ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב חגי איזירר הרב מנחם חשאי הרב ציון אלגרבלי |
דיין, יו"ר דיין דיין |
תיק מספר: | 3360-21-2 | |
תאריך: |
כ"ד אדר תש"ע
10/03/2010 | |||
מערערת |
פלונית
| |||
משיב |
פלוני
| |||
הנדון: | גירושין | |||
נושא הדיון: | חיוב וכפיה לגט בקידושין קונסרבטיביים |
"אין מקום לפסול את הקידושין גם אם נעשו על ידי רב שאינו אורטודוקסי ואי אפשר להתיר את הנישואין, אלא על ידי גט כדמו"י".ב"כ המערערת טוען, הצדדים נישאו ע"י רב קונסרבטיבי, חזקה שהקידושין לא נעשו כדמו"י, לא היו עדים כשרים, ולפחות יש כאן ספק קידושין, ויש לחייב את המשיב ליתן גט בספק קידושין.
"בקידושי קונסרבטיביים אפשר שלא היו כלל עדים כשרים בחתונה, כי על חתונה כזו שנעשית אצל רב קונסרבטיבי... לא מצוי שיהיו עדים שומרי תורה...לאור האמור, יש לראות בקידושין ונישואין שנעשו ע"י רב קונסרבטיבי משום ספק קידושין.
גם עצם מעשה הקידושין, אפשר שלא נעשה כהוגן, כיון שאינו בקי בהלכות קידושין וגם אם בקי לא איכפת לו להראביי כל כך שיעשו כדין, דהא עושין הרבי אינשי דברים שבדו מעצמן שגם הכלה נותנת טבעת לחתן תחת החופה בשעת הקידושין ואומרת גם כן איזה דבר שהרבה ראביים הכניסו זה בענין מעשה הקידושין ולא ניכר מי מקדש למי, אם החתן את הכלה, או הכלה את החתן".
"אבל בספק אירוסין ... כפינן ליה למיתב גיטא... דנהי דספיקא לאיסורא, אבל לעגנא לאיתתא כי היכא דתנסיה בעל כרחה, למאן דלא ניחא ליה בגויה לא מהני ספיקא... כיון דספק קידושין הוא ובעיא קידושין אחרינא וקאתי מחמת טענה דדלמא לא אקדשה ליה מעיקרא, ולא ניחא לה השתא לאקדושי ליה, אין לך טענה גדולה מזו, כיון דאין אשה נקנית אלא מדעתה".לאור כך נראה שיש מקום לחייב את המשיב ליתן גט ואף לכפותו ליתן גט לאשתו.