ב"ה
בית הדין האזורי רחובות
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יאיר לרנר |
דיין |
תיק מספר: | 1305851/13 | |
תאריך: |
ב בניסן התשפ"ב
03/04/2022 | |||
מבקשים |
פלונית פלוני בא כוח המבקשים טו"ר יסכה מזרחי | |||
משיב |
| |||
הנדון: | בירור מעמד אישי - כהונה | |||
נושא הדיון: | היתר נישואין -כהונה |
"כל השנים, הבעל התנהג ככהן בעלייה לתורה, ואסר על עצמו כניסה לבתי עלמין, ורק באחרונה הבעל מטיל ספק בייחוס שלו בכהונתו... משפחתו של הבעל לא מקפידה על שמירת מצוות ועליה לתורה, ולכן המשפחה אינה נושאת מסורת כוהנים קבועה, ובשל כך רוצים לשלול את כהונתם... מן הדין ומן הצדק להורות ולזמן את הבעל לשעבר לבירור יוחסין -כהונה, כאמור".ביה"ד קבע מועד דיון לתאריך ט"ו במר חשוון התשפ"ב (21/10/21).
"משנת 2000 אנו מכירים ובבית כנסת הוא עולה ככהן...
ביה"ד: הוא גם אמר לך שהוא כהן?
האשה: גם אמר לי... גם קבלות מבית הכנסת כתוב על תרומות רושמים לו ע' (הבעל) הכהן...
...
הוא אמר לי שהוא כהן, וגם אמר לי שרוצה להוסיף לשם המשפחה את השם - הכהן.
"... אני בן 49 וחצי. אני משהו כמו 16 שנה שומר תורה ומצוות, שם המשפחה שלי זה א'. ככה נולדתי, ככה כתוב בתעודת הזהות של אבא שלי ע"ה, כל האחים שלו אלה שבחיים ואלה שלא שם המשפחה שלהם א'. אני זוכר את עצמי בגיל 8-9 נכנס עם אבא שלי ואחים שלו, שכולם חילונים, נכנס לבית העלמין לקבר של סבתא שלי, ממש נכנסנו לבפנים... לפני כ 25 שנה בערך, מישהו במשפחה התעורר,בהתאם להחלטת ביה"ד, האיש המציא לביה"ד את הכתובה ותעודת הנישואין של הוריו - בהם לא מוזכר שהסבא (אביו של האבא) הוא כהן.
ביה"ד: אבא והדודים היו הולכים לבית הכנסת?
האיש: לא. לפני כ 25 שנה מישהו במשפחה התעורר ואמר מצאנו איזה בן דוד בחולון מהמשפחה של אבא שלי שהגיע לארץ שגר בחולון, הוא כבר לא בחיים, הוא הגיע מעיראק, כל המשפחה שלי מעיראק, ושם המשפחה שלו כהן.
...
האיש: כשהם הבינו שהם כהנים אני עוד לא חזרתי בתשובה, הייתי חילוני.
ביה"ד: מתי בערך חזרת בתשובה?
האיש: לפני כ 16 שנה. זה אחרי שהתחתנתי עם אשתי השניה. ואמרתי לה אנחנו כהנים, אבל לא הבנתי כלום,
ביה"ד: מתי התחלת לנהוג ככהן? עליה לתורה או דברים אחרים?
האיש: מיד כשהתחזקתי.
ביה"ד: לפני שהתחזקת לא נהגת ככהן כי גם אם היית כהן לא היית עושה את זה?
האיש: בדיוק. יצא לי לדבר עם איזה קרוב משפחה והוא אמר לי שם המשפחה שלכם בכלל א'... אז שאלתי אותו שאלה פשוטה, אם הם אחים ואדון כהן עלה לארץ והוא גר בחולון אז איך שם המשפחה שלהם א', הם מאותו אבא, איך יכול להיות שזה א' וזה כהן? לא יכול להיות מצב כזה? ולא היה תשובה לאף אחד.
ביה"ד: לא כל הכהנים נקראים בשם כהן.
האיש: אבל אם הם אחים איך יכול להיות שזה שם המשפחה שלו כהן והאח השני שם המשפחה שלו א'. לא היה לו תשובה לתת לי, אולי הם אחים לא מאותו אבא, אולי סבא שלי שנקבר בעיראק, אז אני הגעתי למסקנא, אני לא יעלה לבטלה לברך, עם כל האהבה אני לא מזלזל בקטע של הכהונה, אבל לא יודע אם 16 שנה אני מברך ברכה לבטלה.
ביה"ד: איזה עלייה היית מקבל בבית הכנסת?
האיש: כהן, אבל ממי אני עושה צחוק? שמישהו יבוא ויגיד לי שאני כהן.
ביה"ד: אז מה היום אתה עושה בבית הכנסת?
האיש: לא עולה כהן.
ביה"ד: כמה זמן?
האיש: קרוב לשנה.
ביה"ד: וברכת כהנים?
האיש: לא עולה.
...
ביה"ד: כשיש ברכת כהנים אתה יוצא החוצה או נשאר בבית הכנסת?
האיש: יוצא החוצה מעדיף לא להיות בספק.
...
ביה"ד: יש לך אח או קרוב משפחה מצד האבא שגם חזר בתשובה והתחזק?
האיש: אחד האחים שלי מתי שאבא שלי נפטר הוא שומר שבת, ושלוש תפילות ביום.
ביה"ד: ודיברת איתו על הכהונה?
האיש: הוא מסכים איתי, וגם עוד אח, הם מבינים שיש פה איזה שהיא בעייתיות.
...
ביה"ד: אמא שלך בחיים?
האיש: כן. ...
ביה"ד: היא יודעת על זה משהו?
האיש: אם אומר במילים פשוטות לדעתה הכל חרטא אחת גדולה מאיפה הביאו את הקטע של הכהן.
...
ביה"ד: השאלות התעוררו בלי קשר לפטירת האבא?
האיש: לא. זה היה עוד לפני. ויצא לי לשאול את אבא שלי לפני אבא בא תסביר לי מאיפה זה הגיע, הוא התחיל לצחוק אמר לא יודע מאיפה זה הגיע.
...
...אם אני כהן אני אהיה הכי שמח בעולם שהבן שלי יהיה בבית המקדש, אבל אני אדם אמיתי, ואין לי שום אינטרס בזה... שמישהו יבוא ויוכיח שאני כהן, אין מישהו בעולם הזה שיכול להצביע ולהגיד שאני כהן ...
...
ביה"ד: נשקול את ענין של העדות. בכל מקרה, על האיש להמציא לביה"ד את הכתובה ותעודות הנישואין של הוריו.
האיש: אני ידאג לזה.
"וכן שני אנשים זה אומר כהן אני וזה אומר כהן אני, אינן נאמנין, ובזמן שהם מעידין זה על זה הרי אלו נאמנין."והגמרא מסתפקת (כד ע"ב):
"איבעיא להו מהו להעלות משטרות ליוחסין... איבעיא להו מהו להעלות מנשיאות כפיים ליוחסין..."והנה פסק הרמב"ם (הלכות איסורי ביאה פרק כ' הלכה יג):
"מי שבא בזמן הזה ואמר כהן אני, אינו נאמן ואין מעלין אותו לכהונה על פי עצמו, ולא יקרא בתורה ראשון, ולא ישא את כפיו, ולא יאכל בקדשי הגבול עד שיהיה לו עד אחד, אבל אוסר עצמו הגרושה וזונה וחללה, ואינו מטמא למתים... ואם נשא או נטמא לוקה, והנבעלת לו ספק חללה..."ובהלכה יד:
"ואם היה מסיח לפי תומו נאמן... כיצד מעשה באחד שהיה מסיח לפי תומו ואמר זכור כשהייתי תינוק והייתי מורכב על כתיפו של אבי, הוציאוני מבית הספר והפשיטוני כתנתי והטבילוני לאכול תרומה לערב וחברי בודלין ממני והיו קוראים אותי יוחנן אוכל חלות, והעלה רבנו הקדוש לכהונה על פי עצמו".ומפרש שם המגיד משנה:
"מבואר במשנה שם שאינו נאמן על פי עצמו. וכתב רבנו ולא יקרא בתורה ראשון ופשוט הוא שאינו נאמן בשום דבר על פי עצמו... אבל אוסר את עצמו... משום דשווינהו לכל פסולי כהונה אנפשיה חתיכה דאיסורא..."וכתב שם המשנה למלך מדוע אם נשא או נטמא לוקה:
"וע"כ בדהוחזק כבר מיירי... שמי שהוחזק בשאר בשר שורפין וסוקלין על החזקות... וכן נמי הוצרך שהחזיק ל' יום..."וכך פסק בשולחן ערוך (אבן העזר סי' ג' סעיף א'), כתב המחבר:
" מי שבא בזמן הזה ואמר כהן אני אינו נאמן ואין מעלין אותו לכהונה על פי עצמו, ולא יקרא בתורה ראשון, ולא ישא את כפיו,וכתב הרמ"א:
"ויש אומרים דנאמן לקרות בתורה ראשון ולישא את כפיו בזמן הזה...וכתב בהמשך המחבר:
"אבל אוסר עצמו בגרושה וזונה וחללה, ואינו נטמא למתים..."ושם בסעיף ב' פסק השולחן ערוך:
"היה עד אחד מעיד עליו נאמן להאכילו בתרומה בזמן הזה ולקרות בתורה ראשון ולישא את כפיו".וכך פסק הרא"ש במסכת גיטין (פרק הניזקין סעיף י'):
"אינו נאמן לומר כהן אני להאכילו בתרומה כדאמרינן בכתובות... כל שכן שהוא עצמו אינו נאמן, ואף על גב דעביד לגלויי, והיינו טעמא משום דהוי שבח כהונה ורווח מתנות כהונה לו ולזרעו לדורותיו..."מדברי הרא"ש משמע שמדובר בזמן שהכוהנים היו אוכלים תרומה, ולכן אם בא אדם ואומר שהוא כהן אינו נאמן...
"ולכן נראה לי שאין דין האיש הזה חייב לגרש את האשה הגרושה שנשא, ואפילו לכתחילה היה יכול לישא אותה, אם לא היה ליבו נוקפו בשום ספק כהונה..."והנה פסק בספר שו"ת אגרות משה (אבן העזר חלק ד' סי' יא אות א'):
"בדבר אחד שהחזיק עצמו לכהן ונתברר שכל ידיעתו היא מאביו שבעת שקראו אותו לשמחת הבר מצוה אמר שהוא כהן, אבל אביו אינו שומר תורה כלל... וגם אשה אחת, שהייתה בת אחי אבי אבא שהיא שני בשני עם אביו הנזכר, אמרה איך אפשר שאתה כהן מאחר שאבי שהוא אחי אביך אינו כהן שלכן אין לחוש למה שאמר אביו, ומצד אמירתו לאסרו בפסולי כהונה מדין שוויא אנפשיה חתיכה דאיסורא אין לאסרו, מכיון שהחזקת עצמו לכהן הוא ע"פ אמירת אביו שאין לו נאמנות, לכן אינו צריך לגרש את אשתו הגיורת ...ורשאי לחיות עמה כמו כל ישראל בגיורת כי איננו כהן."והנה במקרה המונח לפנינו, מעולם לא הוחזק אביו של הגרוש בכהונה וגם לא סבו של הגרוש ושניהם אינם שומרי תורה ומצוות,
"והנה אף דנקטו האחרונים לדינא כדברי המגיד משנה שאוסר אדם עצמו בכהונה מדין שוויא אנפשיה, מכל מקום יש לדון ולהסתפק במי שאוסר עצמו על פי ידיעה ששמע מאחר ולא מתוך מה שיודע בעצמו, האם אומרים בזה שוויא אנפשיה חתיכה דאיסורא שהרי תולה ידיעתו באחר ולא בעצמו, ובאמת שהדברים מפורשים בשו"ת החתם סופר...ופסקו שם:
והנה מי ששם משפחתו כהן, אבל מעולם לא נהג בכהונה משום שגדל במשפחה שאינה יודעת מהלכות כהונה, וכמו שכתב הקצות... אלא שבנידון דידן יש להסתפק...
ועוד יש לציין לתשובת הגר"מ פיינשטיין זצ"ל בספרו אגרות משה (אבן העזר חלק ד' סי' יא) שכתב בדבר אחד שהחזיק עצמו לכהן ונתברר שכל ידיעתו היא מאביו, שבעת שקראו אותו לשמחת הבר מצוה אמר שהוא כהן, אבל אביו אינו שומר תורה כלל... ומצד אמירתו לאוסרו בפסולי כהונה מדין שוויה על נפשיה חתיכה דאיסורא אין לאוסרו ...מכיון שהחזקת עצמו לכהן הוא על פי אמירת אביו שאין לו נאמנות, לכן אינו צריך לגרש את אשתו הגיורת...
"ומדברים אלו עולה לדינא כי יש לדון בכל מקרה ומקרה לגופו, לדון מה כוונתו באומרו כהן אני, מהן ידיעותיו בהגדרת כהונה, מנין לו ידיעה זו, ויש לחקור ולחפש עדויות על כך, אך אין להסתפק בכך ששם משפחתו כהן או כגן ולאוסרו בכך, אלא הוי רגלים לדבר... ".ולפי זה נראה במקרה דנן שהגרוש - אבי הילד, נהג כמה שנים מנהגי כהונה, וזה היה על פי מה ששמע מבן דוד של אביו שהיה שם משפחתו כהן (שעלה לארץ מעיראק), אך לא ידע להסביר מהיכן מקור הידיעה שלו שהוא כהן ומדוע כל משפחתו מצד אביו המתגוררים בארץ שם משפחתם אינו כהן, וכן בנו החי עמנו שאינו שומר תורה ומצוות לא יודע לנמק את מקור יחוסו ככהן, והגרוש נהג מנהגי כהונה על פי ידיעה זו כנראה בטעות, ולאחר כמה שנים החליט בליבו שאין לו על מה להישען שהוא כהן ובעקבות זה הפסיק לנהוג מנהגי כהונה (כפי שאמר בדיון "את מי אני מרמה... את רבונו של עולם?"), ומה שנהג אחד האחים של אביו של הגרוש ככהן כמה שנים על פי עדות הבן דוד, התנהגות זו אינה אמינה, מכיון שתקופה היה שומר מצוות ותקופה לא היה שומר מצוות, וגם לפי עדות הגרוש בבית הדין אחד האחים של אביו חושב שהוא כהן אבל אין לסמוך עליו... לכן ודאי אע"פ שהגרוש נהג מנהגי כהונה, הרי התברר שמקור המנהג היה בטעות שלו, ואין מנהג זה עושה לגרוש חזקת כהונה.
"א"ל רב נחמן בר יצחק לרבא , מהו להעלות מנשיאות כפיים ליוחסין, א"ל פלוגתא דרב חסדא ורב אבינא...,והנה ידועה שיטת המהרשד"ם (בתשו' אבן העזר סי' רלה) שדן בשבויה קטנה, שאשה מעידה מפי מי שנשבית איתה שהיא טהורה - אם מותרת לכהן. וכתב שם:
"אלא שאני אומר שאני סומך על מה שכתב הריב"ש בסי' צד ...שמעת מינה שאינם כוהנים ודאי אלא ספק, ואם כן אחר שאיסור זה דשבויה אינו אלא איסור דרבנן, וכמו שכתב הרמב"ם, אם כן די לנו להחמיר במה שהוא איסור ודאי, אבל בעניין ספק כזה ראוי לנו לומר ספק דרבנן לקולא,"וכן כתב הבאר היטב בשם המהרש"ל בים של שלמה (בבא קמא סי' פה ס' לה): "נראה שסברו שכוהנים בזמן הזה הם בחזקת ספק כוהנים".
" ...ואותם זחוחי הלב התוקעים עצמם בדבר הלכה, וינאמו נאם שכוהנים בזמן הזה אין להן חזקה, והביאו מה שכתב הריב"ש סי' צ"ד, וחלילה לרב זצ"ל שבא להפקיע חזקת כהונה במה שהחזיקום עד עתה בכוהנים ...וכל שכן כוהנים שנוהגים מנהגי כהונה דמחזקינן להם בסתמן ככוהנים...".והביאו באר היטב (אבן העזר סי' ו' ס"ק ב') וכן ביורה דעה (סי' שנב ס"ק ז'), וכן בפתחי תשובה (יורה דעה סי' שנב ס"ק ג') הביאו את כל רבותינו הפוסקים הדנים בסוגיה הזו.
" ...אבל באלו המשפחות שכבר מדורות חיו חיים בלי תורה ומצוות, וכמש"כ גם כ"ת באלו שהיו מעודם בקיבוצים, חילונים שפרקו עול מכל מצוות התורה בעו"ה... לא כן בנידון כזה שהחילוני הזה בא מתרבות אנשים כאלה ...ואם רבנו המהרש"ל כתב על כוהנים יראי אלוקים דקרוב דרובם נתבלבלו, אם כן בהתוסף עוד על זה כוהנים הגרים בקיבוצים או שבאו מרוסיה שהם חילונים גמורים מדורות, שכמעט אין ספק דודאי נתחללו, והדברים נוטים שאין צריך להתרחק מגרושה זו".
"מי שנקרא בשם כהן או קאהן ולפני שחזר בתשובה גר עם גויה, כעת אותה אישה התגיירה כדין ומעוניינים להנשא כדת, האם צריכים להחזיק בו ככהן ולאסור עליו את אשתו הגיורת בגלל השם המוכיח עליו שאולי הוא כהן, יש לציין שהוא אין לו שום ידיעה שהוא כהן בכלל היות שכל משפחתו נספתה בשואה.
...
ישנן מספר הלכות שמוכח שאין לכוהנים ייחוס וודאי:
א. בדיני חלה הרמ"א (או"ח סי' תנז סעיף ב' בשם מהרי"ו) פסק שאין מאכילים חלה בזמן הזה לשום כהן, והסיבה דלא מחזיקינן לשום כהן ככהן ודאי, וכן פסק הש"ך (יו"ד סי' שכב ס"ק ט').
ב. בדיני קדימה לכהן ולכל דבר שבקדושה מציין המג"א (או"ח סי' רא סק"ד) שאין אנו בקיאים ביחוסי הכהונה.
ג. בדיני בזיון כהן בימינו פוסק הריב"ש (סי' צד) שאין מחמירים בעונשו של המבזה מכיוון שהכוהנים אינם מיוחסין.
ד. בדיני פדיון הבן מובא בגליון מהרש"א (סי' שה סעיף ח') שהיה ראוי גם לכוהנים ולווים יפדו את בניהם מספק.
ה. בדיני טומאת מת מובא ברמ"א (יו"ד סי' שעב) שאם הכהן שוכב ערום ונמצא במקום שיש טומאה דרבנן, יתלבש קודם ואחר כך יצא משום כבוד הבריות, והסיבה מובא בגליון מהרש"א שהכוהנים בזמן הזה אינם וודאי כוהנים, ומוסיף: ויש לעשות סניף בספיקות.
ו. לגבי נשואי כהן ועם הארץ שמובא במחבר (אבן העזר סי' ב' סעיף ח') שאין זיווגם עולה יפה ...מובא בצמח צדק (אבן העזר סי' יא) שאין לחוש מכיוון שעכשיו אין כוהנים מיוחסים,
....
מבואר מהאמור שרבים הם הפוסקים שהכוהנים כיום הם בגדר של ספק, ואולי פחות הימנו.
השאלה השלישית - האם השם כהן לבד מוכיח על כהונה
...וכן העלה בשו"ת חתם סופר (קובץ תשובות סי' ס') בשאלה קטן שאביו השאירו בבית אחד מבני העיר, והאב מעיד על עצמו שהוא כהן...
ויותר נראה לי אי ירצה לטמאות למתים ולישא נשים בעבירה, נמי לא דפנינן (לשון הכאה) ליה, דמנא לן שהוא כהן, דאף על גב דבעלמא לוקים על שוויה נפשיה חתיכה דאיסורא, מכל מקום הכא לא שוויה נפשיה חתיכה דאיסורא כלל, דמנא הוה ליה למידע...
ולדעות הסוברים שיש להם לכוהנים חזקה, הרי לא מצאנו ששמו של אדם נותן עליו לדון אותו כדין הבא מהרוב, כי יש חשש שמא משקר שמא שינה את שמו, כמו שמצוין בקרבן העדה ובגליון הש"ס ירושלמי ראש השנה פ"ב.
...
וכן בפסק דין שניתן מיום י"ט טבת תש"ס בבית הדין הגדול, כתב הרב דיכובסקי בהחלטת יחיד, לאחר שראה פסק דין של הרב מרדכי טנדלר שהתיר למר מ. כץ להינשא לגיורת שיש לסמוך על פסק הנ"ל בין הסיבות נמצאים גם מהדברים המובאים כאן.
הרב טנדלר ביסס את דבריו בכתב על פי סבו הרב משה פיינשטיין."