ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אליעזר איגרא הרב מיכאל עמוס הרב שלמה שפירא |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 1326723/4 | |
תאריך: |
כ"ב במרחשוון התשפ"ג
16.11.2022 | |||
מערער |
פלוני
בא כוח המערער טו"ר [...] | |||
משיבה |
פלונית
בא כוח המשיבה עו"ד שירי בקשט | |||
הנדון: | טענת ''מאיס עלי'' שיסודה בהתנהגות הבעל ואינה בזיקה לחיי האישות | |||
נושא הדיון: | טענת ''מאיס עלי'' שיסודה בהתנהגות הבעל ואינה בזיקה לחיי האישות |
המורד על אשתו ואמר הריני זן ומפרנס אבל איני בא עליה מפני ששנאתיה מוסיפין לה על כתובתה משקל שש ושלשים שעורה של כסף בכל שבת ושבת וישב ולא ישמש כל זמן שתרצה היא לישב [...] מפני שאין בו מעשה.הרי שלעומת מה שכתב לגבי מורדת שיש שני סוגים של מורדת, מורדת ב"מאיס עלי" ומורדת ד"בעינא ליה ומצערנא ליה", במורד הזכיר הרמב"ם סוג שלישי, דלא נקט "מאוסה עלי" ולא "בעינא לה ומצערנא לה", אלא נקט שאומר "שנאתיה" ולכן אינו מוכן לבוא עליה, וקצת משמע שלא מפני שמאוסה עליו ואינו מסוגל לבעול, אלא שמסוגל לבעול, אך אינו רוצה מחמת השנאה.
ואם נפשכם לומר שאינה יכולה לומר "מאיס עלי" אלא במה שאיפשר שיש לו דבר שהוא מאוס אבל לא על איש יפה תאר וחזק כמו שאמרתם, ועליו הוא מה שאמרו שאינו מוציא אלא לרצונו – אינו זה, שאין החן והמיאוס תלויים אלא ברצון הלב, וכמה אנשים מכוערים מוצאין חן בעיני בעליהן ובעיני נשיהם ויפים וטובים וסברי טעם בעיניהם [...] והא דאמימר לא קאמר אלא דלא כפינן לה [...] מפני שאנו חושבין אותה כאנוסה.וכן כתב בתשובות המיוחסות לרמב"ן (סימן קלח):
שאלה: האומרת "מאיס עלי", אם יש רשות ביד האשה לומר בלתי טענות ומום אין בו, ואם כופין אותה על מזונותיה, ואם הבעל חייב לגרשה וליתן לה כתובה וכל מה שהביאה בנדונייתה.וכעין זה כתב תוספות רי"ד (כתובות סד, א):
תשובה: האומרת "מאיס עלי" אינה צריכה לתת טעם ואמתלא לדבריה מפני מה הוא מאוס בעיניה, לפי שכשם שהדעות במאכל כך הדעות באנשים ונשים. וזו שאומרת שהוא מאוס בעיניה ואינה רוצה בו ובכתובתו – שומעין לה להתנהג עמה כפי הדין שנאמר עליה בגמרא בנדון האומרת "מאיס עלי".
היכי דמי מורדת שכופין אותה על הפסד כתובתה, לרבנן כדאית להו ולרבותינו כדאית להו? דאמרה "בעינא ליה ומצערנא ליה", שאין בעלה מאוס בעיניה, בין תובעת גירושין בין אינה תובעת גירושין – הואיל ואין בעלה מאיס בעיניה ודאי כופין אותה על ידי הפסד כתובתה כדי שתתפייס עם בעלה.חזינן מדבריו דהך דינא ששנינו בכתובות (עז, א) שכופין הוא מטעמא ד'מאיס עלי', שבאנשים אלו ברור לנו שהוא מאוס עליה ואינה יכולה להיבעל לו, ואין כופין אותה, וכופין אותו, ואף אינה מפסידה כתובה. ודון מינה למקרים אחרים שברור שהוא מאוס עליה, ואך מכיוון שהדבר אינו ברור לנו אם טענתה אמת או נתנה עיניה באחר, שהרי דין מאיס עלי הוא אף במי שלכאורה אין בו מום וכדברי הרשב"א, לכן לא עבדינן מעשה. וטעמא דמילתא מפני שב'מאיס עלי' אין היא 'מורדת' אלא אנוסה בדבר.
אבל אמרה "מאיס עלי", שבעלה מאיס בעיניה – לא כייפינן לה על ידי הפסד כתובתה אלא מניחין אותה במרדה, דכיון דבעלה מאיס בעיניה אנוסה היא בדבר ולא מדעתה עושה כן, ואפילו אשה כשרה אי אפשר להבעל לשנאוי לה. ואף על פי שאין שום מום ניכר בו, הרבה פעמים אשה מואסת בבעל ואף על פי שאין שום מום ניכר בו, וזה דומה לאדם שאין יכול לאכול מאכל השנאוי לו ןנתעב עליו, ואין שום דרך כאן לכפויה כי אם לעשות דרך בקשה ולפתותה אולי תחשוק בו.
ואדרבה אם היינו יודעים בוודאי שטעמה אמת, שהוא מאוס בעיניה, ולא נתנה עיניה באחר, היינו כופין הבעל להוציא כי הך דתנן לקמן בפרק המדיר "ואלו שכופין אותן להוציא", מפני שהוא מאוס בעיניה ואין האשה יכולה לסבול שתבעל לו. אלא משום דהכא אנו מסופקים בטענתה, שכיוון שאין אנו רואים בבעלה באותן המומים יש לומר שמא עיניה נתנה באחר [ומשום זה היא] אומרת כך, לפיכך אין כופין הבעל להוציא, אבל מכל מקום גם היא נמי אין כופין להפסיד כתובתה, דשמא טענתה אמת, דלב יודע מרת נפשו, אלא מפתין אותה שמא תחשוק בו. ואם רואין שאינה מתרצה בדבר – אין בית דין נזקקים לכופה, דשמא אנוסה היא ושמא גם היא עציבה בדבר שבעלה מאוס בעיניה, ואי משום עיגון הבעל – יכול לישא אשה אחרת עד שלא יפטור לזו, ויוציא זו ויתן לה כתובתה, שאין בית דין יכולין לקונסה בכתובתה מאחר שהיא טוענת טענת אונס. וזה הפתרון הוא נכון שאין לזוז ממנו.
ולפי זה הפתרון היכא שאומרת "מאיס עלי" לא הוי מורדת, ואם כן כשבא לגרשה נותן לה כתובה ותוספת, שהרי התוספת כותב אדם לאשתו בעבור חיבת ביאה, וכבר בא עליה. ואימתי אין לה תוספת? כשמגרשה משום מורדת, שכך היא תקנות הגאונים, שתוספת אין לה אבל כתובה יש לה. אבל עכשיו, שמגרשה משום טענה ולא הוי מורדת, אפילו תוספת יש לה שהרי אינו מגרשה כתקנות הגאונים, שנאמר: כתובה יש לה, תוספת אין לה.
והני מילי דאמרה "בעינא ליה ומצערנא ליה", כלומר: בעינא ליה ורוצה אני לשמש עמו, ומצערנא ליה השתא שלא אשמש עמו כל זמן שהוא רוצה, שאני רוצה לצערו. אבל אמרה "מאיס עלי, איני רוצה לעמוד עמו לעולם" לא כייפינן לה אלא אבדה כתובתה לאלתר.ועיין עוד בחידושי הריטב"א (שם):
ורבינו ז"ל פירש היכי דמיא מורדת דדיינינן ליה בדין משנתינו או בדין רבותינו, דאמרה בעינא ליה ומצערנא ליה שהרי היא מודה על עצמה שאינו שנוי לה אלא שרוצה לצערו מפני איבה שיש ביניהם וכיון שכן ראוי לקנסה כדי שתחזור בה, אבל אמרה "מאיס עלי" – לא כייפינן לה בשום קנס בכתובתה ואין נזקקין להן כלל כי אולי הוא כדבריה שנכנס לה מאיסותא בלבה, ואם הוא כן ודאי אין לנו לכופה לחזור לו, דאסור להזקק לה בשנאה, ובנים שיהיו לו ממנה יהיו מבני תשע מדות דכתיב בהו "המורדים והפושעים" כדאיתא במסכת נדרים (כ, ב), והלכך מוטב שלא נזקק להן.ומשמע ד"מאיס עלי" היינו ששונאת אותו מפני שנכנסה השנאה בליבה ולאו דוקא שמאוס עליה שאינה מסוגלת להיבעל לו.
וכן היה דן ר"מ מרוטנבורג כדינא דמתיבתא. אבל היה מצוה להחרים אם השיאה שום אדם עצה כדי להוציא נדוניתה מיד בעלה, וכשהיה רואה ערמה בדבר לא היה מצוה להחזיר אפילו נדוניתה. הלכך לא היה דן דין מאיס עלי אם לא שתתן אמתלא לדבריה למה לא היה מקובל עליה או שלא היה הולך בדרך ישרה ומכלה ממונו. ע"כ.שמע מינה שאף על ידי כילוי ממון והליכה בדרך לא ישרה נהיה מאוס עליה, אף שעניינית אין היא בוחלת בו שאינה יכולה להיבעל לו. דברי מהר"ם מרוטנבורג הובאו ברא"ש בהלכותיו (כתובות פרק ה סוף סימן לה), והרמ"א פסק דבריו להלכה (בסימן עז סעיף ג). ומשמע שדין 'מאיס עלי' הוא כששונאת אותו בשל מעשיו הרעים, ולאו משום שאינה מסוגלת להיבעל לו מפני שהוא מגעיל אותה.
ומה שאמר ראובן והמורשה מחמת בתו על בעלה, שמעון, איך שהוא מבזבז את שלו בשחוק ובבית משתאות של גוים ומשתכר ומקיא, וטוענת "מאיס עלי" ותובעת כתובתה, ושמעון השיב שאינו עושה שום שחוק שלא כהוגן רק בחנוכה כמנהג וגם לעתים הוא הולך לאכול ולשתות עם מריעיו כמנהג מדינה – אם כדברי ראובן ובתו ומורשה שלהם, שבדברים כאילו יכולה לטעון "מאיס עלי" ולכוף אותו שיתן לה כתובתה, אם כן לא הנחת בת לאברהם אבינו יושבת תחת בעלה. ואין נראה לי שזו אמתלא ואיני צריך להאריך בדברים הבלים האילו.משמע דסבר דדין זה הוא בגין מעשים לא ראויים שעשה ולכן שונאתו ורוצה להתגרש, ואף שכתב שמעשים אלו כשלעצמם לא הוו 'אמתלא', על כל פנים חזינן דסבר שגדר 'מאיס עלי' אינו דווקא היכא שאינה מסוגלת להיבעל לו, אלא מיירי שעושה מעשים שהביאוה לשנאה ואינה מוכנה להיות אשתו.
ואם כן בנדון זה, שהיא אמרה שהוא מאיס עליה מחמת מעשיו הרעים, ששותה יין נסך תמיד בבית משתיהם ובא שיכור לביתו, כאשר מסופר בטענותיה, וגם עבר על בריתו שנשבע שלא לשחוק ומגזם לסכן לשרוף ולאבד ולמכור – אין לך מאיס גדול כזה, ומי לא יודה בזה שהוא מאיס ממש ושנאוי בעיני א-לקים ואדם, אף אם היא לא טענה, קל־וחומר שטענה, והעידו עליה אלופי ישראל שדיברו עמה בפיוסים חוץ מבית אביה ובתחבולה באו עליה ולא הועיל כל דבריהם.ולשיטות אלו ייתכן שאף שגבר ואישה חיו באהבה ואחווה שלום ורעות, בהשתנות המצב ובשל מעשים לא ראויים של אחד מהם, יגיעו למצב של שנאה, שאינה יכולה לחיות עימו.
ולעניות דעתי נראה דלא פליגי, דהרמב"ם, דסבירא ליה דבטענת "מאיס עלי" כופין אותו לגרש – דקדק וכתב דדוקא באומרת שאינה יכולה ליבעל לו מחמת מאיסותו, דבכהאי גוונא הוא דכופין אותו לגרשה מיד כמו שכתב בסוף דבריו "שאינה כשבויית חרב שתבעל למי ששנאוי לה", אבל אם מאסה בו מפני שהוא מכלה ממונה וכיוצא בזה – אין טענתה מספקת לכופו לגרש, אבל מהר"ם דאזיל לשיטתיה, דבכל ענין אין כופין אותו, והתם לעניין ממונא קאי, שהיה דן בטענת מאיס עלי כדינא דמתיבתא: בכל טענה שתטעון ותתן אמתלא לדבריה מפני מה מאסה בו – או שלא היה הולך בדרך ישרה או שהיה מכלה ממונה וכיוצא בו – היה דן דין מאיס עלי לעניין ממון.ומעתה יש לומר דדין 'מאיס עלי' הוא בשני אופנים: חדא, באופן שצייר הרמב"ם שאינה מסוגלת להיבעל לו, ועל זה סובר הרמב"ם שאף כופין אותו לגרשה אם האישה טוענת טענה זו. (ולדעת תוספות דווקא אם טוענת שאינה רוצה כתובה, ועיין בנתיבות משפט שם שפלפל אם גם לרמב"ם בעינן שתמחל על כתובתה); ואופן אחר, בטוענת 'מאיס עלי' מחמת מעשיו הרעים, בין שעושה כנגדה ובין כנגד אחרים, שמפני כך שונאתו ואינה יכולה להיות עמו, שלדעת מהר"ם ושאר ראשונים זהו דין 'מאיס עלי' שדיברה בו הגמרא אך אינו לעניין לכפותו לגרשה, דלדבריהם לעולם אין כופין אותו ב'מאיס עלי' (ואולי יודו לרמב"ם ב'מאיס' שצייר הוא, וכמו שכתב בתוסםות רי"ד ויסודו ממשנה כתובות עז, א), אך על כל פנים לא קנסינן לה בממונא כשהוא מאוס מחמת מעשיו, ואין כופין אותה להיות עמו. ויש לומר שאף הרמב"ם יודה להם בציור זה, כעין שצייר במורד. אך לדידיה אין זה 'מאיס עלי' דמיירי ביה בש"ס. ואי נימא הכי יש לומר שב'מאיס' כזה שווה שיטת הרמב"ם לשיטת שאר הראשונים, דמודה להו דלא כפינן לבעל לגרש, לא כפינן לה להיות עימו, ולא תפסיד כתובתה מכיוון שנותנת אמתלא המתקבלת לנו אמאי שונאתו.
עוד שאלת: אשה שבעלה מצער אותה הרבה עד שמרוב הצער היא מואסת אותו, והכל יודעים בו שהוא אדם קשה הרבה, והיא אינה יכולה לסבול אותו לרוב הקטטות והמריבות, וגם שהוא מרעיבה עד שהיא שנאה את החיים. והיא אינה יכולה לבא לבית דין מפני שאחד מבעלי ההוראה הפחידה שאם תשאל כתובתה בבית דין שתפסיד אותה – הודיענו מהו הדין בזה:וסיים: "ורחמנא ליצלן מעלבון העלובות, וכי כך עונין אל המעוקות?"
תשובה: קרוב הדבר בזה שיוציא ויתן כתובה, דקיימא לן "לחיים ניתנה ולא לצער" דנפקא לן מקרא דכתב "כי היא היתה אם כל חי" – בפרק אף על פי ([כתובות] סא ע"א). ואפילו במדיר את אשתו בדברים שאין לה צער כל כך אמרינן "יוציא ויתן כתובה" כדאיתא בהמדיר בהרבה מקומות ([כתובות] ע ע"א – עא ע"ב), דוק ותשכח, כל שכן בצער תדיר שיש לנו לומר "יוציא ויתן כתובה", לפי שאין אדם דר עם נחש בכפיפה.
ואף על גב דבאומר "איני זן ואיני מפרנס" פסק הרי"ף ז"ל דלא יוציא ויתן כתובה, התם – היינו טעמא, משום דאפשר בתקנה: עד שיכפוהו לגרש יכפוהו לזון, אבל הכא – מעוות לא יוכל לתקון הוא, ומקרא מלא דבר הכתוב "טוב פת חרבה ושלוה בה מבית מלא זבחי ריב" ועוד כתוב "טוב ארוחת ירק ואהבה שם משור אבוס ושנאה בו", הרי שיותר קשה היא מריבה מחסרון מזונות, ואיזו טובה יש לאשה שבעלה מצערה במריבה בכל יום ויום?
ואפילו לכוף אותו להוציא יש לדון מקל־וחומר דבעל פוליפוס (שם עז ע"א), דהשתא מפני ריח הפה כופין, מפני צער תדיר שהוא מר ממות – לא כל שכן? וכיוצא בזה הקל־וחומר הזכירו בירושלמי (כתובות פרק ה הלכה ז) על "איני זן ואיני מפרנס". וגם יש פוסקין באומר "איני זן ואיני מפרנס" כופין אותו להוציא, ואם זה מרעיב אותה – הרי הוא בכלל זה.
וההפרש שיש בין "יוציא ויתן כתובה" ובין "כופין אותו להוציא" הוא שכשאמרו במשנה "יוציא ויתן כתובה": הוא – אין כופין אותו לגרש, אלא מגבין אותה כתובתה, ואם גירש מעצמו – מוטב, ואם לאו – קרינא ליה "עבריינא", וכשאמרו "כופין" – עושין בו כפייה אפילו בשוטי. הכי מוכח בירושלמי, וכן כתבו המפרשים ז"ל.
זהו הנראה בזה.
ואף על פי שיש בתשובת גדולי האחרונים ז"ל שאין כופין בזה כלל, אנן לאו קטלי קני באגמא אנן, ומלתא דתליא בסברא אין לדיין אלא מה שעיניו רואות. ואפשר שלא אמרו כן על כיוצא בזה הצער הגדול, וכל שכן אם מרעיב אותה, ואלו הות דידהו לא הוו אמרי הכי. והרשב"א ז"ל כתב בתשובה כדברינו.
שיסירו מעליה נזק בעלה, ונתנה להם אמתלא שהשנאה ששנאתו היא מחמת הצער הגדול שציערה בעודה בריאה, וגם תוך חליה זה הרבה צער ציערה, והיתה מקבלת הכל, אבל עכשיו שהיא נוטה למות ושלחה מביתו אינה יכולה עוד לסבול [...]והפצירו בה שתחזור לבעלה ומיאנה לחזור – עיין שם באריכות בלשון השאלה ועיין שם בתשובה שכתב:
מאחר שהאיש הוא רע מעללים, כאשר נודע טבעו וקושי רוחו, והיה מקניט אותה ומצערה – קרוב היה הדבר שיוציא ויתן כתובה, דקיימא לן "לחיים ניתנה ולא לצער נתנה" וכו' ואפילו במדיר את אשתו בדברים שאין לה צער כל כך אמרינן "יוציא ויתן כתובה" לפי שאין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת וכו'.והביא ככל לשון זקנו התשב"ץ:
ואף על פי שיש בתשובות האחרונים שאין כופין בזה אפשר שלא אמרו על כיוצא בזה הצער הגדול, ואילו הות דידהו לא הוו אמרו הכי. ורחמנא ליצלן מעלבון העלובות, וכי כך עונין אל המעוקות [...]והנה גם בעובדא זו שהובאה בשו"ת יכין ובועז לא הוזכר כלל שהבעל היה מכה את אשתו, אלא שהיה מצערה, ושמע מינה שאף היכא שמצער את אשתו חייב לגרשה והיכא שהצער מרובה יש לומר שאף יכפו את הבעל לגרשה כמבואר בדברי התשב"ץ ובדברי נכדו בשו"ת יכין ובועז.
הרב אליעזר איגרא< | הרב שלמה שפירא | הרב מיכאל עמוס |