ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אליעזר איגרא הרב דוד ברוך לאו הרב מיכאל עמוס |
דיין הרב הראשי לישראל דיין |
תיק מספר: | 1337059/1 | |
תאריך: |
י באייר התשפ"ב
11.5.2022 | |||
מערערת |
פלונית
בא כוח המערערת עו"ד דניאל שרז | |||
משיב |
פלוני
בא כוח המשיב עו"ד מיכה אהרוני | |||
הנדון: | איזון כספים שהעביר האיש לאביו, לאחר מועד הקרע, למרות הטענה כי העברתם הייתה פירעון חוב ובהסכמה שבשתיקה וכי שיקול צדק מחייבים לא לאזנם | |||
נושא הדיון: | איזון כספים שהעביר האיש לאביו, לאחר מועד הקרע, |
הצדדים הסכימו למעשה עם נישואיהם על הפרדה רכושית ביניהם, שעל פיה כל אחד ינהל את כספו בנפרד מהשני, וכפי שאף התקיימה ההתנהלות הכספית בפועל. אולם מאחר שהאיש אשר קיבל על עצמו לזון, לפרנס ולכלכל את הבית, עשה זאת מתוך חשבונו הפרטי – אילו היה פותח חשבון ייעודי אליו היה מעביר מעת לעת סכומי כסף לכלכלת הבית, לא היה מתקיים שיתוף כלל בין הצדדים במקרה זה, וכפי הסכמת הצדדים, אולם מאחר והאיש כלכל את הבית מתוך חשבונו הפרטי – בזה למעשה הוא יצר שיתוף של האישה בחשבונו.הרקע למתן פסק הדין
אך ברור כי לכל הפחות הסכמת הצדדים להפרדה רכושית נשארת תקפה לגבי חוב שהיה ידוע ומפורסם קודם החתונה, והאישה ידעה כי עליו להחזירו מהכספים בחשבונו, וככל הנראה הסכימה לכך, ועינינו הרואות כי היא לא מיחתה בו בזמן שהחזיר את החוב לאביו, וזאת למרות כי ידוע וברור לה (גם עתה) כי אין שיתוף בדירה וכי החזר חוב זה נזקף לזכותו של האיש לבדו.
לפיכך, לעניות דעתנו, ברור כי אף שהאיש שיתף את האישה בפועל, יש לקבוע כי כוונת השיתוף היא מלבד ולאחר השבת החוב לאביו, שנולד קודם לנישואין. חוב זה היה ידוע לאישה עובר לנישואין, ובזמן הנישואין היא לא מצאה מקום להלין על פירעון החוב, אלא שעם הגירושין מבקשת היא החזר על מחצית. כאמור לעניות דעתנו אין זה צודק ואין זה נכון להיעתר לכך.
כמו כן נראה לעניות דעתנו גם לעניין תשלומי המשכנתה.
לכן לדעת הרוב יש לפסוק שאין לאזן את מה שפרע האיש בחוב לאביו ולמשכנתה.
ט. לעניין הזכויות הסוציאליות המועד הקובע לעריכת החישובים יהיה ממועד הנישואין עד מועד הגשת התביעה 19.9.17. הזכויות יאוזנו בחלקים שווים כאשר האיזון ישולם באופן מיידי. באי כוח הצדדים ינסו להגיע לסכום מוסכם בהתאם למסמכים שיוצגו על ידי הצדדים, ובהעדר הסכם יערוך את החישוב רו"ח אבי יחזקאל, כאשר הצדדים מסכימים שהתשלום יהיה מהוון וישולם מיידית.הסכם זה אושר בו ביום וההחלטה על אישורו נחתמה בתאריך כ"ה באדר התשע"ח (12.3.18). בהחלטה על אישור ההסכם זו נמצאת הבהרה של כבוד הגר"נ גורטלר – בסעיף ד' להחלטה, כדלהלן:
י. הסכמת הצדדים שחלוקת הרכוש תהיה לפי חוק יחסי ממון. בית הדין יפנה את הצדדים לגישור שיביא אותם להסכמה בעניין חלוקת הרכוש תוך שתי ישיבות, ואם לא תהיה הסכמה – בית הדין יחליט.
בסעיף י' להסכם הגירושין נאמר:דיון והכרעה
הסכמת הצדדים שחלוקת הרכוש תהיה לפי חוק יחסי ממון. בית הדין יפנה את הצדדים לגישור שיביא אותם להסכמה בעניין חלוקת הרכוש תוך שתי ישיבות, ואם לא תהיה הסכמה – בית הדין יחליט.
כוונת הסעיף לממון שנצבר לצדדים בשנות הנישואין, מלבד הזכויות הסוציאליות שצברו הצדדים במקום עבודתם, שבזה דן סעיף ט' להסכם.
בית הדין ממנה את המגשר מנחם קליין שיביא את הצדדים להסכם בעניין סעיף זה. המזכירות תעביר לצדדים את פרטי המגשר, וכן למגשר את פרטי הצדדים.
אך הנה ידוע כי החוק הסמיך את בית הדין להפעיל שיקול דעת רחב, כדי לבחון עד כמה לפרוש את "יריעת השיתוף" כפי הוראת סעיף 8(2) לחוק זה. החוק הסמיך את בית הדין לבחון ולבדוק את הצדק והיושר המותאם לכל מקרה לגופו, לפי הנתונים המיוחדים המאפיינים את אותו מקרה. ועל כתפי בית הדין מוטלת האחריות לקבוע מה באמת צריך לחלוק בשווה.על פי סעיף 8(2) לחוק האמור הסיקו כי ההלוואה שפרע האב לאביו וכן המשכנתא ששולמה לא נכנסת למסת הנכסים שאמורים להתחלק וזה נימוקם:
הצדדים הסכימו למעשה עם נישואיהם על הפרדה רכושית ביניהם, שעל פיה כל אחד ינהל את כספו בנפרד מהשני, וכפי שאף התקיימה ההתנהלות הכספית בפועל. אולם מאחר שהאיש אשר קיבל על עצמו לזון, לפרנס ולכלכל את הבית, עשה זאת מתוך חשבונו הפרטי – אילו היה פותח חשבון ייעודי אליו היה מעביר מעת לעת סכומי כסף לכלכלת הבית, לא היה מתקיים שיתוף כלל בין הצדדים במקרה זה, וכפי הסכמת הצדדים, אולם מאחר והאיש כלכל את הבית מתוך חשבונו הפרטי – בזה למעשה הוא יצר שיתוף של האישה בחשבונו.הנה אחר העיון נראה כי לבית הדין ישנן שתי טענות מדוע יש להחריג את הכספים שהעביר לאביו ואת תשלומי המשכנתה.
אך ברור כי לכל הפחות הסכמת הצדדים להפרדה רכושית נשארת תקפה לגבי חוב שהיה ידוע ומפורסם קודם החתונה, והאישה ידעה כי עליו להחזירו מהכספים בחשבונו, וככל הנראה הסכימה לכך, ועינינו הרואות כי היא לא מיחתה בו בזמן שהחזיר את החוב לאביו, וזאת למרות כי ידוע וברור לה (גם עתה) כי אין שיתוף בדירה וכי החזר חוב זה נזקף לזכותו של האיש לבדו.
לפיכך, לעניות דעתנו, ברור כי אף שהאיש שיתף את האישה בפועל, יש לקבוע כי כוונת השיתוף היא מלבד ולאחר השבת החוב לאביו, שנולד קודם לנישואין. חוב זה היה ידוע לאישה עובר לנישואין, ובזמן הנישואין היא לא מצאה מקום להלין על פירעון החוב, אלא שעם הגירושין מבקשת היא החזר על מחצית. כאמור לעניות דעתנו אין זה צודק ואין זה נכון להיעתר לכך.
כמו כן נראה לעניות דעתנו גם לעניין תשלומי המשכנתה.
לכן לדעת הרוב יש לפסוק שאין לאזן את מה שפרע האיש בחוב לאביו ולמשכנתה.
ועיין מסגרת השולחן שכתב בשם מוהרש"ל (בביאורו לסמ"ג עשין מח) דאם אומר שבלבו היה למוחלו ועכשיו רוצה להתנקם ממנו לאיזה סיבה ותובעו – לא מהני תביעתו, דמחילה בלב הוי מחילה אף דנקיט שטרא בידיה. וכן הוכיח הסמ"ג (שם קכז, א), דאם לא כן היאך מחלה כתובתה מדלא תבעה כ"ה שנים (כתובות קד, א) – הלא לא דיברה כלום? על כרחך: מחילה בלב הוי מחילה אף דנקיט שטרא. ועיין שם. ובעיני יפלא הדבר, דלא מצינו בשום מקום דמחשבה מועיל, ואפילו הפקר והקדש ונדר – בכולהו בעינן דיבור ממש, לבד בקדשי מזבח מהני ביה מחשבה משום דכתיב קרא (שמות לה, כב) "כל נדיב לב", כדאיתא בפרק שבועות שתים (שבועות כו, ב). ואפשר מדין 'סילוק' נגעו ביה, אלא דלא מהני סילוק כי אם בדבר שעדיין לא בא לידו כלום, כמו 'כותב לה ועודה ארוסה', אבל בעל חוב – לא מהני סילוק, וכדאיתא בפרק הכותב (כתובות פג, א) להדיא, עיין שם. ועוד, דהא תנן "מצא שוברין לא יחזיר", בפרק קמא דמציעא (יח, א) "שמא כתובין היו ונמלך עליהן שלא ליתנן", ולישנא ד"נמלך" משמע דהיה בדעתו למחול, ואם כן כי נמלך מאי הוי הא כבר זכה הלוה במחשבה?וכן כתב נתיבות המשפט (שם ביאורים ס"ק ה):
שוב מצאתי במוהרי"ט חלק ב (חושן משפט) סימן מ"ה – עמד בחקירה של המחשבה, דכמה סוגיות מורה דמהני דברים שבלבו וכמה סוגיות מורות דלא מהני דברים שבלב, ולזה העלה דהיכא דידוע לכל העולם מה שבלבו – כגון שלש שנים, דחזקה מחיל – לא הוי דברים שבלב, אבל היכא דאינו ידוע לכל מחשבתו הוו להו דברים שבלב ולא מהני. ועיין שם, והוא אמיתי. וכן כתב במרדכי (כתובות סימן רנד) גבי נדרי אונסין דמחשב בלבו "היום" (נדרים כח, א) ולא הוי דברים שבלב, לפי שידוע בלב כל אדם שזה מחמת אונס הוא נודר ובלבו "היום", ועיין שם. והיינו נמי טעמא דשהתה כ"ה שנים דמחלה מדלא תבעה, דהוא נמי ידוע מחשבתה לכל העולם, ולא הוי דברים שבלב כיון דידוע בלב כל אדם. והיינו נמי טעמא דטענו חיטין והודה בשעורין, דהוא פטור משעורין לפי שמחל, כמבואר בסימן פ"ח (סעיף יב בהג"ה), דהוא נמי בלב כל אדם: מדלא תובעו ודאי מחל. וכן גבי הפקר כהאי גוונא מועיל אפילו בלב, אם הוא ידוע לכל, וכדאיתא בפרק קמא דשבת (יח, ב) גבי גיגית ונר – לבית שמאי דאית להו שביתת כלים, דאפקורי מפקר להו, והוא בלב בלבד, אלא לפי שידוע לכל וכמו שכתבו תוספות שם (ד"ה דמפקרא). אבל זה שמחל בלב ואינו ידוע מחשבתו לשום אדם – ואפילו כתב שובר נמי לא מוכח דמוחל עכשיו, דאפשר רוצה למוחלו אחר כך בנתינת השובר – אם כן: דברים שבלב בלבד הוי ולא הוי דברים. וזה ברור.
כתב הרש"ל (בביאורו על הסמ"ג עשין מח) דאם אמר התובע שהיה בדעתו למחול לו, רק עכשיו תובעו שרוצה להתנקם ממנו, דאין יכול לתובעו, דמחילה במחשבה הוי מחילה, וראיה מאשה ששהתה כ"ה שנים דמחלה כתובתה וכו' (כתובות קד ע"א). ויפה השיג בקצות החושן (ס"ק א) ממה שכתב מהרי"ט (חושן משפט חלק ב סימן מה) דלא אזלינן בתר המחשבה רק במקום דאיכא אומדנא דמוכח לכל העולם, עיין שם. אמנם נראה דדוקא מחילה על הדבר שכבר נתחייב לו לא מהני, אבל ב"דור עמי" או "אכול עמי", שאומר שהיה בדעתו למחול לו – ודאי מהני מחשבתו, דהוי כנתנו למתנה בשעת מעשה. ופשוט.מדבריהם משמע שגם במחילה – רק בדברים שהם בליבו ובלב כל אדם אמרינן דהוו דברים, ואם כן, בנידון דידן, שהאישה לא אמרה דבר, אלא שבית הדין כתב בלשון לכאורה – "ככל הנראה" – שהיא מחלה, דבר שהיא עצמה מכחישה אותו ואומרת שמעולם לא מחלה, אין זו מחילה. ועוד: האומדנה כאן היא הפוכה, שהרי הבעל העביר את הכסף לאביו לאחר שתבע גירושין, וודאי שבכהאי גוונא לא מחלה.
כדי להצדיק סטייה מכלל זה יש צורך בקיומן של נסיבות מיוחדות, ולשם כך לבחון את מכלול נסיבותיו של כל מקרה לגופו בהתחשב בכלל השיקולים הרלוונטיים.בבע"מ 638/04 ח.ר. נ' ר.ר (פורסם בנבו) נקבע כי:
מן הראוי שהשימוש בסעיף 8(2) לחוק יחסי ממון, ייעשה במשורה ובמקרים חריגים ביותר. עצם יישומו של סעיף זה, פוגע בוודאות המשפטית ובציפיות הצדדים. כמו כן, יש בו גם משום פגיעה בזכות הקניין של בן הזוג שמחצית הרכוש הינה שלו (זכות, שכיום היא חוקתית, מכוח סעיף 3 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, הקובע כי "אין פוגעים בקניינו של אדם"), ובית המשפט מכוח סעיף 8(2) הנ"ל, רוצה לקחת חלק מרכוש זה ולהעבירו לבן הזוג האחר.עיון בפסקי הדין מעלה כי הביטויים להחלת סעיף 8(2) לחוק יחסי ממון הינם "חריגים", "יוצאים מן הכלל", "חוסר איזון בולט", "במשורה", "בנסיבות מיוחדות", דהיינו: יש לעשות שימוש בסעיף זה באופן זהיר ביותר כדי שלא ליצור מדרון חלקלק.
א. נסיבות הקשורות ביכולות הכלכליות של כל אחד מהצדדים לאחר גירושיהם (יכולת הכנסה, נכסי קריירה וכיו"ב); אלה הן נסיבות "קלאסיות" העונות על הגדרת כבוד בית המשפט המחוזי של "חוסר איזון בולט באופן מיוחד", מבחינה כלכלית.שיקולי צדק והגינות
ב. נסיבות מיוחדות הקשורות בצבירות הנכסים על שם מי מבני הזוג– מקרה בו לאחד מהצדדים נכסים "חיצוניים" רבים (מירושה או ממתנות), מקרה בו אחד הצדדים בחר להכניס את זכויותיו החיצוניות לתוך הקופה המשותפת בעוד השני מסרב לעשות כן, וכיוצ"ב.
ג. נסיבות הקשורות בהתנהגות מי מהצדדים– מקרים בהם התנהגות הצדדים מביאה לכך שתחושת הצדק מתקוממת כנגד יישום פשטני של הוראות חוק יחסי ממון.
הרב דוד ברוך לאו – נשיא | הרב אליעזר איגרא | הרב מיכאל עמוס |