ב"ה
בית הדין האזורי ירושלים
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב מרדכי רלב"ג |
ראב"ד |
תיק מספר: | 1376724/2 | |
תאריך: |
ו באדר א התשפ"ד
15/02/2024 | |||
מבקש |
פלוני
| |||
משיב |
| |||
הנדון: | גיור של יהודי שלפי חוק השבות נחשב לאינו יהודי | |||
נושא הדיון: | גיור של יהודי שלפי חוק השבות נחשב לאינו יהודי |
4ב. לענין חוק זה, "יהודי" – מי שנולד לאם יהודיה או שנתגייר, והוא אינו בן דת אחרת.לפיכך מבחינת החוק סבתו, אימו והוא אינם יהודים. גם השבה ליהדות לא תועיל לו, שכן אינו בן ליהודייה ולא נתגייר.
טבל ועלה - הרי הוא כישראל לכל דבריו. למאי הלכתא? דאי הדר ביה ומקדש בת ישראל, ישראל מומר קרינא ביה וקידושיו קידושין.כלומר, לאחר שאדם התגייר הוא ישראל לכל דבר, ואף אם חזר בו לאחר מכן הוא נשאר ישראל וקידושיו קידושין, בניגוד לגוי שאם קידש בת ישראל אין קידושיו קידושין. דברים אלו נפסקו בשו"ע יו"ד רסח יב:
ואפילו חזר ועבד אלילים הרי הוא כישראל מומר שקידושיו קדושים.גם ראה תוספתא מסכת חולין פרק א הלכה א:
הכל כשרין לשחוט אפי' כותי אפי' ישראל ערל ואפי' ישראל שהמיר דתו לעבודת כוכבים. שחיטת עובד כוכבים הרי זו פסולה.כלומר, למרות ששחיטה של מי שאינו יהודי פסולה, מכל מקום שחיטה של מי שהמיר את דתו דינה כדין שחיטת יהודי! המרת דתו אינה נחשבת, והוא נשאר יהודי.
והתנן: כל הכתמים הבאים מן הרקם - טהורים, ורבי יהודה מטמא, מפני שהם גרים וטועים, מבין העובדי כוכבים – טהורים.כלומר, דם נדות של יהודייה טמא, ושל נכרית טהור. כתמי דם הבאים ממקום שנקרא רקם טמאים לדעת רבי יהודה מפני שהם גרים שחזרו לסורם והמירו דתם, ומבאר שם רש"י:
שהמירו דתם וגזרו על כתמיהם שאף על פי שחטאו שהמירו ישראלים הם.כלומר, אע"פ שהמירו דתם הם נשארו יהודים, ודם נשותיהם טמא כמו דם של בת ישראל.
היבמה שנפלה לפני יבם מומר שהיא פטורה מן היבום ומן החליצה מודים דמומר זוקק אשתו ליבום לפני אחיו הכשר ולא מיבעיא היכא שקדשה קודם שהמיר אלא אפילו קדשה לאחר שהמיר פשיטא דמודים שאשתו מקודשת וכיון שהיא מקודשת פשיטא שהיא זקוקה ליבם שאינו מומר דפשיטא שהגאונים אינם חולקים על תלמוד ערוך בסוף פ"ק דיבמות (דף יו) דגרסינן שם אמר רב יודא אמר רב אסי כותי שקדש בזמן הזה חוששין לקדושין שמא מעשרת השבטים הוא ואפילו שמואל לא פליג עליהם התם אלא משום דלא חייש לבני הכותית משום דאינו קרוי בנך ולבני הישראלית נמי לא חייש משום דגמירי דבנתא דההוא דרא אצטרויי אצטרו כדאיתא נמי התם והלא אין לך מומר גדול מכותי ואפ"ה היכא דאיכא למיחש שמא מעשרת השבטים הוא קדושיו קדושין וה"ה שאשתו זקוקה ליבם.כלומר, אם אדם המיר דתו ונפטר בלא ילדים אשתו צריכה ייבום או חליצה, שכן אע"פ שחטא ישראל הוא וקידושיו אינם פוקעים בכדי, והביא ראיה מיבמות טז שם מובא שגוי שקידש בזמן הזה חוששין לקידושיו שמא הוא מעשרת השבטים האבודים, ואע"פ שכעת הוא נוהג כגוי לכל דבר מכל מקום לא פקעה יהדותו וקידושיו קידושין!
"בתשובות דקמאי משום דחילל שבתות אינו כישראל שנ' ביני ובין ישראל כל המשמר נקרא ישראל ותניא מקבלין קרבנות מפושעי ישראל תנן מן המומר ליין נסך ולחלל שבתות בפרהסי'. הילכך מחלל שבתות בפרהסי' עכו"ם הוא וקידושיו לאו קידושי".
"וי"א דמומר לחלל שבת בפרהסיא ולעבוד כו"ם דינו כעכו"ם גמור ואין קדושיו קדושין".
"כתב רב שרירא גאון נפלה לפני מומר כיון שהורתו ולידתו בקדושה זקוקה ליבם ומתעגנה עד דחליץ לה ורב יהודה כתב אי כד נסבה בעלה הוי יבם מומר לא בעי חליצה מיניה ואם היה הבעל מומר ויושבת תחתיו ומת בהמרותו בלא בנים אינה צריכה יבום דהא לאו אחיו הוא ואין זקוק לה חליצה ע"כ".
"דקדושי מומר לאו דאורייתא נינהו אלא משום חומרת אשת איש אמרו מומר שקדש חוששין לקדושיו דמדין תורה הרי הוא כעכו"ם לכל דבריו והכא חששא הוא שמא בעל לשם קדושין שהרי אינה ודאי מקודשת שאם בא אחר וקדשה קידושי ודאי תפסו בה וכן כתבו בהדיא שהיא ספק מקודשת וכיון דהוי ספיקא באיסורא דרבנן אזלינן בה לקולא שהרי הדבר ספק אם בעל לשם קדושין או לשם זנות ואת"ל בעל לשם קדושין אין קידושין תופסין מן התורה אלא מדרבנן".
כשנוהג עצמו כעובד כוכבים הרי הוא כשאר עובד כוכבים וכמעט שאין בהם דין ישראל ודוקא כשמתגיירים הרי הם כשרים.
ולעד"נ דודאי כוונת רש"ל הוא ע"ד האמור דכיון דשדינן ליה בתר אביו דמשו"ה לא הוי ממזר, ושדינן ליה בתר בת ישראל דמשו"ה הוי פגום לכהונה, ונמצא דכפי"ז יש בו צד גיות וצד ישראל, הנה כן הדבר תלוי במה שיתברר, שאם ינהוג כגוי מתחלה הרי למפרע משעת לידה דינו כגוי ולאו כישראל מומר, ואם יתנהג מתחלה כדין ישראל הרי למפרע משעת לידה דינו כישראל, דבהכי ל"ק מידי על רש"ל.
דעת המהרי"ט אלגאזי בחידושיו בריש בכורות, כי הולד הנולד לבת ישראל מעכו"מ, הוא כנוכרי אם נתגדל אצל אביו הגוי, וצריך גירות לפי הדין, אולם להלכה נקטינן דלא כמהרי"ט אלגאזי, והנולד הוא לפי הדין, ישראל גמור לכל דבר... לפיכך אנו מחליטים... המערערת ובניה הם יהודים גמורים ואין צורך לגירות כלל" ע"כ.זאת ועוד, נראה שמלבד המהרש"ל (ואותם שהלכו בעקבותיו ויישבו את דעתו) לא מצאנו מי מהראשונים או גדולי האחרונים המובאים לעיל, שאומר בפירוש שמומר צריך גיור, ויותר מסתבר לומר שמה שכתבו שקידושיו אינם קידושין הוא משום שכל המקדש על דעת חכמים מקדש, ומה שאינו אחיו לעניין חליצה הוא מפני שאינו אחיו במצוות (וכן מוכח מלשונו של רב יהודה גאון בנימוקו לפטור האישה מייבום וחליצה וז"ל, "אינה צריכה יבום דהא לאו אחיו הוא ואין זקוק לה חליצה"), ודלא כפי שנקטו בשו"ת אגרות משה אבן העזר חלק א סימן ח ובשו"ת מנחת יצחק חלק ג סימן קז בביאור אותם שיטות ראשונים וגדולי האחרונים כנ"ל.
ניתן ביום כ"ד באדר שני תש"ל, וחתומים: דייני ביהדה"ג: יוסף שלום אלישיב, בצלאל זולטי, אליעזר גולדשמידט".
הפרוצדורה עם המרת עדה בעדה מס' 15 לש' 1947:במקרה דנן המבקש המיר את דתו מנצרות ליהדות בדרך של השבה ליהדות שהתבצעה ביולי 2022. כדי להשלים את ההמרה מבחינה חוקית יש להוציא למבקש תעודת המרה. לאחר שהליך זה יושלם לכאורה אין מניעה מלהכיר בו כיהודי גם לעניין חוק השבות, היות שנעשה הליך מקביל לגיור.
2. (1) אדם שהמיר את עדתו הדתית ורוצה כי תינתן נפקות חוקית לאותה המרה, יקבל מאת ראש העדה הדתית שאליה נספח, או מאת האדם שמינהו או הכיר בו ראשה של אותה העדה הדתית כראשו המקומי של סניף אותה העדה הדתית בשטח שבו הוא יושב, תעודת אישור, המעידה שנתקבל אל אותה העדה הדתית, ויודיע את העובדה לממונה על המחוז במחוז שבו הוא יושב.
(2) כשתנוח דעתו של הממונה על המחוז בדבר זהותו של המבקש ומשתוראה לו תעודת האישור המוזכרת בסעיף קטן (1), ירשום את דבר המרת העדה ויתן למבקש תעודת אישור על אותו רישום.
(3) הממונה על המחוז ישלח העתק של תעודת האישור על אותו רישום לראשה של העדה הדתית שאליה נספח המבקש, וכן לראשה של העדה הדתית שעמה היה המבקש נמנה קודם לכן.