ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב ציון בוארון הרב ציון אלגרבלי הרב חיים שלמה שאנן |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 833826/1 | |
תאריך: |
י'' באב התשע"א
10/08/2011 | |||
תובע |
פלוני
בא כוח התובע עו"ד אהרן טירר | |||
נתבעות |
פלונית
בא כוח הנתבעות עו"ד אדווין פרידמן | |||
הנדון: | החזקת ילדים/הסדרי ראיה, שונות מבקש/משיב | |||
נושא הדיון: | סמכות לענין הגירת קטינים |
"נתקבלה בקשה לעיון חוזר על ההחלטה מיום 18.01.2011. הואיל וביהמ"ש מחכה להחלטת ביה"ד הגדול וביה"ד הגדול מחכה להחלטה מביה"ד האזורי.
לכן לענין אם הסמכות לענין ההגירה היא בסמכות ביה"ד או ביהמ"ש נראה לביה"ד כפי שהחליט כבר, שהסמכות לענין ההגירה נתונה לביהמ"ש וביה"ד מקבל את עמדתו של כבוד השופט שטרק ונימוקיו שענין ההגירה היא תביעה נפרדת אף שענין המשמורת היא בביה"ד מה עוד שענין ההגירה לא עלה בביה"ד ולא נפתח תיק בענין ההגירה.
חוו"ד מכון שלם היא בענין ההגירה כפי שכתבו מכון שלם שהמטרה של מינוי מכון שלם הינה מתן חוו"ד בסוגיית ההגירה."
אם ייקבע ע"י בית הדין הרבני הגדול כי הסמכות נתונה לבית הדין הרבני, אזי אם אמנם יהא צורך להמשיך ולדון בבר"ע, מן הראוי יהיה להשלים את הטיעונים בבר"ע, כך שיכללו, בין היתר, גם התייחסות להחלטת בית הדין הרבני הגדול, שאלמלא כן, יימצא הדיון בבית משפט זה לוקה בחסר ומתייחס לגזרה צרה ובלתי מספקת של סוגיית הסמכות בנקודת זמן זו.
לפיכך נקבעת ישיבה נוספת לדיון בבר"ע ליום 5.1.11 בשעה 09:00. לא יאוחר מ – 7 ימים קודם למועד שנקבע יעדכן המבקש את ביהמ"ש בהתפתחויות בהליכים בפני בית הדין הרבני הגדול כמובן שמיד עם הינתן החלטת בית הדין הרבני הגדול, יעדכן המבקש את ביהמ"ש וימציא את העתק ההחלטה כאמור.
בבית הדין תובעים הצדדים, שמעלים את טובת הילדים. ההורים הם שופר של ילדיהם. הפניתי כבר לסעיפי תביעת הגירושין 18,31 ו-32 שביקש המערער את טובת הילדים, ואי אפשר לכרוך יותר טוב גם את נושא הגירת הילדים. גם מבחינה פרקטית היות שבית הדין הרבני דן בתיק החל משנת 2007, וכיצד יועבר התיק למקום אחר ויתכן שינתנו החלטות סותרות? בית המשפט התעלם מסמכות בית הדין, וקבע שלו הסמכות.
יש נתק בין הילדים לבין אביהם. מרשי לא הוזמן לבר מצוה של הבן. אם אין קשר בארץ מה יהיה כשיהיו הילדים בחו"ל? למשיבה קשר עם מי שגרם לפירוק הנישואין.
הלכת פלמן קבעה שערכאה ששמע תחילה את הדברים, לה הסמכות לדון. במקרנו בית המשפט לעניני משפחה שמע את הצדדים, והחליט שנושא ההגירה לא נכרך בתביעת הגירושי, בפני בית הדין הרבני.
ניתנה כבר חוות דעת שטובת הילדים שיהגרו לארה"ב. אבל צריך לתת ערבויות על כך שהאב יהיה לו קשר עם הילדים. שאין הם מוסתים כנגד אביהם, אבל הם חיים את הרגשות של המתח בין הצדדים.
"אך בנד"ז שהאם רוצה לישב בעיר אחרת שלא במקום האב. מצאנו מחלוקת בין גדולי עולם מהריב"ל סי' נ"ו. ומהרשד"ם סי' קכ"ג. הביאה הרב ד"ן בח' אה"ע סי' ל"ח. בראובן שמת והניח ילדה קטנה יונקת שדי אמה. והאשה מעיר אחרת. ועתה רוצה האלמנה לחזור לעירה ולבית אביה. אם יכולין קרובי הבעל לעכב אותה באותה העיר שמת בעלה עד כ"ד חדש. ואחר זמן היניקה יוכלו לקחת הילדה מאמה. והשיב מהריב"ל ז"ל דמילתא פסיקתא היא הבת אצל אמה לא שנא עוקרת דירתם מן העיר א"ל. ע"כ. ומהרשד"ם השיב דלאו מילתא פסיקתא היא אומרם הבת אצל אמה אלא לגבי גדלות וקטנות. אבל להוציאה מעיר לעיר כדי שתשאר עם אמה לא אמרו. והביא ראיות והכרחיות לדבריו. יעו"ש. ובפרט ממתני' דפ' נערה האב זכאי בבתו וכו' וכל אלו הזכיות הם מן התורה. לבד ממציאתה שהיא תקנת חכמים משום איבה ורשאי למוסרה מן התורה למנוול ומוכה שחין וכו'. ואיך יעלה על הדעת שהתורה זיכתה לאב בכל הזכיות ואתה רוצה לבטלן בהבל. תקנת רב חסדא דדייק ממתני' הבת אצל אמה וכו'. והרוצים לתקן כל זה בקש אשר ידפנו רוח שאומרים שכבר יוכל לזכות בכל זה אפי' תהיה היא במדינה אחרת. ואביה רחוק ממנה. אני משיב להם. הגע עצמך שראובן גירש אשתו. והיה לו בת ממנה וחביבה אצלו. ואתה נותן רשות לאם שתוליכנה לעבר הים. ובאותו מקום שהולכת אין הבת יכולה להרויח דבר. ואם תעמוד במקום האב תרויח בכל יום. ואתה אומר להפסיד לאב בזכות זה שהתורה זיכתו. ועוד אם נזדמן לאב בעירו זיווג נאה וכו' הייטב בעיני ה' שתפסיד הבת זיווגה מכח תקנה דדייקי' ממתני' וכו'. ועוד האריך בראיות והוכחיות יעו"ש. עכ"ל הרב ז"ל שהביא הרב ד"ן ז"ל"
שאלת היחס בין סמכות בית הדין הרבני לדון במשמורת ילדים לסמכותו לדון ב"תביעה להגירה" עלתה לאחרונה בבית המשפט העליון ב-בג"ץ 2898/03 פלוניות נ' בית הדין הרבני הגדול (טרם פורסם), אולם נקבע שם כי היא אינה טעונה הכרעה בנסיבות אותו מקרה (פיסקה 7 לפסק הדין). מאידך גיסא, היא נדונה על ידי בתי משפט לעניני משפחה ובתי משפט מחוזיים.
חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962, קובע:
"15. תפקידי ההורים
אפוטרופסות ההורים כוללת את החובה והזכות לדאוג לצרכי הקטין, לרבות חינוכו, לימודיו, הכשרתו לעבודה ולמשלח-יד ועבודתו, וכן שמירת נכסיו, ניהולם ופיתוחם; וצמודה לה הרשות להחזיק בקטין ולקבוע את מקום מגוריו, והסמכות לייצגו."
כאמור, טענת האב היא, כי יש להבחין בין הזכות להחזיק בקטין לבין הזכות לקביעת מקום מגוריו, או הזכות ל"הגירה". בדבריו הוא מסתמך על פסק הדין של בית המשפט לעניני משפחה (השופטת צילה צפת) בתמ"ש (תל-אביב) 22550/99 פלוני נ' פלונית תק-מש 99(3) 7, אשר קבע כי הזכות לקבוע מקום מגורים של קטין, כמו הזכות לחינוך, הנתונים לשני ההורים, נמנים עם שאר ענייני האפוטרופסות אשר אינם כלולים אוטומטית בתביעת גירושין או בהסדר גירושין, ומכאן שאינם נכללים בהגדרת "משמורת" בכלל, כמו גם לעניין סמכות ביה"ד. בית המשפט שם ביסס קביעתו על יסוד היקש לבג"צ 181/68 פלורסהיים נ' בית-הדין הרבני האזורי בחיפה, פ"ד כב(2) 723, 726, שם נקבע על ידי השופט זוסמן:
"נמצינו למדים, כי הרשות להחזיק בקטין אינה אלא צמודה למעמד האפוטרופסות, אך חינוכו של קטין ולימודיו ענין הם לשני האפוטרופסים לענות בו, וכמו שכבר אמרנו, מקום שאלה חלוקים בדעותיהם, על בית-המשפט לקבוע, בהתאם לסעיף 25 [לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962]. לעותרת לא נמסרה אלא הרשות הצמודה לאפוטרופסותם של שני ההורים, להחזיק בילד. בכך פסק בית-הדין הרבני בגדר סמכותו לפי סעיף 3 לחוק בתי-דין רבניים (נישואין וגירושין), תשי"ג-1953, ועל שטחה של רשות צמודה זו משתרע כוח השיפוט שלו, לרבות הכוח להורות על שינויים... ואולם בשאר עניני האפוטרופסות האמורים בסעיף 15 הנ"ל [לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות] לא פסק בית-הדין הרבני והענין לא היה כרוך בתביעת הגירושין שהובאה לפניו... נמצא, לא בית-הדין הרבני מוסמך להכריע במחלוקת שבין שני האפוטרופסים ... אלא בית-המשפט המחוזי, כאמור בסעיף 78 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות."(וראה גם בג"צ 5507/95 אמיר נ' בית הדין האזורי בחיפה, פ"ד נ (3) 321).
תלמדינו השופטת הנכבדה: מה נותר בענין המשמורת: "חינוך הילד" הוצא מכללו, "הגירה" גם היא הוצאה מן הכלל. מה נותר? וכיצד יתכן, לקבוע את המשמורת בידי האב - אם יוחלט כך - ולתת לאם זכות הגירה. כיצד תתקיים המשמורת של האב, אם תוכל האם להוציא את הילד לחו"ל?
"אמנת האג" העוסקת ב"חטיפת ילדים", ומסורה לסמכות בית המשפט, אינה יכולה ללמד על נושא ההגירה, שכן אמנה זו עוסקת ב"עזרה ראשונה" בלבד, ובהחזרת המצב לקדמותו. אין לזה כל קשר לקביעת זכות ההגירה בנפרד מזכות המשמורת."