ב"ה
בית הדין האזורי אשדוד
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אברהם הרוש |
דיין |
תיק מספר: | 43179/12 | |
תאריך: |
י"ג בטבת התשפ"ד
25/12/2023 | |||
תובע |
פלוני
| |||
נתבעת |
פלונית
| |||
הנדון: | נטל ההוכחה בטענת פרעתי במזומן נגד פסק דין למזונות של ביה"ד ושל ביהמ"ש | |||
נושא הדיון: | נטל ההוכחה בטענת פרעתי במזומן נגד פסק דין למזונות של ביה"ד ושל ביהמ"ש |
"הצדדים הגיעו להסכמות בנושא הלוואה משותפת ובמימון הצהרונים, לפיהן האשה תשתתף בתשלום ההלוואה המוסכמת בסכום של 750 ש"ח לחודש עד לסיום פירעון ההלוואה.מזונות נדונו בביהמ"ש, ונקבע סך 3,600 ש"ח (1,200 ש"ח לכל ילד).
כמו כן, הסכימו הצדדים כי צדדים יישאו במשותף בהוצאות הצהרונים, לאחר קיזוז כל הנחה או החזר שיתקבל צד מהצדדים בגין הצהרונים."
"בין לרבא בין לרבה בר רב הונא מלוה על פה הוא, ומלוה על פה אינו גובה מנכסים משועבדים! (רש"י - דמוקמי גביית קרן מן הגזלן בנגזל, הא מלוה על פה הוא, ולא טרפא ממשעבדי) - הכא במאי עסקינן - כשעמד בדין והדר זבין."הרי לן בפשטות שדין פסק דין לאחר עמידה בדין מקבל תוקף של מילוה בשטר, וניתן לגבות ממשועבדים ע"י פס"ד זה כפי שניתן לגבות בשטר חוב.
"מיתיבי: החופר בור ברשות הרבים ונפל עליו שור והרגו - פטור; ולא עוד, אלא שאם מת השור - יורשי בעל הבור חייבים לשלם דמי שור לבעליו! אמר ר' אלעא אמר רב: בשעמד בדין."מבאר רשב"ם: "כשעמד בדין - דמעשה ב"ד כמלוה בשטר דמי".
"ועמד בדין דבסמוך מספקא לרבי אי משום קלא אי משום תפיס למוחזק דכל מעשה ב"ד אין משמיטין. ואי הוה מעשה ב"ד הוה טעמא דעמד בדין משום דהוי כמוחזק בכך ואי לא מיירי אלא בכתובה [כלומר, לאחר שכתבו את פסה"ד – א.ה] הוי טעמא דעמד בדין משום דאית ליה קלא והלכך גבי מן יורשין משום פתיחת דלת בפני הגזלנין וכ"ש [מן] הלקוחות וזה נראה עיקר דעמד בדין משום קלא הוא ולא משום דתפיס דאונס ומפתה גופייהו בעמדה בדין נעשה כמלוה ומשמיטין לברייתא דתניא כוותיה דשמואל בהמביא תניין (גיטין דף יח.)."הרי שלמסקנת התוספות, דין עמד בדין רק כשנכתב פסק הדין, ומשום קלא. אולם, יעויין במאירי על אתר שצידד כאופן הראשון בתוס', משום מעשה ב"ד.
"וא"ת והא נזקין מלוה על פה נינהו ומלוה על פה לא גבי ממשעבדי וי"ל דכשעמד בדין כמלוה בשטר דמיא כדאמר בהגוזל בתרא (לקמן קיב)."הרי לן שעמידה בדין הופכת זאת למילוה בשטר. אולם בנמוק"י בשם הרמ"ה כתב ליישב אחרת, והיינו שמדובר בכתב המזיק שטר לניזק על החוב, יעויין ברשימות שעורים (הגרי"ד סולובייצ'יק זצ"ל) במה שכתב לבאר מחלוקת נמוק"י ותוס'.
"וכפרן, הואיל ואתא לידן נימא ביה מלתא. דאמר רב יוסף בר מניומי אמר רב נחמן: אמרו לו צא תן לו ואמר: פרעתי - נאמן. בא מלוה לכתוב - אין כותבין ונותנין לו. חייב אתה ליתן לו, ואמר: פרעתי - אינו נאמן. בא מלוה לכתוב - כותבין ונותנין לו. רב זביד משמיה דרב נחמן אמר: בין צא תן לו בין חייב אתה ליתן לו ואמר פרעתי - נאמן. בא מלוה לכתוב - אין כותבין ונותנין לו."לפי גמ' זאת משמע להדיא שפסק דין אינו כמילוה בשטר ולכן לא כותבים ונותנים לו, ואף אם יתנו לו נאמן לטעון פרעתי. וזה צריך ביאור, והרי לעיל ראינו שיש לפסק דין תוקף מחייב כשל שטר?
"וקיי"ל כרב זביד ואף על גב דקי"ל דעדות בב"ד או הודאה בב"ד כמלוה הכתובה בשטר דמיא כדאמרי' לעיל בין לרבה בין לרבה בר רב הונא מלוה על פה הוא ואינו גובה מן המשועבדין ופרקינן הכא במאי עסקינן כגון שעמד בדין אלמא העמדה בדין כשטר דמיא ה"מ היכא דלא צאית לדינא א"נ צאית לדינא ואתברר דלא פרע אבל היכא דצאית לדינא ונפיק ליה מבי דינא אדעתא דקבליה עליה לדינא וחזר ואמר פרעתי נאמן ואם בא מלוה לכתוב אין כותבין ונותנין לו דחיישינן דלמא פרע ליה."דברי הרי"ף אינם ברורים, שכן לא כתב לנו רבינו הרי"ף איך להתייחס לפסק דין ומהו תוקפו המחייב של פסק דין, אלא רק עוסק הרי"ף בשאלת הסבירות של הפירעון אל מול אמירת פרעתי של בעל הדין. זה עצמו לא מהני לעצם הסתירה שעולה מהגמרות על היחס לפסק דין והאם ניתן לכתוב לבעל הדין פסק דין, ושאלת הפירעון והסבירות אינה עונה על גדרי הדין הנצרכים.
"דאע"ג דאמרי' לעיל דעמד בדין כמלוה בשטר דמי. היינו לטרוף מן הלקוחות משום דאית ליה קלא. אבל מצי למימר פרעתי. דאפילו במלוה בשטר הוה מצי למימר אי לאו דא"ל שטרך בידי מאי בעי. והיכא דידוע שלא פרע או שהוא מודה גובה מן הלקוחות."מבאר לנו רבינו הרא"ש שהסוגיות עוסקות בשני נושאים שונים. מה שכתוב בגמ' בדף טז שפסק דין הוי כמילוה בשטר הוא לעניין גבייה מלקוחות, וכן הוא כלפי הסוגיות שהבאתי לעיל העוסקות בשעבודא דאורייתא או דרבנן, ולזה עמידה בדין יש לה גדר נוסף כאל מילוה בשטר, ולדברי הרא"ש הכוונה רק לעניין יצירת השעבוד. אולם לעניין טענת פרעתי, אין פסק דין מקבל תורת שטר, ולכן לעולם יהיה נאמן בעל הדין לטעון פרעתי אלא א"כ נודע לנו שלא פרע או שחייב מודה, שאז ניתן לגבות מכח פסק הדין.
"ויש להבין איך סתם הטור כראבי"ה דנאמן לומר פרעתי נגד פסק דין מבלי הזכרת חולק, במקום דנראה דהרא"ש חולק, דהא נתן טעם לכך בעמד בדין יכול לומר פרעתי דהא אפילו בשטר היה נאמן לולי הטעם דמצי למימר שטרך בידי מה בעי, וזהו שייך בעמד בדין בלי פסק דין, אבל בישנו בידו פסק דין עדיין יטעון שטרך בידי מה בעי, ונראה דהטור הוכיח דעל כרחך הא דכתב הרא"ש דבשטר לכך אינו נאמן משום שטרך בידי מה בעי, כוונתו אבל כאן הן שלא נכתב והן שנכתב לא שייך הך טעמא כמש"כ הראבי"ה, דלא נתכוון זה ליטול הפסק לעדות רק לדעת איך נפסק הדין, וכיון דלא ניתן לראיה לא שייך שטרך מה בעי בידי, דאל"כ מה קשיא ליה לתוס' ורא"ש (ב"מ פ"א סי' מב) מהך דעמד בדין (שם טו א), דילמא התם משום דכתבו לו פסק דין, ואי דאין כותבין דילמא איירי דידעו דלא פרע, אלא צ"ל דסבירא ליה דאף בפסק דין נאמן לומר פרעתי, ואם כן אף דנימא בפסק דין מכל מקום צריכין לחלק בין משעבדי לטענת פרעון, אם כן תירץ בקצרה דיש לחלק בין טענת פרעון לטענת גביות מלקוחות."עוד יעויין ברא"ש (בבא בתרא פרק א סימן ט), וז"ל:
"ורש"י לטעמיה שפי' בפ"ק דב"מ (דף יז א) גבי צא תן לו ואמר פרעתיך והעדים מעידים אותו שלא פרע כגון שאמרו עדים בפנינו תבעו פרע לי ע"פ ב"ד ולא פרעו בפנינו הואיל ובפניהם העיז לעבור ע"פ ב"ד שוב אינו נאמן לומר פרעתי שלא בעדים ושם כתבתי שאין נראין לי דבריו גם כאן נראה לי כמו שכתב ה"ר ז"ל כגון שבאו עדים ואמרו עמנו היה שמעון במקום פלוני מיום שהחל ראובן בנין כותל זה ויודעין אנו שלא פרעו. אי נמי כגון שעמד שמעון בדין וחייבוהו ב"ד לבנות עד ד' אמות וסרב על צווי ב"ד הרי הוא בחזקת שלא נתן כדין גזלן אבל אם סרב בעדים ולא עמד בדין יכול לומר שוב נמלכתי ופרעתי."הרא"ש בב"ב משלים את המקרים שהביא הרי"ף של חוסר פירעון, היינו שסרב לציווי ביה"ד או שיודעים שלא פרע, ואלו המקרים של לא ציית או ציית וידעינן דלא פרע שהזכיר הרי"ף.
"הא קמן בהדיא שלא חלק הרא"ש ז"ל בין היכא דציית דינא להיכא דלא ציית דינא אלא דסבירא ליה במאי דאמרינן דעמד בדין כמלוה בשטר דמי היינו לטרוף מן הלקוחות משום דאית ליה קלא אבל מצי למימר פרעתי כיון דליכא טעמא דשטרך בידי מאי בעי כיון דסתם הדברים ולא פירש."הבנה זו של מהר"י בן לב גרמה לו להתקשות בדברי הרא"ש שלא ציין שהוא חולק על הרי"ף, ועוד התקשה על הטור מדוע שינה מפסיקת אביו הרא"ש, וז"ל:
"ותמיה מילתא איך הרא"ש ז"ל סתם הדברים ולא פירש שהריא"ף ז"ל חולק עליו וגדולה מזו יש לתמוה דנראה מדברי הרב בעל הטורים שהוא חולק על הריא"ף ז"ל בתרתי ועל הרא"ש ז"ל בחדא (נראה דצ"ל בהיפך: על הרי"ף בחדא ועל הרא"ש בתרתי, וכן הוא בש"ך חו"מ סי' ע"ט ס"ק ל"ה) וסתם הדברים כאילו מאי דקאמר הוי אליבא דכולי עלמא שכתב [חו"מ סי' עט] וזה לשונו במה דברים אמורים דצאית דינא אבל אם יוצא מלפני ב"ד בסרבנות ושמתוה אינו נאמן לומר פרעתי וגובה אפי' ממשעבדי שכל העומד בדין והוא סרבן כמלוה בשטר דמי לפי שיש לו קול לפיכך כותבין למלוה אפילו בלא דעת הלוה כנראה מדבריו דסבירא ליה דדוקא היכא דלא ציית דינא הוא דגבי ממשעבדי משום דאית ליה קלא אבל היכא דציית דינא לית ליה קלא ודלא כהרא"ש וכן נמי סבירא ליה דהיכא דלא ציית דינא אינו נאמן לומר פרעתי והאי הוי נמי דלא כהרא"ש דאילו הרא"ש סתם הדברים ולא חלק בין היכא דציית דינא להיכא דלא ציית."יעויין בש"ך (סימן עט ס"ק לה) שכתב ליישב שאכן הרא"ש סובר כדברי הרי"ף, רק שהרא"ש בב"מ התייחס למציאות אחת בה התברר שלא פרע, אולם בב"ב השלים הרא"ש מקרה נוסף המובא ברי"ף של לא ציית לדינא. וסיים הש"ך, וז"ל:
"ואין ספק דאשתמיטתיה למהר"י ן' לב דברי הרא"ש אלו דפ"ק דב"ב [וגם הרמב"ן פרק חזקת גבי הא דאמרינן התם דף מ' [ע"א] קנין אי כמעשה ב"ד דמי, מתחילה כתב כתירוץ הרא"ש, ואח"כ כתב דינו של הרי"ף דהיכא דלא צאית דינא אינו נאמן לומר פרעתי, ע"ש. משמע דלדינא דברי הרי"ף אמת], וכן עיקר."הרי לן שביאור דברי הרי"ף המונחים לפנינו יושלמו ע"י רבינו הרא"ש, וכפי הגדר שכתבנו, וכך היא מסקנת הש"ך הנזכר. וכן משמע מהגר"א (סימן עט ס"ק לז וסימן לט ס"ק מה), עיי"ש. אלא שיש קצת להתקשות בדברי הגר"א, שכן כתב שהיה לפניו גירסא בדברי הר"ף בה כותב הרי"ף ליישב את הסתירה בין הסוגיות בשני אופנים, הראשון דברי הרא"ש והשני כפי באורו של הרי"ף, ומזה נראה ששני תירוצים הם ולא אחד. ואולי י"ל ששני התירוצים הוו תירוץ אחד, דדוקא לעניין גבייה ממשועבדים עמד בדין הוי כמילוה בשטר ולא לעניין טענת פרעתי, והתירוץ השני הוא דדוקא כשלא צאית לדינא הוי כמלוה שטר, אבל צאית לדינא לא הוי כמילוה שטר.
"ותמיהא לי מלתא טובא, א"כ מאי רבותיה דבי דינא בהא, ומאי אירייא שהעמידו בדין להחשב כמלוה בשטר, הא אפילו בלא בי דינא ובמלוה ע"פ נמי כל דאיתברר דלא פרע ע"י עדים או שחייב מודה פשיטא דאינו נאמן, וכיון שכן הוא מאי אולמיה דעמד בדין ומאי נ"מ דליהוי כמלוה בשטר. וכ"ת דאהני מאי דאית ליה קלא לענין דמצי טריף ללקוחות, נמצא לפ"ז דבטענת פרעתי אין העמדה בדין מעלה ומוריד כל שנתברר הפכו. וא"כ קשה דלא הוה להו לפלוגי אלא בין צאית ללא ציית, אבל ההוא דאתברר בעדים או חייב מודה וכו' אין בזה שום חלוק בין הודאה בב"ד לחוץ לב"ד. וכעת צ"ע.לדרך זאת אתי שפיר שדברי הרי"ף מבוססים על הנחתו של הרא"ש, שאכן כל תוקפו של פסק דין הוא רק ליצור שעבוד ולא לגבי טענת פרעתי.
ואולי מטעם זה לא רצה הרא"ש ז"ל להכנס בשום חלוק אלא בענין לטרוף מן הלקוחות [...] אלמא מאי דמהני היותו כמלוה בשטר היכא דידיע דלא פרע היינו לגבות מן הלקוחות, דאלו לטענת פרעתי כך הוא במלוה בעלמא כמו בעמד בדין כל דידיע."
"כתב ראבי"ה וז"ל ה"ה אם כתבו לו פסק דין וחייבוהו נאמן לומר פרעתי ובשבועה שאין זה דומה לשטר העומד לעדות ולראיה אבל פסק דין כותבים מפני שאין הדיינין נאמנין לומר לזה זכינו ולזה חייבנו אלא בזמן שבעלי דינין לפניהם וכשפרע אפשר שלא חש ליטול מידו וכן קבלתי מאבא מורי שקבל מריב"א כן הלכה למעשה אבל הרב רבינו (*משה) [*מאיר] ז"ל כתב וז"ל אין הנתבע נאמן לומר פרעתי כשפסק דין ביד התובע דהאי דינא איתיה בגמרא פ' גט פשוט דגרסינן התם כל טירפא דלא כתוב ביה קרענא לשטרא דמלוה לא טרפינן ביה וטירפא הוא פסק דין שכתוב בב"ד שנתחייב לו שכנגדו ממון זה בכל ב"ד שיוציא הפסק דין עכ"ל."ושמחתי לראות ביאור זה בשו"ת מהרלב"ח (סימן קט) (שהביא זאת בשם תשובה אשכנזית), וז"ל:
"פסק רבינו אב"ה אם יש לאדם פסק דין על חברו נאמן לומר פרעתי שמה שכותבין פסק דין זהו כדי שלא ישכחו בית דין פסק דינם והא דאמרי' צא תן לו ואמר פרעתי נאמן אם בא מלוה לכתוב אין כותבין ונותנין לו לאו משום דאז לא יהא נאמן לומר פרעתי אלא משום דאפילו למאן דאמר למחזי כשקרא לא חיישי' הכא מודה דהוי שקרא ממש דכיון שנאמן ממה שיאמ' פרעתי אם כן למה יכתבו לו."לפי ביאור זה של המהרלב"ח נחלקו רבותינו הראשונים בדיוק בנקודה זו. דעת הראבי"ה היא שאכן ישנו תוקף מחייב לפס"ד רק לעניין גביה ממשועבדים, אולם לעניין פרעתי אין דינו כשטר, ונאמן בעל הדין לטעון פרעתי כנגד פס"ד. הנימוק לזה הוא שכל עניינו של כתב פס"ד הוא כדי ליתן טעם לדין או תיעוד לעצם פסה"ד ולא לשמש כשטר שלא ניתן לטעון כנגדו טענת פרעתי. וע"ז חולק הריב"ם ואומר שאם אכן נאמן בעל הדין לטעון פרעתי, מדוע ניתן לגבות ממשועבדים ולא טענינן פרוע ללוקחות, ומדוע בחייב מודה לא חיישינן לקנוניה? ומכאן הסיק שלא ניתן לטעון פרעתי כנגד פסק דין.
ונראה שהרי"בם חולק על זה, שהקשה למה אנו אומרי' כשעמד בדין דטריף ממשעבדי, ניחוש דילמא פרע וטוענים ללוקח, ואפי' כשחייב מודה ניחוש לקנוניא. ופי' הרי"בם דהא דחשבינן עמד בדין כמלוה בשטר היינו כשכתבו לו פסק דין, דאז לא יהא נאמן לומר פרעתי, ואף על פי שלא נכתב בשעת הלואה מצי למימר שטרא בידי מאי בעי.
"ג. בית דין של שלשה שהיו יושבין מעצמן במקום הקבוע להן ובא התובע וקבל לפניהם ושלחו שליח אצל הנתבע ובא והודה בפניהם הרי אלו כותבין ונותנין לבעל דינו, אבל אם לא היו קבועין ולא שלחו לו אפילו קבץ אותן והושיב השלשה והודה בפניהן ואמר להן הוו עלי דיינין ובא אחר כך התובע ואמר כתבו לי הודייתי אין כותבין שמא יתן לו ונמצא זה תובע אותו בשטר [...]דברי הרמב"ם הובאו בשלימותם בשו"ע (סימן לט סעיפים ז-י, וסימן עט סעיף יב-יד).
ה. כבר בארנו שהודיה בבית דין או עדות בבית דין כמלוה הכתובה בשטר ולפיכך כותבין ונותנין לבעל דינו, במה דברים אמורים בשלא קבל את הדין עד ששלחו והביאוהו כמו שבארנו, אבל שנים שבאו לדין ותבע אחד מהן את חבירו ואמר מנה לי בידך ואמר לו הנתבע הן יש לך בידי, בין שאמרו הדיינין חייב אתה ליתן לו בין שאמרו צא תן לו ויצא ואמר פרעתי נאמן וישבע היסת שפרעו, לפיכך אם התובע חזר לדיינים ואמר כתבו לי הודייתו אין כותבין לו שמא פרעו, וכן מי שנתחייב שבועה בבית דין ויצא ואמר נשבעתי נאמן ואין משביעין אותו שנשבע, היו העדים מעידין אותו שלא נשבע הוחזק כפרן לאותה שבועה ואינו נאמן לעולם לומר נשבעתי עד שיודה לו בעל דינו או יביא עדים שנשבע בפניהם."
"אמר רב אדא בר אהבה: הא אודיתא, זימנין כתבינן וזימנין לא כתבינן. כניפי ויתבי - לא כתבינן, כנפינהו איהו - כתבינן. רבא אמר: אפילו כנפינהו איהו - לא כתבינן, עד דאמר להו הוו עלי דייני. מר בר רב אשי אמר: אפילו אמר הוו עלי דייני - לא כתבינן, עד דקבעי דוכתא, ושלחי ומזמני ליה לבי דינא."הגמ' מתייחסת לשאלת היסוד מהו התנאי בו ניתן לכתוב פס"ד לידי בעלי הדין, ובפשטות הצורך בכתיבה הוא שישמש את זה שהתחייבו לו כשטר שלא ניתן לטעון כלפיו טענת פירעון. מסקנת הגמ' היא שהתנאים לכתיבת פס"ד הם שתיים: א. מכונסים ביחד במקומן הקבוע. ב. שלחו לקרוא לבעל הדין. בהתקיים תנאים אלו ניתן לכתוב פס"ד.
"כתבו מן המפרשים ז"ל דהא דמר רב אשי דלא כתבינן עד וכו' היינו משום דבמודה מעצמו איירי בלא תביעת בעל דבר הלכך אין שם דיינים עליהם אבל במודה ע"י תביעה בפני ג' ואמר הוו עלי דיינים ה"ז ב"ד גמור ויכולין לחייבו וכל שהם יכולין לחייבו כותבין לו שטר וכן נראה ודוקא קודם שיצא מלפני ב"ד אבל לאחר שיצא אין כותבין דחיישינן שמא נתן לו ובהכי מתוקמא ההיא דריש מציעא [דף יז א] דבין בתן לו בין חייב אתה ליתן לו ואמר פרעתי נאמן בא מלוה לכתוב אין כותבין לו."דברי הנמוק"י מובאים בב"י (סימן לט), אך הדרכי משה (הקצר סימן לט ס"ק ז) התקשה בדבריו, וז"ל:
"[אבל בספר מישרים נ"א ח"ז לא משמע כן אלא אף על גב דתבע ליה אפ"ה לא מקרי הודאה] בב"ד עד שקבעו מקום וישלחו אחריו. ובאמת שדברי נמוקי יוסף תמוהים דבודאי כל ששולחין הבית דין אחריו מכח תביעת התובע הוא ואי זה לחוד מהני למה הצריכו לקבוע עצמן תיפוק ליה דתבעו התובע וצ"ע."וכן תמה הב"ח על דברי הנמוק"י הללו, ודחה דבריו מכח קושיא זו.
"קשיא להו להמפרשים ונ"י הא דאמרינן בפרק זה בורר [סנהדרין כ"ט ע"ב] האי "אודיתא" זמנין כתבינן וזמנין לא כתבינן, מר בר רב אשי כו', מאי שנא דנקט האי לישנא האי "אודיתא", ועוד אמאי לא אשתמיט כן בשום דוכתא אחרינא, כגון באדרכתא ופסק דין ושאר מילי דבי דינא, אמאי לא קאמר בש"ס דבעינן קבעי דוכתא ושלחי ומזמני ליה, ואדרבא אמרינן סתמא בכמה דוכתי בש"ס כשעמד בדין, משמע דכשעמד בדין הוי כמלוה בשטר, וכותבים אפילו בלא צוואת הבעל דבר [...] ולכך קאמרינן בפרק זה בורר האי "אודיתא", כלומר שאין הב"ד מחייבין אותו בכלום רק שמודה מיד בפניהם בלא תביעת הבעל דבר, כלומר שהבע"ד לא תבעו לדין, וא"כ כיון שאין הבית דין עושים כלום רק שזה מודה לפניהם כמודה בפני שאר עדים, לכך אין שם דיינים עליהם לכתוב בלא צוואת הנתבע עד דקבעי דוכתא ושלחי ומזמני ליה לדינא, וכמ"ש רש"י שם [סנהדרין ד"ה כניפי] ע"ש. אבל במודה ע"י תביעה בפני ג', כלומר שתובעו בפני ג' לדין ואינו רוצה ליתן להתובע מעצמו אלא שמודה ע"י תביעה, דהיינו שנתחייב בהודאתו מכח תביעתו, כגון שהכירו הב"ד שמכח טענותיהם הוא חייב לו, הרי זה ב"ד גמור כיון שקבלום עליהם להיות דיינים ויכולים לחייבו ע"פ פסק דינם, וכל שיכולים לחייבו ופוסקים ביניהם כותבים לו שטר. נמצא דרבינו ירוחם ושאר פוסקים אף על פי דמיירי שתבעו התובע, מ"מ הנתבע מודה מעצמו ולא שנתחייב ע"י תביעה, ולכך כתבו דין זה כאן בסימן זה דמיירי מעניני הודאה ולא כתבו כן בשאר מקומות, אבל בנתחייב בהודאתו ע"י תביעה אין חולק על הנ"י, ואדרבא משמע מדברי הפוסקים כדבריו וכמ"ש."ביאור המהרלב"ח והש"ך בדעת הרמב"ם
ו.
"ועתה תשובת הרב [הרמב"ם - א.ה] לקושיא שהקשה הרי"ף היא יפה ומיושבת ומדוייקת מאד שהרב סובר דמאי דמשמע מההיא דגזל שדה מחברו ומאי דאיתמר עלה כגון שעמד בדין דמשמ' דהעמידה בדין היא כמלוה בשטר זה הו' כשהוצרך התובע לב"ד לחייב הנתבע כגון שכפר והוצרכו הב"ד לקבל עדות או אפי' שהודה אלא שלא רצה לבא לב"ד עד ששלחו אחריו כי אז יקרא עמידה בדין אמנם כשהב"ד לא עשו דבר כמעט כגון שבא מעצמו לב"ד הנתבע עם התובע והודה זה לא יקרא עמידה בב"ד ולא יהיה חיובו כמלוה בשטר."יעויין בש"ך שהוכיח הבנה זו ממה שכותב הרמב"ם: "אבל שנים שבאו לדין ותבע אחד מהן את חבירו ואמר מנה לי בידך ואמר לו הנתבע הן יש לך בידי", ותשובת הנתבע "הן" לא מופיע בגמ', וזה תוספת של הרמב"ם. וצ"ב מדוע הרמב"ם הוסיף לכתוב זאת? ביאר הש"ך שכיון שהתובע תובעו מנה, ואם הרמב"ם לא היה כותב את הודעת הנתבע כי אז אף ללא הזמנה לדין היה לזה גדר של פסק דין, ועל כן בכוונה כותב הרמב"ם שהודה הנתבע, ואז כיון דיש לזה גדר של הודאה ללא הזמנה לדין אין דינו כשטר.
"בין הכי ובין הכי די אתינן עלה לבאר סברת הרמב"ם הרי היא מבוארת ביאור שלם ושאין לנו הכרח לדייק מלשונו שכשיש פסק דין ביד התובע שיהא נאמן הנתבע לומר פרעתי ולא זו בלבד אלא שאפילו בלא ספק דין [צ"ל פסק דין אין - א.ה.] הנתבע נאמן לומ' פרעתי לדעת הרב כשעמד בבית דין ונתחייב על ידי ששלחו אחריו והודה או על ידי עדות גם שבא מעצמו אלא שבלא פסק דין יצטרך התובע לראי' שנתחייב הנתבע בא' מאלו האופנים אבל כשיש פסק דין בידו אין צרי' לראיה ואין לנו לחוש לב"ד טועי' שכתבו ונתנו לו הפסק דין כשנתחייב על ידי הודא' שבא מעצמו כי היכי דלא חיישינן בהודאה שכתבו הבית דין שאולי היתה ע"י שבא מעצמו לבית דין והודה שגם היא אינה הודאה לפי האמת וכדכתב הרב."הרי לן חידוש נוסף, ששני המקרים של פסיקה ושל הודאה על פי הזמנה לדין מחדשות מציאות מחייבת, וזה עצמו נחשב כשטר אף ללא כתיבת פס"ד.
"נראה מדברי הרמב"ם [פ"ז מטוען ה"ה] דכשלא קיבל הדין עד ששלחו אחריו, אפילו יצא מב"ד ולא כתבו לו, שוב אינו נאמן לומר פרעתי, דכל מעשה ב"ד כמאן דנכתב דמי, דאל"כ הוה ליה לחלק בשלחו אחריו גופיה מיניה וביה, והכי הוה ליה למימר, אבל לא כתבו לו ויצא ואמר פרעתי נאמן כו'..."מכאן תמה הש"ך על פסיקת השו"ע (סימן לט סעיף י) שכתב שאם יש בידו פסק דין, אין הלוה נאמן לומר פרעתי. כותב הש"ך (שם ס"ק כח), וז"ל:
"לפי מה שכתבתי בסמוך ס"ק [כ"ג], יש לדקדק על המחבר [שפוסק את הרמב"ם כלשונו בסימן עט] דאזיל בשיטת הרמב"ם, שלא הוצרך לכתוב דין זה, דהא להרמב"ם כל היכא שנעשה פס"ד, אפילו לא כתבו הפס"ד שוב אינו נאמן לומר פרעתי, דכל מעשה ב"ד כמאן דנקיט שטרא בידיה דמי, ולכך לא כתב הרמב"ם דין זה כלל. ותשובות מיימוני (לספר משפטים להל' טוען פ"ז בסי' ס"ו) בשם מהר"מ דכתבוהו, היינו משום דס"ל דכל מעשה ב"ד כל זמן שלא נכתב יכול לטעון פרעתי, וק"ל."אם כנים הדברים ברמב"ם, תמיהת הש"ך על השו"ע קשה היא. התומים והגר"א יישבו באופן כזה של פסיקת דין ללא תביעה, וכפי שיטתם, אלא שצריך עיון מדוע אינו נאמן לומר פרעתי וכפי הודאה ללא שלחו לו, וצ"ע.
"וכבר כתבתי למעלה שכפי הפשט הנכון בדברי הרמב"ם חולק עם הרי"ף וגם שדרכו ברוב כל פסקיו ללכת בעקבות הרי"ף בכאן אינו כן ויש לנו לומר דפליגי בהכרח."שיטת הגר"א בבאור שיטת הרמב"ם והשו"ע שונה מדעת הש"ך, אולם אף הוא מעיר ששיטת הרמב"ם אינה יכולה להיות כשיטת הרי"ף.
"ומה שהביא תירוץ הרי"ף ז"ל דה"מ היכא דלא ציית דינא וכו' ופירש בו כלומר שלא קבל דינו עד דשלחו אחריו והביאוהו בהכרח וכו'."הביאור בזה הוא ד"לא ציית לדינא" ברי"ף כוונתו שסירב להגיע מעצמו לביה"ד והיה צריך לשם כך לזמנו, וזה הכוונה ברמב"ם שלחו לו. נמצא לפי הבנה זו שישנה התאמה בין שיטת הרמב"ם לשיטת הרי"ף, ומה שקורא הרי"ף לא ציית זה הכוונה שלחו לו, וציית היינו שהגיע מעצמו ולכן אין לזה תוקף של פס"ד.
"נראה שרצה לשלול בכונת הרי"ף ז"ל שלא נפרש דלא ציית דינא אחר שגמרו ופסקו עליו שהוא חייב סרב בפסקם ולא קבל עליו את הדין, אלא פירש שקודם בואו לדין לא היה רוצה לקבל דינו מעצמו עד שהוצרכו ב"ד לשלוח אחריו שיבא בעל כרחו. דומה למש"כ הרמב"ם ז"ל בפ"ז דטוען, בד"א שלא קבל עליו את הדין עד ששלחו והביאוהו כמו שביארנו וכו'."ביאור זה זכה לכוין מעצמו המהרלב"ח, אולם התקשה בבאור זה ברמב"ם מחמת סוף דבריו של הרי"ף, וזה לשון המהרלב"ח:
"ומי שיראה בעיניו שאפשר להלום לשון הרי"ף ולומר שסובר הרמב"ם דמאי דכתב הרי"ף צאית דינא רוצה לומר שבא מעצמו לבית דין והודה לתובע כי זהו הדבר המורה בשלמות דצאית דינא וישתדל לפר' לשון הרי"ף כפי כונת הרמב"ם בתירוץ הקושיא מהגמ' יעשה כרצונו והאמת שיש לו קצת על מה שיסמוך מלשון הרמב"ם שכתב בראשון בשלא קבל את הדין עד ששלחו וכו' שזה מורה קצת שכיו' להמתיק דבריו באופן שיסבל לשון הרי"ף כונת פירושו בהם אמנם סוף לשונו של הרי"ף שכתב ונפיק ליה מבי דינא אדעתא דקבליה עליה לדינא וכו' הוא זר בעיני לפרשו על פי זאת הכונה הנזכר."הביאור של קושיית המהרלב"ח על הבנה זו הוא סוף דברי הרי"ף, שמשמע ממנו שצריך תנאי נוסף שיצא מתוך ביה"ד על מנת לקבל את הדין, כי אז ניתן לטעון פרעתי, ואם יוצא כשאינו מסכים לדין כי אז לא ניתן לטעון פרעתי, ואילו לדברי הרמב"ם העיקר תלוי בשאלה האם היה צריך לשלוח לו שיבוא או לא, ולא שייך האיך הוא יוצא מביה"ד. זאת ועוד, בספר התרומות עצמו לא ניתן לומר שזה הביאור, מאחר ובהמשך הדברים הביא התרומות שכך הוא הביאור בראב"ד, ומהראב"ד משמע דלא ציית לדינא הוא בביה"ד עצמו, ולא בסיבה שהביאתו לביה"ד. מחמת זה תמה גם הגידולי תרומה על באור זה של ספר התרומות, וז"ל:
"ובאמת דברי תימה הם ושגבו ממני מכמה פנים, דאפילו נניח שלשון הרי"ף יסבול פי' זה, קשה טובא היכי כתב רבינו ע"ז וכן כתב הראב"ד ז"ל כל העמדה בדין היא לאלתר כמלוה בשטר וכו', כאלו שניהם ז"ל מסכימים לדעת אחד, והרי מבואר מדברי הראב"ד דאף בהעמדה בדין אם אח"כ אינו מסרב בו לא אמרינן דאינו נאמן לומר פרעתי אלא דוקא בדאיכא סהדי דלא פרעיה או בשחייב מודה וכו', אבל בלאו כל הני אף על גב דמעיקרא הוצרך להעמדה בדין ואפי' בא בע"כ נאמן אח"כ לומר פרעתי אי לאו היכא דנפיק מבי דינא בסרבנות, דבהא ודאי שוב אינו נאמן לומר פרעתי, ואילו להרי"ף כפי פירוש רבינו כל שהעמידוהו בדין בע"כ שלא קבלו מתחלה עליו מעצמו אף על גב דבתר הכי מקבל עליו פסק הב"ד אינו נאמן עוד לומר פרעתי אפילו בדליכא עדים שלא פרע."כהבנה זו בשיטת הרמב"ם פוסק הלבוש (חושן משפט סימן לט סעיף ט), וז"ל:
"ואף על גב דאמרינן לעיל [ס"ז] דעדות בבי"ד או הודאה בבי"ד כמלוה הכתובה בשטר דמיא, הני מילי היכא דלא ציית דינא עד שישלחו אחריו ויביאוהו לדין, אי נמי ציית לדינא ונתברר דלא פרע, אבל היכא דציית לדינא כגון הכא שבאו מעצמם לדין ונפיק מבי דינא אדעתיה דקבליה עלויה לדינא, ובא ואמר פרעתי נאמן, לפיכך אם חזר התובע לדיינים ואמר כתבו לי הודאתו אין כותבין לו דשמא פרעו, ואפילו למאן דאמר שנאמן לומר פרעתי נגד פסק דין הכתוב וחתום כמו שיתבאר בסמוך, אפילו הכי אין כותבין לו, דשמא כבר פרעו ואטרוחי לבי דינא חנם למה לן, זלזולא דבי דינא הוא."על הבנה זו של הלבוש תמה הסמ"ע (ס"ק כו) מה הביאו לביאור זה, והרי אם לא שלחו לו לדעת הרמב"ם אין לו תורת פס"ד ולא ניתן לכתוב לו שטר. וא"כ איך יובנו סוף דברי הלבוש שאם יוצא מביה"ד על מנת לקבל את הדין לא כותבים, משמע מזה שאם לא מודה לדין ניתן לכתוב, והרי מבואר להדיא ברמב"ם (והוא הלכה ז ובשו"ע סימן לט ס"ט) שאם יצאו מביה"ד, ואף שידוע שלא פרע, אם ביקש לכתוב פס"ד לא כותבים לו?
"ונראה שכוונת העיר שושן להשוות דברי הרמב"ם לדברי הרי"ף [ב"מ י' ע"א מדפי הרי"ף], שכן דרכו של הרמב"ם למשוך תמיד אחר דברי הרי"ף, לכך הכניס העיר שושן דברי הרמב"ם בדברי הרי"ף, וגם הרב המגיד [פ"ז מטוען ה"ה] הביא דברי הרי"ף וכתב שקרובים דבריו לדברי הרמב"ם. וע"כ נראה להעיר שושן לפרש דמה שכתב הרי"ף לא צאית דינא כו', היינו שלא קיבל הדין עד ששלחו אחריו. והאמת שאפשר לפרש דמה שכתב הרי"ף לא צאית דינא, היינו שסירב אחר הפסק. ולפעד"נ דבסוף לשונו תרתי קאמר, דתרתי בעינן, דצאית דינא מתחלה ולא שלחו אחריו, וגם נפיק מבי דינא אחר כך וקבל הפסק ולא סירב. שוב מצאתי כן להדיא בבעל התרומות שער י"ב ח"ב [ס"א] וז"ל, ודבר זה כתבו הרי"ף בהלכותיו, ותירץ, ה"מ היכא דלא צאית דינא, כלומר שלא קבל דינו עד ששלחו אחריו והביאוהו בהכרח, אבל היכא דצאית דינא ואמר פרעתי נאמן, וכ"כ הראב"ד ז"ל, כל העמדה בדין לאלתר הוא כמלוה בשטר כו', שיצא מלפני ב"ד בסרבנות כו'. ועיין מה שכתבתי לקמן סימן ע"ט סעיף י"ב ס"ק כ"ט. ובזה נתיישב מה שהיה קשה לבעל גדולי תרומה שם על הבעל התרומות שם, (ע"ש) ע"ש ודוק. ולפי זה נראה לומר דאע"ג דודאי משמע מדברי הרמב"ם דאפילו אם רצה מתחילה שיכתבו לו, אין כותבים לו אף שודאי לא פרעו כמו שכתבתי, ומדברי הרי"ף משמע להדיא דכל שנתברר שלא פרעו הו"ל כמלוה בשטר ממש, מ"מ לא פליגי לענין דינא, דהרי"ף מיירי שהנתבע לא רצה ליתן לו מתחילה עד שנתחייב על פי ב"ד שהגידו פסק דינם בזה, או שנתחייב על פי פסק דינם מכח טענתו, והלכך בכה"ג לא בעינן שלחו אחריו וכמו שכתבתי לעיל סעיף ז' ס"ק (ט"ו) [י"ח] בשם הנ"י. אבל הרמב"ם הא מיירי להדיא שלא פסקו הב"ד כלום, שהרי כתב, ואמר לו מנה לי בידך ואמר לו הנתבע הן כו'. אלמא דהנתבע מודה לו מיד מעצמו ליתן לו, ובכה"ג אודיתא מיקרי, וכמו שכתבתי לעיל ס"ק [י"ח]."הרי לן שבדברי הרי"ף נמצאו שני ביאורים: הביאור הראשון להשוות דברי הרא"ש עם דברי הרי"ף, והביאור השני הוא להשוות דברי הרמב"ם עם דברי הרי"ף.
"ואפילו למאן דאמר שנאמן לומר: פרעתי, נגד פסק דין, כמו שנתבאר בסמוך, אפילו הכי אין נותנין לו, שמא פרעו."דברי הרמ"א אינם מבוארים, שהרי לדברי הש"ך אם הוי פסק דין הוי כנכתב, ומה שייך לומר שיהיה נאמן שפרע? ואם נאמר שאיירי בהודאה, והרי לשון הרמ"א היא שאיירי בפסק דין.
"כבר בארנו שהודיה בבית דין או עדות בבית דין כמלוה הכתובה בשטר ולפיכך כותבין ונותנין לבעל דינו, במה דברים אמורים בשלא קבל את הדין עד ששלחו והביאוהו כמו שבארנו."הרי לנו שכתב "הודיה בב"ד או עדות בבית דין", ומינה נשמע שכמו שהודאה בפני בי"ד אינה כמלוה בשטר מצד עצמה, כי אם שכותבין ונותנים על פיה, וכפי שמסיים ולפיכך כותבין ונותנים לבעל דינו, הכי נמי בעדות בב"ד אע"פ שלא מתוך הודאתו מתחייב כי אם מתוך עדותן – דהוי כמי שנתחייב מתוך טענותיו, דמה לי מה שעשו מעשה ב"ד לקבל את העדות ולחייבו על פי זה – ונשמע מזה דבשניהם הדין אחד, שכל זמן שלא נכתבה אינה כמעשה ב"ד. ומה שהודאה בפני ב"ד וכן התחייבות שבאה מצד פס"ד שלהם ע"פ הטענות או ע"פ העדים נחשבים למעשה ב"ד, היינו שאם נכתב הכתב ונמסר לידי התובע יש לו דין שטר אפילו כשלא נכתב מדעת המתחייב, וזה עצמו החידוש בדעת הרמב"ם, שיש יכולת לביה"ד לכתוב שטר על פי בקשת התובע, ויש לזה תורת שטר אף מבלי דעת המתחייב.
"דעל כרחך הך בב"מ איירי אף דיש לו אתו דין ודברים ונתחייב בב"ד, דאל"כ איך ס"ד שם לחלק בין צא תן לו לחייב אתה ליתן לו והטעם דאשתמוטי קמשמט עד דמעיינא בדינא, ואילו [אם] אין כאן הבדל וסכסוך כלל ולא נתחייב בדין רק פיו ענה בו, מה עיון יש פה ומה פתח תקוה יש כאן שיפטרו בי"ד אם הוא בעצמו בלי טענה דין ודברים כלל מחייב, ועל כרחך צ"ל דהוא בדרך טוען ונטען ונתחייב בבי"ד. וכך צ"ל ברמב"ם."עיקר דיוקו של הש"ך נשען על מה שהרמב"ם הוסיף מילה אחת על דברי הגמ', שאמר הנתבע "הן", ומכאן הסיק הש"ך דאיירי בהודאה, ועל זה כתב התומים לדחות, וז"ל:
"אף דכתב לשון ואמר לו הנתבע הן, אין פירושו דלא טוען כלל נגדו, רק ע"י דבריו נתברר שהתביעה אמת וכן הוא במאמרו, דאל"כ מה ס"ד לחלק בין צא תן לו לחייב ופשוט."עוד יעויין בגר"א שכתב על מילה זו ברמב"ם דהוא לאו דווקא, כדי לדחות הוכחת הש"ך.
"שנים שבאו לדין ונתחייב האחד לשני ואמרו לו צא ותן לו ויצא וחזר ואמר פרעתי ועדים מעידים אותו שלא פרעו הוחזק כפרן לאותו ממון..."אם אכן איירי בפס"ד שדינו כשטר (גם כשלא נכתב) שאינו נאמן לומר פרעתי, מדוע לרמב"ם להגיע לדין הוחזק כפרן, והרי לא נאמן לטעון פרעתי אף מבלי דין הוחזק כפרן? מבואר שגם אם נתחייב מתוך טענותיו לא אמרינן שהפסק דין שלא נכתב כנכתב דמי, ושנחשב מעשה בי"ד.
"שנים שבאו לדין ונתחייב האחד לשני ואמרו לו צא ותן לו ויצא וחזר ואמר פרעתי ועדים מעידים אותו שלא פרעו הוחזק כפרן לאותו ממון, אמרו לו חייב אתה ליתן לו ויצא וחזר ואמר פרעתי ועדים מעידין אותו שלא פרעו לא הוחזק כפרן שזה נשמט מהן עד שיחקרו דינו."ואף בהלכה זו עיקר הדגש הוא "ויצא".
"כל שלא קנו מידו, אפילו הודה בפני בית דין של שלשה, אם לא היו קבועים ולא שלחו לו, אפילו קבץ אותם והושיבם והודה בפניהם, ואמר להם: הוו עלי דיינים, אם בא אחר כך התובע ואמר: כתבו לי הודאתו, אין כותבין, שמא יתן לו ונמצא זה תובע אותו בשטר."לפי ביאור זה נכונים הדברים אף בפסיקת השו"ע בסעיף י שלא ניתן לטעון טענת פרעתי כנגד שטר פס"ד, ותמהנו לפי הש"ך מה שייך לטענת פרעתי כנגד שטר, והרי ליכא שטר בפסק דין, ואף ללא שטר לא ניתן לטעון פרעתי. לדברי הגר"א אתי שפיר, שאכן איירי בגדר השני של פסק דין שלא נעשה ע"י זימונם של בעלי הדין, ומכל מקום נכתב כשהיו לפני ביה"ד לפני שיצאו, שבמקרה זה יש ע"ז תורת שטר שלא ניתן לטעון כנגד זה טענת פרעתי. דין זה מודה לו אף הנמוק"י, שכן איירי בפסיקת דין, ולדעת הנמוק"י יכול לכתוב במציאות זו של פס"ד וכן דעת הרמב"ם מבלי זימון, אולם בהודאה לאחר שיצאו נחלקו הנמוק"י והרמב"ם, וכפי האמור לעיל.
"הך לישנא דרמב"ם (פ"ז מטוען ונטען ה"ה) אין מדויק, דודאי סבירא ליה לרמב"ם אפילו באותו שעה שבא לכתוב ידעו הב"ד דלא פרעו מכל מקום אין כותבין, דהא לרמב"ם אודייתא ופסק דין בחדא כלל איתנהו, ובתרווייהו בעינן שלחו לו, ואי לא שלחו לו אין כותבין, ובהודאה בדלא שלחו לו הא אמרינן דאין כותבין, אפילו באותו מעמד שהודה בפני ב"ד ואז ודאי לא פרע דסתמא אמרינן בגמרא (סנהדרין כט ב) האי אודייתא זימנין כתבינן וכו', אלא ש"מ דלעולם לא כתבינן, וכן מוכח ממש"כ שם הרמב"ם דין ו' דבקיאי דעת ספרד כשהודה לו בב"ד אומר לו אל תפרענו אלא בעדים, ולמה לא ישאלו מב"ד לכתוב להם אז תיכף כשהודה ואין צריך לכל, ויהיה להם שטר לא יוכלו לומר פרעתי בפני פלוני ופלוני והלכו למדינת הים וכדומה, אלא דלעולם אין כותבין, וכן כתב הש"ך גם כן בס"ק כ"ה, ע"ש. ואם כן אף בפסק דין דינא הכי, דאפילו נודע דלא פרע אין כותבין, וכ"כ הסמ"ע ס"ק כ"ו, והשיג על העיר שושן (סעי' ט), והש"ך (סקכ"ה) ביקש ליישב דברי העיר שושן לשיטתו (סעי' ז) דסבירא ליה לרמב"ם חילוק בין הודאה לפסק דין, וכאן איירי ג"כ בהודאה וזה אינו כשטר. אבל מכל מקום לכו"ע אפילו ידוע דלא פרעו מכל מקום אין כותבין, ואם כן יש לדקדק בטעם שנתן הרמב"ם שמא פרעו, הא אפילו ודאי לא פרעו מ"מ אין כותבין..."עיי"ש בתירוצו, ואכמ"ל.
"והדיינים יש להם לומר לנתבע שנתנו הפסק דין לתובע; ואם לא אמרו לו, נאמן לומר: פרעתי. ואם שכחו אם אמרו לו או לא, חזקה שכדין עשו ואמרו לו (הגהות מיימוני פרק ז' מה' טוען)."מקור דברי הרמ"א הללו הוי מתשובת הגהות מימוניות (פ"ז מטוען ונטען אות סו), ומדבריו יוצא שלביה"ד יש יכולת להודיע לבעלי הדין שכותבים פס"ד אף ביצאו מביה"ד אם יודעים שלא פרעו. גדר זה תמוה ביותר, וכפי שתמה התומים, שאם לא התכנסו ביה"ד וזימנו אותו כלל לא ניתן לכתוב פס"ד! ולא ניתן לומר שעוסק הרמ"א בזימנו אותו, שא"כ איך יכולה לעלות טענה שאינו יודע שנמסר לו פסק הדין, והרי יש לזה תוקף מחייב אף אם לא נכתב. ועל כן מסיק התומים:
"לכן לשון הרמ"א אין מדוקדק, דמשמע דחוזר על דברי הרמב"ם ומחבר, וליתא רק הוא לשיטת החולקים על מחבר."למסקנה זו הגיע אף אולם המשפט כאן. איברא דלפי הגר"א (בסוף ס"ק נב) ניתן להבין את דברי הרמ"א הללו שככל וידוע לביה"ד שלא פרעו ביה"ד יכולים להודיע לבעלי הדין שכותבים והוי כאילו הם לפניהם, וכמובן הוא באופן שאין חשש פירעון ביני וביני, ולא חיישינן לב"ד שמא יתעצלו ולא יודיעו דבי"ד זריזין הן, יעויין עירובין דף לב. וכן ביאר הנתיבות (חי' ס"ק יד) בדעת הסמ"ע (ס"ק יט) ודלא כש"ך (ס"ק כ), עיי"ש.
"מיהו כבר העליתי לקמן סימן [ע"ט] סעיף י"ב ס"ק כ"ט דלא כהרמב"ם והמחבר בזה, והבאתי הרבה פוסקים שחולקים על זה. והעיקר דכל מעשה ב"ד לא אמרינן כנכתב דמי, וכשיצא ולא כתבו לו, נאמן לומר פרעתי, אם לא כששאל המלוה (לכתוב) בפני הלוה שיכתבו לו, דאז כנכתב דמי."ויש לבאר מהו יסוד המחלוקת בגדר זה? נראה שמקור דברי הרמב"ם נעוצים בסוגיית הגמ' במסכת ב"ב (דף לט ע"ב - מ ע"א), וז"ל:
"אמר רבא א"ר נחמן: מחאה בפני שנים, ואין צריך לומר כתובו; מודעא בפני שנים, ואין צריך לומר כתובו; הודאה בפני שנים, וצריך לומר כתובו; קנין בפני שנים, ואינו צריך לומר כתובו; וקיום שטרות בשלשה. (סימן ממה"ק) אמר רבא: אי קשיא לי - הא קשיא לי, האי קנין היכי דמי? אי כמעשה בית דין דמי, ליבעי תלתא! אי לא כמעשה בית דין דמי, אמאי אינו צריך לומר כתובו? בתר דבעי הדר פשטא, לעולם לאו כמעשה בית דין דמי, והכא טעמא מאי דאינו צריך לומר כתובו? משום דסתם קנין לכתיבה עומד."למד הרמב"ם בסוגיין דכמעב"ד הוי ולא צריך לומר כתובו, היינו דכל מעשה ב"ד הוי כנכתב ולא צריך הוראת בעלי דינים ורצונם לכתוב, ואין חוששין לפירעון. שיטה זו קיימת אף בסתם קניין לכתיבה עומד, שלא נאמן לטעון פרעתי אף אם לא נכתב (עיי"ש ש"ך ס"ק ו). אולם, החולקים יבארו דעיקר חידוש הגמ' הוא דמעב"ד יש לבית הדין יכולת לכתוב אף בניגוד לציווי בעל הדבר ומבלי דעת המתחייב, מכל מקום אם לא נכתב לא ניתן לזה תוקף, ובזה יש יתרון לקניין על פס"ד, דבקניין אמרינן סתם כתיבה לכתיבה עומד ואף בלא נכתב, ואילו במעב"ד צריך כתיבה בפועל. יעויין בש"ך (סימן עט ס"ק כט) שמביא את דברי המהר"י בן לב שהביא פסקי רי"ד על מסכת סנהדרין שכותב כן להדיא, שבזה גרע מעב"ד מקניין, עיי"ש. וכן עיי"ש בגר"א (סימן לט תחילת ס"ק נב).
"איברא דאיכא מרבוותא דס"ל דכל במקום פס"ד דנקיט הלה בידיה אינו נאמן לומר פרעתי, ואלמוה לפס"ד כאילו נקיט שטרא בידיה דטענינן ליה שטרך בידי מאי בעי, וכמ"ש מוהר"ם, ומוהרלב"ח סי' ק"ט, ומרן בסי' ט"ל, וקצת מן האחרונים ז"ל. מיהו שכנגדם חלוקים עליהם, ראבי"ה הביא דבריו המרדכי פ"ק דמציעא והעיד שכן דנו הלכה למעשה, רבינו יואל וריב"א, ואל זה מטין דברי הריב"ה [=הרב יעקב בעל הטורים] סי' ט"ל. גם מן האחרוני', הרב המבי"ט ח"א סי' רפ"ח ור"ץ אסף וקיבץ ז' רועים ושמונה נסיכי אדם דסברוה למי' דנאמן לטעון פרעתי נגד פס"ד. גם הרשד"ם חח"מ סי' ג' אזיל בשיטתייהו. ועיין עוד בתשו' הרב מוהר"ם די בוטון סי' כ"ג, והר"ב פ"מ ח"ב סי' ק"ז, ויותר מהמה בהסכמה עלו דמהימן ומקבלי' מיניה ונשבע ונפטר. והואיל וכן לא יהא אלא מחלוקת שקול דייני' ביה קולא לנתבע, ומצי מסתמיך לוי בנ"ד סמיכה בכל כחו לדעת הפוטרים אותו מהפירעון."יש להתפלא שהעלים עינו מפסיקת השו"ע והכרעתו, וכן הוא בדברי הרמ"א, ובעיקר שהביא תשב"ץ ולא שת עינו שהש"ך הוכיח איפכא מהתשב"ץ ודחה דברי המבי"ט ועוד, אשר על כן אין לנו אלא דברי השו"ע והש"ך שלא נאמן לטעון פרעתי כנגד פסק דין.
"וא"כ מלבד מה שעמד הש"ך למנין במספר הפוסקים ואני אין דרכי למנות, אבל כן הוא עיקר בלא ספק שאינו נאמן לומר פרעתי, [ד]מאחר שמפורש כן בירושלמי ודאי מי יחלוק על הירושלמי."וכן כתב שם (ס"ק כט):
"לכן לענ"ד ברור דאין יכול לטעון פרעתי אחר פס"ד, ואין יכול לטעון קים לי בכלל."ועיין שם (ס"ק כו) שהוכיח שאף דעת הרא"ש והטור כן.
"ועיין מזה בתשובת חות יאיר סי' ע"ח, ומסיים שם מתי יבוא לידי פסק דין אחר שהכריע הש"ך דאין נאמן לטעון פרעתי נגד פסק דין, ומה גם עתה שמנהג פשוט שכותבין פסק דין ושאין נאמן לטעון פרעתי נגד פסק דין, וכ"ש אם נכתב נאמנות בפסק דין, אפסוק בו שיטרוף לקוחות כו'."וכדברי הש"ך פוסק בשו"ת עבודת הגרשוני (סימן נא).
"וסברת אבי העזרי כתובה במרדכי בפרק הנזכר (סי' רנ) וז"ל בא מלוה לכתוב אין כותבין ונותנין לו כתב ראבי"ה וז"ל הוא הדין אם כתבו לו פסק דין וחייבוהו נאמן לומר פרעתי ובשבועה שאין זה דומה לשטר העומד לעדות ולראיה אבל פסק דין כותבין מפני שאין הדיינים נאמנין לומר לזה זכינו ולזה חייבנו אלא בזמן שבעלי דינים עומדין לפניהם (קידושין עד.) וכשפרע אפשר שלא חש ליטול מידו וכן קבלתי מאבא מארי שקבל מריב"א כן הלכה למעשה עכ"ל.ומקשה עליו הב"י, וז"ל:
"ונראה לי שאין דברי ראבי"ה מכוונים דהא דאין הדיין יכול לומר לזה זכיתי וכו' היינו דוקא כשהוא אחד אבל אם הם שנים נאמנים הם."להלכה מכריע הב"י דלא כדבריו, וז"ל:
"ולענין הלכה נקטינן כהרמב"ם שהרי"ף ז"ל מסכים עמו."מעבר לקושיית הב"י, דברי הראב"יה צריכים ביאור, דאם אכן ניתן לטעון פרעתי מול פס"ד, א"כ מדוע בגמ' כתוב שלא לכתוב פס"ד ואיזה חשש פסידא יהיה כאן? ואכן רבים תמהים על שיטה זו, ומספר ישובים נאמרו בזה, עיין דרכי משה (אות ז) ושו"ת הרמ"א (סימן לח) וסמ"ע (ס"ק כח), ויש דוחק גדול בישובים אלו וכפי שהעיר לנכון במקצוע בתורה ס"ק כח.
"נראה ברור דמודה ראבי"ה (הובא בטור סעי' יב) בשטר הודאה בתלתא ושלחו לו דאמרינן בגמרא כתבינן, דאין נאמן לומר פרעתי, דהא אמרינן שם (סנהדרין כט ב) הודאה בפני שלשה ולא קנו מידו וכו' זימנין כתבינן, ומשמע דהוי כאילו הודה בשנים וקנו מידו, וכן אמרו בב"ב דף מ' (ע"ב) שהקנין כמעשה ב"ד דמי, ואילו אף במעשה ב"ד נאמן לומר פרעתי איך תליא תניא בדלא תניא, וכן מורה לשון ראבי"ה שכתב דלכך נאמן פרעתי דאין זה דומה לשטר העומד לעדות ולראיה, אלא פסק דין כותבין מפני שאין הדיינים נאמנים לומר לזה זכינו וכו', ש"מ דוקא בפסק, אבל הודאה גמורה הא עומד לעדות ולראיה כמו הודה בפני שנים ואמר להם כתבו ופשוט, אלא שהסמ"ע ס"ק כ"ו כתב, ומדברי מור"ם נראה בהג"ה דמשוה כתב הודאה לפסק דין, ובהג"ה הביא דעת הראבי"ה דנאמן לומר פרעתי, ואם כן חשב דאף על הודאה קאי, וזה אינו, רק באמת כבר כתבתי (לעיל סקי"א) דכל מש"כ בסעיף ט' איירי בפסק דין ולא בהודאה דאל"כ לא שייך הבדל בין חייב לצא, וגם כפל הדברים ברמב"ם ומחבר מורים להדיא כן, ופשוט."דברי התומים יש בהן דוחק, וכפי שהוא עצמו מעיר, שכן את הגמ' במסכת בבא מציעא (דף יז ע"א) לא ניתן לבאר שזה רק בהודאה, כיון דמה שייך לבחון את הפסק אם הוא הודה עליו, וכפי שהתומים עצמו מעיר. ועוד כבר ראינו מהש"ך שהודאה זה קלוש יותר ואינו מגיע לגדר של פס"ד וא"כ אם בהודאה מודה הראבי"ה כל שכן הוא בפסק דין, וכן אנו הוכחנו מהרמב"ם.
"מיהו נראה דאדרבה מלשון הרא"ש משמע איפכא, כיון שכתב ואפילו שטר היה נאמן לטעון פרעתי אי לאו אמר ליה שטרך בידי מאן בעי א"כ משמע דבנכתב ויש פס"ד בידו אין יכול לטעון פרעתי."אולם לענ"ד הפשט ברא"ש הוא שאף אם נכתב פס"ד לא יועיל לטענת פרעתי, כיון שלא ניתן לעניין זה אלא להודיע הדין לצדדים, וכפי הבנת הראבי"ה, שאל"כ מדוע לרא"ש ליישב בחילוקים אחרים ולא ליישב את המחלוקת בסוגיות בין נכתב פסק הדין ללא נכתב, וכפי שהרב צינץ מתקשה בעצמו, ועיי"ש מה שיישב.
"בשו"ת הרשב"א מיוחסות סי' צ' הקשה דדוקא היכא ששנים מחייבין מטעם עדותן אבל הא דאינו יכול לטעון פרעתי במלוה בשטר, אינו בשביל עדותן, שהרי אינם יודעים אם פרעו או לא, אלא מטעם חזקה שטרך בידי מאי בעי, והנה מבואר מדברי הרשב"א דהא דאינו יכול לטעון פרעתי אינו מפני כח השטר אלא מפני חזקה, ולפי"ז אם יתברר שהלוה לא ידע מהשטר, כגון שהיה סבור בודאי שהעדים פסולין ובאמת הם כשרים, דבכה"ג ליכא חזקה, יכול לטעון פרעתי, ולהיפוך, אם השטר פסול והלוה היה סבור שהוא כשר, אינו יכול לטעון פרעתי, אף דליכא שטרא מ"מ חזקה איכא, ונמצא דהשטר לא מעלה ולא מוריד לענין זה, אלא הכל תלוי בחזקה, דאי איכא חזקה אף דליכא שטרא אינו יכול לטעון פרעתי ואי ליכא חזקה אף דאיכא שטרא יכול לטעון."מביא הקוב"ש שדעת הרשב"א שאכן שטרך בידי מאי בעי מהוי ראיה צדדית על אי פירעון מזה שלא לקח השטר, והנפק"מ היא אם היה הלוה סבור שהשטר כשר ולמעשה הוא פסול, בכה"ג אם כוחו של השטר הוא במציאות השטר (וכפי שנביא להלן מדברי הרמב"ם) הרי שלשטר פסול לא יהא תורת שטר, אולם אם הצורך בראייה לפירעון נובע מחזקה שהיה על הלוה לקחת את השטר – הרי שבזה שסובר הלוה שהשטר כשר בזה סגי. כמו כן ישנה נפק"מ הפוכה, שהשטר כשר אולם הלוה סבור שהשטר פסול, ועל כן הוא לא חושש להשאיר אותו אצל אצל המלוה.
"המלוה את חבירו בעדים וכו' זו נקראת מלוה ע"פ, ואין צריך לפרוע בעדים, לפיכך אם טען פרעתי נשבע היסת ונפטר, אבל המלוה את חבירו בשטר צריך לפורעו בעדים ולפיכך אם טען ואמר פרעתי אינו נאמן."לכאורה צריך עיון בדבריו אמאי כתב דמשום דצריך לפורעו בעדים אינו נאמן לטעון פרעתי, אדרבה הול"ל איפכא משום דאינו נאמן לומר פרעתי – משום טענת שטרך בידי מאי בעי – משו"ה צריך לפורעו בעדים, שהרי סיבת אי נאמנותו של הלווה לטעון פרעתי לכאורה לא הוי מחמת זה שצריך לפורעו בעדים, אלא רק מחמת הטענה של "שטרך בידי מאי בעי"?
"אבל נראה, דשיטה זאת אינה מוסכמת כלל, אלא להיפוך דתלוי בשטר ולא בחזקה, והוא ברי"ף פ"ק דב"מ שהקשה כיון דעמד בדין הוי כשטר לגבות ממשעבדי, אמאי יכול לטעון פרעתי, עיין שם, והוא מדברי רבינו חננאל כמ"ש בחידושי הר"ן, ולדברי הרשב"א אין מקום כלל לקושיא זו, דנהי דהעמדה בדין הוי כשטר, מ"מ הא ליכא חזקה, ובאמת הר"ן שם תירץ כן, אבל הרי מר"ח ורי"ף ורבינו אפרים מבואר דלא ס"ל לחלק כן וכדבריהם נראה מהא דהטוען אחרי מעשה בי"ד לא אמר כלום, דמעשה בי"ד כמאן דנקיט שטרא בידיה דמי, ומה בכך, הא ליכא חזקה."אף שעוסק הקוב"ש בחזקה כשאין פס"ד כתוב, מכל מקום מהרא"ש והראבי"ה משמע שאף בפס"ד כתוב לא ניתן לומר פרעתי מהטעם שביארנו.
"וכבר מילתנו אמורה שיכול להיות שגם לאותו מאן דאמר שאין טוענים על שטר, מחול הוא לי, או על מעשה בית דין ועל פסק דין, היינו משום שטרך בידי מאי בעי, או משום שפסק דין לא ניתן לגביה, אבל אם פסק הדין ניתן לגביה, ועל דעת כן נעשה, הרי הוא ככל שטר, ואם הוא עשוי לזמנים הרבה לחדשים רבים, אין הטענה של שטרך או פס"ד בידי מאי בעי, אלא יש טענה למה לא כתב שובר או אישור על המחילה, וכן למאן דאמר שהטעם משום שאין השטר עומד למחילה."וא"כ ה"ה הכא בנידוננו ב'מעשה ב"ד' וב'פסק דין' חלוט, נראה לי ברור דכיון דהוי דין דצריך לפרוע דוקא בעדים, ממילא אינו נאמן לומר פרעתי עד שיביא שובר.
אלמא אף על גב דחוב הוא למקנה לכתוב שטר וליפות זכותו של קונה אפ"ה כותבים העדים בלא רשותו כדין כל מעשה ב"ד שכח ב"ד יפה והפקירן הפקר לכתוב כל הנעשה בפניהן."הרי לן לדבריו שיסוד דין מעשה בית דין שנעשה כתוב הוא מדין הפקר בי"ד הפקר, ולפי טעם זה לכאורה דין זה נוגע לבית דין ולא לבית משפט. אלא שיש לדון בגדר זה של כח הפקר בי"ד, האם הוי כח מלכות או שמא כח של חכמים, יעויין במה שכתבנו בפס"ד תיק מספר 1313311/7 בגדר עונשין שלא מן הדין, שהרחבנו בגדר של הפקר בי"ד הפקר.
"וכיון דחייבוהו בית דין - אית ליה קלא, והוה ליה כמלוה בשטר."וכן הוא בדעת הראב"ד שמביאו בעל התרומות (ספר התרומות שער יב חלק ב אות א):
"וכן כתב הר"א בר"ד ז"ל, כי כל העמדה בדין לאלתר הוא כמלוה בשטר, והטעם מפני שיש קול בדבר..."ולפי"ז לכאורה לא נראה שיהיה נפקות בין בית דין לבית משפט.
"שאלת מי שחייב לחברו מנה בשטר לפרוע לו לזמנים חלוקים ואין בו נאמנות. לאחר שעברו הזמנים תבע המלוה את השטר. והלה אומר פרעתיך הפרעונות שהייתי חייב לפרוע לזמנים שעברו. ולא נשאר השטר אלא בשביל הפרעון האחרון. אינו נאמן. דאם כן הוה ליה למכתב שובר או להחליף. וכל דלא עביד הכי איהו דאפסיד אנפשיה."דברי הרשב"א הללו פוסק הרמ"א בחו"מ (סימן פב סעיף ב).
"אמר רבא אמר רב נחמן: האי מאן דאוגר ליה ביתא לחבריה לעשר שנין, וכתב ליה שטרא, ואמר ליה: נקיטת חמש שנין - מהימן. אמר ליה רב אחא מדפתי לרבינא: אלא מעתה אוזפיה מאה זוזי בשטרא, ואמר ליה פרעתיך פלגא - הכי נמי דמהימן? - אמר ליה: הכי השתא? התם - שטר לגוביינא קאי, אם איתא דפרעיה - איבעי ליה למכתבא אגביה, אי נמי מיכתב עליה תברא. אבל הכא, אמר ליה: האי דכתיבי לך שטרא - כי היכי דלא תחזק עליה."נימוקו של רבא הובא בראשונים רבים, יעויין ברא"ש, באור זרוע ועוד, ונראה מכאן שעיקר העניין הוא מה הטעם לשטר, ולמי הוא נועד, וכפי שכותב הפלפולא חריפתא (ב"מ פרק ח סימן לב ד"ה [כ] לגוביינא):
"לגוביינא קאי. פירוש שנעשה כדי שיגבה בו המלוה ולטובתו נעשה."הרי שלפי טעם זה ניתן לומר שאף בפסקי דין יהא דין דומה, כיון שנועדו לפירעון יהיה להם דין זהה לשטר עם חלוקת זמנים, שלכל זמן יצטרך הלוה להוכיח פירעון. ומכאן יש לתמוה על הגרח"ש שאנן זצ"ל בשורת הדין (כרך י עמוד קא) שכתב שדין זה נכון דווקא במלוה ולוה, ומדין עבד לווה לאיש מלוה.
"הטעם הוא שבזמן הזה פוסקים שאינו נאמן לומר פרעתי הואיל ודינא דמלכותא הוא כן שלא יהיה נאמן כל זמן שהשטר הוא ביד המלוה וא"כ שטר שנכתב בנוסח תיקון המדינה אמרינן שהלוה שיעבד נפשו והוי כאילו נכתב בו נאמנות וכעין זה כתב הב"ח בסי' ס"ט סעיף ז' על הממרמות הואיל והוא תיקון המדינה יש לו דין כ"י גמור שנכתב בנאמנות."הרי לן טעם ראשון לחיוב הא מכח דינא דמלכותא דינא, ונמצא א"כ שפסקי דין המשועבדים לגביה דרך הוצאה לפועל ומחוייבים לחוק, זה עצמו מגדיר את פסקי הדין מעיקרא אחרת ונותן לו תוקף מחייב של מילוה בשטר שלא נאמן לטעון כלפיו טענת פרעתי, וכעין מה שכתב הב"ח שהוי כאילו ישנו תנאי בגוף השטר של אל תפרעני אלא בעדים מסויימים.
"ועוד טעם מבורר יותר אמרתי דהא שעכשיו אינו נאמן לומר פרעתי הואיל ובדינא דמלכותא אינו נאמן לומר פרעתי ואין להלוה שום טענה נגד ח"כ [=חילוף כתב] א"כ גם אנן אמרינן שבודאי לא פרע עדיין דאי הוה פרע לו לא היה מניח הח"כ ביד המלוה דשמא יתבע אותו בערכאות ואז יהיה חייב לשלם דהואיל ועכשיו נתפשט בכל העולם לילך עם עסקי משפטי ח"כ בערכאות ונעשה כהיתר וא"כ כשפורע ודאי הוא מתיירא להניח הח"כ ביד המלוה ולכך יכול המלוה לומר שטרך בידי מאי בעי."טעם שני מביא שם לומר שכיון שיש ביד בעל הדין השני להביא פסק דין זה לגביה דרך הוצאה לפועל, הרי שידאג לעשות הכל לעמוד בהגדרות החיוב הנצרכות בהוצאה לפועל או לקחת את פסק הדין (דבר שלא שייך בפסקי דין כיום), או לפרוע באופן כזה שיש לו ראיה, כגון דרך הפקדה או שיק שניתן להוכיח שהייתה הפקדה.
"ואם מוציא וועקסל וטוען השבע לי שלא פרעתיך, תלוי בשני טעמים שכתב בנודע ביהודה קמא חלק חו"מ ס"י אהא דנתפשט בכל העולם דאינו נאמן הלוה על חילוף כתב לומר פרעתיך, דלטעם ראשון הואיל ודינא דמלכותא הוא כן שלא יהא נאמן כל זמן שהשטר ביד המלוה, ואם כן שטר שנכתב בנוסח תיקון המדינה אמרינן שהלוה שיעבד נפשו והוה כאלו נכתב בו נאמנות, וכעין זה כתב הב"ח בסימן ס"ט ס"ז על הממרנות הואיל והוא תיקון המדינה יש לומר דין כתב ידו שנכתב בנאמנות, ואם כן אינו יכול לומר השבע לי שלא פרעתיך נגד נאמנות כדלעיל סי' ע"א וגם דינא דמלכותא כן. אבל לטעם שני שכתב שם שהוא מבורר יותר שלא היה מניחו ביד המלוה דשמא יתבע אותו בערכאות, ואם כן לא עדיף משטר מקוים בעדים בלא נאמנות דמבואר בגמרא דיכול לומר שטרך בידי מה בעי, ומכל מקום יכול לומר השבע לי שלא פרעתיך לכן נראה שהוא לפי ראות עיני הדיין, ועיין לעיל סימן ע"ו ס"ד בהג"ה ומה שכתבתי לעיל סימן ס"ט ס"ב."פסק דין של בית משפט כנפק"מ בין הטעמים
כא.
"דבריו צ"ע ממה שכתב הר"ש מקינון הביאו הש"ך חו"מ סימן עג ס"ק לט, אבל הטעם השני שכתב הנוב"י דלא היה מניח שטרו אצלו כיון דמדינא דמלכותא אינו יכול לטעון פרעתי נכון הוא."כוונת השגתו היא על פי דברי הר"ש מקינון שכתב ששטרות בערכאות אינם יוצרים דין חדש, בודאי לא נגד דין תורה, אלא כל מה שהגמ' בגיטין כותבת שנותנים להם נאמנות – הא ותו לא. א"כ טוען המהרש"ם כיון דהוי דין ערכאות, לא ניתן ליצוק תוכן חדש ומיוחד מכח דינא דמלכותא דינא, ועל כן טעמו הראשון אינו נכון (אולם מעיר שם לעיל מיניה בסמוך שהש"ך גופיה, בענין שטר מתנות העולים בערכאות, נראה שלא כדברי הר"ש מקינון, וצ"ע). אולם על טעמו השני של הנוב"י כתב שהוא נכון.
"והנה בחילוף כתב הנוהגים בזמנינו, נהגו כל בתי דינים בישראל לפסוק דאינו נאמן לומר פרעתי, ורוב לומדים נתנו טעם משום דינא דמלכותא דינא. ובאמת אין זה טעם, כי דינא דמלכות אין לבד על חילוף כתב, רק כל נימוסם הוא אפילו על כתב יד בעלמא וחשבון בפנקס אינו נאמן לומר פרעתי, ולכך אף גבי חילוף כתב אין נאמן לומר פרעתי, וא"כ אם באים אנו לדון כפי הנימוס המלכות בטלו כל דיני תורה, וכבר כתבתי לעיל (סי' סח סק"ו) דוקא אם גזירת המלכות שלא יועיל שום שטר רק שטר ערכאי הוא דאמרינן דינא דמלכותא דינא ולא זולת, וא"כ וכי גזר המלך שיהיה דוקא נכתבים חילוף כתב מבלי נאמנות בתוכו או שאר שטר שמועיל, וא"כ לא שייך דינא דמלכותא וכמו שבארנו, דאל"כ ח"ו יבטלו דיני תורה.הרמב"ן שמזכיר התומים מביא את שני הטעמים הנזכרים לעיל, והופכם לאחד, וכפי שהעיר לנכון המהרש"ם הנ"ל במשפט שלום.
ולכן נראה הטעם הנכון, דכל עצמותו של הטעם דנאמן לומר פרעתי, משום דאין משגיחין ומדקדקין כל כך להניח כתב ידו ביד המלוה הואיל ואינו גובה ממשעבדי, [אבל] בחילוף כתב דטיבו לתתו לאחרים, ונגד אחרים קשה לטעון, דיאמר לאו בעל דברים דידי את תבע למלוה שמכרו לי, ולי אתה פורע, וכך טיבו של חילוף כתב דאפילו יש לו שובר מהמלוה צריך לפרוע ללוקח החילוף כתב שבידו הח"כ, וכך נימוסו. וא"כ על כתיבת ידו כזה וודאי מקפיד מבלי להניחו ביד המלוה אם פרעו, דאולי ימכרו ומאי לו לדינא ודיינא.
וכן מצאתי בתשובת הרמב"ן סי' כ"ג דכתב להדיא, היכא דאיכא דינא דמלכותא דאין יכול לטעון פרעתי, פשיטא דמצי אמר ליה שטרך בידי מה בעי, דאנן סהדי דכיון דהורמנא מלכא הוא ואולי אפיק בערכאות, לא מצי למימר פרעתי, ואף הוא לא שבק שטרו בידו דחבריה, ע"ש. ומכל שכן בחילוף כתב דדרכו למסרו מזה לזה, אפילו ליד גוי, ואפילו למדינות רחוקות, וא"כ ודאי מקפיד עליו, ויפה הורו בתי דינים בישראל ואלקים נצב בעדת א-ל."
"וכ' מהר"י אדריבי סי' שס"ד דהיכא דמנהג הסוחרים שיהיה חשוב שטר לענין שלא יהא נאמן לומר פרעתי בזה מנהג מבטל הלכה."הרי לן שמנהג שנוהגים הסוחרים להגדיר שטר ככזה שלא ניתן לטעון כלפיו פרעתי, זה עצמו מספיק ואף ללא התוקף המשפטי שיש לשטר זה. טעם זה ודאי יכול להועיל לפסק דין, שהמנהג להתייחס אליו ככזה שלא ניתן לטעון כלפיו פרעתי ולהיות נאמן.