ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב מיכאל עמוס הרב שניאור פרדס הרב אריאל ינאי |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 467862/1 המשך 2 | |
תאריך: |
י"א בשבט התשע"א
16/01/2011 | |||
צד א |
פלונית
| |||
צד ב |
פלוני
| |||
הנדון: | גירושין, שלום בית, צווים אחרים, מורדת | |||
נושא הדיון: | האם ניתן לצרף עילות כדי לחייב בגירושין |
"בחלק הדתי אני לצידה . . . לכן נישאתי לה. מהעולם שבאתי זה להקריב את החיים".לא הבנתי מה רצה לומר בזה, הרי בפועל הבעל שמונה שנים לא מצליח לשמור שבת ומחלל שבת בבית (מפעיל מחשב) ובפרהסיא (נוסע בשבת). אז מה אם הוא אמר "בצד הדתי אני לצידה", כבר אמרו חכמינו "לא המדרש עיקר אלא המעשה".
"אי שמירת הדת מצידו של הנתבע היו לצנינים בעיניה של התובעת ... לא נתקבלה כל עדות כשרה על אלימות פיזית או מילולית. אותה אלימות מילולית בדמות הטחת עלבונות ("כלבה", "חולת נפש") היתה לדברי הנתבע רק בשעת מריבה וכעס ולא כדבר יזום מצידו. יתרה מכך, נראה כי במידה מרובה יש להטיל את האחריות למשבר הקשה שנוצר בין הצדדים דוקא על התובעת, כפי הנראה בקטע הדתי ציפיותיה מהנתבע בתחום הזה הכזיבו וגרמו לה ולמעגל המשפחתי מפח נפש גדול ...".דבריו אלו לא רק דברי "נביאות" אלא אף רחוקים מאד מהסברא הישרה פלא עצום.
"אע"ג במשנה הוזכר סתם המקללת יולדיו בפניו דבכל גוונא מפסדת כתובה. מכל מקום אפשר דאם הוא מכה אותה ומצערה הרבה, דאין להפסיד כתובתה בשל כך דאין אדם נתפס על צערו ומשום דמצער לה יצאה ממחיצתו ואין להפסידה. ומוכח כן לכאורה מלשון הרמב"ן שהבאתי שאמר אם מקללתו בחינם הדין עמו . . . ".הנה אחר העיון בדברי ה"לחם רב" אין דבריו דומים כלל לנידון דידן.
"הוא מזלזל בי, מתייחס אלי לא יפה, רב ליד הילדים, מתבטא לא יפה, הוא לא בן אדם דתי. הוא גורם לי סבל".ובשורה 28 נכתב:
"ביה"ד: זרקת אותו לפני שנתיים.ובשורה 128 אמרה האשה:
האשה : כן, אני ביקשתי ממנו להשתנות, והוא זלזל בי, חוסר כבוד,
ביה"ד: בגלל זה החלטת לעזוב.
האשה : אלימות מילולית,
ביה"ד: איזה מילים.
האשה : קרא לי כלבה, חולת נפש, מטורפת,
ביה"ד: ניסת גישור.
האשה : ביקשתי ממנו ולא רוצה ללכת ליעוץ".
"אתה לא מבין, אחיך (ב"כ הבעל הוא אחיו) מתנהג אלי לא יפה, בחוסר כבוד, הוא מזלזל בי הוא מקלל אותי, איני מצליחה להבין".ובשורה 162 אמרה האשה :
"חמש שנים התחננתי שאחיו ישנה את דרכו, ולא רצה, חמש שנים אני מתחננת לפניו שילך ליעוץ, אחרי שאני פונה לביה"ד הוא מסכים ייעוץ, איני רוצה אותו יותר, אני חמש שנים בוכה שהוא מתעלל בי, אני גם בן אדם".ובשורה 431 נכתב:
"האשה: הוא אינו שומר מצות, אני שמה זאת בצד, הוא לא יציב נפשית, לא רוצה לחיות איתו".גם בכתב התביעה שורה 19 נכתב:
"כשהיתה התובעת מנסה לברר עם הנתבע כיצד בכוונתו לסייע לכלכלת הבית, הוא היה מתפרץ כנגדה ואומר כי היא תוקעת לו מקלות בגלגלים וקורא לה בשמות גנאי כגון 'חולת נפש', 'מטונפת', 'כלבה'.הנה לך, מוכח מכל הנ"ל כי הקללות, החירופים וההשפלות לא נבעו מאי קיום יחסי אישות, הרי האשה אמרה במפורש "חמש שנים מתחננת לפניו שישנה דרכו", זה ודאי לא נגרם בשל אי קיום יחסי אישות, היות ואי קיום יחסי אישות היו רק בשנתיים האחרונות ואילו האשה חמש שנים מבקשת יעוץ. וכי על זה שהוא לא שומר שבת צריך יעוץ? א"כ על מה יעוץ ? ודאי על המריבות שנבעו בין הצדדים בגלל חוסר יכולתו או אי רצונו של הבעל לעבוד ולעזור בכלכלת הבית.
"הבעל : המילים הלא יפות נאמרו לפני המון שנים, וזה היה סכסוך בין בני הזוג.
ביה"ד: מה קרה?
הבעל : התסכול, אני זה שטיפלתי בילדים, ועושה אוכל, ולא נמצאת בבית, והייתי מתוסכל.
ביה"ד: היכן היתה.
הבעל : עבודה ולימודים, אני קיבלתי את כל העומס, עומס נפשי, לחץ גדול מאד, והיא חוזרת הביתה ויש לה "עוד תלונות" כשיש לנו שני ילדים, זה היה לפני כשנתיים".
וכן בעמוד 2 שורות 20-41 נכתב:
"ביה"ד: היו עוד סיבות שהגיעו הקללות.
הבעל : תסכול עמוק שלי, חוסר מהכל, אני מרגיש שאני נותן הכל, ולא מקבל כלום. היא מתעצבנת שיש כלים, אני צריך לשחק עם הילדים, לקלח, ולהאכיל אותם, והייתי מתעצבן על זה, וזה מתסכל מאד. אני מרגיש מנוצל.
ביה"ד: כמה פעמים.
הבעל : לא הרבה,
ביה"ד: 10.
הבעל : פחות.
ביה"ד: זה היה הדדי.
הבעל : לא באופן מפורש קללות, התנהגות שלה, הקנטות, עקיצות בנקודות כואבות, עבודה,
ביה"ד: התלוננה על עבודה.
הבעל : על עבודתי, שפעם עבדתי ופעם אין מספיק כסף בבית. מפרנס העיקרי זה היה אני, לא הרגשתי תמיכה ממנה שלש שנים. זה מתסכל מאד.
ביה"ד: את רוצה להשיב?
האשה : כן.
ביה"ד: כמה פעמים היו קללות.
האשה : זה לא נפסק, כלבה מבחינתו לא קללה, והיו עוד, להוציא מזוזה מהקיר, מנורה שפוצץ. טריקת דלתות המזוזה קרתה לפני כחודש.
ב"כ ב: לטעון טענות שכאלה, הדריכו אותה.
ביה"ד: מתי התחיל הכלבה, חולת נפש
האשה : [פלוני] הוא לא בן אדם רגוע, הוא מתעצבן מהר מדי, מה שלא מתנהל מצידו אז הוא מקלל, זרק לי את הבגדים לריצפה בתקרית המזוזה, זה יכול להיות כי המריבה על הילדים, על הגט".
"הלכה פסוקה וקביעה הלכתית ברורה כי אין לחייב בגט בטענת "מאיס עלי" אפילו באמתלא מבוררת (שלא כדעת יחיד הרמב"ם) מדובר במסורת של פסיקה בבתי הדין הרבניים מקדמא דנא".א) לא ידעתי מה חידש חברי בדברים אלו. הרי דברים אלו נכתבו ונשנו ונשתלשו בפס"ד שכתבנו ומהם עיין פס"ד פרטו, כי אין לכוף בטענת "מאיס עלי".
"לא כייפנין לה להשהותה אלא נותן לה גט ויצאה בלא כתובה". עכ"ל.וכתב על זה הריטב"א בחידושיו:
"ונראה מלשונו שהאומרת 'מאיס עלי' כופין אותו לתת גט ותצא בלא כתובה ואף הרמב"ם כתב כן".וכן מבואר בסמ"ג (לאווין פ"א) ובמרדכי (ס"פ אעפ"י). ובשו"ת מהר"מ מרוטנבורג (ס"ס תתקמו) בשם רש"י.
"רק ראינו ששורת הדין היתה מעיקרא שאין מחייבין את הבעל לגרש את אשתו אם בקשה גירושין חוץ מאותן ששנו רבותינו בהם שכופין אותם להוציא ... ואחרי כן רבנן סבוראי כשראו בנות שיראל הולכות ונתלות בגויים ליטול מהם גיטין בכפיה מבעליהן ויש כותבים גיטין באונס ומספק גט מעושה כדין או שלא כדין וקא נפיק מיניה חורבא תיקנו בימי רבה בר רב הונא להמורדת ותובעת כתובה שכל נצ"ב ואפילו מה שבלה ואבד ישלם לה וכופין את הבעל וכותב גט לאלתר וכזאת מתנהגים זה כשלוש מאות שנים ואף אתם עשו כן". עכ"ל.ותשובה זו הובאה להלכה בתוספות רי"ד וכן בספר העיטור ובהג"א (כתובות סג:) בשם רב האי גאון.
"ומסתברא לי שתקנה הזאת הוראת שעה היתה לפי הצורך ממה שהוא בדורנו. אבל בדורות הבאים בדינא דגמרא דיינינן לה". עכ"ל.וכ"כ הרשב"א בתשובה (חלק ו' סימן עב) וז"ל:
"גם מה שתמצא בהלכות הרי"ף שהגאונים תיקנו לכוף הגט, לא ראינו בדורות הללו מי שעשה מעשה ולא פשטה תקנתם זו ברוב המקומות ואף הם שמא לא תקנו אלא אם לדורם לצורך שעה. אבל עכשיו אין מקילין בדבר וכ"כ הרא"ש (כלל מג סימן ח) ועוד אני אומר שהגאונים שתיקנו תקנה זו, תקנוה לפי הדור ההוא שהיה נראה להם לפי צורך השעה בשביל תקנת בנות ישראל והאידנא נראה הענין בהיפך, שבנות ישראל בדור הזה שחצניות הן ואם כן לא הנחת בת לאברהם אבינו יושבת תחת בעלה ויתנו עיניהן באחרים וימרדו בבעליהן, לכן טוב להרחיק הכפיה". עכ"ל הרשב"א.אולם הרמב"ן במלחמות כתב (בפרק אעפ"י) על דברי הרז"ה הנ"ל וז"ל:
"ולעולם לא הייתי חולק ח"ו על תקנת הגאונים כי מי אנוכי לחלוק ולשנות במה שנהגו גאוני הישיבות מרבינו. ולא עוד אלא שאני קורא תגר על האומרים שאין ראוי לילך אחר תקנתם אלא בדין התלמוד, אלא ראוי היה לשמוע להם ולעשות כתקנתם והמחמיר בכגון זה לא הפסיד". ע"כ.
"וגם אני בעניי אומר שבזה"ז דאחסור דרי בארצות החופש והדרור ואיש הישר בעיניו יעשה, ורבתה החוצפה בעולם, והנסיון הורה שכאשר עוזבות את בעליהן בטענת מאיס עלי, ואשתהויי אשתהו מבלי לפטרם בגט, הולכות ויושבות עם גברים אחרים, וגם בוש לא יבושו גם הכלם לא ידעו. ומרבין ממזרים בעולם. ובכה"ג אמינא קלקלתן תקנתן, דמ"ש הרמב"ן (כתובות סג:), וח"ו לא הייתי חולק על תקנת הגאונים לכופו להוציא, ולא עוד אלא שאני קורא תגר על האומרים שאין ראוי לילך אחר תקנתן אלא בדין התלמוד, אלא ראויים הם לשמוע להם ולעשות כתקנתן, אלא שעכשיו ראוי לחוש הרבה בדבר שלא לנהוג כן שכבר בטלה מפני פריצות הדור. ע"כ.
היינו בזמנו שאף שהיו מעיזות לומר מאיס עלי, אבל לא הגיעו לשיא החוצפה לשבת עם גבר זר מבלי גט, כאשר עלתה בימינו בעוה"ר. אבל בעקבותא דמשיחא כי השתא ראוי להתחשב מאד בתקנת הגאונים. ומכ"ש כשהיא צעירה ויש חשש ממשי שתצא לתרבות רעה, ואין סיכויים כ"כ שתחזור לבעלה. שנראה שהרוצה לעשות מעשה לכופו להוציא יש לו ע"מ שיסמוך. שהרי חזרה חששת הגאונים פן תצא לתרבות רעה למקומה. והכל לפי העת והזמן. וכן ראיתי לגדול הדור האחרון הגר"ח פלאג'י בשו"ת חיים ושלום ח"ב (סי' לה), בנידון בעל נכפה, שדעת כמה פוסקים ומרן הב"י שאין לכופו להוציא, וכתב, דמ"מ לכ"ע אין כופין את האשה לדור עמו. ולכן כל שעברה שנה או שנתיים לכל היותר מיום שנפרדו זמ"ז, נראה דכופין אותו לגרש. דאיכא תרתי, לאיש שלא יוכל לעמוד בלא אשה (וכל היכא דאגיד בה לא יהבי ליה איתתא אחריתי). וגם לאשה עצמה שאינה יכולה לעמוד בלא איש.
וכ"ש היכא שהיא ילדה דחיישי' דילמא נפיק מינה חורבה, בהיותה אסורה בכבלי העיגון, ופוק חזי כמה הקילו הפו' בעיגונא דאיתתא, ובפרט כשהיא צעירה, עד שהפריזו לומר דסמכינן על סברא יחידאה. וכ"ש שהחיוב מוטל על כל דייני ישראל להקל בזה, כדי שלא יבאו לידי תקלה מצד האיש ומצד האשה. עכת"ד. והוא אילן גדול שראוי לסמוך עליו. כ"ש בזמנינו זה. וה"ה בכל נידון שאפשר לצרף מחלוקת הפוסקים, לבד טענת מאיס עלי, דעבדינן עובדא להקל.
וע"ע בשו"ת חיים ושלום ח"ב (סי' קיב), שאם יש מחלוקת בין איש לאשתו והאשה רוצה להתגרש והבעל מסרב, יש לתת זמן וקצבה לדבר, ואם המתינו עד י"ח חדשים וכבר נלאו לתווך השלום ואין להם תקנה, ונראה לב"ד שאין תקנה להשלים ביניהם, יפרידו הזוג, ויכופו אותו לתת גט עד שיאמר רוצה אני.כ"ז כתבתי לכבוד השי"ת ותורתו. עכת"ד. ואפשר דלאו כפייה בשוטין קאמר, אלא בדברים למקרייה עבריינא וכדומה. וכדעת רבינו יונה והרמ"א הנ"ל".
"ומכ"ש שיש כאן ספק ספקא שמא הלכה כהרמב"ם שכופין אותו לגרש בטענת מאיס עלי מעיקר הדין ואפילו בלא אמתלא ברורה. ואת"ל שאין כופין מעיקר הדין בכיוצא בזה שמא נתנה עיניה באחר שמא אם יש אמתלא ברורה לדבריה שנסתלקא חששא זו שפיר כופין להוציא ואת"ל שגם בזה אין כופין מעיקר הדין שמא הלכה למעשה יש לפסוק כמ"ש הרי"ף בשם __ דינא דמתיבתא דתקיני דיהיב לה גיטא לאלתר, יכול על ידי כפיה"ושוב חברי באות ג' לדבריו שכותרתו "מתי ניתן לעשות 'צרופים' הלכתיים לצורך חיוב או כפיה בגט".
"תחילה תמה הכיצד ניתן באמצעות שני טעמים שלכל אחד מהם אין כדי עמידה לצרף אותם אל פונדק אחד ולבנות מהם עילת גירושין בראיה מוצקה? אתמהי. הדבר הלא משולל כל הגיון". עכ"ד.אבהיר לחברי כבר אמרו חכמינו "אם לא תדעי לך היפה בנשים צאי לך בעקבי הצאן".
"התשובה (למה יש לחלק בין פס"ד בהיתר עגונה לפס"ד לכפיה על גט) לכך היא חדה ויסודית בהתרת עגונות ובהתרות ממזרות מדבור בהגיון הלכתי טהור וכללי הפסיקה המקובלים עומדים בו, פוסקים לפי רוב הפוסקים וניתן לצרף כמה צדדים כדי להקל וכיוצא בזה. כך גם בהלכות שבת החמורות וכך בכל חלקי התורה כולה, כפיה וחיוב בגט הוא יוצא מן הכללים הללו. נכון אמנם שהנידון הוא הלכתי, אולם נשוא הנידון הוא רצון הבעל. כפיה בגט אמנם מסתיימת בתביעה הלכתית שהבעל חייב בגט.הנה דבריו תמוהים ומתמיהים. נתחדשו לנו כללי פסיקה חדשים בכפיה לגט. הכלל של אחרי רבים להטות שקבעה התורה וכן פוסקים מקדמא דנא, בא ידידי וקובע שאין כלל זה חל על כפיה בגט.
ההכרעה הזו משמשת כאמצעי ליצירה ולבניית רצון אצל הבעל. דרך הבניה הזו נתבאר ברמב"ם – כי אי רצונו של הבעל לתת גט נחשבת כעבירה מהתורה וכופין את יצרו הרע כדרך שכופים עוברי עבירה ואז מתגלה רצונו האמיתי.
אשר על כן לצורך הכפיה הבונה הזו נדרשת הכרעה חד משמעית שאי מתן גט במצב זה הוא עבירה גמורה לפיכך באם לדעתם של חלק מהפוסקים לא ניתן מבחינה הלכתית לכוף את הבעל, אין כאן רצון אותו דרשה התורה. אשר על כן באם לפי דעתם של מקצת הפוסקים אין בסיס הלכתי לכוף את הבעל, לא ניתן למרות שמדובר בדעת מיעוט – לא ניתן לכוף את הבעל בהתאם לדעת הרוב. בכדי לעשות "ודאות" נדרשת תמימות דעים אצל כל הפוסקים". עכ"ת דבריו".
"והנה זה פשוט, במילתא דפליגי בה רבוותא אם כופין או לא ולא הוכרעה הלכה כדברי מי, ודאי שאי אפשר לכפות שלא יהא גט מעושה שלא כדין. גדולה מזו כתב הח"ס באה"ע סי' קט"ז, דבכה"ג י"ל דהגט פסול לא מטעם ספק אלא מדין ודאי. אף אם קמי שמיא גליא דהלכה כמ"ד כופין. מ"מ הואיל ואין אתנו ידוע להכריע, מילא אם עבר וגירש על ידי עישוי, הוי אשת איש דאורייתא בוודאי, וטעמא אני אומר שהרי גט מעושה אפילו כדין ואומר רוצה אני, מכל מקום אינו כשר אלא מטעם אחז"ל מסתמא ניחא ליה לקיים דברי חכמים שאמרו לכופו להוציא ...והיינו כשברור גם להמגרש שהעישוי כדין.. אבל הכא יאמר גם המגרש, מאן לימא לן שמצוה לשמוע דברי הרא"ש דילמא מצוה לשמוע דברי המרדכי.
ברם במקום שלפי כללי ההלכה המסורה בידינו, הדין הוא שכופין, למשל, במקום דפליגי יחיד ורבים ולפי דעת הרבים כופין, בזה ודאי מן הדין יש לצוות לכפות לבעל לתת גט והגט יהי כשר כד"ת. ואטו דיני כפיה עדיפא מדיני גיטין, אשר רבו החולקים בכמה וכמה הלכות הנוגעות לשורשו וכשרותו של הגט, הללו פוסקים והללו מכשירים, ואם לפי הלכה הדין הוא כהמתירין והוא מקום עיגון ואין אפשרות לקבל גט שני, מתירין אותה להינשא אף שזה נוגע לענין אשת איש החמורה. אף בגט שסודר ע"י כתבו ותנו, היינו שהסופר והעדים לא שמעו מפי הבעל, אלא מפי כתבו, אשר בזה הרבה מגדולי הראשונים פוסלים את הגט, ועם כל זאת במקום עיגון גדול מתירין לה להתחתן בגט כזה (עיין פ"ת סימן ק"כ סקי"ח).
אכן באחרונים אנו מוצאים שחששו לאחוז באמצעי כפיה גם אם לפי הדין יש לכופו, עיין גבו"א סימן מ"ה .... במונע ממנה כל עניני אישות דנראה עיקר לדינא דכופין להוציא אפילו אינה באה מחמת טענה וכמש"ל, מכל מקום למעשה יש לחוש לסברת האומרים שאין לכוף דלא להוי גט מעושה ובניה ממזרים.
וצ"ל דדבר זה ניתן לשיעורים ויש לשקול את הענין לפי מסיבותיו, ובאופן שקיימים סיכויים שבהמשך הזמן עוד ישובו וישלימו אהדדי, בגוונא דא כשר הדבר וראוי להחמיר ולחוש לדעת אלה הסוברים שאין כופים. אבל במקום עיגון גדול כשאין האשה מסוגלת לשוב ולחיות איתו, ובפרט כעובדא דנן שעברו כבר שמונה שנים שהאשה יושבת בעיגונה, הרי במקרה נראה כי יש לפסוק כפי ההלכה, ויקוב הדין את ההר".
"וזאת כדי שהבעל יהיה חייב בכפיה בגט וזה כאמצעי ליצירה ולבניית רצון אצל הבעל לתת גט.תמוה מאד וכי התרת עגונות לא צריך שאחר הפסיקה יחשב הבעל כמת. היעלה על הדעת שנחזיק את הבעל כחי אחר הפסיקה ונתיר לאשתו להנשא. וכן הדין בממזרת. אלא ודאי אחר שנקבע כי פוסקים כדעת הרוב – שוב אין עוררין בגלל שיש דעת מיעוט (מלבד בתפיסה בממון שנתחדש קים לי).
אולם בפסיקה להתרת עגונות והכשר ממזרים, מדובר בפסיקה הלכתית רגילה ....".
"נשאלתי על מי שי"ל חולי הכפיה אי כופין אותו להוציא.
תשובה - איתא כסימן קנ"ד ס"א אלו שכופין אותו להוציא וכו' ועיין במרדכי פ' המדיר והביאו מרן בב"י בסימן זה שהוא מחלק בין אשה נכפית שכופים אותה להוציא ובין איש נכפה, דאשה בכל דהו ניח"ל. והרא"ש בתשובת כלל כ"ב סימן כתב בשם רבי יואל דהיה מספק בדבר, דבאיש אין כופים. והביא שם תשובת הרב חיים בר יוסף שאחר שרבינו יואל הוה מסופק אין לו להכריע ולהכניס ראשי בין הגדולים. אבל הרא"ש כתב דהוי מום לגבי איש שכופין אותו להוציא ומור"ם בהגהות בסימן זה ס"ה הביא מחלוקת זה דלדעת המרדכי לא הוי מום באיש. וי"א דכופין שהוא דעת הרא"ש יע"ש. וכ"פ מהרימ"ט בת"א סי' קי"ג ועיין בכנה"ג בסימן זה בהגב"י אות ו' יע"ש ובבאח"ט סק"ג יע"ש.
ולענין הלכה למעשה נראה דאם האשה אינה יכולה לסבול הצער הזה וכבר נתפרדו זה מזה זמן רב ונלאו לקרבן ואינה שומעת כי אינה יכולה לסבול כי בלא"ה כ"ע מודו דאפי למ"ד דאין כופין לאיש לגרש. מ"מ אין כופין אותה להיות יושבת עם בעלה וכיוון שכן כל שעבר שנה אחת תמימה ולמרבה שתי שנים אזי נראה דכופין אותו לגרש דאיכא תרתי לאיש שלא יוכל לעמוד בלא אשה דאף דימצא אשה אחרת שיכולה לסבול צער זה ולא יהיה עומד בלא אשה. וגם האשה עצמה מדינא אינה יכולה לעמוד בלא איש וכמ"ש מהרד"ך בית.
וכ"ש כשהיא ילדה דחיישינן דילמא נפיק מינה חורבה בהיותה אסורה בכבלי העיגון ופוק חזי בפוסקים כמה הקלו בעיגונא דאתתא שנעלם בעלה דאיכא משום ספיקא שמה יהיה חי ואסורה משום א"א עם כל זאת כמה הקלו קולות רבות כדי שלא תהיה עגונא ובפרט כשהיא בחורה עד שהפריזו על המידה ולא דסמכינן על ס' יחידאה וכמ"ש הפוסקים באבהע"ז סי' טו"ב ובסה"ק נשמת כל חי חאה"ע סימן נ,ו ובפסק שכתבתי במקום אחר בס"ד וכ"ש שהחיוב מוטל על כל דייני ישראל להקל בזה כדי שלא יצאו לידי תקלה מ-ב' צדדים מצד האיש ומצד האשה בהיותם אסורים בכבלי העיגון יכיל על מגן בלי תקוה ועמ"ש בעניותי בסה"ק חו"ש ח"ח סי' א' בס"ד ועיין בספר שמן המשחה".
"ולענין הלכה נראה דאם האשה אינה יכולה לסבול... נראה דכופין אותו לגרש ... דחיישינן שמא נפיק מיניה חויבא בהיותא אסורה בכבלי העיגון ופוק חזי בפוסקים כמה הקלו בעיגונא דאתתא". עכת"ד.מבואר מכל הנ"ל דגם בדין כפיה, אזלינן בתר רובא, ורק היכא דאי אפשר חיישינן לדעת המיעוט שלא לכוף ובזה נדחו דברי חברי.
"אם נראה לכם רבותי (לביה"ד השואל) הקרובים אל הדבר שאם המקדש אינו אדם ראוי והגון לדבוק בבת טובים ובנכל וברמאות פיתה אותה וקרוב הדבר לדמותו לעובדא דנרש (יבמות ק"י) משום שעשה שלא כהוגן הפקיעו הקידושין גם זה שלא עשה כהוגן נהי הקידושין לא נפקיע. מכל מקום יש לסמוך בנידון דידן זה על דבר קצת רבותינו שפסקו בדינא דמורדת וכופין אותו לגרשה אמנם יש לנסות אם יוכל לפייסה בריצוי כסף ואם לא יאות אני נגרר אחריכם- לכופו לגרשה".וחברי הסביר את שיטת הרא"ש ע"פ תשובת הרא"ש עצמו (כלל מג סי' ו) דשם כתב דאין לעשות כדברי הרמב"ם לכוף, ומ"מ אם נעשה, אם סמכו על דעת רבינו משה מה שעשו, עשו. והסביר דשיטת הרא"ש בדיעבד אם עשו כשיטת הרמב"ם, מהני.
"ודע שיש בכל מה שהזכרתי שיטה אחרת להרבה מן המפרשים וכל ימי שראיתי דבריו כתב שאין כופין את האיש להוציא באומרת 'מאיס עלי' ועל זה הרבו בראיות ברורות וקראו תיגר על כל הנוטה מדבריהם וסוברים הם שאפילו נישאת בגט שניתן מחמת כפיה זו תצא וכבר פשטה הוראה זו".וכותב חברי דלשיטה זו (דהיינו לשיטת הרב המגיד) לא ניתן לעשות כל צירוף לצורך חיוב בגט. בשלמא הרא"ש בהתאם לשיטתו שאם נשיאת לא תצא בכפיה, במאיס עלי יכול היה לצרף את שיטתו של הרמב"ם אך הדבר משולל לחלוטין לפי שיטתו של הרב המגיד.
"אם עשה שלא כהוגן שקדשה ברמאות ובתחבולות כופין אותו לגרש".ואיך לא חשש רמ"א לשיטת הרב המגיד דס"ל דאף בדיעבד לא מהני, א"כ מדוע פסק כדעת הרא"ש לכוף.
"ומ"מ משום חומר איסור ערוה החמורה יש לנהוג לאחר כפיה עד שיאמר רוצה אני, לפייסו ברצי כסף, כפי שהצהירה התובעת שמוכנה לשלם לו חמש מאות ל"י, בכדי שיהיה בגדר תליוה וזבין זביניה זביני, לדעת כמה פוסקים, וכמ"ש בשו"ת "חוט המשולש: שבסו"ס התשב"ץ (סי' לה): שמאחר שנתרצה לבסוף ברצי כסף לגרשה בגט, הוי גיטו גט כשר, וכ"כ רשב"ם והעיטור שגט שיש בו מעות למגרש הרי הוא כמכר, וכ"כ קצת מרבותינו הצרפתים. וישרה סברא זו בעיני האחרונים. והריב"ש ז"ל עשה בה מעשה. וא"ז הרשב"ץ כתב לחכמי איטליא שלא מצא לשום פוסק שיחלוק ע"ז, חזי מאן גברא רבה דקמסהיד עלה, ולכן אם לא מסר מודעה אפי' היה הגט מתוך אונס כשר, דאגב זוזי גמר ומקנה.עכ"ל.אין אני רוצה להאריך עוד בדברי חברי. די במה שכתבנו שסותר מן היסוד את דבריו ומשנה ראשונה במקומה עומדת.
וכן ראיתי ב"אור זרוע" הגדול ח"א (סי' תשנד דק"י רע"א) בתשו' רבינו ישעיה הא', שכ', שכל שנתרצה ליתן גט אפי' ע"י עישוי גיטו גט, שיש כאן מצוה לשמוע דברי חכמים תקנת ב"ד הגדול וטענה גדולה שיש לה. ועוד שהרי יש כאן נתינת ממון ואמרי' בחזקת הבתים תליוה וזבין זביניה זביני דאגב זוזי גמר ומקנה. וה"נ לגבי גט כזה שהוא כשר ויכולה להנשא בו לכתחלה. ע"ש. (וכן הוא בתשובות הרי"ד סי' כב דקכ"ז ע"ב).
וכן מוכח בתשו' הרשב"א שהובאה בב"י אה"ע (סי' קלד) שכל שקיבל כסף ממש גמר ומגרש. ע"ש. (וע"ע בשו"ת מהר"ח אור זרוע סי' קכו). אמנם ראיתי להמאירי (ב"ב מח עמוד רסט) שכ', שלא אמרו כן אלא במכר שנתינת המעות תמורתו ראויה בו אצל כל בני אדם, וזה שאנסוהו ונתנו לו מעות חזר לו לנוהג העולם וגמר והקנה, אבל גט שקיבל עליו מעות הואיל ונאנס אין אומרים שמפני המעות גמר והקנה. ומעתה גט מעושה אין כסף מטהרו. וכן נ"ל ברור. ואף לגדולי הדורות שלפנינו מצאתיה כן. ע"כ.
וע' בשו"ת עבודת הגרשוני (ס"ס לה) שכ' בפשיטות שכל שיש שם מתן מעות למגרש, גמר ומגרש. ע"ש. וע"ע בס' בית מאיר (ס"ס קלד) ובפתחי תשובה שם. ובשו"ת בית אפרים (חאה"ע סי' קכה) ד"ה ולענין. ובשו"ת דברי מרדכי גלאנטי (דף קמה סע"א). ואכמ"ל. מ"מ כיון שמצאנו כמה פוסקים שסוברים להקל בזה. והריב"ש עשה מעשה רב להקל בכה"ג. שפיר סמכינן עלייהו בנ"ד שבלא"ה יש כמה צדדים וצדי צדדים לכופו ליתן גט. [ומכ"ש שלד' הרמב"ם (ספ"ב מה' גירושין) גט המעושה שלא כדין בישראל אין הגט פסול אלא מדרבנן. וכן דעת מרן הש"ע (סי' קלד ס"ז). וכ"כ הכנה"ג (שם הגב"י אות כא) בשם המהרשד"ם (חאה"ע סי' סג). ע"ש. ומ"ש הבית שמואל (שם סק"י). אינו מוכרח, וכמ"ש בשו"ת צמח צדק מליבאוויטש (חאה"ע סי' רסב אות ט). ובמקום אחר הארכתי בזה בס"ד. וא"כ בדרבנן בודאי דשפיר סמכינן על כל הפוסקים הנ"ל להקל]. והנלע"ד כתבתי".
"הבעל : תסכול עמוק שלי, חוסר מהכל, אני מרגיש שאני נותן הכל, ולא מקבל כלום. היא מתעצבנת שיש כלים, אני צריך לשחק עם הילדים, לקלח, ולהאכיל אותם, והייתי מתעצבן על זה, וזה מתסכל מאד. אני מרגיש מנוצל.נראה ברור כי תשובותיו של הבעל אינם מספקות כלל וכלל כיצד הגיע מהערות עניניות של האשה לקללות והשפלות שכאלה.
ביה"ד: כמה פעמים (קללת).
הבעל : לא הרבה,
ביה"ד: 10.
הבעל : פחות.
ביה"ד: זה היה הדדי.
הבעל : לא באופן מפורש קללות, התנהגות שלה, הקנטות, עקיצות בנקודות כואבות, עבודה,
ביה"ד: התלוננה על עבודה.
הבעל : על עבודתי, שפעם עבדתי ופעם אין מספיק כסף בבית. מפרנס העיקרי זה היה אני, לא הרגשתי תמיכה ממנה שלש שנים. זה מתסכל מאד.
ביה"ד: את רוצה להשיב?
האשה : כן.
ביה"ד: כמה פעמים היו קללות.
האשה : זה לא נפסק, כלבה מבחינתו לא קללה, והיו עוד, להוציא מזוזה מהקיר, מנורה שפוצץ. טריקת דלתות המזוזה קרתה לפני כחודש.
ב"כ ב: לטעון טענות שכאלה, הדריכו אותה.
ביה"ד: מתי התחיל הכלבה, חולת נפש.
האשה : [פלוני] הוא לא בן אדם רגוע, הוא מתעצבן מהר מדי, מה שלא מתנהל מצידו אז הוא מקלל, זרק לי את הבגדים לריצפה בתקרית המזוזה, זה יכול להיות כי המריבה על הילדים, על הגט.
ביה"ד : איזה מריבה?
האשה : על הענין של הגט.
ביה"ד: היו בעבר?
האשה : שבת אחת היינו צריכים לארח אורחים והינו צריכים לסדר את הבית, ולא התחשק לו, ורצה לישון עד מאוחר, והוא התעצבן וקילל, ושביקשתי שיעזור, הוא לקח את המפתחות של הרכב ונסע, וזה היה לפני כשנתיים.
ביה"ד: עוד סיפור לפני.
האשה : למשל, אם הוא לוקח את הילדים לגן, ואני משאירה לו בגדים מסודרים, ולא מתאים לו, ואני מעירה לו על זה, והוא אומר "אם את רוצה את צריכה לסדר" ומתחיל במילים לא יפות, זונה כלבה,
ביה"ד: האם הדברים הללו היו גם בזמן שחייתם כבעל ואשה?
האשה : בהתחלה כן, שהוא היה מתפרץ ומבקש סליחה ואמר שלא יעשה זאת, ונתתי לו צ'אנס, ואז לא יכולתי ואז ביקשתי גט.
ביה"ד: זה היה שלא היו יחסים, היתה אוירה מתוחה.
האשה : היה לפני, המזוזה והבגדים היה לאחרונה.
ביה"ד: מה שהיה לפני יחסי אישות.
האשה : סיפרתי שתים, היו עוד מקרים, קשה לי לשחזר, שהפסקתם יחסי אישות זה המשיך מאותם דברים. וזה רק הלך והחריף, הוא כעס שאני תובעת גט, וזה החריף.
ביה"ד: הוא אומר פחות מעשר פעמים.
האשה : דבריו אינם נכונים, זה קורה כל הזמן, איני מנהלת פנקסנות, חמש פעמים בחודש, אנו נשואים שמונה שנים, זה התחיל אחרי הנישואין.
ביה"ד: הוא אומר היה רקע על מריבות, נתתו לו הערות ציניות, וזה לא בא בחלל ריק? הוא הרגיש את עצמו כ"דפוק" והוא כ"סוג ב'", מתוסכל?
האשה : יש הבהרה, הוא אוהב לחיות ברמת חיים גבוהה, ולא רצה לעבוד, בשנה האחרונה(צ"ל:הראשונה) אני מבליגה, בשנה השניה אני מעירה, והוא יושב בבתי קפה, עם חברים, ואני מוציאה כסף, אך אני עובדת, זה שלא הקנטתי מיד, הוא עבד, ועזב, ואני שאלתי כמה זמן תפתח את עצמך, וזו שאלה לגיטמית, התשובות שלו היו בקרוב, תכף ועוד מעט, איני יכולה לשלם כך הוצאות במכלת, אם היה אומר שנתיים אז הייתי מתחשבת.
ביה"ד: ומה היה?
האשה : מתעצבן, מעשן סיגריה, צורח, מנפץ, והיה חוזר רגוע, הוא הוציא את העצבים שלו".
"שאפילו על שאר דברים שאין לה צער כל כך כגון המדיר שלא תלך לבית אביה או לבית האבל כו' (כתובות ע"א ע"ב) או שלא תשאל נפה וכברה וכו' (ע"ב ע"א), כל שכן במצערה גופה. תשובת הרמב"ן סי' ק"ב".וגם אנו נאמר: ק"ו וכ"ש בקללות והשפלות כנידון דנן.
"ביה"ד: אם את לא רוצה אותו, אז איך את מחזיקה עם תביעות ממוניות, את יכולת להתגרש מזמן.נתברר בעליל כי תסכים האשה לוותר על כל תביעותיה הממוניות בביהמ"ש ובביה"ד.
האשה: שאנו מגיעים להסכם הוא הופך דעתו, ומבטיח שעורך דינו ידבר עם עורך דין שלי.
ביה"ד: אם חוזרים בהם (מתביעת הכתובה בביה"ד והממון בבימש"פ).
ב"כ א: שהם ישיבו.
הבעל : התביעה מנופחת.
ב"כ ב: לא מסכימים בשום פנים ואופן.
ב"כ א: פסק הדין מוזמן, רוצים להודות לכם על המאמצים, הוא לא יסכים גט.
ב"כ ב: הם רוצים כתובה מוגדלת.
ביה"ד: ההצעה שהוא ירד מהכתובה, וגם תביעות בבימ"ש.
ב"כ ב: הם יעשו תביעה מחודשת.
ביה"ד: אם היא לא תתבע כלום בבימ"ש ברכוש, וגם בכתובה לא תתבע כלום".
"אם מקללתו חנם הדין עמו, דהא מקללת בעלה בפניו מן היוצאות שלא בכתובה".וכן דעת הרא"ה (מובא בשיטמ"ק לכתובות שם), וז"ל:
"והא דאמרינן דמקללת יולדיו, כ"ש לבעל גופיה בפניו שהדין נותן שהיא יוצאה שלא בכתובה, ותו לא מידי".והב"י (סי' קטו) אחר שהביא את תשובת הרמב"ן הנ"ל, כתב וז"ל:
"ואיני יודע זו מנין לו, ואפשר שהוא לומד כן בקל וחומר ממקללת יולדיו בפניו. וק"ו פריכא הוא, דאיכא למימר שאני מקללת יולדיו בפניו דחמור כיבוד האב. ועוד דא"כ לא הוה משתמיט חד מהפוסקים לומר כן". עכ"ל.וצ"ב (וראה להלן).
"וי"א דה"ה אם קללה אפי' אבי בעלה בפני עצמו, ה"ה המקללת בעלה בפניו". עכ"ל.ובב"ש (שם ס"ק טז) כתב וז"ל:
"ה"ה המקללת בעלה בפניו, הב"י כתב מנ"ל דין זה, וא"ל דלמא בק"ו ממקללת יולדיו בפניו, דהא הק"ו פריכא הוא דא"ל שאני מקללת יולדיו בפניו דחמיר כבוד אב. ול"נ דס"ל [הרמב"ן] כהג"מ (המובא בסמוך אות ב), דמקללת זקנו של בעל בפני הבעל ואין הבעל חייב בכבודו מ"מ דינה כמקללת, מכ"ש המקללת בעלה בפניו". ע"כ.וראה בסמוך, וצ"ב.
"בהגהות מרדכי דכתובות (סו"ס רצ) - דאם קללה זקנו של בעל בפני הבעל הוי כמקללת אבי בעלה בפני בנו. וצ"ע, דהא אין הבעל חייב בכבוד זקנו כבכבוד אביו, ואין ראיה מזה לזה". וגם שיטה זו צ"ב.
"ועוד אחרי שהביאה ריק אחד רוצח על בעלה לגזמו אם יעשה לה דבר, וגיזם לו להרגו, לא גרע ממקללת יולדיו בפניו לאבא שאול והלכתא כוותיה, כ"ש הכא דמגזמת לו להרגו. ועוד דחשיבא כמדברת עם כל אדם, כדאמרינן בפרק המדיר וכו' אמרה ליה עולם הב לי פלך וכו' מדברת עם כל אדם וכו'. וכ"ש זאת שבאת עם אותו ריק ודברה עמו כ"כ, שבשביל אהבתה גיזם לבעל להרגו וכו'".ובד"מ (שם אות ז) הביא להדין הנ"ל בקצרה וז"ל:
"אשה שגזמה לבעלה שרצונה לשכור עליו גוים להרגו אם יעשה לה דבר מקרי עע"ד".והנו"ב תניינא (אבהע"ז סי' סט) דייק, דנקט הרמ"א רק שגזמה, והיינו, לא שהביאה את המאיים לרצחו, אלא היא בעצמה איימה שתביא לו רוצחים, והיא עע"ד מהטעם הראשון דלא גרע ממקללת.
"ונלע"ד דס"ל דאין הדבר תלוי בכיבוד, אלא מפני שנפש הבן קשור בנפש האב, חשוב כאלו מקללת בעלה עצמו בפניו, וכ"ש הוא, וא"כ ממילא אף קושית הד"מ על דין הגהות מרדכי מיושב, מדחזינן דלפרש"י ה"ה במקללת אבי הבעל בפני בנו של בעל, ושם בלי זה ליכא למימר כדהקשה הד"מ מפני שהבעל חייב בכבוד אביו, דאם כן מה איריא בפני בנו אפילו בפני אחרים נמי, וש"מ הטעם נמי אך מפני שאף נפש בן בנו קרוב אצל אבי אביו, ואי אפשר לסבול קללתו, והבעל מרגיש בצער בנו. א"כ שפיר ה"ה והוא הטעם, במקללת אבי אביו דבעל בפני הבעל. ואף שהתוס' השיגו על פירוש זה וכו', מ"מ דינו מבחוץ נכון וכו'". עכ"ל.נמצא, כי לדעות הללו דין "מקללת" אינו משום הפגיעה בבעל מדין כיבוד אב, אלא יסוד דינו הוא פגיעה רגשית ונפשית בבעל עצמו. ולכן מקללת אבי בעלה בפני בעלה, חשיב פגיעה קשה בו, משום שנפשו קשורה בנפש אביו, וכאילו קללו אותו בעצמו.
"אלא דהטור מפרש דלאו דוקא בפני הבעל, דה"ה בפני אחיו של הבעל, וכ"מ פשטא דגמ' דקאמר בפני מולידיו, [דהיינו בני אבי הבעל], וכן באפי בריה [של אבי הבעל], ולא קאמר הכל בפני הבעל". עכ"ל.מקללתו בחינם
"ודוקא על מגן, אבל אם מכה לה או מצערה הרבה, אין אדם נתפס על צערו ואינה מפסדת כתובתה. מהרא"ם סי' נג. עכ"ל. וכ"כ בהגהות הרעק"א (שם, אות ב): "המקללת בעלה בפניו, נ"ב, בחנם, ועי' תשו' לחם רב (סי' נב)".וז"ל תשובות 'לחם רב' (בתו"ד הנוגע לענינינו):
"נ"ל, דאע"ג דבמשנה הוזכר סתם המקללת יולדיו בפניו, דמשמע דבכל גוונא מפסדת כתובה, מ"מ אפשר דאם הוא מכה אותה ומצערה הרבה דאין להפסיד כתובתה בשביל כך, דאין אדם נתפס על צערו, ומשום דמצער לה יצאה ממחיצתה ואין להפסידה. ומוכח כן לכאורה מלשון הרמב"ן וכו', ומשמע דמקללת דיוצאת הוי מקללת בחנם וכו', אבל אם אינו חנם אלא לסיבה, אין להפסידה בשביל כך, אבל אם קללה אחר ההתראה על לא דבר, מן הטעם הזה מפסדת כתובתה וכו'". ע"כ.
"שהיתה מקללת כו', שמעתי בשם הגאון החסיד מהרח"ל זצ"ל מבריסק, שאמר דדוקא מקללת בשם או בכינוי, כמו במקלל עצמו וחבירו במס' שבועות דל"ה ע"א ובח"מ (סי' כז), ומקלל אביו ואמו ביו"ד (סי' רמ"א ס"א) ע"ש. ואני שאלתי ע"ז ממה דאיתא בש"ס במקומו בכתובות (דף עב), דאמרה ליה ניכליה אריה לסבא באפי בריה. והשיב לי חכם אחד, דאריה הנאמר כאן הוא משל להקב"ה, כדאיתא בחולין (נט ע"ב), וגם בספרי המקובלים אריה הוא שם. וכוונת הגמ' לכנות ע"ד דאיתא בסנהדרין (דף נו) ע"ש, וצ"ע".ובשטמ"ק בסוגיין איתא:
"אמר רבה דאמרה ליה ניכליה אריה לסבא באפי בריה".ולכאורה משמע, שדוקא קללה כזו שמקללת את אביו [או אותו] שימות מן העולם - זו היא בכלל "מקללת", אך קללות וגידופים אחרים לא.
"ואשה שגזמה לבעלה שרצונה להשכיר עליו כותים להרגו אם יעשה לה דבר, מקרי עוברת על דת".ובפת"ש (שם סקי"ז) כתב וז"ל:
"עיין בתשו' נו"ב (סי' פט), באשה שנתברר עליה שהוציאה קול על בעלה שמזנה עם זכרים במשכב זכור, ורצה השואל לומר דהפסידה כתובתה, ומדמה לדברי הרמ"א אלו. והוא ז"ל כתב דאין הנדון דומה, כי הרמ"א כתב שרוצה לשכור כותים להרגו, אבל זו אף אם אמרה על בעלה שעובר עבירה זו, לא אמרה שרצונה להביאו במשפט הערכאות על זה לגרום להרגו וכו'".נמצא כי לדעת הנו"ב, רק קללה על מיתה נכללת ב"מקללת", וכפשטות הגמ' - שיאכל אריה את הסבא, אבל גידופים אחרים או הכפשות - כמובא בתשובת ה'לחם רב', וכן כל כיוצא בזה שלא שייך בהם חשש הריגה, לא חשיב גיזום או קללה, ואינה מאבדת כתובתה. ומתבאר א"כ, כי נידון זה הוא במחלוקת הנו"ב וה"לחם רב".
"שאלה, ראובן שאשתו מתקוטטת עמו מדי יום ביומו ומקללת ומחרפת אותו בפניו, גם לאביו ולאמו היא מקללת כמה קללות נמרצות, ובכלל החרופים והגדופים היא אומרת לו ששוכב עם בתו נשואה ועם כלתו וכו', [עיי"ש בפרטי המעשה]. יורנו מורנו מה דינה של אשה זו וכו'.
וא"כ בניד"ד, אם מקללת לאביו ולאמו בפניו, ודאי דלכ"ע מפסדת כתובה, אפי' להרמב"ם ז"ל. ואפילו אם היא אינה מקללת לאביו ולאמו בפניו, כיון שכתוב בשאלה שמקללת לו בפניו, ודאי דאין לה כתובה, וכדכתוב בתשובות להרמב"ן (סי' קב): 'אם מקללת חנם הדין עמו דהא מקללת בעלה בפניו מן היוצאות שלא בכתובה'. ונראה דלמדו מק"ו דמקללת יולדיו בפניו, ואע"ג שהרב ב"י תמה עליו, אין לדחות דברי התשובה ההוא, כיון שלא מצינו בשאר הפוסקים שיחלקו עליה בפירוש.
ומ"מ צריך בזה תנאים:
הא' - שיתרו בה בפני עדים, וכדכתב הטור ז"ל, ואם אחר ההתראה קללה תצא שלא בכתובה. וכתב המרדכי בפרק המדיר בשם הר"ם ז"ל, דבהתראה בפעם א' סגי, ואם עברה פעם אחרת אח"כ על ההתראה, אע"פ שלא התרו בה בשעת מעשה, תצא שלא בכתובה. וכ"כ בתשובות הרשב"א (סי' תתסד) בשם הר"ם ע"ש. ואם לא התרו בה בפני עדים, אלא בינו לבינה, ועברה אח"כ בינו לבינה, אם מודה בהתראה ושעברה, כתב הרמב"ם ז"ל דמפסדת כתובה. ואם מכחשת, בין שמכחשת בהתראה, או שמודה בהתראה אבל אומרת שלא עברה אח"כ, תשבע.
השני - נ"ל דאע"ג דבמשנה הוזכר סתם המקללת יולדיו בפניו, דמשמע דבכל גוונא מפסדת כתובה, מ"מ אפשר דאם הוא מכה אותה ומצערה הרבה דאין להפסיד כתובתה בשביל כך, דאין אדם נתפס על צערו, ומשום דמצער לה יצאה ממחיצתה ואין להפסידה. ומוכח כן לכאורה מלשון הרמב"ן וכו', ומשמע דמקללת דיוצאת הוי מקללת בחנם וכו', אבל אם אינו חנם אלא לסיבה, אין להפסידה בשביל כך.
אבל אם קללה אחר ההתראה על לא דבר, מן הטעם הזה מפסדת כתובתה, דהיינו כתובתה ותוספת. ואפילו מנכסי צאן ברזל אינה נוטלת אלא מה שהוא בעין, וכן מנכסי מלוג, אבל לא מה שכבר בלה ואבד, וא"כ אינה נוטלת אלא הנדוניא הדבר שהוא קיים, אבל המעות שהכניסה ומה שבלה מהבגדים שהכניסה, אין לה כלום בהיות לה התנאים הנזכרים שזכרנו, דהיא - ההתראה ועברה אח"כ וקללה לבעלה או לאביו ולאמו, והוא לא עשה לה סיבה גורמת. וכו'. הנראה לענ"ד כו"ח שמי הקטון אברהם בכמהר"ר משה דין בוטון זלה"ה". ע"כ.
"ה"חתם סופר" בתשובתו דן בעניינו של בעל נכפה (חולה במחלת הנפילה - "אפילפסיה") שהעלים מאשתו את דבר מחלתו קודם הנישואין, וכעת היא מואסת בו ותובעת להתגרש ממנו. ה"חתם סופר" דן במחלוקת הפוסקים האם ניתן לכוף את הבעל בגט (ראה ברמ"א קנ"ד, ה') ופסק שם שאין לכוף מספק. נצטט מדבריו -אשר על כן גם מה שמצינו שהולכים אחר הרוב לפי כללי ההלכה המסורה בידנו גם בהלכות גיטין - כאשר נחלקו הפוסקים כשהרוב פוסל והמיעוט מכשיר שמכשירים את הגט כדעת הרוב במקום עיגון, וכן בגט של "כתבו ותנו" כידוע - אין לכך כל דמיון לסוגיית הכפייה או החיוב בגט, כפי האמור. כשרותו או פיסולו של הגט היא שאלה הלכתית רגילה כמו ממזרות ועיגונה והיא תוכרע לפי כללי הפסיקה הרגילה, מאחר ולא מדובר בכפייתו של הבעל לגט, כפי שנתבאר.
"כיוון שנחלקו בזה ואין אתנו יודע להכריע ממילא אם עבר וגירש על ידי עישוי הרי היא אשת איש דאורייתא בודאי ולא מספק. וטעמא (= וטעמו) אני אומר שהרי גט מעושה אפילו כדין ואומר רוצה אני מכל מקום אינו כשר אלא מטעם דאמרו חז"ל (בבא בתרא מ"ח) מסתמא ניחא ליה לקיים דברי חכמים שאמרו לכופו להוציא ועל דרך שהסביר הרמב"ם בסוף פרק שני מהלכות גירושין, והיינו כשברור גם למגרש שהעישוי כדין אליבא לכולי עלמא (לדעת הכול) - אם כן מצווה לשמוע דברי חכמים. אבל הכא יאמר נא המגרש מאן לימא לן (=מי יאמר לנו) שמצווה לשמוע דברי הרא"ש (=שמתיר את הכפיה), דלמא מצווה לשמוע דברי ה'מרדכי' (=שאסר את הכפייה)! ואם כן מה שאמר רוצה אני היה בהכרח ולא ענה מליבו, אם כן אין שום הוא אמינא לכוף לגרש". (חלק "אבן העזר" תשובה קט"ז).
יוער כי מצאתי ב"קובץ תשובות" (לגאון רבי יוסף אלישיב שליט"א, בחלק ב' סימן פ"ג) שכתב שם לדמות את עניין כפיית הבעל לעניין הכשר הגט ושיש לפסוק על פי רוב הפוסקים - אך לעניות דבריו בזה צריכים עיון.לדעתי, לאור מה שנתבאר לפנינו ההסבר הוא שונה: החומרה היתירה בה נקטו האחרונים ובראשם רבנו הש"ך בספרו "גבורת אנשים" איננה חומרה יתירה החוששת לדעת המיעוט, אלא כפי שנתבאר לפנינו - בכפייה לגט, כמו גם בממון, אין הולכים אחר הרוב!".
עם זאת גם הגאון הנ"ל סייג שם את דבריו וכתב -
"אכן באחרונים אנו מוצאים שחששו לאחוז באמצעי כפייה גם אם לפי הדין יש לכופו, עיין "גבורות אנשים" סימן מ"ה שכתב מכל מקום למעשה יש לחוש לסברת האומרים שאין לכוף דלא להווי גט מעושה ובניה ממזרים. וצריך לומר שדבר זה ניתן לשיעורים ויש לשקול את העניין לפי מסיבותיו, ובאופן שקיימים סיכויים שבהמשך הזמן עוד ישובו וישלימו אהדדי, באופן זה כשר הדבר וראוי להחמיר ולחוש לדעת אלה הסוברים שאין כופין. אבל במקום עיגון גדול כגון בעובדה דנן שעברו כבר שמונה שנים שהאישה יושבת בעיגונה, הרי במקרה דידן נראה כי יש לפסוק כפי ההלכה, וייקוב הדין את ההר".
"בחולי נכפה פליגי המרדכי פרק המדיר סימן כ"א בשם ראבי"ה ס"ל בפשיטות דלא כייפינן להוציא בנכפה. והרא"ש בתשובה כלל מ"ב סימן א פשיטא ליה שכופין להוציא ע"ש. ומייתי ליה רמ"א סימן קנ"ד ס"ה ולכאורה פשיטא שבעל הנכפה הוא מסוכן בנפשו שיפול לאחד הפחתים או למים ולאש וכן היה עובדא פה שנפל בשדה לתוך תנור ששורפים פחמים והוציאוהו משם ומת אחר איזה ימים אך פלוגתיהו דראבי"ה ורא"ש בהליכה הרופאים אם הוא חולי המתדבק כי בשנים קדמוניות היה כשמרחיקים מד' אמות שלו שלא יתדבק חליו באחרים ורופאי זמנינו מחליטים שאינו מתדבק כלל ואינו מזיק אפילו לאשת חיקו אם אינו מאיס עליה ובחלה נפשה בו נמצא לענין כפיה להוציא. מי יכניס ראשו באיסור דאורייתא אשת איש.
ועוד אני אומר דאפילו אי קמי שמיא דהלכה כהרא"ש מכל מקום כיון דאיכא דעת המרדכי דפליג ואין אתנו יודע להכריע, ממילא אם עבר וגירש על ידי עישוי הוי אשת איש דאורייתא בודאי ולא מספק וטעמא אני אומר שהרי גט מעושה אפילו כדין ואומר רוצה אני, מכל מקום איננו כשר אלא מטעם דאחז"ל ב"ב מ"ח ע"א מסתמא ניחא ליה לקיים דברי חכמים שאמרו לכופו להוציא ועל דרך שהסביר הרמב"ם יפה ספ"ב מגירושין והיינו כשברור גם להמגרש שהעישוי כדין אליבא דכ"ע א"כ מצוה לשמוע דברי חכמים אבל הכא יאמר נא המגרש מאן לימא לו שמצוה לשמוע דברי הרא"ש דלמא מצוה לשמוע דברי המרדכי ואם גם מ"ש רוצה אני היה בהכרח ולא ענה מלבו ע"כ. אין נראה שום ה"א לכוף לגרש".
"דאפילו אי קמי שמיא דהלכה כהרא"ש, מ"מ כיון דאיכא דעת המרדכי דפליג ואין איתנו יודע להכריע, וכו' אבל הכא יאמר וכו' דלמא מצוה לשמוע דברי המרדכי וכו'".החתם סופר כתב בפירושו שהסיבה שלא ניתן לכפות במקרה המדובר על פי טעמו של הרמב"ם, הוא משום שאין אתנו מי שיכריע הלכה כמי. כלומר, לא הוכרעה ההלכה ומשום כך מנין לנו שיכפה המגרש את יצרו הרע, הרי אולי הלכה כהמרדכי.
"מסתמא ניחא ליה לקיים דברי חכמים לכופו להוציא ועל דבר שהסביר הרמב"ם יפה ...והיינו שברור גם להמגרש שהעישוי כדין אליבא דכולי עלמא א"כ מצוה לשמוע דברי חכמים וכו'".ומשמע לכאורה לפום ריהטא שבעינן שלכל הדעות כופין גט.
"שאלה- העובדות: בישיבת בית הדין, ביום י"ח כסלו תשי"ז, מענה האשה: התחתנו מלפני אחת עשרה שנה בתימן, באנו לארץ לפני שבע שנים וחצי, בעלי קיבל בארץ מחלת הנפילה. הפסקתי לחיות איתו. לעתים קרובות הוא מקבל מחלת הנפילה, הוא נשאר בלי הכרה. אחרי שחוזרת הכרתו הוא מתחיל להתנפל עלי ואני בורחת ... הוא מכה את הילדים. יש לנו שני בנות, ג. בת התשע (היא משותקת), ד. בת שש. כשש שנים יש לו המחלה. בעלי לא עובד.והנה, הגריש"א שליט"א הביא בראש דבריו את החת"ס עצמו, וביחס אליו הוסיף וכתב: "ברם במקום שלפי כללי ההלכה המסורה בידינו ולפי דעת הרבים כופין בזה ודאי מן הדין יש לצוות לכפות לבעל לתת גט והגט יהיה כשר כדת".
הבעל לא הכחיש שאמנם היתה לו מחלת הנפילה מלפני חמש שנים. אלא לפי דעתו המחלה נפסקה, אולם, לפעמים חוזרת לרגעים ספורים. הוא מכחיש שהוא מכה אותה בזמן המחלה. טוען שזה חמש שנים שהאשה לא רוצה לחיות איתו. הרופאים אמרו שמותר לחיות עם אשה, כי מחלה כזאת לא מדבקת. הבעל טוען שאיננו מסוגל לעבודה. הוא נמצא בטפול לשכת הסעד והוא מקבל כשלושים ל"י לחודש. מגיש אישור מקופת חולים מחוז שומרון מיום שמונה עשר לשמיני חמשים ושתים למנינם א. י סובל זה שנה מאפילפסיה ואינו מסוגל לעבוד.
תביעת האשה לכוף לבעל לתת לה גט מבוססת על יסוד שתי עלות :
הוכח שהבעל הוא חולה נכפה.
לפי עדות הרופאה הבעל מסוגל לעבוד כל עבודה פיזית. והבעל פרק מעליו כל עול של המשפחה. יתכן שהאשה תמצא לה בעל אחר אשר ידאג לה ולילדיה. ובגללו היא מעוגנת ומחוסרת כל.
כאמור דחה בית הדין את תביעת האשה לכוף את הבעל לגרשה. בנימוקים כתוב: עיין באבהע"ז (סימן קנ"ד סעי' ה') שהרמ"א מביא מחלוקת הראשונים ז"ל:
"אם כופים על הבעל לתת גט במקרה הוא נכפה. וכיוון שכן אי אפשר לכוף מצד ספק היות ויש חשש לגט מעושה שלא כדין ואז הגט פסול".
ועיין עוד באבהע"ז (סי' ע' סעי' ג') שפסק שם הרמ"א שאם הוא עני ואין לו מה לפרנס אין כופין אותו להוציא ועיין בפ"ת שם סק"ג.
תשובה- אמנם כתוב ברמ"א סוס"י קנ"ד: וכיון דאיכא פלוגתא דרבוותא ראוי להחמיר שלא לכוף בשוטים שלא יהא גט מעושה. וכמ"ש הרא"ש בס"פ הבע"י: וכיון דפליגי בה רבוותא ראוי להחמיר שלא לכוף בשוטים דלא להוי גט מעושה, וכ"כ התוספות יבמות דף ס"ד והתוספות כתובות דף ע'. והנה זה פשוט, במילתא דפליגי בה רבוותא אם כופין או לא ולא הוכרעה הלכה כדברי מי, ודאי שאי אפשר לכפות שלא יהא גט מעושה שלא כדין. גדולה מזו כתב הח"ס באה"ע סי' קט"ז, דבכה"ג י"ל דהגט פסול לא מטעם ספק אלא מדין ודאי. אף אם קמי שמיא גליא דהלכה כמ"ד כופין. מ"מ הואיל ואין אתנו ידוע להכריע, מילא אם עבר וגירש על ידי עישוי, הוי אשת איש דאורייתא בוודאי, וטעמא אני אומר שהרי גט מעושה אפילו כדין ואומר רוצה אני, מכל מקום אינו כשר אלא מטעם אחז"ל מסתמא ניחא ליה לקיים דברי חכמים שאמרו לכופו להוציא ...והיינו כשברור גם להמגרש שהעישוי כדין.. אבל הכא יאמר נא המגרש, מאן לימא לן שמצוה לשמוע דברי הרא"ש דילמא מצוה לשמוע דברי המרדכי.
ברם במקום שלפי כללי ההלכה המסורה בידינו, הדין הוא שכופין, למשל, במקום דפליגי יחיד ורבים ולפי דעת הרבים כופין, בזה ודאי מן הדין יש לצוות לכפות לבעל לתת גט והגט יהי כשר כד"ת. ואטו דיני כפיה עדיפא מדיני גיטין, אשר רבו החולקים בכמה וכמה הלכות הנוגעות לשורשו וכשרותו של הגט, הללו פוסקים והללו מכשירים, ואם לפי הלכה הדין הוא כהמתירין והוא מקום עיגון ואין אפשרות לקבל גט שני, מתירין אותה להינשא אף שזה נוגע לענין אשת איש החמורה. אף בגט שסודר ע"י כתבו ותנו, היינו שהסופר והעדים לא שמעו מפי הבעל, אלא מפי כתבו, אשר בזה הרבה מגדולי הראשונים פוסלים את הגט, ועם כל זאת במקום עיגון גדול מתירין לה להתחתן בגט כזה (עיין פ"ת סימן ק"כ סקי"ח).
אכן באחרונים אנו מוצאים שחששו לאחוז באמצעי כפיה גם אם לפי הדין יש לכופו, עיין גבו"א סימן מ"ה .... במונע ממנה כל עניני אישות דנראה עיקר לדינא דכופין להוציא אפילו אינה באה מחמת טענה וכמש"ל, מכל מקום למעשה יש לחוש לסברת האומרים שאין לכוף דלא להוי גט מעושה ובניה ממזרים.
וצ"ל דדבר זה ניתן לשיעורים ויש לשקול את הענין לפי מסיבותיו, ובאופן שקיימים סיכויים שבהמשך הזמן עוד ישובו וישלימו אהדדי, בגוונא דא כשר הדבר וראוי להחמיר ולחוש לדעת אלה הסוברים שאין כופים. אבל במקום עיגון גדול כשאין האשה מסוגלת לשוב ולחיות איתו, ובפרט כעבודה דנן שעברו כבר שמונה שנים שהאשה יושבת בעיגונה, הרי במקרה נראה כי יש לפסוק כפי ההלכה, ויקוב הדין את ההר.
ומעתה עלינו לדון במקרה שלפנינו אם מצד הדין יש לכופו לבעל לגרש את אשתו, או לא".
"כיון דלרגמ"ה ושאר רבוותא פשיטא להו דכופין לא חיישינן אמאי דמספקא ליה לרבינו יואל ז"ל דאין ספק מוציא מידי ודאי, ועוד דאיכא למימר דאי לרבינו יואל חזי ליה תשובת רבינו גרשום כדחזי ליה להרא"ש ז"ל הוה פשיטא ליה...".
"והנה ז"ל הרא"ש בתשובה כלל מ"ב: אמת הוא שחכמי התלמוד אמרו בין שנולוד בו מומין גדולים בין שנולדו בו מומין קטנים כופין אותו להוציא, בודאי ט"ס יש כאן וצ"ל אין כופין, ורגמ"ה פירש בתשובה אחת דנכפה הוי מום גדול (רצונו דמום גדול יותר ממומין גדולים שבמשנה), ובזה מודו חכמיים דכופין להוציא ... דאילו נולד מום זה באיש אין אומרים יכפוה להיות אצלו אלא כופין אותו להוציא...".ובשו"ת מהרא"ל צונץ (אה"ע סי' כ"ב):
"אם אמנם ראוי ונכון לכל מורה להשתדל בכל האפשרי לבקש דרך פשרה ברהב ריעים וברצוי, כסף שלא יצטרך לבוא לידי כפיה בחולי הנכפה, ר"ל ראוי לחוש לדברי רבינו יואל ז"ל. מכל מקום בשעת הדחק כשהבעל מתעקש ומבקש גדולות וא"א להטות לבבו אל דרך הדרך הישר להתיר האשה מכבלי העגון, כדאי הוא הרא"ש ז"ל ותלמידיו לסמוך עליהם לכוף המגרש כדין כופין אותו להוציא, ויפה עשה הרב המסדר ואין מזניחים אותו. חדא שפשטו הוראותיו של רבינו הרא"ש בכל הארצות אשכנז וספרד ודעתו מכרעת במקום שיש מחלוקת בין הרמב"ם ובעלי התוספות ... ותו דהוא בתרא נגד רבינו יואל והלכה כבתראי. ועוד דכפי המבואר בתשובת הרא"ש לא החליט רבינו יואל שלא לכוף את הנכפה אלא כמסתפק הוא, ואין ספיקו של רבינו יואל מוציא מידי ודאי של הרא"ש, ועוד הסכימו עוד שני גדולי דורו שם בתשובת הרא"ש והם רבים והלכה כמותם".ועיין רדב"ז (ח"א סי' נ"ג):
"אין לנו להניח ודאי של הרא"ש וחבריו מפני ספקו של רבינו יואל. וכן הכריע המהרח"ש בתשובה סי' ל"ג דאין ספקו של רבינו יואל מוציא לנו מידי ודאי של הרא"ש ז"ל ויתר הרבנים".
"ולענין הלכה למעשה נראה דאם האשה אינה יכולה לסבול הצער הזה וכבר נתפרדו זמ"ז זמן רב ונלאו לקרבן ואינה שומעת כי אינה יכולה לסבול ... נראה שכופין אותו לגרש... דחיישינן שמא נפיק מיניה חורבה בהיותה אסורה בכבלי העיגון. ופוק חזי בפוסקים כמה הקילו בעיגונא דאתתא...".ועיין שו"ת "מור ואהלות" (אה"ע סי' יו"ד) מ"ש בענין מי שנשא אשה ואחר שנה נעשה לו חולי הכפייה ואשתו טוענת שאינה יכולה לסבול לשבת אמו כ"ז שחולי זה אדוק בו... ועוד שע"י חולי זה אין בו יכולת עוד להרויח לזון אותה אם כופים אותו להוציא. והעלה דכופין להוציא א. משום דראוי לפסוק כהרא"ש הסובר דכופין בנכפה. ועוד מכיון שאין בידו להרויח לזון אותה מטעם זה לבדו ראוי לכופו להוציא... באופן בנ"ד אם יראה בעיני חכמי הדור לכופו להוציא, אף ידו תכון עמהם".