ב"ה
בית הדין האזורי ירושלים
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אוריאל לביא הרב דוד מלכא הרב חיים ו' וידאל |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 742930/17 | |
תאריך: |
כ"ב בשבט התשפ"ד
01/02/2024 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד שירי פיי רובינס גולן | |||
נתבע |
פלוני
בא כוח הנתבע עו"ד ורד נוף | |||
הנדון: | חיוב וכפייה לגירושין אף בטרם בירור נושא הכתובה לאור דברי רבנו ירוחם | |||
נושא הדיון: | חיוב וכפייה לגירושין אף בטרם בירור נושא הכתובה לאור דברי רבנו ירוחם |
"כתב מורי ה"ר אברהם בן אשמעאל, כי נראה לו שאשה שאמרה לא בעינא ליה יתן לי גט וכתובה, והוא אמר אנא נמי לא בעינא לך אבל איני רוצה ליתן גט, מסתברא דאין דנים אותה במורדת להפסידה כלום מעיקר כתובה ונדוניא, אלא מיהו משהינן לה תריסר ירחי שתא אגיטא דילמא הדרי בהו, לאחר שנה כופין אותו לגרש".בכמה פסקי דין, הביאו את דברי רבינו ירוחם בלא חולק, ודנו בדבריו בלא לפקפק במסקנתו, עיין פד"ר ח"ו עמ' 13, ופד"ר ח"ח עמ' 323, ופד"ר חי"א עמ' 95 ועמ' 255.
"הואיל וכאמור אף הוא אינו חפץ בשלום בית ואף הוא מורד בה, אם כן מן הדין הוא חייב לגרשה, וכמו שהבאנו מדברי רבנו ירוחם שבכגון זה כופין אותו לגרשה. ואף אם לא נגיע לידי מדה זו של כפייה, מ"מ יש לחייבו לגרשה".כתב על זה ביה"ד צפת בתיק 832258/1 (אשר האב"ד ח"מ היה חלק מאותו הרכב):
"נראה שנקטו שמעיקר הדין בדינו של רבינו ירוחם קיימת הוראה לכפיית הגט, וכפי המפורש בדבריו שכתב "לאחר שנה כופין אותו לגרש" אך עכ"פ ודאי שיש לחייבו בגירושין".ובפד"ר חלק יג עמ' 267 בפס"ד מביה"ד בת"א בראשות הרה"ג הרב אריה הורביץ זצ"ל כתב על דברי רבינו ירוחם:
"מפורש בדבריו שיש לכוף את הבעל לגט בגלל טענת עיגון בלבד, ואף שאין לה עליו שום תביעות לחיובי אישות, שהרי רוצה גט ממנו".וכן בספר שמע שלמה חלק ג' אה"ע סי' יט כתב:
"ומפשטות דברי רבינו ירוחם ז"ל נראה דהואיל וגם הבעל אינו חפץ בה עוד, ורק מחזיק בה כדי לעגנה מתוך נקמנות ואיבה, בזה לאו כל כמיניה, וכופין אותו להוציאה אחר שהיה של י"ב חודש".וכן נציין לתשובת מהר"ם מרוטנבורג, דפוס קרימונה, סי' עז שכתב בלשון זו:
"ועל אותו אדם האסור להיות עם אשתו, והאשה תובעת גט, פשיטא שאסור לעגנה".הרי שמהר"ם לא קבע את חיוב הגט מפני שהבעל אינו יכול למלא חובה כזו או אחרת לאשתו, אלא מפני שאסור לעגנה, וזוהי בלבד עילת חיוב הגירושין. ובספר פני יהושע במסכת כתובות דף סד. (ד"ה בגמרא) כתב:
"בין בארוסה ובין בשומרת יבם היכא שאינו רוצה לא לכנוס ולא לפטור אלא לעגנה, אין ה"נ דכופין, שאין רשאי לעגנה".ועיין בתשובת חכם צבי סי' א' שכתב בתוך דבריו בלשון זו:
"אבל היותר נראה לי נכון הוא דבכל המצות כופין מלבד בגיטין וחליצות הוא דאין כופין. אלא משום עיגון דידה או כל הנך שמנו חכמים בפירוש, אבל אינך לא משום דאית ביה ריעותא שהרי גט מעושה פסול וכן חליצה מעושה, ואף שבמקום שהוא כדין הם כשירים, מ"מ לא ראו חכמים לכפות עליהם אלא משום עגונה, או משום הנך שמנו חז"ל, וזה מוכח מדברי התוס' ריש פרק המדיר דף ע' ובפרק הבא על יבמתו דף ס"ד בד"ה יוציא ויתן כתובה, בין לפי' ר"י ובין לפי' ר"ח ודו"ק".מדויק בלשונו של החכ"צ שחזר פעמיים על כך שתתכן כפיית גט משום עיגון האשה, או מטעם אחר דהיינו באותם שמנו חכמים בפירוש.
הרב אוריאל לביא – אב"ד | הרב דוד מלכא | הרב חיים ו' וידאל |