ב"ה
בית הדין האזורי באר שבע
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אהרן דרשביץ הרב עובדיה חפץ יעקב הרב אברהם צבי גאופטמן |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 1215940/1 | |
תאריך: |
ו באלול התש"פ
26.08.2020 | |||
מבקש |
פלונית
בא כוח המבקש עו"ד שלמה דרעי | |||
משיב |
פלוני
בא כוח המשיב עו"ד ציון פרץ | |||
הנדון: | קביעת מקום הדיון בתביעת גירושין | |||
נושא הדיון: | קביעת מקום הדיון בתביעת גירושין |
פרק ב: מקום המשפט | |
המשפט במקום הנתבע | ז. (1) התובע הולך אחר הנתבע, ולכן על התובע להגיש את תביעתו לבית-הדין האזורי של מקום הנתבע. (2) כמקומו של הנתבע יראו את מקום מגוריו הקבוע, מקום עבודתו הקבוע או מקום עסקיו העיקריים. (3) אין לנתבע בארץ מקום קבוע, כאמור – נחשב מקום הימצאו כמקומו. (4) אם מקום הימצאו של הנתבע אינו ידוע או שמקום מגוריו הוא בחוץ לארץ, תוגש התביעה לבית הדין האזורי של מקום התובע. |
משפט בין בני זוג | י. (1) תביעה בין בני זוג בענייני אישות תוגש לבית הדין הרבני של מקום המגורים האחרון של בני הזוג. |
תביעה במקום העיסקה | יב. נעשתה עיסקה במקום מגוריהם של שני הצדדים, ואחר-כך עזב אחד מהם את המקום – הברירה בידי התובע להגיש תביעה בענין העיסקה במקומו של הנתבע או במקום העיסקה, אם היא עדיין מתקיימת. |
הרב אהרן דרשביץ – אב"ד | הרב עובדיה חפץ יעקב | הרב אברהם צבי גאופטמן |
"התובע צריך לילך אחר הנתבע, אם הוא בעיר אחרת, אף ע"פ שבעיר התובע הבית דין יותר גדול (מהרי"ק שורש א')".בתשובת יביע אומר (ח"ז חו"מ ד) כתב כי אף שהמחבר לא כתב דין זה, אלא הרמ"א, מ"מ אף הפוסקים הספרדים נהגו כך, וז"ל:
"מה שפסק הרמ"א שהתובע הולך אחר הנתבע, אפילו אם הב"ד שבעיר התובע יותר גדול, אמנם כן הסכימו גדולי האחרונים הספרדים, וכמ"ש הכנה"ג (סי' יד הגה"ט אות כא), שכן כתבו המהריב"ל ח"ג (סי' צז). והרב המבי"ט ח"ג (סי' לג). ומהרשד"ם (חיו"ד סי' רכ). ומהר"א ששון (סי' מד). ועוד. ע"ש. ובשו"ת המבי"ט שם כתב בסוף התשובה, שמרן מהר"י קארו ושאר החכמים חתמו והסכימו לדבריו. ע"ש".אמנם צריך עיון בגוף תקנה זו, שנראה לכאורה שסותרת את האמור בדברי הגמרא בסנהדרין (לא, ע"ב):
"כי אתא רב דימי אמר רבי יוחנן: התוקף את חבירו בדין, אחד אומר: נדון כאן, ואחד אומר: נלך למקום הוועד כופין אותו וילך למקום הוועד. אמר לפניו רבי אלעזר: רבי, מי שנושה בחבירו מנה יוציא מנה על מנה? אלא, כופין אותו ודן בעירו. איתמר נמי, אמר רב ספרא: שנים שנתעצמו בדין, אחד אומר נדון כאן ואחד אומר: נלך למקום הוועד - כופין אותו ודן בעירו, ואם הוצרך דבר לשאול כותבין ושולחין [...] אמר אמימר, הילכתא: כופין אותו וילך למקום הוועד. אמר ליה רב אשי לאמימר: והא אמר רבי אלעזר: כופין אותו ודן בעירו. הני מילי היכא דקאמר ליה לוה למלוה, אבל מלוה - עבד לוה לאיש מלוה".וכן פסק המחבר (שם):
"שנים שנתעצמו בדין, זה אומר: נידון כאן, וזה אומר: נעלה לב"ד הגדול, כופין אותו ודן בעירו. ואם אמר: כתבו ותנו לי מאיזה טעם דנתוני, שמא טעיתם, כותבים ונותנים לו ואח"כ מוציאים ממנו. ואם הוצרך לשאול דבר מב"ד הגדול, כותבים ושולחים ושואלים, ודנין להם בעירם כפי מה שיבא בכתב ב"ד הגדול; ושני בעלי דינים יפרעו שכר השליח [...] במה דברים אמורים, בשאר הדינים שזה טוען וזה טוען, או שאומר המלוה: נידון כאן, והלוה אומר: נלך לב"ד הגדול, אבל אם אמר המלוה: נלך לב"ד הגדול, כופין את הלוה ועולה עמו. וכן אם טען זה שהזיקו או גזלו, ורצה הטוען לעלות, כופין ב"ד שבעירו את הנטען לעלות עמו, וכן כל כיוצא בזה. בד"א, כשהיו עדים או ראיה לנגזל או לניזק או למלוה; אבל טענה רקנית, אין מחייבין את הנטען לצאת כלל, אלא נשבע במקומו ונפטר."רואים מכאן שיש ללכת אחר התובע, דעבד לווה לאיש מלווה [ועיין רא"ש בסנהדרין פ"ג, אות מא, דלאו דווקא לווה ומלווה, אלא כל דבר שיש בו תובע ונתבע, וכן הוא ברמב"ם פ"ו מסנהדרין ה"ז ובשו"ע הנ"ל], וזה לכאורה היפך התקנה המובאת ברמ"א.
"אם התובע והנתבע אינם דרים בעיר אחת צריך התובע לילך למקום הנתבע ולירד עמו שם לדין ואף אם הב"ד של מקום התובע גדולים מהב"ד שבמקום הנתבע מ"מ צריך לילך למקומו ולא תקשה לך למה לענין טענת ב"ד הגדול ובית הוועד יפה כחו של התובע, דשאני התם דכיון שכבר נתברר להב"ד שבכאן שתביעתו תביעה הגונה ממילא יפה כחו של התובע כדכתיב [משלי כב, ז] עבד לוה לאיש מלוה. אבל כשהנתבע בעיר אחרת והב"ד של מקום התובע אינם יודעים כלל טענות הנתבע ואולי יש לו עדים או ראיה שתובעו בחנם, א"כ איך נכוף את הנתבע לילך למקום התובע אלא אומרים לו לתובע לך למקום הנתבע ושמה תדונו".כלומר כאשר ברור שיש בסיס לתביעה, יש לנתבע ללכת אחר התובע מדין "עבד לווה לאיש מלווה", משא"כ במקום בו בסיס התביעה אינו ברור דיו.
"דדוקא בטענת נעלה לב"ד הגדול או לבית הועד היה מדינא בכח התובע לכוף את הנתבע שילך אחריו לב"ד אחר וזה נשתנה מצד המנהג יען כי אין בזמננו לא ב"ד הגדול ולא בית הועד, אבל היכא שבתי דינין שוים ואין כח ב"ד יפה מחבירו ואינן גדולים בחכמה ובמנין זה מזה גם מדינא דגמ' אין כח להתובע לכוף את הנתבע שילך אחריו לב"ד אחר אשר הוא שוה לב"ד של הנתבע בלי טענה ואמתלא, ובזה בודאי הנתבע מוחזק בעצמו ובגופו, ואין כח ביד התובע להטריח את הנתבע לטלטל בטלטולא דגברא הקשה, וגם מדינא דש"ס ומדינא דאורייתא צריך התובע לילך אחר הנתבע מאחר שבתי דינין שוים בתואר ובקומה ואין יתרון לב"ד זה מב"ד אחר ובזה לא שייך לומר עבד לוה לאיש מלוה שיהיה כח ביד המלוה להתל בהלוה לטלטלו ממקום למקום, ואם שיש עליו תביעות ממונו ומשועבד לו מ"מ אין עליו שיעבוד גופו שילך אחריו, ורק בטענת נלך לב"ד הגדול שיש להתובע אמתלא לומר שיהיה לו פסידא דממונא אם ידין עמו בב"ד קטן וחייש שמא יטעו בדין לפי פי' הרמב"ם או שיהיה בוש ויודה כפירש"י בזה אמרינן עבד לוה לאיש מלוה להסיר מעליו חשש פסידא אבל בלי שום אמתלא הדין דין אמת מעולם שהתובע צריך לילך אחר הנתבע".לדבריו, הנתבע מוחזק בגופו, ואין בכוחו של התובע לחייבו לנדוד לעירו כדי להתדיין, ורק כאשר יש חשש הפסד, כגון טעות בדין, ובשל כך חפץ להתדיין בביה"ד הגדול, בכגון זה אמרינן עבד לווה לאיש מלווה [ועיין בקובץ "כתלנו", טו, מאמר הגר"י שחור שליט"א, עמ' 434, שכתב דקשה לומר כן בדעת הרמ"א הסובר שהולכים אחר הנתבע גם כשביה"ד במקום התובע גדול יותר. ובדוחק אפ"ל שזכות התובע היא רק כשחפץ בבי"ד חשוב יותר באופן משמעותי, כביה"ד הגדול].
"מנהג קבוע בכל המקומות שיש קהלות מרובות שהתובע הולך אחר הנתבע ואינם מחלקין בין שיהיה הנתבע עשיר או עני או אוהב או שונא לנתבע1 משום דכך הסכימו והוה ליה כאילו קבלוהו עליהם והתקנה הזאת נראה שתקנוה משום שהיחיד הוא מוכרח ונכנע לפני הב"ד של הקהל שלו מה שלא יכנע אם יגזרו עליו זולתם".
"ראו הם קדמונינו להחזיק במנהגם הטוב מפני השלום שגדול השלום וזה שאם יבא התובע ויאמר זה שאני רוצה הוא הגדול או שוה לתלמיד חכם שאתה הנתבע רוצה ואמר הנתבע אין האמת כדבריך מאן מוכח בעונותינו כל א' מתנשא ואמ' אני אני ואפסי עוד גדול ממני וירבו המחלוקות והקטטו' לכן ראו להשקיט הריב אחר שהנתבע ציית דין תורה ואינו מטריח לתובע לילך חוץ לעיר שהדין בזה עם הנתבע וכ"ש וק"ו לע"ד בזמן הזה שרוב הדינים אינם אלא ע"פ הספרים שנמצא שאין הקטן הדיין אלא הגדולים".לדברי המהריב"ל יש ללכת אחר הנתבע, מפני שעי"כ ישתף פעולה עם ביה"ד, ואילו לדברי המהרשד"ם יש ללכת אחר הנתבע מאחר שאינו מסרב לדין תורה, ראוי ללכת אחריו ולהשקיט בכך הריב.
"ולי נראה, שנהגו כן מפני תועלת הנתבע שלא יוציא מנה על מנה. הא כיצד, פעמים שהתובע מעיר אחת והנתבע מעיר אחרת, אם אתה אומר שהנתבע ילך אחר התובע, יבא איש רמאי ויתן עיניו באיש עשיר שבעיר אחרת, ויאמר שיש לו תביעה עמו שיבא להתדיין עמו בעירו. והעשיר ההוא שלא לכתת את רגליו לטלטל את עצמו יתפשר עמו, מה שאין כן אם יצטרך הוא לבא לעיר הנתבע. ומאחר שנהגו כן כשהם בשני עיירות, ראוי להנהיג המנהג אפי' בעיר אחת בשתי בתי דינין שלא לחלוק במנהג, ועיין במ"ש בס"ד בהגהת ב"י".בעוד שלדברי המהריב"ל התקנה היא לתועלת התובע, כדי שהנתבע יציית לדין, ולדברי המהרשד"ם התקנה אינה לטובת אחד הצדדים אלא כדי להשקיט המריבה, הרי שלדברי הכנה"ג התקנה הינה לתועלת הנתבע, ועל מנת למנוע סחטנות כנגד בעלי ממון. נפקא מינה בזה תהיה במקום בו התובע אינו מעוניין להתדיין בעירו, והנתבע חפץ להתדיין במקום התובע, שאם התקנה לטובתו, אפשר שיכול לומר אי אפשי בתקנ"ח.
"אב שיש לו תביעה על בנו, צריך לילך הבן, אף על פי שהוא הנתבע, אחר אביו, כמו שנתבאר (בי"ד סי' ר"מ)".הפתחי תשובה (שם, סק"ד) דן האם יש ללמוד משם גם לגבי דין ודברים בין איש לאשתו, וז"ל:
"בגליון שו"ע דהרה"ג מוהר"י העשיל אשכנזי נכתב בצידו, נ"ל דה"ה באיש ואשתו צריכה האשה לילך אל מקום האיש שאף היא חייבת בכבוד בעלה, וגם טלטולא דגברא קשה כו', ע"כ. ולע"ד לא נהירא, וגם מתשובת ברית אברהם אה"ע סי' צ"ב [אות י"ד בהגה] שהבאתי בפ"ת לאבן העזר סימן ע"ה סק"ג לא נראה כן".הפת"ש לא ביאר מפני מה חידושו של מוהר"י העשיל אשכנזי, שהשווה בין אב ובן לבעל ואשה, אינו נהיר.
"הנה בדבר איש ואשתו שיש סכסוכים ביניהם והם בשני מקומות מצד המחלוקת שביניהן שהנידון הוא לאיזה ב"ד צריכים לילך משום שהוא רוצה שיהיה דינם בב"ד של מקומו והיא רוצה בב"ד של מקומה והורה כתר"ה שהיא צריכה לילך לב"ד שבמקום הבעל ורוצה כתר"ה לידע גם דעתי העניה בזה. והנה בפ"ת חו"מ סימן י"ד סק"ד (עיין בערוה"ש לחו"מ שם אות ד') הביא ממהר"ר העשל אשכנזי דהאשה צריכה לילך אל מקום האיש משום שהיא חייבת בכבוד בעלה ודימה זה להא דבן שצריך לילך אחר אביו שאיתא ברמ"א שם סוף סעיף א' וביו"ד סימן ר"מ סעיף ח', וכתב הפ"ת שלא נהירא לו ולא כתב טעם. אבל פשוט לע"ד של"ד כבוד האשה לבעלה לכבוד הבן לאביו דכבוד אשה לבעלה הוא רק מעניני התחייבות שבין איש לאשתו, שאפשר על זה שאירע שצריכין לדון ביניהם שאינו דבר המצוי לא חייבוה בכבוד זה, ואדרבה הא גם הוא חייב לכבדה כדאיתא ביבמות דף ס"ב, ולילך לפני ב"ד הוא בזיון לאשה דאפילו לילך לב"ד להתיר נדרה הוא בזיון לה, כדאיתא בכתובות דף ע"ד ואף לר"מ נמי הוא בזיון אלא שסובר שהבעל לא חש לכך, וא"כ לילך למקום שאינו במקומה אולי הוא יותר בזיון לה, ולהאיש אין זה כלום אלא ענין טירחא".לדברי האג"מ כבוד האשה לבעלה אינו חיוב עצמי ככבוד הבן לאביו ואמו, אלא נובע מהשעבודים שבין איש לאשתו, וממילא ההתחייבות חלה על דבר המצוי, ולא על התדיינות ביניהם, שהיא דבר שאינו שכיח. זאת ועוד, הרי גם הבעל חייב לכבד את אשתו, והליכה לבי"ד ובפרט כאשר אינו במקומה, הוא בזיון עבורה.
"וצריך לומר שהוא מטעם דכתב הגר"א ס"ק י"ח מהא דמאן דכאיב ליה כאיבא אזיל לבי אסיא, ושמעינן מזה גם דין זה דהוא צריך למיזל להאסיא שיכול יותר לרפאות וכיון שהוא במקום אחר צריך לילך לאותו המקום שנמצא שם הנתבע שהם יוכלו יותר להביאו לדין לפניהם מב"ד שבמקום המלוה. ולכן לא שייך זה אלא בכל תובע ונתבע שליכא שום נידון קודם שאנו שומעין התביעה שלכן צריך התובע לבא למקום הנתבע שידעו שיש מה לידון ויביאוהו לפניהם לדון, אבל בדבר הידוע שיש נידון עוד קודם ששמעו טענות מהתובע כמו הכא באשה שנסעה מבעלה ובאה לכאן שהכל רואים שהבעל הוא תובע ממנה שהיא מורדת והיא נתבעת שצריכה להשיב שנמצא שאף שלא בא לבי אסיא יודע האסיא, לא שייך סברא זו אלא יש לדון כדין נתבע שצריך לילך לבית הועד כשרוצה התובע, לא מבעיא להסוברים דבכל תובע ונתבע הוא כמו לוה ומלוה שנחשב עבד לוה אלא אפילו אם בשאר תביעות ליכא דין זה נמי באשה לבעלה שמשועבדת לו יש להיות כדין לוה למלוה מטעם זה שהיא כעבד לוה. ואף אם יש לה תביעות שתובעת גם ממנו הרי לענין תביעותיה לא ידוע עד שתטעון שלכן הרי היא צריכה לבא למקום בעלה הנתבע כדין תובע ונתבע כשהן בשני מקומות שצריך לילך למקום הנתבע שלתביעות שלה ליכא חלוק דהא ג"כ אין ידועין בלא תביעתה, ונמצא שבין מצד תביעתו ובין מצד תביעתה צריכה לילך למקומו".לדבריו, הדימוי ל"בי אסיא" בא ללמדנו שיש צורך בהליכה למקום בו ניתן לאבחן ולטפל בבעיה באופן הטוב ביותר, ולכן כאשר אין רקע מוקדם לתביעה, יש ללכת ל"בי אסיא" שבמקום הנתבע, דהיינו בית הדין שבמקומו, שהם יכולים יותר להביא את הנתבע להתדיין בפניהם ולברר את העניין כדבעי. מה שאין כן בדבר הגלוי לעיין, כגון בבעל ואשה, שהאשה עזבה את ביתם והבעל טוען שהיא מורדת ותובע שתחזור, אין צורך בהגעה לבי אסיא על מנת להבין את שורש הדין.
"סברא הוא דכאיב ליה כאיבא אזיל לבי אסיא לא היה צריך משה להזהירן דפשיטא הוא דלא גרע דין אחד ממשפט הרופאים שאין הרופא דן את החולה לפי סברתו לבדו עד שאומר לו החולה ראשי כבד עלי ובמקום פלוני ומשתנה עלי במקום פלוני למקום פלוני ולפי שהוא מראה לו פנים הוא דן אותו כך התובע צריך להראות לו פנים שתביעתו חזקה וברורה כלומר בעדים"].עוד הוסיף האג"מ (שם):
"אבל הוא רק כשהנידון הוא לעשות שלום ביניהם אבל אם החליטו שניהן להתגרש, שוב אין שייכין זה לזו, כיון דבהסכם שניהן בטלה התחייבותם מזה לזו ולהיפוך והוי תביעותם ככל תובע ונתבע, ואין שום הכרעה בזה רק שמי שכאיב ליה יותר שאחד לא איכפת לו כ"כ להיות כן והשני איכפת לו יותר צריך הוא לילך למקום השני, כיון שזהו הטעם דהתובע אזיל למקום הנתבע. וכיון שבעובדא זו הוי הנידון לעשות שלום ביניהם שפיר דן כתר"ה שהאשה צריכה לילך לב"ד שבמקום הבעל".לדבריו, כאשר ברור שפני הצדדים לגירושין, שוב אין חילוק בין בעל ואשה לתובע לנתבע רגילים, והדרינן לכלל שיש לילך אחר הנתבע.
"ועוד יש להוסיף בזה דבזמנינו לא שייך הטעם הזה כי כוח ב"ד היום שוה בכל מקום בלי שום הבדל כלל ועיקר ואחר שפוסקים הדין יש אפשרות לכוף את בעלי הדין לקיים מה שנפסק עליהם באותה מידה בכל ב"ד וב"ד שבכל א"י עד שלא שייך לומר שבב"ד שבת"א יציית הבעל הנתבע יותר מאשר בב"ד בחיפה דסדנא דארעא חד הוא. וגם לא שייך בנדו"ז לומר דהנתבע ציית יותר לב"ד שבמקומו דאין לו שום קשר אתם מטוב ועד רע והם זרים לו לא פחות מב"ד בכל מקום אחר, וע"כ לא שייך בזמנינו הטעם הזה ובודאי דיש להתחשב ברצונה של האשה שהיא התובעת ובפרט לאור הנסיבות המיוחדות לנדון זה. ולפני האמור גם לא שייך רבוי מחלוקת כטעמו של מהרשד"ם ז"ל דהואיל ולכל ב"ד יש אותם הסמכויות ממש ולכל ב"ד יש איזור מוגדר השייך לתחום שיפוטו, א"כ אין שייך כאן מחלוקת כלל."ה"שמע שלמה" מחדש שבזמננו אין שייך טעמו של המהריב"ל, לפיו הנתבע ייכנע יותר לפני ביה"ד של הקהל שלו, מפני שכח הכפייה של בתי הדין שווה בכל המקומות, ואף אין לו כל קשר עם הדיינים דבכל אתר ואתר.
"ולמעשה נשאר בידנו הטעם של הכנה"ג ז"ל שלא יתנו העניים עיניהם בעשירים וכו' וכנ"ל ונראה שגם בימינו טעם זה דכונת הכנה"ג ז"ל, שאם לא היו מתקנים לילך אחר הנתבע למקומו אזי העניים יכולים לתבוע את העשירים בלי שום הצדקה והעשיר בראותו שיצטרך לנסוע עד לעירו ושער מקומו של זה העני ויפסיד זמן וקושי הטלטול וכו' יבקש מהעני להתפשר עמו כדי לקנות נחת לעצמו למרות שיודע האמת שאין לזה שום הצדקה כלל ועיקר. וצ"ל שמ"ש שהעניים יתנו עיניהם בעשירים הוא לאו דוקא אלא דוגמא נקט ור"ל דכל אחד שיהיה לו ריב עם חבירו וכיו"ב וירצה ללחוץ עליו כדי להשיג מבוקשו ילך ויתבע אותו על בוקי סריקי והלה כשיראה שהוא צריך לנסוע עד למקום התובע וכל הכרוך בזה יכנע בע"כ שלא מטובתו ויהיה עיוות דין רח"ל... אבל כל זה הוא במקום שאין אנו יודעים טענותיהם דחיישינן שמא תובעו תביעת סרק להטרידו ולצערו ואמרינן ליה לאו כל כמינך להטריחו עד למקומך בחנם אלא תלך אתה אליו אבל בנד"ד שכבר דנו כאן שלש שנים וכל תביעותיהם וטענותיהם ידועים וגלויים לביה"ד חזר דינם כהא דא"ל נלך לב"ד הגדול דבזה הדין ברור שהנתבע הולך אחר התובע משום דכבר בדקו ב"ד".גם לגבי טעמו של הגר"א כתב השמע שלמה, שאין ללכת בנדונו אחר הנתבע, הן עפ"י מ"ש האג"מ, הן מטעם אחר מחודש, וז"ל:
"עוד י"ל דזה שייך בשאר תובע ונתבע דהאחד מהם הוזק ע"י חבירו בדרך נזיקין או בהלואה או מו"מ וכיו"ב ולשני אין נזק, בזה אמרו מאן דכאיב ליה וכו'. אבל באיש ואשתו אין בזה הכלל של תובע ונתבע במובנו הפשוט דעפי"ר שניהם לוקים מתוך הריב והמחלוקת שיש ביניהם ואעפ"י שהצד שהגיש תביעה נקרא תובע וממילא השני נקרא בשם נתבע מ"מ הרי שותפים הם גם בצרותיהם ושוים הם בתוצאותם פירות ופ"פ ולשניהם כאיב כאבם יחדיו ויש אשר זה שנתבע כאבו גדול יותר וכפי שראינו בעיננו פעמים רבות נראה דבכה"ג לא שייך כ"כ לזמר מאן דכאיב ליה כאיבא וכו'".טעם זה ודאי שייך בנדו"ד, בו בני הזוג לוקים מתוך הריב והמחלוקת שביניהם, ועל כן אין נדוננו דומה למצב הרגיל בו הולכים אחר הנתבע.
"החמרים אחת בשבת, הגמלים אחת לשלושים יום הספנים אחת לששה חודשים".לכן ברור שבכהאי גוונא מקום מגוריהם של הצדדים הוא מקום מגורי האשה שאליו היה הבעל חוזר, כשהיה מתאפשר לו על פי תנאי עבודתו בסופי שבוע.
"דרב רחומי דהוה שכיח קמיה דרבא במחוזא, הוה רגיל דאתי לביתיה כל מעלי יומא דכיפורי..."שמעינן שהנך אמוראים שהלכו ללמוד מחוץ לביתם, יש שהיה חוזר פעם בשנה, האחר פעם בשבוע והשלישי אחרי שתים עשרה שנה ובכל זאת, קרו לו בגמ' שחזר לביתו ש"מ כדכתבנו דמקום מגורי האשה שאליו הבעל חוזר נקרא ביתו של הבעל.
"יהודה בריה דר' חייא חתניה דר' ינאי הוה, אזיל ויתיב בבי רב, וכל בי שמשי הוה אתי לביתיה".
"רבי חנניה בן חכינאי [...] אזיל יתיב תרי סרי שני בבי מדרשא [...] שלח לביתיה".
"מעולם לא קריתי לאשתי אשתי [...] אלא לאשתי ביתי".ופרש"י בגיטין שם:
"לאשתי ביתי שכל צרכי הבית על ידה נעשים והיא עיקר הבית."[והוסיף דלכאורה נראה דהוא הדין באשה הנאלצת במסגרת עבודתה לשהות מחוץ לבית וחוזרת רק בסופי שבוע, שלטעם הראשון שכתבנו לעיל עיקר מקום המגורים הוא המקום שגרים ביחד כמשפחה וכן נראה עיקר אף שמדברי ר' יוסי שהבאנו אין ראיה, ואכמ"ל].
"ואשר לטענה כי התובע הולך אחר הנתבע, כבר הבאתי בח"ה חו"מ ח, תשו' הרשב"א אלף קמט, שהביא רמ"א בסי' ע"ג ס"י מי שהיה דר עם המלוה ויצא משם והניח ממונו בעיר שיצא משם יכולים התובעים לכופו לדון עמהם בעירם שלא יהא כל או"א לוה והולך למדה"י וכו' [...] והנה בנ"ד תרתי איתנהו, שהוא התחתן בארץ לפני הרבנות הראשית בת"א, ושם התחייב בכל חיובי האיש לאשתו, וגם השאיר רכוש כאן בארץ [...]".ודבריו נכונים אף בנדו"ד בו נישאו בארץ, ויש להם רכוש משותף באזור אילת [ועיין ב"שורת הדין" יז, עמ' שפו, מאמר הגרי"י רבינוביץ במה שדן בסברת ה"ישכיל עבדי"].
"אולם נראה דשאני הכא שהאשה באה בטענה צודקת שהיא מטופלת בילדים קטנים שלהם, ואין לה איפה להניחם כשהיא מחוץ לעיר ואי אפשר להשאירם לבדם, וגם טירחתה מרובה יותר מטירחת בעלה, ובפרט לפי מ"ש הגר"ש קלוגר בשו"ת האלף לך שלמה (חאה"ע ס"ס קיח), דהאידנא חזינן שקשה טילטולא דאיתתא טפי מדגברא. ולהכי הדרינן לתקנתא שהתובע הולך אחר הנתבע".והנה בנדוננו, אף שילדי הצדדים כבר אינם קטנים, מכל מקום ודאי שטרחתה של האשה מרובה מטרחת בעלה, המתגורר מעבר לים, ואינו נוטל חלק פעיל בגידול הילדים, על כן יש לשקול אף גורם זה בבואנו להכריע אם להטריח את האשה בנסיעות ארוכות לביה"ד בבאר שבע.
הרב אהרן דרשביץ – אב"ד | הרב עובדיה חפץ יעקב | הרב אברהם צבי גאופטמן |