלמד בקל וחומר ממקללת והיא נקראת "עוברת על דת". ולמרות שהשאלה בה דן בהגהות מיימוניות הייתה באישה שכבר הביאה את העכו"ם, מטעמו של הגהות מימוניות למד הרמ"א את דינו. ואם כן, בנידון דידן, שהאישה איימה על בעלה, לכאורה מפסידה את כתובתה כדין עוברת על דת.
"כי מרת ארלוגה מתקוטטת על בעלה רבי יונה, ומתוך הקטטה פרצה ויצאה לשוק, ואמרה בקול רם לבעלה שהיה מין, ושראתה אותו מקלל עם עבדו, ופעם אחת עם בנו [...] ויצאה בשוק וצעקה על זה בפני גויים וישראלים רבים, ומתוך כך פרעה ראשה ונתגלו זרועותיה, וקצת תחת זרועותיה, וגם שכרה גוי אחד, לילך לפני השלטון, כדי לשרוף בעלה מפני זה, ושכן דנו אותה כעוברת על דת משה ויהודית, מפני שגילתה ראשה וזרועותיה".הרי שהשאלה אם היא נקראת עוברת על דת, לא הייתה אלא משום שגילתה ראשה וזרועותיה, ואילו משום שאיימה על בעלה ושכרה גוי לילך לפני השלטון כדי לשרוף אותו, לא נאמר ולא נזכר כלל, שהיא עוברת על דת.
"וכן במה שבא לחייבה לצאת שלא בכתובה, מדין עוברת על דת משה ויהודית, בשפרעה ראשה וקצת זרועותיה [...] שלא אמרו אלא ברגילה בכך, אבל אם גילתה ופרעה ראשה באקראי [...] ודאי לא הפסידה כתובתה [...] ועוד שבשעת הכעס היה, ובשעת הכעס הרי היא כעוסה ואין השם ומצוותיו כנגדו באותה שעה, כמו שאמרו בנדרים, שהכועס, אפילו שכינה אינה חשובה כנגדו".והיינו שגם הרשב"א בדעה זו, שבגלל איומיה לשרוף את בעלה, אינה נקראת עוברת על דת, כי הרי לא הזכיר ולא דן בזה כלל. אם כן נמצא שיש מחלוקת בדבר, אם המאיימת על בעלה נקראת עוברת על דת.
"ומה ששאל שהאיש טען שאשתו הוציאה עליו קול, שמזנה עם זכרים במשכב זכור, ומחמת זה טוען שהפסידה כתובתה [...] ורוצה לדמות למה שהובא בהגהות מיימוניות בפרק כ"ד מהלכות אישות [...] וכן פסק הרמ"א בסימן קט"ו בהג"ה, שהיא נקראת עוברת על דת. אין הנידון דומה, כי שם הביאה רוצח לגזם, וכן רמ"א כותב שרוצה לשכור כותים להורגו, אבל זו, אף אם אמרה על בעלה שעובר עבירה זו, לא אמרה שרצונה להביאו במשפט הערכאות על זה, לגרום להורגו".הרי מפורש בדבריו, כי אילו אמרה האישה שרצונה להביאו במשפט הערכאות, הרי היא עוברת על דת, לשיטת הגהות מיימוניות. ואילו הרשב"א, הדן במקרה כזה ממש, ובאופן יותר חמור, שלא רק אמרה שרצונה להביאו במשפט הערכאות על זה לגרום להורגו, וכדברי הנודע ביהודה הנ"ל, אלא כבר שכרה גוי לילך לפני השלטון, בכל זאת אינה נעשית עוברת על דת על ידי זה כנ"ל.
"ואיני יודע למה לא טען עליה מטעם דעוברת על דת לא הפסידה כתובתה כדלקמן".אך בשו"ת מהר"י הלוי (לרבינו יצחק הלוי, אחיו ורבו של בעל הט"ז) סי' לט כתב:
"ופשיטא שהפסידה כתובתה, כמו שכתב מהרא"י בתרומת הדשן סי' רמב, והביאו בית יוסף סי' קטו, דברגילה בכך, הפסידה כתובתה, אף בלי התראה. ונראה לענ"ד להוכיח כן מדברי הרשב"א בשו"ת סי' תקעא, שכתב, אשה אחת נתקוטטה עם בעלה [...] והקשה בית יוסף סי' קטו [...] ולפי מה שכתבתי לא קשיא מידי, דלא אמרו צריכה התראה, אלא בעברה פעם אחת בלבד, אבל אם הייתה רגילה בכך אינה צריכה התראה, והא גופיה קמ"ל הרשב"א, שהרגילה בכך אינה צריכה התראה".בדרך זו של מהר"י הלוי הלך גם בספר בית מאיר (אבן העזר סי' קטו סעיף ד'), שכתב ליישב קושיית הבית יוסף על הרשב"א, והביא דברי תרומת הדשן אשר הובאו בספר מהר"י הלוי (ע"ש מה שכתב בביאור דברי תרומת הדשן. ועיין עוד ברמ"א בסי' קטו סוף סעיף ד'), ובהמשך הדברים כתב וזה לשונו:
"ועל פי דברי תרומת הדשן שרוצה להוציא מן הסוגיא דברגילה אין צריך התראה, היה אפשר ליישב הרשב"א בפשוט [...] וכן מה שבאו לחייבה לצאת שלא בכתובה מדין עוברת על דת, זה אינו, שלא אמרו אלא ברגילה, אבל באקראי ודאי לא הפסידה, ויש לומר דהכי קאמר, בפעם אחד הוא ודאי דלא הפסידה בלא התראה. מה שאין כן ברגילה, מסופק, כדמסופק התרומת הדשן, ואולם דברי הדרכי משה שהיה שם התראה, לא נראה כלל מן העניין".ובבית מאיר שם, הביא בהמשך הדברים גם דברי מהר"י הלוי הנ"ל, ועיין שם מה שכתב בזה.
"דמטעמא דהתראה משום פריצותא וחציפותא [...] כל היכא דאיכא פריצותה יתירא, נשארת הסברא דלא בעי התראה".לכן במקרה שדנו בו, דבר ידוע שמעשה כזה הוא מעשה פלילי ועבירה חמורה, לכן אינה צריכה התראה על זה והיא יוצאת בלא כתובתה.
/blockquote>ועיין שם בתשובה הנ"ל, שהדגיש כמה פעמים, שאם יש פריצות יתירה לא צריך התראה.
ולפי זה, אישה המאיימת על בעלה, שהיא עוברת על דת, אין כל הבדל בין אם איימה פעם אחת, לבין איימה כמה פעמים שרגילה בכך, וגם אם רגילה לאיים לא הפסידה כתובתה בלי התראה.
ועיין עוד בשו"ת "דברי מלכיאל" (חלק שלישי סי' קמה) הדן בעניין מקללת בעלה שכתב וז"ל:
"ואף על פי שכתב התרומת הדשן [...] דברגילה בכך אין צריך התראה, היינו רק בעוברת על דת דהוי משום פריצות [...] אבל גבי מקללת יולדיו אין שייך לזה".הרי שבמקללת, אפילו אם רגילה בכך, צריכה התראה. ואם כן הוא הדין במאיימת על בעלה, שצריכה התראה אפילו רגילה בכך, כי הלכה זו שהמאיימת על בעלה נקראת עוברת על דת הרי נלמדת מדין מקללת, כמבואר בדברי הגהות מיימוניות שהבאנו לעיל, ועיין בביאור הגר"א סי' קטו ס"ק קי"ח, ואם כן צריכה התראה אפילו ברגילה כמו מקללת, כפי שנתבאר.
ולפי הנ"ל מבואר למה לא כתב הרשב"א שהיא עוברת על דת מחמת שאיימה על בעלה, שהרי לא התרו בה, ובלי התראה אינה מפסדת כתובה. אלא שבזה שגילתה זרועותיה הוסיף הרשב"א שלא הייתה רגילה בכך, והיינו שברגילה בכך מפסידה כתובתה גם בלי התראה, אבל בגלל שאיימה, הרי אפילו אילו הייתה רגילה בכך, גם כן לא הפסידה כתובתה בלי התראה, ולכן לא הזכיר הרשב"א את זה כלל. אך בעיקר הדין, גם הרשב"א מודה שהמאיימת על בעלה נקראת עוברת על דת.
אולם נראה, למרות שמאיימת נלמד בקל וחומר ממקללת, בכל זאת אין דיניהם שווים, וגם באופן שמקללת אינה נקראת עוברת על דת משום שלא קיללה בחינם אלא כתוצאה מצער גדול שבעלה ציערה, בכל זאת מאיימת, אפילו אם האיום היה כתוצאה מצער גדול, הרי היא עוברת על דת, ואין כאן "דיו לבא מן הדין להיות כנדון". ומובן הדבר שיש הבדל בין מקללת ובין מאיימת. ואם במקללת אנו אומרים "אין אדם נתפס על צערו", אין לומר זאת על המאיימת, שאיום הוא דבר חמור ביותר. וברור הוא כי כל אישה שהגיעה למצב זה, לאיים על בעלה להורגו, אינה עושה כן מתוך שלוה ונחת, אלא מתוך התמרמרות, ועל זה נאמר שהיא עוברת על דת.
והדברים מדויקים מלשון ההגהות מימוניות "כל שכן הבא שמגזמת לו להורגו", כלומר שמגזמת חמורה ממקללת.
ואם נלך בדרך זו, אפשר לומר (שלא כמו שכתוב לעיל) שאמנם במקללת, אפילו רגילה בכך צריכה התראה, אבל במאיימת על בעלה שחמורה ממקללת אם רגילה בכך אינה צריכה התראה, לשיטות שהובאו לעיל (ודלא כהח"מ בסי' קטו ס"ק יא). ומעשה כזה נכלל בכלל 'פריצותא וחציפותא'.
וכעין זה כתב בשו"ת משנה שכיר (סי' עד) וזה לשונו:
"הרמ"א שכתב דגזמה, סתם דבריו, ולא כתב דצריך להיות רגילה בכך, ותיכף אחרי זה כתב אשה שרגילה להתייחד בין עכו"ם ועי"ש וכו' ומדייק וכתב בדין שאחרי זה 'רגילה' ולא כתב גם גבי גיזמה כן, משמע בהדיא דס"ל דגבי הגזמה לא בעינן רגילה".והנה הסכימו כל האחרונים (שו"ת משנה שכיר סי' עד, לבושי מרדכי חלק ב' סי' י', שו"ת מנחת אלעזר סי' עה, שו"ת מהרש"ם חלק ז' סי' קנט, שו"ת בית אבי חלק ב' סי' קלז, שו"ת להורות נתן חלק י' סי' פד-פו) שכל אישה המוסרת את בעלה בעניינים פלילים הקשורים בעונש מאסר או ממון – דינה כדין עוברת על דת.
ומדברי המהרש"ם ושו"ת בית אבי משמע שמלשינה בפועל אין צורך בהתראה, דדינה כעוברת על דת גם ללא התראה. וראה בספר במעגלי צדק חלק ב' סי' ה'.
ואפשר לומר שעיקר הטעם שעוברת על דת יוצאת בלא כתובה אינו בגלל מעשה עבירה שעשתה האישה, כמו שכתב ברא"ש בפרק המדיר בכתובות "דעוברת הדת לא מקרי אלא במכשלת את בעלה, אבל אם הייתה עוברת בשאר עבירות, כגון שהיא אכלה דבר איסור, לא הפסידה כתובתה", ועיין גם במשנה למלך (פרק ב' מהלכות סוטה הלכה א'), נמצא שעוברת על דת יוצאת בלא כתובה - רק באופן שעל ידי מעשה העבירה שעברה היא גורמת להפרעה ולקלקול בחיי המשפחה התקינים בינה לבין בעלה.
וראה בפד"ר חלק א' (עמ' 334-339 פסק דין של הגאונים רבי יעקב עדס, רבי יוסף שלום אלישיב, רבי בצלאל זולטי זצ"ל) שדנו בתביעת הבעל לגירושין בטענה כי אשתו שפכה עליו תמצית חמצן כדי להורגו או לעוורו, שכתבו שיוצאת בלא כתובה, אף על פי שעוברת על דת לא מפסידה כתובתה אלא לאחרי התראה כנפסק בשו"ע אבן העזר סי' קטו ס"ד ובמקרה שלפניהם לא היתרו בה, בכל זאת פסקו ע"פ תשו' שבות יעקב שהפסידה כתובה בלא התראה, הובאו דבריו בפתחי תשובה בסי' קטו ס"ק יא:
blockquote>"דאפילו נימא דכל עוברת על דת צריכה התראה, מכל מקום משמשתו נדה שהוא דבר הידוע לכל הנשים, אפילו שהיא עם הארץ גמורה, מכל מקום בשעת נישואין לומדים עמם קרובים ושכנים כיצד תיזהר בנדתה, שוב אינה צריכה התראה אחרת בשעת מעשה [...] אף על גב דבתשובת הרשב"א סי' תק"ס משמע במשמשתו נדה בעי התראה, היינו דאזיל לשיטתו שם שפסק דבעי התראה לומר שתפסיד כתובתה כל שלא אמר לה כן הוי בלא התראה בה, אבל לפי הסכמת האחרונים כדעת הריא"ז בש"ג וכן משמע בב"ש וכ"כ בתשובת מהרח"ש דאין צריך לומר לה כן, הרי התראה בזו רק שתזהר בנדותה. וזה הכל יודעים ואין צריך התראה עוד יותר.
"אבל בלאו הכי, בעי התראה זולתי כשיהיה מעשה מכוער הרבה. בההיא דכתב מהריק"ש בהגהות טא"ה סי' קטו, אשה שרצתה להאכיל את בעלה סם המות ונתברר בבירור גמור בעידים שקנתה אותו בפועל, וגמרה בדעתה להאכילו ולא לתשמיש אחר. חמירא סכנתא מאיסורה, ועדיף מזנתה, ואין לה כתובה ולא תנאיה, כי אם בבלאותיה הקיימים. ובית הדין מפרידין ביניהם כדי שלא תצא מחשבתה לפועל ומעשיה הרעים גרמו לה. כן נראה לי, כל שלא גרם הוא במעשיו ראוי לכך".ואולי לא ראו את דברי תרומת הדשן, שהרי בבית יוסף השמיט מדברי תרומת הדשן את הקטע האחרון, וכתב בשם תרומת הדשן רק עד 'שאפשר שאין צריך התראה'.
הרב אברהם מאיר שלוש – ראב"ד | הרב אפרים בוגרד | הרב בן ציון טופיק |