ב"ה
בית הדין האזורי באר שבע
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אליהו אריאל אדרי |
דיין |
תיק מספר: | 1382740/2 | |
תאריך: |
כ"ה בתשרי התשפ"ג
20/10/2022 | |||
תובעת |
פלונית
| |||
נתבע |
פלוני
| |||
הנדון: | טיוט וחתימה שנית בגט הנמסר בשתי מסירות | |||
נושא הדיון: | טיוט וחתימה שנית בגט הנמסר בשתי מסירות |
"וליתרון הכשר, אפשר לסדר שהשליח ימסור הג"פ לאשה בשתי מסירות, היינו המסירה הראשונה תהא מסירת הג"פ לאשה כפי שהוא, ולאחר מיכן יטלו הג"פ מיד האשה, ויאמרו לה שתזכהו לבעל באמצעות השליח, והשליח (שפיו כפיו וכו') יצוה לסופר למחוק שם אביה, באופן שישאר שמה בלבד ויעשה מסירה שניה לאשה ויעשו קיום למחק, או אפילו בלי קיום מכיון שיש עדי מסירה, עיין אה"ע סי' קכ"ה סעי' י"ט וח"מ וב"ש ע"ש. וגם הא קורעין את הג"פ יעו"ש בט"ז לעיל מינה בסעי' ו' ס"ק י"ז ע"ש [העצה הזאת של ב' מסירות כשיש ספק בכתיבת השם המציא הגאון הגרש"ס ז"ל כמובא בהר צבי על טור אה"ע סימן קכ"ט יעו"ש, וכך נוהגין אחריו בתי הדין בפעיה"ק ת"ו]."הרי לנו שגם בעל ערוך השלחן נתן עצה זו לסדר גט בשתי מסירות אלא שבנדון דידיה המסירה השניה, שהייתה לחומרא, הייתה באופן שהיה מחק בגט.
עצה זאת של מחיקה נתן גם הערוך השלחן בתשובתו שם, וכתב, דאם הגט הוא עדיין בשלימות יש עצה אחרת למחוק שם שמואל ואח"כ ימסור לה השליח עוד פעם שני, וכי דבר זה [לתקן שלא עפ"י ציויו של הבעל מחדש] למד מתשו' הרא"ש כלל מ"ה דין ט"ו יעו"ש, ועיין גם בערוה"ש אה"ע סי' קכ"ו סעי' נ"ז ע"ש."
"ומ"מ ראוי להורות, שאחר הנתינה הראשונה של הגט, יקבל המקבל את הגט מיד האשה בחזרה וימחוק את השם אריה, ויתן לה עוד הפעם."והנה מצאנו בפוסקים הקדמונים שהצריכו שני גיטין בשתי מסירות ממש: עי' רמ"א (אה"ע סימן קכט סעי' ז), באר היטב (שם ס"ק כו) בשם מהר"י מינץ (סימן סד), שו"ע (סי' קכט סעי' יח-יט) והחונים עליו, באר היטב (שם ס"ק לו) בשם כנה"ג, באר היטב (שם ס"ק לז) בשם מהר"י וייל (סימן קצ), באר היטב סימן (שם ס"ק לח) בשם מהר"י וייל (סימן קסט, קפ וקצ), באר היטב (שם ס"ק לט בשם מהרש"ל (ויל"ע עוד בשו"ע אה"ע סי' קכג סעי' ה, סי' קכה סעי' ו, ח), ומ"מ לא כ"כ הפוסקים שהובאו לעיל.
"לא שנו אלא בין עדים לכתב, אבל בין עדים לאשרתא אפילו טובא נמי כשר. מאי שנא בין עדים לכתב דלמא מזייף וכתב מאי דבעי וחתימי סהדי, בין עדים לאשרתא נמי מזייף וכתב מאי דבעי וחתימי סהדי. דמטייט ליה. א"ה בין עדים לשטר נמי מטייט ליה. אמרי סהדי אטיוטא הוא דחתימי."לא התבאר להדיא בסוגיה זו האם באופן זה השטר, וה"ה הגט, בטל או ספק בטל. הראשונים השוו סוגיה זו לשאילת שלום בגמרא בבא בתרא (דף קעו ע"א), ושם לכאורה מפורש שהוא ספק, וז"ל הגמרא: "עדים החתומין על שאילת שלום בגט פסול, חיישינן שמא על שאילת שלום חתמו."
"ומיהו היינו התם דמחצה זכרים ומחצה נקבות, הוא ודאי ובהכרח כי כן יסד המלך מלכו של עולם לקיום המין. וא"כ על כרחין הזכרים הנולדים מן המעוברות מעוטא נינהו. שהרי מעוט מפילות ואין להמלט מזה בשום פנים. אבל כאן אין אנו אומרים שהנבעלות בזנות מחצה תחת בעליהן ומחצה בלתי תחתיהם. כי היכי דנימא סמוך מעוטא למחצה ונתירה. דמנין לנו זה שיהיה מחצה על מחצה, אבל אנו אומרים שהדבר בספק שזה אפשר כמו זה. ואף אם נאמר סמוך מעוטא דאונס לאין תחתיו, אכתי לא הוי תחתיו ברצון, מעוטא בודאי. אבל עדיין נאמר שאפשר זה כמו זה."נראה שכל שאפשר הדבר ואין הכרעה ברורה יש לומר שספק הוא. עי' בינת אדם (שער רוב וחזקה סימן ח) שביאר דברי הריב"ש הללו.
"פירש רבינו שמואל אינם מעידים על עיקרו של שטר אלא על הטיוט וכדאמרינן בגיטין (פ"ז א') שמא על שאלת שלום חתמו ה"נ כך מעידים לפנינו וטיוט בדיו אבל ב"ד אטיוטא אין דרכם לחתום, ואין פירוש זה מחוור, והנכון דלאו דווקא נקט אטיוטא חתימי אלא לומר דכיון דטיוט בין העדים לשטר הוי הפסק ואין החתימה ניכרת על השטר ואפי' נתכוונו להעיד עליו וכאילו חתמו מאחריו או בנייר אחר דמיא".וכ"כ הריטב"א עוד (ב"ב קעו ע"א ד"ה שאילו):
"דהפסק הוי ואפי' היה דעתם להעיד על הגט אינו ניכר מתוך החתימה ולהכי לא מהני. כך פירשו רבותינו צרפתים ועיקר."נראית דעת הריטב"א שהספק אינו בכוונת העדים אלא במציאות השטר, היינו, כיון שאין ניכר מתוך השטר שחתימת העדים מוסבת על התוכן הכתוב בשטר – אין ראיה מחתימתם והגט בטל. יסוד דברי הריטב"א הוא מפירושו למשנה בגיטין (דף פז ע"ב) שהבין שעדים שחתמו מאחורי הגט – הגט בטל.
"פשוט שכתבו עדיו מאחוריו. פי' שכתבו וגמרו כדין פשוט לגמרי וכתב עדיו מתוכו וחזר וכתב עדיו מאחוריו ועשאו מקושר, דבהא ודאי איצטריך לפוסלו מטעמי דבעינן למימר, אבל אם לא כתב עדים מתוכו כלל פשיטא דלא מהני שהרי אין חתימת העדים ניכרת שבאים להעיד עליו וסהדי אחריני אניירא חתימי, ולא מהני במקושר אלא מתקנה דרבנן ונעשה כמטבע טבוע לכך וכן פירש הרמב"ן."ע"ע רמב"ן (ב"ב קס ע"א ד"ה פשוט), שדבריו הם מקור דברי הריטב"א.
"וגם הרמב"ן עצמו כתב בחידושיו ריש פרק גט פשוט [ק"ס ע"א ד"ה מתני'] וז"ל, פשוט שכתבו עדיו מאחוריו, נראה לי שאין צריך לומר בשלא חתמו העדים אלא מאחוריו, דהתם ודאי פסול, משום דלאו אשטרא קחתום, דכיון שהיה להם שיחתמו מבפנים והם לא חתמו אלא בחוץ, לא העידו על מה שכתוב בשטר, ואף על פי שבמקושר מהני, התם כיון דהכי תקינו רבנן על כרחך על מה שבתוכו הם מעידים, אבל הכא לא, עכ"ל. אלמא אף על גב דליכא טעם לפסלו משום חשש זיוף, פסול, כיון שלא חתמו כתיקון חכמים והוי כלא חתמו כלל."וצ"ב שנראה שהיו לפני הש"ך חידושי הריטב"א למסכת ב"ב שהזכירם כמה פעמים בחו"מ.
"והא דתנן חמשה שכתבו טופס לכל אחד, ושני גיטין, וכתבו העדים בראש הדף, כתב הרמב"ם ז"ל דכולן בעידי מסירה כשרים, ושפתים ישק משיב דברים נכוחים, דודאי מזוייף מתוכו אין כאן דכל שפסולו ניכר מתוכו אין לחוש בו דהא ידיע מילתא לכל מאן דמטי שטרא לידיה ולא אתי למסמך עליה דהכא לאו עליה חתימי סהדי, ואין צריך לומר בראש הדף ומאחוריו ומן הצד דלא הוי אלא כגט שאין עליו עדים ואם נתנו לה בפני עדים כשר."נראים דבריו כמ"ש הריטב"א כאן.
"ולי נראה דכיון שאין העדות מתברר ומוכיח הרי אלו כאילו אין כאן עדים כלל ודקאמר חיישינן אינו אלא טעם הפיסול ומיהו מנקט לחומרא עדיף טפי."אמנם הרמב"ם (הלכות גירושין פ"ד הכ"ה) כתב להדיא שכשחתמו אשאילת שלום הגט הוא ספק גט, וז"ל:
"הרי שכתב הגט ואחר שגמר כתב שאלו בשלום פלוני או שלום עליך פלוני רעי וכיוצא בזה וחתמו העדים מלמטה והרי גט זה יוצא מתחת ידה הרי זו ספק מגורשת שמא לא חתמו העדים אלא על שאילת שלום [...] ואם נמסר לה בעדים בין כך ובין כך הרי זה גט כשר."אף שהרמב"ם עצמו כתב (הלכות גירושין פ"ד הכ"ב) שעדים שחתמו בראש הדף או מצדו או מאחריו אינו גט ללא עדי מסירה, כתב כאן שהוא ספק. נראה דס"ל שכל שיש להסתפק שמא החתימות מוסבות על נוסח השטר הרי זה ספק שטר או ספק גט. ע"ע רמב"ם הלכות מלוה ולוה (פכ"ז ה"ד) שכתב שאם העדים רחוקים מן הכתב שני שיטין, "אם מלאהו בשריטה של דיו פסול שמא העדים על השריטות חתמו ולא על גופו." נראה מדבריו שפסולו ודאי ולא מסופק, וביאור הדבר נראה שהשטר פסול מדרבנן משום שלא עשה כתקנת חכמים, ומדאורייתא ספק הוא כמ"ש בהלכות גיטין. עי' ב"ש (אה"ע סימן קל ס"ק ד) שנראה שביאר דעת מר"ן כמ"ש הרמב"ם, וכך פשטות דברי מר"ן בב"י (סימן קל) שהביא דברי הרמב"ם והר"ן בלבד.
"וידקדקו העדים שלא ירחיקו מן הכתב רוחב שני שיטין ואם הרחיקו ב' שיטין פסול אפילו כתב שריר וקים אפילו ידוע שלא הוסיף ולא זייף בו שום דבר ואפי' טייטוהו בדיו פסול שלא יאמרו חתמו על הטיוטא ולא על עיקר השטר."נראה שכל הפסול הוא מדרבנן "שלא יאמרו". בלשון זו כתב מר"ן בשו"ע (שם) ויש לכוון לשון זו עם מ"ש באבן העזר. אלא שהב"ש ביאר דברי מר"ן כדעת הרמב"ם.
"הילכך צריך ליזהר בשטרות ובכתובות שאם יש גליון קודם חתימת העדים שלא יחתמו עדים בזה אחר זה בשיטה אחת שמא יכתוב בגליון שלפני התחלת חתימת העדים מה שירצה ויחתוך השטר העליון וישאר שטר הבא הוא ועדיו בשיטה אחת וכשר אלא צריך שלא יהא גליון לפני חתימתן או יטייטנו בדיו. ולא אמרי' עדים אטיוטא חתימי אלא היכא שהטיוטא בין השטר לעדים דומיא דשאילת שלום דלקמן (דף קעו א)."לכאורה עולה מדברי הרא"ש שכל שחתמו העדים בצד הטיוטא לא אמרינן אטיוטא הוא דחתימי. יתכן שטעם הדבר הוא משום שהאופן הפשוט של חתימה הוא מתחת ולא מן הצד. אולם בהמשך דבריו כתב הרא"ש:
"ויש לתמוה על השושבינין שחותמין על הכתובה זה תחת זה ומרחיקין מן הכתובה שני שיטין ושמא כיון שאין חותמין אלא לכבוד ולא לשום עדות אין לפסול הכתובה בכך ואם מתחיל חתימת העדים באמצע השיטה וחתכו החלק שלפני חתימתן השטר פסול דשמא היה כתוב שם תנאי או דבר חובתו וחתכו."וקשה, הא אם טייטו מן הצד גם כן יש לומר שמא היה כתוב שם דבר חובה. מטעם זה כתבו הב"ח (חו"מ סי' מה סעי' יא) והפרישה (שם אות יב) שפירוש דברי הרא"ש לעיל הוא דוקא כשהטיוט נעשה בגיליון, כפי שמשמע בראש דברי הרא"ש שמיירי בגיליון. אמנם אין זו משמעות הטור, כפי שהעיר הדרישה (ס"ק יג), וכן אין זו משמעות לשון מר"ן (חו"מ סימן מה סעיף יא):
"צריך ליזהר כשחותמין ויש חלק לפני חתימתן, שלא יחתמו זה אחר זה בשטה אחת, דשמא יכתוב בחלק שלפני חתימתן מה שירצה ויחתוך העליון, ויהיה שטר שבא הוא ועידיו בשטה אחת. וכיצד יעשו, יטייטנו בדיו; ולא אמרינן דאטיוטא חתימי, אלא היכא שהטיוטא עומד בין שטר לעדים. ואם התחילו לחתום באמצע השטה וחתכו החלק שלפני חתימתן, פסול, דשמא היה כתוב שם חובתו או שום תנאי וזה חתכו. ומיהו אם כתב למעלה בסוף השטה: שריר וקיים, כשר, ובלבד שיהיו העדים חתומים זה תחת זה. אבל אם חתומים זה אחר זה, פסול, דשמא היה שטר הבא הוא ועידיו בשטה אחת, וחתכו, והיה חלק מלמעלה, וכתב עליו שטר זה."לא הזכיר מר"ן שקאי אגיליון. אולם, לאידך גיסא, כתב מר"ן שאם חתכו החלק לפני חתימתן פסול, ולכן ביאר הסמ"ע (ס"ק כה) דברי מר"ן על דרך שביאר דברי הרא"ש.
"ואם מתחיל חתימת העדים באמצע השיטה וחתכו החלק שלפני חתימתן השטר פסול דשמא היה כתוב שם תנאי או דבר חובתו וחתכו. ומיהו אם כתוב בסוף השיטה של מעלה שריר וקיים כשר ובלבד שיהו העדים חתומים זה תחת זה אבל אם היו חתומים זה אחר זה שמא היה שטר הבא הוא ועדיו בשיטה אחת וחתכו והיה חלק מלמעלה וכתב עליו שטר זה."אם כאשר כתב שריר וקיים יכול לגוז הֶחָלָק שתחתיו ה"ה שלא חיישינן שאטיוטא הוא דחתימי, שזו הסברה שאין חוששין שחתמו אטיוטא כשטייטו בגיליון משום שיכולים לגוז הגיליון.
"ולפעד"נ דוחק לפרש טיוטא, שריטות. דטיוטא משמע מלא דיו, וכן משמע להדיא מפירוש רשב"ם שכתב [שם בד"ה ומשני] דמטייט ליה, כלומר מלכלכו בדיו כו', [ובד"ה] אטיוטא חתימי [וכו'], מעידים בפנינו אטייט בדיו ונמחק כדי שלא יחשדו בבעל השטר, ע"כ. וכ"כ הנמוקי יוסף [שם ע"ה ע"ב מדפי הרי"ף ד"ה תניא] ומביאו ב"י לעיל סימן מ"ה סעיף ז'."לדעת הש"ך בנידון דידן כיון שהטיוט נעשה כך שהחתימות הקודמות ניכרות אין לומר שעדים אטיוטא הוא דחתימי, ובפרט שהחתימות זהות וניכר שחתמו על הגט שנית.
"ודע שהרי"ף והרא"ש (סו"ס ד) לא הזכירו כלל המשא ומתן הנאמר על דברי רב דסבירא להו דרבי יוחנן אכל מאי דאיתמר אליבא דרב פליג ואם כן אפילו בי דינא אמרינן דחתמי אטיוטא. וכן כתבו התוספות (ד"ה שטר) לאחד מהתירוצין וכן כתבו בהגהות אשירי (שם הג"ה א') בשם ר"י. אבל הרמב"ם (מלוה פכ"ז ה"ו-ז) סובר דלא פליגי רב ורבי יוחנן אלא בשטר הבא הוא ועדיו בשטה אחת דלרב אם הרחיק שטה אחת כשר בלא טיוטא דליכא למיחש דלמא גייז לעילאי וכתב הוא ועדיו בשטה אחת דשטר הבא הוא ועדיו בשטה אחת פסול ולרבי יוחנן כשר הילכך הרחיק שטה אחת בלא שריטות פסול אבל בהרחיק הקיום שני שיטין לכולי עלמא אי מטייט ליה כשר אי נמי סבירא ליה כתירוץ שני שכתבו התוספות דלא פליגי אלא רב מיירי בטיוטא ורבי יוחנן מיירי בלא טיוטא ולפיכך כתב בפרק כ"ז ממלוה ולוה שאם טייטו כשר דבי דינא לא חתמי אטיוטא."לדינא פסק מר"ן (חו"מ שם) בסתם כדעת הרמב"ם, והביא שיטת תוספות כי"א, וז"ל:
"הרחיק הקיום מהשטר שטה או ב' שיטין או יותר, ומילא כל הריוח שריטות דיו, כשר, שהרי אינו יכול לזייף; ואין חוששין לב"ד שקיימו קיום על השריטות, אלא על גופו של שטר. ויש אומרים שחוששין לכך."וכן הש"ך (ס"ק פח) נקט לדינא כדברי הרמב"ם שבבי"ד לא חיישינן דחתמי אטיוטא. לדרך זו, שהיא עיקר, מסתבר שכיון שגט נעשה כיום בבית דין ומסור הוא למומחים אין לחוש שיחתמו אטיוטא.