ב"ה
בית הדין האזורי באר שבע
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב אברהם הרוש |
דיין |
תיק מספר: | 1464381/2 | |
תאריך: |
ו בניסן התשפ"ד
14/04/2024 | |||
תובע |
פלוני פלונית | |||
משיב |
| |||
הנדון: | גדרי הפרדת המגורים הנצרכת לשם סידור גט | |||
נושא הדיון: | גדרי הפרדת המגורים הנצרכת לשם סידור גט |
"מתני'. אמר ר' זכריה בן הקצב: המעון הזה! לא זזה ידה מתוך ידי משעה שנכנסו עובדי כוכבים לירושלים ועד שיצאו, אמרו לו: אין אדם מעיד על עצמו.
גמ'. תנא: ואעפ"כ ייחד לה בית בחצרו, וכשהיא יוצאה - יוצאה בראש בניה, וכשהיא נכנסת - נכנסת בסוף בניה. בעי אביי: מהו לעשות בגרושה כן? התם הוא דבשבויה הקילו, אבל הכא לא, או דלמא לא שנא? ת"ש, דתניא: המגרש את אשתו - לא תנשא בשכונתו, ואם היה כהן - לא תדור עמו במבוי; אם היה כפר קטן, זה היה מעשה, ואמרו: כפר קטן נידון כשכונה. מי נדחה מפני מי? ת"ש, דתניא: היא נדחית מפניו, ואין הוא נדחה מפניה, ואם היתה חצר שלה - הוא נדחה מפניה. איבעיא להו: היתה חצר של שניהם, מהו? ת"ש: היא נדחית מפניו; במאי עסקינן? אילימא בחצר שלו, פשיטא! ואלא בחצר שלה, והתניא: אם היתה חצר שלה - הוא נדחה מפניה! אלא לאו כי האי גוונא. דלמא דאגיר מיגר. מאי הוי עלה? ת"ש: הנה ה' מטלטלך טלטלה גבר."
"לא תנשא בשכונתו - לפי שמכירה ברמיזותיו וקריצותיו שמא יבואו לידי עבירה."דברי רש"י פשוטים בהקשר הברייתא שמביאה הגמ' – העוסקת באישה שנישאת לאחר הגירושין, שיש עליה איסור לחזור לבעלה, ובוודאי להיות עימו כשהיא נשואה לאחר – וע"ז מסיקה הברייתא שאינם יכולים לדור באותה שכונה, ועוד מבואר בברייתא שבכהן אסור להם לגור באותו מבוי.
"פרש"י ז"ל כהן שגירש את אשתו מהו לעשות כן דהא והא פסול כהונה היא, או דילמא בשבויה הקלו דאפשר שלא נבעלה כלל ואינה נאסרת לו. ובהא הוא דאיבעיא לן אבל בישראל שגרש את אשתו כל זמן שלא נשאת לאחר הרי לא נאסרה עליו ואין כאן אלא משום יחוד של פנויה בעלמא ופשיטא דשרי וכדקתני בסמוך לא תנשא בשכונתו דאילו מקמי נשואין יכולה לדור עמו בחצר כפנויה דעלמא, וכולה סוגיין דלקמן אינה אלא או בכהן שגרש את אשתו אף על פי שלא נשאת או בישראל שגרש את אשתו ונשאת, הא לאו הכי אין לה להיות נדחית מפניו ואין לה לעשות שליח לדון עמו, וכן פרש"י ז"ל לקמן דבכהן שגרש את אשתו מיירי, ופשוט הוא זה אלא שראיתי מי שטועה בדבר."מבואר יוצא מדברי הריטב"א שבגרושה פנויה שלא היתה נשואה לכהן לא קיים איסור לדור ביחד באותה חצר. אולם להיות בדירה אחת, ברור שאסור, וכפי שכתוב במשנה בגיטין (דף עט ע"ב) וכפי המבואר שם, ונרחיב קימעא להלן.
"והא דקתני לא תנשא בשכונתו ולא קתני לא תדור משום דעד שלא נשאת רשאה ודאי לדור בשכונתו כדי שתהא קרובה אליו אולי יחזור ויקדש אותה ויתפייסו."הרי לן שסוברים הגאונים שהרחקה בין גרוש לגרושה לא רק שאינה נאסרת, אלא יתכן שיש עניין חיובי בקירוב ביניהם, על מנת שיחזרו ויקיימו מצוות מחזיר גרושתו, יעויין בחינוך.
"לא תדור עמו במבוי - שמא יבא עליה וכהן אסור בגרושה אבל ישראל כל זמן שלא ניסת תדור בשכונתו."לומדים האחרונים בדעת רש"י שני דברים: הראשון, שמבוי גדול משכונה, שאם קטן משכונה היה על רש"י לחדש חידוש גדול יותר שאפילו במבוי מותר לדור עימה וכ"ש שכונה, אלא על כרחך חידש רש"י שבשכונה מותר לדור, ובודאי במבוי הגדול משכונה.
"והנה מלשון רש"י שכתב אבל ישראל כל זמן שלא ניסת תדור בשכונתו משמע דוקא שכונה הוא דשרי אבל חצר לא ומהכא משמע נמי דס"ל לרש"י דמבוי גדול משכונה."
"ומסקינן דבחצר של שניהם נמי היא נדחית מפניו ותמהני חצר מאי עבידתה דהא בשנשאת אפי' בשכונה אחת אין רשאין לדור ובאשת כהן אף על פי שלא נשאת במבוי מיהא מיתסר והכא משמע דלא מתסר אלא בחצר לפיכך נ"ל דברייתא באשת ישראל תכף שנתגרשה מיירי דקודם שנתגרשה דרין מסתמא בחצר אחת וקתני דלאחר שנתגרשה צריך [האחד] להיות נדחה אף על פי שלא נשאת עדיין ושפיר מייתי מינה ראייה לשנשאת לענין שכונה ולאשת כהן לענין מבוי דחד טעמא הוא ומכאן יש ללמוד שאפילו אשת ישראל שנתגרשה ולא נשאת אסורה לדור עמו בחצר אלא אם כן היו נזהרין שיהו אחרים עמהן דומיא דאשתו של רבי זכריה בן הקצב."אלא שיש לדחות את ראיית הר"ן מהגמ'. ראשית, המציאות השכיחה של מגורים משותפים היא בחצר, ועל כן הברייתא עסוקה בזה ללמוד לדין מבוי ושכונה ולא מפני שהיא כותבת דין חדש. עוד יש לדחות שאכן עסוקה הברייתא במבוי או בשכונה, אלא שכותבת הגמ' שאם יש לאישה חצר בתוך המבוי או השכונה ולבעל אף הוא יש חצר במבוי או בשכונה – בכה"ג היא נדחית מפניו, ולא שהמקרה הוא בגרים בנפרד בחצר אחת, והשתא אתי שפיר שמדובר באשת כהן או בנישאה לאחר מכן.
"ובאמת דראייתו לא מכרעת מידי דנקט חצר ולא נקט מבוי ושכונה משום דלא הוי מידי דשכיחא למהוי להו מבוי ושכונה וכי קתני ואם היה חצר שלה הוא נדחה מפניה לאו דוקא מהחצר אלא כדינו דהיינו מהשכונה או מהמבוי."לענ"ד דיוק האחרונים בדעת רש"י אף היא אינה מחוייבת, מאחר והסוגיא עוסקת במבוי ושכונה ולא בחצר, הרי שלא היה מקום להזכיר חצר. אלא שאם אכן צודק הר"ן בדיוקו מהסוגיא, והסוגיא בהמשך אכן עוסקת בחצר, הרי שיש מקום לדיוק ברש"י, וכפי שלמדו האחרונים. ולפי"ז, אם אכן אין ראיה מהסוגיא בדעת הר"ן, הרי שאף אזלה לה הראייה בדעת רש"י.
"סמ"ג כתב בשם רש"י דכל זה מדבר בכהן ואין לנו ראיה בישראל שיאסר לדור עמה בחצר אחד ומדברי שאר פוסקים נראה דמיירי גם בישראל."הדברים מובאים בסמ"ג (לאוין סימן קכו).
"מי שגירש אשתו מן הנישואין לא תדור עמו בחצר, שלא יבאו לידי זנות. ואם היה כהן לא תדור עמו במבוי. וכפר קטן נדון כמבוי. היה לה מלוה אצלו עושה שליח לתובעו. וגרושה שבאה עם המגרש לדין מנדין או מכין אותן מרדות. ואם נתגרשה מהארוסין מותרת לתובעו לדין ולדור עמו בחצר. ואם לבו גס בה אף מן הארוסין אסור. ופירש"י, שכל אלה בכהן, ואין לנו ראייה בישראל שיאסר לדור עמה."יעויין בספר ידי דוד (קאראסו סימן קא) שמביא דברי הסמ"ג ומוכיח מיניה שאף הוא כמו הריטב"א סובר בדעת רש"י שבנתגרשו מותר לגור בחצר אחת בדירות נפרדות וכן למד בדעתו הרב פרח מטה אהרן (ח"ב סימן יז), ועוד המשיך לתמוה על הב"ח האיך הוכיח ברש"י היפך דברי הסמ"ג וסמך על דקדוק קל שלו ברש"י, היפך דברי ראשונים מפורשים שכתבו שמרש"י לא ניתן להוכיח נידון זה?
"אבל נמצא בירושלמי בפרק הזורק [הלכה ט]:בגט פשוט (סימן קיט ס"ק מ) תמה על הבנה זו, שאם כך הוא מדוע לשון הירושלמי הוא "נשאו" – וכי מה איכפת לן בבעל? עיקר העניין הוא האם האישה נישאת, והו"ל למימר "נישאת". על כן מבאר אחרת את דברי הירושלמי, וז"ל:
המגרש את אשתו לא תדור עמו באותו חצר ולא באותו מקום אם היה חצר של אשה האיש מפנה [של האיש האשה מפנה] של שניהם מי מפנה מפני מי אשה מפנה מפני האיש ואם יכולין הם זה פותח לכאן וזה פותח לכאן בד"א בזמן שנשאו הא לא נשאו לא ובכהנת אפי' לא נשאו ע"כ.
ומשמע מיהא דבלא נשאו אפילו בחצר שרי דדוחק הוא לומר דכי קתני הא לא נשאו לא [לא] קאי אאותה חצר אלא אאותו מקום ובודאי שזו דירושלמי חולקה עם הברייתא (ששנויה) [שבגמרתנו] ששם השוו כהן לישראל ובגמרתנו חלקו בהן ולפיכך הדבר צריך עיון."
"ובר מן דין הא דקאמר בירושלמי בד"א שנשאו אינו ר"ל שנשאת הגרושה דא"כ הכי הול"ל בד"א כשנשאת הא לא נשאת לא. אלא ה"ק בד"א בשנשאו, כלומר שהיא גרושה מן הנשואין אז לא תדור עמו בחצר. אבל לא נשאו כלומר דהיא גרושה מן האירוסין שרי. ובכהנת אפילו לא נשאו דאינה גרושה אלא מן האירוסין יש להחמיר בה שלא תדור בחצר עמו."פירוש זה של הג"פ בהבנת הירושלמי מבואר להדיא באור זרוע (הל' יבום סימן תריח) וכן ראיתי בתשו' הראנ"ח (ח"א סימן ו, צו) דפירש כן דברי הירושלמי, והכריע הדבר ממאי דמסיים עלה בירושלמי: "והארוסה שביהודה כנשואה היא".
"בית שמאי אומרים המגרש את אשתו לא ישרה עמה לא במבוי ולא בחצר, ואם היה של שניהן מפנין זה מפני זה, מפנין אשה מפני האיש; במה דברים אמורים בזמן שנישאו, ובכהונה אף על פי שלא נישאו; במה דברים אמורים מן הנישואין אבל מן הארוסין, וכן החולץ ליבמתו, לא יפנה מפני שאין לבו גס בה.הרי לן שכל האיסור לדור יחד בחצר אחת הוא רק לאחר שנישאו, ואף כאן כתיב "נישאו" ולא נישאת, הרי שאין בדקדוק זה כדי להכריע. ועיין מש"כ בפד"ר הנ"ל ליישב לשון זאת. ואכן יעויין בפר"ח שאף הוא הציע להבין את הירושלמי כהבנת הג"פ והמהראנ"ח, ומכל מקום כתב שאין לזוז מהבנת הר"ן מפני שהתוספתא באבל רבתי מסייעת לדברי הר"ן, וז"ל:
"ומ"מ אף שפשט של הירושלמי הוא שלא כדברי הר"ן מ"מ אין לנו לזוז מפירושו כיון שפי' מוכרח באבל רבתי שהוא מקור דין הירושלמי ולפי זה באמת שנראה מהירושלמי ומהאבל רבתי דאפילו בחצר שרי."ומכאן קצת קשה על הגר"מ עמוס שליט"א בשורת הדין (כרך יג עמוד ריט) שהעדיף הבנת הג"פ והפר"ח בירושלמי, והנימוק לזה - כדי לא למיעבד מחלוקת בין הירושלמי לבבלי.
"וכ"ה דעת הר"ן (כוונתו לאיסור מגורים בחצר אחת לגרושה פנויה - א.ה.) אבל ירושלמי פ' הזורק המגרש את אשתו לא תדור עמו באותו חצר ולא באותו מקום אם היה חצר של אשה האיש נדחה מפניה כו' בד"א בזמן שנישאו הא לא נישאו לא ובכהנת אפילו לא נישאו מ' דלא כהרמב"ם והר"ן ונראה שהיא הברייתא דאמר בגמ' ת"ש כו' ודלא כהר"נ שכתב דההי' ברייתא מיירי בישראל ולא נישאת והר"ן כ' שגמ' דידן חולקת על הירושלמי שהרי בגמ' שלנו חילקו בין כהן לאשת ישראל ונישאת ושם השוו."שני דברים כותב הגר"א: הראשון, כפי שאמרנו, שמהירושלמי משמע שבנתגרשו ולא נישאת מותר לדור בחצר אחת. השני, מבאר הגר"א שזו כוונת הבבלי שכותב חצר והכוונה לאחר נישואיה וכפי ביאור הירושלמי, וזו אותה ברייתא, ודלא כר"ן.
"א"ר זכריה בן הקצב המעון הזה וכו' תנא אעפ"כ ייחד לה בית בחצרו וכשהיא יוצאה יוצאה בראש בניה וכשהיא נכנסת היא נכנסת בסוף בניה והנ"מ בשבויה דבשבויה הקילו אבל בגרושה לא דתניא המגרש את אשתו לא תינשא בשכונתו [דף כח ע"א] ואם היה כהן לא תדור עמו במבוי [אם היה כפר קטן] זה היה מעשה ואמרו כפר קטן נדון כשכונה שכונה גדולה ממבוי ובאשת איש החמירו רבנן טפי מגרושה שהיא בלאו ואשתו שנישאת לאחר ונתארמלה או נתגרשה אינה כי אם בלאו ויש לה דין גרושה לכהן."מלשון הרא"ש נראה שנקט לשון הגמ', ולדבריו הגמ' עוסקת בגרושה שנישאת וכן באשת כהן. לדרכו של הרא"ש ככל והאיסור חמיר טפי מרחיקים יותר, ולדרך זו מכריע הרא"ש ששכונה גדולה יותר ממבוי, מאחר ובסוגיא מבואר שבנישאת אין לדור בשכונה, ובאשת כהן לא תדור במבוי.
"וכן מי שגירש את אשתו מן הנשואין לא תדור עמו בחצר שמא יבואו לידי זנות, ואם היה כהן לא תדור עמו במבוי, וכפר קטן נידון כמבוי."כלשון הרמב"ם נוקט השו"ע, וא"כ על פניו נסתם הגולל על נידוננו, מאחר ודעת השו"ע לאסור מגורים של זוג שהתגרשו בחצר אחת, ולא חילק הרמב"ם האם נישאת או פנויה, נראה ממנו שאין לחלק בין הדינים.
"נראה שהוא היה גורס שם המגרש את אשתו לא תדור בחצרו ואם היה כהן לא תדור עמו במבוי וכו' זה היה מעשה ואמרו כפר קטן נדון כמבוי [דלא] כגירסת ספרינו. וכן מצאתיה בהלכות היא לא תנשא בשכונתו ואם היה כהן וכו' ונראה דבישראל כל זמן שלא נשאת תדור בשכונתו."יעויין שם שמוסיף לומר שאף לפי גירסת הגמ' שלנו יש לדייק כן, ורומז בזה לביאור הר"ן בסוגיא לדין חצר, וכפי המבואר לעיל. אלא שאם גירסת הרמב"ם שונה משלנו – כי אז אם לדין נקבל. אולם אם דין זה של הרמב"ם יבואר אף לגרסתנו, ועל כרחך מתיישב על דיוק הר"ן בסוגיא, וכפי שביאר הרב המגיד – כי אז יש תשובה, וכפי האמור לעיל הפר"ח דחה דיוק זה בסוגיא.
"והר"מ הכהן ז"ל כתב עליו (על הרמב"ם) תמה בגמרא שלנו לא אמרינן כי אם לא תנשא בשכונתו מפני שהיא ערוה וכיון דגייס בה גזרינן שמא יבא עליה אבל לא נשאת מאי איכפת לן אם תדור בשכונתו הא לא יעשה איסורא בביאתו?"דברי הרמ"ך לא זכו למענה מהר"ן, אולם בפר"ח (אה"ע קיט סעיף ז) כתב ליישב בפשיטות, וז"ל:
"ואין דינו מחוור דאי לדעת הרמב"ם משמע דכל אשה שנבעלה ברצונה בלי פיתוי מיקריא קדשה ולוקה עליה מלאו דלא תהיה קדשה וכן לדעת הרמב"ן בהשגותיו לס"ה בשורש חמישי איכא איסורא דאורייתא מדאיתא בפרק הבא על יבמתו מתוך שהוא בא על נשים הרבה ואינו יודע על איזו מהן בא וכן היא שקבלה מאנשים הרבה נמצא אח נושא אחותו וע"ז נאמר ומלאה הארץ זמה וגם המ"מ סבור בפ"א מהל' אישות דהבא על האשה שלא לשם אישות עובר בעשה דרחמנא אמר כי יקח איש אשה ובעלה והיתה לו לאשה כשירצה לבא עליה יהיה באישות ע"כ."נמצא א"כ שדינו של הרמב"ם להחמיר בגרושה פנויה שלא תדור בחצר אחת נשען על תפיסתו של הרמב"ם בדין הבא על הפנויה דהוי איסור מה"ת, ולפי"ז הרמ"ך שחולק סובר בזה דלא כהרמב"ם ויתיר לגרושה פנויה לדור בסמיכות לזה שנתגרשה ממנו ובאותה חצר.
"והיה אפשר לומר שזה יסוד מחלוקת רש"י והרמב"ם בפירוש הגמרא, דרש"י מפרש דוקא בכהן דס"ל דאיסור פנויה הוא רק מדרבנן וע"כ לא גזרו בזה חכמים, והרמב"ם ס"ל דהוי איסור תורה, ועל כן אין לחלק בין נישאת לאחר או לא נישאת שגם בלא נישאת יש איסור לאו, ואף שנישאת חמור יותר, מכל מקום כיון דהוי איסור תורה, מה לי איסור לאו מה לי איסור כרת. ואכמ"ל במחלוקת זו של איסור פנויה. וכן נראה ממהר"י קצבי סי' י"ד."ואכן יעויין בישועות יעקב (אה"ע סימן קיט (הארוך ס"ק ט)), הובאו דבריו בספר מחצית השקל (סימן קיט ס"ק טו), שכתב מעתה לדידן דלא קיימא לן בזה כרמב"ם ופסקינן דבקדשה אין איסור רק מדרבנן – א"כ מהראוי להתיר אף בחצר, והרמב"ם לטעמו.
"וכל זה במבוי סתום, אבל במבוי מפולש שדרך רבים עובר ביניהם, מותרים לדור (ב"י בשם הר"ן שכ"כ בשם התוספות), אם רשות רבים מפסיק בין בתיהם (הגהות אשירי פ"ב דכתובות)."דברי הרמ"א תמוהים, מאחר ומחבר הרמ"א בין שתי שיטות ראשונים הסותרות אחת את רעותה. לדעת הר"ן המובא בריש דברי הרמ"א משמע שמבוי מפולש מותר לזוג שהתגרש לדור אף אם המגורים הם צמודים אחד לשני, ובתנאי שיש דרך רה"ר עוברת בכניסה לדירות. אולם מהגהות אשרי המובא ברא"ש משמע שצריך שיהא דרך רה"ר מפריד ביניהם לגמרי, היינו שהדירות של שניהם צריכים להיות משני צידי המיתרס של רה"ר, וא"כ דברי הרמ"א צריכים ביאור האיך מביא שניהם בכפיפה אחת?
"אבל אם דרים זה אצל זה יכולים לבא זה אצל זה דרך הכותל שביניהם אבל אם בית א' מפסיק ביניהם שאין יכולין לילך דרך חצר אחר אלא דרך המבוי ומאחר שמבוי רבים בוקעין בה הוי רה"ר מפסיק ביניהם."דברי הח"מ אינם ברורים די הצורך, ולתוספת הביאור נביא כאן את המחצית שקל עליו, וז"ל:
"אין כוונתו של הרמ"א דבעינן דווקא שרה"ר יהיה מפסיק בין בתיהם, אבל אם בתיהם סמוכים זה לזה בשורה אחת ואין רה"ר מפסיק ביניהם אף שהמבוי מפולש אסור.מדברי הח"מ, וביתר ביאור במחצית השקל, נראה שלא צריך דוקא שרה"ר תהיה ביניהם, ואפילו שניהם בצד אחד אין בעיה, רק שאם הדירות קרובות זה לזה כך שישנה מציאות שיכול לעבור מבית לבית ע"י כותל ביניהם – יהיה אסור. ומשמע שאף אם ישנו כותל, מכל מקום יש איסור כיון שיכול ויפתח כותל או שישנו דרך ביניהם, ולכן במציאות זו צריך שיהא בית ביניהם ולא צמודים ממש. כך לכאורה משמעות הדברים, אלא שדבריו צריכים ביאור, מאחר וכתב שכך משמע מהפר"ח, ושם לא משמע כן, וז"ל:
רק כוונתו במה שכתב אם רה"ר כו' רוצה לומר אף שבתיהם סמוכים זה לזה בשורה אחת, אם בית אחד מפסיק ביניהם, שאינם יכולים לילך זה אצל זה אלא א"כ יוצא מביתו תחלה למבוי המפולש, קרינן ביה שפיר רה"ר מפסיק ביניהם כיון שאי אפשר לילך מזה לזה רק דרך רה"ר, ולא אתי אלא לאפוקי רק אם דרים זה אצל זה דהרי יכולים לבוא זה אל זה דרך כותל שביניהם ואינם צריכים לילך דרך מבוי, בזה לא מהני מה שהמבוי מפולש, עיין פר"ח וזהו גם כוונת הח"מ."
"הנה סברא זו הזכירה הר"ן וכן הריב"ש בתשובה בסי' ש"ח ומוכח להדיא לסברא זו דכיון שהמבוי מפולש אף שב' החצרות הם סמוכים זה לזה בשורה אחת אין בכך כלום שהרי אין דרך ליכנס מחצר לחצר אלא ע"י דרך המבוי וכיון דמבוי רבים בוקעים בו שפיר דמי ולפי זה מ"ש הגהת אשיר"י דאם רה"ר מפסיק מבית לבית שרי משמע דפליג אהא וס"ל דאף במבוי מפולש אם הבתים בשורה אחת אסור לדור עמה במבוי זולת כשיש רה"ר מפסיק בין הבתים והשתא תימה על ההגה שפסק לב' הסברות ולכאורה נראה דפליגי?מדברי הפר"ח משמע שעיקר חידושו של הרמ"א הוא שאף שהדירות צמודות זו לזו, אם אין דרך להיכנס דרכם אלא שכדי להיכנס לדירה הסמוכה יש לצאת לרה"ר ולהיכנס אליה, כי אז הוי כאילו רה"ר עוברת ביניהם. ולפי"ז אם יש כותל בין הדירות החוסם כניסה ישירה בין הדירות, בזה סגי. ומהח"מ, כאמור לעיל, לא משמע כן, וזה כוונתו של הפר"ח שלשונו של הח"מ אינו מדוקדק.
וצ"ל דאף שהבתים סמוכים זה לזה במבוי כיון שהמבוי מפולש ואינו יכול ליכנס בבית א' [א"כ] יוציא מביתו תחילה לרה"ר קרינן ביה שפיר רה"ר מפסיק מבית לבית ולא אתא אלא למעוטי אם יש דרך כניסה ויציאה בתוך החצרות עצמן מחצר לחצר דאז ודאי שאינן יכולים לדור יחד זה אצל זה וכן כתב החלקת מחוקק אלא שלשונו אינו מדוקדק עיין שם."
"קבלתי וע"ד שאלתך בנדון המגרש וגרושתו שדרים בשני בתים סמוכים זל"ז ממש, אבל דרך הרבים עוברים וכפי דקיי"ל בש"ע א"ה סי' קי"ט עפ"י דעת רוב הפוסקים כל שאסורים לדור בחצר א' אף בשני בתים אסורים אפי' ע"י שמירת אחרים, ונסתפקת אם בחצר דווקא חיישינן שנתייחדו, אבל לא שיכנוס לביתה, או נימא איפכא דגם היתר דרך רבים עובר ביניהם בהג"ה רמ"א שם במבוי דוקא הוא דיש ריחוק מקום אבל בתים סמוכים אסור אף בכה"ג אתד"ק [אלו תורף דברי קדשו – א.ה.], ויפה הצעת צדדי הספק וסיום דבריך כי ממ"ש הח"מ בסי' קי"ט סק"כ לא ראית לא היתר ולא איסור עכ"ל.נמצא א"כ שעיקר הנידון אצלינו הוא לא הזמינות שלהם לעבור מזה לזה, ככל וזה לא נעשה באופן ישיר אלא דרך רה"ר, אלא האם ישנו מקום אחד המשמש את שניהם יחדיו, וכמו חצר אחת לשניהם, שאז מציאות זו מזמינה איסור כאשר זה מכיר ברמזיו של השני. אולם, אם המעבר ביניהם נצרך לעבור דרך רה"ר, מציאות זו אף אם היא קרובה מאוד, מכל מקום אינה משמשת כמעבר ביניהם אלא כמעבר של בני רה"ר, ועל כן יהיה מותר. ולפי זה, חדר מדרגות בבניין גדול יכול להיות דומה למבוי מפולש המשמש את כולם, ולכן אין הבעיה משום חדר מדרגות אלא משום הכניסה לבנין דהוי חצר משותפת, ויש לבחון נקודה זו של חצר משותפת.
הנה בפרי חדש שם הרגיש על הרמ"א שפסק שני הסברות סברת הר"ן במבוי מפולש אף דשני חצירות סמוכות זו לזו בשורה אחת מותר וסברת הג"א דרה"ר מפסיק בין בית לבית שרי, משמע אבל אם הבתים בשורה אחת אסור לדור במבוי מפולש נמי, והעלה שם הפ"ח דצ"ל גם כוונת הג"א דאף שהבתים סמוכים זה לזה במבוי מפולש כיון שאינו יכול לכנוס בבית א' אא"כ יוצא מביתו תחילה לרה"ר קרינן ביה שפיר רה"ר מפסיק מבית לבית, וסיים הפ"ח שם וז"ל: וכ"כ הח"מ אלא שלשונו אינו מדוקדק עכ"ל, הנה מבואר דמותר כה"ג, [...] מיהו בנ"ד בשני בתים סמוכים דקאי ברחוב העיר, ואין מוקפות מחיצה, מותרים כנ"ל."
"ומ"מ אם הבתים האלה אינם בחצר א' אלא בבתים הסמוכים זה לזה בעלמא אין אסור כלל בדירתם בהם דלא אשכחן חומרא דשכונה או דמבוי אלא בגרושה שנשואה לאחר שאם יבא עליה איכא אסור כרת או באשת כהן אפילו בלתי נשואה דאיכא לאו וא"כ אפי' באשת ישראל שנשאת ואחר כך נתאלמנה או נתגרשה לסברת קצת מפרשים דס"ל הכי שכתב הר"ן ז"ל אבל באשת ישראל שנתגרשה ולא נשאת עדין לא אשכחן בה אסור כיון שאם יבא עליה לא יהיה אסור הרבה בביאתו."
"נר חנוכה מניחו על פתח הסמוך לרשות הרבים מבחוץ. אם הבית פתוח לרשות הרבים, מניחו על פתחו; ואם יש חצר לפני הבית, מניחו על פתח החצר."ומובא בשם החזו"א [יעויין בשו"ת אז נדברו (ח"ה סי' לט) וכן תשובות והנהגות (כרך ג סימן רטו)] שבימינו שאין חצר משמשת אלא למעבר או לגינה וכדו' ולא לשימוש ביתי כבימי חז"ל, לא יהיה בכך הכירא לפרסומי ניסא, ועל כן ידליקו בפתח הבית ולא החצר. אולם יש המביאים בשם הגרי"ז שחלק על זה, ונראה ששורש מחלוקת הוא בגדר פרסומי ניסא, אולם כו"ע יודו ששונה החצר של היום מחצר של חכמי המשנה.
"דקדק הראנ"ח ז"ל סימן צ"ו מן הירושלמי דאפילו אין להם שום תשמיש בחצר אלא לכניסה ויציאה אינה יכולה לדור עמו בחצר. ומכאן דן דהוא הדין אם הוא דר בעליה והיא דרה למטה בבית והתחתית והעילית משתמשים ע"י פתח אחד הוה ליה כניסת אותו פתח כחצר ואסורים לדור שם."דברי הראנ"ח הובאו בבאר היטב על אתר ובמחצית השקל ובעוד פוסקים, ולהלן נדייק טפי בדבריו. מכל מקום, אם ננקוט כמותו הרי שעל פניו היחס לכניסה משותפת הוא כאל חצר, ובהתאם לזה יאסר לזוג שהתגרש לגור בבנין אחד.
"ומכאן יש ללמוד שאפילו אשת ישראל שנתגרשה ולא נשאת אסורה לדור עמו בחצר אלא אם כן היו נזהרין שיהו אחרים עמהן דומיא דאשתו של רבי זכריה בן הקצב."הרי לן לשיטת הר"ן שאם נזהרים שיהו אחרים עמהם, וכמו רבי זכריה בן הקצב, הרי שניתן לדור בחצר אחת לזוג שהתגרש והאישה לא נישאה או שאינה גרושה מכהן.
"וי"ל דמשמע ליה דבגרושת כהן או בגרושת ישראל ונשאת לאחר הוא דפשטו לאיסורא אבל באשת ישראל ולא נשאת נהי דאסור לדור עמה בחצר אחד מ"מ אם נזהרים שיהיו אחרים עמהם דומיא דאשתו של זכריה בן הקצב שרי וס"ל דבכה"ג ליכא לפלוגי ולמימר שאני התם דבשבויה הקלו דאדרבה בשבויה אית בה לתא דאיסורא דאורייתא שמא זנתה משא"כ בגרושתו דהוא איסור פנויה בעלמא דלית בה איסורא דאורייתא כלל."אלא שכך הוא הביאור בדעת הר"ן בלימוד הסוגיא. אולם, אם אכן נלמד את הסוגיא בהתאם לגירסא שעמדה לפני הרמב"ם, נראה שההכרעה תהיה שונה, שכן הגירסא היא: "לא תדור בחצירו" ולא חילקה הסוגיא בין נישאת ללא, ובכהן נאסר אף במבוי, ואם פשטינן לאיסורא – הרי שאף בשומרים יהא אסור, וכך למדו המל"מ והג"פ, וז"ל המל"מ (הל' איסו"ב פכ"א הכ"ז):
"רבינו ז"ל ס"ל דגרושת ישראל לא תדור בחצר וע"כ אית לן למימר דלדידיה ליכא חילוק בין נזהרין שיהיו אחרים עמהם ללא נזהרים דבכל גוונא אסור דהא גירסתו היא המגרש את אשתו לא תדור בחצרו ואי אמרת דליכא חילוק בין נזהרים לאינם נזהרים קא פשיט בגמרא לבעיא דאביי מדתניא לא תדור בחצרו סתם משמע דאף בנזהרים אסור אלא אי אמרת דס"ל דלא אסיר אלא באינם נזהרים אבל בנזהרים שרי א"כ כי קא פשיט בגמרא לאיבעיא דאביי להיתרא הוא דקא פשיט ליה והא מנא ליה דלמא לא תדור בחצרו דקאמר הוי אפילו בנזהרים אלא ודאי ס"ל דאף בנזהרים אסור ופשיט לבעיא דאביי לאיסורא מדסתם הברייתא וקאמר לא תדור בחצרו ולא חילק בין נזהרים לאינם נזהרים."
"דמאחר דלבו גס בה ומכרת ברמיזותיו חיישינן שמא יבואו לידי זנות ואף עפ"י שפנויה היא אסורה לו דאפילו על יחוד דפנויה גזרו כמו שנתבאר לעיל סי' ך"ב וסימן כ"ו ומ"מ אם נזהרין שיהיו אחרים עמהם בחצר וכמו שעשה רב זכריה בן הקצב וכמו שנתבאר לעיל סי' ז' סעיף ט' נראה דשרי וכך כתב הר"ן דאין איסור בגרושה יותר מבשבויה."ודבריו צריכים עיון, מאחר ודברי הר"ן שונים בלימוד הסוגיא מדברי הרמב"ם, ובהתאם אף גרס אחרת, וא"כ מסקנת הדברים העולים מדברי הר"ן אינם נכונים בדעת הרמב"ם והשו"ע, וכפי שהעירו המל"מ והג"פ.
"בש"ס איתא בשבויה התירו חכמינו ז"ל לדור עמו בחצר א' ובלבד שאל יתייחדו ומבעי' בגרושה מהו ופרש"י דבעיא היא באשת כהן שגירש אותה והיינו לפי גרסתו בברייתא לא תנשא בשכונתו מדאסור' לדור בשכונתו ע"כ לא איירי בגרושה לישראל והיא פנויה וישראל שגירש את אשתו ולא נשאת אינו מפורש בש"ס אם אסורה לדור עמו בחצר והר"ן ס"ל ג"כ כשיטת רש"י מ"ה ס"ל אף על גב מסברא אמרינן דאסור מ"מ אם נזהרים שלא להתייחד מותר אבל הרמב"ם ס"ל הבעיא קאי על אשת ישראל שגירש ולא נשאת אם מותר לדור עמה בחצר כעובדא רבי זכריה והיינו שנזהרים שלא להתייחד ואפש' דאסור כי לפי גירסתו בברייתא איתא לא תדור בחצר והמחבר הביא כאן לשון הרמב"ם ש"מ אפילו נזהרים שלא להתייחד אסור ולא כח"מ שהביא דברי הר"ן על דברי המחבר בפשיטות ול"ד כי לכ"א יש שיטה אחרת בזה."נעיר שהרב מהר"ש די מאיו, המובא בתשובת בית דוד (סימן פה), מסכים עם הח"מ בדעת השו"ע.
"אלא על כרחך לומר דמאי דמהני לאסור ייחוד דאשה בעלמא מהני נמי באשה המכרת ברמיזותיו והתוספות גם כן כתבו משם ר"ת דאורליאנש דמבוי הפתוח דבקעי ביה רבים לא אסיר כלל וכשהם נזהרים שיהיו אחרים עמהם לא גרע ממבוי פתוח ואף על גב דבההוא ארוס וארוסתו דאתו לדינא חששו בגמרא ואף על גב דהיו במקום שאין שם איסור ייחוד התם שאני שהיה עסק ביניהם ויש מקום לחוש מחמת עסקו עם האשה אז לשעה אחרת של ייחוד וגרע אפי' מההיא דהרשב"א שהאשה נשארה עם הבעל והסברא נותנת גם כן שכל שיש שם עדות דמהני לענין ייחוד שיועיל גם כן לענין איסור דירה."כלומר, קובע הראנ"ח יסוד שכל דבר המונע איסור יחוד אין סיבה לאוסרו אף כשגרים יחד, ואף אם מכרת ברמיזותיו.
"מעתה עכ"ל דההיא דר' זכריא בן הקצב דכשהי' נכנסת נכנסת בסוף בניה וכשהיא יוצאה יוצאת בראש בניה דבעי עלה מהו לעשות כן בגרושה ופשיט לאיסורא כל שהיו נזהרים להיות בניה עמה תמיד אף בגרושה מותר לעשות כן דודאי הבנים ההם היו מצילים מאיסור ייחוד ומאיסור דירה באיזה פרק שהיו אבל הבנים לא היו שם בקביעות ואפי' הכי זה שבתה הבית מותר היה דמותר לדור עמה בחצר דבשבויה הקילו אלא שכשהי' היתה באה לצאת והיה הו' בחצר היתה מתייחדת עמו ולהוציא מאסור ייחוד היתה יוצאת בראש בניה וכן נראים דברי רש"י ז"ל שכתב כשהיא יוצאה והוא בחצר יוצאה בראש בניה שיהיו הבנים עמה ולא יתייחדו וכשהיא נכנסת נכנסת בסוף בניה כדי שלא יהא הוא בחצר והבנים מבחוץ ומעתה מאי דבעי עלה מהו לעשו' כן בגרושה לאו איוצאה בראש בניה ונכנסת בסוף בניה בעי אלא אייחד לה דירה בחצרו ואעקרא דדינא דדירה בעי שהבני' לא היו מועילים בזה שלא היו שם בקביעות כדכתי' ועלה פשיט לאסורא מדתניא המגרש את אשתו וכו' ואם היה כהן לא תדור עמו במבוי כו' וזה עצמו נראה שכיון רש"י ז"ל שכתב מהו לעשות כן בגרושה כהן שגירש את אשתו מהו שתדור עמו בחצר.ביאור הדברים בראנ"ח הוא חדשני, לומר שעיקר ספקו של אביי הוא על מגורים מבלי שומרים, וזה עצמו האיבעיא, ופושטת הגמ' שאסור במבוי – היינו שאסור אם באים לידי יחוד, ולכן הרחקנו אפילו במבוי שאיננו יודעים שנשמרים מאיסור יחוד. ומכאן שאם אין יחוד – יהיה מותר, והמבוי הוא סגור ולא מפולש, כך שניתן להגיע ממנו לאיסור יחוד.
נמצינו למדים לפי זה שכל שיש שם אחרים בקביעות בזמן הדירה דומיא דנכנסת בסוף בניה מועיל גם לעני' הדירה וכן נראה מדברי הר"ן [...] והמזקיקנו לכל זה הוא כח הסברא שאין סברא כלל לומר שאסור כל שאי אפשר לבא שם לידי ייחוד."
"אודות אדם שלאחר נתינת הגט נשארה האשה עם הבעל והרי הוא מסוכן וכמעט שאינו שולט באיבריו וכנטרפה דעתו. ורבים נכנסין ויוצאין לפניו לשמש אלא שלא העמידו עדים במתכוין בינו לבינה מה דינו."וכותב הרשב"א שמהני, ולא צריך ליחד עדים וסגי ביוצא ונכנס כל ואין יחוד ביניהם.
"ומיהו בתשובת הרשב"א סימן אלף רמ"ג על גט ש"מ שנתן בתנאי דאם מתי ונשארה האשה שם עם המגרש בבית כתב וז"ל ועוד דש"מ [=דשכיב מרע] דעלמ' אין חשש בפי' [צ"ל בכי – א.ה.] הא שאין צריכים עדי' מזומנים להיות עמם בזמן שתכנס היא אצלו אלא כל שיש עמם עבד או שפחה וכל שאין לבה גס בהם אין חוששין לה משום קדושין וכמו ששנינו שם במסכת [גיטין] פרק מי שאחזו וכל שזה נכנס וזה יוצא אין חשש בדבר הרי שלא הצריך הרב ז"ל להיות עדים מזומני' בדבר אלא הספיק לו בזה נכנס וזה יוצא ובעבד ושפחה ולא חשש ג"כ לשעה שבני אדם ישנים אעפ"י שנראה ודאי לכאורה שהאשה ג"כ היתה ישנה שם שאעפ"י שממה שכתב שאין צריך עדים מזומנים להיות עמם בזמן שתכנס אצלו נראה דלא מיירי בדרה עמו אלא בנכנסת לפרקים א"א לומר כן שהרי השאלה היתה בש"מ שגרש ונשארה האשה שם שנראה מן הסתם דהוי כסתם מעשים בכל יום בש"מ המגרש שהאשה נשארת שם ומשמרתו לילה ויום ומה שכותב הרב שאין צריך להיות עדים מזומני' בזמן שתכנס היא אצלו בתר אין צריך דאמר גריר שאין צריך להיות עדים מזומנים שאז לא תהיה שם אלא תכנס לפרקי' אלא כל זמן שנכנסים ויוצאי' שם סגי ולפי זה יכולה להשאר שם בקביעות וכן כל הני דלא תתיחד עמה אלא על פי עדים ואפילו עבד ואפילו שפחה לכאורה לאו בייחוד דלפי שעה בעלמא קאמר שיכולים להשמר ע"י עדים אלא בייחוד דדרך דירה מיירי כמו לנה עמו בפונדקי וכיוצא בזה ועלה קאמר דעל פי עדים ואפילו עבד ואפי' שפחה סגי אעפ"י שיש לדוחה לדחות כן אלא אם כן נאמ' דדוקא לענין חשש קדושין שאנו באים לחוש שמא בא עליה ונתקדש לו לא מחזקינן לה למקודש' כל שיש נכנסים ויוצאים וכן כל כיוצא בזה ואפי' לכתחלה יש לנו לסמוך על זה אבל בחשש אסו' שאנו באין לחוש שמא יבא עליה ויעבור על אסור אין לנו לסמוך אלא על עדים מזומנים לשמור תמיד מ"מ במגרש את אשתו נמי איכא חשש אסור דייחוד פנויה כמו שכתב רש"י אלא דלא חמיר כ"כ אלא דע"כ מישראל המגרש על תנאי בעלמ' שאין בחשש היחוד שבהם אלא חשש קדושין או אסור דפנויה לא מחמרינן בה כמו כהן המגרש שיש בייחוד שבהם חשש אסור לאו וראיה לדבר שבכהן המגרש אמרו לא תדור עמו במבוי ובישראל המגרש לא אסרו אא"כ נשאת אשתו לאחר והיא א"א או נשאת לאחר ונתגרשה דאסורה עליו באסור כרת או באסור לאו אבל במגרש אשתו ולא נשאת לאחר לא אסרו לדור עמו לא במבוי ולא בשכונה. איברא דהר"ן החמיר אף באשת ישראל שנתגרשה ולא נשאת לאחר והביא כן משם הרמב"ם ג"כ אלא שמ"מ לא החמיר בה לא באשת כהן ולא באשת ישראל שנשאת לאחר והיא תחתיו או נתגרשה לאסור בה מבוי או שכונה ולא אסר בה אלא חצר וגם הקל בה קולא דשבויה לר' זכריא בן הקצב דנכנסת בסוף בניה ויוצאת בראש בניה.הרי לן שהוכיח מהרשב"א שניתן לשהות ע"י שומרים בגרושה פנויה וסגי ביוצא ונכנס, ואם כן הדבר, הרי שחדר מדרגות של היום המשמש לכניסה מרובה של הדיירים הוא עצמו מפריע ליחוד, ובכה"ג אין איסור אף במכרת רמיזותיו. וכך יהיה אף לדעת מרן השו"ע.
"וכיון שכן בנדון שבאה עליו השאלה שהתחתית והעלית משתמשים ע"י פתח אחד ה"ל כניסת אותה הפתח כחצר ואסורים לדור שם לא מפני שרואה אותה ואינה יכולה להתעלם ממנו שנזכר בשאלה שאין לנו לחוש לזה אלא מפני שאסורי' לדור במקום שאי' [=שאיפשר] לבא עליה בנקלה כיון שהיא מכרת ברמיזותיו וקריצותיו."יעויין בתשובת ידי דוד (סימן קא) שכותב שאף דעת הראנ"ח בסימן ו וסימן צא כפי הבנת הח"מ, שיש להקל ע"י שומרים בחצר אחת אף לדעת הרמב"ם.
"וצריך עיון לכוין שמועות הללו דמהכא משמע דבחצר אחת וכ"ש בבית א' אסור לדור ולהתייחד ואפילו במקום רואין, ואילו בההיא דלא תתייחד עמו שלא בעדים משמע דע"י רואים מותר. וצריך לחלק באחד משני חלוקים, אם שנאמר דההיא דלא תדור בדירת קבע מיירי, וההיא דלא תתייחד אלא בעדים ביחוד עדים וביחוד עראי, אלא שמדברי הרשב"א ז"ל בההיא דש"מ נראה דאפילו בדירה בבית ובקבע שרי, או שנחלק בענין אחר ונאמר דההיא דלא תדור דהוי איסור כהונה או איסור אשת איש או שנתגרשה מהאחר שנישאת דוקא בהני מחמירינן, אבל ההיא דלא תתייחד סתמא בא"א מיירי ואין בה אלא חשש קדושין או איסור פנויה, אלא דמהר"ם בההיא דרואה דם נראה שמתיר דירה בבית ע"י רואין ואפילו באיסור דאורייתא, והדברים צריכין עיון לכוין השמועות ולחפש בדברי הפוסקים."ומכאן הקשה הידי דוד על הראנ"ח, שלכאורה סותר מש"כ בסימן צו, וכפי קושייתנו, וכותב ליישב כך:
"אמור מעתה מ"ש הראנ"ח סי' צו דאסור לדור יחד בחצר א' הנז' ע"כ לומר דמיירי שם דליכא אחרים בהדייהו דהנה מש"כ שם דבדירה הא' הוא אחרים דרים בשכירות מ"מ למטה בדירה שהייתה היא עומדת לא היו אחרים עמה ע"כ חשש הרב ז"ל שיבואו לידי יחוד ואפשר ג"כ שיבואו לידי עבירה אך בנ"ד דהן רבים עתה הדרים יחד בין למעלה ובין למטה גם הרב יודה בזה כנ"ל."וברוך שכיוונו.
"ובשעת הדחק מן החצרות ומן הבתים יש להקל ולסמוך על דברי הר"ן כיון דאיכא אחרים בחצר יכולה לדור עמו בחצר. ועיין הראנ"ח ס"ס צ"א ובנימין זאב סימן ק"ד יע"ש."וכן ראיתי שהביא הגט מקושר (נבון) (עמ' יד), וז"ל:
"ולענין הלכה באתרא דקבילו עלייהו הוראות מרן או הר"ם ז"ל יש להחמיר ולאסור אפילו בשעת הדחק, אכן בשאר מקומות, יש להקל בשעת הדחק ולסמוך על סברת הר"ן להתיר בחצר כשנזהרים, וכמ"ש בגט פשוט והיא סברא אמצעית, דלהרמב"ם ומרן אסור אף בנזהרין, ולהריטב"א מותר אף בלא נזהרים, ואמצעי שלם הוא סברת הר"ן וכו'."נעיר שדעת הגר"י נבון היא שלא עבדינן ס"ס כנגד השו"ע, ועל כן נקט להקל רק במקום שלא נוהגים כדעת מר"ן השו"ע. אולם בעניין זה יש רבים החולקים על דבריו, יעויין במחזיק ברכה להרב חיד"א (יו"ד סימן נב ס"ק ה) שכתב שאפשר להסתמך על ס"ס להקל אפילו כששני הספיקות נגד מרן השו"ע, וכן כתב בשו"ת רבי אליעזר די טולידו (ח"ב יו"ד סי' י) וכן העלה בשו"ת פני יצחק (אבועלפיא) (ח"א סי' ט) ובשו"ת שער אשר קובו (חלק או"ח סי' י), ובשו"ת רב פעלים ח"ב (חלק יו"ד סי' ז) ועוד. וכן יעויין מש"כ הראש"ל הגר"ע יוסף זצ"ל בשו"ת יחוה דעת (חלק ז סימן קסו, קעא, רח אות נג-נה).
"אני קומה 2 עם מרפסת לחזית, [פלונית] קומה 10 עם מרפסת לגב הבנין. ישנן שתי כניסות נפרדות מהחניה."הרי שמעבר לזה שהבניין גדול ממדים (ויש בו קומות רבות וד' דירות בכל קומה) אף ניתן לומר שישנם ב' כניסות, שכן כידוע כיום הכניסה היא בעיקר מהחניה כאשר יש רכב, ומהתמונות נראה שחזית הבניין נועדה בעיקר לאורחים מאחר ואין חניה מהחזית אלא רק בתחתית הבניין.