ב"ה
בית הדין הרבני האזורי טבריה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב חיים בזק הרב שלמה שושן הרב איתן זן בר |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 1287103/4 | |
תאריך: |
כ"ג בתמוז התשפ"ב
22/07/2022 | |||
מבקשת |
פלונית
בא כוח המבקשת עו"ד רחל ממאן | |||
משיב |
פלוני
בא כוח המשיב עו"ד רינה פוליטי | |||
הנדון: | דחיית בקשה לביטול הסכם בטענת ''חוסר כשירות'' ו''עושק'' | |||
נושא הדיון: | דחיית בקשה לביטול הסכם בטענת ''חוסר כשירות'' ו''עושק'' |
"התקבלה הערכת השמאי באשר לדירה בטירת הכרמל, בסך 1,700,000 ש"ח.
עותק יועבר לצדדים לעיונם ותגובתם תוך 14 יום ממועד חתימת מסמך זה.
בתגובתם יש להתייחס להסכם הגירושין בכלל ולסעיף 9 ג' בפרט, שכן לפי האמור בו יש לנכות את סכום המשכנתא בסך מיליון ש"ח ותמורת זכויות ותשלומים שהועברו למבקשת, וצוין בהסכם כי שווים כ 500,000 ש"ח, הועברה הדירה ע"ש המשיב".
"ב"כ המבקשת: הייתי רוצה לחזור על זה. יש לבני הזוג דירה משותפת שהם רכשו בתכנית מחיר למשתכן, אסור להם למכור את הדירה 5 שנים, הוא החתים אותה שהיא מוותרת על הזכות שלה. היה בבנק בערך 450,000 הוא העביר לה חצי מהחשבון, אבל לה היו 265,000 ש"ח עוד לפני כן, העברתי לכם את המסמך, ה- 265,000 מגיע לה כי זה לפני הנישואין. היו לו זכויות פנסיה מגיע לה משם כ- 300,000 ש"ח. הוא פתח עסק הוא מרוויח כ- 50,000 40,000 ש"ח בחודש היא לא קיבלה כלום. הוא לקח דירה של 2 מיליון ש"ח, היא ויתרה על כתובה.עד כאן מתוך פרוטוקול הדיון.
ב"כ המשיב: צריך למנות מומחה חיצוני שיבדוק מה המצב שלה. מעולם לא ראיתי פרוטוקול שביה"ד שאל, חקר התרשם. איך אדוני אמר – "בתוך עמנו אנחנו יושבים", כל ההצגה שמציגה חברתי זה אותו פס"ד שהפניתי אליו, אני יפנה לעוד פס"ד של בימ"ש מחוזי, לא ייתכן שאדם חותם על חוזה מבקש לממש את החוזה, מוכר את הרכב, לפני ימים ספורים היא שואלת אתה צריך לשלם לי עוד כסף לפי ההסכם. 7,000 ש"ח מזונות. שחברתי שלחה בטיוטה הראשונה היא שלחה 5,000 ש"ח, כל אחד נשאר עם הזכויות שלו, הדירה שהייתה שווה 1.2 מיליון, היא ראתה שמחיר הדירה עלה, הוא לוקח משכנתא עליו, היא לא משלמת את האגרה לוועדת חריגים. היא מתייחסת לכסף מ- 2018 שעדיין הם לא חשבו להתגרש. היא לא עבדה 10 שנים, הוא עבד. היא העלתה את סכום מהמזונות מ- 5,000 ל- 7,000. היא קיבלה 480,000 בהסכם. נכון שהם הלכו ופרטו את הדברים בהסכם. היא אומרת עורכת הדין עושקת אותי ואת אבא שלי. לא כל אדם שבדיכאון נמצא במצב נפשי, ע"פ חוק יחסי ממון החזקה היא שביה"ד יתרשם ע"פ המצב שלהם בזמן שהם חתמו.
ב"כ המבקשת: הוא נוהג בלקסוס.
ב"כ המשיב: שכל ההסכם גובש ויש לה עוד כסף לשלם לעו"ד, היא באה ומכניסה לה דברים לראש, הוא יעיד על זה. הוא לוקח כסף מההורים שלו לשלם מזונות. ע"פ ההסכם היא קיבלה ליד 500,000 ש"ח, לא היה לה כסף נפרד, הייתה כוונת שיתוף, הוא לא הסכים לשיטת הסלמי, באתי נתתי אנחנו רוצים עוד.
ב"כ המשיב: האיש הזה דאג לקחת אותה לפסיכיאטרית ופסיכולוגית לבחון את מצבה. היא הלכה לקבל עוד כסף מביטוח לאומי, יראו בהמלצות שיש הפניה לביטוח לאומי, היא יודעת מה היא בדיוק רוצה, אתה תשלם לי מזונות, הבית עלה ב- 25% שעושים מחיר למשתכן המשכנתא זה 85% מערך הבית.
ב"כ המשיב: שחברתי באה וביקשה הסכם, האיש בא ונותן מעל להסכם שחברתי הציעה. אני רוצה להראות את החתימה שהיא אומרת שהיא לא ידעה על מה היא חתמה. חוץ מההסכם הזה שחתמו בפני כבודכם, היא חתמה על הסכם בכתב יד. הוא רשם הסכם לבקשה בכתב יד שהיא תבין בתמצית מה כתוב, הוא שאל אותה מה את רוצה, היא אמרה שהיא רוצה להמשיך בחיים שלה. הרבה נשים אחרי דכאון לאחר לידה. אם היא הייתה עושה עבירה פלילית מי היה חותם על ההסכם באותה עת. אם נבטל את ההסכם זה וכתבתי על זה בהרחבה, אתם יודעים איזו השלכת רוחב יש לזה.
ב"כ המשיב: אני לא אגיד את המספרים מי שיגיד זה הוא. שאלתי את הלקוח שלי שאלה פשוטה, יש משהו שגרמת לה להפסד. הוא אמר ישבנו עשינו חשבון מה הילדות שלי צריכות, הוא ישב עם ההורים שלו כדי להעלות עוד 2,000 ש"ח יש עוד בית עם 7,000 ש"ח. ככל ותהיה החלטה שהמסמכים האלו רלוונטיים למרות כל מה שטענתי, לא יהיה מנוס מחקירה, לא אני צריכה לשאת בהוצאות, חברתי צריכה לדאוג לזה. אם זומן תצהיר מעו"ד ד' ר' אז צריך לזמן אותו, וגם את חברתי צריך להעיד. וגם אחרי שהיא הצהירה שהיא שלחה לעו"ד מ' כ' טיוטה.
המשיב: אני לא כועס על התהליך, אני התגרשתי בגיל 34, עבדתי מתוכם 3 שנים בחברת ביטוח לפני זה הייתי נציג בחברת סלקום, יש פה סכומים של חברת הייטק, אמרתי מה שמגיע מגיע, עו"ד מ' כ' הוא מהמשרד של אמא שלי, הסכמתי לחצי לחצי להכול, הם לא רצו.
ביה"ד: אתה אומר שכל ההסכם שלהם?
המשיב: אני לקחתי את ההסכם שנשלח לעו"ד מ' כ', הם ביקשו 5,000 ש"ח, זכויות סוציאליות. הסכמתי לשלם 400,000, יצאתי מהבית עם תחתונים, את העסק שלי פתחתי במרץ אחרי שהתגרשנו. היא אמרה 40,000-50,000 ש"ח בחודש אני מוכן לתת להם 100%. שאני חודשים שלמים לא ישנתי בגלל שהשוכר בדירה רוצה לעזוב כי אני צריך לשלם עוד 5,000 ש"ח. אני במשך שנה ושמונה ישן בבית של ההורים שלי על מיטת 'ספפה'.
ב"כ המבקשת: אני יראה לך איפה אתה גר, בקצרין, עם ג'יפ.
המשיב: הבנתי איפה קבור הכלב, התקדמתי בחיים. דירת שלושה חדרים של הבת זוג שלי שגם שם אני ישן לפעמים. נוסע על הרכב שלה. ההסכם היה שוויוני ביותר.
המשיב: צריכים לעשות הפרדה בין מצב נפשי לשיברון לב, היא הוציאה אותי מהבית, המצב התהפך עליה. בזמן חתימת ההסכם לדעתי המצב שלה היה בסדר גמור, מעניין שאחרי ששילמתי המצב שלה השתפר פלאים. העברתי 220,000 ש"ח לא סגרתי שום חשבון, היינו בחשבון משותף, קיבלה כספים מביטוח לאומי. אני דאגתי לה כל השנים, מה זה הדברים האלה שאני ניצלתי. אני לא כועס על א' גם לי אם היו אומרים סכומים כאלו היה ברור שמישהו עוקץ אותי. דיברתי איתה היא אמרה אני לא יודעת מה רוצים ממני, אין כלום. אמרתי להם שאני לא יודעת מה הם רוצים ממני. שורה תחתונה עברתי שנה וחצי של גיהינום. אני התקדמתי בחיים וזה מה שמפריע להם. מזונות אני לא עומד בהם ההורים שלי עוזרים.
המבקשת: אני הייתי במצב נפשי לא טוב.
ביה"ד: היום את בסדר?
המבקשת: אני לאט לאט מתאזנת, הוא החתים אותי, הוא עשה את ההסכם ואמר זה ההסכם שהיא עשתה, הוא אמר אני יעשה לך ילד אנחנו נחזור. הוא חסם לי את החשבון, ההורים שלי שלימו הכול. הוא אמר מבחנתי תיזרקו את והילדות לרחוב, תלכי לאמא שלך, ביקשתי את המסלקה הפנסיונית הוא לא הביא. הוא אמר בואי נתקדם, הינה יש לך 7,000, יש לך 500,000, תתקדמי בחיים שלך. אני לא יודעת איפה אני נמצאת רק להמשיך את החיים שלי.
ביה"ד: היית מאושפזת פעם?
המבקשת: לא.
ביה"ד: עוד משהו?
המבקשת: אני פה אבל אני לא פה.
ביה"ד: ועכשיו?
המבקשת: כן.
המשיב: הדיכאונות זה היה אחרי לידה, הילדה בגיל 6.
המבקשת: הילדה בגיל 3.
ביה"ד: הילדה הקטנה בגיל 3?
המשיב: 3.5.
המבקשת: היו לי שתי דיכאונות אחרי לידה, לא יכולתי לתפקד בבית, לתפקד עם הילדות. פיזית הייתי כאן אבל לא בראש. הוא אמר לי 'תחתמי', הוא סיפר לי שהוא היה בזמן הזה עם נשים אחרות.
ביה"ד: אפשר להציע שנשלח שמאי לבית ונראה כמה הוא שווה.
ב"כ המשיב: ביום החתימה על ההסכם.
ביה"ד: אם זה היה שווה 2 מיליון ביום החתימה על ההסכם נפתח את ההסכם, אם לא אתם מוחקים את התביעה.
ב"כ המבקשת: והמסלקה הפנסיונית.
ביה"ד: את אומרת העושק הגדול זה דירה, אם אתם טועים בדירה זו דרך למצוא את האמינות של התביעה. אם הבית לא שווה 2 מיליון.
ב"כ המבקשת: אנחנו יודעים שהיום אם אני מוציאה לשוק החופשי זה 2 מיליון. אני רוצה גם העתק מסלקה פנסיונית, שיש 700,000-800,000 במסלקה.
ביה"ד: אבל אתם תשלמו הכול.
ב"כ המשיב: אני מוכנה בצורה חסויה לכבודכם להציג הכול אבל לא לצד השני. אם אנשים ויתרו על זכויות או הכניסו זכויות אין פה עושק. היא יכולה לבוא גם מחר להגיד אותו הדבר. אני חושבת שמה שעושה חברתי זה שיטת הסלמי, אני מבקשת שהגב' מה שהיא קיבלה מזונות, רכב, ומה שהיא קיבלה ההפרשים יופקדו בקופת ביה"ד.
ביה"ד: בקיצור אתם לא רוצים, אמרתי רק על הדירה. לא רוצים לא צריך.
ב"כ המשיב: אני מסכימה להציג באופן חסוי את המסלקה לביה"ד.
המשיב: יש שם 414,000.
ב"כ המשיב: אם היינו מורדים 35% זה 100,000 ש"ח היא קיבלה חצי מיליון ש"ח.
ב"כ המבקשת: היא קיבלה 220,000.
ביה"ד: 400,000 ולא 500,000?
ב"כ המבקשת: 400,000. הבית עדיין שלו ושלה בחלקים שווים".
"בא כוח המערערת כתב תחילה כי בית הדין "לכאורה 'קידש' בנחישות עיקרון של אי ביטול הסכם" ולכן דחה את טענות האישה.
דווקא מפני שטענות לביטול הסכם כשצד אחד 'מגלה' שההסכם אינו כדאי לו חוזרות ונשמעות במקרים רבים, חשוב מאוד לחזור ולהבהיר כי לא רק שבית הדין אכן צריך 'לקדש' ולכבד הסכמים שנחתמו בין הצדדים, ובפרט כאלו שנחתמו תחילה בפני המגשר ואחר כך הובאו לבית הדין לאישור ונעשה קניין עליהם, אלא שבראש וראשונה הצדדים עצמם מחויבים לכבד ולקדש הסכמים שחתמו, ועליהם לשמור את מוצא פיהם מכל משמר.
הסכם שנעשה בין שני צדדים – אסור להפר אותו גם אם לא היה נעשה בקניין, מדין "שארית ישראל לא יעשו עולה ולא ידברו כזב", אך קל־וחומר שיש חובה לקיימו כלשונו כשנעשה בקניין ובשטר חתום ובפני בית דין, שאז ההסכם גם מחייב מבחינה ממונית וגם בתורת פסק דין, ואפשר לכפות על קיומו בבית דין.
טענות שהחותם לא היה מודע למשמעות ההסכם – ברוב רובם של המקרים אינן קבילות, משום שכאשר הסכם נערך בין שני הצדדים על ידי באי כוחם, חזקה שהללו עושים מלאכתם כדין ועומדים על כל הפרטים הכתובים בהסכם, מקבלים את הסכמת שולחיהם לתוכן הדברים ומסבירים להם את הכתוב. לכן הסכם כזה אינו 'מקודש' מכוח בית הדין אלא מכוח ההסכמה והקניין שנעשו בין הצדדים, והערכאה שאישרה אותו רק מוודאת שנעשה כדין ונותנת לו יתר תוקף של גמירות דעת והסכמה.
משום כך, אחר שההסכם נתקיים בבית הדין הוא מחייב את הצדדים בראש וראשונה מכוח התחייבותם הם. משום כך טענות המערערת שבמקרה זה לא הייתה היא מודעת לפרטים או שהייתה במצב נפשי שלא מתאים להתעמקות בהסכם – אין בהן עילה לביטול הסכם שנעשה במשך תקופה ארוכה עם מייצגים ובני משפחה שסמכה עליהם, וקל־וחומר כשאלה לא הוכחו כלל. הדברים ידועים מתשובות המיוחסות לרמב"ן (סי' עז) וכפי שנפסק בשולחן ערוך חושן משפט סימן מה (סעיף ג'), שגם כאשר ידוע שלא ידע המתחייב מה כתוב בהסכם הרי הוא מתחייב על מה שכתבו כותבי השטר, וחתימתו על מה שכתבו מחייבת אותו, וכל שכן אם היו כותבי השטר שלוחיו. וכך כתב השולחן ערוך (שם):
"הודאה בחתם ידו, והשטר בגופן של עובדי כוכבים, והדבר ברור שאינו יודע לקרות, ויש עדים שחתם עד שלא קראו מכל מקום מתחייב הוא בכל מה שכתוב בו."
"ויש אומרים דאפילו קנין אינם צריכין, אלא כל מה שמתנים זה עם זה מתקיים, אפילו באמירה בעלמא, ואינן יכולין לחזור בהן כל זמן השותפות שהתנו (מרדכי פרק הגוזל בתרא והגהות מיימוני פרק ג' דשלוחין ופרק י' דגזילה ובית יוסף בשם הר"ן).
"תמיה לי דהא לקתה מדת הדין, דאם דרך משל עשו שותפות על שנה, ואחר כך נזדמן לראובן מלאכה והרויח מנה בחודש ראשון ולשמעון לא נזדמן כלל, ובחודש שני נזדמן לשמעון גם כן מלאכה בריוח מנה ויאמר שמעון קודם שירויח שחוזר בו לענין מה שירויח, ויצטרך ראובן לחלוק עמו במה שהרויח, כי ממה שהרויח אין יכול ראובן לחזור ובמה שירויח יכול שמעון לחזור. ועוד: כיון שזה אינו רוצה ליתן לא' מה שירויח באותו שעה, מהיכי תיתי יתן לו הוא מה שהרויח, הא הוא לא רצה להשתתף עמו וליתן לו ריוח שיהיה לו אף מיום אחד כי אם בשכר שיתן לו גם כן הריוח שירויח כל השנה? [ו]כן כתב המהרי"ק (שורש קפא ענף ב ד"ה ועוד נראה) בהדיא, דאפילו הרמב"ם יודה בזה, דלאו כל כמינן שיהנה משותפות בתחילת השותפות והם לא יהנו ממנו בזמן אשר כיונו אליו וכו'. [ו]אף שיש לחלק ששם הוא ידוע שאחר כך יהיה שוה יותר, מה שאין כן כאן שכל יום הוא ספק שוה, מכל מקום נראה כיון שאם שכר לפועל על יום והבטיח ליתן לו בעד שכר פעולתו המציאות שיגביה באותו יום – דודאי גם כן יכול לחזור בו קודם שיגביה המציאה ולומר לעצמי אני מגביה אותו, ומכל מקום צריך ליתן לו דמי שויין לפועל, דהא מבואר בסימן של"ב (סעיף ד) דאם הבטיח ליתן לו חפץ בשכרו, דאף על פי שלא קנאו ואינו צריך ליתן לו החפץ, מכל מקום צריך ליתן לו דמי שויין, וכן כשהבטיח ליתן לו בשכר פעולתו דבר שלא בא לעולם צריך ליתן לו גם כן דמי שויין כמו שכתבתי שם (סוף ס"ק ה) – ואם כן, הכא נמי כיון דכל אחד הוי כמו בעל הבית ופועל לחבירו, אם כן כשנוטל ראובן הפעולה משמעון הוי ראובן כמו בעל הבית של שמעון ומחויב ליתן לו בעד שכר פעולתו כל מה שירוויח במלאכתו בשנה ההיא כמו שהבטיח ליתן לו בעד שכר פעולתו. ומה בכך שיכול לחזור בו מהפעולה – הא מגוף החפץ ומדבר שלא בא לעולם גם כן יכול לחזור בו ואפילו הכי מחויב ליתן לו כל דמי שוין, ואף אם הבטיח ליתן לו כל פירות שיוציא דקל זה בשכרו, ואחר כך נתברך הדקל והוציא הרבה, מחויב ליתן לו הכל בשכרו כמו שכתבתי לעיל, והכי נמי דכוותיה?
ולכן נראה דכונתו כך היא דאינו יכול לחזור ממה שהרויחו, דהיינו אם עשו שותפות עד זמן קבוע, דהדין הוא דכשהגיע הזמן שמחויבין לחלוק במה שהרויח כל אחד, ואחר כך לא רצה ליתן אחד לחבירו הריוח שהרויח – קא משמע לן דאינו יכול לחזור, וכשהגיע זמן חלוקה צריכין לחלוק בשוה, ואף גוף החפצים שתחת יד כל אחד שזכה בו בשכר פעולתו – זכו בו שניהם והוא של שניהם. מה שאין כן במה שירוויחו – יכולין לחזור, היינו אם באו לחזור קודם שנטל שום ריוח."
הרב חיים בזק – אב"ד | הרב שלמה שושן | הרב איתן זן בר |