ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב מיכאל עמוס הרב שניאור פרדס הרב אריאל ינאי |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 847042-1 | |
תאריך: |
י"ד באלול התשע"א
(13/09/2011) | |||
צד א |
פלונית
| |||
צד ב |
פלוני
| |||
הנדון: | חליצה | |||
נושא הדיון: | חליצת פתי |
"המין השני פתי בתולדתו ובטבעו מנעוריו ועומד תמיד על עניין אחד ואינם מכירים דברים הסותרים זה את זה... ואישים אלה ודאי הם בכלל השוטים ופטורים מכל המצוות. וישנם מקצת שדעתם אינה משובשת עד שנמצאו הרבה שדעתם צלולה אבל היא דלה וחלושה או רזה מדעת בשכל האנושי והטבעי... ובודאי צריך הבחנה עצומה לדעת האם דעתו צלולה כראוי למעשה ההוא ע"פ דת דין תורתנו הקדושה."
"באחד שבא לחלוץ והיה ערל שפתיים כי לא יכל לדבר ונוטה אל הטיפשות, אבל מבחין בענייני העולם כגון לקנות דברים מן השוק ולעשות מה שאומרים לו על הן, הן, ועל לאו, לאו. ואם היו נראים בו אחד מסימני שטות המוזכרים בגמרא חגיגה דף ג', דשוטה ודאי לא חליץ מפני שאין בו דעת... מיהא דעתא בריא לא בעינן דהא חרש וקטן אע"ג דלית בהו דעתא צילותא הוו כשרים לחליצה אי לאו דממעט חרש לפי שאינו ב"ואמר" וקטן משום דאיש כתיב. וקטנה שהגיעה לעונת הפעוטות חולצת, וטעמא כדכתבו התוס' בההיא דאמר ר' ינאי לפי שאינו בנאמר "ואמר" דבגדול עומד על גבו סגי גבי חליצה דמחשבתו ניכרת מתוך מעשיו בחליצה, מיהו גבי שחיטה לרבנן דבעי כוונה לשחוט לא מהני לפי שאין מחשבתו ניכרת דאין מתכוון אלא לחתוך בשר בעלמא. אלמא כל כי האי מילתא כל שהגדולים עומדים על גבו שפיר דמי כל שאין בו מנהג שטות."
"איזהו שוטה היוצא יחידי בלילה והלן בבית הקברות והמקרע את כסותו איתמר רב הונא אמר עד שהיו כולם בבת אחרת רבי יוחנן אומר אפילו באחת מהן."
"דלא מחזקינן בחזקת שוטה לגרש עד שיראו בה סימני שטות המפורשים בפרק קמא דחגיגה ג', ובירושלמי דמסכת תרומות (פ"א ה"א) ומשמע עד שיראו בה כולם."
"מי שנטרפה דעתו ונמצא דעתו משובשת תמיד בדבר מן הדברים אעפ"י שהוא מדבר ושואל כענין בשאר דברים הרי זה פסול ובכלל שוטים יחשב".
"אבל שתהא ממלאה ומערה לאשפה הוא מעשה ממעשה השוטים והמשוגעים וכל זמן שיראה אותה שתעשה מעשים שתחשב בעשייתן שהיא שוטה, יוציא ויתן כתובה". עכ"ל.
"הפתיים ביותר שאין מכירים דברים שסותרים זה את זה ולא יבינו עניני הדברים כדרך שמבינים שאר עם... הרי אלו בכלל השוטים... ".
"שגם מרן הב"י דקדק ממ"ש ר"פ חרש (יבמות קיג) שמי שדעתו צלולה ומבין ומשיג הדברים על בוריים, אע"פ שדלה וחלושה, קידושיו קידושין גמורים וכן בגירושין. ואם דעתו משובשת שאין משיג שום דבר על בוריו, אין קידושיו ולא גירושיו כלום".
"לענ"ד נראה לומר דמה שפסל הרמב"ם הפתאים לעדות אין זה משום שהוא מחוסר דעה אלא משום מחוסר הבנה כמ"ש ולא יבינו עניני הדברים. אבל דבר התלוי במעשה, אע"פ שצריכה כוונה ומעשה, מעשיו מוכיחים על כוונתו והואיל ואין במעשה זה כגון גיטין וחליצה צריכה הבנה אלא כוונה, גם הפתאים יש להם כוונה לעשות מה שמלמדים אותם כתקנם וכוונתם. זאת ועוד אחר שהרמב"ם עצמו לא החליט דינו אלא כתב ודבר זה לפי שיראה הדיין שאי אפשר לכוין הדעת בכתב."
"בענין פתי ביותר אם כשר הוא לחליצה. מע"כ ידידי הרב הגאון המפורסם כש"ת מוהר"ר מנחם צבי אייכענשטיין שליט"א הגאב"ד סענט לואיס יצ"ו.
בדבר שרוצה כתר"ה לידע דעתי הקלושה ביבם שאינו עושה מעש שטות ומשיב על מה ששואלים אותו כהוגן על הן הן ועל לאו לאו, רק כאשר מדברים אתו נראה כי הוא מהפתאים ביותר אם יכול לחלוץ והוא רק אח יחיד שהוא מקום עיגון. וראיתי דברי כתר"ה מה שמביא דברי מהרי"ט שהתיר וגם הביא החולקים עליו ומקשים, וגם המתרצים דבריו. ומסקנת כתר"ה להתיר כיון שליכא אלא אח זה.
הנה מה פסק כתר"ה להיתר יפה הורה, ויכול לחלוץ אחר שיסברו לו שבחליצה זו תהיה מותרת לעלמא. כי פתי ביותר אין לו דין שוטה לחיוב מצוה ולכל התורה, ורק לענין עדות פסול מטעם שכתב הרמב"ם בפ"ט מעדות ה"י משום אינו מבין כהוגן מה שראה להעיד וכדביאר מהרי"ט. ודבריו נכונים מאד וראייתו מב"ב דף קנ"ה היא למדת הבנתו שצריך שיהיה מסברי ליה וסבר וסגי בזה ונכונה מאד. ואינו מובן כלל מה מקשה התו"ג בסימן קכ"א סק"ב מהא דהוצרך שם לתלות שדיית הקשייתא בחוצפא יתירא, דהא ודאי אם לא היה במה לתלות והיה זה מעשה שטות היה בדין שוטה שלא היה מועיל אף אם היה סבר גם בעצמו לומר דבר חכמה, ל"מ אם שוטה לדבר אחד הוא בדין שוטה לכל הדברים כדסובר התו"ג בס"ס קכ"א, אלא אף אם אינו בדין שוטה להדברים שאינו שוטה להם כדביארתי באורך באיזה תשובה, מכל מקום הא כיון שעושה דרך שטות אפילו בדבר אחד יש להחזיקו בחזקת שוטה לכל דבר כמפורש בתוספות חגיגה דף ג'.
וטעמם פשוט דל"ד לנגיחה דבמין אחד דאמרינן ששונא רק מין זה אבל בדעת כיון שחזינן שדעתו משובשת בדבר אחד הוא בחזקת משובש לגמרי דמסתמא אין לומר שרק לדבר אחד דעתו משובש, ולכן הוצרך לומר שיש לתלותה בחוצפא יתירה. וכ"ש אם נימא כהתב"ש סימן א' ס"ק נ"א דא"א שיהיה שוטה באחת וחכם בשאר דברים שאם לא היה במה לתלות היה בידן שוטה בהכרח. אך דברי התב"ש תמוה מאד דלא נכחיש המציאות שרואין הרבה פעמים שוטים שהם שוטים רק לדבר אחד, וגם מש"כ שמשמע זה מתוס' חגיגה, הא אדרבה מפורש בתוספות להיפוך דרק שאנו מחזיקין אותו בחזקת שוטה לכל דבר שפירושו שהוא רק ככל החזקות דבסתמא כל שלא בדקנו אותו או שא"א לבודקו הוא שוטה לכל דבר, דאל"כ לא שייך לשון יש להחזיקו כיון דהוא בהכרח. אך עכ"פ גם רק מצד שמחזיקין אותו בסתמא לשוטה לא היה מועיל מה שמסברי ליה וסבר אם לא שיש לתלות בחוצפה יתירא.
וא"כ יש ראיה מפורשת דבלא עשה מעשה שטות מועיל מה שמסברי ליה וסבר שיהיה כפיקח לקנינים וה"ה לגיטין וקידושין וחליצה ואף שהוא פתי ביותר, אם עכ"פ מסברי ליה וסבר, דהתליה בחוצפא יתירא אינו דבר חכמה אלא שמסלק שלא להחשיבו במעשה שטות... ולכן פשוט וברור לע"ד כדברי מהרי"ט שהפתי ביותר אם אך מסברו לו וסבר שיכול לחלוץ ואין לחוש כלל על החולקים עליו ולעגן אשה שהרבה שקדו חכמים לטובתה. אך כמובן אם הוא במדה זו דהא א"א לצייר זה בכתב כדאיתא ברמב"ם פ"ט מעדות ה"י. ועיין בחת"ס ח"ב דאה"ע סימן ב' בראש דבריו. אבל ודאי כתר"ה הוא חכם ומבין מדעתו וידון כמו שעיניו רואות, ואם משיב כהוגן ומסברי ליה וסבר שלא עשה מעשה שטות, יסמוך על מהרי"ט שהלכה כדבריו כדלעיל ויסדר החליצה ויהיה שלום על ישראל, ידידו המברכו בכוח"ט בסשצ"ג, משה פיינשטיין".
"ואני מישרים אשפוט כי בענין כזה אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות כי גם אלה הדברים לא כל אפי שוין בהמציאות כי יש שוטה במאה אחוז ויש בפחות הרבה".
הרב שניאור פרדס - דיין | הרב אריאל ינאי - דיין | הרב מיכאל עמוס - אב"ד |