ב"ה
בית הדין האזורי ירושלים
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יצחק אושינסקי הרב מאיר קאהן הרב יעקב מ' שטיינהויז |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 1307282/4 | |
תאריך: |
כ"ב בכסלו התשפ"ד
05/12/2023 | |||
תובע |
פלוני
בא כוח התובע עו"ד דוד חרש | |||
נתבעת |
פלונית
| |||
הנדון: | היתר מאה רבנים לבעל שאשתו ברחה ונעלמה כמה שנים | |||
נושא הדיון: | היתר מאה רבנים לבעל שאשתו ברחה ונעלמה כמה שנים |
כיום, טוען הבעל: אנו פרודים כבר יותר מ 3 שנים, הייתה תקופה שחיינו יחד חודשיים, ולפני כן עוד שנתיים היינו פרודים. לפני 3 שנים פלוס ראיתי פעם אחרונה את אשתי. הבת שלי נמצאת אצל האם, מסתבר. אין לנו שום מידע. המשטרה לא הצליחה למצוא את האם או את הבת. הרווחה פנתה למשטרה, גם אני הייתי בתוך זה. ניסינו שלום בית מכל מיני כוונים, לא נראה ששייך. היא שבויה במקום מסוים. בטלפון גם לא דברנו בשנים אחרונות. בחנוכה תשפ"א דיברנו בפעם האחרונה. אני מבקש היתר נישואין להתחתן עם אישה אחרת.ונזכיר אף האמור בהחלטת בית הדין מיום 14.11.23 לאור בקשת הבעל למתן החלטה:
מוסיף ב"כ הבעל: כבר 3.5 שנים הם פרודים, ולפי כן עוד שנה וחצי פרודים חוץ מחודשיים, כך שכ-5 שנים הם לא יחד. במשך השנים הללו לא היה ניסיון אמיתי מצידה לומר מה היא רוצה לקיום הבית, היא פשוט נעלמה, למעט פעם בהרכב זה, שהיא שלחה איזה מכתב שנותר חסוי, ועוד פעם, שהיו עסקנים שניסו לעשות טיוטת הסכם, והיא נעלמה. זה היה לפני שנה או שנה וחצי. לא ידוע מה דעתה ממש. היא לא משתפת פעולה, עזבה את הבית ביום בהיר, נעשתה קיצונית בכת השאלים.
בית הדין מברר עם הבעל את סיבות הפירוד או הסכסוך, ומשיב הבעל: קשה להצביע על נקודה. יש לנו 4 ילדים, כל השלושה במשפחת אומנה אצל הדוד שלי מצד אשתי, אח של חמותי ואני פוגש אותם. אשתי לא מגיעה למשפחתה ולא בקשר אתם. בהתחלה היו במרכז קשר פגישות עם האמא, וזה הופסק. היא בקיצוניות. היא נהייתה קיצונית, זה גדל וגדל. גרנו בבית שמש, בבית שמש זה קרה לה. היא עזבה את הבית כי נכנסה לה אידיאולוגיה שצריך לחיות במאה שערים קרוב לבית המקדש, הוציאה את הילדים מהמוסדות בבית שמש ולא היה לי כוח להילחם. שכרנו דירה בירושלים וניסיתי לחיות עם זה, אולי יהיה שינוי, ואז חייתי תקופה קצרה, והיא הקצינה עוד ועוד, ויום אחד היא גזזה את השערות של הילדות, עשתה להם קרחת, וזה עשה לי קו אדום. לא היה עם מי לדבר, לא שייך לדבר אתה. היא נעלמה מהבית בזמני נידה כי שמעה משהו מחברה, משהו הזוי. בסוף היא עזבה ונעלמה. פעם היא הלכה לקבר שמעון הצדיק, ומאז לא חזרה.
מוסיף מנהל מחלקת עגונות בהנהלת בתי הדין, הרב אליהו מימון (טלפונית): האישה מסתתרת ובורחת, יותר בורחת מהרווחה, ולא הצלחנו למצוא אותה, הייתה לנו אשת קשר לקיים קשר אתה, דברנו על שלום בית והיה משא ומתן, הבעל ניסה ללכת לכך והסכים לכל מה שהיא רצתה, ואז חזרה בה, ואנו במצב תקוע, היא יודעת שיש דיון היום וכן על הבקשה של הבעל לשאת אישה שניה, דרך אשת הקשר, וצריך להתקדם. אני ממליץ להמשיך, ולתת לה אפשרות להגיב, ואם לא, להמשיך, האיש לא יכול להישאר כך בכלא. הרווחה והמשטרה מחפשים אותה. הצענו לה לעשות גט באופן דיסקרטי, וגם עם כך היא לא שיתפה פעולה. חוקר פרטי גם חיפש אותה, ולא מצא אותה. כבר שנה וחצי עד שנתיים שאנו מנסים לאתר אותה. יש קשר אתה דרך גורם שלישי, מישהו שאנו נותנים בו אמון. קיימתי עם האישה שיחה דרך מתווכת שאמרה לי מה שהאישה מגיבה, ואפילו שתי שיחות, ולא הצלחנו להתקדם.
הבעל מוסיף: היא מסתתרת בלי טלפונים, שהרשויות לא יזהו אותה.
עד כאן התנהלות הדיון שהתקיים היום.
ובכן, בקשת הבעל הנ"ל לשאת אישה נוספת על אשתו, תועבר לתגובת האישה בתוך 21 יום מהיום (ימי החירום במניין הימים בנסיבותיו הקשות של תיק זה).
לאור תגובתה, או בהעדרה במועד, בית הדין ישקול החלטתו בבקשת הבעל לשאת אישה נוספת על אשתו.
מבוקש כי אף הרב אליהו מימון ינסה ליצור קשר עם האישה, ככל שיוכל, כדי לבחון עמה פתרונות למצב הנתון שיובילו לגירושין בכבוד. העתק החלטה זו יועבר אף אליו.
בפנינו בקשת התובע למתן החלטה בהעדר תגובת הנתבעת.והתקבלה הודעת מנהל מחלקת עגונות, הרב אליהו מימון, מיום 16.11.23, כדלהלן:
ונזכיר האמור בסיומה של החלטת בית הדין מיום 18.10.23:
[...]
ואכן, המועד שהוקצב לתגובת הנתבעת, חלף.
טרם מתן החלטה, מבוקשת תגובתו של הרב אליהו מימון בתוך 7 ימים, האם הנתבעת מודעת להחלטה הנ"ל, ומהי עמדתה כרשום בסיומה של ההחלטה הנ"ל.
שוחחתי אמש בדרך לא דרך עם האישה [נ'].ולאור הודעתו, נתנה החלטת בית הדין מיום 16.11.23:
לאחר שהעלתה סדרת טענות הנוגעות לעניין נושא הטיפול והחזקת הילדים, ולאחר שהבהרתי שכל זה איננו נוגע לבית הדין ואנו עוסקים אך ורק בנושא הגט, הבטיחה האישה שעד היום תהיה אתי בקשר עו"ד מטעמה שתייצג אותה בתהליך.
מניסיון העבר קשה לי להאמין שכך אכן יקרה.
מכל מקום הגברת [נ'] מעודכנת שביה"ד מתכוון לתת לבעלה היתר לשאת אישה שניה.
לאור החלטה קודמת; התקבל עדכון מאת הרב אליהו מימון, מנהל מחלקת עגונות.ולאור החלטות קודמות בתיק, התקבלה הודעת הרב אליהו מימון, מנהל מחלקת עגונות, מיום 27.11.23 כדלהלן:
לאור האמור בעדכון, מבוקש עדכון משלים מאתו בתוך 7 ימים נוספים מהיום.
בהמשך להחלטת בית הדין מיום 16.11.23, ובהמשך לעדכון קודם, לצערי עלי לעדכן שלמרות הבטחת האישה כי היא תמנה עו"ד שתייצג אותה בדיון הדבר לא נעשה.לאור זאת נתנה החלטת בית הדין מיום 27.11.23:
אמליץ לבית הדין להמשיך בהליך.
ובכן, לאור החלטת בית הדין מיום 18.10.23 ואי תגובת הנתבעת עד כה, בית הדין ישקוד מעתה על פסק דינו בקשת התובע למתן היתר נישואין.כך שאף הצעת מחלקת עגונות לאישה (דרך קשר עקיף עמה) לבצע גט באופן דיסקרטי, לא נענתה בחיוב על ידה.
ב"ה פראג כ"ה סיון תק"ם לפ"ק: תשובה שלום וכו' הרב המופלג מו"ה טוביה אב"ד דק"ק באהריטשין.כך שהתיר לאדם שנעלמה אשתו, בהיתר מאה רבנים; וכל שכן בנידון דנן, שהאישה לא ברחה מחמת אונס רעב וכד', אלא פשוט חטפה את הבת מבעלה בפשיעה, ולכן מסתתרת מכל הרשויות.
הנה ע"ד האיש אשר בשנת רעבון הלכה אשתו ובן ובת עמה ממנו מחמת רעבון שלא היה יכול לפרנס והלכו ונדדו מעיר לעיר לחזור על הפתחים ושוב לא נודע מהם דבר זה שמונה שנים, ושאל מעלתו אם יש להתיר לו חר"ג מ"ה. לא ידעתי למצוא לו עזר כיון שאשתו לא פשעה ומחמת רעבון הלכה ולפי המובן ברשות בעלה הלכה ומי יודע סיבת עיכובה ואולי הוא על ידי איזה אונס ומקום מצוה אין כאן שאנו נותנין ג"כ לבן ובת חזקת חיים וא"כ קיים מצות פריה ורביה. ומה שרצה מעלתו לדמות למה שכתב הב"ח בתשובה סימן קמ"א כבר דחה מעלתו בעצמו דשאני שם שנכבשה העיר וגם הרבה נהרגו ואישה אחת נמצא הרוגה. ומה שכתב מעלתו אמנם כד מעיינינן שם נראה דלא ידעו בבירור אם הייתה האישה שם כשנכבשה העיר רק כמדומה לו שהייתה שם בשעה שנכבשה העיר ע"כ לשונו של מעלתו. הנה סבר מעלתו שמה שכתב הב"ח שם וזה לשונו גם אחד העיד שראה אישה אחת נהרגת בין ההרוגים וכמדומה לו שהיא גם הייתה כשנכבשה עכ"ל הב"ח. וסבר מעלתו שכמדומה וכו' אסוף דבריו קאי שכמדומה לו שכשנכבשה, ולא כן אני חושב רק כך הוא הפירוש שראה אישה אחת בין ההרוגים וכמדומה לו שהיא, פירוש שכמדומה לו שהיא היא האישה שראה בין ההרוגים, ומ"ש אח"כ גם הייתה כשנכבשה העיר אינו סיום דברי העד רק הוא ענין בפני עצמו ומדברי הב"ח עצמו הוא שזה היה ידוע שהייתה בשעה שנכבשה העיר ולכן אין מדברי הב"ח ראיה לנדון שלפנינו.
והנה יש למצוא דרך היתר ולומר דאפילו להסוברים שר"ג מ"ה גזר אף במקום מצוה היינו בביטול פ"ו ששהה עשר שנים ולא ילדה וגזר רגמ"ה שלא ישא אחרת והוא בשב ואל תעשה לקיים מצות פ"ו באחרת וגם הוא רק ספק שמא גם מאחרת לא יזכה לבנים אבל במקום שנכשל בעבירה לא גזר, ומי שיש לו אישה אף שאינה בת בנים ואינו מקיים פ"ו מ"מ ניצול על ידי זה מעבירה ומי שיושב בלא אישה נכשל בהרהורי עבירה בכל יום ולאו כולי עלמא הם כרב ספרא דהוה רווק הדר בכרך. וראיתי בכנה"ג סימן א' בהגהות להב"י אות ע"ח שכתב אם נשבה הבעל יכול לישא שם אישה אחרת בשם הרש"ך ואין תשובת רש"ך בידי ואולי מיירי שם בלא קיים פ"ו. ויש לדבר בזה כי יש לומר אף שיש סברא לדון להיתר מ"מ נתת דבריך לשיעורין ואם תתעלם אישה מבעלה איזה זמן לאיזה סבה או שתהיה חולה איזה זמן וכי נתיר לו לישא אחרת על אשתו ועיין בתשובת צ"צ סי' ע' שלא רצה להתיר לצורבא מרבנן שנשבית אשתו בשעת הרג רב ואמרו עליה שהמירה יעויין שם, ולכן אין לדעתי להתיר בזה וגם איסור איני אומר בעובדא דא כיון שכבר יושב זמן שמנה שנים בלא אישה, ואם ימצא מאה רבנים שיתירו לו לא אמחה בידו:
יען כי הדבר נחוץ והוא שעת הדחק טובא, והיותר שאין ידו משגת לקבץ התירא ממאה רבנים, לכן נראה להקל בזה בכל האפשרי. וכה יעשה ויגהה מזורו, הבעל הנ"ל יכתוב גט לאשתו הנ"ל וימסור אותו ליד שליח הולכה, ובכל עת שתבא אשתו במקומות הסמוכים ילך וימסרנו לה כדת וכהלכה בלא עיכוב ואיחור לבל תתעגן על מגן.והביא שם שמהר"י מינץ (סימן י) החמיר מאוד שלא להתיר לבעל לשאת אישה על אשתו אפילו במקום מצווה, וכבר השיב על דבריו הבית יוסף בתשובתו (שו"ת בית יוסף סימן יד). והזית רענן כתב שם להשיב על כל התמיהות על מהר"י מינץ, אך הסיק הזית רענן כך:
ונמצא לפי זה תבנא לדינא בנידון דידן, שברחה אשתו ממנו ואין לו אישה כלל לקיים עיקר המצוה מה שביכולתו, גם מהר"י מינץ מודה דבמקום מצוה רבה כזו לא גזר. והגם אם נימא דמשום לא פלוג רבנן נגדר ממילא גם במקום מצוה רבה, דזה אינו, דכל כהאי גוונא דלא שכיח כלל, שהרי כל אישה רוצה בצוותא דבעלה, וזו הרחיקה ממנו בלא פשע ומרד ממנו וכו', וכיון שכן מובן מעצמו דלא דמי לנשתטית דהחמירו האחרונים לדינא, התם יכול לקיים עיקר המצוה פרו ורבו, אף דאין אדם דר עם נחש בכפיפה, זהו מפני שאין רצונו לצער עצמו. וכן לא דמי לרואה דם מחמת תשמיש, עיין בתשובת מהרש"ל (סימן סה), דכיון שהוא מחמת חולי אמרינן לא פלוג רבנן, דכגון זה שכיחא טפי מאישה שתברח מבעלה. ועוד, דהתם בעיקר הדבר שניהם אנוסים, מה שאין כן בנידון דידן שהיא הזידה בשאט נפשה. אבל מכל מקום אי אפשר להתירו רק כשיכתוב לה גט וימסרנו לידי שליח, והשליח יקבל עליו בחומר שבועה לקיים שליחותו כשתהיה במקום קרוב, וכאשר משמע מדברי מפרשי שולחן ערוך, שהרי התורה חסה גם על המחויב מיתה לדונו במיתה יפה, ואיך תשב עד שתלבין ראישה כשתבא לביתה ותבקש שיגרשנה.מבואר לשיטת הזית רענן, דאישה שברחה ובעלה רוצה לקיים פרייה ורבייה, יש להתיר לו לשאת אישה על אשתו אף בלא היתר מאה רבנים, רק שישליש הגט אצל שליח שיהיה במקום, שאם תבוא לכאן, תוכל לקבל הגט לאלתר (ועיין עוד בתשובת זית רענן, חלק ב סימן כח, שאף אם האישה אנוסה שלא לחזור למקום הבעל, לא גרע מנשתטית, אף שגם בנשתטית אפשר שתתפקח, וכיוון שבנשתטית יש לו היתר על ידי מאה רבנים, הוא הדין גם בזה. ואם מרצונה אינה שבה לבית בעלה, הרי היא מורדת, ויש להתיר לו לשאת אישה אחרת).
ועוד נראה דבברחה ועזבתו כמה שנים שאינה מודיעה לבעלה מקומה ורק יודע מעוברים ושבים, אף אם בתחלת הבריחה לא הייתה מורדת, אבל עצם ישיבתה בהעלמה לעגן את בעלה הוי מורדת. שוב ראיתי בשו"ת זית רענן מהדורא תניינא (לפנינו בכרך א, כנ"ל) חלק אבן העזר שכתב כן.כך שהסיק שאישה שברחה מבעלה כמה שנים ומעגנת אותו, והיא נחבית ולא ידוע מקומה (אף שיש לו ידיעה בכך שהיא מתחבאת, כגון בניגון דנן), היא מורדת.
ואף על פי דמורדת מדינא דגמרא צריך התראה והכרזה, ומהאי טעמא נתחבט בשו"ת שואל ומשיב (מהדורא קמא סימן קיד) וכתב דלאו קל וחומר הוא, דאם לממון הקל לא הוציאו אלא בהתראה והכרזה, מכל שכן להתיר חרם דרבנו גרשום החמור, מכל מקום אינו נראה כן מדברי רבותינו האחרונים, ורק להפסיד כתובתה צריכה הכרזות, אבל לא להתיר חרם דרבנו גרשום, דאדעתא דהכי לא גזר. שוב ראיתי בשדי חמד שהביא דעת המחברים שכתבו שלא כדעת השואל ומשיב, ולכל היותר נצרך היתר מאה רבנים והשלשת הגט כמו בנשתטית. ואף על פי שנראה מדברי החתם סופר (אבן העזר סימן פ) שצריך להתרותה שיתירו החרם, מכל מקום בודאי אין התראה זו מעכבת בברחה ואי אפשר להתרותה, והרי היא כמותרת ועומדת, ואי אפשר שיעוגן על ידי זה.ובנוגע להשלשת כתובה כתב שם:
ובנוגע להשלשת כתובה, שלא הפסידה מדין מורדת שלא היו התראות והכרזות, נראה שצריך להשליש, והנודע ביהודה (תניינא) כתב בשהה עשר שנים ולא ילדה שאין צריך להשליש הכתובה, דדוקא בנשתטית שאנוסה לקבלת הגט, מה שאין כן בזה שבידה להתגרש ואינה רוצה להתגרש, אינו מחויב להשליש. אבל בברחה ולא נודע מקומה, ואי אפשר לומר שהרי בידה להתגרש כעת, בודאי שצריך להשליש הכתובה. וכן נראה מדברי המחברים. וכן בהשלשת הגט כדי שלא תתעגן אחר כך אם תרצה להתגרש, והנני נמנה בזה עם הגאון מו"ה רפאל שפירא נ"י להתיר לכשיקוים כל התנאים בזה.וראו להלן שעל פי דבריו, נראה שבנידון דנן אין צורך בהשלשת כתובה.
ואם כן נראה עיקר בנדון דידן להתיר לו אישה אחרת וכו', ואין צריך להאריך בזה כי אין שום חומרא לבטל אדם מפריה ורביה להיות שרוי בלא אישה, שיש לחוש לכמה תקלות, בפרט בנדון דידן, בפרט עכשיו שכבר כלה האלף החמישי וכו', אם כן נראה אפילו לדעת המחמירין במקום מצוה, היינו במקום פריה ורביה, אבל היכא דאסורה עליו ומצוה לגרשה, לכולי עלמא לא תיקן רבנו גרשום. וכן היכא שפשעה היא ומעגנת הבעל כמו בנדון דידן, ליכא מאן דפליג וכו', ואם כן מילתא דפשיטא להתיר לו לישא אישה אחרת, וערוקה מסתייע.כך שלשיטתו, אם האישה עזבה את מקום הבעל בפשיעתה ומרצונה, יש להתיר לו לשאת אישה על אשתו, אף בלא צורך בהיתר מאה רבנים.
גם כאן נפרדה מתוך הקטטות שהיו ביניהן, ואם כן מי יודע אולי מחמתו הוכרחה ליפרד, וכיון שהוא אינו קורא לה, יש לומר אין לה דין מורדת. אך כל זה יתכן אילו הייתה במקום ידוע לבעלה שיוכל לקרוא לה, מה שאין כן זו שאיננה מודיעה לו מקומה כלל ולא נודע לו ממנה כלום שנים טובא רק על ידי סיבה מעוברים ושבים ולא שהיא הודיעה. יש לומר דאינה יכולה לעגנו והווי ליה כדין מורדת אחר י"ב חדש. אף אם בתחלה לא הייתה (עליה) דין מורדת, מכל מקום מחמת זה העיכוב במקום שלא נודעו עקבותיה שנים טובא הווי ליה כדין מורדת.והעולה מכל האמור, שיש להתיר לבעל לשאת אישה על אשתו, באישה שעזבה את בית הבעל לפני כנה שנים, וכעת היא בורחת מאימת החוק (חטפה את בתם של הצדדים), ואין יודעים את מקומה ולא ניתן לאתרה, ובפועל מסרבת לקבל גט, אף אם הדבר ייעשה בדיסקרטיות.
ויש אומרים דבזמן הזה שאין נושאין שתי נשים, לא משהינן לה י"ב חדש אם רוצה לגרשה, ואם אינה רוצה, מתירין לו לישא אחרת. ויש חולקין שאין להתיר לו לישא אחרת, וכן עיקר.אך כל מחלוקתם היא בתוך י"ב חודש; אבל לאחר י"ב חודש, לכו"ע מתירים לשאת אישה שנייה, וכפי שכתב הרמ"א:
ונראה לי, דוקא תוך י"ב חדש, אבל לאחר י"ב חדש, אם הוא רוצה לגרש, צריכה לקבל ממנו בעל כרחה או מתירין לו לישא אחרת, דאין כח ביד האישה לעגנו לעולם, וכן נראה (להורות).כך שבאישה מורדת, ולאחר י"ב חודש, לכו"ע מתירים לבעל לשאת אישה שנייה על אשתו.
"מכל מקום אני ממשכן נפשי להתיר בנדון דידן כי ידוע שאמרו בכמה מקומות מלתא דלא שכיחא לא גזור ביה רבנן. ובודאי אם היה במורדת דעלמא, אפשר שכיח טובא, אבל במורדת שיש קרוב ד' שנים שאינה רוצית לשמשו, פשיטא דאין לחוש על זה".כך שבמורדת לזמן ארוך, יש יותר סברא להתיר. והוסיף שם רע"א:
"עוד אני אומר, לו יהא הדבר בספק וכו', לא יעלה על דעת אדם חלילה שיהיה האיש אסור בנחושתיים ואשתו שוחקת עליו, ויש בזה כמה איסורים, ודרכי התורה דרכי נועם הם, ודבר כזה לא עלה על דעת הרב לתקן. על כן אין בזה ספק ואדרבא המעכב בידו חטא. עכ"ל המהרשד"ם".כך שאף הסברא הפשוטה מורה כן, שלא תיקן ר"ג באישה המצערת את בעלה ובורחת לו (ונראה שהגאון רבי עקיבא איגר הסכים לדבריו להתיר במקרה שאישה עזבה את בית בעלה בדרך פשיעה).
אם כן זה ברור דבמורדת לא תיקן רבנו גרשום כלל לגזירתו. וכן אחר י"ב חודש הכריע הרמ"א כן בסימן ע"ז, דמתירין לו לישא אחרת וכו'. אבל במורדת, אף דאין שייך טעם זה, אפילו הכי מודה המהרי"ק דכהאי גוונא לא גזר רבנו גרשום כלל, וכמבואר במרדכי וראב"ן הנ"ל וכו', על כן ברור לדינא דמוכח ממהרי"ק דלדינא אין צריך מאה רבנים והשלשת גט לזכות לאישה המורדת. ועל כן כיון דכתב החמדת שלמה דבמומרת יש להתיר בלא מאה רבנים ובלא השלשת גט. והכל חדא הוא, דלא מהדרינן אחר צד היתר כלל, כי בלאו הכי מותר לו לישא אחרת כי בכהאי גוונא לא גזר רבנו גרשום כלל, הוא הדין במורדת וכו'. אבל במורדת, דמבואר בפירוש במרדכי בשם הראב"ן כנ"ל, על כרחך בזה יש לומר דלא נהגו כן. וכל זמן דלא נתברר במדינתינו איך הוא המנהג, על כן לא מבטלינן משום ספק מנהגא בעלמא להדין הברור וכמבואר בכמה דוכתי. ובפרט שהחמדת שלמה כתב להקל בפירוש, ומסתמא לא היה המנהג הנ"ל במדינתו. ועל כן יש להקל במורדת ולהתיר אף בלא מאה רבנים. וכל שכן כשהיא עוברת על דת ומורדת ביחד.והוסיף שם:
וכן מצאתי בספר נחלת יעקב להגאון מליסא זצ"ל (בסימן ה) שכתב בפשיטות להתיר בעוברת על דת בלא מאה רבנים כלל והסכים כן לדינא. על כן כיון דלהמהרי"ק מבואר דבמורדת אין צריך מאה רבנים עליו סמכינן. ובפרט דכן פסקו השב יעקב והנחלת יעקב. וכן החמדת שלמה דסמך על המהרי"ק. וכבר נתבאר דהמהרי"ק מודה במורדת להיתירא. על כן אם היו ב' עדים בנדון דידן, היה דעתי מסכמת להתיר בלא מאה רבנים, אך כיון דלא נתברר רק על פי עד אחד, על כן הבו דלא לוסיף עלה ובעי לכל הפחות מאה רבנים שיסכימו להתיר.כך שסבר שבמורדת בבעלה אין צריך מאה רבנים כדי להתיר לו לשאת אישה אחרת, אך במקרה המסוים שהיה לפניו, הצריך לפחות חתימת מאה רבנים כדי להתיר.
וגם מחמת שהאישה מסרבת מלציית דין תורה, באם שהזמין רום מעלתו גם את האישה והתרה בה והיא מסרבת, יש לומר דמותר לגרשה בעל כרחה, וכמו שכתב בשו"ת ספר יהושע (סוף סימן צח) דהויא על כל פנים רעה בדיעותיה ומצוה לגרשה. וכן השבתי בשנה דאשתקיד לק"ק ביטשאטש. ומהגם דיש לומר דכיון דמסרבת, יש עליה עונש וכו', דאף שבעוונותינו הרבים אין יד בית דין תקיפה לפרסם מגזירת המלך כנודע, אבל מכל מקום דת תורה הקדושה בתורה הקדושה בתקפו וכרוך על ראש המסרב, ובעון זה בנים מתים כדין נודרת ואינה מקיימת, ואם כן יוכל לגרשה בעל כורחה ויוצאת בלא כתובה.כך שלשיטתו, הסירוב לדון בדין תורה הוא גופא סיבה להיתר חרם דרבנו גרשום.
והנה אם לא תקבל דברי הבית דין, הרי היא עוברת על דת דמותר לגרשה, דעל עוברת על דת לא תיקן רבינו גרשום מאור הגולה, כמבואר בכל הפוסקים (עיין אבן העזר קטו, ד בהגה). והנה לפי דברי מהר"ם מפאדווה ז"ל בתשובה משמע בהדיא דבכל איסור שעוברת, מותר לגרשה בעל כרחה, יעוין שם בסימן יד. אך אפילו לפי דמבואר בבית שמואל (קטו, ח) ובחלקת מחוקק (קטו, ח) דדוקא בעי עוברת על דת מה דנוגע לבעל כגון מאכילתו שאינו מעושר, מכל מקום גם זה הוא מה שעוברת על צווי הבית דין נוגע לבעל, דהא על ידי זה לא יוכל לקיים מצות פריה ורביה כיון דאגיד בה, אם כן נמצאת עוברת על דת.כך שלדבריו, בעצם סירובה לעמוד בדין תורה יש לה דין של עוברת על דת, שמונעת ממנו לקיים מצוות פרייה ורבייה, והיא גופא סיבה להתיר לו לשאת אחרת.
שהאישה מ' הינדא, אשת מ"ה משה פיזינגר, מורדת על בעלה ומעגנת אותו, והבעל נתרצה לכל אשר יורו המורים, הן לדור עמה בכפיפה אחת, הן לפוטרה בגט פיטורין כדת משה וישראל, ואך היא עומדת בסרבנותה, ולפי מכתב הרבנים נ"י נמשך זמן הסירוב יותר מי"ב חודש הרבה וכו' ובכל ההתראות היא עומדת בסירובה מבלי לעמוד כלל עם בעלה לפני דייני ישראל. הנה לכאורה כיון ששהתה בסרבנותה יותר הרבה מי"ב חודש, פשוט הוא שיכולים להתיר לו לישא אישה על אשתו על פי מאה רבנים כנהוג, וישליש לה גט בתחלה וכו', אבל כשהיא אינו רוצה לקבלה, וכבר שהינו י"ב חודש, גם כן פשוט שאין לענגו לעולם אלא או יגרש בעל כורחה או נתיר לו חרם דרבנו גרשום וכו'. והנה לפי ששמעתי מפי מ"ה ישראל טעם מרידתה מפני שהוחזקה כבר ב' פעמים שמשתגעת בלידה וחוששת שתילד ותלקה בשגעון עולם, על כן מורדת היא מתשמיש ותשב עד בלתי היות לה אורח כנשים ואז תחזור לבעלה, והוא והיא רכים בשנים. ואם כן אין לה צער בעיגון שלה, ושפיר שייך "יאכל הלה וחדי", והוא יצטער ויהיה מעוגן על ידה? וכזה לא תיקן הגאון ז"ל.כך שאף לשיטתו, יש להתיק חדר"ג באישה שמסרבת לדון עם בעלה בדין.
ובדבר איש ואישה שזה הרבה שנים שליכא שלום בית, וכבר שנה וחצי דרים במקומות מופרדים, וכבר ישבו ב"ד חשוב ולא עלה בידם לעשות שלום ביניהם. וראינו גילוי דעת חתום מהב"ד שלא הועיל כל השתדלותם לעשות שלום. וכנראה מזה שהב"ד סובר שא"א לעשות שלום ביניהם. אז מדין התורה באופן כזה מוכרחין להתגרש ואין רשות לשום צד לעגן, לא הבעל את אשתו ולא האישה את הבעל, בשום עיכוב מצד תביעת ממון. אלא לצריכים לילך לפני ב"ד לסדר התביעות בענייני ממון ולסדר נתינת וקבלת הגט. ואם האישה תסרב לבוא לב"ד, יהיה הרשות להב"ד ליתן להבעל היתר של מאה רבנים בהשלשת גט והשלשת סך ממון הגון שיראו הב"ד בדעתן כדין התורה.כך שאי שיתוף פעולה מצד האישה כולל הקביעה הברורה כי אין סיכוי לשלום בין הצדדים בנסיבות אי שיתוף פעולה מצד האישה, כפי נסיבות דידן, מובילות למסקנה כי יש לתת לבעל היתר נישואין לנישואי אישה שניה. אף הסברא נותנת כך, שהרי לא יתכן להחזיק בעל "בשבי הנישואין", עד שאשתו תואיל לשתף פעולה עם כל המערכות, מה שיכול שלא לקרות לעולם, כפי המסתמן בנסיבותיו הקשות של תיק זה וכפי המתואר לעיל.
ועי' ב"ח אה"ע סי' א' דבנשתטית ישליש סך הכתובה ונדוניה ותוספת כתובה, ובתפארת צבי סימן מו כתב הטעם של השלשת כתובה עפ"י דברי הרשב"א (סי' אלף רנ"ד) שכתב בשם הרי"ף דאינו יכול לגרש אישה אם לא יתן לה כתובה, מדתנן כתובות דף נא 'לקתה חייב לרפאותה, ואם אמר הרי גיטך וכתובתיך ורפאי עצמך רשאי', משמע דבלא כתובה אינו יכול, וכמו שאינו יכול להפקיע עצמו מרפואתה בלא כתובה, כך אינו יכול להפקיע עצמו מכל תנאי כתובה בלא נתינת הכתובה עיי"ש, משמע דתוספת כתובה בכלל כתובה הוא לעניין זה.אך יש לברר - האם צריך להשליש את סך כתובתה בפועל, או שמא מספיקה התחייבות של הבעל או הפקדת שטר חוב לשם מתן כתובתה אם תוכל להתגרש?
אולם גם זאת חובה עלינו לדאוג לתקנתה של אישה זו, שמא תשוב באחד הימים ותרצה לקבל גיטה וכו', לזאת נטיל על בעלה זה שישליש גט פיטורין כדת משה וישראל, בידי בית דין, ויתחייב בהצהרה כתובה וחתומה מידו שהוא מקבל עליו סמכות בית דין של הרבנות בארץ ישראל ומתחייב לשלם לאשתו הנ"ל כל מה שיחיבוהו ב"ד לזכותה ושיכתוב לה גט פיטורין כדת משה וישראל בכל זמן שיחייבו אותו בית דין של ישראל בכך.ועוד הביאו שם בשם הגאון רבי אברהם אטלס זצ"ל (אב"ד חיפה, פס"ד שהובא בספר שמע שלמה לגרמ"ש עמאר שליט"א, נשיא ביה"ד הרבני הגדול, חלק ה אבהע"ז סימן א), שם פסק להתיר חדר"ג בנסיבות המקרה שלפניו, ובלבד שהבעל ישליש גט לאשתו ויפקיד שטר חוב בבית הדין לתשלום הכתובה (והסכים עמו שם הגרמ"ש עמאר שליט"א, בסימן ב, לעיקר דין היתר חדר"ג). ובסיום פסה"ד בבית דין צפת שם כתבו:
על כן יש מקום להתיר לבעל חדר"ג ולהתיר לו לישא אישה שניה וכו', ובלבד שישליש בבית הדין גט וצ'ק על סך כתובתה, ויתחייב להתייצב לדיון במידה שהאישה תתבע כתובתה.וראה עוד האמור בספר ילקוט יוסף למורנו הג"ר יצחק יוסף שליט"א (קצוש"ע אבן העזר, מהלכות אישות, אות ט), שם נאמר (מקור הדברים משו"ת יביע אומר חלק י' אבן העזר סימן א עמוד שפה):
מי שאשתו נשתטית זה כמה שנים, ובעלה מבקש היתר נישואין לישא אישה אחרת, וכשנתבקש מבית הדין להשליש בבית הדין דמי כתובתה, טען שאין לו אפשרות לכך, והוכיח כן. העיקר לדינא שאין השלשת דמי הכתובה מעכבת, ודי שישליש גט בבית הדין, שלאחר שתתרפא תוכל לקבל גיטה, ויעשו לו התרה על שבועתו, ויש להתיר לו לישא אישה אחרת כדת משה וישראל.העולה מכל האמור כי אין חיוב בתשלום דמי הכתובה בפועל. בנסיבות דנן די בהתחייבות הבעל לכך, על הצד שאכן ייפסק שהבעל חייב בכתובת אשתו וכאמור לעיל.
ובנוגע להשלשת כתובה, שלא הפסידה מדין מורדת שלא היו התראות והכרזות, נראה שצריך להשליש, והנודע ביהודה (תניינא) כתב בשהה עשר שנים ולא ילדה שאין צריך להשליש הכתובה, דדוקא בנשתטית שאנוסה לקבלת הגט, מה שאין כן בזה שבידה להתגרש ואינה רוצה להתגרש, אינו מחויב להשליש. אבל בברחה ולא נודע מקומה, ואי אפשר לומר שהרי בידה להתגרש כעת, בודאי שצריך להשליש הכתובה. וכן נראה מדברי המחברים. וכן בהשלשת הגט כדי שלא תתעגן אחר כך אם תרצה להתגרש, והנני נמנה בזה עם הגאון מו"ה רפאל שפירא נ"י להתיר לכשיקוים כל התנאים בזה.ומה שכתב האחיעזר לעניין השלשת כתובה, לא שייך בנדון דנן, שהרי כמתואר לעיל, האישה יודעת על רצון הבעל להתגרש (באמצעות מחלקת עגונות) והיא עדיין לא משתפת פעולה עם בית הדין לצורך גירושין, ולכן לא הוי כגירושין בנשתטית, ואין צריך לכאורה להשליש כתובה.
א.בית הדין מתיר לבעל לשאת אישה אחרת על אשתו. יש מקום להתיר לבעל חרם דרבנו גרשום, לאחר חתימת מאה רבנים והשלמת התנאים האמורים להלן.
הרב יצחק אושינסקי – אב"ד | הרב מאיר קאהן | הרב יעקב מ' שטיינהויז |