ב"ה
בית הדין האזורי אשקלון
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב ישי בוכריס |
דיין |
תיק מספר: | 81162/8 | |
תאריך: |
י בתמוז התשפ"ב
09/07/2022 | |||
מבקשת |
פלונית
| |||
משיב |
פלוני
| |||
הנדון: | היתר נישואין למחזיר גרושתו שכשהתגרש טען שאשתו בגדה בו | |||
נושא הדיון: | היתר נישואין למחזיר גרושתו שכשהתגרש טען שאשתו |
ביה"ד לאשה: הוא אומר שהוא היה במצב נפשי לא טוב כי בגדת לא בגדת, זה מה שהוא אומר ולכן הוא הסכים להסכם הזה הוא מבקש לשנות את ההסכם.
הבעל: ... האשה ניהלה מערכת יחסים חצי שנה עם גבר אחר ... בליל הסדר ישבנו במרפסת היא בישלה הכל. עבר חמישי שישי שבת יום שני היא נסעה חזרה למחרת לילדים שלה בשעה 2 הגיעה לבית היא אמרה שהלכה לאחותה אחותה אמרה ...
האשה: אין לך הוכחות תגיד מה שאתה רוצה?
...
הבעל: זה בית שבניתי לקחה ממני וגם הייתה עם איש אחר .
"כמו כן נודע למבקש כי המשיבה מתרועעת עם בן זוג בן מיעוטים המתגורר בבית עוד לפני שבני הזוג התגרשו, דבר המצריך בירור מעמיק לגבי האשה ולגבי הנזק שנגרם לילדיו של המבקש, שטרם התגרש וכבר גבר אחר מצוי בביתו".בקשה זהה, מתוקנת, הוגשה למחרת – 10.9.20.
ביה"ד לב"כ הבעל: יש סתירה למה שהוא אומר שלו"ב למה שאתה אומר. אתה רומז בבקשה קשרים לא קשרים איך אפשר שלו"ב בבקשה זה נסתר מינה וביה לא יכול להיות שלו"ב אם יש קשרים.
ב"כ הבעל: כי פה לא מדובר ביהודי. הוא מוכן למחול לתקן להחזיר את המצב לקדמותו ...זה מגיע מהתא משפחתי הגרעיני, לא מישהו שונא או נתק בבית, משהו בסיסי, עניין שהוא מסתכל על מעידה חד פעמית.
הצדדים מתגוררים יחדיו תחת קורת גג אחת, באותו בית... לשם נכנס גם המאהב שלה בן המיעוטים בזמן שמבקש היה בעבודה, ולמרות זאת, ולמרות שהאישה בגדה בו הוא בכל זאת היה מוכן למחול ולסלוח לה בגלל שהם מטופלים בשישה ילדים המתחננים כי ישרור שלום בבית, ופנה אליה בבקשה להגיע לשלום בית ולהתפייס וזאת בנוסף לטענותיו הכבדות כנגד ההסכם אשר נחתם בעקבות שהאשה לקחה אותו אל המגשרת מטעמה.כך כתב גם בבקשתו ע"י ב"כ מיום 15.9.20 לתיקון הסכם הגירושין:
המבקש לא יודע מהי מערכת היחסים של הנתבעת עם מאהבה בן המיעוטים ועותר כי בית הדין הנכבד אשר בכוחו לרדת לחקר האמת יבחן מהן כוונותיה לעתיד.
בית הדין מבקש לבחון האם ניתקה המשיבה עם מאהבה את הקשר ואין בכוונתה לחיות עם בן המעוטים חיי נישואין, או שמא הקשר בינה לבין בן המיעוטים הולך ונמשך ובכוונתה להקים איתו בית ולהינשא לבן המיעוטים שאיתו הייתה לה מערכת יחסים.
באם יתברר כי בכוונתה של האישה לחיות חיי נישואין עם בן המיעוטים הנ"ל, ואולי גם להמיר את דתה, אי אפשר כי הבית יעבור לרשותה ולחזקתה, וכך תוכל להכניס את בן המיעוטים לגור בבית עם הילדים, ושומה על בית הדין הנכבד לשמור על הילדים, ואסור ולא יתכן כי הבית יעבור לרשותה של האישה ואסור לקיים מצב שאולי בן המיעוטים יכנס לגור בבית עם הילדים, הדבר מסוכן מאוד לחייהם ולנפשם של הילדים ולעתידם, וההשפעה של בן המיעוטים המאהב על הילדים עלולה להיות הרסנית מאוד ולכך אסור לבית הדין הנכבד לתת ידו.
...
בכל מצב בן אם יימשך הקשר בן האישה לבין המאהב שלה או שלא, וייקבע כי יש לבצע גט יש צורך להפריד את המגורים והפרדת המגורים יכולה להתבצע אך ורק תוך מכירת הבית והרכב.
ראשית, ברצוני לפנות בזו כי הסכם הגישור נעשה סמוך ל"פצע" שלא הגליד - לא נרפאתי ממנו. נפגעתי קשות מהבגידה של אם ילדי עם גבר זר, במובן המילה של זר- מהגר. בהתחלה בתהליך פתיחת התיק היה בגדר חשד עקב היעדרותה מהבית בלילות וביום ואף נעלמת 24 שעות בתאריך 14.4.20 שמשאירה 6 ילדים קטנים בבית, כולם מתחת לגיל 13, בשל הסיבה שהולכת אצל אביו ואחותה והתנהגות מוזרה ביחס למשפחה ולא אישה נשואה. פעם אחת חזרתי מאבל אחי, איך שהגעתי לבית פשוט דחפה אותי הצידה בכניסה עם שיחת פלאפון בידה יצאה בלי להגיד שלום. באחד הלילות שאיחרה להגיע לבית והתקשרתי למשטרה בסביבות השעה 1:00 הגיעו אלי לבית לקחו פרטים, הם איתרו אותה ולא רצו להגיד לי והיא הגיעה בשעה 3:00 לפנות בוקר. בהמשך נוכחתי לדעת, לידי היא מאזינה לקולו של אותו גבר בהקלטה בוואטסאפ בפלאפון שלה, קפאתי למשמע ההקלטה רוויית אהבה לגבר אחר. כאמור לעיל, מכאן והלאה התחלנו את הגישור בזמן הזה הייתי בסערת רגשות מעצם הבגידה, על אף ענין הבגידה , שמתי את ילדי במרכז העניין שלא יפגעו מאיתנו, אפילו סעיף הבגידה לא נכנס כסעיף בהסכם הגירושין למרות שהסיפור הבגידה ידוע. יש לציין, בהסכם גישור ויתרתי המון, כל חיי עבדתי קשה אחרי שחרורי מהצבא.
...
בדיעבד אני יוצא מנוצל מהסכם הגירושין, המון ויתורים. אם ילדי היא גם ביצעה חטא מסוים, מעשה שהוא לא תקין, וגם מפיקה מזה תועלת לעצמה, נהנית מזה, משמעות הדבר זה פוגע בי בעצמאות שלי, בהמשך אני אצטרך קורת גג על מנת לגדל את הילדים שלי באופן מסודר ואחראי.
הבעל: ההסכם שנעשה הייתי בסערת רגשות לאחר מות אחי, הייתי בתקופת אבל, באותה תקופה גיליתי שאשתי בגדה בי הייתי בסערת רגשות בשבילי זה אסון כמו אסון וורסאי באמצע חתונה שקרס הגג. אסון נוראי.בסוף הדיון ב"כ הבעל רצה להבין את העניין ההלכתי של נבעלה לא"י וביה"ד נתן את תשובתו ההלכתית בעניין.
ביה"ד לבעל: איך זה תואם את הטענה אמרת שהיא בוגדת בך? איך אתה רוצה שלו"ב?
הבעל: יש לי 6 ילדים היא בגדה בי.
ביה"ד לבעל: איך תחיה איתה אסור לך ?
ב"כ הבעל: יש טעות. עם מי שהוא חושד שבגדה בו הוא לא יהודי.
ביה"ד לב"כ הבעל: אהה. אבל עדיין, מי אמר שזה טעות? שהיא לא אסורה לו?
ב"כ הבעל: עפ"י ההלכה יהודי זה עניין אחד גוי זה משהו אחר. אשמח לראות את מה שהרב אומר.
ביה"ד לב"כ הבעל: נדבר ע"ז אח"כ.
ביה"ד לבעל: אתה רוצה שלו"ב למרות שבגדה?
הבעל: כן יש לי 6 ילדים.
...
ביה"ד לאשה: הוא אומר שיש לך קשר עם אדם זר.
האשה: לא היה לא נברא. זה רק בשביל להתנכל ולא לתת גט. זה פעם שלישית שאנחנו משנים הסכם.
נוכח טענת הבעל כי האשה קיימה יחסי אישות עם אינו יהודי, על כן ככל שיבקשו הצדדים להינשא שנית הדבר יבוא לבירור בפני ביה"ד.הצדדים התגרשו באותו יום וכך למעשה נכתב במעשה בי"ד.
...
ביה"ד לבעל: מה היה?
הבעל: היה רומן איך נקרא לזה?
ביה"ד לבעל: בינה לבין?
הבעל: לבין איש אחר.
ביה"ד לבעל: מי זה איש האחר?
הבעל: אני לא זוכר את שמו .
ביה"ד לבעל: נשאל את האשה.
ביה"ד לאשה: עם מי היה לך רומן?
האשה: לי לא היה רומן. היה חשד. העניין הוא ככה א' (הבעל) הגיש פעמיים תביעה לגירושין, מאוד לקחתי קשה מאוד התחננתי היה לי מאוד קשה לעכל, לא האמנתי שככה זה בא, סה"כ היה בינינו הרבה דברים טובים. אח"כ בפעם השנייה שהוא פתח תיק הוא חשד שהיה רומן.
ביה"ד לאשה: עם מי ?
הבעל: עם נתין זר. תגידי את.
ביה"ד לבעל: אני שואל אותך עם מי היה לך קשר?
האשה: לא היה לי קשר.
ביה"ד לאשה: על מי היה חשד?
האשה: היה אחד בשם ג' שהוא עובד זר, לא יהודי, חשד.
ביה"ד לבעל: אני רוצה להבין מה עמדתך אתה אומר היא הייתה עם מישהו ואתה סולח לה.
הבעל: כן אנחנו בני אדם מיועדים גם לסלוח ...
ביה"ד לבעל: אתה מוכן לסלוח לה?
הבעל: כן.
ביה"ד לבעל: אבל זה ברור לך שהיא הייתה עם ג'?
הבעל: לפי דעתי שכן ברגע שהיא מכחישה אני לא יכול להתווכח מטרתי לא לחזור אחורה אלא להתקדם קדימה.
ביה"ד לבעל: אני רוצה לדעת מה היה האם ראית אותה עם מישהו ?
הבעל: פיזית לא.
ביה"ד לבעל: איך אתה יודע שהיה לה קשר עם מישהו עפ"י התכתבויות ושיחות שהיה לה עם הבנאדם יכול להיות שהוא מכפיש את שמה הוא אמר לי שהוא היה איתה.
ביה"ד לבעל: הוא אמר לך שהוא היה איתה?
הבעל: כן.
ביה"ד לאשה: היה לך התכתבויות איתו עם ג'?
האשה: כן היה לי התכתבויות.
ביה"ד לאשה: ומה היה כתוב בהתכתבויות?
האשה: הוא עשה לנו עבודה על זה יותר התכתבנו .
ביה"ד לאשה: חוץ מהעבודה האם היה דברים אישיים ביניכם?
האשה: לא. לא היה.
ביה"ד לבעל: יש לנו בעיה כי אתה אמרת שאתה יודע בוודאות שיהא בגדה עם האדם הזה.
הבעל: עפ"י הבנאדם שדברתי איתו.
ביה"ד לבעל: אתה אמרת בוודאות, גם פעם שעברה אמרת שאתה סולח לה.
הבעל: כן על פי מה שהוא אמר לי. אולי הוא הכפיש אותה .
ביה"ד לבעל: אבל אתה האמנת לו, לא לה, עפ"י ווצאפ שהיה.
הבעל: לא ווצאפ, אסמסים.
ביה"ד לבעל: איך האמנת שהיה לה קשר?
הבעל: על פי שיחה איתו .
ביה"ד לבעל: אמרת 'ההסכם שנעשה הייתי בסערת רגשות לאחר מות אחי הייתי בתקופת אבל באותה תקופה גיליתי שאשתי בגדה בי הייתי בסערת רגשות בשבילי זה אסון כמו אסון וורסאי באמצע חתונה שקרס הגג. אסון נוראי '.
הבעל: נכון הייתי אחרי מות אבל אחי ראיתי את השיחה קולית עם מישהו אחר, בשבילי זה היה קשה לעכל, אחרי שאדם חוזר מאבל מחפש תמיכה, בשבילי זה לא היה קל, אני קם בבוקר עובד 12 שעות כדי להביא פרנסה, לא קל, אני מוכן לסלוח גם אם היה וכל זה ע"מ לשקם את המשפחתיות שלי.
ביה"ד לבעל: הרי פעם אחת היא הגיעה באחת בלילה המשטרה הביאה אותה ב 3 והיא לא רצתה לומר לך איפה היא.
הבעל: נכון היא אמרה שהייתה אצל אבא שלה.
ביה"ד לבעל: אמרת שהייתה הקלטה רווית אהבה.
הבעל: היה שיחה טלפונית בין גבר לאשה בינה לבינו .
ביה"ד לבעל: אבל של אהבה, אני מתגעגע אלייך, אני רוצה להיות איתך, זה לא סתם שיחה תקנתי את הכיור ככה אתה אמרת.
ביה"ד לאשה: איך את מסבירה את זה?
האשה: יש דבר אחד א' (הבעל) הוא אדם מדהים ומקסים, לא רציתי באותו זמן להתגרש, התחננתי אולי אתם גם ידעתם את זה אמרתם זה לא זוג לפירוק, לא יודעת מה עלה בשעתו.
ביה"ד לאשה: הוא שמע שיחה רווית אהבה עם אדם זר, הוא ראה שחזרת בשעה ב 3 בלילה עם המשטרה.
האשה: המשטרה ידעה איפה אני.
ביה"ד לאשה: אבל לא רצו להגיד לו, הוא אמר שלא רצו להגיד לו איפה היית.
האשה: הם עשו וויז והגיעו אליי הייתי בב"ש.
ביה"ד לאשה: הם לא רצו להגיד לו איפה היית.
האשה: לא יודעת למה.
ביה"ד לאשה: אם היו אצל אביך לא היו אומרים לו?
האשה: אני הייתי אצל אבי.
ביה"ד לאשה: אז למה הם לא אמרו לו .
האשה: לא יודעת, הם הגיעו אליי המשטרה בב"ש.
ביה"ד לאשה: הוא אומר שלידו את מאזינה לקול של גבר בווצאפ והוא לא ידע איפה לשים את עצמו .
האשה: אני לא יודעת לא זכור לי דבר כזה. זה היה מוצ"ש שהייתי שם אצל אבי.
ביה"ד לאשה: לא רק בזה, היו עוד לילות, ככה הוא כותב לנו, אולי הוא משקר, אני מקריא לך .
ביה"ד מקריא מהפרוטוקול.
הוא מספר הרבה סיפורים.
ביה"ד לאשה: לא אחד לא מדובר על אחד.
ביה"ד לבעל: בגישור הלכתם לגישור טענת שהיא בוגדת?
הבעל: בהתחלה זה לא היה דיון אז לא עליתי על זה, רק אח"ז עליתי על זה.
בגישור שביניכם בהסכם גירושין אמרת שהיא בוגדת מה היא אמרה? היא אמרה לך זה היה מעידה חד פעמית?
הבעל: כן נכון.
ביה"ד לבעל: זה מה שאמרה שזה היה חד פעמי, שהיא מבקשת סליחה, שהיא מבקשת שתסלח לה?
הבעל: יכול להיות.
ביה"ד לבעל: כן?
הבעל: כן .
"או שאמר לו אחד מקרוביו או מקרובותיה שהוא מאמינם וסומכת דעתו עליהם שזנתה אשתו, בין שהיה האומר איש בין שהיתה אשה, הואיל וסמכה דעתו לדבר זה שהוא אמת, הרי זה חייב להוציאה, ואסור לו לבוא עליה".אם כן בנידון דידן שאמר הבעל בתחילה שאשתו בגדה בו וראיותיו הן הודעות בטלפון, שיחה ששמע בינו לבינה, אמירת הנטען הנכרי והודאת אשתו בפניו (כך אמר בדיון הנוכחי) לכאורה לפי מה שכתב בשו"ע שהוא חייב להוציאה מדין "שוויא אנפשיה חתיכה דאיסורא", הוא הדין בנידון דידן, שגם האשה אמרה לו וגם הנטען הנכרי אמר לו והוא טען זאת בפני בית הדין, ואם כן סמכה דעתו על כך וחייב להוציאה.
י"א דלא יוכל לומר שמאמין לעד אלא אם מאמין לו ג"כ בשאר דברים, אבל אם אינו מאמין לו בשאר דברים רק בדבר זה משום דבלאו הכי נחשדת לו קצת לא נאסרה עליו משום זה.מבואר ברמ"א שבמקרה דנן שלא הוכח שנאמנים עליו הגוי ואשתו כבי תרי, לא שייך כלל דין שוויא אנפשיה חתיכה דאיסורא.
לא מבעיא כשהוא אדם שלא למד ולא ידע שחז"ל אמרו שאין להאמינה, אלא אף אם הוא ת"ח שיודע דחז"ל אמרו שאינה נאמנת ואומר שמ"מ הוא מאמינה אין דבריו כלום ואין בהם ממש להחשיב כשויה אנפשיה חתיכה דאיסורא מאחר שאומר לנו הטעם שמאמין לה שהוא נגד חז"ל. דהא דין חד"א הוא רק כשאומר שדבר הזה יודע שהוא דבר אסור, אבל כשאומר גם הוא עצמו איך הוא הדבר שהוא לדינא דבר המותר אך הוא אומר שדן החתיכה לדבר אסור אינו כלום, וכן הוא ממש כשאומר שיודע שחז"ל אמרו שאינה נאמנת ומותרת לו אבל הוא סבור שלא כדברי חז"ל אלא שהיא נאמנת ואסורה לו, שהוא כאומר דבר כשר זה אני אומר שהוא דבר אסור שאין בזה שויא חד"א להאסר עליו. וגם פשוט שאיכא בזה בטלה דעתו, דאם אמרינן בעלמא בטלה דעתו אצל כל אדם כ"ש שאמרינן בטלה דעתו אצל דעת חז"ל, שהכופר באומדנא שלהם הוא בדין אפיקורס.וכעין זה פסק גם הרב עובדיה יוסף זלה"ה בשו"ת יביע אומר ח"ט אה"ע סי' ג':
ומוכרחין לומר דמה שנאסרה עליו כשאומר הבעל שהוא מאמינה, הוא דווקא באופן שאומר דראה עניני כיעור ושאר דברים שאית לו מהם רגלים לדבר שלכן מאמינה, משום דבכה"ג אם היה גם לב"ד רגלים לדבר ע"י עדים שראו בה עניני כיעור ושא"ד היה נעשה גם לב"ד ספק ורגלים לדבר והיו אז מאמינים, אך מכיון שליכא עדים לא ידוע זה לב"ד ואין להם רגלים לדבר שלכן אין מאמינים לה, אבל הוא שיודע שאר הענינים ויש לו רגלים לדבר שפיר מאמין לה שנמצא שאינו אומר נגד אומדנא דחז"ל, שלכן נאמן על עצמו מדין שוויא אנפשיה חד"א, דאנחנו בעצמנו אין מאמינים לו שיש לו רגלים לדבר אבל הוא עכ"פ נאסר מדין שוויא אנפשיה חד"א. ועיין ברמ"א /אהע"ז/ סימן קט"ו סעיף ו' שכתב על מש"כ המחבר דאין חוששין למה שאמרה דזינתה ודוקא שאין רגלים לדבר אבל אם יש רגלים לדבר נאמנת, והוא מתה"ד בחלק פסקים סימן רכ"ב שלמד זה מתוס' יבמות וכתובות עיין שם, שלכן ניחא דבאופן כזה שאומר שיש לו רגלים לדבר דאילו היו יודעין הב"ד נמי היו מאמינים לה, שפיר הוא בדין חד"א שנאסר האדם באמירתו.
ומעתה אף בנ"ד שהמבקשת מוסרת דברי אמה, לא עדיפא מההיא דיהודית דביתהו דר"ח, מש"ה לא שייך לומר בה שאחד"א. וע' במאירי (קידושין סו א) שכתב, בדין אם אמר לו עד אחד שאשתו זינתה, שאפילו אם היה אותו עד מוחזק בעיניו כאדם כשר ואפילו אם הוא מאמין בדבר, אשתו מותרת, שמכל מקום אין דבר שבערוה בפחות משנים. ומ"מ אם היה אותו עד מוחזק בעיניו לנאמן בכל דבר כשני עדים אסורה לו וצריך להוציאה לצאת ידי שמים, אבל לא שיהיו מוציאים אותה ב"ד מתחת ידו וכו'. אבל כל שאינו נאמן אצלו בכל דבר כשנים אפילו אם היה מוחזק לו בכשר והגון אינו כלום כל שאינו מאמינו כשני עדים, וכך הורתי בענין זה על ידי מעשה. ואף גדולי הדור נסכמו בה לדברי, וחזקו את הסברא מצד מה שאמרו בגמרא אי מהימן לך כבי תרי, ולא אמרו אי מהימן לך דעבידא איסורא זיל אפקה, הא כל שנאמן אצלו כשנים אסורה לו מתורת ידי שמים וכו'. עכת"ד. והרשב"א בתשובות המיוחסות (סימן קלג) כתב אל רבינו המאירי, כנידון זה, ומה שפירשתם במה שאמרו אי מהימן לך כבי תרי, שהוא נאמן אצלך "בכל דבר" כשני עדים, יפה אמרתם, ודברים של טעם הם, דאי לאו הכי הול"ל אי מהימן לך דעבדא איסורא זיל אפקה, ולא הו"ל למתלי בנאמנותו של העד אלא בפחיתותה, ומהימן לך דהכא היינו דקים ליה בגויה כההיא דכתובות (פה א), אבל עד שחשוד על עבירות אפילו אם אמר שמאמינו אנן סהדי שאינו אלא מחמת שמצא עילה לגרש וכו'. ע"ש. וע"ע בשו"ת הרשב"א ח"א (סי' אלף ורלז) שאפילו כשר שבכשרים אינו נאמן שאין דבר שבערוה בפחות משנים וכו'. ע"ש. והרמ"א (בסי' קטו ס"ז) כתב: "וי"א שלא יוכל לומר שמאמין לעד אלא אם מאמין לו גם בשאר דברים, אבל אם אינו מאמינו בשאר דברים אלא רק בדבר זה משום שבלא"ה נחשדת לו קצת לא נאסרה עליו משום זה. מהריק"ו שורש פ"ב. ע"כ. אולם הגאון רעק"א בתשובה (סי' פח) אחר שהביא דברי מהריק"ו, ודברי הרשב"א במיוחסות (סי' קלג), הוכיח מסוף תשו' הרשב"א, שסובר שהרמב"ם שכתב "כיון שדעתו סומכת עליו שדבר זה אמת", משמע דס"ל שא"צ שיהיה נאמן בכל דבריו, אלא אף שמאמין רק בדבר זה שהוא אמת מכח סבות וענינים שונים, נאסרה עליו, ודלא כמהר"י קולון שדקדק להיפך מדברי הרמב"ם. ולא סמך הרשב"א בנידונו להתיר אלא בצירוף שאר טעמים, שמתוך שהרגיל קטטה שקורי משקר, וגם מפני שמכחישתו וכו'. ובסוף הסימן העיר שמצא כן בתשובת מהרי"ט (חאה"ע סי' א), שכוונת הרמב"ם במ"ש שסומכת דעתו שדבר זה אמת, היינו מצד סיבות וענינים המורים על כך, ושגם הרשב"א מודה לזה. ע"ש. והגאון הבית מאיר בתשובה ששלח להגאון רעק"א, והיא לו נדפסה בשו"ת רעק"א (סי' ק דע"ו ע"ב), כ' וז"ל, ומה שתפס מר פסק הרמ"א סי' קטו בשם המהריק"ו להלכה ברורה שהאמנת עד אחד לא מהניא אלא רק בנאמן בעיניו כבי תרי, לענ"ד בתשובת הרשב"א (סימן אלף ורלז) לא משמע כן וכו'. ובע"כ שדעת הרשב"א דלא כמהריק"ו. וכן האמת לענ"ד אילו באנו לדון ענין האמנה זו כההיא דבת ר"ח דקים לי בגוה לא היה שייך לדון בו בזה"ז כלל וכו'. ע"ש. והשיב לו הגאון רעק"א (בסי' קא), שמדברי הרשב"א (סימן אלף ורלז) אין ראיה, ואדרבה בתשובות המיוחסות להרשב"א כתב שצריך שיהיה נאמן לכל דבר. אולם לדינא גם לדעתי ראוי להחמיר אף במאמינו רק בדבר הזה, כי גם הרשב"א לא סמך על טעם זה בלבד וכו'. ע"ש. ובהגלות נגלות דברי המאירי הנ"ל, יש לחזק הדבר יותר. ואמנם הרב המלי"ץ בהגהה לנימוקי יוסף (נדרים צ ב). העיר ג"כ על מהריק"ו שדייק כן מדברי הרמב"ם, ואילו הרשב"א דייק להיפך מדברי הרמב"ם, והניח בצ"ע, והוא עצמו למעלה מזה הזכיר דברי הרשב"א סמוך ונראה. וע"ע בשו"ת הרשב"א (סי' קיח), וצ"ע. ע"כ. והגאון ר' משה פיינשטיין בשו"ת אגרות משה ח"ג (חאה"ע ס"ס ל) כתב, שלהלכה בודאי שיש להורות כדברי מהריק"ו והרמ"א שרק בנאמן לו לכל דבר יכול לומר שמאמין לעד אחד, ומה גם שמשמע שכן דעת הגר"א. ע"ש. וע' בספר דברי אהרן פולרנסקי (סי' כט). ע"ש. ועכ"פ דברי השער המלך הנ"ל קילורין לעין, שע"פ דיבור אמה בלבד ליכא למימר שויא אנפשא חתיכה דאיסורא. כי ממנו נקח להקל בנ"ד. והרי זה כמבואר.ובתשו' המובאת בירחון אור תורה תשמ"ח המתחלת בעמ' רלה נוסף כאן במוסגר:
...
[ודע שהרשב"א בתשובות המיוחסות סי' קלג ובחלק א' סי' אלף ורל"ז כתב דהא דאמרינן דאי מהימן ליה כבי תרי חייב להוציאה זהו דווקא כשהאשה שותקת, אבל במכחישתו אינו חייב להוציא, דקיימא לן עד אחד בהכחשה לאו כלום הוא, וסעד לחילוק זה מפירוש רש"י שכתב אי מהימן לך כבי תרי זיל אפקה הואיל ולא הכחישתו, וסיים ובדקתי בכל פירושי רש"י ובכולם מצאתי הנוסח "הואיל ולא הכחישתו", אלא שלבי מגמגם שאולי ט"ס הוא וצ"ל הואיל ולא הכחשתו, כלומר ולא הכחשתו אתה. ומכל מקום הלשון שנמצא בפירושים עיקר וכו'. ע"ש. והביאו המשנה למלך (בפרק כד מהלכות אישות הלכה יז), וכתב על זה ולדעתי דבר גדול דיבר הנביא. אולם המאירי (קידושין סו:) כתב שאפילו הכחישתו כיון שנאמן לו כבי תרי נאמן לאוסרה עליו, וכן בשו"ת הגאון רבי עקיבא איגר (סימן צט) הוכיח מדברי הגהות מיימוני, שאף במכחישתו נאמן לאוסרה, ושכן יש לדייק מדברי הרמ"א וכו' ע"ש. וכ"כ בתוס' ר"י הזקן (קידושין סו.). ובשו"ת אמרי אש (חלק יורה דעה סימן א') בסוף ד"ה והנה זה, כתב על דברי הגאון מהר"ר ענזיל צאזמיר, שהמאמינים לדברי הגאון רבי שלמה קלוגר שפוסל את השו"ב, אסור להם לאכול משחיטתו, ולא הבינותי מה שכתב הררת גאונו שאף המאמינים לו מותרים לאכול משחיטתו כיון דהוי עד אחד בהכחשה, שמכיון שבלבם מאמינים להגאון הנ"ל יותר מן העד המכחישו, איך נאמר להם שיאכלו משחיטתו וכו' ע"ש. ולא זכר שר שהדבר שנוי במחלוקת הראשונים הנ"ל. ודו"ק.].
סוף דבר הכל נשמע, שהנערה הנצבת פתח השער סנדי רוס כשרה לבא בקהל ה'. והנלע"ד כתבתי.
עובדיה יוסף
" וי"ל דהתם שאני דאם היתה צריכה גט משני היתה נאסרת על בעלה הראשון משום מחזיר גרושתו, ולאו כל כמינה לאסור עצמה על בעלה".והקשה הט"ז הרי מיירי בנישאה לאחר ואם כן בין כך נאסרה על בעלה? ותירץ שכיון שבשעה שאמרה שנתגרשה משמעות הדברים היא שמותרת לכולי עלמא לא ניתן לאסרה משום אמירה זו, שדין שוויא הוא רק אם בשעה שאמרה את הדברים נעשתה לחתיכה דאיסור, ואפשר שזו גם כוונת הב"ש ס"ק יב.
"אשה שאמרה לבעלה שזינתה, אף על פי שאינה נאמנת, אם עמד וגירשה אסור להחזירה, ואפילו אם החזירה יש לחוש".דין דומה אך גדריו שונים מצינו בסי' י' סעיף ג':
המוציא את אשתו משום שם רע לא יחזיר, ויש אומרים דדווקא באומר לה משום שם רע אני מוציאך וכפל דבריו, שאלמלא כן, לא היה מוציאה. אבל אם לא כפל דבריו יכול להחזירה. ויש אומרים שאם אמר לה מפני כך אני מוציאך, אפילו לא כפל דבריו אינו יכול להחזירה.נתייחס לשתי הלכות אלו.