ב"ה
בית הדין האזורי תל-אביב - יפו
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אייל יוסף |
דיין |
תיק מספר: | 1388798/2 | |
תאריך: |
| |||
מבקשים |
פלוני פלונית | |||
משיב |
| |||
הנדון: | שליח הולכה נעשה עד במסירת גט | |||
נושא הדיון: | שליח הולכה נעשה עד במסירת גט |
והרב רבינו עובדיה בפירוש המשנה בפרק ד' דבכורות (משנה ו') קרא תגר על הרבנים מסדרי הגט הנוטלים יותר מכדי שכר בטלה.וכתב הרמ"א שם:
ולא נהגו כמותו, גם טעמו אינו כלום כי הוא מדמה דבר זה למה שאמרו הנוטל שכר לדון דיניו בטלין, ואינו ראיה כי סידור הגט אינו דין אלא לימוד בעלמא.
משמע דאין צריך בית דין של שלשה לסידור הגט ונתינתו. וכפשטות לשון הגמ' בב"ב קעד: ובעירובין כג. 'אטו כל דמגרש בבי דינא מגרש'.ועוד כתב הפתחי תשובה בשם תשובות ר' אליהו מזרחי שמדאורייתא מספיק שיהיה עד אחד בנתינת הגט מיד הבעל לאישה, אלא שנהגו למסור בפני שניים, ומ"מ א"צ למסור בפני בית דין של שלושה. עוד דן שם האם יכול למסור גט בלילה, שאם מסירת הגט היא דין כיצד התיר בשו"ע למסור גט בלילה בשעת הדחק הרי אין דנים בלילה. אלא ודאי, סידור הגט ומסירתו אינם דין ואין צריך לעשותם בפני שלושה.
בפני כמה נותנו לה (רש"י: "השליח - בפני כמה נותנו לה"), רבי יוחנן ורבי חנינא, חד אמר בפני שנים וחד אמר בפני שלושה. תסתיים דר' יוחנן הוא דאמר בפני שניים, דרבין בר רב חסדא אייתי גיטא לקמיה דר' יוחנן ואמר ליה זיל הב ליה באפי תרי ואימא להו בפני נכתב ובפני נחתם תסתיים.הגמרא מנסה להבין את טעם מחלוקתם ומסיקה:
אלא הכא בהא קמיפלגי, דמר סבר כיון דאישה כשירה להביא את הגט זמנין דמייתא ליה איתתא וסמכי עלה, ואידך אשה מידע ידעי ולא סמכי עלה.ופירש רש"י:
אי מכשרת בשנים, זמנין דמייתא ליה אישה וסמכינן עלה לאכשורי נמי בשנים ואשה לא חזיא לאצטרופי בהדייהו לתלתא.רש"י מסביר שאמירת בפני נחתם ובפני נחתם צריכה להיעשות בפני שלשה. הסוברים שהשליח יכול למסור את הגט בפני שניים, הרי זה מפני שהשליח מצטרף איתם להיות שלישי. מאידך, הסוברים שצריך שלשה, חוששים שפעמים שאשה או קרוב שכשרים להביא גט ישמשו כשליחים והם אינם כשרים להצטרף לבית דין, לכן מלכתחילה ימסור השליח את הגט לפני שלשה ויאמר בפני נכתב ובפני נחתם, שלא יבואו לצרף אשה או קרוב בתור "שלישי".
תניא כוותיה דרבי יוחנן, המביא גט ממדינת הים ונתנו לה ולא אמר לה בפני נכתב ובפני נחתם וכו', כיצד יעשה, יטלנו הימנה ויחזור ויתננו לה בפני שנים ויאמר לה בפני נכתב ובפני נחתם.הגמ' מביאה ראיה שההלכה כמאן דאמר ששליח יכול למסור הגט ליד האישה בפני שני עדים ואין צריך למסור בפני שלושה, ולא חוששים שאם יהיה השליח קרוב או אשה יצרפו אותו לשניים להיות בי"ד.
וכשנותנו ליד האישה כשמביאו ממדינת הים צריך שיתננו לה בפני שלשה שיהיו דיינים. אלא שאם הוא השליח ראוי לדון שאינו קרוב לא לאיש ולא לאישה מצטרף עם השניים. ואם לאו (שאינו כשר לדון כגון שהוא קרוב או אישה) צריך שלשה זולתו. וה"ר פרץ מחמיר וכתב אע"ג דקיימא לן כרבי יוחנן דאמר בפני שנים טוב ליתנו בפני שלשה שלא יבואו לטעות כשהשליח קרוב או אישה.הב"י אות ד' ה' הביא את דעת הר"ן שכתב:
אם השליח מביא גט בארץ ישראל אינו צריך ליתנו בפני שלושה. ופשוט הוא, והכי דייק לשון רבינו שכתב כשמביאו ממדינת הים. מיהו בפני שניים לעולם צריך לכולי עלמא לכתחילה. ולדעת הרבה פוסקים אם עבר ומסרו שלא בעדים אינה מגורשת וכמ"ש בסימן קל"ג.בשו"ע אה"ע סימן קמב סעיף ד' כתב:
במה דברים אמורים שנותנו לה בפני שנים כשאין השליח קרוב או פסול, אבל אם הוא קרוב או פסול צריך ליתנו בפני שלשה זולתו.והרמ"א כתב:
וי"א דיש להחמיר אפילו אין השליח קרוב או פסול ליתנו לה בפני שלשה זולתו כדי שלא יבוא ליתנו לה בפני שנים אף כשהוא קרוב או פסול. וכן נוהגים. ויש מחמירים עוד ליטול שנים אחרים לעידי מסירה ולא יהיו קרובים לדיינים ולא לאיש ולא לאישה, גם השלשה היושבים לא יהיו קרובים לעידי הגט ולא לשליח.נמצא שלדעת מרן השו"ע השליח המוסר הגט ליד האישה אינו צריך למסור בפני שלושה אלא מספיק שימסור את הגט לידי האישה בפני שני עדים. ואף הרמ"א שהביא להלכה את דעת רבנו פרץ שכתב להחמיר למסור גט שליחות בפני בית דין, כתב כן רק לחומרא.
איתמר, רב אמר שליח נעשה עד, דבי רבי שילא אמרי אין שליח נעשה עד. רב אמר שליח נעשה עד אלומי קא מאלימנא למילתיה. דבי רבי שילא אמרי אין שליח נעשה עד כיון דאמר מר שלוחו של אדם כמותו הוה ליה כגופה.לאחר שהגמ' פוסקת להלכה באופן כללי "ששליח נעשה עד", מוסיפה הגמ' שהדין ששליח נעשה עד קיים בין בדיני קידושין ובין בדיני גירושין ובין בדיני ממונות:
מיתיבי, אמר לשלשה צאו וקדשו לי אישה, אחד שליח ושנים עדים דברי בית שמאי, ובית הלל אומרים כולם שלוחין הן ואין שליח נעשה עד. עד כאן לא פליגי אלא בשלשה אבל בשנים דברי הכל לא. הוא דאמר כי האי תנא דתניא רבי נתן אומר בית שמאי אומרים שליח ועד אחד ובית הלל אומרים שליח ושני עדים. ורב כבית שמאי, איפוך, ורב אחא בריה דרבא מתני איפכא, רב אמר אין שליח נעשה עד דבי רבי שילא אמרי שליח נעשה עד. והלכתא שליח נעשה עד.
אמר רבא אמר רב נחמן אמר לשנים צאו וקדשו לי את האשה הן הן שלוחיו הן הן עדיו, וכן בגירושין וכן בדיני ממונות".וברש"י (ד"ה וכן בגירושין) כתב: "אם שלח גט לאשתו ע"י שנים".
אמר לשנים כתבו גט וחתמו ותנו לאשתי הרי אלו כותבים וחותמין ונותנים לה והן הן שלוחיו והן הן עדיו.משמע כרש"י דדווקא שאמר לשניים כתבו גט ותנו לאשתי הן שלוחיו והן עדיו, אבל לא התייחס מה הדין במינה שליח אחד האם הוא יכול להיות מכלל השניים.
שליח שהביא גט ממקום למקום בארץ ישראל, אע"פ שלא ראה כתיבת הגט ולא ידע מי הם עדיו, אלא נתן לו הבעל גט ואמר לו תן גט זה לאשתי הרי זה נותנו לה בפני שנייםגם בהלכה ד' כתב הרמב"ם:
המביא גט ממקום למקום בארץ ישראל וחלה או נאנס משלחו ביד אחר, וכן השני אם חלה משלחו ביד אחר ואפילו מאה, ואין צריך עדים לחזור ולעשות שליח בפניהם, והאחרון שהגיע הגט לידו נותנו לה בפני שניים ותתגרש בו אע"פ שמת שליח ראשון.משמע שנותן השליח את הגט ליד האישה בפני שניים, ולא התייחס אם השליח הוא מכלל השניים.
כשהיא עושה שליח קבלה צריכה לעשותו בפני שני עדים וצריך השליח לקבל הגט בפני שנים.ובסעיף ט' כתב:
וכתב בעל העיטור מה שצריך שנים על הקבלה דוקא כשאין השליח כשר אבל אם הוא כשר מצטרף עם עד אחד.
ובשליח הובאה והולכה כתב הרמב"ם שאין צריך לעשותו בעדים, שאין מקום לעדים בשליחות זה אלא להודיע אמיתות הדבר, לפיכך אם הודו השליח והמשלח אין צריך עדים.נמצא לגבי מינוי שליח קבלה, לדעת הטור יש לעשותו בפני שני עדים נוסף על השליח, ולדעת בעל העיטור אם היה השליח עד כשר שאינו קרוב או אישה, מספיק למנותו בפני עד אחד, והוא השליח מצטרף ונחשב כעד שני. ולגבי שליח הולכה והבאה אם השליח והמשלח מודים אין צורך במינוי בעדים.
אבל בירושלמי יש עשה שליח להוליך לה גט צריך להחזיקו בפני שנים ואין השליח משם השנים. ואדוני אבי הרא"ש ז"ל הביאו לפסק הלכה ופירש אותו ואין השליח משם השנים שהרי הוא בא במקום הבעל עכ"ל הרא"ש. ויראה מלשונו דאפילו במקום אחד אינו עולה כיון שנתן טעם לדבר שהוא במקום הבעל.הטור חולק על הרא"ש וכתב:
ונראה לי שעולה במקום אחד, שהירושלמי אינו אומר אלא שאינו במקום שנים אבל עולה במקום עד אחד, הילכך נראה שעולה במקום אחד, דהא קי"ל אמר לשנים גרשו את אשתי הן הן שלוחיו הן הן עדיו, הוא הדין נמי אמר לאחד עולה במקום אחד ואחר מצטרף עמו, וכן דייק לישנא דירושלמי דקאמר אינו עולה במקום שנים אבל במקום אחד עולה, וכן דקדק בעל העיטור לשון הירושלמי, וכן כתב רמב"ם ז"ל שהשליח הוא עד אחד. הילכך נראה שהוא עד אחד והשני שחתום עמו על השליחות צריך שתתקיים חתימתו קודם שיתן השליח הגט לאישה וכו'.נמצא, שלדעת הרמב"ם שליח נעשה עד ויוכל למסור הגט בפני עד אחד נוסף ואין צורך בשני עדים. בדעת הירושלמי שכתב "צריך לעשותו שליח בפני שני עדים", ה"ה שמסירת הגט צריכה להיות בפני שניים. והוסיף הירושלמי וכתב "ואין השליח משם השניים", ובזה נחלקו הרא"ש, הטור ובעל העיטור. הרא"ש פירש דברי הירושלמי שאין השליח נעשה עד וצריך השליח למסור את הגט לידי האישה בפני שני עדים אחרים, ונתן טעם לדבר שהשליח במקום הבעל, וכמו שהבעל שנותן גט לאשתו צריך לתנו לה בפני שני עדים כך גם דינו של השליח. הטור חולק על הרא"ש וס"ל שכוונת הירושלמי שאין השליח נחשב כשני עדים, אבל ודאי שהשליח נחשב עד אחד ומספיק עוד עד אחד להצטרף עימו. כדעת הטור סובר גם העיטור שהשליח נעשה עד ומצטרף עם עוד עד נוסף.
כשהיא עושה שליח קבלה צריכה לעשותו בפני שני עדים וצריך לקבל הגט בפני שנים.ובסעיף ט' פסק מרן השו"ע :
מה שצריך שני עדים על הקבלה, דוקא כשאין השליח כשר, אבל אם הוא כשר מצטרף עם עד אחד. ויש מי שנראה מדבריו שחולק על זה.נמצא שלדעת מרן השו"ע מינוי שליח קבלה והוא הדין שליח להולכה (כדברי הרמ"א בסעיף ט'), וכן מסירת הגט יכולים להיעשות בפני אחד כאשר מדובר בשליח כשר לעדות שאינו קרוב ואינו אישה.
וי"א דיש להחמיר אפילו אין השליח קרוב או פסול ליתנו לה לפני שלשה זולתו כדי שלא יבוא ליתנו לה בפני שנים אף כשהוא קרוב או פסול. וכן נוהגים. ויש מחמירים עוד ליטול שנים אחרים לעידי מסירה ולא יהיו קרובים לדיינים ולא לאיש ולא לאישה, גם השלשה היושבים לא יהיו קרובים לעידי הגט ולא לשליח.הרמ"א כתב כן לחומרא, ולדעת מרן הדין הוא שהשליח נעשה עד ומספיק למסור הגט בפני עד אחד.
וכן בשעה שמוסר (השליח) הגט ליד האישה די אם מוסר הגט לפני עד אחד. והחולקים הוא הרא"ש, וס"ל השליח הוא במקום הבעל או האישה, לכן אין מצרפים אותו כלל לא להעיד על שליחותו ולא בעת שמוסר לה את הגט, וצריכים שני עדים בעת שממנה אותו וכן בעת המסירה.השו"ע (סימן קמ"ב, ד') דן בשליח המביא גט ממקום למקום בחו"ל או מחו"ל לארץ ישראל שצריך לומר בפני נכתב ובפני נחתם בפני שניים. כתב השו"ע דזה דווקא כשאין השליח קרוב או פסול, אבל אם קרוב או פסול צריך לתת הגט בפני שלושה. הבית שמואל (סעיף קטן ח') כתב על זה:
הא דמצרפים השליח לשניים, היינו דוקא להיות אחד מדייני קיום כשהוא אינו קרוב או פסול, אבל לעניין עדי מסירה, דאפילו בגט מקויים צריך למסור דוקא בפני שניים, בזה איתא פלוגתא אם מצרפים השליח כמו שכתבנו בסימן קמ"א.נמצא שגם הב"ש מבין שהדין אם שליח נחשב כעד ומספיק שיצטרף אליו רק עוד עד אחד היכן שהוא כשר ולא צריך שניים חוץ מהשליח, הוא מחלוקת בעל העיטור והרא"ש. וממילא, נידוננו בשליח הולכה האם צריך למסור הגט לאישה בפני שניים, תלוי במחלוקת הרא"ש והעיטור.
איך שביום שלישי בשבת עשרים יום לירח שבט שנת חמשת אלפים ושבע מאות ושמנים וארבע לבריאת עולם מסר השליח הרב אליהו יהודה בן שלמה בירנבוים גט כריתות ששלח הבעל א' דמתקרי ב' הגר לאישה דמתקריא ל' הגיורת.חתומים על המעשה בית דין השליח הרב אליהו יהודה בן שלמה בירנבוים ועד שני הרב אריה יוסף בן אנשיל מרדכי הלוי. בנוסף התקבלה בבית הדין עדות של השליח והעד בבית הדין ירושלים על מסירת הגט.