ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב דניאל אדרי הרב אלעד עלי הרב משה זאדה |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 1195798/17 | |
תאריך: |
י"ד באב התשפ"ג
01/08/2023 | |||
מבקש |
פלוני
בא כוח המבקש עו"ד ענבר רון | |||
משיבה |
פלונית
בא כוח המשיבה עו"ד מירב כהן | |||
הנדון: | דחיית בקשה לביטול הסכם על רקע מצב נפשי מעורער | |||
נושא הדיון: | דחיית בקשה לביטול הסכם על רקע מצב נפשי מעורער |
כתוב בתשובות הרשב"א סימן תרכ"ט, על עם הארץ שבא לגרש את אשתו ואמרו לו ב"ד שיפרע לה כתובתה, ואמר שלא הבין כשקרא החזן הכתובה ולא הבין התנאים, ושאלו את פי ה"ר מאיר והשיב דשומעין לו, והוא אומר דאין שומעין לו, דחזקה שהעידו עדים בע"פ ועל פיו חתמו בו, ואם אין אתה אומר כן, לא הנחת חיוב לעם הארץ ולא על הנשים שכולם יטענו כן, ואין אלו אלא דברי תימה, אבל מה אעשה שכבר הורה זקן ויושב בישיבה חכם עם איש שיבה.וכתב על כך הבית יוסף:
"ואיני יודע למה נחבא אל הכלים, משום דחזא גברא, כיון דתיובתא לא חזא, ולעניין הלכה ס"ל כדברי הרשב"א משום דאם לא כן לא שבקת חיי, דכל עמי הארץ יאמרו כן".וכן פסק בשולחן ערוך חושן משפט סימן ס"א סעיף י"ג:
"מי שטוען על כתובת אשתו שהיה עם הארץ ולא הבין כשקרא החזן הכתובה והתנאים, אין שומעין לו".הש"ך (שם ס"ק יח) כתב שגם אם ידוע שאינו מבין את לשון השטר מתחייב הוא באמור בו היות שקיבל על עצמו ושתק.
"כדי להביא את בית המשפט לידי ביטול החוזה בגין טעות שאינה ידועה לצד השני, על הטועה לשכנע את בית המשפט כי שקלול מצב הדברים ואיזון עמדותיהם ונסיבותיהם מצדיק ביטול."גם הטענה שההסכם מקפח את אחד הצדדים לכשעצמה אינה סיבה לביטול הסכם.
יובהר הליך אישור הסכם גירושין בפני בית הדין אינו הליך בעל אופי אדווסרי אינו הליך שנועד להכריע בהכרעה שיפוטית בין שני יריבים המתעמתים ביניהם. אישור הסכם ממון הוא הליך פורמאלי שאינו מצריך דיון מהותי לגופן של הסוגיות הנכללות בהסכם (בג"ץ 8578/01 חליווה נגד חליווה).ונוסיף ונצטט מפס"ד של בהמ"ש העליון ע"א 189/95 שבו נכתב כדלהלן:
"הרי שכאן מדובר שאישור הסכם ממון לפי חוק יחסי ממון בין בני זוג. אישור כזה אינו "פסק דין" אין הוא מכריע במחלוקת שבין הצדדים. אין בית המשפט בודק את תוכנו של הסכם הממון המובא בפניו לשם אישור תוכנו ואין הוא אמור לאשר את תוכנו. כל שעושה בית המשפט הוא מתן אישור להסכם לאחר שנוכח שבני הזוג עשו אותו בהסכמה חופשית ובהבינם את משמעותו ואת תוצאותיו (סעיף 2 (ב) לחוק יחסי ממון בין בני זוג)". על כן אין מתפקידה של הערכאה השיפוטית המאשרת את ההסכם להתערב בהסדרים הרכושיים הקבועים בו מתוך ניסיון לשנותו או להשיג איזון רכושי אחר ממה שהוסכם בהסכם בטרם שהצדדים הופיעו לאישור ההסכם. אלא קודם לאישור ההסכם יש לוודא שהצדדים הבינו את פרטי ההסכם ומשמעותו וכי ההסכם נחתם ברצון חופשי ואינו פוגע בתקנת הציבור. יתכן שצד אחד להסכם הסכים להתחייב בהתחייבויות מרחיקות לכת על מנת להשיג יעד מסוים החשוב לו באותה שעה ולשם השגתו הוא מסכים לשלם מחיר כבד וזאת לאחר שהפעיל שיקול דעת בטרם חתם על ההסכם. בנסיבות אלו בית הדין יאשר את ההסכם בכפוף לתנאים הנ"ל ובכפוף לכך שההתחייבויות שבהסכם בתוקף על פי ההלכה. עכ"ל.לא אחת קורה שבן הזוג, אם זה האיש או האישה, בכדי לקדם את הליך הגירושין או שלום בית, מסכים לתנאים מופלגים, עיין בתמ"ש 23200/96 שם נכתב:
"יש לא אחת, שבן זוג, כדי לקדם גירושין או שלום בית, מסכים לתנאים שהם מבחינה אובייקטיבית גרועים, אך מחישים את שלום הבית או הגירושין. שיקולי כדאיות של בן הזוג, אינם עילה להתערבות בית המשפט בהסכמים שנכרתו בין בני זוג ואושרו כדין."אולם, גם אם נקבל את דברי האיש וב"כ כפי שטענו שהיו בהסכם זה תנאים בלתי סבירים, עדיין אין בכך כדי לבטל הסכם שנחתם ע"י שני צדדים. הסברא היא שייתכן וכדי לסיים את הסכסוך, צד אחד מוכן לעשות וויתורים גדולים ומרחיקי לכת משיקוליו הוא.
"הצדדים להתקשרות הם הדואגים לענייניהם וכו', אפשר שצד זה המתקשר בחוזה מודע לכך כי ההישגים הם בעיקר לזולתו ובכל זאת מטעמים הרצויים לו הוא מתקשר באותו הסכם אל לו לבית המשפט להתערב בכגון דא וכו'."סברה זו מתאימה ונכונה במקרים רבים, וכל שכן במקרה דנן, ועיין פסק דינו של הגר"א שיינפלד, שורת הדין כרך טו.
"בעל שהעביר לאשתו בהסכמת גירושין כל זכויות או תגמולין שיבואו בגין בנם המנוח אם יכול לאחר מיכן לחזור מהסכמתווהוא הדין במקרה דידן, האיש רצה בהסכם היות ולדבריו האישה הבטיחה שתחזור לחיות איתו, האיש עצמו אישר שהוא מודע לכל האמור בהסכם. לדברי האישה האיש התקשר אליה בתאריך 25.4.20 והודיע לה שהוא מוחק את התביעה על דירת המגורים, ואף שלח מייל למחרת (26.4.20) לבאת כוחו ובה הסביר לה למה הוא מוותר על הדירה ולמה החליט למחוק את התביעה. וגם אם נאמר כדבריו שהאישה הכתיבה לו את ההסכם והוא כתב את שהוכתב לו, בסופו של דבר האיש מיוזמתו העביר את הדברים לבאת כוחו ושתי ב"כ הצדדים ניסחו את ההסכם שאושר ע"י הצדדים. ויותר מזה, ב"כ הצדדים שוחחו עם הצדדים כאשר האיש ב"זום" הקריאו את ההסכם. האיש הצהיר שהוא מכיר את ההסכם ומבין אותו ואף מפרט מדוע החליט את שהחליט. האיש אף מאשר לב"כ עו"ד רון שהוא מבין שלא יהיה ניתן לחזור בו מההסכם, ואף בדיון שנערך בבית הדין בו האיש משתתף ב"זום", האיש מאשר את ההסכם, משכך יש לומר דהווי אונסא דנפשיה והאיש היה מודע להכול והוא שרצה בזאת ואין כאן כפיה או אונס.
ערעור של האב על שתי החלטות של כבו' ביה"ד האזורי בחיפה מתאריכים כ"ה כסלו וי"ז טבת תשמ"א. בהחלטה מיום כ"ה כסלו נאמר: על משרד הביטחון להעביר את כל התגמולים בגין בן המנוח של הצדדים לאישה בלבד כפי שהתחייב הבעל בהסכם הגירושין שקבל תוקף חוקי של פסק דין.
ובהחלטה נוספת מיום י"ז טבת נאמר: לאור החומר שבתיק ביה"ד מחייב את הנתבע לקיים את האמור בהסכם הגירושין סעי' ה' ובו נאמר "כל זכויות או תשלומים שיבואו בגין המנוח הבן יעברו לזכות האישה" לכן על הנתבע לתת הוראה בלתי חוזרת לבנק שהתגמולים הבאים בגין הבן יעברו מדי חדש בחדשו לזכות האישה.
"... ראשית דבר. המערער הצהיר וחתם בחתימת ידו על כתב הבקשה לזירוז הגירושין כי חתם על ההסכם מרצונו הטוב. וא"כ שוב איננו נאמן לטעון שנלחץ בזמנו להסכים לכך, ואפילו לו הסכים לכך מפני שלא הייתה לו ברירה ורצה שהאישה תקבל את הגט, הא בכה"ג של אנוס מחמת עצמו לא נקרא אונס כדנפסק בחו"מ סי' ר"ה סעי' י"ב דבאונס דאתי ליה מנפשיה כגון מי שמוכר מפני שהוא דחוק למעות וכו' לא הוי אונסא וזביניה זביני. וכאן בנידוננו הא קיבל משום כך את התמורה הגדולה שרצה לקבל, דמשום כך הסכימה האישה לקבל את גיטה, ואפילו אילו היה מוסר מודעה על כך הייתה נוצרת אז בעיה על עצם הגט דהיה יוצא הדבר כאילו נתנו לה הג"פ בערמה. היות ולא הסכימה לקבל גיטה בלי התחייבות זאת מצד המערער, ויעוין בקצוה"ח בסי' ר"ה סק"ו שכותב דכל שהמוכר מסר מודעה א"כ לא קנה הלוקח כלום וממילא יכול נמי הלוקח לחזור וכו' יעו"ש ואכמ"ל בנקודה זאת מכיון שבנידוננו לא היה למעשה כל מסירת מודעא, ולא מאמינים לו שלא חשב על כך ברצינות, ואפילו אם כן חשב הו"ל דברים שבלב שאינם דברים)... אפ"ה מהני בנידוננו לשון כזה של הסכמה שיחשב עי"כ כהתחייבות והקנאה באופן שלא יוכל לחזור מזה, כי הרי מנהג המדינה הוא שעריכת הסכם בין צדדים וחתימתם עליו מחייב את הצדדים שלא יוכלו לחזור בהם, ומכל שכן שהוא כן כאשר מקבלים עליו גם אישור בית דין, או בית משפט, ואם כן הרי חתימה על הסכם כזה הוא כעין סיטומתא, שנפסק על זה בחו"מ סי' ר"א סעי' א' שנחשב זה קנין גמור ואין אחד מהם יכול לחזור בו. ולא עוד אלא שיש לזה עדיפות מקנין רגיל שמהני זה אפילו בדבר שלא בא לעולם כמבואר בשו"ת הרא"ש כלל י"ג סי' כ', צוין גם בחידושי הגרע"א ופ"ת שם סק"ב, והחרה לפסוק כן בשו"ת חתם סופר חחו"מ סימן ס"ו ע"ש, ומועיל זה גם באסמכתא (שטען מזה ב"כ המערער) כדמבואר בשו"ת חתם סופר שם, וכמו כן מועיל זה אפילו בדבר שאין בו ממש כמבואר בשו"ת מהרש"ל סי' ל"ו, ויעוין עוד בספר משפט שלום להגאון המהרש"ם ז"ל בסי' ר"א סק"ג שמביא משו"ת שם אריה חחו"מ סי' ל' שפסק בפשיטות דסוגיין דעלמא דסיטומתא מהני גם בדבר שלב"ל ואין בו ממש וכמו"כ כותב שם דגם לענין ההתחייבות מהני קנין סיטומתא עיי"ש.
נוסף להאמור. בנידוננו, הצדדים הרי הגישו למעשה את ההסכם לפני ביה"ד וביקשו את אישורו, וכתוצאה מזה, לזרז במדת האפשר את הליכי הגירושין, וביה"ד נענה להם ומילאו את מבוקשם, והרי הלכה היא בחו"מ סי' כ"ב סעי' ג' דדבר שקיבל עליו בפני בי"ד ויצא חוץ לבי"ד אינו יכול לחזור בו דזה הוי גמר דין דידיה, ומסביר הסמ"ע בסק"ב דהוא זה, מפני דכל מה שמקבל אדם בבית דין אינו יכול לחזור בו, ויעו"ש גם בש"ך ונתה"מ, ודון מינה במכש"כ שלא יוכל לחזור בו כאשר העלה את דבר הסכמתו על הכתב וחתם עליו בחת"י, כבנידוננו. אשר עי"כ מקבל זה תוקף של שטר כדמתבאר בחו"מ סי' מ'. והגם דבחו"מ שם סי' כ"ב מובא דיש חולקין ע"ז, אבל, ראשית כל בסתם ואח"כ מחלוקת אמרינן דהלכה כסתם (יעוין בשד"ח כללי הפוסקים סי' י"ד אות י"ב ע"ש), ושנית, בכל כגון דא שהעלה את הסכמתו בכתב, ולא עוד שביה"ד נענה למבוקשו ועשה מעשה לאשר ולקיים את ההסכמה ולתת לכך תוקף של פסק דין, יש לומר שגם החולקין יודו שמהני בכה"ג שלא יוכל יותר לחזור בו. (ויעוין גם לעיל סי' נ' באריכות)". והערעור נדחה.
"הבעל: תשאלו אותה אם היא בגדה בי.
בית הדין: היית עם גבר זר?
האישה: אני מקבלת כל מה שהוא יאמר.
ב"כ האישה: הבעל סרסר אותה עם גבר אחר ואם זה נכון אז צריך לתת גט.
בית הדין: ספרי לנו.
האישה: הוא אמר שאני מגעילה אותו ושלא מגיע לי שהוא יתקרב אלי ושאני פג תוקף אז הוא הביא חבר שלו בבית וביקש ממנו.
הבעל מתפרץ.
[...]
האישה: הוא נתן לו להיכנס הבית והוא אמר לו שיגע בי ושאני רכוש שלו ושאני מגעילה אותו ואמר לו תעשה עם אשתי מה שאתה רוצה והוא איים עלי שאם אני לא אשתף פעולה הוא יהרוג אותי.
בית הדין: הייתם ביחסי אישות?
האישה: כן.
בית הדין: למה הסכמת?
האישה: לא הסכמתי זה היה אונס.
בית הדין: למה הסכמת?
האישה: היה לי פחד מהבעל.
בית הדין: הוא היה לידכם?
האישה: כן.
בית הדין: את רוצה שנאמין לך?
האישה: כן.
בית הדין: את מוכנה להיבדק בפוליגרף?
האישה: כן.
בית הדין: כמה פעמים זה היה?
האישה: כמה פעמים.
בית הדין: אז את רצית?
האישה: לא, הוא היה מביא אותו כמה פעמים.
בית הדין: למה את לא התלוננת?
האישה: פחדתי, לא היה בי כוח נפשי לצאת מזה.
בית הדין: כמה זמן היית איתו?
האישה: כל פעם שהבעל היה מגיע לארץ.
בית הדין: וכשהבעל היה בחו"ל?
האישה: מה פתאום.
בית הדין: מה שמו?
האישה: ר'.
בית הדין: היכן הוא גר?
האישה: אני לא בטוחה.
בית הדין: יש לך את מספר הטלפון שלו?
האישה: אני יכולה לבדוק בבית הוא חבר שלו.
בית הדין: אתה מכיר אותו?
הבעל: הכול שקר וכזב, אני מכיר אותו אולם מעולם אני לא הבאתי אותו הביתה.
[...]
בית הדין: אתה לוקח סמים?
הבעל: בחיים לא. תשאלו אותה אם היא לוקחת סמים.
בית הדין מקיים גישור
בית הדין: יסודר גט היום.
ב"כ האישה: מבוקש שצו הגנה יוותר על כנו.
בית הדין: יש להגיש בקשה אנו כעת רק בעניין הגט.
בית הדין עורך בירור שמות
הבעל: יש לה עוד גבר בשם ג' הוא קצין מודיעין הם יחד מתכתבים אני דיברתי עם אשתו.
בית הדין: יירשם שאם תרצה להינשא לו יש לערוך בירור."
"מטופל במצב טוב כמעט בהיפומניה, מבקר את מעשיו לחלוטין, קשור לדבריו לקשיים בחיים הזוגיים שלו עם אשתו השנייה ממנה הוא בהליך גירושין, והוא גם מקשר זאת לסגירת חנות שלו כתוצאה ממגפת הקורונה וכתוצאה מקשיים כלכליים, אבל גם למצב בעולם באופן כללי."האיש קיבל טיפול תרופתי והופנה לטיפול במרכז הפסיכיאטרי.
לאור כל האמור לעיל קובע בית הדין כי בקשת האיש לביטול הסכם נדחית.ניתן לפרסם לאחר השמטת פרטים מזהים.
הרב דניאל אדרי – אב"ד | הרב אלעד עלי | הרב משה זאדה |