ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב חגי איזירר הרב יונה מצגר הרב ציון אלגרבלי |
דיין דיין, יו"ר דיין |
תיק מספר: | 8811-64-1 | |
תאריך: |
י"ז באלול תשס"ט
06/09/2009 | |||
מערערת |
פלונית
| |||
משיב |
פלוני
| |||
הנדון: | שונות | |||
נושא הדיון: | צו הגבלה ופרעון כתובה |
"א. בית הדין בפסק דין מתאריך כ"ה אלול תשס"ח 25.9.2008 חייב את האשה בגט. על פסק דין זה לא הוגש ערעור. האשה הוזמנה לסידור גט וסירבה לקבל את גיטה. לפנינו תביעה להטיל על האשה מגבלות האמורות בחוק לסרבני גט.... ב"כ האשה אמר בדיון כי האשה מוכנה לקבל גט אם תקבל את המגיע לה, מדור וכן כתובתה ..(ראה בפרוטוקול במפורט). ....- באשר לתביעת הכתובה שנפתחה לפני חודש, בית הדין הבהיר את עמדתו כי ידון בדבר מיד לאחר סידור הגט.זאת ועוד, אין לתת שום סעד לסרבן/סרבנית גט....
שני נימוקים לכך. ראשית מצד הדין האשה רשאית לתבוע את כתובתה רק לאחר מתן הגט. אמנם פעמים רבות עולה נושא הכתובה טרם מתן הגט. אך זאת רק במסגרת כוללת של דיון בכל מכלול הנושאים כדי להביא את הצדדים להסכם גירושין כולל המקובל על שניהם. אך כאשר כבר ניתן פסק דין לחיוב גט, אין מקום לדרישות כגון אלו שהועלו על ידי האשה ולכן נושא הכתובה נשאר כעיקר הדין שכל תביעה - תהיה רק לאחר מתן הגט.
"...לאור כל האמור יש מקום ויש רגלים לדבר למעשי כיעור של האשה בכדי לחייב את האשה בגט. ובטוחני, שאם היה חומר זה לפני ההרכב הקודם כולם היו בדעה אחת שיש מקום לחייב בגט ולא רק דעת המיעוט כפי שנכתב בהחלטה....
עוד י"ל ... בנידונינו לא רק שהאשה אמרה אלא אף עשתה מעשה והגישה בזה אחר זה צווי הגנה כנגד הבעל ואף תלונות שווא במשטרה, תלונות אשר גררו כתב אישום כנגד הבעל דבר שיכל להביא למאסרו לתקופה ארוכה מאוד דבר הידוע לכל שבית המשפט מחמיר בזה ונותן מאסר בפועל לזמן רב וידוע שישיבה בכלא זה לא דבר של מה בכך. אך דבר זה לא עלה בידה והבעל יצא זכאי כפי שכתב השופט בהחלטתו, "שלמתלוננת היה מניע להשחיר את פניו של הנאשם לקראת הליכי משפט, הנאשם בעדותו עשה רושם מהימן ביותר מה שלא אוכל לומר על המתלוננת"... לית מן דפליג שאשה זו שמגישה כמה וכמה תלונות בבית המשפט ובמשטרה נקראת "אשה רעה" עם כל המשתמע מכך, ויש לגרשה משום "שאין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת". היום תלונה על דבר זה ומחר על דבר אחר, וכל הזמן הבעל צריך להיות ולחיות בפחדים מהמחר ומהתלונה הבאה "בבוקר יאמר מי יתן ערב ובערב יאמר מי יתן בוקר", וודאי אין אלו חיים ואין מקום לחיות ביחד. אף דבר זה נוכל לצרף כעילה לחיוב האשה בגט...
עוד יש לומר בנידונינו יפים הם דברי הגר"ח פלאג'י בספרו חיים ושלום (ח"ב סימן קי"ב): "בדרך כלל אני אומר כל שנראה לבית הדין שזמן רב נפרדים ואין להם תקנה וכבר נלאו לתווך השלום ואין להם תקנה ימתינו עד זמן ח"י חודשים ואם בינם לשמים נראה לבית הדין שלא יש תקוה לשום שלום ביניהם יפרידו הזוג ולכופם לתת גט עד שיאמרו רוצה אני כדבר האמור". עכ"ל.
"ביה"ד הורה להטיל על המערערת כל ההגבלות בחוק שיפוט בתי דין רבניים (קיום פסקי דין של גרושין) התשנ"ה.ב"כ האישה מוסיף וטוען שבמקום שפשט חדר"ג יכולה לומר שלא לקבל גט עד שתידון כתובתי, ואנו הגענו לצווי הגבלה לפני כן. יש את הישועות יעקב [ריש סי' עז] אמנם גם לדעתו הבעל צריך לשים את הכתובה... אם כן איך ביה"ד נותן צווי הגבלה כאשר לפני כן ישנם דברים פשוטים שביה"ד יכל לעשות. אני מבקש שאתם או בית הדין האזורי תדונו בענין הכתובה. אנחנו טוענים שאין בכלל בסיס.
בהחלטות [ביה"ד האזורי בהרכב קודם נכתב] שהצדדים צריכים להתגרש ויפה שעה אחת קודם ולהגיע להסכם גרושין. זה היה בשנת 2006. ב-2008 תשס"ח ישנו הרכב אחר שנכנס לענין. היום הרב שחור הרב אדרי והרב אושניסקי... אני מבין שאנחנו צריכים לברר את תוקפם של צווי ההגבלה. אם הם נתנו באויר זה לא שייך. צוי הגבלה צריך להשמע אם יש להם בסיס.
יש עוד שאלה, אם נניח שבגלל עניין פורמלי חשוב ככל שיהיה [דחיית בר"ע] יתנו צווי הגבלה? הוגש ערעור [על פס"ד לחיוב גט] באחור ולכן אמר בית הדין שאי אפשר למסור אותו. האם בדין תורה צווי הגבלה זה תוצאה? כמו כן מפנה לפסק דין שמנהג בתי דין להוציא צווי הגבלה כשאין ביטול פרנסות או הזק לגופו כגון רשיון נהיגה של רכב. מנהג בתי דין לא פוגעים בפרנסתו או הזיק בגופו של אדם. כמו כן טוען שבית הדין שאל את בעל: מה את רוצה? הבעל אמר הכי טוב [צו הגבלה על] רשיון נהיגה. אבל כשאנחנו באים וקוראים את צווי ההגבלה הם על הכל. יותר מזה טוען, שבית הדין עוד לא גמר לדון ויש צווי הגבלה, עדיין לא נדון שום דבר על כתובה".
"מבקש 10000 ש"ח הוצאות משפט. זה זול. זו זילות של האשה. היא מגישה ערעור על ידי עו"ד מתחלפים. למה עו"ד צדיקה שהיה באזורי לא מופיע פה? התכלית הראויה של חוק פסקי דין רבניים היא במידתיות הראויה אם בית הדין מחייב אשה שהסנקציות עליה שונות מגבר. כאשר בית הדין מחייב בגט שומא עליה לקבל גט. הסנקציות מסורות לערכאה ששמעה את הצדדים את הבעל והאשה על דוכן העדים. ..לאחר העיון נראה שבהתייחס לטענה שלא נדון שום דבר על הכתובה ובמקום שפשט חדר"ג יכולה לומר שלא לקבל גט עד שתידון כתובתי, אצטט המקורות דלהלן שמכללותן ניתן להגיע למסקנא בנוגע לטענה הנ"ל תוך התיחסות לפני חרגמ"ה ואחרי חרגמ"ה.
קשה לפרט במספר משפטים חמש שנים של דיונים עקובים בכל ערכאות השיפוט במדינת ישראל. קשה להסביר במספר שורות שבני זוג נשאו ב-2003 ומספר חודשים לאחר מכן הגישה האשה את כל התביעות האפשריות בבית המשפט בחדרה. צווי הגנה כתבי אישום בבית המשפט בחדרה הוא זוכה. ילדה בת שנתיים במשמורת אביה כי היא לא ראויה לגדל אותה, העניין הגיע עד בית המשפט העליון. היא חויבה בגט יותר מ-5 רבנים. היא מתחזה כעורכת דין.
...היא אוחזת ברשיון שהושג במרמה. היו 17 עו"ד... מציין את השמות. ... אין קשר ולו במקצת בין מה שכתוב בכתב הערעור לבין מה שטענו בעל פה. טען חברי שהיום בא לדון על פסק הדין שבית דין רבני לא יכול לתת צווי הגבלה בלי שנשיא בית הדין הגדול מאשר אותן. על זה באנו לערעור. אנחנו מאבדים שנים על טענות סרק. הם חייבים להתגרש אמר את זה הרב אטלס זצ"ל".
"מי שנשבע שאשתו זו לא תהיה לו לאשה לעולם ואין לו ממה לפרוע לה כתובתה והוא מבקש לגרשה, והיא אומרת לו תן לי כתובתי ובכך תגרשני, דינא מאי. ראינו כי הדין כדברי האשה ואין עליה להתגרש עד שתשלם בכתובתה, ואף הוא אין לו לגרשה עד שישלם לה כתובתה, ואע"פ שנשבע שלא תהיה לו לאשה אין מחוייב בשבועתו עכשיו לפי שאין בידו מה לעשות ומצוה הוא שלא תתגרש אלא בכתובתה [ר"ל שאין השבועה חלה ע"ד מצוה], וגם מצוה שעד שישלם לה ויגרשנה שארה כסותה ועונתה לא יגרע, ולפיכך כל זמן שאין לו תשלומי כתובתה תשב עמו ככל הנשים ויבא עליה בעונתה ותשמשנו אפי' שתהא דעתו לגרשה, ואין בה משום אל תחרוש על רעך רעה וגו', לפי שזו אינה יושבת עמו לבטח אלא עד שיזדמן לו כתובתה ויגרשנה ויהיה שוקד לכנס ממון מכל מקום שהוא יכול ויש לו עד שתתום כתובתה וישלם לה ויגרשנה, עכ"ל".ב. ובתשובות הרשב"א (ח"א סימן אלף רנד):
"שמעתי משם הגאון שאין אדם רשאי לגרש את אשתו אם אין לו לפרוע כתובתה כן מצאתי לרב אלפס בתשובה (סי' יד דפוס ליוורנו) והביא ראיה מדתנן (כתובות נא.) לקתה חייב לרפאותה ואם אמר הרי גיטה וכתובתה ותרפא את עצמה רשאי אבל שלא בכתובתה אינו רשאי ואם לא קיבל עליו את הדין מנדין אותו עכ"ל"ג. ובשו"ת תשב"ץ (חלק ג סימן רכג):
"הגאון ז"ל כתב שאין אדם רשאי לגרש אשתו אם לא יפרע לה כתובתה. וכן נמצא בתשובה לרי"ף ז"ל. והביא ראיה ממה ששנינו (כתובו' נ"א ע"א) לקתה חייב לרפאתה אמר הרי גיטה וכתובתה תרפא את עצמה רשאי דוקא הרי גיטה וכתובתה. אבל שלא בכתובה אינו רשאי. ואם לא קבל עליו את הדין מנדין אותו עכ"ל התשובה. ויש לי ראיה לזה מדאמרי' נתנני ה' בידי לא אוכל קום זו אשה רעה וכתובתה מרובה כדאיתא בפ' הבא על יבמתו (ס"ג ע"ב) וכן מההוא עובדא דשלהי אגדת הנזקין (נ"ח ע"א) וכן מעובדא דר' יוסי הגלילי דירושלמי שהית' אשתו רעה ור' אלעזר בן עזריה הלוה לו מעות לפרעה כדאיתא בפ' אלמנה נזונת (ה"ג) ובויקרא רבה בפרשת בהר סיני. וב"ר בפסוק אעשה לו עזר כנגדו מכל הני משמע שאינו יכול לגרשה אלא א"כ פורע אותה. וכן משמע בפ' מי שהוציאוהו (מ"א ע"ב): "ומנגד הפוסקים דלהלן סוברים שאין להתנות מתן הגט בפרעון הכתובה:
"והיכא דאיפשר ליה למיקם בסיפוקייהו ורוצה לישא אחרת הדבר ברור שאינה יכולה לומר תן לי כתובתי או תן לי מטלטלין לאחריות כתובה ונדוניא וכן היכא דלא איפשר למיקם בסיפוקייהו והוא רוצה לגרשה כדי שישא אחרת והיא אינה רוצה להתגרש אינה יכולה לתבוע נדוניא וכתובה ולא מטלטלין לאחריות אלא תקבל גיטה ואחר כך תתבע כתובתה ואם אינה רוצה אין מונעין אותו מלישא אשה אחרת עליה":יוצא מדבריו שגם כאשר אין חיוב על האשה להתגרש לא יכולה להתנות קבלת גט בכתובה, בדומה למקרה המוזכר בריב"ש שהבעל רוצה לישא אשה אחרת ורוצה לגרש האשה הראשונה ופסק בו שאין להתנות מתן הגט בכתובה.
"ואינם נראים דברי סמכא דלא לישתמיט חד מהפוסקים המפורסמים לכתוב כן אפילו ברמז, והראיה שהביא מידחיא בגילא דחיטתאה כמבואר למבין, (והתשובה כתבוה) [וכמה תשובות כתובות] בשם הגדולים ואינה שלהם וכדאמרינן בפרק ב' ביבמות (כב.) לאו מר בריה דרבינא חתים עלייהו, וכיוצא בזה כתב הרשב"א ז"ל בתשובה אחרת (ח"א סי' אלף קסו). ועיין בתשובת הריב"ש (סי' צא) שכתבתי בסוף סימן א': ועיין בתשובת הרא"ש (כלל מב סי' א) שכתבתי בסוף סימן קי"ז":ג. וברמ"א (סי' קיט סעי' ו) כתב בנידון השאלה דלעיל:
"הגה: ואפילו אין לו לשלם לה הכתובה ונדונייתה, אינה יכולה לעכב משום זה הגירושין, אלא תתגרש ותתבע אותו מה שחייב לה (תשובת הרא"ש וריב"ש).באופן [זה מתברר] שהרמ"א סובר כשיטת הב"י שאין לעכב הגט בגלל תשלום הכתובה.
"ואפי' אין לו לשלם לה הכתובה - אין דין זה מוסכם דהא הרשב"א סי' אלף רנ"ד כתב שאין אדם רשאי לגרש אשתו אם אין לו לפרוע כתובתה, ומ"ש הרא"ש בתשובה כלל מ"ב כיון דמן הדין היא חייבת לקבל גט נמצא פריעת חוב כתובתה הוי כשאר חוב וכו' באשר תשיג ידו, אפש' לומ' דלא כ"כ הרא"ש אלא במקום שחייבת לקבל גט שבא בטענת מום גדול וכיוצא אבל במוציא לרצונו אפש' דמודה להרשב"א. ומיהו מדברי הריב"ש סי' צ"א משמע קצת שתקבל גיטה ואח"כ תתבע כתובתה ואינ' יכול' לעכב הגט עד שתהי' הכתובה מוכנת כי קודם הגט אין לה דין ודברים על הכתוב":ועיין במש"כ הבית שמואל (שם ס"ק ו):
ואפי' אין לו לשלם - בתשובת רשב"א סי' אלף רנ"ד כתב אין אדם רשאי לגרש את אשתו אם אין לו לשלם כתובתה והביא ראיה מדתנא לקתה חייב לרפאותה ואם אמר הרי גיטך וכתובתך וכו' טעמא דמסלק הכתובה אבל אם אינו מסלק הכתובה א"י לגרש. ובח"מ כתב מתשובה זו מבואר לא כפסק רמ"א. וי"ל הרב רמ"א איירי כשיכול לגרש ע"פ הדין היינו דשונא אותה וזיווג שני איירי אז יכול לגרש אותה אפילו אין לו כתובה, אף הרשב"א מודה בזה אלא שם איירי היכא דאין ראוי לגרש כמו בלקתה דאין ראוי לגרש כמו שכתוב בסימן ע"ט בזה קאמר אם אין לו הכתובה אין רשאי לגרש, וכן בזיווג שני אם אין שונא אותה אז אין ראוי לגרש, ואם אין לו הכתובה אין רשאי לגרש. ובתשובת הרא"ש מבואר כמ"ש הרב רמ"א דהא כתב אפילו אחר תקנות ר"ג יכול לגרש כשהיא בעלת נכפה כי בזה לא תיקן ר"ג אפילו אין לו לסלק הכתובה, ש"מ היכא דרשאי לגרש א"י לעכב בשביל פרעון הכתובה וכ"פ הריב"ש:ולסיכום יוצא שהח"מ ס"ל בדעת הרמ"א שקודם הגט אין לה דין ודברים על הכתובה וכשיטת הריב"ש גם כשמדובר בזיווג ראשון, ומנגד הב"ש ס"ל שהמדובר ברמ"א בזיווג שני ושונא אותה.
"אם כתב בכתובתה, בעיקר כתובה ותוספת, מעות סתם, אינה גובה אלא בפחות שבמטבעות. כיצד, נשא אשה במקום אחד וגירשה במקום אחר, (והאשה שם עמו, אבל שלח לה גט למקום הנשואין, הולכין אחר מקום הנשואין) (ב"י בשם תשובת הרשב"א), אם היה מעות מקום הנשואין טובים ממעות מקום הגירושין, נותן לה ממעות מקום הגירושין. ואם היו מעות מקום הגירושין טובים ממעות מקום הנשואין, נותן לה ממעות מקום הנשואין".והחלקת מחוקק (שם ס"ק כז) כתב:
"אבל שלח לה גט למקום הנשואין - דין זה הוא מתשו' הרשב"א, והרשב"א אזיל לטעמי' דס"ל שגביית הכתובה הוא במקום הגירושין שכ' בתשו' סי' אלף רנ"ד דא"צ לקבל גט כל שאין כתובה מוכנת והביא ראי' מל' המשנה. וכ"מ קצת מל' הרא"ש כלל מ"ב שכ' כיון שמן הדין היא חייבת לקבל גט נמצא פריעת חוב כתובה כשאר חוב, משמע הא כל שאין חייבת לקבל גט רק שהוא מגרשה מרצונ' צריך ליתן לה כתובה, אבל כל שחייבת לקבל גט יכול לגרשה ואח"כ תתבע היא אותו ואם יש לו ישלם לה וא"כ צריכ' היא לילך אחריו ונותן לה מעות מקום שהוא דר שם. וע' בתשו' הריב"ש סי' צ"א משמע קצת דכל אשה צריכ' לקבל גט תחלה ואח"כ תתבע הכתוב' וא"כ לפי דבריו אף ששלח לה גט למקום הנשואין צריכה היא לילך אחריו ולתבוע כתובה במקום שהוא דר":והבית שמואל (שם ס"ק כד ):
"ע' סימן קי"ט שם מבואר פלוגתת הפוסקים אם היא יכולה לומר לא אקבל הגט עד שיסלק לי הכתובה, וכתב בח"מ דין דכאן תליא בפלוגתא שם למאן דאמר דא"י לעכב קבלות הגט אם כן אחר נתינות הגט צריכה היא לבוא לעירו לתבוע הכתובה. ולכאורה נ"ל ע"כ לא פליגי שם אלא כשאין לו לשלם, אבל כשיש לו לשלם לכ"ע חל הזמן פרעון בעת הנתינת הגט ושם במקום הגט הוא מקום הוצאות השטר חוב היינו הכתובה, ואפי' אם אין לו לשלם י"ל מ"מ בעת נתינת הגט חל הז"פ ואז הוי מקום הוצאות השטר חוב".לסיכום יוצא שלדעת הח"מ הדין ד"שלח לה גט למקום הנשואין, הולכין אחר מקום הנשואין" הולם שיטת הרשב"א הסובר כל שאין חיוב גט קיימת זיקת תשלום הכתובה למתן גט שאז חל הפרעון בזמן הגט ולכן גובה האשה הכתובה במטבעות מקום הנשואין, ויש לשלם בפחות שבמטבעות כמקום מגורי האשה מאחר והאשה יכולה לדרוש מימוש הכתובה עם הגט, משא"כ כשיש חיוב גט שאז ניתן לפרוע הכתובה לאחר מתן הגט האשה תתבע במקום מגורי בעלה לשעבר ונותן לה מעות מקום שהוא דר שם
"ולגבי אתתא תנייתא איברא דהכי קאמרי דאית רשותא למפטרה וכו', ואפ"ה אי לית ליה ממונא למיהב לה בכתובתה מי יימר דיכול בעלה למימר זיל לך דאת שנואתא דידי טול גטיך עד דיהיב רבון עלמא חילא ושלמא ואפרע יתך, האלקים אילו אמרה יהושע בן נון לא נקבלנה דהא מלתא קשיא היא עד לא יקבלנה דעתא", עכ"ל.ב. בפר"ח (סי' קיט ס"ק ח) מובא בבה"ט (שם ס"ק ו) הוכיח דאינו יכול לגרש אם אין לו במה לשלם כתובה, מדאמרי' בגמ' ביבמות (סג ע"א): נתנני ה' בידי לא אוכל קום זו אשה רעה וכתובתה מרובה, וכן מההוא עובדא דשלהי אגדת הנזקין (גיטין נ"ח ע"א) מעשה באדם אחד שנתן עיניו באשת רבו וכו'.
"ותקנת הגאונים היא שלא יגרש אדם את אשתו עד שיתן לה כתובתה".ד. בספר באר משה לרב משה כלפון הכהן (אבהע"ז סי' קיט) כתב:
"ובספר יתר הבז בחלק הפסקים כתב בזה ומסקנא דמילתא דהכתובה מעכבת הגרושין ע"ש, וכן נלע"ד להוכיח מדברי מור"ם סימן עז שכתב דאם (המורד) רוצה לגרש מיד וליתן הכתובה, ומשמע בלי כתובה לא".ולענ"ד אין הוכחה מהרמ"א בסימן עז, שכתב שם וז"ל: "י"א דאם רוצה לגרש מיד וליתן לה הכתובה, אין מוסיפין לה על כתובתה. ונ"ל דאף בלאו דלא יגרע אינו עובר". שברמ"א שם מדובר באשה שאינה רוצה להתגרש ולכן הבעל לא יכול לפטור עצמו מלהוסיף לה על כתובתה כשהוא מורד כאשר לא מציע גט עם כתובה, בו בזמן שיש עליו חיוב תוספת כתובה כלומר שלשה טרפעיקין כל שבוע על מנת לאלצו לשלום בית כדי שלא להשאיר מצב תלוי "לא שלום ולא גרושין", אחרת מה הועילו בתקנתן בתוספת שלשה טרפעיקין ישליש גט ויפטר מתוספת שלשה טרפעיקין וינציח המצב הקיים. אולם כאשר משליש הגט ומלא הכתובה שאז זכויות האשה בכתובה באו לידי מיצוין לא ניתן להאשים את הבעל בהתמשכות המצב התלוי כאשר מצדו נותן לה כל המגיע לה, ולכן לא ניתן לחייבו בתוספת שלשה טרפעיקין שנועדו להביא לקצו המצב התלוי ולבחון על ידי כך אפשרות החזרת מצב שלום בית לקדמותו. לעומת זאת באבהע"ז סימן קיט ברמ"א מדובר כאשר אין מרידה מחיי אישות מצד הבעל ובכל זאת רוצה לגרש בפועל שאז יש לומר כשאין לבעל במה לשלם הכתובה שיגרש ולאחר מכן ישלם הכתובה. כמו כן יתכן ברמ"א בסימן עז מדובר באופן שיש לו מהיכן לשלם, וכדברי הב"ש דלעיל, שאז בוודאי חל עליו חיוב פרעון הכתובה עם מתן הגט.
"דדוקא בנד"ז וכדומה לו שאין דעת הבעל סובלת אשה נכפית והוא מגרשה מן הדין הוא שכתב הרא"ש שישאר המותר חוב עליו וכו', אבל המגרש לרצונו בלי שנתחייבה בדין להתגרש לעולם אימא לך דמודה הרא"ש לגאון והרי"ף והרשב"א והרשב"ץ שלא יגרש עד שיזמן פירעון כל הכתובה שכן דקדק הרא"ש בלשונו שכ', כיון דמן הדין היא חייבת לקבל גט וכו', הרי באומרו כיון דמן הדין מוכח דבהא תליא מלתא וכו'".ןיצויין שהוכיח שיטתו מלשון הכתובה הנהוגה בזמנם:
"ואם ישא אשה אחרת שיפרע כמה שהחזיק לה ויפטור שמשתמע מכך שמתן הגט מותנה בפרעון הכתובה"ובשו"ת ישמח לבב חלק אבן העזר (סימן כה) כתב:
"מי שרוצה לגרש את אשתו בלא טענה, עשיתי סמך למנהגנו מפי סופרים ומפי ספרים שאין יכול לגרש עד שיפרע לה כתובתה עד סוף פרוטה אחרונה.וע' בשו"ת כרם חמר (חאה"ע סי' צט), שהביא מתשו' מהר"י בן צור, שאם האשה חייבת להתגרש א"צ לפרוע כתובתה מיד, אלא תתגרש ותשאר הכתובה חוב עליו, אבל בכל שאר גירושין לא יגרש עד שיפרע לה כל סכי כתובתה במושלם. ע"ש.
הראת לדעת שמנהגנו מיוסד על ששה ועשרים עמודי התורה אשר כל בית ישראל נכון עליהם ה"ה, הגאון, והרי"ף, והרשב"א, והרשב"ץ, והרדב"ז, והרשב"ש, ומהריק"ש, ומהר"ש דוראן, ופר"ח, והג"פ, והגט מקושר, והמבי"ט, ומהר"מ די בוטון, ומהר"מ שלטון, וה' זקן שמואל, וה' בני יעקב, ומוהר"ר אלעזר בן שנגי, וששה רבנים אשר הובאו בס' יתר הבז, ומוהריב"ץ, והרב המשבי"ר, ומהרא"ט, שכלם שפה אחת ודברים אחדים שאין אדם יכול לגרש בלא טענה אלא בפרעון הכתובה. והסכימו לזה גם תשו' הרא"ש והריב"ש, ולא נמצא חולק בזה אלא משמעות פשט דברי מרן ומור"ם, והרי פירשו דבריהם באופן שלא יחלקו על המלכים האדירים הנז"ל כמש"ל, עכ"ל".
"שלאור הנ"ל מכיון שדעת הריב"ש היא יחידאה והרשב"ץ והרשב"א ותשובת הגאונים והרדב"ז סוברים אחרת יש לפסוק שפרעון הכתובה מעכב הגט".ועיי"ש שכתב שגם לדעת הריב"ש אין להתיר לשאת אשה על אשתו כאשר יש אפשרות להסדיר נושא הגט בהסדר תשלום הכתובה וכמו שמשמע מהמשך לשון הריב"ש הנזכר לעיל.
"שאנן בדידן כפי מה שמקובל בידינו דהיכא שלא הזכיר הדין מרן בשו"ע ומרן בהגהה פסקו, הולכים אחריו וכו'. אלא שבזמן הזה שהדור פרוץ ותולים עיניהם בבנות הארץ וכו' מן הראוי שאם יראה לבי"ד שאין לו טענה מספקת שישתה בעציצו עד שיהיה בידו במה לשלם".ובשו"ת נפת צופים [מובא בשאלו לברוך אבה"ע ח"ב סי' נט] שהכל תלוי לפי ראות עיני בי"ד שאם רואים בבעל ...שזחה דעתו עליו ותלה עיניו בבנות הארץ יש לבי"ד להפר מחשבות ערומים... ולא יגרש עד שיפרע לה כתובתה ואם ראו שיש לו אמתלא לדבריו שהיא שנואה לן מצד מום שמתקבל על רוב בנ"א או מצד חסרון דעתה או מצד טבעה הרע קשת רוח ובעלת מחלוקת...יש להם ליתן רשות ולזקוף כתובתה בחוב.