ב"ה
בית הדין האזורי פתח תקוה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב דוד גרוזמן |
דיין |
תיק מספר: | 1273524/5 | |
תאריך: |
ט"ז בתמוז התשפ"ד
22/07/2024 | |||
תובע |
פלוני
בא כוח התובע עו"ד אברהם יצחק וייס | |||
נתבעת |
פלונית
בא כוח הנתבעת טו"ר דבורה בריסק | |||
הנדון: | חובת הבעל לשלם את החובות שנטלו בני הזוג - הכללים והתנאים; הלוואה שנטלו בני הזוג יחד בשעה שהבעל חייב במזונות האישה | |||
נושא הדיון: | חובת הבעל לשלם את החובות שנטלו בני הזוג - הכללים והתנאים; |
בית הדין דוחה את תביעת התובע לחלוקת החובות בחלקים שווים בינו לבין האישה.
בהחלטה נפרדת יינתנו נימוקים לנושא של על מי מוטלים החובות המשותפים לבעל ולאישה על ידי אחד מחברי ההרכב.
סעיף 4 - זכויות פנסיוניות ע"ש בני הזוג
סעיף 5 - קצבאות נכות שמקבלת האישה שנכנסו לחשבון המשותף בבנק הדואר לאחר הפירוד – הבעל משלם לאשה 33,577.3 ש"ח.
סעיף 6 - סכומים ששילמה האישה לחשבון משותף בבנק הדואר לאחר הפירוד – הבעל משלם לאשה 57,173.9 ש"ח.
סעיף 7 - סכומים שהתקבלו עבור שכירות דירה בבני ברק בקיזוז משכנתא – הבעל משלם לאשה 11,268.3 ש"ח.
סעיף 8 - סכומי משכנתא ששולמו לאחר שהופסקו תקבולים מהשכרת הדירה בבני ברק – האישה משלמת לבעל 12,033.2 ש"ח.
סעיף 9 - איזון חשבונות בנק משותפים / על שם הבעל – הבעל משלם לאשה 7,965.3 ש"ח.
סעיף 10 - הלוואות ע"ש הבעל – האישה משלמת לבעל 54,237.8 ש"ח.
סעיף 11 - התחייבות בכרטיס אשראי 'לאומי קארד' ע"ש הבעל – האישה משלמת לבעל 9,618.5 ש"ח.
חיובי הבעל לאישה: 94,054.2 ש"ח.
חיובי האישה לבעל: 75,889.5 ש"ח.
סה"כ הבעל משלם לאישה: 18,164.7 ש"ח.
א. ההלוואה שנטלו בני הזוג יחדיו בסך 100,000 ש"ח האם אף על האישה לשאת במחציתה.
ב. החובות שבחשבונות המשותפים ובכרטיסי האשראי שנועדו לכלכלת הבית, האם אף על האישה לשאת במחציתם.
ג. האם האב חייב לזון את ילדיו שמתחת לגיל 6 אף שמתקבלים עבורם מהביטוח הלאומי קצבת התלויים, שלהם זכאית האם, ובשל כך עליו להשיב לאם את הסכום הנ"ל.
ד. כשהביטוח הלאומי מעביר לאב את דמי התלויים משום שהוא המשמורן, אך אף האם נושאת בנטל הגידול של הילדים, האם עליו לחלוק עם האם בדמי התלויים.
ט. הפרדת קצבת הנכות, לתלויים ולאישה
ב"כ האישה טענה שבשנה האחרונה ביטוח לאומי הפריד את קצבת הנכות, ומעביר ישירות לאב את קצבת התלויים, ומבקשת שביטוח לאומי יעביר את קצבת התלויים לאם, מהנימוקים המופעים בבקשה.
ביה"ד מבהיר: הפרדת קצבת בט"ל נעשתה לאחר גירושי הצדדים ובלא מעורבות ביה"ד, ומשכך הנושא אינו מונח להכרעת ביה"ד.
ויש ללמוד מזה למעשה דאם האישה או הבנים עד שש מקבלים מאיזה מקום הקצבה חודשית עבור מזונות אין זה פוטר את הבעל או האב מלזונם דההקצבה החודשית נחשבת כיש להם נכסים שעדיין חייב לזונם אבל אם למשל האישה או הילד סודרו במוסד ושם הם מקבלים מזונות ממש אין לחייב את הבעל או את האב מזונותיהם דהא סו"ס יש להם.
"(ג) היו לנכה תלויים שהם תושבי ישראל, תשולם לו בעדם, בנוסף לקצבה חודשית מלאה, תוספת תלויים כדלהלן:
(2) בעד כל אחד משני ילדיו הראשונים – 10% מהסכום הבסיסי; לעניין זה, "ילד" – כהגדרתו בסעיף 238."
א. אם ההלוואה ניתנה לאישה לצרכיה ולמזונותיה הבסיסיים או לפי דרישתה ללא כל זיקה לחיובי הבעל אליה כגון חיוב מזונות או שאר חיובים.
ב. רק לאחר בירור זה, יש לדון אם ההלוואה נזקפת לחובתו של הבעל או של האישה והבעל חייב לה.
ג. ולאחר מכן יש לבחון אם המלווה סמך על יכולת ההחזר של האישה ובגינה הסכים להלוות לה או על יכולת ההחזר של הבעל כאמור לעיל.
ד. ולאחר מכן יש לדון אם התביעה היא של המלווה כנגד האישה או אודות עצם החיוב של האישה בבירור כנגד בעלה.
תניא כיצד אמרו ממאנת אין לה מזונות, אי אתה יכול לומר ביושבת תחת בעלה שבעלה חייב במזונותיה, אלא בשהלך בעלה למדינת הים ולוותה ואכלה ומיאנה, טעמא דמיאנה, הא לא מיאנה יהבינן לה.
ש"מ דהא דאמר חנן הניח מעותיו על קרן הצבי, הני מילי פירנס, אבל לוותה ואכלה מוציאין ממנו.
ועל אבי הבחורה שהלוה לה לצורך בגדים, אם קנתה בגדי' שדרך משפחתו [ומשפחתה] בכך, ונמצא שמן הדין חייב, והיא לותה בפירוש ע"מ לפרוע או אפי' בסתם שאז היא חייבת לפרוע, חייב הבעל מדר' נתן, דלא שייך התם למימר הניח מעותיו על קרן הצבי.
כתב הרשב"א ז"ל בפרק אין בין המודר, דכי אמר חנן אבד את מעותיו, דוקא במפרש שמחמת מזונות שחייב לבעל הוא נותן לה, דבכה"ג הוה ליה כפורע חובו של חבירו שהוא פטור לחנן כדאיתא בגמרא משום דמבריח ארי בעלמא הוא, אבל פרנס סתם חוזר וגובה, לפי שכל המפרנס סתם אינו מפרנס בתורת מתנה אלא בתורת הלוואה, והיא לה כלותה ואכלה וכו', וכיון שכן המפרנס אשת חבירו סתם חוזר וגובה ממנו.
אלו דבריו ז"ל, ולא נראו לי, דנהי שהמהנה את חבירו סתם לאו לשם מתנה קא מכוין, אפילו הכי המפרנס אשת חבירו סתם לחנן הניח מעותיו על קרן הצבי, משום דנהי דלא בתורת מנה קא עביד, מיהו סתמא אדעתא דבעל נחת ולא אדעתא דידה, שכבר הוא יודע שאין לאישה זו נכסים שיהא נפרע מהם אלא מבעל, ולא מסיק אדעתיה נמי שתתחייב היא בהן כדי שתוכל לגבות מבעלה ולהגבותו, דלאו כולהו אינשי יודע שאין לאישה זו נכסים שיהא נפרע מהם אלא מבעלה, ולא מסיק אדעתיה נמי שתתחייב היא בהן כדי שתוכל לגבות מבעלה ולהגבותו, דלאו כולהו אינשי דינא גמירי, אלא סתמא אדעתא דבעל נחית, ומשום הכי, נהי דבתורת מתנה קא עביד כדמוכח הנך ראיות דאייתי הרשב"א ז"ל, אפילו הכי לחנן הניח מעותיו על קרן הצבי, דמסתמא אדעתא דבעל קא עביד, וסתמא דלישנא דמתניתין הכי משמע.
הלכך נראה דאם לוותה בעדים אף בלא פסק דין חייב לפרוע, ומוציאין מן הבעל מה שהלווה לה בדרבי נתן.
ואם אמר כשבא צאי מעשה ידיך במזונותיך רשאי ולא יפרע מה שלוותה, ואף על פי שאינה מספקת לכל צרכיה ממעשה ידיה, כיון שמספקת לדברים גדולים, הייתה דוחקת ומצמצת עצמה קודם שתתבייש לבא לפני בית דין על עסקי מזונותיה, אבל בית דין אין פותחין לו בטענה זו, אלא אומרים לו צא ופרע מה שלותה, ואם מעצמו יטעון רשאי וכו'.
הלכך נראה דאם לוותה בעדים אף בלא פסק דין חייב לפרוע, ומוציאן מן הבעל מה שהלוה לה מדרבי נתן.
בטור כתב אם לותה בעדים, משמע אבל שלא בעדים יכול הבעל לומר איני מאמין שלותה, וכ"כ הרא"ש אם לותה בעדים, וכ"כ במרדכי, ועב"י שכתב בשם בעל התרומות אע"פ שלא אמרה בפני עדים בפירוש אני לוה לצורך מזונות, וגם המלוה לא אמר למזונותיה אני מלוה לה, כיון דבשעת תביעה הודאתה היא דלמזונותיה לותה והוא מודה דלא הניח לה מזונות, ה"ז נפרע ממנו, דהא לא תנן אלא לותה ואכלה, כלומר ולא תנן לותה לצורך מזונותוהסברא שהיא נאמנת ואינה צריכה להביא ראיה לצורך מזונותיה שלוותה, אפשר והיא על פי שו"ת הריטב"א (סימן ל"ו) שהבעל מחויב במזונות האישה בתורת ודאי, ולכן עליו נטל הראיה לומר שלא לוותה מעות אלו לצורך מזונותיה, והוי כ"איני יודע אם פרעתיך".
והיכא שלוו איש ואשתו מאחד יש לאישה לפרוע מכתובתה מחצית החוב דהוא החצי, ולא תוכל לטעון שלא נכנסה דרך חיוב אלא מדין ודברים סלקה עצמה מן הנכסים, שאף לפרעון נכנסה, ולענין המחצה היא כאישה שלותה בפני עצמה, ואם פרע הבעל כל הממון או היתומים וכתב להם ב"ח התקבלתי, הרי הם חוזרין וגובין מחצה שלה כדין ערב או קבלן שפרעו. ואם הבעל קיים והיא טוענת אתה לקחת כל הממון אינה נאמנת. ואם יש מיגו בפרעון נאמנת. סוף דבר הרי הם בטענות הללו כשאר שני לווין שלוו.והוסיף הרמ"א:
ודין זה כך פסק אותו הרב אלפסי ז"ל בתשובתו וזה טופסה, יורנו רבינו, ראובן נשא אישה וכתב עליו נדוניא דהנעלת ליה לאה לראובן כך וכך זהובים מוחזקים על חצר ראובן בתורת משכונה, ולאחר כן לוה ראובן משמעון בשטר, ולאחר כן משכנו ראובן ולאה אותה חצר שנכתבה עליה הנדוניא ליהודה, ונפטר ראובן והניח קרקעות, והיה מן הדין שתגבה לאה תחלה מן הקרקעות משום שכתובתה קודמת, וכשבקשו השמאים לשום אותה חצר על לאה ולהפחית ממנה דמי המשכונה שיש עליה ליהודה ויתנו השאר ללאה, אמר שמעון אינו מן הדין כן, אלא ישומו השמאין כל החצר של לאה והיא תתן ליהודה דמי משכונה משלה משום שהיא משכנה החצר [עם בעלה] ליהודה, יורנו רבינו היאך הדין.
תשובה, עמדנו על שאלה הזו וראינו שהדין עם שמעון שישומו כל החצר על לאה והיא תפרע משלה דמי המשכונה, משום שלאה קודמת בשיעבוד, ואין לשמעון בנכסי ראובן כלום עד שתגבה לאה כל מה שיש לה, [ושטר המשכונה הוא חוב עליה ועל בעלה, ושטר שמעון קודם לשטר יהודה, הילכך לאחר שתטול לאה כל מה שיש לה] רואין אם נשתייר מנכסי ראובן כלום, גובה מהן שמעון כל מה שיש לו, ואם נשתייר אחר שיגבה שמעון, גובה ממנו יהודה חצי דמי המשכונה וגובה חצי הנשאר מלאה משום שנשתתפה בה עם ראובן, על פי מה שאמרו בתלמוד א"י זאת אומרת שותפין אחראין זה על זה, כלומר מי שנמצא מן השותפין גובין ממנו הכל, ואם לא נשתייר מן הנכסים לאחר גביית לאה כלום, גובה יהודה מלאה חלק בעלה כמו שאמרו ואין לשמעון כלום ואין לו לחזור על יהודה ולגבות ממנו, לפי שיהודה לא גבה מנכסי ראובן כלום אלא מנכסי לאה, ע"כ.
וכך פסק השו"ע בחו"מ סימן ע"ז סעיף י':
איש ואשתו שלוו מאחד היא חייבת לפרוע החצי מכתובתה, ואם הבעל או יורשיו פרעו כל החוב, חוזרים ונפרעים ממנה החצי, ואם הבעל קיים והיא טוענת אתה לקחת את המעות אלא שאני נכנסתי עמך בשטר אינה נאמנת אלא במיגו דפרעתיך.
(כה) חוזרים ונפרעים ממנה החצי. עיין בעיר שושן [סעיף י"א] שכתב דנ"ל דהיינו דווקא במקום שנושאות ונותנות הנשים בממון בפני עצמן, אבל היכא שאין הנשים נושאות ונותנות בפני עצמן, נהי דהמלוה דסמך דעתו עליה מצי לגבות ממנה החצי, מ"מ מילתא דמסתברא הוא שאין הבעל ויורשיו נפרעים ממנה, אלא נאמנת לומר שכל הממון לקח הבעל לידו, והיא נכנסה בערב קבלן עם בעלה כדי שיוכל להחיותו.ולפי דבריו אלו נראה, דכיון שכל נכסי האישה לבעלה, ואין דרך הנשים לומר "איני ניזונת ואיני עושה", לעולם היא נחשבת כנושאת ונותנת בשל בעלה, ונמצא שהבעל הוא המחויב לכאורה בפירעון חוב זה, ומאמינים לאישה בטענתה - שלא נטלה מן המעות אלא לצורך מזונותיה וצרכי הבית שהן כולם בכלל צרכי בעלה.
נראה דדוקא כשחתמה עצמה בשטר נעשה עליה ג"כ חוב, אבל אישה שהקיפה סחורה, אפילו היא נושאת ונותנת, מ"מ נראה כיון שידוע לכל שיש לה בעל, וכל מה שנו"נ הוא הכל של בעל, וכל הריוח והפסד חל על בעלה והיא לית לה משלה כלום, הוי כהודיה שהיא שליח, שהדין הוא רק עם המשלח וכו', אם לא שחתמה עצמה בשטר, דאז הוי כפירש המלוה שדעתו עליה, ומכ"ש אם פירש בהדיא שאין סמיכת דעתו רק עליה, שאז חייבת גם היא לשלם כשאין לו לבעל.ואם כן לפי דבריו, הצטמצמה מחלוקת בעל התרומות (המחבר) והלבוש לכך שרק כשחתמה על ההלוואה סובר המחבר ובעל התרומות שהיא מחויבת במחצית ההלוואה, אך לא כשלא ברור שאכן התחייבה ודעתו של המלווה היה עליה.
אם לא שחתמה עצמה בשטר, דאז הוי כפירש המלוה שדעתו עליה, ומכ"ש אם פירש בהדיא שאין סמיכת דעתו רק עליה שאז חייבת גם היא לשלם כשאין לו לבעל.עולה מן האמור, שכאשר המלווה במפורש מלווה על סמך האישה כלווה ועל סמך יכולותיה – בוודאי שהיא חייבת בכך בצורה ישירה לפרוע את ההלוואה למלווה.
אבל אין בעלה חייב לשלם בשבילה אע"פ שנושאת ונותנת תוך הבית ודלא כיש חולקין בזה.ועל כן כתב הש"ך בס"ק ט' וז"ל:
וז"ל במרדכי פרק החובל, פסק ראב"ן כיון שהנשים רגילות לישא וליתן בזמן הזה הרי היא כאלו הבעלים מינו אותן שלוחים, ואם יש עדים חייבים הבעלים לשלם מפני תקנת השוק שישאו ויתנו עמהן.הרי שכל אישה שמתחייבת עבור הוצאות הבית ושימושי הבית הנהוגים שאף הבעלים נהנים מכך – הכריע הש"ך - שהבעל מחויב במלוא ההוצאה, הן משום שזהו הדרך והן משום שהן נחשבות לשליחי הבעל להתחייב ולהשיג את הדרוש למחייתם לצורכם ולכל שימושיהם, דברים שהבעל עצמו מחויב בכך, ואם האישה התחייבה בכך - על כורחך שהיה זה על פי דעתו של הבעל ובשליחותו, ועל כן הוא חייב במלוא ההוצאה והחוב.
אבל באישה הנושאת ונותנת בתוך הבית לא מסתבר כלל שהיא תיקח מאחרים ממון והבעל יודע מזה ויאכלו ביחד שניהם הממון ולא ישלמו כלום, וכן בדבר שדרך הנשים ליקח כגון דבר מועט וכה"ג לצרכי הבית, פשיטא דדין סתם נשים כאישה הנושאת בתוך הבית וכו',
אבל אם נושאת ונותנת והבעל שותק ולא מיחה, פשיטא דאמרינן דמסתמא הסכים למעשיה ונהנה מן הממון וחייב לשלם כיון דהיא נושאת בתוך הבית,
על כן נראה עיקר כמו שפסק המהרש"ל פרק החובל סימן כט דהבעל חייב לשלם עבורה כפי מה שהיא נושאת ונותנת בתוך הבית, ועכשיו כל הנשים בהך מועט מחוייבים הבעלים לשלם עבורם אם היא חייבת בדין משום תקנת השוק, והכל לפי ראות עיני הדיין, כי לפעמים נמצאו נשים אשת חיל שמחיות בעליהן וכל ממון בעל בידה, פשיטא שאפילו דבר גדול מוכרח הבעל לשלם הכל כפי הענין ומנהג המקום וחכמת עיני הדיין עכ"ל, וכ"כ בתשובת ר"מ אלשיך סימן י"ט דאם רגילות בסך גדול גם במרובה יהיו מעשיהן קיימין אלא שכתב שם כן לראב"ן וכו'.
(לב) כיש חולקין בזה. ר"ל בנושאת ונותנת דכיון דשוויה שליח וגם מפני תקנת השוק ואמרי' בב"מ ק"ד א' וכן כל קרבן כו' אלמא פורע חובותיה.כלומר, לדעת אותם שיטות וכפי שמכריע הש"ך, בהתקיימו התנאים הבאים: נו"נ בתוך הבית, נעשתה שליח להתחייב על ידי הבעל, וכך הנוהג בין בני הזוג וכפי שתקנת השוק קובעת - בוודאי החוב על הבעל ולא על האישה, ואין זה שונה לדעת הגר"א מחיוב קרבן שחייב הבעל לפרוע עבור האישה.
ואם היא אישה שנושאת ונותנת תוך הבית חייב הבעל לשלם עבורה, ואפילו אין עדים רק שמודה או שאין רצונה לישבע, דניכרים הדברים שעשתה ברשותו או שהמעות או החפצים נכנסו לרשותו, והכל לפי העניין ותלוי בראיית עיני הדיינים, דאל"כ כל אחד יטול ממון חבירו ע"י אשתו ויפטור, וכן המנהג לגבות מהבעל כל מה שלוה אשתו ואפילו אינה נושאת ונותנת אם רק לותה על הוצאת ביתה משלם, ואם היא נושאת ונותנת, אם לקחה סחורה בהקפה או לותה מעות חייב הבעל לשלם בלי פקפוק, ודווקא בדבר שיש לבעל הנאה, כגון שלקחה סחורה בהקפה או לותה מעות, אפילו נאבדו המעות והסחורה חייב לשלם, אבל אם פשעה בפקדון או הזיקה בידים פטור מלשלם, וכן אם נתוודע שלותה בהסתר מבעלה או לקחה סחורה בהקפה בסתר פטור מלשלם, וכ"ש אם הבעל מיחה או שפירסם בעיר שלא להלות לה שום דבר ולא להקיף לה, דאינו חייב לשלם בכל מה שלקחה או לותה בשום דבר, כללו של דבר, דברים אלו תלויים בראיית עיני ב"ד, כגון אם ידוע שהבעל נותן לה רשות להקיף או ללוות על סך מועט ולא על סך מרובה, אם לוותה סך מרובה א"צ לשלם, דמי שהלווה לה או הקיף לה סך מרובה אפסיד אנפשיה, וכן כל כיוצא בזה, ולדברים אלו שנתבאר הסכימו רוב גדולי אחרונים.ודבריו אלו כפי האמור בנתיבות המשפט בחידושים סימן צ"ו ס"ק י"א וז"ל:
והש"ך מסיק דהעיקר כיש אומרים אלו, וכן עמא דבר באישה הנושאת ונותנת דהבעל חייב ואפילו ליכא עדים רק שמודה וכו', והכל לפי ענין נו"נ וכו', ודוקא בדבר שיש לבעל הנאה, כגון שלותה או הקיפה סחורה וכו'.הרי שהאחרונים פסקו כדעת הש"ך שהחוב במקרה זה מוחלט על הבעל ולא על האישה.
חייבת לפרוע, היינו במת בעלה או נתגרשה או יש לה ממון בלאו הכי, אבל אין הבעל חוב צריך להמתין בחיי הבעל על גביית כתובתה, רק הבעל צריך לשלם הכל, עיין ביאורים, דדוקא שחתמה עצמה בשטר או שפירש המלוה שסומך דעתו עליה, דאז חייבת לשלם כשאין להבעל, אבל בסתם, אפילו אישה הנו"נ שהקיפה סחורה, אין המלוה או המקיף סחורה יכול לתבוע להאישה אפילו באין לו להבעל לשלם.אם כן צריך לומר, שרק כשאין לבעל, או במקרה ונתגרשה, או במקרה והבעל מת, או במקרה ויש להאישה אף ללא הבעל - יכול המלווה לתבוע מהאישה, הא לאו הכי, בוודאי כל חוב שיש לאישה, הרי הוא מונח לפתחו של הבעל ועליו לסלק את החוב.
(ח) איש ואשתו שלוו מאחד. והוא הדין אם לוותה אישה לצורך פרנסת הבית, הרשד"ם חלק חו"מ סימן כ"ד הובא בכנסת הגדולה (הגב"י אות כ"ו). עוד שם בשם הרשד"ם חלק אה"ע סימן (קפ"ג) [קפ"ד] שכתב אלמלא דמסתפינא דנראה דבר חדש וזר קצת, הייתי אומר דשכירות הבית ששכרו הבעל ואשתו יש לו דין איש ואישה שלוו עכ"ל.שאיש ואישה ששכרו ביחד בית, שהחובה של שניהם לפרוע, הינם ביחס למשכיר שרשאי לתבוע מהאישה כמו מהבעל, אולם אין בכך כל הוראה כי הבעל פטור מחיוביה של האישה, וז"ל המהרשד"ם (אבן העזר סימן קפ"ד):
אלמלא דמסתפינא דנר' דבר חדש וזר קצת הייתי או' שכפי הדין האישה חייבת בשכיר' הבית מנכסי' המוחזקין לה בידה ורשותה, והטעם שהרי כתב הטור ס"ס ע"ז וז"ל איש ואשתו שלוו מא' היא חייב לפרוע החצי מכתובתה כו' עד סוף דבר הרי הם בטענות הללו כשאר לווין שלוו ביחד, והביא הב"י נר"ו שהם דברי בע"ה בשער מ"ד, וכתב שכן השיב הרי"ף ע"כ א"כ מה היה חתימה לו' שכיון שהאישה היא עיקרית בדירת הבית שהיא והוא שניהם יחד לוקחים הבית ועל ב' לפורעה, ואף על גב שכפי האמת הוא חייב לתת לה מדור לפי כבודה, והוא מתנאי ב"ד, היינו כשהבית שלו, אבל כשהולכים לדור בבית אחרים, אם הבעל חייב לה המשכיר אינו חייב לה, ודעת המשכיר לגבות השכירות מב' כמי שלווה לאיש ואשתו, דמה לי הלואת מעות בעין ומה לי דמי השכירות, ואם שאפשר לומר דשאני התם דהיא משתעבדת בפי' מש"כ בשכי' הבית, מ"מ איכא למימר דגם בשכירות הבית הו"ל כאלו היא משתעבדת עצמה.כלומר, ברור שהבעל חייב לה את המדור, אך ביחס למשכיר הוא רשאי לפנות לאישה כי היא התחייבה לפרוע לו, אך אין בכך כל הוראה כי החוב לא שייך לבעל.
נו"נ בבית ובפרט עתה הנשים נו"נ מסתמא. חייב הבעל לשלם מה שמשתרשי לי' ע"י חיובה לאחרים אם דרכה ליקח סחורות לסרסרות או בתנאי שאם תמכור תרויח העודף מסך מסוים. ואם לא תמכור תחזיר ונאבדה בידה הסחורה או נגנבה י"ל שכיון שע"י שעוסקות כן תמיד ועל ידי רווח ביתא על יותר משווי מטלטל שנגנב. אם יקבל הוא הריוח ולא ישלם הנגנב יש חשש שימנעו על ידי זה מליתן בידה סחורה למו"מ כנ"ל או לסרסרות. על ידי זה י"ל דהו"ל כהלוואה שמשתרשי לי' שמשלם עבורה. גם דשם גוף הממון בידו להנאתו ובהנ"ל גוף מטלטל שמשלשים עבורה לא הי' נשאר בידו להנאתו, מ"מ כיון שכ"ה סדר עסקים, י"ל שמשלם גם בסרסרות ע"י מה שמוסרים המטלטלים בידה מוכרת יותר ורוח ביתא על ידי זה י"ל שמשלם עבורה. ואולי בחיבת באונסים בהולכה הסחורה למכור כנ"ל. או בקבלה בידה מעות מותרים לסחורה והי' בידה להוציא בסחורתה, מכל מקום קיל ממלוה, שההלוואה משתרשי לבעלה תיכף והמעות ניתנו להוצאה ודאי.כלומר בוודאות, כאשר התחייבות האישה משליכה על חבותו של הבעל, בוודאי שהאחריות עליו והרי היא כשליחה שלו לחוב, וכל הכסף אף אם היה בידה בוודאות, הרי זה לצורך הבית, וההתחייבות של האישה כהתחייבותו ועליו לפרוע זאת.
א. ברור כי האישה לא הייתה שותפה עצמאית מתוך הבנה כי החוב משתייך אליה, זאת משום ש:ב. האישה במשך חייהם לא הייתה שותפה מלאה להתנהלות הכלכלית. זאת עולה מהעובדות הבאות:
1. אין ספק כי הבעל ביקש מהאישה לבוא עמו ליטול הלוואה מהבנק לצורך מחזור כל חובותיהם מהעבר.
2. האישה עשתה זאת על פי בקשת הבעל.
1. לא הייתה לה גישה לחוזה השכירות של דירתם שהושכרה במשך שנים.ג. משכורתה שנכנסה לחשבון הבנק לא מילאה את צרכיה הנהוגים.
2. לא ידעה כמה הם דמי השכירות (העולה מהודעת ב"כ הבעל מיום 8.2.22 המצוי בתיק הסדרי שהות).
3. זאת עולה מהעובדה כי אין לה כרטיסי אשראי (הודעת ב"כ האישה מיום 22.2.22 ומסיכום רו"ח בדו"ח שהגיש לבית הדין מיום 20.3.23).
4. זאת עולה מהעובדה כי אף מפתח של הדירה שלהם לא היה לה (עיין בבקשה של ב"כ הבעל מיום 10.10.21).
5. לא הייתה לה גישה (אף שמחוסר יוזמה שלה) לחשבון הבנק של הצדדים, זאת עולה מטענתה, כי אין לה כל מסמכי הבנק, והבעל בתגובתו טוען שהיא רשאית לפנות לבנק שהרי זהו חשבון משותף. כלומר אין חולק שאכן האישה לא ידעה מתוכן הנעשה בחשבון הבנק.
סעיף 4 - זכויות פנסיוניות ע"ש בני הזוגכלומר, עיקר הנושא הוא סכומי ההלוואות על שם הבעל, שעל האישה להשיב לבעל בסך של 54,237.8 ש"ח (חלקה של האישה בחוב) והתחייבות הבעל בכרטיס אשראי בסך של 9,618.5 (חלקה של האישה להשיב לבעל).
סעיף 5 - קצבאות נכות שמקבלת האישה שנכנסו לחשבון המשותף בבנק הדואר לאחר הפירוד – הבעל משלם לאשה 33,577.3 ש"ח.
סעיף 6 - סכומים ששילמה האישה לחשבון משותף בבנק הדואר לאחר הפירוד – הבעל משלם לאשה 57,173.9 ש"ח.
סעיף 7 - סכומים שהתקבלו עבור שכירות דירה בבני ברק בקיזוז משכנתא – הבעל משלם לאשה 11,268.3 ש"ח.
סעיף 8 - סכומי משכנתא ששולמו לאחר שהופסקו תקבולים מהשכרת הדירה בבני ברק – האישה משלמת לבעל 12,033.2 ש"ח.
סעיף 9 - איזון חשבונות בנק משותפים / על שם הבעל – הבעל משלם לאשה 7,965.3 ש"ח.
סעיף 10 - הלוואות ע"ש הבעל – האישה משלמת לבעל 54,237.8 ש"ח.
סעיף 11 - התחייבות בכרטיס אשראי 'לאומי קארד' ע"ש הבעל – האישה משלמת לבעל 9,618.5 ש"ח.
חיובי הבעל לאישה: 94,054.2 ש"ח.
חיובי האישה לבעל: 75,889.5 ש"ח.
סה"כ הבעל משלם לאישה: 18,164.7 ש"ח.