ב"ה
בית הדין האזורי ירושלים
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב מרדכי רלב"ג הרב מאיר קאהן הרב דוד שני |
ראב"ד דיין דיין |
תיק מספר: | 1254155/17 | |
תאריך: |
י"ג באדר א התשפ"ד
22/02/2024 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת טו"ר הרב עובדיה פרץ וטו"ר אליהו יוסף חסידים | |||
נתבעת |
פלוני
בא כוח הנתבעת עו"ד אלישיב כהן | |||
הנדון: | חיוב כתובת מאתיים זקוקים ושיעורה | |||
נושא הדיון: | חיוב כתובת מאתיים זקוקים ושיעורה |
ביה"ד גם רואה בחומרה את התנהלות האיש שכביכול הוליך את האישה שולל, ניסה להתקרב אליה ואף הצליח, ולאחר שעשה בה כחפצו החליט להשליכה מאחורי גוו. זהו מעשה שלא ייעשה בבת ישראל.למרות חוו"ד של ד"ר סגל (יועץ נישואין) אליו הופנו הצדדים, שיש מקום לשקם את שלום הבית בין הצדדים בייחוד לאור העובדה שהצדדים קיימו יחסי אישות זמן קצר לפני שהגיעו אליו, האיש היה נחרץ בתביעתו לגירושין ללא כל נימוק שהניח את דעתו של ביה"ד.
מלבד זאת, ביה"ד סבור ובטוח שעל האיש לעשות ככל שביכולתו להציל את הבית ואת נפש בנו. עליו לקחת בחשבון גם את חיוב תשלום הכתובה. אומנם כתוב בה מאתיים זקוקים, ויש מחלוקת בין הפוסקים כיצד לשער זאת, אך בנסיבות הנוכחיות ישקול ביה"ד לחייב כפי השיטה המחמירה, ולא בכדי תקנו חז"ל כתובה, כדי שלא תהא קלה בעיניו להוציאה, ונראה לצערנו שבמקרה דנן האישה קלה בעיניו להוציאה.
לפיכך ביה"ד קורא לאיש לשקול את כל הנ"ל בחשבון, ולבוא בנפש חפצה לניסיון אמיתי של שלום בית.
ב"כ האיש: עם כל הכבוד על מה מתווכחים אם התשלום יהיה בדמי איזון. הכתובה זה מאתיים זוז, יש פסיקה מה זה מאתיים זוז.להלן נברר את המנהג הנוהג כיום בבתי הדין.
ביה"ד: זה מאתיים זקוקים לא מאתיים זוז. יש שיטות מחמירות הכל תלוי בנסיבות (ההדגשה אינה במקור). בוא נסדר את הגט ונמנה לך עורך דין מהסיוע המשפטי ונדון בכתובה אחרי הגט.
ב"כ האיש: מה הגובה של הכתובה?
ביה"ד: המקסימום זה השיטה של החזון איש. זה המקסימום מינימום לא יודע. זה הערבות שצריך להיות.
ומ"מ הכתובה לא נשתנה אף על פי שכותבים זקוקים מ"מ כל כה"ג אדעתא דמנהנא כמ"ש הרי"ף (ברפ"ז דיבמות) ונשארו אמנהג הראשון שלא נשתעבדו רק ת' או ת"ק זהוביםבפד"ר י"א (הגר"ע יוסף, הגר"י קאפח והגר"מ אליהו) בפסה"ד שבעמ' 362 דעת הרוב (הגר"ע יוסף והגר"י קאפח) שבשיעור המאתיים זקוקים יש לפסוק כדעה המקלה ביותר, דעת הב"ח שהובאה בנחלת שבעה:
בנחלת שבעה סי' י"ב אות מ"ט, בשם הב"ח כי המאתיים זוז כסף צרוף הם שמנים זקוקים, לפי זה המאתיים זקוקים הם פי שנים ומחצה בכתובה דאורייתאכלומר, אם מאתיים זוז דאורייתא הם 960 גרם כסף (300 דרהם, ודרהם לפי השיעור בזמן המנדט הבריטי שבעקבותיו הלך הגרא"ח נאה הוא 3.2 גרם) נמצא שמאתיים זקוקים הם 2.4 ק"ג כסף.
וכתב הדרישה (סימן ס"ו ס"ק י"ד) דיש בכתובה שלש לשונות. הראשון ויהיבנא ליכי כסף זוזי מאתן וכו' שהוא עיקר כתובה, והשני ודן נדוניא דהנעלת ליה וכו', והשלישי וצבי רבי פלוני והוסיף לה מן דיליה וכו', ורצה ליתן טעם על כל אחד, ולפי דרכו אין עיקר הכתובה נכלל בתקנת הנישואין, דכתב למנהג גליל פוזנא שכל זקוק ארבעים ושמונה צלמר עולה מאתים זקוקים לסך שלש מאות ועשרים זהובים פולניש ורייניש (מזה מוכח נמי שסובר שהיו הזהובים רייניש כמו פולניש). והכתובה דאורייתא היא שמנים זהובים כמו שכתב רמ"א (בסימן ס"ו סעיף ו'), דלמאן דאמר כתובת בתולה דרבנן עשרה זהובים נמצא למאן דאמר דאורייתא שמונה פעמים יותר, דהיינו שמונים זהובים ויהיה הכל ביחד ארבע מאות זהובים פולניש. ובליטא שמגבין חמש מאות זהובים פולניש משום דאיתא בתוספות דכתובות (דף י' ע"א ד"ה נותן לה) המשיא בארץ ישראל וגירשה בקפוטקיא נותן לה ממעות קפוטקיא (שהם כבדים משל ארץ ישראל) והביאו ראיה מהירושלמי דנותן לה מטבע היוצא באותה מדינה. וא"כ במדינות ליטא שהמטבע היוצאת שם היא כבידה וטובה מבמדינות פולין, נמצא זקוק שהוא ארבעים ושמונה גדולים פולניש אצלם הוא ארבעים ושמונה גדולים ליטוויש, ועל כן חמש מאות זהובים פולניש הם (שמונה) [שמונים] זהובים ליטוויש עכ"ל.כלומר, דעת הדרישה שמשלם עיקר כתובה ועוד מאתיים זקוקים. כתובה דאורייתא היא 80 זהובים. זקוק בפולין עולה 48 צלמר, ומאתיים זקוקים הם 320 זהובים, ומשלם בסה"כ 400 זהובים.
וכהיום הזה איך להגבות הכתובה יש לפנינו כמה אופנים, א) לחשוב מחיר 1500 דרהם כסף נסכא, 300 זוזי מאתן 1200 ר' זקוקים כדעת הדרישה, ב) 1200 דרהם כסף נסכא כדעת הנ"ש, בעד זוזי והזקוקים יחד.גביית שיעור ה'מאתיים זקוקים' בשנים עברו הייתה מחמת מנהג גבייה ולא מחמת שווי אמיתי
ויש מי שמשער כתובת בתולה עשרה זהובים ואלמנה חמשה זהובים (מהרי"ל בשם אגודה). אבל לדעת יש פוסקים, מאתים של בתולה ומנה של אלמנה משערים בזוזי דאורייתא, והוא שמונה פעמים יותר.הדרישה הבין שכוונת הרמ"א היא שהיש מי שאומר היא כדעת השו"ע שמשערים בזוזי מדינה, אך לדעת יש פוסקים משערים את הכתובה בזוזים צוריים ששווים פי 8, ולכן כתובה אשכנזית היא 80 זהובים.
ונראה לי מה שעתה נוהגין לעשות תנאים בין איש לאשתו לפחות מן הכתובה היינו משום דמנה פירש רבינו תם דהוי זקוק כסף ומאתים היינו שני זקוקים נמצא כשנותנים לבתולה עשרה זהובים ואלמנה חמשה זהובים הרי זה לא פיחתו.מתוך דברים אלו עולה שהאגודה דיבר על מנהג תשלום הכתובה בזמנו, אצל בני אשכנז, שהיה עשרה זהובים לבתולה וחמישה לאלמנה, ומדבריו יוצא שסך זה הוא יותר מעיקר הכתובה ולא בדיוק כשיעור הכתובה, וגם שמדובר בזוזים צוריים כדעת רבנו תם ולא בזוזי מדינה כהבנת הדרישה!
"ואפשר שהיה המנהג לחשוב ת' זהובים כחשבון זהובים הקודמים וכגון זה תלוי במנהגא, ומיהו במקום ובזמן שאין זהוב הנמשך מהשתלשלות זהוב הקדום וכתבו זקוק הכונה זקוק של ט"ז לוט כסף צרוף וכדברי רמ"א ביו"ד סי' ש"ה, ויש מקום לומר שהכונה לת' זהובים הקטנים שבימי הרמ"א, וכן בח"מ שם ס"ק ל"א הדברים סתומים אם הכונה ת' זהובים הראשונים או זהובים הנהוגים.גם כיום אין לנו מנהג כלל בעניין גביית מאתיים זקוקים! והא ראיה שבתי הדין נבוכים בזה מאוד, ונאמרו כמה וכמה דעות בעניין זה, ושורש הדבר הוא שבמשך עשרות שנים לא הגבו כתובה כלל וכלל, אלא תמיד הייתה האישה מוחלת על כתובה או עושים פשרה וכפי שכתב בספר מעשה בית דין להגר"מ טולידאנו שליט"א ח"א עמ' קד:
וידידי הגר"ח הרצברג שליט"א, אמר לי לפני כמה שנים ששאל את הגרי"ש אלישיב שליט"א ואמר לו פלא שבא לידך ענין זה למעשה כי אצלנו לא הגיע למעשה ותמיד הבאנו אותם להסכמה.לאור כל זאת נראה פשוט וברור שבמקום שאין מנהג יש ללכת אחר הלשון הכתוב, דדווקא אם יש מנהג אנו נוטים מהלשון הכתובה, אך לא כשאין מנהג, וכן נקט גם הגר"נ גורטלר בשורת הדין ד, ולפיכך הגיע לשיעור של 40 ק"ג כסף.
כבוד הגאון מרדכי רלב"ג אני מאשר לחייב את הבעל 200 זקוקים כסף.
וצריך לחייבו שווי 40 ק"ג כסף.
בס"ד יא אדר א תשפ"ד
ליד"נ הגאון רבי מרדכי רלב"ג שליט"א
ראב"ד ירושלים עיה"ק
אני נעתר לבקשת להבהרת פסק הדין (1089594/8) שחתמתי עליו בתאריך טז טבת תשע"ט (24.12.2018).
ובכן, בפסק הדין הנ"ל הפניתי לפסק דין קודם שכתבתי בתיק 915637/4 מתאריך כא' מרחשון תשע"ז (22/11/16), בפסק הדין בתיק 915637/4, מובא שם הבסיס לפסק הדין בתיק 1089594/8, ועל כן, אני שולח לך צילום מעיקרו של פסק הדין בתיק ש' ולאחר מכן אוסיף מספר מילים להבהרת דעתי בנידון.
(ציטוט מפסק הדין 915637/4): ובכן, ידועה מחלוקת השו"ע והרמ"א באבהע"ז סי' ס"ו סעי' ו' מהו השיעור של מאתיים זוז, שיטת השו"ע שהוא סך השווה ל- 120 גרם כסף, ושיטת הרמ"א שערכו 960 גרם כסף (כך הסיקו כל האחרונים בדעת השו"ע והרמ"א).
ברור לכל שסכומים אלו בתקופתנו, בערך של שקלים, הם נמוכים מאוד, ולכאורה צ"ע רב בזה, הרי תקנת חז"ל בחיוב כתובה היא כדי שלא תהא קלה בעיניו להוציאה, ובסכומים הנ"ל לכאורה לא מתקיימת תקנה זו.
והמעיין במקור דין זה ובדברי רבותינו האחרונים, יראה שיש מקום להבהיר את הגדרת עיקר כתובה בזמנינו באופן אחר.
עיין במשנה (בפאה פ"ח משנה ח') דמי שיש לו מאתיים זוז לא יטול לקט שכחה ופאה, ועיי"ש בפי' הר"ש שביאר דין זה: "שיערו חכמים שזהו שיעור הוצאתו במזונות, ובמלבושים לשנה", ומאחר שהתורה ציוותה לעזוב את הלקט שכחה ופאה דוקא לעני, על כן מי שיש לו פרנסה לשנה, אינו נחשב לעני, וע"י בפי' תפארת ישראל למשנה (שם) שכתב שמטעם זה נקבע שיעור כתובה מאתיים זוז כיון שהוא שיעור מחיה לשנה והבעל מתחייב לאשתו מזון של שנה עד שתשקם את חייה מחדש.
במשך הדורות ירד הערך של מאתיים זוז וכבר בתקופת רבינו הרא"ש העיד הרא"ש "כי אינה חוששת על מנה ומאתיים שלו, דבשביל מעט ממון של כתובה שהיא מפסדת, לא תנוח מליתן עיניה באחר" (כתובות פ"ה אות ל"ד).
ועי' בשו"ת הריב"ש סי' קנ"ג שכתב:
"הוקשה לך איך תקנו חז"ל דבר מועט כזה לכתובת אשה והם אמרו כדי שלא תהא קלה בעיניו להוציאה, והלא אפי' עני שבישראל כשיהיה לו קטטה עם אשתו, תהא קלה בעיניו להוציאה בדבר מועט כזה, תשובתך, אתה שיערת באנשי מיורקה שעשיריה היו להם בתים מלאים כל טוב וכו', ואשר אין לו כל אלה וכו' נקרא עני, אבל תשער בתושבי הארץ הזאת שאינם מספיקים ללחם צר ומים במשורה וכו', וחכמים ז"ל תקנו כתובה לאשה לכולן בשוה שלא לבייש את מי שאין לו, ושיערו בעני", עכ"ל.
ועי' בטור יור"ד סי' רנ"ג שכתב:
"יש אומרים שכל אלו השיעורים לא נאמרו אלא בימיהם שהיה להם קופה ותמחוי והיו מחלקין וכו' בכל שנה, לפיכך שיערו שמי שיש לו מאתיים זוז לא יטול, לפי שיכול לעבור בהם שנה, אבל האידנא שאין כל זה, יכול ליטול עד שיהא לו קרן כדי להתפרנס מן הרווח, ואפשר כי בימיהם היתה ההוצאה מעוטה וכו' והכל לפי המקום והשעה", והו''ד בשו"ע שם שהוסיף "ודברים של טעם הם" (ומקור הדברים במרדכי ב"ב פרק א' אות ת"ק בשם רבינו אפרים).
ועי' בספר דרך אמונה למרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א (הל' מתנות עניים פ"ט הי"ג ובביאה''ל שם) שכתב שבכל דור ודור יש לשער מהי פרנסה לשנה כדי לקבוע מיהו עני לענין נתינת מעשר עני.
ועי' בשו"ת אגרות משה אבהע"ז ח"ד סי' צ"ב שכתב להדיא דמאחר שכל כוונת חז"ל בתקנת 200 זוז הוא משום שכך היה שיעור הפרנסה לשנה, על כן יש להניח כי זהו רצון חז"ל בכל דור שיהיה לאשה בכתובה סך פרנסה לשנה, וזהו גם שיעור הזקוקים ושאר מטבעות שהיו כותבין בכתובה בדורות קודמים שהיה לצורך פרנסת שנה, ועיי"ש בסי' צ"ג שכתב שלדעתו הבעל חייב לתת לאשתו לעיקר כתובתה (בשנת תשכ"ז) סך שלשת אלפים דולר כפי שיעור המחיה שהיה שם באותה תקופה.
ועי' עוד בשו"ת ישיב משה (טורצקי) עמ' קצ"ב שכן דעת הגריש' אלישיב זצ"ל שגם בזמנינו יש לגבות מהבעל לכה''פ פרנסת שנה אחת לאדם אחד.
עד כאן הציטוט מתוך פסק הדין משנת תשע"ז.
מספר עקרונות עמדו לנגד עיני בטרם כתבתי את פסקי הדין הנ"ל, ראשית, דברי הריב"ש הנ"ל שהסכם עקרונית עם השואל עם שמאחר שחז"ל תקנו כתובה כדי שלא תהיה קלה בעיניו להוציאה על כן במקום שאין כל ערך לסכום הנמוך "ואפ"י עני שבישראל... תהא קלה בעיניו להוציאה", יש להוסיף בערך הכתובה עד שיהא בסכום זה כדי להרתיע את הבעלים מלגרש את נשותיהם.
שנית, ללא ספק, כל הדברים לעיל שנאמרו לגבי ירידת ערכם של המאתיים זוז, גרמו לכך שבמשך הדורות נקבע סוג מטבע אחר של זקוקים מתוך מטרה להחזיר את ערכה של הכתובה למקומה הראוי.
בנוסף לאמור לעיל, יש להבהיר עוד, כי החתן החותם על הכתובה ואף קיבל בקנין על כך מתחייב באמור בכתובה, ואף שלא ידע את ערכם של מאתיים זקוקים, ברור שידע שמתחייב לאשתו בסכום כסף מסויים שבבוא הזמן, הדיינים באותו זמן יקבעו את ערכם, ובחתימתו הוא סמך עליהם, כעין מ"ש חז"ל כל המבקש אדעתא דרבנן מקדש.
כשהדיינים באם להכריע כיום על גובה שיעור מאתיים זקוקים, אף ששיטות רבות נאמרו בנידון ולכאורה אף כאן י"ל הממע"ה, אך אי נימא הכי, נקבל סכום זעום ביותר והכתובה מאבדת את ערכה, ומאחר שכתובה כזו נחשבת לכתובה ללא סכום כספי, נחשב הדבר שהאדם חי עם אשתו ללא כתובה, ועל כן, מאחר שגדולי ישראל נהגו אף כיום לכתוב בכתובה סך של 200 זקוקים בלבד, פשיטא שכוונתם, שגם אם אין בידינו להחמיר ולהוציא מהבעל כפי השיטות המחמירות, אך לכה"פ יש לקצוב סכום מינימלי מכובד שיש בו לענות על הכלל של חז"ל "שלא תהא קלה בעיניו להוציאה".
ולאחר שראינו לרבינו התפארת ישראל (על המשנה בפאה פ"ח משנה ח') שכתב עפ"י פירוש הר"ש שם שאף שיעור הכתובה מאתיים זוז נקבע עפ"י שיעור מחיה לשנה, וכן הזכיר זאת מרן הגרי"מ פינשטיין זצ"ל, ויש שכתבו כן אף בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, על כן על הדיינים שבכל דור לעשות חישוב של דמי מחיה לשנה (כולל מדור אם אין לאישה מדור).
אין אני אומר קבלו את דעתי, לענ"ד יש לשקול את כל האמור לעיל עם כל השיקולים האחרים, ולאחר מכן לפסוק ולהכריע בנידון.
הכותב וחותם בידידות ובבה"ת – הרב יוסף גולדברג
הרב מרדכי רלב"ג – ראב"ד | הרב דוד שני | הרב מאיר קאהן |