ב"ה
בית הדין האזורי אשדוד
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אברהם הרוש |
דיין |
תיק מספר: | 1234169/6 | |
תאריך: |
ל באדר א התשפ"ד
10/03/2024 | |||
מבקשים |
פלוני פלונית | |||
משיב |
| |||
הנדון: | בשנה מעוברת נכתב בגט ''אדר'' ולא כתבו ''הראשון'' | |||
נושא הדיון: | בשנה מעוברת נכתב בגט ''אדר'' ולא כתבו ''הראשון'' |
משכיר בית לחבירו לשנה, נתעברה השנה נתעברה לשוכר. השכיר לו לחדשים, נתעברה השנה נתעברה למשכיר.כתב רש"י ד"ה נתעברה
לא ירבה לו שכר חודש, שהעיבור בכלל שנה.הרי לנו להדיא שעיבור החודש הרי הוא בכלל השנה.
המשכיר בית לשנה בסכום ידוע ונתעברה השנה, נתעברה לשוכר. השכיר לחדשים, נתעברה למשכיר.וכן הוא הדין גם לגבי נדרים וז"ל המשנה בנדרים דף סג עמוד א וז"ל :
קונם יין שאיני טועם לשנה, נתעברה השנה אסור בה ובעיבורה.וכן נפסק להלכה בשולחן ערוך יורה דעה הלכות נדרים סימן רכ סעיף ז וז"ל :
אמר שנה אחת, או שנה, סתם, אסור מעת לעת. ואם נתעברה השנה, אסור בה ובעיבורה.וכן מבוארים הדברים לעניין גיל שלש עשרה להתחייב במצוות בשו"ע או"ח סימן נה סעיף ט וז"ל :
לעולם הוא קטן עד שיביא ב' שערות אחר שיהיה בן י"ג ויום אחד, ושנת העיבור בת י"ג חדש.הרי לנו בבירור שההתייחסות לחודש העיבור הוא כחלק ממעגל השנה. אכן ישנם הרוצים לחלק בנידון שהבאנו לעיל, שככל והדין נידון לפי גדר השנה הרי שחודש העיבור הוא בכלל ואולם אם הנידון כלפי החודש עצמו והדינים שלו כי אז ההכרעה היא אחרת ורק בו נדון איזה חודש שלא חלים עליו דיני החודש שמקבל את ההגדרות הדיניות של חודש אדר אלא ההתייחסות אליו היא כתוספת.
אמר רב אשי, ת"ש: קונם יין שאני טועם השנה, נתעברה השנה - אסור בה ובעיבורה; היכי דמי? אילימא כדקתני, למה לי למימרא? אלא לאו דאמר שנה, אלמא שנה כהשנה דמי, ויום נמי כהיום דיניה. לא, לעולם דאמר השנה, ומהו דתימא הלך אחר רוב השנים ולא אית בהו עיבור, קא משמע לן.וכותב הר"ן שם ד"ה ושמע מינה וז"ל :
דאי דיניה כשנה אחת לא מתסר בעבורה אלא בשנים עשר חדש כרוב שנים.הרי לנו מדברי הר"ן שסתם שנה הינה בת י"ב חודש אלא אם כן ביאר בפירוש שכוונתו לשנה מעוברת כולה.
כבר כתבתי למעלה דעיקר רבותיה דתנא דאפילו נודר מתחילת השנה כיון דאמר השנה לא אמרינן שנה אחת קאמר אלא אסור בה ובעבורה דהיינו י"ג חדש מיהו דוקא באמר השנה אי נמי שנה זו אבל באומר שנה אחת סתם אין חדש העבור בכלל אף על פי שאותה שנה שנדר בה מעוברת שהרי אם לא נהג באסורו שנה זו משלים לשנה הבאה הפשוטה ואף על פי שאסור לו לעשות כן בתחילה דאיכא בל תאחר כיון שאם איחר משלם בשנה אחרת הרי לא הוקבע נדרו בשנה זו שהיא מעוברת הילכך אפילו קיים אותה שנה זו אין חדש העיבור בכלל והוסיף עוד הרשב"א ז"ל דאפילו באומר שנה אחת מיום זה אין חדש העיבור בכלל והביא ראיה מדתנן בערכין פרק המוכר שדהו (דף לא) המוכר בית בערי חומה אינו מונה אלא משעה שמכרה לו שנאמר עד מלאת לו שנה תמימה כשהוא אומר תמימה להביא חדש העבור והאי מוכר בית בבתי ערי חומה כאומר שנה אחת מיום זה הוא דמשעת מכירה הוא מונה ואפילו הכי טעמא דרבי רחמנא הא לאו הכי מונה שנים עשר חדש ולא חדש העיבור וכתב עוד ז"ל דלפי זה הא דתנן בפרק השואל (ב"מ דף קב) המשכיר בית לחבירו לשנה ונתעברה השנה נתעברה לשוכר באומר שנה זו או השנה הוא דלעולם יש לו לשוכר חדש העבור מיהו לא משכחת לה שיהו לו י"ג חדש אלא בעומד בראש השנה אבל בעומד באמצעה לא דאי אמר השנה או שנה זו אין לו אלא עד ראש השנה ואי אמר שנה אחת מיום זה אינו מונה אלא י"ב חודש מיום ליום אלו דבריו ז"ל ואינן נראין לי דודאי עיקר חדושיה דתנא לומר דבשנה מעוברת יש לו לשוכר שלשה עשר חדש ואם אמרת דלא משכחת לה אלא בעומד בראש השנה כל כי האי גוונא הוה ליה לתנא לפרושי ולא למסתם ולמפסק דיניה דנתעברה לשוכר ולא משכחת לה אלא באורחא דחיקתא לפיכך נראה לי דנודר ושוכר כל שקדם נדר ושכירות לחדש העבור ואמרו שנה אחת מיום זה מונין שלשה עשר חדש ואתא מתניתין דפרק השואל כפשטה ... ואני חוכך עוד לומר דאפילו בנדר שנה אחת סתם אסור בעבורה דמסתמא שנה זו משמע ואי פשע נמי קרוב אני לומר דאין לו תשלומין דמהשתא חייל נדריה.ועיין שם שדחה ראיית הרשב"א שבבתי ערי חומה התורה דברה באופן כללי לכל השנים, בין פשוטה בין מעוברת, מן הסתם כוונה אחת לכולם והיינו י"ב חודש1.
אך אמנם התירוץ האמתי בזה הוא דכפי מאי דקאמר הר"ן ז"ל השתא מפרש ההי' סוגיא התם כדפירש כולהו שאר רבוותא דהיינו הרמב"ם והרא"ש ז"ל וכמו שפירש שם הרא"ש בגמ' וז"ל דאי הוי כמו שנה אחת כיון דנאסר עד תוך שנה אחרת בזמן הזה מאי נפקא מינה בעיבור עכ"ל. כלומר דבשנה אחת הוי באומר עד זמן הזה והיום הזה. ומ"מ קשה אצלי היאך לא הזכיר הר"ן ז"ל דברי הרמב"ם כלל.אולם הש"ך שנביא להלן דוחה את דבריו, עם זאת יעויין בבית מאיר יו"ד סימן רכ שהשיג על הש"ך והסכים עם דברי התורת אמת.
השוכר בית בסכום ידוע לשנה ונתעברה השנה אין צריך להוסיף לו בשביל חודש העיבור וכתב הרשב"א ז"ל במה דברים אמורים כשעמד בראש השנה ואמר לו שנה זו אי נמי השנה דקיימא לן דהוי כאומר שנה זו אבל אם אמר לו שנה אחת אין לו אלא י"ב חודש כרוב שנים שאינן מעוברות.ואילו בהלכות נדרים בסימן ר"כ כתב הטור וז"ל:
אמר שנה אחת או שנה סתם אסור מעת לעת ואם השנה מעוברת אסור י"ג חדשים מיום ליום ואם עומד בחורף ואמר שנה זו והיא מעוברת אסור עד תשרי ולא אמרינן שאדר שני יעלה לו במקום אלול.מעיון בהשוואת הלכות אלו התמיהה עולה מאליה שבהלכות שוכר חש לדעת הרשב"א ואילו בהל' נדרים לא הביא דעת הרשב"א ומכריע בפשטות שלא כמותו.
אלא דקצת קשה דביורה דעה פסק בסתם דבאומר שנה אחת בסתם אסור י"ג חדשים וכאן הביא דברי הרשב"א דאינו אלא י"ב חודש ולא כתב היפך זה. ונראה ודאי דאע"ג דהרשב"א גופיה סבירא ליה דדין משכיר ושוכר כדין נדרים מכל מקום רבינו מחלק ביניהם וסבירא ליה דדוקא בנדרים הלך אחר לשון בני אדם וכשאומרים שנה אחת אוסרים עליהם י"ג חדשים כמו השנה שעומדים בה שהיא מעוברת אבל בעלמא שנה אחת אינו משמע אלא שנה מרוב השנים שאינן אלא י"ב חודש ולכן במשכיר (ושואל) [ושוכר] אינו אלא י"ב חודש:דברי הב"ח בישוב קושיא זו אינם הולמים את דברי הר"ן והרשב"א עצמם שהשוו בין הדינים ולא הלכו כפי החילוק של הב"ח וכן כתב המגיד משנה (פרק ז מהל' שכירות הלכה ב) להשוות בין הדינים.
וישבתי את הכל בסייעתא דשמיא בישוב נאה ומקובל ומוכח מיניה וביה, והוא, שכאן התחיל וכתב ז"ל, בד"א שעמד בראש השנה ואמר כו', ס"ל דכשעמד בראש השנה ואמר שנה אחת או שנה סתם יהיה זה מושכר לך, או אסור, אז ודאי דעתו היתה דלא יהיה חודש העיבור בכלל, דאי הוה דעתיה ג"כ עליו ה"ל למימר שנה זו, אלא ודאי להכי דקדק לומר שנה סתם או שנה אחת, לגלות דעתו שכונתו על סתם שנה דאינו רגיל להיות מעובר, אבל ביו"ד התחיל בעומד בתוך השנה כו', ועלה מסיק וכתב דאם אמר שנה אחת או שנה סתם כונתו י"ג חדשים, דבעומד באמצע השנה לא הוה מצי למימר שנה זו יהיה זה מושכר לך, או אסור לך, דא"כ הוה משמע דאין כונתו רק עד כלות שנה זו דהיינו עד ראש השנה, והוא רוצה להשכיר או לאסור שנה תמימה, משו"ה הוצרך לומר שנה אחת או שנה סתם. ואף שבר"ן [נדרים שם ד"ה קונם יין] משמע שאינו מחלק בהכי, דעת הטור היא לפרש דברי הרשב"א כן כדי שלא יסתרו דבריו זה את זה, ובזה מיושב כל התמיהות שהקשו הב"י וד"מ ואשר עוררתי וכנ"ל.ביאור הדברים שאנו הולכים אחר כוונת הנודר ואם אכן עומד בתחילת השנה שיכול היה לומר שנה זו ובחר לומר שנה סתם על כרחך כוונתו כפי שאר השנים ולא לכלול בזה את חודש העיבור ואולם אם עומד באמצע השנה שאין לו ברירה ואינו יכול לומר השנה או שנה זו שכן ישמע שמתכוין עד לסיומה של השנה ולכן אמר שנה סתם ועל כן כוונתו לומר שנה מעוברת כפי השנה הזו, ועל כן מיושבים דברי הטור שבהלכות שוכר כותב לעומד בראשית השנה ואילו בהלכות נדרים עוסק באדם שעומד באמצע השנה ועל כן כולל אף את חודש העיבור בשנה סתם.
אדר הראשון תוספת אדר השני תוספת מה ביניהון ר' שמואל בר רב יצחק אמר שני כבשי עצרת ביניהון נולד בחמשה עשר באדר בשנה שאינה מעוברת ונכנס לשנה שהיא מעוברת אין תימר אדר הראשון תוספת שנה ארוכה היא אין תימר אדר השני תוספת אין לו אלא עד חמשה עשר באדר הראשון א"ר אייבי בר נגרי מתניתא אמר כן אדר הראשון תוספת דתנינן תמן הן העידו שמעברין את השנה כל אדר שהיו אומרים עד הפורים הן העידו שמעברים את השנה על תניי הדא אמרה אדר הראשון תוספת אין תימר אדר השני תוספת לא קיים על שתא ומעבר לה ...יעויין שם במסקנת הירושלמי שנראה שאדר ראשון הוא התוספת ואילו אדר השני הוא אדר המשתייך לסדר השנה ועליו יש להחיל את דיני אדר המשתייך למעגל השנה.
קונם יין שאיני טועם לשנה, נתעברה השנה אסור בה ובעיבורה; עד ראש אדר עד ראש אדר הראשון, עד סוף אדר עד סוף אדר הראשון.לכאורה ניתן לפשוט בעייתנו זו מסוגיא זו ולהגיע למסקנה שחקירתנו תלויה במחלוקת רבי יהודה ורבי מאיר, שלרבי יהודה סתם אדר הוא אדר הראשון והוא אדר העיקרי ואדר השני הינו החודש המעובר, ולרבי מאיר סתם אדר הוא אדר השני ואדר הראשון הינו החודש המעובר, והמשנה כרבי יהודה כל תירוצו של אביי הוא רק לשיטת רבי מאיר, והכלל הוא במחלוקת ר״מ ור״י הלכה כרבי יהודה.
גמ'. אלמא סתמא דאדר דקאמר ראשון הוא, לימא, מתני' רבי יהודה היא, דתניא, אדר הראשון כותב אדר הראשון, אדר שני כותב אדר סתם, דברי ר"מ, ר' יהודה אומר, אדר הראשון כותב סתם, אדר שני כותב תיניין, אמר אביי, אפילו תימא ר"מ, הא דידע דמעברא שתא, הא דלא ידע.
״אמר עד ראש חודש אדר עד ראש חודש אדר ראשון, עד סוף אדר ער סוף אדר השני, ולהרמב״ם אם ידע שהשנה מעוברת ואמר עד ראש חודש אדר אסור עד ראש חודש אדר שני״.וכן מובא בחו״מ (דיני זמן בשטרות) סימן מג סעיף כח וז״ל:
״שני שטרות שנעשו בשנה מעוברת, אחד כתוב בו אדר סתם, ואחד כתוב בו אדר שני, ואין ללוה נכסים כנגד שניהם נותנים למי שכתוב בו אדר סתם, ואם בשניהם נכתב אדר סתם הוי כמי שכתוב בשניהם אדר ראשון ונותנים למי שזמנו קודם במספר ימי החדש״.וכן פוסק הרמ״א באו״ח בדיני שטרות סימן תכז סוף סעיף א וז"ל :
״כשמעברין השנה כותבין באדר הראשון אדר סתם, ובשני אדר השני"וכן פוסק הרמ"א באהע״ז סימן קכו גבי גיטין וכתובות דסתם אדר הוא אדר הראשון. ומכל אלו הפוסקים משמע שנפסק הלכה כרבי יהודה שסתם אדר הוא אדר הראשון.
אמר עד ראש חודש אדר, עד ראש חודש אדר ראשון. עד סוף אדר, עד סוף אדר שני. ולהרמב"ם, אם ידע שהשנה מעוברת ואמר: עד ראש חודש אדר, אסור עד ראש חדש אדר שני.ותמהו הפוסקים על מרן השו"ע מה ראה להביא את שיטת הרמב"ם דווקא בהלכות נדרים ובחו"מ סימן מג לא הביא את דעת הרמב"ם בזה אלא פסק בסתם שסתם אדר הוא אדר הראשון?
אשר שאלת על אודות בנך ... אשר נולד בשנה פשוטה באדר ויהיה בר מצוה בשנה מעוברת מה יהיה משפט הנער ומעשהו להיות גדול מן התורה מאיזה חדש מנינן ליה או מאדר הראשון או מאדר השני ?המהר"י מינץ פוסק שאדר העיקרי הינו אדר שני ואילו אדר הראשון הוא הנוסף לשנה ואינו אדר המשתייך לשנה עצמה, ומביא מספר ראיות לדינו ראשונה מהירושלמי וז"ל :
מדאמר בירושלמי דמהירות סימנין ואיחור סימנין ושלשה שנים של בתולה תלוים בעיבור החדש של השנה שנאמר אקרא לאלקים עליון לאל גומר עלי פירוש גומר ומסכים עם בית דין של מטה בעיבורם ואם עברו השנה בתוליה חוזרין. והוא הדין לתפלה ולסימני גדלות ונערות ולי"ג שנים חדש העיבור בכלל ... הרי לפנינו בהדיא שגם בסוף הג' שנים נותנין לה חדש העיבור אם נתעברה השנה ולא נתמלא לה שנת ג' עד סוף אדר השני, ופסק דהוא הדין לגדלות ונערות ולי"ג שנים. והיינו כנדון דידן ואם נולד בתחלת אדר בשנה פשוטה ובשנת י"ג עברו השנה בט"ו באדר הרי זה חוזר לקטנותו עד ט"ו באדר השני"ועוד הביא ראיה מדברי תוס' בסוגיא שהבאנו לעיל בנדרים וז"ל :
ועוד נראה לי להביא ראייה מן התוספת סוף פרק קונם יין במסכת נדרים וז"ל חדש העיבור אדר הראשון הוא ולא אדר השני תדע שהרי אדר הראשון מל' יום, שני מכ"ט, ועוד דמגילה ופורים בשני אלמא ראשון חדש העיבור עכ"ל. ואם כן כיון דאדר הראשון הוא ודאי חדש העיבור מסברא יש לנו לומר אלו נולד בניסן ובשנת י"ג יהיה עיבור הדבר פשוט דאמרינן שבניסן יהיה בר מצוה ולא באדר, הכי נמי נימא דבאדר השני יהיה בר מצוה ולא באדר הראשון שהוא חדש העיבור ולא נקרא אותו אדר אלא שבט, ואלו קרא אותו שבט פשיטא שהיינו אומרים שהיה בר מצוה באדר כדפירש מאלו נולד בניסן הכי נמי לא שנא וכי בשביל קריאת שם שקראו לו אדר נכניס זה להיות בר עונשין ח"ו ולא נאמר נתעברה השנה נתעברה לו. הלא קריאת השם לאו משום הכי אתא אלא מפני שאדר הוא חדש האחרון לחדשים נתנו לו זה השם.להלן נדון במקצת ראיותיו של מהר"י מינץ, מכל מקום הרמ"א בסימן נה סעיף י נוקט כדברי המהר"י מינץ וז"ל :
הגה: ומי שנולד באדר ונעשה בר מצוה בשנת העיבור, אינו נעשה בר מצוה עד אדר השני (מהר"י מינץ).ח. הכרעת השו"ע והרמ"א מהו אדר לעניין יום שמת בו אביו או אמו
כשאירע יום שמת אביו או אמו באדר, והשנה מעוברת, יתענה באדר ב'. הגה: ויש אומרים דיתענה בראשון (מהרי"ל ומהר"י מינץ), אם לא שמת בשנת העיבור באדר שני דאז נוהגים להתענות בשני (תרומת הדשן סימן רצ"ד); וכן המנהג להתענות בראשון, מיהו יש מחמירין להתענות בשניהם (פסקי מהר"י בשם מהר"י מולין).הרי לן שנחלקו השו"ע והרמ"א בדין יום שמת בו אביו או אמו דעת השו"ע שיש לקבוע יום זה באדר שני ואילו דעת הרמ"א שיש לעשות כן באדר א'
והנה בספר קרבן העדה בפרק קמא דמגילה (בשיירי קרבן דף ז א ד"ה הדא אמרה) סובר גם כן דנעשה בר מצוה באדר שני, אלא שכתב שגם לענין יארצייט אף אם מת אביו או אמו בשנה פשוטה יתענה רק באדר שני כדעת המחבר בשולחן ערוך [סימן] תקסח ולא כדעת הרמ"א שם. ולפי זה לדעת הרמ"א באורח חיים (סעיף ז) וביורה דעה סימן תב (סעיף יב) שהעיקר להתענות בראשון, אם כן גם לענין בר מצוה הדין כן. אלא שאם כן סתרי דברי רמ"א אהדדי, מסימן נה (שם) לסימן תקסח וביורה דעה שם, ויש ליישב בדוחק. אמנם בלבוש באורח חיים סימן תרפה (סעיף א) מבואר שביארצייט העיקר להתענות בראשון, ולענין בר מצוה לא נעשה עד אדר שני, עיין שם בטעמו לשבח.הרי שקרבן עדה הכריע כדעת מרן השו"ע וסובר שעיקר אדר הוא אדר השני ולא הראשון וכהכרעת השו"ע והעלה תמיהה בדעת הרמ"א שסותר עצמו ?
ומכל מקום כל הפוסקים פליגי וסבירא להו דגם לענין נדרים סתם עד אדר הוא הראשון, ונראה לי טעמייהו דבנדרים הולכים אחר לשון בני אדם שהוא כמו שכותבים בשטרות ולא אחר לשון תורה הכתוב במגלת אסתר, ואם כן תינח בנדרים, אבל לענין אמירת קדיש ביום יא"צ שהוא מפני דין הנשמה, שלמעלה בודאי הוא באדר שני כלשון תורה דדין שלמעלה בודאי הוא נגרר אחר לשון תורה וכתיב לאל גומר עלי, ומשום הכי יש לומר דלא כרמ"א בי"ד סי' ת"ב [סעיף י"ב] ויש לומר קדיש באדר שני, וממילא הוא הדין תענית יא"צ הוא דעת הנודר על יום אמירת קדיש ואתי שפיר פסק המחבר בש"ע א"ח ס"ס תקס"ח [סעיף ז'] ועיין מה שכתב שם מג"א [סק"כ], ובשגם שיש לומר עוד בזה אקדומי פורענותא לא מקדימין [כמגילה ה' ע"א], אלא שמהרי"ל בתשובה סי' קי"ב כתב דלא שייך ביא"צ אקדומי פורענותא כיון דאינו אלא צער בעלמא, ולא זכיתי להבין זה הא ט' באב נמי אינו אלא צערא בעלמא ואפילו הכי אמרינן מהאי טעמא מאחרים ולא מקדימים, ועיין בירושלמי דמייתי במלחמות ה' סוף פרק קמא דמגלה דעל תענית אסתר אומר אקדומי פורענותא, אף על גב דלא הוה אלא זכר לנס כמו שכתב ר"ן בשם ראב"ד פ"ב דתענית [י"ז ע"ב ד"ה אבל], מכל מקום כיון שתענית גופיה דבר של צער הוא לא מקדימין ליה ע"ש וכל שכן הכא, על כן נלפע"ד דבכל הנ"ל אין לזוז מפסק המחבר.ואם כנים הדברים בכך יש ליישב אף את דברי הרמ"א ולומר שדין יום שמת בו אביו או אמו אף הוא לא נמדד לפי עצם אדר אלא כפי לשון בני אדם ואכן כך כותב להדיא בשו"ת מהרי"ל סימן לא וז"ל :
ויום שמת בו אביו אם יש להתענות באדר הראשון או השני, על דבר זה שאלו את רבותינו באושטרייך ולא הושווה דעתם, יש שהורה בראשון ויש בשני.אלא שדימוי זה של שטרות ליום שמת בו אביו או אמו צריך ביאור, שכן האופן הפשוט של שטרות הוא הקביעה שלא באמת משנה האם אנו נמצאים כעת בחודש אדר או בחודש שבט וביד בני אדם להכריע את התייחסותם לכתוב בשטר אולם ביום שמת בו אביו או אמו על פניו המשמעות היא באיזה יום עולה זכרו של הנפטר ויותר מתאים לבר מצוה וכפי שאכן הסיק החתם סופר בדעת מרן השו"ע.
ואני איני כדאי להכריע אלא דיש קצת להביא ראייה מפטירת משה רבינו ע"ה דמתענין בראשון ...
ועוד ראייה דבנדרים הלך אחר לשון בני אדם והאי כנדר דמי, דסתמא, אדר הראשון אליבא דרבי יהודה סוף פרק קונם יין דבשטרות כותב אדר סתמא, וקיימא לן כוותיה לגבי רבי מאיר. וכן לרבי מאיר משמע התם הכי, אלא דמחלק בין ידע שתתעבר ללא ידע, להכי אין ראייה לרבי מאיר, ואנן ידעינן בקביעות עיבורינו, גו"ח י"א י"ד י"ז י"ט.
ופרק קמא דמגילה אי לאו משום מסמך גאולה לגאולה ושאר דרשות אשר שם היו מקדימין לעשות פורים בראשון. ומיהו התם איכא טעמא אין מעבירין על המצות כדאיתא התם.
ועוד כי היכי דבשבט לא מספדינא כלל אף על גב דבשנה מעוברת, הכי נמי נימא באדר ראשון כיון דאדר סתמא איקרי אליבא דרבי יהודה כדלעיל.
"דאין מצטרף הקטן לדבר שבקדושה עד שיהא בן י"ג שנה וחודש העיבור בכלל, כדמשמע פרק השואל (ב"מ קב ב) גבי ההיא דמרחץ וגבי משכיר בית לחבירו, וכדאמרינן בירושלמי (נדרים פ"ו סוה"ח), דחזרת בתולים תוך ג' שנים לבתולה ואיחור סימנין תלויין בעיבור השנה, דכתיב אקרא לאלקים עליון לא' גומר עלי"עכ"ל. הרי שאינו נעשה בן י"ג עד שיכלל חודש העיבור דהיינו אדר השני.
"דהתם פירושו הכי הוא, דאם דרך משל נער אחד נולד בתשרי, עתה בשנת י"ג לא נאמר דישלים שנותיו בחודש תמוז, כיון דבתוך שנות י"ג יש ד' שנים מעוברים, וא"כ יש ד' חדשים מיותרים, לכך יקדים עצמו להשלים שנותיו בתמוז, אלא צריך שימתין עד תשרי, משום דשנים סתם נאמרים עם חודש העיבור בכלל, אבל מי שנולד באדר משנה פשוטה לא יצטרך להמתין עד אדר ב' משנת י"ג"וכעין זה יש לדחות את השוואתו של מהר"י מינץ לנולד בניסן.
קמ"ל דאדר ראשון לא נקרא אדר אלא חודש העיבור מיקרי שהרי אין קורין את המגילה באדר ראשון ואנן בעינן י"ג שנים שלימים.מקור דברי המשנ"ב הם דברי הלבוש4 (עה, י) ואכן גם לדבריהם יש לעיין הלא כן הוא לפי רבי מאיר ולא כדברי רבי יהודה, זאת ועוד בדברי תוס' בארנו שפורים באדר שני מלמד על דעת בני אדם לר"מ ור"י יחולק על זה, אולם יום הגדלות לדין בר מצוה הינו דין אחר ועוסק בשאלת מהות החודש המעובר והנוסף אל מול שאלת החודש המקורי והכרעת הרמ"א שהחודש המקורי הוא חודש אדר שני, והכרעה זו אינה יכולה להסתמך על פורים שכן אין זה נגזר מדיני פורים ששם הדיון הוא אחר וכדלהלן וא"כ דברי הלבוש המובאים במשנ"ב צריכים עיון.
אמנם ראיתי בתשובות הר"י מינץ בעצמו (סי' ט) שממנו מקור דברי הרמ"א באורח חיים שכתב לענין בר מצוה דלא נעשה עד אדר שני. ולענין יארצייט פסק דמתענה בראשון, וכתב שם טעם הגון, דהמנהג להתענות הוא או משום דביום שמת בו אביו ריע מזליה, או משום כפרה לאביו, או מטעם שניהם, ראוי וסברא לומר דמי שמת אביו או אמו באדר בשנה פשוטה ובשנה שאחריה עיבור, פוסק מלומר קדיש בשבט דלא לשוויה רשע כמו משפט רשעים י"ב חודש, כדאיתא בעדיות פרק ג (פרק ב משנה י), ומסתברא דרצה לומר חדשי הלבנה דשייך לומר על זה חידוש וכו'.העולה מביאורו של מהר"י מינץ שיש טעם ייחודי ביום שמת בו אביו או רבו לעשותו באדר הראשון אבל לדברי הרמ"א אכן עיקר אדר הוא אדר השני.
ואם כן מי שנפטר בשנה פשוטה, אם נתעברה השנה אחר כך, נגמר דינו ומשפטו באדר הראשון, ואם כן שם שייך התענית והקדיש, וכן בכל שנה וכו, וכן אי משום כפרה, למה יאחר כפרת אביו או אמו, ולא יביא כפרתם ביום כלות משפטם, ואי משום דמתרע מזליה ביום ההוא, ואמרינן בש"ס אקדומי פרענותא לא מקדימין (מגילה ה א), שאני התם דתענית רפואה הוא, ודומה לתענית חלום דמתענה בו ביום ואפילו בשבת (ברכות לא ב), ולכך יש לחלק בין ענין תענית לענין בר מצוה. עכ"ל המהר"י מינץ שם בקיצור קצת.
נראה לומר דסיפא ארישא קיימא היכא דקרא המגילה בארבעה עשר ונתעברה השנה אז אין בין אדר ראשון לשני אלא מקרא מגילה ומתנות לאביונים דאף על פי דעשאו בראשון צריכין לחזור ולעשותן בשני אבל כל שאר דברים שעשאום בראשון ושוב נתעברה השנה אין צריכין לחזור ולעשותן בשני [והיכא] דנתעברה השנה קודם אדר ראשון אז הוי אדר הראשון כמו שבט ואהא קאמר גמרא הא לענין פרשיות זה וזה שוין כלומר שאם קראו באדר הראשון כל ארבעה הפרשיות ושוב ראו שיש צורך לעבר השנה אין צריך לעשותן בשני אבל לא מסתבר כלל שבכל השנים המעוברות יקראו הפרשיות בשני אדרים. ושוין בהספד ותענית שאסורים בזה ובזה פי' אם קראו המגילה בארבעה עשר ובו ביום עברו השנה אסור בהספד ותענית אבל בשאר שנה מעוברת נראה לי שמותר בהספד ותענית כך נראה לי לפרש השיטה.וכן ראיתי במאירי על מסכת ר"ה דף יד שכתב אדר א' העומד במקום שבט וכן הוא בריטב"א שם.
עוד נראה להביא ראייה מפ"ק דמגילה (דף ו' ע"ב) בשמעתא דאין בין, פליגי רשב"ג ורבי אלעזר רשב"ג סבר כל מצות הנוהגין באדר אין נוהגין אלא בשני, ור' אלעזר סבר אין נוהגין אלא בראשון. ופסק תלמודא הילכתא כרשב"ג, ופריך עלה התם בשלמא רבי אלעזר מסתברא טעמא דאין מעבירין על המצות, אלא רשב"ג מאי טעמא, ומשני כדי לסמוך גאולה לגאולה פירוש גאולת שושן לגאולת מצרים, וכל המצות הנוהגים באדר שקלים וזכור לגאולת שושן שייכי להקדים שקלי הקודש לשקלי המן ומחיית עמלק למחיית המן בנו. ופרשת פרה והחודש לגאולת מצרים שייכי לחדש ניסן, באחד בניסן הוקם המשכן שני לו נשרפה הפרה. אבל כל היכא דלא שייכי טעמא דלסמוך גאולה לגאולה לעולם אזלינן בתר טעמא דאין מעבירין על המצוה. ונידון דידן לא שייך מידי לסמוך גאולה לגאולה לכך אזלינן בתר טעמא דאין מעבירין על המצות ויעשה בראשון.הרי שקבע כלל בזה, שכל דבר שלא שייך בו את הטעם של סמיכות גאולה לגאולה הרי נעשה אותו באדר הראשון מהטעם שאין מעבירין על המצוות ומחמת כן יש לקבוע גם את יום שמת בו אביו או אמו באדר הראשון. ובזה מצאנו הסבר נכון ליישב את סתירת הרמ"א מדוע בבר מצוה פסק שהוא חל באדר שני ואילו יום שמת בו אביו או אמו פסק שיעשנו באדר ראשון. ולפי דברי תרומת הדשן החילוק ברור, מאחר שבבר מצוה לא שייך הטעם של אין מעבירין על המצות שכן כל זמן שאין לו דין גדול עדיין לא חלים עליו חיוב מצוות ולא שייך לדון בגדר זה של אין מעבירין לפני החיוב במצוות עצמם, מה שאין כן ביום שמת בו אביו ואמו שייך טעם זה שאין מעבירין על המצוות, מחמת כפרה לאביו או מצוות כיבוד הורים.
וכן פסק הר"ן (שם סג: ד"ה ולענין) וכתב הילכך מי שעומד באדר שני וכותב אדר סתם השטר מוקדם ופסול דסתם אדר ראשון משמע הילכך צריך הוא שיכתוב בחודש אדר שני ובאדר ראשון כותב אדר סתם בין בגיטין בין בשטרות.אם כן מדוע שינה השו"ע מהלכות נדרים להלכות הלואה ושטרות?
ולענין דינא נראה דיש להחמיר גם בנדרים באיסורא דאורייתא כסברת הרמב"ם ולפי זה בשני שטרות שנעשו בשנה מעוברת נראה להלכה דאין נותנין למי שכתוב בו אדר סתם אלא יחלוקו וכדין ב' שטרות שזמנם ביום אחד כמו שכתוב בח"מ סי' ק"ד ס"י וגם כשמברכין החודש בבית הכנסת קורין לראשון אדר א' ולשני אדר ב' וכן כותבין בגיטין וכתובות ושטרות וכן כתב מהרי"ל והכי נהוג.נמצא שלדעת הש"ך ההכרעה בשטרות אף היא תהיה שונה מפסיקת השו"ע ויחלקו בעלי השטרות ולחוש לדעת הרמב"ם אף בהלכות שטרות ולהכרעה זו הסכים הכנסת הגדולה בהגהותיו לטור חו"מ סימן מג שכתב שיחלוקו שני בעלי השטרות.
אם השנה מעוברת, יכתוב באדר ראשון, לירח אדר ראשון, ובשני יכתוב, לירח אדר השני. הגה (ואם כתב באדר הראשון: אדר סתם, כשר. אבל אם כתב בשני סתם, הגט פסול).מרן השו"ע וכן הוא בטור פוסקים שלכתחילה צריך לכתוב בגט אדר הראשון ואדר השני ולא להסתפק בכתיבת סתם אדר והסיבה לכך כותב הכנסת הגדולה בהגהות טור אבן העזר סימן קכו וז"ל:
אף על גב דהטור ז"ל בי"ד סימן ר"ך ובטור ח"מ סימן מ"ג פסק כר' יאודה, דבאדר ראשון כותבין אדר סתם ובאדר שני כותבין אדר שני, כאן כתב דבאדר ראשון יכתוב אדר ראשון ובשני יכתוב השני לרווחא דמילתא לצאת ידי כולם, דלפי דברי רבי מאיר שכותב אדר הא' הרי כתב אדר הראשון, ולרבי יהודה נהי דאין צריך מכל מקום אם כתבו הוא יותר טוב, וכן באדר השני לר' יאודה דכותבין אדר שני הרי כותבין כן ולרבי מאיר דכותב סתם אם כתב אדר השני הוא יותר טוב. וכן כתב הר"ם מינץ ז"ל בתשובה סימן ג', דטוב לכתוב אדר הראשון ואדר השני, וכן כתב הר"ש הלוי בתשובה חא"ה סימן י'.וכאופן זה כתבו בסדר הגט להר"י מינץ סימן נ"א, ובסדר הגט לרשד"ם א"ה סימן ק"ה, וכ"כ הר"ם מינץ ז"ל סימן ק"ט, והר"ם מטראני ח"ג סימן נ"ט, וסדר הגט דמחזור רומניא.
לענין מה שכותב החתם סופר דבשטרות כותבין בראשון סתם ובשני תניין. יש להעיר דלמעשה לא כן נוהגין גבי גיטין, [דיש מקום לחששא של לעז מוקדם ומאוחר], עיין אה"ע סימן קכ"ו סעי' ז' שנפסק דאם השנה מעוברת יכתוב באדר ראשון לירח אדר ראשון ובשני יכתוב לירח אדר השני יעו"ש בחלקת מחוקק, ובבית שמואל ובט"ז, ויעויין גם בערוה"ש סי' קכ"ו סעי' כ"א שנזכר שבראשון יכתוב אדר הראשון ובשני אדר השני ע"ש. וכך מנהגינו.והנה ראיתי סברא חדשה בדברי הגט פשוט בהלכות גיטין סימן קכו סעיף ז ליישב את דעת השו"ע מה ראה לשנות ממה שפוסק בהלכות הלואה בחו"מ ובין מה שהביא בנדרים ועיקר חידושו הוא שלאחר שהורגלו לחוש לדעת הרמב"ם וכפי פסיקת השו"ע בהלכות נדרים וגיטין הרי שכעת סופר הכותב שטר חוב ולא כתב אדר הראשון על כרחך שאינו יודע שהשנה מעוברת ובמציאות בה לא ידוע שהשנה מעוברת גם הרמב"ם כותב שסתם אדר הוא אדר הראשון ואם כן צדקו דברי השו"ע בהלכות הלואה שלא הביא דעת הרמב"ם וז"ל הגט פשוט:
ולענ"ד יראה להליץ בעד מרן דלא סתרי פסקיו אהדדי. חדא דרוב מנין הסכימו דהלכתא כרבי יהודה וס' זו נקיט לה סתמא בי"ד. ומה שהזכיר סברת הרמב"ם אין הכרח לומר דספוקי מספקא ליה אלא הזכיר סברתו לומר דמי שירצה לחוש בענין איסור נדרים יחוש לסברת הרמב"ם וכן היא שיטת הפוסקים דכך הוא דרך מרן כשכותב סברא ראשונה בסתם וסברא אחרת בשם יש אומרים דעתו לפסוק כסתם כמ"ש ס"ק ל"ד יע"ש. ותו יש לומר דאף הרמב"ם לא אמר דסתם אדר שני משמע אלא בדידע דמעברא שתא אבל בדלא ידע דמעברא שתא סתם אדר ראשון משמע. וכיון שכן בזמנינו זה שכבר נתפרסם בעולם פלוגתא דרבוותא דסתם אדר יש אומרים ראשון משמע ויש אומרים שני משמע. ולפיכך הנכון לכתוב בפירוש באדר ראשון ובאדר שני בתרוייהו בפירוש כמו שכתוב כאן לענין גיטין. אם כן בכל שטר שיצא לפנינו וכתוב בו אדר סתם מסתמא אנו דנין דהסופר לא ידע דמעברא שתא. ואף על גב דכתב הרא"ש בנדרים דכל כותבי שטרות מכירים בעיבור שנה עכ"ל. בשטר היוצא מתחת ידי סופר בזמן הזה דלא ידע דמעברא שתא דאלו ידע דמעברא שתא לא הוה מעייל נפשיה בספק והיה כותב אדר סתם מדכתב סתם משמע דלא ידע דמעברא שתא וכיון דלא ידע ודאי כשכתב אדר סתם ראשון משמע גם אליבא דהרמב"ם באופן דמה שכתב מרן דנותנין למי שכתוב בו אדר סתם הוא יציב ונכון.סברא זו של הגט פשוט יש בה כדי ליישב את דעת הרמ"א בהלכות גיטין שם הכריע הרמ"א שאם נכתב בגט אדר סתם וניתן באדר הראשון הרי שהגט כשר ואם להיפך כתב אדר סתם ונתנו באדר השני הגט פסול, נמצא שהרמ"א פוסק כרוב הראשונים כרבי יהודה ולא חש לשיטת הרמב"ם וכבר כתב לתמוה עליו הב"ח:
היאך פסק להקל באדר ראשון אם כתב אדר סתם כיון דהרמב"ם פסק פ"י דנדרים דאדר סתם הוא אדר שני אם כן לפי זה אם כתב בראשון אדר סתם הוה ליה מאוחר והרמב"ם פוסל גט מאוחר. והרשב"א גם כן מסתפק אם המאוחרים פסולים ומרן לקמן סי' קכ"ז ס"ט הביא ב' הדעות בגט מאוחר וכן בי"ד סי' ר"ך הביא בש"ע ב' הדעות ולא כתב שם מור"ם לחלוק על מרן במה שלא הכריע לא בסי' קכ"ז לענין מאוחר ולא בי"ד סי' ר"ך לענין נדרים. ואם כן הסכים דאזלינן לחומרא וכאן בדין אדר גבי גט הכריע להקל בחומרא דאשת איש זה ודאי תימה גדולה.יעויין בב"ש שכתב להעיר על הב"ח, שהרי כל פסול מאוחר הוא פסול מדרבנן5 וכיון שכל החשש לדעת הרמב"ם הוא רק בדין דאורייתא כפי שמצינו בנדרים הרי שבגיטין צדקו דברי הרמ"א כיון שפסול מאוחר הוא רק מדרבנן לא צריך לחוש לשיטת הרמב"ם שהינה כנגד רוב הראשונים וכך כתב הט"ז ליישב דברי חמיו הב"ח, וכן כתב בגט פשוט לתמוה על הב"ח מדוע כתב שגט מאוחר פסול מדאורייתא ולא הביא שהוא רק מדרבנן עיי"ש.
לא קשה מידי דכבר כתבתי בס"ק ל"ב דכיון דהביא מרן שם סברא ראשונה בסתם הכי סבירא ליה דאדר סתם הוי אדר ראשון. גם לענין גט מאוחר כיון דהביא סתם סברת המכשירין גט מאוחר הכי סבירא ליה אף על גב דמזכיר סברא אחרת בשם יש אומרים. וכן כתב מהרי"ק שורש ל"ח פוסק שהביא סברא אחת בסתם והסברא האחרת בלשון יש אומרים דעתו לפסוק כאותה סברא שכתב בסתם. וכן כתב מהר"ש הלוי בתשובה ח"מ סי' ל' ומהרי"ט בתשו' א"ח סי' א' דזו היא דרך מרן בש"ע וכן כתב בספר הזכרונות דף נ"ב ע"ב ורמז דבריהם בכנה"ג א"ח בכללי הפוס' סי' ס"ב יע"ש. גם בח"מ סי' כ"ה בכללי הקים לי סי' נ"ד האריך בזה יע"ש. ועיין ש"ך י"ד סי' רמ"ב בפסק הארוך שעשה באיסור והתר יע"ש.עוד יעויין בתורת גיטין (סימן קכו ס"ק ג) שתמך בפסיקת הרמ"א מאחר ולא שייך החשש שמא יחפה בכתב אדר סתם אם אדר סתם הוי אדר ראשון עיי"ש. וראה בערוך השולחן שפוסק כדברי הגט פשוט.
ותו יש לומר על פי מה שהעלתי בס"ק ל"ב דבזמנינו זה נתפשט המנהג לכתוב בהדיא אדר ראשון ואדר שני כשיצא שטר או גט לפנינו וכתוב אדר סתם מוכח ודאי דהסופר לא ידע דמעברא שתא דאלו ידע הוה ליה לפרש וכיון שכן בגט הכתוב אדר סתם ולא ידע דמעברא שתא אפילו הרמב"ם יודה דהוי אדר ראשון. ותו יש לומר דהכא לענין גיטין אם כתב אדר ראשון אדר סתם כשר כמ"ש מור"ם ולא חיישינן דהוי מאוחר לרמב"ם משום דיש כאן ספסק ספיקא ספק אם הלכה כמאן דאמר דאדר סתם הוי אדר ראשון ואם תימצי לומר דהוי אדר שני ספק אם גט מאוחר כשר או פסול. והוי ספק ספיקא המתהפך דיש לומר הכי אם תימצי לומר דגט מאוחר פסול דלמא אדר סתם הוי אדר ראשון ולא הוי גט מאוחר באופן דנראים דברי מור"ם דאם כתב אדר ראשון אדר סתם כשר.
וליתא (לדברי הב"ח-א.ה) דגט מאוחר לכולי עלמא לא מיפסלא אלא מדרבנן וקצת מהפוסקים מכשירים אותו והכא גבי אדר הוה ליה הרמב"ם יחיד ואין לנו לחוש לדבריו וספק איסורא דרבנן ודברי ההגה עיקר ויש להקל בזה.ובספר יד אהרן (הגהות הטור אות לד שם) כתב בשם ספר דבר משה (אבהע"ז סימן עא אות ד) בשם הרב בנימין עשאל שהמנהג לפסול גט כזה שנכתב בו אדר סתם אם לא בשעת הדחק ועיגון.
וכל שכן בנדון זה שאין לפרש ברביעי אלא רביעי בשבת שהוא כשר. וגם אין לפסלו מפני שכתוב בו כ' לחדש שבט והוא כ"א לשבט ונמצא שהקדים זמן הגט יום א' ואיכא למיחש לר"י משום בת אחותו ולר"ל משום פירות. ליכא למיחש, דכיון דידוע הוא דראש חודש היה ביום ה' ורביעי בשבת א"א להיות כ' לחדש אלא כ"א תלינן בטעות הסופר שלא היה זכור קביעות החדש ולא הוי מוקדם. והכי חזינן בדיני נפשות אחד אומר בשנים לחדש ואחד אומר בג' לחדש עדותן קיימת שזה יודע בעיבור של חדש וזה אינו יודע. ואפילו בדיני נפשות דבעינן ושפטו העדה והצילו העדה והוה לן למימר ששניהם ידעו בעיבור החדש [וה"ל עדות מוכחשת ולא הוה לן להכשיר עדותן מספק שמא טעה א' מהם בעיבור החדש] ואפילו הכי מכשירין עדותן ותלינן דאחד מהם טעה בעיבור החדש. משום דרובא דאינשי טעו בשיפורא דירחא, ומהכא פשטינן דאזלינן בדיני נפשות בתר רובא. כל שכן בנידון זה דכיון דכתיב בד' (בשבת) וא"א להיות אותו רביעי אלא כ"א יום דעל כרחין צריכינן למימר דטעו בעיבורו של חדש, ואם זינתה בשלישי תהרג שהרי העידו שברביעי נתגרשה, הילכך ליכא למיחש בגט זה משום הקדמה כלל וכשר. ואף על גב דקאמר התם משמיה דר"י דדוקא עד רובו של חדש טעו אינשי (בעיבורא) בשיפורא דירחא אבל משעבר רובו של חדש לא טעו אינשי הכא אין חילוק. דעל כרחך טעה שהרי דבריו מכחישין זא"ז אם הוא רביעי הוא כ"א לחדש ואם כ' כמו שכתב הוא יום ג' וע"כ טעה או בקביעות החדש או בין ג' לד' ובימי השבוע לא שכיחי אינשי דטעו. הלכך ע"כ תלינן טעותיה בקביעות החדש ואין כאן הקדמה כלל והגט כשרהרי לן שהכשיר את הגט מפני שמוכח בתוכו שכוונתו ליום רביעי ושגה בתאריך וכל שמוכח טעותו בשטר הרי שאין לפסול את השטר וכן פוסק השו"ע בחושן משפט סימן ה וז"ל :
אם כתב: ברביעי לשבת, כ"ב לתשרי, ונמצא שאינו מכוון, שרביעי בשבת של תשרי של אותה שנה היה ביום (ארבע) ועשרים, אפילו הכי כשר.וכך כתב המרדכי בשם ריב''א בריש מסכת ראש השנה [סימן ת''ש]. וטעמו כטעם הרא"ש שבמקרה זה אנו תולים שאיחרו את השטר וכפי שמצינו בגמרא בבא בתרא (קעא ע"א) שטר שזמנו בשבת כשר דתלינן שאיחרוהו. כמו כן תלינן דטעו בעיבורא דירחי, ובאר הסמ''ע שתולים שטעו פעמים, ואף שבעלמא אמרינן שלאחר חצי החודש לא טעו בעיבורא דירחי היינו בעדות שבעל פה אבל לא בעדות שבשטר שהטעות מוכחת מגוף השטר תולים גם אחר חצי החודש בצידו. ועיין בדברי המרדכי הנ''ל שר''ת חלק על דברי ריב''א.
הנשבע לפרוע בראש חודש אדר, חייב לפרוע ביום החודש הראשון.יסוד הדברים הוא הרשב"א בתשובה והנימוק לכך הוא ספיקא דאורייתא לחומרא ובש"ך (שם ס"ק לב) כתב שאפילו בלי ספיקא דאורייתא כך הדין, משום שאנשים קוראים ליום החודש הראשון ראש חודש, וכמו שנתבאר ביו"ד (סימן רכ סעיף ד) אלא שכתב ליישב שבלשון בני אדם שניהם קרויים ראש חודש ולכן יש להגיע לטעמו של הרשב"א מדין ספיקא דאורייתא.
נראה לע"ד לפי דעת הרמב"ם שמביא לעיל סי' ר"כ סעיף ח' אם ידע שהשנה מעוברת דאסור עד ר"ח אדר השני הכא נמי אם ידע בשעת נדרו שיהיו שני ימים ר"ח אדר דאינו חייב עד השני והוא קל וחומר מהתם דהתם יש פלוגתא בין ר' מאיר לר' יהודא איזהו מקרי אדר סתם אלא שהלכה כרבי (יהודה) [מאיר] דאדר השני מקרי אדר סתם ומשום הכי מפרשינן לשונו על אדר שני אף על פי שהוא נגד לשון בני אדם שקורין אדר סתם לאותו שאחר שבט ק"ו הכא דכולי עלמא סבירא להו דראש חודש השני הוא עיקר הר"ח לכל דבר שנימא שנתכוין עד ר"ח הב' ואין כאן ספקאולם בקצוה"ח חולק על הט"ז והסכים עם השו"ע וטעמו ושיש לחלק בין פסיקת הרמב"ם שפוסק כר' מאיר דאדר שני מיקרי אדר סתם ואדר ראשון נקרא ראשון, ולכך כשיודע שהשנה מעוברת ואומר עד אדר ולא פירש איזה אדר, ודאי מתכוין על אדר השני שהוא אדר סתם, שאם הייתה כוונתו על אדר ראשון היה אומר כך בפירוש אדר ראשון, ואם לא ידע שהשנה מעוברת ודאי כיון לאדר הסמוך לשבט, מה שאין כן בשני ימים של ראש חודש ששניהם נקראים בשם אחד ואין לאחד שם מפורש יותר מאחר אם כן מידי ספק לא יצאנו.
גט שלא כתב בו שם היום, אלא בשבת ראשונה או שנייה מחדש פלוני, או בחדש פלוני, או בשנה פלונית ולא הזכיר החדש, אפילו כתב בשבוע פלוני, כשר. וכן אם כתב בו היום גרשתיה, כשר, שמשמעו היום הזה שיצא בו הגט.הרי על כרחך שאם השמיט יום השבוע הגט כשר ועל זה נחלקו רבי מאיר ורבי יהודה אולם אם פירט יום השבוע ודאי לא הוי גט פסול אף לרבי מאיר. ועיין בתומים (סימן ל ס"ק י וס"ק יג) שהאריך בגדר זה שבתשובת הרא"ש הנזכרת לעיל והביא מהרלב"ח ורדב"ז וכמו כן יעויין בשער המלך הל' עדות פרק א הלכה ד.
ומצוה על כל מעין בספר הנ"ל לכתוב על הגליון דטעות נפל בדברי הרב המחבר ושלא יסמכו על הוראה זו להרים מכשול דאשת איש וממזרות כיון שהגט פסול לגמרי עיי"ש.מסקנה ודינים העולים
א. בשטרות וכן בגיטין בשנה מעוברת יכתוב לכתחילה אדר הראשון ואדר השני.ניתן ביום ל' באדר א התשפ"ד (10/03/2024).
ב. אם כתב באדר ראשון אדר סתם והשמיט הראשון יכתוב גט נוסף.
ג. אף אם נמסר הגט יש לכתוב גט חדש ולמוסרו מחדש.
ד. בשעת הדחק כשהבעל אינו לפנינו ובמקום עיגונא אם נכתב אדר סתם וניתן באדר ראשון הגט כשר.
ה. לדעתי סופר שכתב כך יש לזכות אותו על כתיבת גט נוסף (גט"נ) מאחר ומעיקר הדין הגט כשר לדעת רוב הראשונים והפוסקים, אף שנקטינן לחומרא ורק במקום עיגונא כשהבעל אינו לפנינו יש להקל. אלא שיש מקום לחולק לומר שמאחר ואינו יכול להינתן כפי שהוא לפי הפסיקה הרי שהגט אינו נכתב כדין ע"י הסופר ועל כן אינו זכאי לגט נוסף, מכל מקום דעתי מסכמת שיש לזכותו בגט נוסף ובהצטרף לסברא שכתבנו בהכשרת גט זה אות טו.
ו. אם נכתב אדר סתם ועומד באדר שני הגט פסול אף במקום עיגונא ויש לכתוב גט חדש.
ז. נער שנולד באדר בשנה פשוטה והגיע לגיל מצוות בשנה מעוברת נעשה גדול באדר שני.
ח. יום שמת בו אביו או אמו – יארצייט, לדעת הנוהגים כדעת השו"ע יש לנהוג כן באדר השני, ולדעת הנוהגים כרמ"א יש לנהוג כן באדר ראשון, ויש שנהגו בשני אדרים.
ט. אם עומד בשנה מעוברת ונדר לשנה נאסר בכל השנה ובעיבורה.
י. אם אסר על עצמו בנדר חודש העיבור אסור באדר הראשון שהינו חודש העיבור.