ב"ה
בית הדין האזורי באר שבע
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אליהו אריאל אדרי |
דיין |
תיק מספר: | 851648/5 | |
תאריך: |
כ"ד בניסן התשפ"ב
25/04/2022 | |||
מבקש |
מנהל בית הדין הרבניים. [ח.א.] (הבעל) | |||
משיב |
פלוני (הילד).
| |||
הנדון: |
בירור יוחסין – בית הדין בדיקת זרע על מנת להתיר אדם אחר לבוא בקהל | |||
נושא הדיון: | בדיקת זרע על מנת להתיר אדם אחר לבוא בקהל |
"האשה מצהירה כי היא בהריון וכשיוולד הילוד היא תישא במזונותיו ופרנסתו של הילוד ומצהירה שיש בידיה את היכולת בכך, ובמידה והיא תפר הצהרה זו, ותתבע אותו בכל ערכאה שהיא ויחוייב הבעל א', במזונות הילוד, הרי היא תשפה ותשלם להנ"ל במקביל כל סכום שיחויב, עבור מזונות הקטין."תביעת הגירושין הוגשה על ידי הבעל בתאריך י"ב אייר תשע"א (16.5.2011). בכתב התביעה כתב הבעל כי אשתו בחודש השלישי להריונה, ההריון אינו ממנו, ועל רקע זה הוא תובע להתגרש.
"מצאתי בהגהות סמ"ק ישן מה"ר פרץ שכתב אשה נדה יכולה לשכב אסדיני בעלה ונזהרות מסדינים ששכב עליהן איש אחר פן תתעבר משכבת זרע של אחר ואמאי אינה חוששת פן תתעבר בנדותה משכבת זרע של בעלה ויהא הולד בן הנדה והשיב כיון דאין כאן ביאת איסור הולד כשר לגמרי אפילו תתעבר משכבת זרע של אחר כי הלא בן סירא כשר היה אלא דמשכבת זרע של איש אחר קפדינן אהבחנה גזירה שמא ישא אחותו מאביו כדאיתא ביבמות (לז ב) עכ"ל."הרי לנו שניתן להתעבר משכבת זרע הנמצאת על סדין. כ"כ הט"ז (יו"ד קצה ס"ק ז), רעק"א בחידושיו ליו"ד (סימן קצה סעיף ה), בית שמואל אבן העזר (סימן א ס"ק י), ועוד.
"אלא ודאי הדבר ברור דכל שלא הוציא זרע הוא מיקרי תחילת ביאה דבהעראה ונשיקת עטרה עדיין האבר חי ואינו מוציא זרע אבל בגמר בעילה האבר מת ומוציא זרע והוא הראוי לעבר וזה שכתבו התוס' ביבמות דבהעראה אין ראוי לעבר אלא במירוק הגיד ומירוק הגיד פירש רש"י ביבמות דף נ"ה שמזריע והרי תלה בהזרעה וכן ביבמות דף ל"ד ע"ב דאמרינן שכבת זרע פרט להעראה פירש רש"י שלא הזריע אי למ"ד נשיקת אבר ואי למ"ד הכנסת העטרה עכ"ל הרי ברור דהעראה מיקרי שלא נתמרק הגיד והאבר חי וא"כ אף דיוצאין ממנו טיפות זרע מ"מ אינו יורה כחץ ואינו ראוי להזריע משא"כ גמר ביאה הוא מירוק הגיד דהיינו שמזריע ויורה כחץ מאבר מת וזהו גמר ביאה וא"כ כל דברי משנה למלך מופרכין ואין בהם מתום כלל דעל ידי אמבטי שנכנס הזרע במעיה מהאיש שהזריע כחץ כדאמרינן שם בגמרא ודאי ראוי להוליד ועדות חכמינו ז"ל תכריע."הרי לנו שיכולת ההולדה תלויה במה שיורה כחץ ולא בביאה, ויכולה אשה להתעבר משכבת זרע אף בלא מעשה ביאה.
"וחזיתיה לדעתיה דהרב מש"ל (הל' אישות פט"ו ה"ד) שם קרא ערער בפרשת העבו'ר באמבטי, העיר ממזר'ח אור מקיף בהלכות והרבה להוכיח דלא אפשר להתעבר באמבטי. ע"ש באורך. ואם בעיניו יפלא גם בעינינו יפלא לומר דמציאות זה לא יתכן, שהוא נגד תלמוד ערוך בחגיגה (טו א) קרי בחיל דמשכחת לה עיבור באמבטי. וענין בן סירא שכתוב בליקוטי מהרי"ל (אות ד), הרי גם הגהת ה"ר פרץ הנז' מסכים הולך בדבר. וגם בספר יוחסין אות א' מאמוראים דף נ"ד ע"ב מדפוס אמשטרדם, כתב דבספר קבלת החסיד אמר כי ר' זירא ורב פפא לא נודע להם אב כמו לבן סירא. והגם דשם הוכיח דאביהם דר' זירא ורב פפא הוזכרו, מ"מ בבן סירא נראה דבר מוסכם."הביא דברי הבני אהובה והרחיד"א בשו"ת יביע אומר (ח"ב אה"ע סימן א), והסכים איתם.
"אף גם באמת אני אומר ח"ו להאמין לה ואתה נותן יד לפושעים החטאים האלה בנפשותם דתשטה תחת אישה ואכלה ומחתה פיה ואמרה לא פעלתי און כי באמבטי נתעברה ח"ו להאמין רק שם במסכת חגיגה מיירי כמ"ש התוס' שם דהיא נבדקת על פי חביות והיא בתולה בבירור וא"כ כאן הספק מאין בא ההריון בזו אמר בן זומא דנתעברה באמבטי דהרי היא בתולה לפניך."ועדיין יש לחלק ששאני נדו"ד, בו לָנו בני הזוג זה בצד זו כמה פעמים וניסה לבוא עליה.
"וראיתי בשו"ת פרי השדה ח"א (סי' עז) שנשאל באברך יר"ש שאשתו הראשונה מתה עליו והשאירה לו בנים, ואח"כ נשא בתולה, אך הוא מרגיש בעצמו שאין לו גבורת אנשים, עד שכמעט אינו יכול להכניס אפי' העטרה, כי מיד אחר שמתקשה יוצא הזרע לחוץ, ורק לפעמים הוא מכניס העטרה בלבד בסיוע זוגתו, ופעם אחת אמרה לו אשתו בשעת תשמיש שאז הרגישה שנכנס הזרע לרחם, ועתה היא מעוברת, והאיש לבו נוקפו שמא לא נתעברה ממנו אלא מאיש אחר, הגם שלא נשמע ולא נראה ממנה שום פריצות כלל, ולא דיימא משום אדם. וכתב שם (באות ד), שאע"פ שהתוס' יבמות (נה סע"ב) כתבו, שבהעראה אינה ראויה להתעבר רק במירוק גיד, מ"מ י"ל דהיינו ע"פ הרוב, אבל יש מיעוט שמתעברת בהכנסת עטרה לחוד."הרי לנו שרק בגלל חזקת כשרות האשה התיר את הולד לבוא בקהל, ואשה זו שלפנינו אין ספק שזינתה עם אחר. אולם, שם מיירי במי שאינו יורה כחץ ואפשר ששונה מנדון דידן.
"כי הטבעים נשתנו ואפי' מדורות התנאים לדורות האמוראים נשתנו הטבעים ובדורות הראשונים היה אפשר שתתעבר באמבטי מפני כי כוחם היה חזק מאוד מאוד ויש כח בזרע שיהיה מזריע בבטן האשה אעפ"י שבין הביניים נשפך במקום אחר מ"מ נשאר בו הכח של הירייה שירה כחץ מעיקרא ביציאתו גם נשאר תוקף חומו בקרבו משא"כ דורות האחרונים שנחלשו ולא נשאר בהם כח כראשונים לכן אין כח בזרע אחר שנח במקום אחר לעשות פעולה בבטן האשה להזריע."אמנם צ"ב, אם השתנו הטבעים מדוע נקטו כל הנך פוסקים שהובאו לעיל בפשטות כמ"ש בהגהת סמ"ק: "אשה נדה יכולה לשכב אסדיני בעלה ונזהרות מסדינים ששכב עליהן איש אחר פן תתעבר משכבת זרע של אחר". נראה דס"ל שלא השתנו הטבעים.
"והגם שהרשב"ץ הוא אחרון והיה בקי בחכמות וכתב בתולה יכולה להתעבר אפשר דסבר אולי ימצא מיעוטא דמיעוטא שיש להם כראשונים בזה ובודאי כי מודה הוא שד"ז רחוק מאוד מאוד בזה"ז."לענ"ד אין לשון הגהות סמ"ק סובלת פרוש זה שהוא על דרך רחוק, אלא דבריו כפשטם: "פן תתעבר".
"ועיי' בשו"ת אוריין תליתאי (שהוא ח"ג מדבר משה) סי' קכ"ד מה שהעיר בזה שהטעם מפני ש"ז של בעלה מדוע אין נזהרים במרחצאות שרוחצים באמבטאות האנשים וגם נשים וגם אם מנקים האמבטאות בין כ"א וא' הלא לוקחים כ"פ המים ושופכים בחזרה לתוך היורה של מים חמים עיין שם מ"ש בזה."בספר טהרת הבית (סימן יב, עמוד קלו) יישב הראש"ל זצ"ל דבריו על פי מה שכתב בשו"ת תורה לשמה הנ"ל. ושם כתב, שאע"פ שבזמננו מזריקים הרופאים על ידי הזרעה מלאכותית ומתעברת האשה:
"יש לומר שזהו משום שנעשה הדבר על ידי זריקה ודמי ליורה כחץ מה שאין כן כשנשפך הזרע על סדין או במים של הרחיצה יש לומר כדברי הרב תורה לשמה הנ"ל. שמא גם לדבריו י"ל שבאופן שמנסה לבוא על אשתו שאני ויכולה להתעבר גם בזה"ז וצ"ב."לענ"ד מכלל ספק לא נפקא, שאפשר שתתעבר גם בזה"ז אף שלא ירה כחץ בתוך רחמה של האשה ממש, כיון שכתבו כל הנך רבוותא את דברי הגהת הסמ"ק להלכה גם בזמן הזה.
"שלח ליה רבא בריה דרבה לרב יוסף ילמדנו רבינו, היכי עבדינן א"ל מייתינן נהמא חמימא דשערי ומנחינן ליה אבי פוקרי, ומקרי וחזינן ליה. אמר אביי אטו כ"ע יעקב אבינו הואי, דכתיב ביה כחי וראשית אוני, שלא ראה קרי מימיו אלא אמר אביי מעברינן קמיה בגדי צבעונין. אמר רבא אטו כ"ע ברזילי הגלעדי הוא אלא, מחוורתא כדשנין מעיקרא."הרי לנו שהותרה הוצאת זרע על מנת לברר אם פצוע דכא הוא או לאו.
"אכן ק"ל מה שלא ראיתי ברמב"ם ושאר פוסקים שהביאו בדיקה זו דהש"ס כמו שהביא שאר בדיקות דהש"ס כגון בדיקות אטום בריאה (בפ"ז מהל' שחיטה ה"ו) וכדומה ומזה נראה לכאורה דאסור לבדוק בדיקה זו. לפ"ז פשיטא דאין ראי' מכאן לדין הב"ש, אכן לא ידעתי למה דחו הש"ס מהלכה, וצ"ע גם על המהרש"ל ביש"ש שהביא בדיקה זו כנראה מדבריו להלכה ולא הזכיר כלל שכל הפוסקים הראשונים השמיטוה."כאמור לעיל, נפסק דין הגמרא בפשטות על ידי פוסקים רבים. טעם הדבר לענ"ד הוא שמבואר מדברי הגמרא ביבמות שאין שום חידוש בהיתרה של בדיקה זו. בגמרא שם הובא הדין: "כל שאילו נקרי ונקרע פסול ואם לאו כשר". על היתר זה, "שלח ליה רבא בריה דרבה לרב יוסף ילמדנו רבינו, היכי עבדינן"? ולימדו רב יוסף את ההיתר דבי פוקרי. נראה שלא היתה השאלה "היכי עבדינן", אם הדבר מותר או לא, אלא שאלה מציאותית מהו האופן לגרום שיהא נקרי, והאם יש צורך לעשותו דוקא על ידי הנחה אבי פוקרי או די להעביר לפניו בגדי צבעונין.
"תמוה לי היכי מייתינן לי' לידי עון גדול דהזל"ב משום בדיקה ובשלמא לתי' ר"י דלעיל (לד ב תוס' ד"ה ולא) דבאקראי בעלמא שרי א"ש אבל לתירוץ התוס' קמא קשה וכבר הפליג להשיג על תי' הר"י הרב בית יוסף מפני שהזוהר החמיר מאוד בעון הוצאת ז"ל ואיך שרינן הכא, ולכאורה י"ל כיון דע"פ הדין טעם איסור הז"ל משום מצות פריה ורביה הוא כמש"כ התוס' בסנהדרין (נט ב ד"ה והא) א"כ כיון שבלא בדיקה אסור לישא אשה כלל משום ספק פצוע דכא ויבטל מפו"ר א"כ מה שבודק עצמו ע"י הוצאת זרע ליכא משום בטול פרו"ר אדרבא עושה לשם פו"ר ואף דיכול לשא גיורת ומשוחררת מספק ואכתי ליכא בטול פו"ר בזה י"ל דלא שכיחי ליה. ולפ"ז אין ראי' מזה להתיר הוצאת זרע ג"כ לבדוק אם הדם שראתה הוא ממנו או ממנה והב"ש באהע"ז (סי' כ"ה סק"ב) רצה להביא ראי' מהכא להתיר גם בזה ולפ"ז שאני הכא דעושה משום פו"ר."הנה ס"ל לערל"נ שטעם ההיתר הוא משום פרו ורבו ולא משום היתרו לבוא בקהל. לאידך גיסא, כתב בשו"ת שאילת יעבץ (ח"א סימן מג) שמהסוגיה ביבמות יש ללמוד שהותרה הוצאת זרע לצורך מצוה.
"גדולה מזו אמרינן ביבמות פ' הערל דבדקינן לכתחלה ומייתי לידי הוצאת שכבת זרע לבטלה לידע אם כשר לבא בקהל."בשו"ת דברי מלכיאל (חלק ה סימן קנז) הביא דברי השאילת יעבץ הנ"ל שיש להתיר השחתת זרע לצורך מצוה, והשיב על דבריו:
"כי מ"ש השאילת יעב"ץ ראיה מיבמות (דע"ו) והבאתי זה בחיבורי ח"א שם. שא"ה [=שאני התם] דאיירי בכרות שפכה שאינו מוליד ואפשר שעליו אין איסור כ"כ להוציא ש"ז ואף דאיירי שם שנסתם מ"מ כל זמן שלא נתברר שנתרפא יש לו חזקת היתר מכבר. משא"כ בחשוכי בנים דשפיר אפשר שיוליד כי נזדמן הרבה פעמים שהולידו אחר כמה שנים. וע' חיבורי ח"ג ס"ס צ"א. ויש לחלק בין כרות שפכה שאינו ראוי כלל להוליד למי שאין לו בנים שאפשר שיוליד ואקצר וצ"ל דאיירי שאין לו אשה דביש לו אשה המותרת לו כגון גיורת יכולים לברר בפשיטות. ועוד דהתם א"א לו לישא אשה כלל ויבוא ליד הרהור והוז"ל ולזה התירו לו ע"ד אמרם מוטב שיחלל שבת אחת משיחלל שבתות הרבה."לטעמו השני הותרה הבדיקה כדי להתירו לבוא בקהל.
"שלח רבא בריה דרב' לרב יוסף (ע"ו ע"א) ילמדנו רבינו, היכא עבדינן, דמייתי ליה לידי קרי, למבדקי' לכתחילה, פשיט' שהוא אסור לו להוציא ש"ז ביד, שחייב מיתה, כדאיתא בפ' כל היד (נדה י"ג ע"א) א"ל, מייתינן לחם של שעורים, שהוא בחמימתו, ומניחין ליה סמוך לביצים, אנקב בית הרעי, שממנו יתחמם, והוא יראה קרי, או בכל הדומה לו, וה"ה אם ירגיש בעצמו שיבא לידי קרי בהסתכל בבגד צבעונים של אשה, עבדינן ליה הכי."נראה מדבריו שדוקא בגרמא הותר להוציא זרע.
"ידוע הוא כי עון השחתת שז"ל הוא עון גדול וחמור מאוד והוא נקרא בפי חכמים חטא דור המבול וילפי רז"ל מקראי חומר איסור דבר זה ואין צורך להאריך בזה שבודאי אסור לעשות כן. ואין לומר כיון שהוא צורך גדול לדעת הרופא את מחלתו לרפאותו שרי דזה אינו דהא אמרינן בגמרא דיבמות דף ע"ו ע"א בהא דאמר שמואל ניקב ונסתם כל שאילו נקרי ונקרע פסול וכו' שלח ליה רבא לרב יוסף היכי עבדינן ר"ל כי אתי לקמן לארויי היכי מייתינן ליה לידי קרי וכו' למבדקיה ולאכשורי ואמר שעושין לו סיבה לחממו וכו' ודחה הש"ס לזה ע"ש נמצא דליכא מאן דאמר להורות לו שיוציא ש"ז בידים ויבדקוה להכשירו ואף על גב דזה הוא צורך גדול כדי להתירו בקהל."וכן בשו"ת תורת חסד (סימן לח) התיר רק על ידי גרמא.
"והנה מה שלא בדקו האיש הזה אם נקרע ונקרי. וסמכנו אך על בדיקה הראי' לעין רואים היא דהרש"ל ביש"ש סתם דבדיקה ביד אסור אך בדיקת הש"ס מותר. ואנחנו אין בקיאים בבדיקת הש"ס והגם דמדברי בית שמואל סי' כ"ה ס"ק ב' משמע דגם בדיקה ביד מותר עיין שם. והפלא שלא הביא דברי רש"ל ואולי חולק עליו."גם בשו"ת אחיעזר (חלק ג סימן כד אות ד) כתב שהוצאת זרע בידים תלויה במחלוקת הב"ש והיש"ש, וז"ל:
"וע"י ב"ש סי' כ"ה סק"ב מש"כ אם נמצא דם בעד של אשה ספק אם הדם ממנה או ממנו נראה לכאורה דמותר להוציא זרע כדי לברר אם הדם ממנו, דאין איסור לשמש ולהוציא זרע, והביא ראיה מיבמות ע"ו דאם ניקב הגיד בודקין אם נתרפא, ומניחין בי' פוקרא, כדי שיוציא זרע ויש לדחות יעוי"ש. ובאמת יש לחלק דשאני התם דחששו כדי להתירו בקהל, ובשו"ת שאילת יעב"ץ ח"א סי' מ"ג כ' בתוך דבריו ואיברא לצורך שעה אף להוציא ז"ל להשחיתו על הארץ שרי, כדאשכחן לענין בדיקת הנקב בגובתא דשכי' דמתבינן לי' אבי פוקרא ביבמות ע"ו ש"מ דאיסור חמור זה הותר מכללו לצורך שעה, אולי התם דוקא ע"י גרמא וכמש"כ היש"ש ביבמות שם דין ט"ז. אולם הא מבואר בדהתו"ס יבמות ל"ד דלא חשיב מעשה ער ואונן אלא כשמתכוין להשחית זרעו ורגיל לעשות כן תמיד אבל באקראי בעלמא שרי. ואם שהב"י החמיר בזה בסי' כ"ה, מ"מ לצורך שעה י"ל דשרי, ובס' ערוך לנר ביבמות ע"ו שם כ' דמשו"ה התירו לפמש"כ התוס' בסנהדרין נ"ט דזה תלוי במצות פריה ורביה ועל כן היכא שזהו תקון למצות פו"ר אין חשש בדבר, ולצאת ידי המחמירים בזה יעוי' בס' שדי חמד [...] כללו של דבר שיש לסמוך על ד' שו"ת יעב"ץ שכ' דהיכא דאי אפשר בגרמא לעשות גם בידים, ודרך תשמיש ע"י נרתיק בודאי מותר לכו"ע."עי' קובץ תשובות לגרי"ש אלישיב זצ"ל (ח"ב סימן עד) שדחה דברי האחיעזר מכח דברי היש"ש.
"וכאן בענין השחתת זרע מצינו שבמקום דחק גדול התירו גרמא דהשחתה, ולא התירו מעשה ממש, כדאמרי' ביבמות (ע"ו א') גבי בדיקה להכשיר בקהל, בניקב בעטרה עצמה ונסתם, שכל שאילו ניקרי ונקרע פסול וא"ל כשר, דבדקינן ע"י גרם דנהמא חמימא כו', אף על פי שהוא לצורך גדול להתירו בקהל מ"מ לא התירו כ"א גרמא ולא ממש, ש"מ דגרמא קיל מממש בהא."ושם (סימן לב) הביא הרב זצ"ל דברי הב"ש (סימן כ"ה ס"ק ב) ותמה על דבריו:
"שאם היה היתר להוציא בידים א"כ למה טרח הגמ' לגרום באופן רחוק כזה. ולע"ד אין הניסיון ג"כ מכוון כ"כ כמו בידים, די"ל שכח הדחי' גדול יותר מממילא, וצ"ל משום דא"א בבדיקה יותר מזו, מפני האיסור הגדול של הוצאת ז"ל, ע"כ לא אפשר כ"א ע"י בדיקה זו שאינו כ"א גורם."אולם עי' בספר ישרש יעקב (יבמות עו ע"א ד"ה א"ל מייתינן) שביאר דברי מהרש"ל שאסר, משום שאפשר באופן שאינו מוציא בידים. כ"כ בספר שולחן שלמה (ערכי רפואה ח"ג עמוד צז) ובשו"ת מנחת שלמה (ח"ג סימן קג אות טז), וכן בשו"ת משפטי עוזיאל (אה"ע סימן מב). ע"ע בספר מעין אומר (ח"ח פריה ורביה שאלה ה) שהביא בשם הראש"ל זצ"ל שאפשר לסמוך על המקילים להוציא בידים.
"והא דתניא ביבמות בהערל [ע"ו א'] ניקב פסול מפני שהוא שותת נסתם כשר וזהו פסול שחוזר להכשירו. פי' הנולד פסול וממזר הוי, דבר ברור שאינו מוליד אבל האדם כשר לבוא בקהל. ואמרינן נמי התם [ע"ה ב'] ההוא עובדא דהוה בפומבדיתא דאסתתם גובתא דש"ז ואפיק במקום קטנים סבר רב ביבי בר אביי לאכשוריה אמר רב פפי משום דאתיתו ממולאי אמריתו מילי מולייתא במקומה מבשלת שלא במקומה לא מבשלה, פי' לאכשורה הוולד כי לאשת אותו האיש נולד לה בן, והיה רוצה רב ביבי לאכשורי כי אמר יכול בעלה להוליד ושלו הוא חלק עליו רב פפי ואמר ממזר הוא שאי אפשר לומר שהוליד זה האיש כי שלא במקומה לא מבשל', אבל על האיש לא נחלקו שדברי הכל מותר לבא בקהל שאינו אלא עקור ואינו כרות שפכה."לשיטת היראים עולה שטעם הבדיקה הוא כדי לברר שהבן בנו הוא, וכמ"ש הרב חיים ושלום.