ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אליעזר איגרא הרב מיכאל עמוס הרב שלמה שפירא |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 1375421/1 | |
תאריך: |
כ"ד בטבת התשפ"ג
17.1.2023 | |||
מערער |
פלוני
בא כוח המערער עו"ד דב פרימר, עו"ד אליחי קדוש ועו"ד נעם גלזר | |||
משיבה |
פלונית
בא כוח המשיבה עו"ד אבנר סאלם, עו"ד שירה דרורי־סאלם ועו"ד אליסף היילברון | |||
הנדון: | חיוב ''רועה זונות'' והפוגע באשתו פיזית וכלכלית בכתובה גם בהעדר התראה; גדרי התראה ומשמעותה של האפשרות שהתנהגות הבעל נובעת מבעיה נפשית | |||
נושא הדיון: | חיוב ''רועה זונות'' והפוגע באשתו פיזית וכלכלית בכתובה גם בהעדר התראה; ג |
ואם כן, גם במקרה דידן, שדבר ידוע הוא שמעשה כזה של שפיכת נוזל חריף על הבעל הוא מעשה פלילי ועבירה חמורה – אינה צריכה התראה על זה והיא יוצאת בלא כתובה גם בלא התראה.וברור כי במקרה שלפנינו הוא ידיעה פשוטה לכל העולם שהתנהגות זו היא איסור ופגיעה אנושה בחיי הנישואין, ואי אפשר להעלות על הדעת שאישה כלשהי תסכים לחיות עם בעל מעוול במעשים שעשה.
אף על גב דבתשובת הרשב"א סימן תק"ס משמע דגם במשמשתו נדה בעי התראה, היינו דאזיל לשיטתו שם שפסק דבעי התראה לומר לה שתפסיד כתובתה, וכל שלא אמר לה כן הוי כלא התרה בה. אבל לפי הסכמת האחרונים כדעת הריא"ז בשלטי גיבורים, וכן משמע בבית שמואל וכן כתב בתשובת מהרח"ש, דאין צריך לומר לה כן, הרי דההתראה בזה הוא רק הודעה שתזהר בנדותה, וזה – הכל יודעים ואינה צריכה עוד התראה יותר. ואם כן, גם במקרה דידן, שדבר ידוע הוא שמעשה כזה של שפיכת נוזל חריף על הבעל הוא מעשה פלילי ועבירה חמורה – אינה צריכה התראה על זה והיא יוצאת בלא כתובה גם בלא התראה.ואשר למה שדן החכם צבי (שם) שבעשה תשובה אין לחייבו – מכל מקום מבואר שם שבקיבל תשובה ועבר שנית אין אומרים כך, שכתב "ומכל שכן ברועה זונות שבא לשוב בתשובה, שאף בעל האגודה מודה שאין כופין אם לא בשעבר על קבלתו פעם ושתים". והמעיין בחומר שבתיק יראה כי סמוך לתחילת נישואי הצדדים שלח האיש מכתבים לרבנים ובו מבקש דרך תשובה על "נפילות":
בבושת פנים אבקש מהרב שליט"א שיורני דרך תשובה, שלפני החתונה הייתי פרוץ מאוד בענייני קדושה (אינטרנט, שז"ל וכו') וגם לאחרונה נכשלתי כמה פעמים. באמת ברצוני מעתה להתנהג תמיד כפי שצריך, אך כיצד אתקן את אשר עשיתי, ובפרט שהעובר לא יינזק מכך? כמו כן במה עוד ראוי להתחזק ולהשתדל לטובת העובר ברוחניות ובגשמיות? אני מתנצל שאני מצער ומטריח את הרב, אך ברצוני לשוב בתשובה שלמה, ואודה מאוד אם הרב יואיל להשיבני.והרי 'תשובה' זו לא עזרה ואדרבה מכלל 'הרהורים' עבר למעשי איסור של ממש, ומדובר בהתמכרות ממשית ומי ערב בדבר שיצא מכך, וכעניין זה כבר כתב דייני בבית הדין האזורי (שראו את ההתנהלות 'בזמן אמת') לדחות את טענת 'התשובה'.
עוד שאלת: אשה שבעלה מצער אותה הרבה עד שמרוב הצער היא מואסת אותו, והכל יודעים בו שהוא אדם קשה הרבה, והיא אינה יכולה לסבול אותו לרוב הקטטות והמריבות, וגם שהוא מרעיבה עד שהיא שנאה את החיים, והיא אינה יכולה לבא לבית דין מפני שאחד מבעלי ההוראה הפחידה שאם תשאל כתובתה בבית דין שתפסיד אותה – הודיענו מהו הדין בזה.הן הן הדברים במקרה שלפנינו: הדברים שעשה הבעל לאישה הם מעשים ממושכים של תיעוב ורמייה ושל קלקול חיי המשפחה, שאין כדוגמתם לכלל "אין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת". כמפורט בדברי באי כוח האישה האמורים לעיל.
תשובה: קרוב הדבר בזה שיוציא ויתן כתובה, דקיימא לן "לחיים ניתנה ולא לצער", דנפקא לן מקרא דכתיב "כי היא היתה אם כל חי" – בפרק אף על פי (כתובות סא ע"א). ואפילו במדיר את אשתו בדברים שאין לה צער כל כך אמרינן "יוציא ויתן כתובה" כדאיתא ב'המדיר' בהרבה מקומות (ע ע"א; עא ע"ב), דוק ותשכח, כל שכן בצער תדיר שיש לנו לומר "יוציא ויתן כתובה" לפי "שאין אדם דר עם נחש בכפיפה".
אלו שכופין אותם להוציא וליתן כתובה: מי שנולד לו ריח הפה או ריח החוטם, או שחזר להיות מקבץ צואת כלבים או בורסקי, או להיות מחתך נחשת מעיקרו.ודעת הבית שמואל (שם ס"ק א) דבכל הנהו לית להו תוספת כתובה, וזו לשונו:
ולענין תוספת כתובה: עיין סעיף ז' [ש]כשבאה בטענה 'חוטרא לידה' אין לה תוס' כי 'למשקל ולמיפק לא הקנה לה' – כן הדין בכל הני: אין לה תוספת. אפילו במוכה שחין, דצריך לגרשה לטובתו, מכל מקום נראה דאין לה תוספת.וסברה זו כבר כתב הדרכי משה (על הטור שם ס"ק א) אלא שהביא מדברי הר"ן בפרק אלמנה נזונית (כתובות נט, ב מדפי הרי"ף) שכתב שיש לה תוספת, והבית שמואל (שם) תמה על הדרכי משה שלא נמצא כן בדברי הר"ן.
[...] במה דברים אמורים? כשבאה מחמת טענה "בעינא חוטרא לידא", או כשחלה הבעל ונעשה מוכה שחין או בעל פוליפוס וכיוצא בזה, דאין בידו להפטר מגורם זה, דכהאי גוונא יכול הבעל לומר "אדעתא דהכי לא אקני לך". אבל בגורם כזה שבידי הבעל להסירו, כגון שהבעל רועה זונות שבידו לעזוב דרכו ולהתייצב על דרך טוב – בכהאי גוונא לא הפסידה מתנותיה, ודינו כמגרש מרצונו, ואף חייב לשלם לה תוספת כתובה. (ולפי זה צריך לומר מה ששנינו במשנה – כתובות דף עז "ואלו שכופין להוציא [...] המקמץ והמצרף נחושת" וכו', וכן הוא בשולחן ערוך סימן קנד, ועל זה כתב הבית שמואל "כן הדין בכל הני: אין לה תוספת כתובה", דמשמע דקאי גם על מקבץ צואת כלבים, בורסקי, מחתך נחושת מעיקרו – דמיירי באופן דלית ליה מגרמיה כלום, ואין לו ממה להתפרנס, ובעל כרחו הוא נאלץ להתעסק בעבודות הנ"ל.)כלומר הגרי"ש אלישיב מחלק בין דבר שבידי הבעל להסירו, שבמקרה כזה חייב תוספת כתובה, דבכהאי גוונא הווי כמגרש מרצונו – ולדעתו 'רועה זונות' הוא בכלל זה, דבידו לעזוב דרכו הרעה – לבין מוכה שחין ובעל פוליפוס, שאין הדבר בידו, שבכהאי גוונא אינו חייב בתוספת כתובה דאדעתא למישקל ולמיפק לא יהיב לה.
ונראה שדברי הבית שמואל והחלקת מחוקק – יסודם בהלכה המבוארת ברמ"א (אבן העזר סימן עז, ג) בדינא דמתיבתא שאומרת "מאיס עלי" באמתלא מבוררת, "כגון שאומרת שאינו הולך בדרך ישרה ומכלה ממונו". ובאמתלא זו, לאחר שנתבררה לבית דין התנהגותו הנלוזה, אינה צריכה לא השבעה ולא קבלה בחרם כמבואר בתשובת מהרש"ל (סימן סט):לדברי הגר"ש ישראלי אין לחלק בין מקום שיכול לתקן דרכיו לבין מקום שאין הדבר בידו, וכל דסיבת החיוב להוציא היא מחמת שהוא מאוס עליה – אין לה תוספת כתובה ושאר מתנות, וראייתו מדברי הרמ"א (סימן עז) בדינא דמתיבתא במי שאינו הולך בדרך ישרה ומכלה ממונו דאף יכול לתקן דרכיו מכל מקום מתנותיה חוזרות כיון דאדעתא דלמישקל ולמיפק לא יהיב לה. לכן לדעתו גם ברועה זונות שכופין אותו להוציא כפסק הרמ"א – אין לחייב תוספת כתובה ואין לחלק בין זה לבין כל הני שהוזכרו במשנה (כתובות עז, א) ופסקם השולחן ערוך (סימן קנד סעיף א).
בנדון זה, שהיא אמרה שהוא מאיס עליה מחמת מעשיו הרעים [וכו'] אין לך מאיס גדול מזה, ומי לא יודה בזה שהוא מאוס ממש ושנוי בעיני אלקים ואדם אף אם היא לא טענה, קל־וחומר שטענה [וכו'] בנידון דידן לא משבעינן [וכו'].
ואף על פי כן ההלכה בזה שמחזירה כל מה שנתן או כתב לה. והוא משום שלא כתב לה אדעתא דתיפוק מיניה כמבואר שם בביאור הגר"א.
והרי גם כשעוסק במלאכה בזויה ומסריחה – הא דכופין להוציאה הוא מפני שטוענת שמאוס עליה ואינה יכולה להזקק לו. אם כן, כשם שכשהוא גרם שימאס עליה – אף על פי כן חייבת להחזיר המתנות וכן אינה נוטלת כלום ממה שכתב לה, כן בהא דכופין להוציאה כשמאוס עליה בשל התעסקותו.
ובפשטות דברי הבית שמואל בסימן קנ"ד שבהללו שכופין להוציא מכל מקום אין לה תוספת כתובה, קאי על כל המבואר שם בסעיף זה – כולל גם במה שכתב הרמ"א שם מהאגודה, דברועה זונות יש אומרים שכופין להוציא, וגם על זה קאי מה שכתב הבית שמואל דמכל מקום תוספת כתובה אין לה, דאי לאו הכי הווי ליה לפרושי. וכן קאי על זה דברי החלקת מחוקק. ואין מקום לחילוק של מעלת כבוד תורתו הרמה, דמאחר שבידו לתקן דרכו ולהתייצב על דרך טוב – בכהאי גוונא לא הפסידה מתנותיה, ודינו כמגרש מרצונו ואף חייב לשלם לה תוספת כתובה.
ולפי מה שכתבתי, שמקור הדברים ברמ"א בדינא דמתיבתא: הרי שם גם כן המדובר בכהאי גוונא, שאינו הולך בדרך ישרה ומכלה ממונו, דיכול לתקן דרכו ולהתייצב על דרך טוב, ומכל מקום חייבת להחזיר המתנות ומפסידה כל מה שכתב לה. והטעם פשוט כי אף על פי שהוא הגורם והוא הפושע, והיא אנוסה למאוס בו כיון שהוא מאוס בעיני אלקים ואדם, כלשון המהרש"ל, מכל מקום אמדינן לדעתיה שאינו רוצה לתת לה מתנות בכהאי גוונא דלמיפק קאי.
המדיר את אשתו שלא תלך לבית אביה [...] יוציא ויתן כתובה [...] המדיר את אשתו שלא תלך לבית האבל או לבית המשתה – יוציא ויתן כתובה [...] אמר לה "על מנת שתאמרי לפלוני מה שאמרת לי" או "מה שאמרתי לך", או "שתהא ממלאה ומערה לאשפה" – יוציא ויתן כתובה.ובגמרא (שם עב, א) מובאת ברייתא נוספת: "המדיר את אשתו שלא תשאל ושלא תשאיל נפה וכברה ריחים ותנור – יוציא ויתן כתובה, מפני שמשיאה שם רע בשכינותיה."
שטעם זה, שעל ידי שרועה זונות יאבד ממונו, אינו הנימוק היחיד ולא העיקרי. ועיקר הטעם נראה שהוא משום דגרע מכל הני דפרק המדיר, שקפידתה של האשה וקנאתה בירך חברתה נפקת ברא גדולה ביותר. ומשום כך הוא דכייפינן להוציא, אבל מטעם שמכלה ממונו לחוד – באמת אין כופין להוציא.ופירוש הדברים לפי שיטה זו, שאישה שיודעת שבעלה חי עם נשים אחרות – סלידתה ממנו גדולה מריח הפה וכדומה ולכן כופים לגרש אבל אין בזה כדי לחייב תוספת כתובה דאדעתא דלמישקל ולמיפק לא יהיב לה.
ויש חולקין ואומרין דאין כופין למתנכר [=מומר] או שאר עובר על דת (תשובת מהר"ם), אלא אם כן פושע לה, כגון שמאכילה דבר איסור (מהרי"ו סימן כב), או שעבר על חרם ששעבד עצמו נגדה שלא להקניטה ושלא להכותה, או שנודר ואינו מקיים, שבניו מתים בעון נדרים (הגהות מיימוני סוף אישות). מי שהוא רועה זונות ואשתו קובלת עליו – אם יש עדות בדבר, שראו אותו עם מנאפים או שהודה, יש אומרים שכופין אותו להוציא, אבל משום שמביאין לו ילדים נכריים אין לחוש, דילמא משקרים עליו (חידושי אגודה דיבמות).בכל המקרים האלה של נודר שבניו מתים, מתנכר, מאכילה איסור ורועה זונות – החידוש הוא שאף על פי שלכאורה המעשים אינם נגדה כמו מדירה שלא תלך לבית אביה, ששורש הפעולה הוא נגדה, כיוון שהתוצאות הן פגיעה ישירה בה על ידי מעשיו חייב לגרש ולתת לה את כתובתה.
והאומר "אי אפשי אלא כמנהג הפרסיים" (כתובות דף מח, א), דאמר "יוציא ויתן כתובה" – נראה דיש להן תוספת [כתובה], וכל שכן במורד מתשמיש או אומר אינו זן ואינו מפרנס דמחייבינן ליה לגרש, יש להן תוספת, וכן במדיר את אשתו (כתובות דף ע, א) יש לה תוספת, דכל שהוא מעיק לה, הוי כמוציאה לדעתו.אמנם בהמשך דבריו שב החזון איש וחלק גם על עצם דברי הבית שמואל, וכתב שם:
ויש מקום לומר דאלו שכופין להוציא מודה רבינו חננאל דיש להן, דכיון דאנוסה היא חשיב כמוציאה הוא, ודלא כבית שמואל סימן קנ"ד ס"ק א, וכל שכן בנעשה מקמץ שלא לדעתה [...] ומיהו במורד בבחירת לב, כמו מדיר ונעשה מקמץ, ודאי יש לה תוספת [...] וגם בנעשה מוכה שחין יש לומר דיש לה תוספת, שזה אונס יותר גדול אצלה, ואי אפשי לה למיקם קמיה ולא מיקרי דאיהי מפקה נפשה.והיינו שלדעתו שכל שהיא אינה הגורמת ליציאתה והדבר נכפה עליה – יש לה תוספת כתובה, אבל גם עצם ההסבר שכאשר הבעל פוגע בה יש לה תוספת כתובה [גם טרם שחלק על דברי הבית שמואל] כבר נמצא בדבריו.
מתניתין: ואלו יוצאות שלא בכתובה – מסדור משנתינו משמע דקחשיב תחלה כל הני ד"יוציא ויתן כתובה" ואחר כך "ואלו יוצאות שלא בכתובה" ואחר כך "ואלו כופין להוציא", עיין תוספות ריש פרק אלו טריפות [חולין מב, א ד"ה אלו (שחילקו בין לשון "אלו" ללשון "ואלו" שמשמעה "ואלו" שטרפות הן בניגוד לקודמות, וכך כאן "ואלו כופין" בניגוד לקודמים)]. ואם כן, לסברת תוספות לעיל ריש פירקין [ע, א] ד"ה יוציא וכו' דגם שם כופין להוציא – [קשה:] נהי דיהבי טעמא מאי טעמא לא חשיב להו בהדי הנך דכופין, מכל מקום מלשון "ואלו כופין" משמע אינך אינן בכלל "אלו". וצריך לומר דאלו – "יוציא ויתן כתובה", דאף על גב דכופין אותו מכל מקום כיון שהוא גרם יתן כתובה, אבל "אלו כופין" ולא יתן כתובה, כיון שהוא לא גרם, דאפילו מצרף ובורסי אינם מתכוונים להקניט ולצער כמו שכתבו תוספות שם [=ע, א ד"ה יוציא], וזה דלא כמו שכתבו תוספות לקמן ע"ז ע"א ד"ה כופין. וצריך עיון.וזו לשון התוספות (שם ע, א):
ואם תאמר: אם כן, אמאי לא תני להו בהדי הנך שכופין להוציא (לקמן דף עז, א)? ויש לומר דלא תני במתניתין אלא כגון מוכה שחין ובעל פוליפוס, דאתיין ממילא. אבל הנך, דאתיא כפייה דידהו על ידי פשיעת הבעל – לא קתני. ומקמץ ומצרף ובורסי דקתני, אפילו נעשו אחר שנשאו – ניחא, שאינם מתכוונים להקניט ולצער האשה.ועל פי סברתנו שבמקום שהבעל עושה מעשה ישיר נגד האישה ופוגע בה יש חיוב תוספת כתובה נבין גם את דברי הרשב"א (בתשובות המיוחסות לרמב"ן סימן קב) שכתב לגבי בעל המכה אשתו, וזו לשונו:
גוערים אותו ומייסרין ומודיעין שאם יכה שלא כדין שיהא חייב להוציא וליתן כתובה, שאפילו על שאר דברים שאין לה כל כך צער, כגון שמדירה שלא תלך לבית אביה או לבית האבל או לבית המשתה או אפילו שלא תשאל נפה וכברה מחברותיה או שלא תשאיל להם, הוא מוציא ונותן כתובה, כל שכן במכה ופוצע ומצערה בגופה.מבואר שדימה מכה אשתו דווקא להא דמדיר אשתו (המשנה בדף עא) ולא לריח הפה וריח החוטם (המשנה דדף עז), והיינו משום שמכה דומה דווקא להני דמדירה, כיוון שהוא פועל נגדה ופוגע בה, ועל כן גם יש לה תוספת כתובה.
הרב אליעזר איגרא | הרב שלמה שפירא | הרב מיכאל עמוס |