ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אליעזר איגרא הרב שלמה שפירא הרב צבי בן יעקב |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 1465673/1 | |
תאריך: |
ד באדר ב התשפ"ד
14.03.2024 | |||
מערערת |
פלונית
בא כוח המערערת טו"ר נדב טייכמן | |||
משיב |
פלוני
| |||
הנדון: | הצמדת סכום דמי המזונות למדד אף שהדבר לא הוזכר בהסכם ואף שנכתב בהסכם שאין לצדדים תביעות נוספות | |||
נושא הדיון: | הצמדת סכום דמי המזונות למדד אף שהדבר לא הוזכר בהסכם ואף שנכתב בהסכם שאין לצדדים תביעות נוספות |
יד. האב ישלם בשנה הראשונה החל מיום הפירוד עבור מזונות הבת ת' סך של 1,600 שקלים חדשים לחודש כולל מדור [...].האם עתרה לבית הדין קמא בתביעה להצמיד את דמי המזונות שנקבעו בהסכם הגירושין, למדד המחירים לצרכן.
טו. החל מהשנה השנייה חיוב המזונות יהיה בסך 1,750 שקלים חדשים [...].
[...]
יח. מעבר להנ"ל אין תביעות האחד כלפי משנהו מכל מין וסוג שהוא.
"העיון בהסכם הגירושין מעלה כי חלק ניכר מהסכמותיו מתייחס לעניין מזונות הקטינה, מפרט אותן בארבע סעיפים שלמים, כאשר לאחריהן אף הסכימו הצדדים (סעיף י"ח להסכם) כי - "מעבר להנ"ל אין תביעות האחד כלפי משנהו מכל מין וסוג שהוא".על מנת לחסוך לצדדים הוצאות משפט מיותרות, הציע בית הדין כי ייתן את החלטתו בהתאם לחומר שבתיק ללא צורך בדיון, והצדדים קיבלו את הצעת בית הדין.
בהחלטת בית הדין מיום 01.12.20 נקבע אישורו של ההסכם, תוך ציון שלהלן -
"לאחר שביה"ד נוכח שהצדדים עשו את ההסכם ברצון חופשי ובהבינם את משמעות הדברים ואת תוצאותיהם, ביה"ד מאשר את הסכם הגירושין..."
בית הדין שב ועיין בבקשת האישה.
בבקשתה האישה מבקשת בחינה מחודשת של צרכי הקטינה, ומבקשת קביעה חדשה לחיוב האב במזונות הקטינה, אשר יתאימו את ההערכה החדשה של צרכיה. עוד האישה מבקשת קביעה מחודשת של חיוב האב בתשלום מדור לקטינה, באופן שהוא יוגדל. ובנוסף, האישה מבקשת לקבוע כי כל תשלומי המזונות ותשלומי המדור יוצמדו למדד.
[...]
כאשר לבני זוג ישנם ילדים משותפים ומבקשים להסדיר את הטיפול בהם במסגרת הסכם גירושין, אין ספק כי הם בוחנים את יכולת עמידותן של ההסכמות למשך שנים רבות, עד אשר יפוג הצורך בטיפול בילדים, בדרך כלל עד הגיעם לגיל 18. מטבעם של דברים, אורך שנים של קיום הסכם מחייב שינויי נסיבות רבים. אך ככל והנסיבות המשתנות לא באו בהסכמה כתובה בהסכם לשינוי ההתחייבויות שבהסכם, הרי שההנחה הבסיסית קובעת כי אלה - שניתן לצפות אותם מראש, אף כאפשרות עתידית - נלקחו בחשבון על ידי הצדדים בעת כריתת ההסכם, והסכימו להוראות ההסכם חרף שינוי הנסיבות העתידיים.
לאור האמור, בית הדין לא מצא בטענות האישה עילה שיש בה כדי להתערב בהוראות הסכם הגירושין. לפיכך בית הדין מחליט לדחות את הבקשה."
"ומיהו לפי שנוהגים עתה לכתוב בשטרי מתנה ואמר לנו מתנה זו כתבוה בשוקא וחתמוה בברא, הלכך כי אמר להו נמי סתמא דעתו לומר כמו שכותבים בשטרות, ובימי האמוראים לא היו נוהגים לכתוב כך, לכך היה צריך לומר להם בפירוש כתבו בשוקא כו'".אם כן האידנא שכותבים כן בהסכמים, ובכל ההסכמים מכל הסוגים, מצמידים את החיובים למדד כזה או אחר, ובוודאי האישה לא הייתה מודעת ולא חשה לכך כאמור עקב עליה לא משמעותית של המדד, ודאי אם הייתה יודעת הייתה אומרת, אם כן אף בלא נכתב, הרי זה כנכתב, שכך נהגו שההתחייבות הזו למזונות צמודה למדד.
"וכל דבר שנהגו במדינה לכתוב, הן נאמנות הן כתבוה בשוקא וכל שאר שופרי דשטרי שכבר נהגו הסופרים לכתוב, כל מי שקנה בסודר כדי לכתוב שטר, דעתו שיכתבוהו כמנהג המדינה, ואין צריך לומר שיכתוב כל לישני יתיר' שפירי דאית ביה".וכך פסק בשו"ע חו"מ סא,ה, ועיין מה שכתב בתשובת חוות יאיר סי' קצד, הובא בפת"ש שם ס"ק ג'.
"כתב הרשב"א בתשובה, כי אע"פ שכתב לה במתנה לחוד שתגבה האישה בין בחייו ובין במותו, ודאי יראה שאין נזקקין לדינא, ואין מגבין אותה בחיי הבעל כלל, דלא כתב לה רק להיות קיום וחיזוק, שלא יוציאנה כאחת הקלות, ושתבטח נפשה בו, לא שיכתוב לה היום ותגבה למחר. וכלל גדול בידינו, בכל תנאי שאדם מתנה עם חבירו, שאין להלך אחר לשון הכתוב אלא אחר הכוונה לבד, וראיה, דעל מנת שאראך מאתיים זוז (קידושין ס,א), דלא נתכוונה זאת אלא להראות משלו."מבואר ברבינו ירוחם דכוונתו מכרעת את הפרשנות המילולית, וכמו שמצאנו באיש המקדש בתנאי "על מנת שאראך מאתיים זוז", שע"פ הפרשנות הפשוטה יכול להראות לה מאתיים זוז של אחרים, מ"מ אזלינן בתר כוונתה, שרוצה שיראה לה משלו, וכדאיתא בגמ' שם (ס,ב). וכ"פ המחבר בחו"מ סא,טז:
"יש מי שאומר, שתנאי שאדם מתנה עם חבירו, אין הולכים אחר הלשון הכתוב בו, אלא אחר הכוונה."והוא הדין להתחייבויות שמתחייב אדם כלפי חברו, שאין ללכת אחר הלשון אלא אחר הכוונה. אין דין זה מתייחס דווקא לתנאים שהותנו בתנאי על מנת וכדומה, אלא לכלל התחייבויות הנעשות בין בני אדם, וכנידון הרבינו ירוחם. וכן נראה מדברי הגר"א בביאוריו לחו"מ (סא,לט), שציין לשו"ע חו"מ מג,כח לענין פירוש זמן השטר.
א. החל מחודש ינואר 2024 יעמוד חיוב המזונות האמור בסעיף טו להסכם הגירושין שבין הצדדים מיום 1.12.2020, על סכום של 1,900 ש"ח לחודש.ניתן לפרסם לאחר השמטת פרטים מזהים.
ב. סכום זה יהיה צמוד למדד המחירים לצרכן, החל מחודש פברואר 2024, ויעודכן אחת לששה חודשים, כאמור לעיל.
הרב אליעזר איגרא | הרב שלמה שפירא | הרב צבי בן יעקב |