ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב מיכאל בלייכר הרב יצחק אושינסקי הרב ישראל דב רוזנטל |
דיין, יו"ר דיין דיין |
תיק מספר: | 584347/3 | |
תאריך: |
ג באדר ב התשע"א
09/03/2011 | |||
תובע |
פלונית
| |||
נתבעות |
פלוני
| |||
הנדון: | מזונות | |||
נושא הדיון: | מזונות זמניים |
"האשה: אני רוצה להתגרש.ועוד:
הבעל: אני מסכים להתגרש.
ב"כ הבעל: האשה הגישה תביעה למזונות אשה ב- 30.5.2010 ובתאריך 2.5.2010 פנתה לביהמ"ש בתביעה למזונות אשה היא רוצה כנראה להשיג דברים משתי ערכאות.
ב"כ האשה: הגשנו בקשה לתיקון טעות ובקשנו לדון בביהמ"ש רק בענין מזונות ילדים".
"ב"כ האשה: היא רוצה לעכב פסיקת מזונות לאשה שנמצאת על סף התמוטטות נפשית בגלל המצב הקשה בבית ואנו נמצאים ערב חג, כל הזמן הוא מאיים עליה שיסלק אותה מהבית כי הבית רשום ע"ש וע"ש אמו...".ועוד:
"ב"כ הבעל: יש כאן סיסמאות ריקות מתוכן אין כאן עילה למזונות. הוא מפרנס וממשיך לנהל את רמת החיים שהיתה עד עכשיו, אין שום מצוקה ואין שינוי נסיבות. אם יש הסכמה לגרושין נתגרש אחרי החגים. לא יתכן שהיא תרצה להתגרש ושיפרנס אותה כל החיים, ניהלנו מו"מ והצענו הצעות שחברתי דחתה אותם ולכן פניתי לביהמ"ש שיופנו ליחידת הסיוע, אני אגיש כתב הגנה עד ל-1.10 גם בענין המזונות, היא כרכה הכל בביהמ"ש ולא אצה לה הדרך, אני מבקשת לקבוע מועד לגט".להלן כמה ציטוטים מהחלטת בית הדין מאותו היום:
"מן המקובץ עולה כי קיימת בין הצדדים הסכמה להתגרש. האשה וב"כ פתחו בבית המשפט תיקי תביעה למזונות הילדים וחלוקת הרכוש, עדיין לא נתנו החלטות....לאחר מתן כתב הגנה מאת הבעל וכן המצאת החלטת בית המשפט וכן חומר נוסף, יצאה החלטה נוספת של בית הדין ביום י"ב טבת תשע"א 19.12.10, וכך נפסק:
בין הצדדים וב"כ מתנהל משא ומתן להסכם שעדיין לא הבשיל....
הצדדים מתגוררים תחת קורת גג אחת, אולם אין ביניהם מערכת זוגיות ראויה....
מנגד, טוענת ב"כ הבעל ... לדבריה הם הגישו לאשה וב"כ הצעות להסכם גירושין ומבקשים לקבוע מועד לסידור גט אחר החגים. ב"כ האשה מגיבה שהצעות הבעל אינן רציניות ומותירות את האשה חסרת כל.
עמדת בית הדין שיש בשלב זה לשמר את המצב הקיים ולהמתין להחלטת בית המשפט במזונות הילדים...
לאחר שבית הדין שקל את המרכיבים בתיק זה, מחליט בית הדין כדלהלן:
א. בית הדין מאשר את הסכמת הצדדים להתגרש.
ב. על הצדדים וב"כ לנהל משא ומתן ענייני להסכם גירושין כולל ולהעבירו לאישור בית הדין...
ג. הצדדים וב"כ רשאים להופיע לאישור ההסכם...
ד. בית הדין מחייב את הבעל להמשיך ולהעביר לאשה 1200 ש''ח לשבוע לכלכלת הבית.
ה. בנוסף, בית הדין מחיב את הבעל לשלם את ההוצאות השוטפות של הבית הכוללות חשמל, מים, ארנונה, ועד בית, גז, טלפון והוצאות של האשה....
ו. ...
ז. בית הדין ישוב ויבחן את עמדתו בתביעת האשה למזונותיה בהתאם להתפתחויות.
"בית הדין עיין מחדש בחומר שבתיק הכולל כתב הגנה של הבעל וב"כ מיום 24.10.10, הודעה מטעם הבעל מיום 21.10.10 ובה הצעה להסכם גרושין, תגובת האשה וב"כ להצעת הבעל והודעה ובקשה ובה צירוף החלטת ביהמ"ש.להלן יובאו ציטוטים מתוך פרוטוקול הדיון האחרון מיום ג' באדר ב התשע"א (09/03/2011)
לאחר העיון מחליט בית הדין להפחית את הסך בו חויב הבעל ע"י בית הדין במזונות זמניים ולהעמידו על סך כולל של 1,500 ₪ לחודש.
עם קבלת החלטת ביהמ"ש בנושא זה בדיון שייערך ביום 12.01.11 על הבעל וב"כ להמציא לבית הדין החלטת ביהמ"ש, ובית הדין ישוב ויבחן את עמדתו".
"הופיעו הצדדים וב"כ וביה"ד עובר על התיק.עד כאן הובא תורף השתלשלות הענינים בתיק זה.
ביה"ד: אנו הרכב חדש, האם אתם מסכימים שנעבור על החומר ונמשיך את התיק מהיכן שהסתיים.
ב"כ הצדדים: אנו מסכימים להמשיך בתיק.
ב"כ האשה: יש בקשות שלנו לטיפולי שיניים ועוד מס' דברים, ביה"ד בהרכב הקודם פסק ביום 6.9.10 1,200 ₪ מזונות לשבוע והוצאות הבית כפי הפירוט בהחלטה, וכן הוצאות האשה, במועד זה לא נקבעו מזונות לילדים, ואח"כ חוייב הבעל בסכום חד פעמי של 6,000 ₪, ומיד הבעל פנה לביה"ד לבטל את מזונות האשה וביה"ד הפחית את מזונות האשה לסך 1,500 ₪ לחודש ושלחתי את תגובתי המפורטת לביה"ד. כיון שלא קיבלתי זכות תגובה לבקשתו, לא הבנתי מה הרלוונטיות של פסיקת ביהמ"ש למזונות האשה, ביהמ"ש פסק 4,000 ₪ למזונות הילדים, מזונות האשה נפסקו ללא קשר למזונות הילדים ואני מבקשת להחזיר את המזונות שנפסקו לה, יש לה הוצאות רבות, כמו"כ יש בקשה נוספת שהיא טיפולי השיניים, וגם את סכום המזונות הוא מבקש לבטל בכלל.
ב"כ הבעל: האשה היא זו שפתחה בהליכים שהיא לא רוצה לחיות איתו, הוא מעולם לא רצה להתגרש ואמרנו שלא נחזיק אותה בכח ואי אפשר להחזיק את החבל בשני קצותיו, הוא שכיר ומשתכר כ-9,000 ₪ הוא נושא בהלוואות, ביה"ד לא קבע מזונות בהחלטתו הראשונה אלא הבעל אמר מה הוא נותן ועפ"י זה קבע ביה"ד שימשיך לתת מה שנתן, החלטה זו ניתנה אחר דיון קצר ללא כתב הגנה, האשה הגישה תביעה לגרושין, לאחר מכן היא הגישה תביעה למזונות אשה וקטינים, ובקשה לסגור את תביעת מזונות הקטינים, הבעל מוכן להתגרש בתביעת האשה לגרושין, לאשה אין שום אינטרס להתגרש היא משחקת בכל הערכאות, כל תביעתה למזונות נשענת על תביעת הגרושין ולא ש"ב....
ביה"ד לאשה: למה את לא מתגרשת.
האשה: כשנגבש הסכם נורמלי נתגרש, לא הגענו להסכם שמניח את הדעת, ענין הרכוש נידון בביהמ"ש, אני רוצה להתגרש אבל לא בכל מחיר. אנו נשואים 20 שנה ולא ידעתי על כל הענינים הכספיים שלנו, הוא היה מביא מזומן ובזה הסתדרנו אין לי מושג מה העסקים שלו.
ב"כ האשה: קדם משפט נקבע ליולי.
ביה"ד: אנו מציעים שהצדדים יתגרשו וביהמ"ש יפסוק ברכוש.
ב"כ האשה: ומי יעזוב את הבית הם גרים יחד, אנו לא מוותרים על הכתובה ולא על מזונות, זה לא משנה שהאשה פתחה את התיק לגרושין לשלול ממנה מזונות.
ביה"ד: צריך לקצוב זמן לגרושין לא יתכן להשאיר את בני הזוג במצב כזה....
ב"כ הבעל: צרפתי את החלטת ביהמ"ש, ביהמ"ש כבר מינה מומחים והם בודקים את כל הרכוש, הם גרים בדירה שחצי של אמו, הוא לא עצמאי, העסק של הוריו מדובר במוסך קטן, הוא משלם את הוצאות הבית ונותן לה 1,500 ₪ לעצמה בלבד....
ביה"ד: תיק הגרושין סגור.
ב"כ הבעל: שב"כ האשה תצהיר אם התיק סגור או לא, ואם הוא סגור אז אין לפסוק מזונות.
ב"כ האשה: פעם ראשונה שאני שומעת שהתיק סגור הוא אמור להיות פתוח".
"בנידוננו, אין לחייב את הבעל במזנות האשה, היות ועזבה את הבית, וכדפסק הרמ"א בסימן ע, יב. טענתה כי עזיבתה את הבית מוצדקת משום שבעלה ניסה לשכב עמה בנידתה וגם שלא כדרכה, אינה מתקבלת משני טעמים:סברתו השניה שמביא בשם ספר בית יעקב: "אין לחייבו במזונות, משום שאינה מוכנה לעשות שלום אתו, אפי' יתקן את דרכיו", שייכת גם בנסיבות דידן, הלכך אף אם תביעתה הראשונה לגירושין היתה מוצדקת (מה שלא הוכח עד כה, כפי העולה מעיון בתיק בית הדין), אין בכך כדי לזכות אותה בדמי מזונות אשה.
א. לדעת הריטב"א והרמב"ן והאוזן-אהרון, אין לאשה נאמנות במקום שעושה את בעלה רשע. וכך היא מסקנת רוב מנין חברי ביה"ד הגדול.
ב. גם אם נאמנת בטענתה, אין לחייבו במזונות, משום שאינה מוכנה לעשות שלום אתו, אפי' יתקן את דרכיו, וכפי שהסיק הבית יעקב".
"וצריך להוסיף עוד, שבנימוקי הפס"ד נאמר עוד, שמאחר שהבעל הגיש תביעה לגירושין ואף הוא מונע עכשיו שתחזור, ממילא אין עזיבתה מעלה או מורידה בדבר, ומסתמך על האמור ב"פסקי דין" כרך ו' חוברת א'. אך אין הנידון דומה לראיה דהכלל הוא: "דאין האיש חייב במזונות אשתו אלא כשהיא עמו" (רמ"א סי' ע' סי"ב), "כי היא משועבדת לעמוד תמיד לפניו ולשמש אותו ולאכול עמו על שולחנו" (ח"מ שם סקי"ג), ונמצא שעיקר התקנה של מזונות אינה אלא באופן זה, ואם היא הולכת אין מקום לתקנה כל עיקר. אלא שאם העיכוב הוא ממנו נמצא שהיא אנוסה בדבר, ואינה מפסידה מזונות. משא"כ כשגם היא מונעת, א"כ לא מצד האונס היא נמנעת, והאונס אינו מעלה ואינו מוריד, מאחר שבכה"ג אין מקום כלל לתקנה, שהוא רק בתנאי שמצדה מוכנה למלא מה שהיא משועבדת".ובכן, מה שכתב "משא"כ כשגם היא מונעת, א"כ לא מצד האונס היא נמנעת, והאונס אינו מעלה ואינו מוריד, מאחר שבכה"ג אין מקום כלל לתקנה, שהוא רק בתנאי שמצדה מוכנה למלא מה שהיא משועבדת", שייך גם בנסיבות דידן, שאף שהם גרים יחדיו, אך מרידתה בבעל, כאשר היא זו המונעת, היא עילה לפטור הבעל ממזונותיה, שהרי בכגון זה, מה לי אם גרים יחדיו או שהיא עזבה את הבית.