ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יעקב זמיר הרב יצחק יוסף הרב מיכאל עמוס |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 1337422/2,3 | |
תאריך: |
כ"ד בכסלו התשפ"ג
18.12.2022 | |||
מערער |
בתיק המזונות) – משיב (בתיק הכתובה): פלוני
בא כוח המערער עו"ד יואב מזא"ה, עו"ד מיכל זלצמן ועו"ד ליאת זך | |||
משיבה |
(בתיק המזונות) – מערערת (בתיק הכתובה):פלונית
בא כוח המשיבה עו"ד שמעון אשואל | |||
הנדון: | מזונות ילדים ''מדין צדקה'' כשהאב דל והאם משתכרת; כתובה מוגזמת – ביסוס המנהג לחייב בחלקה לפחות ולא לקבוע כי כולה בטלה | |||
נושא הדיון: | מזונות ילדים ''מדין צדקה'' כשהאב דל והאם משתכרת; כתובה מוגזמת ביסוס המנהג לחייבבחלקה לפחות |
בית הדין פוסק:לאחר מכן ביקשה האם להגדיל את מזונות הילדים בגין האילוץ לשכור דירה יותר גדולה בדמי שכירות של 5,200 ש"ח לחודש. בהתאם לתביעה ולהוראת בית הדין הגדול התקיים דיון בבית הדין האזורי אשר שמע טענות הצדדים: האב טען כי במציאות המשמורת משותפת, האם הודתה בכך אך טענה כי לא תמיד האב עומד בהתחייבות זאת. בנוסף טען האב כי היות שמזונות הקטנים הם 'מדין צדקה', המשמורת משותפת, והאם משתכרת הרבה יותר ממנו – אין מקום לחייבו.
האב [פלוני] חייב לשלם סך של 1,150 ש"ח לחודש לאם [פלונית] בעבור מזונות כל אחד משני הילדים הקטינים.
כמו כן יישא האב בסך 1,680 ש"ח לחודש עבור מדורם של הקטינים.
בנוסף ישא האב במחצית הוצאות חינוך הקטינים (כולל צהרונים) ובמחציות הוצאותיהם הרפואיות אשר אינן כלולות בסל הבריאות.
מדובר בשני קטינים: [א'] – בן תשע שנים ו[ב'] – בת חמש וחצי שנים.טענות האב
בית הדין סבור כי בנסיבות אלה שחיוב המזונות של הקטין [א'] הוא מדין צדקה, והוא אינו מקטני קטינים, יש להתחשב בגובה ההשתכרות ובמשמורת המשותפת של הקטינים שבשלה בחצי חודש הקטינים ניזונים אצל האב.
עניין המדור, גם בנסיבות אלה, הוא שונה למרות הלינה השווה:
תשלום המדור נקבע כתשלום חודשי. כלומר: האם נדרשת לשלם שכר דירה חודשי עבור ימי הלינה שהילדים לנים אצלה, אף שהם גרים אצלה בחישוב מצטבר רק חצי חודש.
בהתאם לאמור:
על האב לשלם עבור הקטינה [ב'] סך של 1,150 ש"ח לחודש, ובעבור הקטין [א'] ישלם האב סך של 700 ש"ח לחודש.
בעבור דמי המדור ישלם האב סך של 1,680 ש"ח (40% מדמי המדור מתוך שכירות של 4200 ש"ח). שכירת מדור יקר יותר אינה סיבה להעלות את דמי השכירות, הואיל וחיוב זה הוא 'לפי צרכם' ואין בו דין 'עולה עמו ואינה יורדת עמו' כמו במזונות אישה.
בסך הכול על האב לשלם סך של 3,530 ש"ח מדי חודש בחודשו.
גם אם האשה מרוויחה כמו הבעל ודורשת מזונות לילדים מעל גיל שש יש לחייב הבעל והאשה גם כן לפרנס הילדים שלהם מדין צדקה כי חובת האב גם כן אינה אלא מדין צדקה ואם הוא אמיד כופין אותו, וכן כשהיא אמידה ויש לה רווחים טובים.העולה הוא שיש לאזן את גובה חיוב המזונות בין הצדדים כששניהם אמידים ולחייב את האם גם כן כאשר חיוב מזונותיהם 'מדין צדקה', קרי: מעל גיל שש. במקרה שלפנינו אין חולק כי האם משתכרת יותר מן האב, אך ישנה מחלוקת בכושר רמת השתכרות האב כאשר האב טוען שהוא עני ובית הדין האזורי נוכח לא כטענת האב.
לאור האמור לכאורה אין התחייבות כתובה בסך מאתים וארבעים מליון שקל תופסת. (ויש לדון האם תופסת לגבי שאר חלקי הכתובה, ולכאורה באנו לשאלה של "קני את וחמור" שהלכה קנה מחצה, כמבואר בחושן משפט רג וסמ"ע [שם ס"ק] ח ונתיבות המשפט שם [ס"ק] כג, ועיין פתחי תשובה שם [ס"ק] ד ושם ציין לבית שמואל מא, ה וחלקת מחוקק מא, ד באומר "כולכם" שהראוי לקנין ושאינו ראוי נכללו בתיבה אחת – שלא קנה כלום.) ועיין מחלוקת הרא"ש ורי"ף בב"מ קד שם שאם אמר "אם אוביר ולא אעביד אשלם אלפא זוזי", האם חייב לשלם לפחות במיטב, שלדעת הרי"ף חייב ולדעת הרא"ש פטור אלא אם כן המנהג לכתוב. ויש לדון האם המנהג היום לכתוב כתובה גדולה יותר מכתובה שתקנו חכמים, ולא – נשאר הבעל חייב לאשתו אלא כתובה דאורייתא שהיא בימינו סכום פעוט וחסר משמעות, השוה למחיר קילו כסף, שכיום הוא 654 ש"ח.עד כאן. ועל זה נסמך גם כן הרב בר־שלום בעל משפט הכתובה שרק בכתובה אשכנזית יש מנהג לחייב במאתיים זקוקים, מה שאין כן בכתובות ספרדיות.
אמנם באגרות משה אבן העזר חלק ד סימנים צא–צב כותב שיש חיוב מן הדין על פי תקנת הגאונים שתקנו לשלם כמשקל הזקוקים במקום שאין לכתובה ערך חשוב, וזאת כדי למנוע גרושין, וגם בשווי זה אין לה "חינא" ואדרבא הוא גנאי לנשים שלא ימנע אדם מלגרש בגלל סכום זה. אלא שמסתבר שתקנה זו קיימת רק אצל האשכנזים הנוהגים לכתוב בכתובה מאתים זקוקים, ומכל מקום יש מקום לצרף את דבריו כסניף.
ומכל מקום צריך עיון אם יש לה תוספת. ונראה דיש לה כיון שנסתחפה שדהו וכמו שכתב מרן סימן קי"ז באשה שרואה דם מחמת תשמיש, ויתן הכתובה כולה. אלא דיש לומר דלא חייבוהו אלא בתוספת שמוסיף מדעתו ורצונו אבל תוספת שהוא מנהג ובעל כרחו עושה אותו – נראה דלא נהגו כן אלא שלא יגרש חנם. אבל אם מוכרח לגרש מחמת שאומרים לו שיש לו סכנה וחמירא סכנתא מאיסורא – נראה דאדעתא דהכי לא הנהיגו. וכעין זה חלקו הרבנים מהריב"ץ זלה"ה והרב א"ז המשבי"ר זלה"ה דאף דקיימא לן בממאנת יש לה תוספת – הני מילי בתוספת שמוסיף מרצונו, אבל התוספת שבעל כרחו מצד המנהג אין לה. ואפשר דהוא הדין הכא: כיון שמוכרח להוציאה אין לה תוספת. וצריך עיון, וראוי לפשר.ובשו"ת דברי שלום (משאש, אבן העזר סימן יא) הובא פסק דינו של הגאון רבי יעקב בירדוגו בענין אישה עקרה שזה לה יותר מחמש־עשרה שנים שלא ילדה ומחמת כן רוצה בעלה לגרשה, ופסק הרב:
נראה פשוט שהוא פטור מתוספת כתובה ואינו חייב לפרוע לה אלא עיקר כתובה וסכי הנדוניא, וכמו שיש בידינו תקנה ופסק מהרה"ג אדוני מורי זקני המלאך רפאל זצוק"ל שכל שאינו מגרש להשבעת עינו, בנתינת עינו לישא אשה אחרת, רק לסיבה מהסיבות – כגון ששהה עם אשתו עשר שנים ולא היה לה ממנה זרע של קיימא, שמן התקנה יוכל לישא אשה אחרת על אשתו, ולא אתדר ליה בשתי נשים וירצה לגרש – שלא יתחייב לפרוע כי אם עיקר כתובה דווקא ונדוניא שהכניסה לו במושלם [...] ולכן קם דינא כמו שכתבתי שפטור הוא הבעל מתוספת כתובה.והסכימו עמו שם הרבנים הגאונים רבי רפאל אבן צור, רבי שלום משאש ורבי שמואל עמאר זצ"ל, עיין שם.
היוצא מהאמור שאם רוצה לגרשה חייב לתת לה כתובתה, דמזלו גרם ונסתחפה שדהו, ואם אינו רוצה לפרוע לה כתובתה אינו יכול למנוע ממנה שאר כסות ועונה [...] אלא שהרב בית שמואל הקשה דאיך נוכל לכוף אותו לבוא עליה להוליד בני שנואה כיון דמאיסא עליו.והסכים עם פסק דין זה (שם) הרה"ג רבי יקותיאל אלבאז זצ"ל. עיין שם.
מכל מקום שאר דברים חוץ מעונה ודאי שאינו יכול למנוע ממנה כיון שאין העיכוב בא מצדה. אלא שמצד אחר אתינא עלה דהא מילתא לזכות הבעל ולפוטרו מקצת, ועל מי יש לנו להשען? על אילן גדול הרב כמוהר"ר יעב"ץ זלה"ה, והוא שבזמן הזה שמוסיפין בשומת נדוניא יותר מחציה, כאשר עינינו הרואות שנתפשט מנהג זה בעירנו זאת ועושין כתובות גדולות – מה שאין הבעל יכול לסבול [=לשאת] – בזה לא דיברו חכמים, שימכור אפילו שער ראשו ויהיה עני, ולא זו בלבד אלא שישאר משועבד במה שנשאר וגם עד זקנה ושיבה, אלא שאם ירצה לפרוע לה כתובתה ולגרשה, אין לחייבו בכל סכי כתובתה רק יתן נדונייתה ויוסיף מעט כפי כוחו, והשאר מבטלו בלבו ודיו [...] וכן מפורש בפסק דין שכתב הרב מוהר"ר ישועה בן חמו זלה"ה [...] והרב מוהר"ר יעב"ץ ז"ל חלק עליו והעלה שאינו חייב לפרוע לה כתובתה כמשפט הבנות, וכל שכן בזמן הזה שהכתובות גדולות, אלא יעשו בית דין פשרה ויאמרו לה "טול [טלי] מה שהבאת מבית אביך", ועוד יוסיף לה הבעל סך מה משלו, כפי כח הסבל, ויפטרנה. עד כאן לשונו.
ובאמת נדון דידן אתי במכל שכן מנדון הרב ז"ל, דבזמניהם לא היו עושים כתובות גדולות כל כך, ואפילו הכי קרי להו גדולות, וכל שכן בזמנינו זה, שמפליגין בשומא ועושין כתובות גדולות הרבה ועוד [...] כל שכן בנדון דידן שאינה ראויה לביאה משום סכנה ועוד משום מאיסותא – ודאי דאין עליו חיוב הכתובה מושלם, רק לפי ראות עיני בית דין וכפי כח הסבל.
אך מה שכתב הרב מוהרר"ב ז"ל [=מוה"ר רפאל בירדוגו (בתשובה שהובאה לעיל והובאה בהמשך הדברים בהלכה למשה)] דין זה גם באופן שהיו המומין אחר הנישואין באופן שנסתחפה שדהו, ועם כל זה פסק דלא יתן לה אלא מה שהוסיף מרצונו – הוא תמוה, דלא אמרו זה מהריב"ץ [=רבי יעקב בן צור] והמשבי"ר [=רבי משה בירדוגו] ז"ל, שמהם הביא ראיה [ראה להלן], אלא היכא שהוא פטור מעיקר כתובה כיון שאינו מדעתו הכי נמי פטור מתוספת שמוסיף שלא מדעתו, אבל היכא דהוא חייב בעיקר ותוספת, כגון שנסתחפה שדהו, פשיטא שחייב בכל התוספת בכללותם – ממה נפשך: מה שהוסיף מדעתו חייב בו משום תוספת, ומה שהוא מצד המנהג גם כן חייב בו מדי דהוי אעיקר כתובה שהוא שוה לה [...]עד כאן מפסק דין האמור של חבר המותב הרב זמיר השייך לענייננו.
והנה התוספת שלנו היום – יש להסתפק אם כולה מצד המנהג, שלפי הנראה לכאורה שאין מנהג בזה ואין לנו דבר קצוב, לא שליש ולא רביע, וכל אחד עושה כרצונו כפי מה שמתפשרים ביניהם החתן והכלה, ואותם העושים עשרים מיליון או יותר יוכלו לעשות אפילו יו"ד [נראה שכוונתו: עשירית] ודיים והותר, ורק מרצונו הטוב מוסיף לה סך גדול [...] ובחושבו שלעולם לא יצטרך לגרש ולפרוע. אך מצד אחר: הרי מוכרח להוסיף שומא גדולה על כל פנים אפילו אחרון שבאחרונים. ולכן לקוצר דעתי ראוי לבית דין לחקור ולפשר על זה הדרך, דהיינו: התוספת שאין פחות ממנה ומוכרח לעשותה לפי כבודה וכבוד משפחתה – יהיה פטור, ואת היותר על זה – חובתו לפרוע לה, כיון שהוא מרצונו ולא מחמת מנהג. (ובתשובה מאוחרת לזה הארכתי יותר. עיין שם.)
ראוי לבית דין לחקור ולפשר על זה הדרך, דהיינו: התוספת שאין פחות ממנה ומוכרח לעשותה לפי כבודה וכבוד משפחתה – יהיה פטור. ואת היותר על זה – חובתו לפרוע לה, כיון שהוא מרצונו ולא מחמת מנהג.ומבואר מדבריו שבכתובה מוגזמת ישנם שני מנהגים: ישנו מנהג ברור של כתובה מוגזמת, הסכום המופרז שהוא לכבוד המשפחה והחברים שאותו לא התכוון לתת, ובזה יהיה פטור; אבל מאידך גיסא ישנה תוספת שהאיש מתחייב לה בכוונת מכוון ומרצונו, וזו – הרי לא תהיה גרועה 'כהנת מפונדקית' – מי שמתחייה סך של כתובה שאינה מוגזמת לדוגמה מאה ושמונים אלף 180 ש"ח יצרך לשלם ומי שנתחייב סך של שני מיליון יהיה פטור לגמרי...
לענין גרושה שבעלה משלם לה כתובתה מצאתי כתוב מכתיבת יד הרב המובהק כמהר"ן משה מזרחי ז"ל [=הראשון לציון בעל אדמת קודש שיובאו דבריו להלן] שהעתיק מכתיבת יד הרב המופלא כמהרא"י [=מסתבר דהיינו הראשון לציון מה"ר אברהם יצחקי] דמה שכתב הרא"ש – הביאו הטור סימן קי"ח – באשה שנתגרשה "נותנים לה כתובתה ותוספת ומתנתה", יעוין שם, דהיינו כשהיא לא תבעה הגירושין וכמו שכתב שם להדיא. אבל כשהיא תבעה הגירושין ודאי לא נתרצה הבעל וכמו שאמרו דאדעתא למשקל ולמיפק לא כתב, יעוין שם.ונציין מה שנוגע לעניינו ממה שכתב חבר בית הדין בדימוס הנ"ל בספר ארח משפט:
אמנם מנהג ירושלים עיר הקדש ת"ו שראה מרבותיו ועשה מעשה כל ימי היותו יושב על כסא המשפט פה עיר הקדש ירושלים ת"ו כ"ה שנים כו' הוא לנכות עשרים למאה. והטעם מפני כי גברו בעלי זרוע שכותבים כתובות גדולות מוסיפין מפני הכבוד או כבוד משפחה או איזה סיבה, וימשכו הדברים מענין לענין, עד שתקנו תקנה זו לכולם לנכות עשרים למאה. ואם יעיד אדם אחר על זה הפך – זה יהיה שהיה באיזה ענין שנכתב כתובה כדת או נתרצו שניהם בדלא אניסו ומאליו כתב הכי, ובודאי אין להביא ראיה מהם. סוף דבר העלה כי גם בגרושה מנהג פה עיר הקדש ירושלים ת"ו לנכות עשרים למאה וכתב הרב ז"ל וזו לשונו:
עד כאן העתקתי מכתיבת יד מורינו הרב ז"ל ללמד על הכלל כי מנהג פה עיר הקדש ירושלים ת"ו גם בגרושות לנכות עשרים למאה ועדותו של מו"ר כמאה עדים דמי לעיני כל ישראל.
עד כאן לשונו.
יש מקומות שנהגו לכתוב בכתובה יותר ממה שמכניסה לו וכשבאה לגבות מנכין להיא. והאמת נראה דבכתובה מוגזמת יש לנו לפוטרו מטעם אחר, והוא דודאי שמה שכתב סכום גבוה כזה בכתובה אינו בתורת התחייבות ליתן סכום זה, אלא בתורת כבוד בעלמא ולהראות חיבת הכלה וקרוביה, דהנה בגמרא בבא מציעא (קד ע"ב) אמרינן:
רבי יוסי אומר, מקום שנהגו לעשות כתובה מלוה גובה מוה, לכפול גובה מחצה.
מקום שנהגו לכפול – לשום את מה שמכנסת לו כפלים בדמיו בשביל כבוד ולכתוב כפלים בכתובתה, וכשהיא יוצאה אינה נפרעת אלא החצי. גובה – החתן מחמיו מחצה.
מנהגות רבות יש בנדוניא: יש מקומות שנהגו שיכתבו בכתובה הנדוניא ביתר על דמיה בשליש או בחמיש או במחצה, כגון שתהיה נדוניתה מאה וכותבים שהכניסה לו מאה וחמישים כדי להרבות בפני העם, וכשתבא לגבות לא תגבה אלא המאה.
וכתבו רבני ארץ ישראל האחרונים ז"ל בתשובת פרי הארץ ובתשובת אדמת קודש כי נהגו בגליל עיה"ק צפת ת"ו לנכות חומש מסכום הכתובה בשעת גביית האשה את כתובתה בעבור ששמים בשעת החופה את חפצי הנדוניא יותר מן השיווי, עיין שם. ובפרי האדמה העתיק כתב יד הרב מהר"ר משה מזרחי (הוא בעל אדמת קדש) כי כן הוא מנהג ירושלים ת"ו. ונראה מדברי האדמת קדש שם כי מה דנקט בלשונו כמה פעמים (הוא ואחיו הרב פרי הארץ הנזכר לעיל) טבריא וציפורי הוא דרך משל על חברון וירושלים, שבחברון לא נהגו לנכות חומש ובירושלים נהגו לנכות חומש כמו בצפת.
אם האשה לא מרדה על בעלה והוא רוצה לגרשה חייב לשלם לה כל מה שכתוב בכתובתה [וכו'] וכך חק התשלום [וכו'] והתוספת המפורשת בכתובה שכותבין לאחר מהר ומתן "וצבי והוסיף לה על כתובתה כך וכך" – כך נהגו בישיבתנו: אם יש לבעל קרקע מתשלמת חצי התוספת, ואם אין לו קרקע אין נותנין לה מתוספת הזאת, תוספת התוספה היא ואין כותבין אותה אלא להשביח את הכתובה.
זה פשוט כפי מנהג קהלות הקדש שהם למנהג פאס יע"א שפוחתים שליש מסך הכתובה [וכו']
ומה שזכרנו שפוחתים מן הכתובה שליש כפי המנהג מלבד פחת השתות שבין מטבע למטבע היינו כשכותבין הכתובה לערך מה שהוציא בנדוניא ובשומה כפי מנהג פאס יע"א. אבל כשמפליגין לכתוב סך גדול בכתובה יותר מדאי אז צריך לפחות כפי ערך התוספת ההיא כי פחת השליש הוא כפי מה שנוהגין להוסיף שליש בשומת הנדוניא, וכמו שמבואר בלשון הרמב"ם ז"ל והובא בספר התקנות, אבל כשהתוספת מרובה על העיקר – אנן סהדי דאינו מוסיף כל כך אלא לכבוד ולתפארת, ואדעתא למישקל ולמיפק לא כתב לה, ולפיכן הדבר תלוי בדעת בית דין לפחות יותר מהשליש לערך מה שנראה לבית דין שנוסף דרך כבוד בעלמא וכנזכר לעיל.
אמנם כשעושין כתובות מסך גדול, כגון בסלא שכותבין ט"ו אלף וכדומה או בתיטוואן שכותבין ח"י אלף וכדומה – מי פתי יסור הנה לומר שעלה על דעתו החתן שיפרע הסך הנזכר והוא מעולם לא ראהו אפילו בחלום? ואנן סהדי שלא נתכוין אלא לכבוד בעלמא ולהראות חבת הכלה וקרוביה וכדומה. ולא עוד אלא שלפעמים מיעצים אותו העומדים שם לאמר "שים נא כבוד והרבה לה מוהר ומתן", והוא ממאן קצת, אומרים לו "למה תמאן, מאסי תעדהום פי אלחוך דלעאלג'?" הרי בהדיא אומרים לו דלאו לפרעון קיימי ולא מיכווני להכי, ועל פי הדברים האלה מתרצה להם ועושה רצונם, והיא הביאה לו דרך משל אלף אוקיות וכותב לה ט"ו אלף או ח"י אלף, ויקר מקרהו לגרש – נאמר שיפרע ט"ו אלף או ח"י אלף, שיעור שאינו מצוי בעולם אלא לחד בדרא או תרי בדרא, וישאר מאן דהוא שבוי כל ימיו, כי ביד אשה ימכור ה' את סיסרא? ח"ו להעלות כן על הדעת, אלא הדבר מסור ביד בית דין שיש בהם מדעת קונם, ויבחינו מה הוא השיעור הראוי כפי הנדון, דהיינו כפי ערך הנדוניא על הדרך שנתבאר, והשאר אינו אלא לכבוד ולתפארת, וכשתתגרש – מנעה ה' מכבוד, דאדעתא למישקל ולמיפק לא כתב לה.
והנה חז"ל אמרו דכל טצדקי דמצינן למיעבד להעמיד ירושת התורה ליורש עבדינן [וכו'] ואם ראינו לחז"ל גם כן מחזיקים ידי האשה בהרבה דברים משום חינא – היינו כשלא תתבטל ירושת התורה, אי נמי אפילו תתבטל הירושה כשהכתובה מסך מועט שאינו מספיק לה משום חינא – וכך היו רוב הכתובות שבימי רבותינו ז"ל, ועל צד הפלא היו מספרים על איזו אשה שהיתה כתובתה מרובה, וכן הפליגו ב'אשה רעה וכתובתה מרובה'. אבל בכתובות אלו שלמדו לעשות בדורות הללו, חדשים מקרוב באו לא שערום אבותינו ואבות אבותינו, 'וכל המרבה לספר הרי זה משובח', ואית דתני 'הרי זה משוגע' – מגדילים המדורה וכותבים אלפים ורבבות ממון עצום והון עתק, סכומים מופלגים – אשרי מי שראה אותם אפילו בחלום, וכשאין כל נכסי הבעל מספיקים למחצה לשליש ולרביע – תטול הכל, ועיני היורשים או הבנים רואות וכלות, והיא תנשא בהם לאחר, ובקללות נאמר "פרי אדמתך וכל יגיעך יאכל עם אשר לא ידעת"? וכבר על זה פקחו עיניהם קדמונינו נ"ן חכמי קשטיליא בראותם שנהגו לכתוב כתובות גדולות ותקנו תקנת החלוקה לעשות דבר השוה לכל נפש ולא תהוי נזיקא לשום כת מהכתות, לא להאשה ולא להיורשים.
אלא שמצד אחר אתינא עלה דהא מילתא לזכות הבעל ולפוטרו מקצת, ועל מי יש לנו להשען, על אילן גדול הרב כמוהר"ר יעב"ץ זלה"ה, והוא שבזמן הזה שמוסיפין בשומת הנדונייא יותר מחציה, כאשר עינינו הרואות שנתפשט מנהג זה בעירנו זאת, ועושין כתובות גדולות מה שאין הבעל יכול לסבול, בזה לא דברו חכמים שימכור אפילו שער ראשו ויהיה עני [...]
וכן מפורש בפסק דין [וכו'] והרב מוהר"ר יעב"ץ ז"ל חלק עליו [עיין משפט וצדקה ביעקב חלק ב סוף סימן קלב] והעלה שאינו חייב לפרוע לה כתובתה כמשפט הבנות, וכל שכן בזמן הזה שהכתובות גדולות, אלא יעשו בית דין פשרה ויאמרו לה "טול מה שהבאת מבית אביך, ועוד יוסיף לה הבעל סך מה משלו כפי כח הסבל ויפטרנה. [עכ"ל.]
ובאמו [צ"ל: ובאמת] נדון דידן אתי במכל שכן מנדון הרב ז"ל, דבזמניהם לא היו עושים כתובות גדולות כל כך ואפילו הכי קרי להו גדולות, וכל שכן בזמנינו זה שמפליגין בשומא ועושין כתובות גדולות הרבה.
ומינה לנידון דידן שעושים כתובות גדולות מכמה מליונים גם להעניות. וזה נגד רצונו ודעתו של הבעל, אלא כפי מה שיעלה על רוחה של האשה או קרוביה בכדי להתחרות עם חברותיה. והבעל בעל כרחו מוכרח לקיים את דבר אשתו אשר תגזור עליו, ומה גם שבאים אליו בטענות שאין זה אלא משום כבוד, שהרי סכומים כאלה לא ניתנו לתשלום וכדומה, דאנן סהדי שמעולם לא נתחייב לה הבעל מרצונו אלא מחמת המנהג.
דלא קאמר רבא "הויא אסמכתא ולא קני" אלא בההוא שיעורא יתירא דהוה ליה גוזמא ולא קני, אבל שיעור מאי דאוביר בשוי יהיב, ובכי הא מילתא לא אמרינן אסמכתא היא.
ונראה לי כדבריו ולאו מטעמיה, אלא כדפרישית לעיל שכיון שנהגו לכתוב בו – אף אם לא כתב מיחייב לשלם מאי דאפסיד, הלכך הכא נמי כשתסלק דבריו העמידו על דינו וישלם מאי דאפסיד.
שהמתחייב בתוספת רק משום מנהג שנהגו להוסיף ולא מרצונו – אם גירש מסיבה הכרחית לא ישלם התוספת ההיא שהוסיף בלי רצונו רק מחמת מנהג. אבל אם התוספת לא מפני מנהג עשויה רק לאַוַּת נפשו ורצונו – חייב לשלם כל סכי הכתובה בכל גירושין [...]והוסיפו:
גם שם מבואר בדברי הרבנים שהמציאו דברי מו"ה רבי רפאל בירדוגו ז"ל שהדבר תלוי בראיית הבית דין, זאת אומרת: כל שרואין הדיינים שלא הוסיף מרצונו הפשוט רק משום שנהגו, וגם רוצה לגרש מסיבה הכרחית, אזי רשאין להפקיע התוספות ההיא. אך דבר פשוט שצריך שתהיה ראיית הבית דין ברורה באומדנות גמורה, שלא מרצונו הוסיף כמשפט דיני אומדנא.
כמו שהובא משו"ת משפט וצדקה ביעקב (לרבי יעקב אבן צור, נולד לפני כשלוש מאות וארבעים שנה, חלק ב סימנים כט–ל) שכתב: "שהדבר מסור ביד בית הדין לפחות מה שנראה להם שנוסף דרך כבוד בעלמא" וחתומים עמו תשעה רבנים מחכמי פאס, מקנאס, צפרו וגיברלטר. (פסק הדין משנת התפ"ו, דהיינו לפני קרוב לשלוש מאות שנה.)גם בנדון דידן: אף אם נפטור את האיש מטעם שכתב סכום גדול לכבוד ולתפארת, מכל מקום יש לנו לחייבו בסכום הראוי והסביר שיש לו לבעל להתחייב בכתובת אשתו, ובפרט שכך כבר נהוג שנים רבות ברוב בתי הדין הרבני לפשר בכתובה מוגזמת כמנהג גדולי הדורות.
בדרכו של הגריב"ץ [=רבי יעקב אבן צור] הלכו הדורות הבאים אחריו במרוקו וכפי שנמצא פסקי דין בספר בית דינו של יהושוע (סימן קסז וסימן רסג) ובספר תקנות חכמי מקנאס (הוצאת אהבת שלום, ירושלים, התשנ"ו) נמצאת תקנה כ"א משנת תק"ס (לפני מאתיים ושש־עשרה שנה) שהגבילו את תוספת הכתובה:
לבתולה – עד תשלום סך מאה מתקאלים מכסף טהור; לגרושה יוסיף לה עד תשלום חמישים מתקאלים. ואחר כך יכתוב לה מתנה לכבוד ולתפארת, ותהיה המתנה כנגד עיקר ותוספת הנזכרת וכנגד הנדוניה שתכניס לו באופן שתהיה המתנה כפל מעיקר ותוספת ונדוניה [...] ובכלל התקנה הנזכרת שלעולם אין האישה גובה בגירושין אלא עיקר כתובה ותוספת ונדוניה, ואף שיוסיף לה החתן סך גדול בתורת מתנה – הכל יכתבנו הסופר 'לכבוד ולתפארת', ולעולם בעת הגביה לא תגבה כי אם הסך האחד של כתובה ותוספת והנדוניה כולה שתכניס. וכל התוספת על זה – אנו מפקירין אותו בכח הפקר בית דין הפקר כי ידענו נאמנה שהכל נכתב מפני הכבוד ומפני הבושה.
ועיין שם עוד תקנה משנת תקנ"ט שכתבו:
[...] ואין כוח בחכמי הדור להוסיף על בני דורם מה שלא חייבם ה' יתעלה ולא עבדיו הנביאים, ודי והותר שיקיימו מצוות ה' יתעלה, ומצוות עבדיו הראשונים והם גזרו ואמרו בתולה כתובתה מאתיים שהוא שיעור שזכר מרן [...]
ולזה כל דור ודור לא יוכלו לתקן ולגזור על בני דורם שיעשו כתובה מסך עצום, וחטא הוא בידם כי העני העלוב הרוצה לישא אישה לא יוכל לישא אם לא יתחייב בסך עצום, ואנוס הוא במעשיו, והקולר תלוי בצוואר חכמי הדור שסגרו הדלת בעדו. ולפי האמת הוא פטור גמור מן הדין כי במתנה – אונס לחוד מבטלה [...]
מאידך גיסא בתקופות שהייתה עניות והיו רגילים לכתוב לעיקר ותוספת סך הכול כעשרה דורוס, שהוא סכום זעום ביותר, דאגו שתתקיים תקנת חז"ל 'שלא תהא קלה בעיניו להוציאה' והעלו שיעור הכתובה מעשרה דורוס לבתולה וחמישה דורוס לגרושה לעשרים וחמישה דורוס לבתולה ושנים־עשר וחצי דורוס לגרושה ואלמנה. (ראה שם תקנה נה משנת תר"נ ותקנה ס משנת תרנ"ח ותקנה סח – לעניין שומת הנדוניה – משנת תקפ"ג.)
הרב יצחק יוסף | הרב יעקב זמיר | הרב מיכאל עמוס |